Router - jaki kupić?

Data: 2013-12-09 10:40:27
Autor: Marek
Router - jaki kupić?
  Przymierzam się do zakupu routera. Mam neta o szybko¶ci 100 Mb (gniazdko RJ45 w ¶cianie).
Do routera chciałbym podł±czyć 2 laptopy (jeden nowy, drugi 5-letni), telewizor (gniazdo RJ45
lub WiFi), drukarkę (USB) i ewentualnie w przyszło¶ci zewnętrzny dysk współdzielony sieciowo
(USB).
  Chciałbym aby router zapewniał płynne działanie w standardzie DLNA z prędko¶ciami
adekwatnymi do szybko¶ci ł±cza. Zamierzam przeznaczyć na router max 250 zł.

Proszę o propozycje ciekawych routerów. Dobrze jak by się nie zawieszał. ;)

--
Pzdr.
Marek

Data: 2013-12-09 14:16:01
Autor: R.e.m.e.K
Router - jaki kupić?
Dnia Mon, 9 Dec 2013 10:40:27 +0100, Marek napisał(a):

ProszÄ™ o propozycje ciekawych routerĂłw.

TP-Link 1043ND ponizej 200 pln

Dobrze jak by się nie zawieszał. ;)

+ soft Gargoyle :-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-12-09 14:28:12
Autor: Marek
Router - jaki kupić?

Użytkownik "R.e.m.e.K" <go@dev.null> napisał w wiadomości news:52a5c292$0$2137$65785112news.neostrada.pl...

Oooo..znam kolegÄ™ z innej grupy :)

Dnia Mon, 9 Dec 2013 10:40:27 +0100, Marek napisał(a):

ProszÄ™ o propozycje ciekawych routerĂłw.

TP-Link 1043ND ponizej 200 pln

Dobrze jak by się nie zawieszał. ;)
+ soft Gargoyle :-)

No tak, o tym Gargoyle czytałem, że warto wgrać.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2013-12-09 21:10:16
Autor: 666
Router - jaki kupić?
Proponuję 8-portowy (8 x LAN), bo 4/5 portowy jakoś szybko robi się niewystarczający i trzeba switche dokładać.
No i jednak gigabitowy, bo dziś masz na wejściu net 100 Mb, a niedługo będzie szybciej.

Z routerów WiFi najlepsze są na dzisiaj Asus, ale cenowo się nie zmieścisz.
SprawdĹş jeszcze WD MyNet N900 (gigabitowy, 8xLAN, WiFi jednoczesnie 2,4 + 5 GHz a/b/g/n, funkcja Guest w obydwu pasmach).

-- -- -
Mam neta o szybkości 100 Mb.
Do routera chciałbym podłączyć 2 laptopy, telewizor, drukarkę i ewentualnie w przyszłości zewnętrzny dysk współdzielony sieciowo.

Data: 2013-12-09 21:42:53
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
UĹĽytkownik  666 napisaĹ‚:
ProponujÄ™ 8-portowy (8 x LAN), bo 4/5 portowy jakoĹ› szybko robi siÄ™

Choc nie, ma 7 x LAN giga -

http://wdc.com/pl/products/products.aspx?id=710

Data: 2013-12-09 21:48:11
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
[...]

ja widze 4 x LAN.

WD MyNet N900? ten model?

Data: 2013-12-09 14:57:14
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik R.e.m.e.K napisał:
Dnia Mon, 9 Dec 2013 10:40:27 +0100, Marek napisał(a):

ProszÄ™ o propozycje ciekawych routerĂłw.

TP-Link 1043ND ponizej 200 pln

Mam. Jest ok. Szukam czegos lepszego = wydajniejszego,
moze byc drozsze. Czego konkretnie potrzebuje? Tego co 1043ND tylko lepiej, szybciej, bardziej. Zwlaszcza lepszych transferow po gigabicie. ;)

Data: 2013-12-09 16:13:28
Autor: R.e.m.e.K
Router - jaki kupić?
Dnia Mon, 09 Dec 2013 14:57:14 +0100, Mr. Misio napisał(a):

[...]

No to TP-Link TL-WDR3600 lub TL-WDR4300 lub TL-WDR4900. Ostatni nie wiem czy juz wspierany przez Gargoyla, ale byl w planach kilka
miesiecy temu, wiec moze juz jest.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-12-09 19:05:23
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik R.e.m.e.K napisał:
[...]

Noooooo, brzmi zachacajaco

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/ulepszamy-sprzet-benchmarkowcow-edycja-xviii/strona/20313.html

Ale poszukam wiecej testow :)

Data: 2013-12-09 21:43:45
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik R.e.m.e.K napisał:
[...]

A cos z wieksza niz 4 iloscia portow giga lan?

Bo wlasnie przypomnialo mi sie, ze z chciea pozbylbym sie dodatkowego switcha, bo 4 porty m i nie wystarczaja :)

Data: 2013-12-09 22:40:33
Autor: R.e.m.e.K
Router - jaki kupić?
Dnia Mon, 09 Dec 2013 21:43:45 +0100, Mr. Misio napisał(a):

No to TP-Link TL-WDR3600 lub TL-WDR4300 lub TL-WDR4900.

A cos z wieksza niz 4 iloscia portow giga lan?

Bo wlasnie przypomnialo mi sie, ze z chciea pozbylbym sie dodatkowego switcha, bo 4 porty m i nie wystarczaja :)

Ja bym sie tak z tym wywalaniem switcha nie spieszyl tylko sie zastanowil.
Np. jesli masz serwer NAS i targasz z niego dane na kompa to majac go
wpietego razem z kompem w switcha (i sa w tej samej podsieci w sensie
adresow) w ogole ruch sieciowy omija router nie obciazajac jego procka. To
moze byc czasem przydatne, bo procki w routerach nie sa zbyt mocne, a mozna
im kazac zajmowac sie innymi ciekawymi rzeczami, np. VPNem, TORem czy nawet
Torrentem. Dobry switch w dobrym miejscu moze pomoc. Moze byc tez
wzmacniaczem sygnalu jesli jest zlokalizowany z dala od routera i dolacza
kilka urzadzen z innej lokalizacji.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-12-10 01:25:59
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik R.e.m.e.K napisał:
[...]

No wlasnie sie zastanowilem, chce przeniesc switch w inne miejsce, gdzie NAS jest blisko urzadzen ktore maja odtwarzac media, ale jak przepne NAS-a w inne miejsce, to dalej mam 5 kabelkow do ruterka, to mi sie w 4 lany nie zmiesci :/

teraz 1 lan zajety switchem, 6 kabelkow - po 3 do ruterka i switcha i jeszcze NAS.

Data: 2013-12-10 19:45:22
Autor: Jan StoĹĽek
Router - jaki kupić?
Po głębokim namyśle Mr. Misio napisał w wtorek, 10 grudnia 2013 01:25:

chce przeniesc switch w inne miejsce,
gdzie NAS jest blisko urzadzen ktore maja odtwarzac media,

Czy chcesz powiedzieć, że jak NAS jest bliżej odtwarzaczy, to media szybciej do nich dobiegają???

;)

--
Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
| Which switched witch watch which Swatch watch switch?
(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2013-12-10 19:53:16
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik Jan Stożek napisał:
[...]

media szybciej do nich dobiegajÄ…???

;)

tak ;)

-- ruter -- - gigabit switch rozne urzadzenia -- .... -- 100mbit do drugiej "podsieci" -- -- -- switch giga -- - nas, inne urzadzenia w drugiej podsieci

teraz nas jest w pierwszej podsieci i z druga ma waskie gardlo po drodze...

Data: 2013-12-18 22:37:01
Autor: Maciek
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-10 19:45, Jan StoĹĽek pisze:
[...]
Pewnie chodzi o to, ĹĽe jak jest bliĹĽej, to po drodze wpada mniej
zniekształceń, które rażą jego audiofilskie ucho ;-)

Maciek

Data: 2013-12-10 07:13:49
Autor: tyran
Router - jaki kupić?
On 2013-12-09 22:40, R.e.m.e.K wrote:
[...]

To ja siÄ™ podebne: jaki switch gigabitowy?

--
tyran

Data: 2013-12-17 12:32:07
Autor: Netx
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-09 16:13, R.e.m.e.K pisze:

No to TP-Link TL-WDR3600 lub TL-WDR4300 lub TL-WDR4900.
Ostatni nie wiem czy juz wspierany przez Gargoyla, ale byl w planach kilka
miesiecy temu, wiec moze juz jest.

A możesz podać stronę z której można pobrać Gargoyle np. dla tego poleconego przez Ciebie TL-WDR3000 (rozważam zakupienie go). Bo obecnie sprzedawana wersja to 1.6 a na stronie Gargoyle jest firmware tylko dla wersji v1: (gargoyle_1.5.11-ar71xx-generic-tl-wdr4300-v1-squashfs-factory.bin)

Data: 2013-12-17 12:42:14
Autor: Netx
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-17 12:32, Netx pisze:
TL-WDR3000 (rozwaĹĽam zakupienie go). Bo obecnie
Chodzilo mi o Gargoyle dla TL-WDR4300 (v1,6)

Data: 2013-12-13 19:53:05
Autor: Irokez
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-09 14:16, R.e.m.e.K pisze:
Dnia Mon, 9 Dec 2013 10:40:27 +0100, Marek napisał(a):

ProszÄ™ o propozycje ciekawych routerĂłw.
TP-Link 1043ND ponizej 200 pln

Podłączę się.
Nie potrzebuję USB. Router ma tylko zalogować się do modemu światłowodowego dostawcy i rozsyłać internet + multimedia po ethernecie oraz WiFi (po kablu do 2 TV, komputera i jakiegoś NAS'a z DLNA którego planuję kupić, po wifi laptop, drukarka, komórki...)

Jeśli nie TP-Link TL-WDR3600 (bo za trochę ponad 200zł jest) to co?
LINKSYS EA2700?
Żeby tylko go Android nie wieszał, jak modemy Lifebox 1 i 2 od TP ;)

--
Irokez

Data: 2013-12-20 16:46:17
Autor: Irokez
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-13 19:53, Irokez pisze:
[...]

Ok,  czytajÄ…c tu za i przeciw kupujÄ™ Asusa RT-N16.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2013-12-22 11:47:23
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik Irokez napisał:
W dniu 2013-12-13 19:53, Irokez pisze:
Podłączę się.
Nie potrzebuję USB. Router ma tylko zalogować się do modemu
światłowodowego dostawcy i rozsyłać internet + multimedia po
ethernecie oraz WiFi (po kablu do 2 TV, komputera i jakiegoĹ› NAS'a z
[...]

Kupiles? Podziel sie opinia :)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

   pl.rec.gry.komputerowe - thank you very much!
   http://www.youtube.com/watch?v=i1Cs5fPagno ;)

Data: 2013-12-22 12:09:22
Autor: Irokez
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-22 11:47, Mr. Misio pisze:
Użytkownik Irokez napisał:
Ok,  czytajÄ…c tu za i przeciw kupujÄ™ Asusa RT-N16.

Kupiles? Podziel sie opinia :)

Jeszcze nie doszedł.
Ale opinii, alternatywnego softu, modĂłw ci dostatek.
Widać bardzo dopracowany sprzętowo router skoro tytle lat się trzyma.
Teraz jedynie 5GHz może być tym, co może kusić do nowego.

Teraz, moim zdaniem,
po przeczytaniu różnych recenzji, testów itp, problem z tymi 5GHz jest to, że ma on na razie wybitnie słaby zasięg i może okazać się, że będzie tylko w pokoju a za ścianą już nic.
Dodatkowy duży minus to jak widać budowa anten aby obsłużyły dwa pasma. Chciałem kupić TP-Linka 3600 ale jak zobaczyłem że antena faktyczna to zaledwie 1/4 wysokości plastiku (kurde, jak chinole sprzedawane na wagę, po co tak? kompleks małego?) w dodatku jej budowa skutecznie ogranicza pasmo 2,4 aby działało 5, to sobie odpuściłem.

Irokez

Data: 2013-12-22 12:48:54
Autor: Jan StoĹĽek
Router - jaki kupić?
Po głębokim namyśle Irokez napisał w niedziela, 22 grudnia 2013 12:09:

Chciałem kupić TP-Linka 3600 ale jak zobaczyłem że antena
faktyczna to zaledwie 1/4 wysokości plastiku (kurde, jak chinole
sprzedawane na wagÄ™, po co tak?

A ile byś chciał? Długość fali przy 5 GHz wynosi 6 cm, więc półfalowa antena ma 3 cm - i wystarczy. Przy 2,6 GHz antena półfalowa ma niecałe 6 cm (58 mm).

kompleks małego?)

Chyba u klientów... Uwierzyłbyś, że trzycentymetrowy kawałek metalowego druta może być dobrą anteną? ;)

Może zresztą dodatkowy plastik wpływa na pojemność anteny albo na jakieś inne jej parametry. Np. antena ćwierćfalowa na 2,6 GHz (29 mm) jest nieco krótsza od półfalówki 5 GHz (30 mm). Może ten dodatkowy plastik zmieniając charakterystykę anteny pozwala na skompensowanie tej różnicy. --

Data: 2013-12-22 13:21:20
Autor: Irokez
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-22 12:48, Jan StoĹĽek pisze:
[...]

Ile tu wystaje anteny z ekranu?
http://www.tech-blog.pl/2013/04/08/zdjecie-z-komentarzem-19-dwuzakresowe-anteny-wi-fi-w-tp-link-tl-wdr3600/

Może zresztą dodatkowy plastik wpływa na pojemność anteny albo
na jakieś inne jej parametry. Np. antena ćwierćfalowa na 2,6 GHz (29
mm) jest nieco krótsza od półfalówki 5 GHz (30 mm). Może ten dodatkowy
plastik zmieniajÄ…c charakterystykÄ™ anteny pozwala na skompensowanie
tej różnicy.

Może, szkoda tylko że w praktyce ten router pod względem zasięgu jest po prostu mierny w stosunku do starszych konstrukcji.

--
Irokez

Data: 2013-12-22 13:52:08
Autor: Jan StoĹĽek
Router - jaki kupić?

Ups... omskło mi się. Powinno być 2,4 GHz i 62,5 mm... Tak to jest, jak się pisze z pamięci. :(

Ile tu wystaje anteny z ekranu?
http://www.tech-blog.pl/2013/04/08/zdjecie-z-komentarzem-19-dwuzakresowe-anteny-wi-fi-w-tp-link-tl-wdr3600/

Na moje wyczucie proporcji - pewnie trochę ponad centymetr, ale tak naprawdę to nie wiem, bo zdjęcie jest nieprofesjonalnie zrobione. A co?

Może zresztą dodatkowy plastik wpływa na pojemność anteny albo
na jakieś inne jej parametry. Np. antena ćwierćfalowa na 2,6 GHz
(29 mm) jest nieco krótsza od półfalówki 5 GHz (30 mm). Może ten
dodatkowy plastik zmieniajÄ…c charakterystykÄ™ anteny pozwala na
skompensowanie tej różnicy.

Tu też liczby powinny być nieco inne, :( ale na szczęście nie wpływa to na sam argument. :)

Może, szkoda tylko że w praktyce ten router pod względem zasięgu
jest po prostu mierny w stosunku do starszych konstrukcji.

Pewnie szkoda - ale jakości tego routera nie komentuję, bo go nie znam.

Data: 2013-12-22 15:01:50
Autor: Irokez
Router - jaki kupić?
jest, jak się pisze z pamięci. :(

Ile tu wystaje anteny z ekranu?
http://www.tech-blog.pl/2013/04/08/zdjecie-z-komentarzem-19-dwuzakresowe-anteny-wi-fi-w-tp-link-tl-wdr3600/
Na moje wyczucie proporcji - pewnie trochÄ™ ponad centymetr, ale
tak naprawdę to nie wiem, bo zdjęcie jest nieprofesjonalnie zrobione.
A co?

No taka krótkawa, może dlatego ma problemy z zasięgiem :)
Zrobić antenę półfalową na tą częstotliwość to przecież nie taki problem jak dla CB radia (długość fali 11 metrów).
Ale się pewnie oszczędziło kilka centów na kawałku druta wsadzając dłuższy tańszy plastik.

  --
Irokez

Data: 2013-12-22 15:28:28
Autor: Jan StoĹĽek
Router - jaki kupić?

jest, jak się pisze z pamięci. :(

[...]

Może to ćwierćfalówka? Dla 5 GHz miałaby tylko 1,5 cm... Choć na 2,4 rzeczywiście może się kiepawo zachowywać. --

Data: 2013-12-09 23:52:21
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
Marek wrote:
[...]

Netgear WNR3500L v2 + Tomato AIO i masz wypas.

Data: 2013-12-10 08:58:52
Autor: Jaskiniowiec
Router - jaki kupić?
W dniu 09.12.2013 10:40, Marek pisze:
[...]

Routerboard 2011UAS-2HnD-IN level 5

Jak dobrze poszukasz, to znajdziesz za mniej niż 400zł.
Oprócz niezaprzeczalnych zalet, dodam od siebie :
- gniazdo na wkładki Gigabit SFP (przyda się, jak dostawca wymieni miedĽ
na szkło)
- MetaRouter
- w ostatniej wersji softu jest możliwo¶ć skorzystania z USB tethering
Androida

Data: 2013-12-11 11:11:44
Autor: suryga
Router - jaki kupić?

Routerboard 2011UAS-2HnD-IN

Może kto¶ mi wytłumaczy po co komu¶ takie CO¦ do domu (ja się zatrzymałem na celeronach pod względem technicznym).
Mam w domu dwa laptopy + tablet do tego router za stówkę.
I wszystko chodzi. A że router ma już 5 lat i pewnie długo padnie więc zacz±łem się zastanawiać co kupić.

I st±d moje pytanie.
Jak± warto¶ć dodan± będę miał gdy użyję routera za więcej niż 100 zł.

Data: 2013-12-11 20:27:12
Autor: BQB
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-11 20:11, suryga@gmail.com pisze:

[...]

Różne dodatkowe funkcje, więcej pamięci i szybszy procek. Np taki poczciwy WRT54G nie wyrabia z ruchem z jednego komputera u mojego znajomego, a ma tylko filtrowanie po MAC i wifi WPA2, prędko¶ci jakie osi±ga to 30 Mbit max, przy podł±czeniu do routera kabelkiem, jak się podł±czy bezpo¶rednio pod modem dostawcy, to osi±ga swoje maksimum ł±cza wynosz±ce 60 Mbit.

Data: 2013-12-11 11:59:17
Autor: suryga
Router - jaki kupić?
Czyli zrobić speed test na WIFI i póĽniej bezpo¶rednio z gniazdka.
Jak będzie duża różnica kupić lepszy router?
I dzięki temu onet zamiast 0,5 sekundy będzie wchodził 0,3 sekundy.
I tylko do tego się to sprowadza?

Data: 2013-12-11 22:59:40
Autor: R.e.m.e.K
Router - jaki kupić?
Dnia Wed, 11 Dec 2013 11:59:17 -0800 (PST), suryga@gmail.com napisał(a):

Czyli zrobić speed test na WIFI i później bezpośrednio z gniazdka.
Jak będzie duża różnica kupić lepszy router?
I dzięki temu onet zamiast 0,5 sekundy będzie wchodził 0,3 sekundy.
I tylko do tego siÄ™ to sprowadza?

Chcesz dogonic Animke? Dobrze Ci idzie.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-12-12 01:57:16
Autor: suryga
Router - jaki kupić?
> Chcesz dogonic Animke? Dobrze Ci idzie.

Za krótko tu jestem żeby zrozumieć o co Ci chodzi.
A na poważnie...
Nie chce wyj¶ć na trolla i głupio się trzepi±c.

Ale jak kupowałem swój pierwszy komp to kupiłem super drog± płyte główn±.
Pomy¶lałem że będę zmieniał tylko procki.
Efekt i tak wszystko poszło do kosza. A dałem 15 lat temu 4 kzł!!!

I z innej bajki. Od jakiego¶ czasu zastanawiam się nad kupieniem NAS-a.
Kiedy¶ miałem przy sobie kasę a akurat przechodziłem obok sklepu.
Pomy¶lałem a kupie...
Wchodzę.
Widzę jeden droższy od drugiego dwa razy.
I pytam się czym się różni±.
Sprzedawca : Po prostu s± lepsze.
Nie kupiłem.

Teraz mam rodzinę i mam do wyboru lepsze pieluchy czy lepszy NAS/router :)

Zmienie Router na droższy czy kupie lepszego NAS-a tylko chciałbym wiedzieć co zyskam w zamian.

ps
Przepraszam prawdziwych fachowców za off topa

Data: 2013-12-12 11:02:27
Autor: Skylla
Router - jaki kupić?

[...]

Masz rację. Sprzęt się szybko zmienia i rzeczywi¶cie nie ma sensu kupowanie wysokich drogich modeli, bo za kilka lat będ± nowe standardy, których nasz super-hiper sprzęt i tak nie obsłuży. Chyba że mamy dokładne potrzeby i tylko ten sprzęt jest je w stanie spełnić.
Przepłacanie za co¶, co może kiedy¶ wykorzystam mija się z celem.
S.

Data: 2013-12-12 11:29:29
Autor: R.e.m.e.K
Router - jaki kupić?
Dnia Thu, 12 Dec 2013 01:57:16 -0800 (PST), suryga@gmail.com napisał(a):

Za krótko tu jestem żeby zrozumieć o co Ci chodzi.
A na powaĹĽnie...
Nie chce wyjść na trolla i głupio się trzepiąc.

No tak to wyglada poki co.

Ale jak kupowałem swój pierwszy komp to kupiłem super drogą płyte główną.
Pomyślałem że będę zmieniał tylko procki.
Efekt i tak wszystko poszło do kosza. A dałem 15 lat temu 4 kzł!!!

Nie tylko na wydaniu pieniedzy to polega, trzeba jeszcze umiec skorzystac z
tego co sie kupilo. Mam w domu dobra plyte kupiona w 2007, do dzis pracuje,
z 3cim juz prockiem i ciagle daje rade, w tym w grach (bo teraz ten komp
nalezy do dziecka).

I z innej bajki. Od jakiegoĹ› czasu zastanawiam siÄ™ nad kupieniem NAS-a.
Kiedyś miałem przy sobie kasę a akurat przechodziłem obok sklepu.
Pomyślałem a kupie...
WchodzÄ™.
WidzÄ™ jeden droĹĽszy od drugiego dwa razy.
I pytam się czym się różnią.
Sprzedawca : Po prostu sÄ… lepsze.
Nie kupiłem.

Teraz mam rodzinÄ™ i mam do wyboru lepsze pieluchy czy lepszy NAS/router :)

Zmienie Router na droższy czy kupie lepszego NAS-a tylko chciałbym wiedzieć co zyskam w zamian.

ps
Przepraszam prawdziwych fachowcĂłw za off topa

Ok, wrocmy do routera. Zadaniem routera jest rutowanie pakietow czyli ich
transportowanie pomiedzy sieciami. Podstawowa funkcje spelnia kazdy router,
nawet taki za 50 PLN. Problemem moze byc wydajnosc, przy tanich sprzetach
masz slabe procki i majac np. lacze 200mbit dochodzace do domu/firmy tani
router nie da rady tego przetwarzac w czasie rzeczywistym, wiec stanie sie
waskim gardlem. Wtedy trzeba postawic router z mocniejszym procem. I to
wystarczy, wiekszosci. Ale niektorzy uzytkownicy oczekuja wiecej od routera,
a wiecej oznacza, ze router bedzie potrzebowal lepszych podzespolow. Co moze
byc tym wiecej? Cytuje siebie sprzed roku, pisalem na temat Gargoyla:

"Wez Gargoyle, to Open-WRT obudowany bardzo przyjemnym webGUI. Prosty i
skuteczny. A ma wiele ciekawych funkcji ponad soft standardowy: VPN,
wsparcie dla sieci TOR, mozliwosc podpinania dyskow USB i robienia ich
dyskami sieciowymi, to samo z drukarkami, QoS, definiowane "access
restrictions" i quoty - wszystko latwe do "wyklikania". Plus cuda na kiju z
shella (pelny Linux), ale nie musisz go tykac.
Poza tym np. takie przekierowanie portow (forwarding) w standardowym sofcie
ma ograniczenia (np. max 16 czy 20 wpisow), w sofcie alternatywnym nie ma
takich glupich ograniczen."

Jak widzisz funkcjonalnosci jest tu dozo wiecej, ale zeby one mogly dzialac
od routera wymagana jest wieksza moc obliczeniowa. Zatem nie sporowadza sie
to do tego co napisales, czyli, ze onet otworzy sie w 0,2 zamiast 0,3 tylko
jest tego duuzo wiecej. Poczytaj co to VPN, TOR, Torrent, QoS, forwarding,
port triggering, SVN, etc.

ps. z NASami jest dokladnie tak samo.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-12-12 11:51:39
Autor: suryga
Router - jaki kupić?

pozdro

R.e.m.e.K

Dzięki

Data: 2013-12-12 16:47:28
Autor: m
Router - jaki kupić?
W dniu 12.12.2013 10:57, suryga@gmail.com pisze:
[...]

Skoro sobie opowiadamy historyjki: kiedyś kupowałem sibie NASa, miałem do wyboru D-Linka 320L oraz prawie 2x droższego zyxela. Wybrałem D-Linka "bo po co przepłacać skoro to tylko dysk po sambie".

Dzisiaj sobie w brodę pluję, bo soft jest po prostu na każdym kroku wkurwiający i widać że po taniości robiony.

Najbardziej mnie rozwaliĹ‚o ĹĽe jak zaczÄ…Ĺ‚em od jednego dysku, po jakimĹ› czasie chciaĹ‚em doĹ‚oĹĽyć drugi ĹĽeby zrobić RAIDa, to nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy jakbym zrobiĹ‚ raida z dysku na ktĂłrym sÄ… juĹĽ dane i z dysku na ktĂłrym danych nie ma  - to czy te dane stracÄ™ czy nie. Ani GUI, ani ich help, ani ich fora dyskusyjne nie udzielajÄ… jednoznacznej odpowiedzi czy tak czy nie.

p. m.

Data: 2013-12-13 15:14:07
Autor: Michal Lukasik
Router - jaki kupić?
On 12/12/2013 09:57, suryga@gmail.com wrote:

Teraz mam rodzinę i mam do wyboru lepsze pieluchy czy lepszy NAS/router :)

Zmienie Router na droższy czy kupie lepszego NAS-a tylko chciałbym wiedzieć co zyskam w zamian.

IMO wybór jest prosty. Lepszy NAS. Jak router zacznie niedomagać to routing zawsze możesz przenie¶ć na niego. AFAIR w QNAP czy Synology można to "wyklikać". Je¶li masz jakie¶ pojęcie o Debianie to w cenie powyższych z ARMem polecam jaki¶ ReadyNAS na Intelu - wymiata.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-12-12 08:53:42
Autor: 666
Router - jaki kupić?
Zdobędziesz nowych przyjaciół i wyznawców na grupie comp.pecet i comp.sieci ;-))

Z tym, że sprzętu niegigabitowego (czyli tylko 100-megabitowego) bym już raczej na dzi¶ nie kupował, a to raczej będzie więcej, niż 100 zł.
Przykład: dołożę 1-2 kamerki megapikselowe do sieci "domowej", ramki bardzo szybko zapchaj± sieć 100Mbps.

-- -- -
Jak± warto¶ć dodan± będę miał gdy użyję routera za więcej niż 100 zł.

Data: 2013-12-14 01:33:11
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
suryga@gmail.com wrote:

[...]

Pierwsza sprawa, to poł±czenie między urz±dzeniami domowymi będziesz miał 1Gbit po kablu (a nie 100 Mbit, jak w tanich routerach). Więc je¶li będziesz miał kiedy¶ NASa lub przesyłał pliki między komputerami w sieci lokalnej, to będzie 10× szybciej. Druga sprawa, będziesz miał WiFi N300, (a nie N150, jak w tanich routerach). Lada moment ł±cze internetowe 100-200-300 Mbit będzie normalk± i słaby router nie pozwoli Ci w pełni korzystać z przepustowo¶ci, za któr± płacisz. A dobry router bez problemu będzie "przepychał" internet 100 lub więcej Mbit/sek.
Funkcja QoS w dobrych routerach pozwala unikn±ć przytykania się sieci, kiedy jest mocno obci±żona - transfery, które musz± być obsłużone "natychmiast" maj± większy priorytet, np. voip, streaming audio/wideo, gry, niż zadania, które mog± poczekać ułamek sekundy, np. e-mail, WWW.
Wbudowany klient P2P pozwala wymieniać się plikami także wtedy, kiedy komputery s± wył±czone, a pracuje tylko router z przypiętym np. pendrive lub dyskiem USB.
Do dobrego routera można przył±czyć przez USB dysk zewnętrzny, pendrive i używać go jako domowy serwer plików, dostępny dla wszystkich (lub tylko wybranych) w sieci domowej lub także z internetu poprzez poł±czenie szyfrowane.
Do dobrego routera podł±czysz drukarkę USB i każdy komputer w domu będzie mógł na niej drukować.
Do dobrego routera w razie potrzeby podł±czysz modem 3G na USB i w ten sposób zamiast korzystać z ł±cza kablowego, możesz korzystać z ł±cza 3G (ew. 4G).
Na dobrym routerze możesz wprowadzić reguły kontroli rodzicielskiej ograniczaj±ce dostęp o okre¶lonych stron, tre¶ci - albo dla każdego w domu, albo tylko dla okre¶lonych komputerów w domu (w okre¶lonych godzinach). Możesz też wprowadzić inne ograniczenia, które będ± obowi±zywały cały czas lub tylko w okre¶lonych porach dnia lub nocy w okre¶lone dni tygodnia. Np. WiFi wył±cza się na noc, odfiltrowanie kontrolek active X, javascript itp.
Posiadaj±c dobry router możesz poł±czyć się z własn± sieci± domow± "z zewn±trz", czyli z internetu poprzez bezpieczne szyfrowane poł±czenie i korzystać z zasobów sieci domowej, tak jak w domu (no, prawie). Możesz poł±czyć sieć swojej firmy z sieci± domow± w bezpieczny sposób, albo inne sieci np. u cioci emerytki, która cały czas co¶ knoci w swoim kompie i w ten sposób można łatwiej wej¶ć zdalnie, ale bezpiecznie na jej komputer, czy też do jej sieci i poprawiać co sknociła.
Dobry router nie będzie się przytykał przy intensywnym obci±żeniu, nawet jeżeli będzie poł±czonych sporo komputerów, ponieważ dysponuje zapasem mocy procesora i zapasem pamięci.
Na dobrym routerze utworzysz sieć WiFi "go¶cinn±", czyli przeznaczon± np. dla go¶ci, którzy wpadaj± ze swoimi tabletami, smarfonami, laptopami i należy im dać dostęp do internetu, ale nie dać dostępu do zasobów w sieci lokalnej, bo i po co?
Do dobrego routera można wgrać inne oprogramowanie niż fabryczne, czyli np. open source Tomato i wtedy możliwo¶ci pojawiaj± się dodatkowe funkcje i możliwo¶ci konfiguracji. Np. możliwo¶ci uzyskania większej prywatno¶ci w internecie poprzez szyfrowanie poł±czenia z serwerem DNS lub TOR.
Takim routerem jest np. popularny Netgear WNR3500Lv2, który kosztuje ok. 215 zł, więc chyba niedrogo za to wszystko - ?

Data: 2013-12-14 03:52:19
Autor: Mr. Misio
Router - jaki kupić?
Użytkownik Poldek napisał:

Takim routerem jest np. popularny Netgear WNR3500Lv2, który kosztuje ok.
215 zł, więc chyba niedrogo za to wszystko - ?

Czy jest on w czyms lepszy/gorszy od takze popularnego TP-LINK 1043ND?

Data: 2013-12-14 18:21:26
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
Mr. Misio wrote:
Użytkownik Poldek napisał:

Takim routerem jest np. popularny Netgear WNR3500Lv2, który kosztuje ok.
215 zł, więc chyba niedrogo za to wszystko - ?

Czy jest on w czyms lepszy/gorszy od takze popularnego TP-LINK 1043ND

Nie znam osobi¶cie TP-Linka 1043ND, ale z tego co widzę w specyfikacji, to on jest na chipie Atheros. Czyli nie zadziała na nim Tomato. Czyli 3/4 z tego co napisałem wcze¶niej odpada.
Dalej: CPU Netgear 480 MHz, TP-LINK 400 MHz, RAM, NETGEAR 128 MB, TP-LINK 32 MB, flash NETGEAR 128 MB, TP-LINK 8MB.
Czyli tym zestawieniu WNR3500Lv2 wypada o niebo lepiej.

Data: 2013-12-16 11:10:41
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Router - jaki kupić?
Dnia 2013-12-14, o godz. 18:21:26
Poldek <noczelny@gazeta.pl> napisał(a):

Mr. Misio wrote:

> [...]

specyfikacji, to on jest na chipie Atheros. Czyli nie zadziała na nim
Tomato. Czyli 3/4 z tego co napisałem wcze¶niej odpada.

Tomato nie jest jedynym alternatywnym firmware-m do routerów. W
przypadku 1043ND wy¶mienicie sprawdza się OpenWRT i wtedy działa te 3/4
co napisałe¶ a nawet więcej. Częstotliwo¶ć zegara jest w realu
praktycznie nieistotna - oba urz±dzenia działaj± równie sprawnie.
Jedyna minus w tym porównaniu to wielko¶ć flasha ale bez problemu
przenosi się filesystem na pendrive.

Zdrówko

Data: 2013-12-16 19:04:41
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?

Mr. Misio wrote:
Użytkownik Poldek napisał:

[...]

Wielko¶ć flash i wielko¶ć RAM - WNR3500L v2 ma 4 razy więcej RAMu niż ten TP-LINK. A to ma duże znaczenie, jeżeli używa się routera do wielu rzeczy, a nie tylko do rozdzielenia internetu na 3 komputery.
OpenWRT - pewnie też dobry, osobi¶cie go nie testowałem. Znam Tomato i ten firmware ma też takiego plusa, że jest w pewnym sensie "Made in Poland". Tzn. wiod±ca kompilacja Tomato jest robiona przez Polaka, ma polskie forum, polsk± wersję.

Data: 2013-12-17 09:11:02
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Router - jaki kupić?
Dnia 2013-12-16, o godz. 19:04:41
[...]

Czyli nie znasz nic poza Tomato? Więc jak możesz oceniać że co¶ jest
lepsze czy gorsze? Ja akurat używam 1043ND w paru miejscach. W innych
inne modele różnych firm - w tym także Twój model. W wielu różnych
zastosowaniach. I nie narzekam na wielko¶ć RAM ani prędko¶ć. Jak
pisałem problemem jest przy bardziej rozbudowanych funkcjonalno¶ciach
wielko¶ć flasha - tu pomaga włożenie pendrive-a czy podpięcie dysku może być. To że co¶ jest Made in Poland ma IMHO znaczenie bardziej
sentymentalne niż praktyczne.

Ogólnie wygl±da na to że polecasz i promujesz to co masz nie za bardzo
maj±c pojęcie o innych rozwi±zaniach. Niekoniecznie gorszych a
zauważalnie tańszych.

Zdrówko

Data: 2013-12-17 12:29:11
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2013-12-16, o godz. 19:04:41
[...]

Znam s±siadkę.

Więc jak możesz oceniać że co¶ jest
lepsze czy gorsze?

Widać gołym okiem w specyfikacji, że TP-LINK ma 4 razy mniejszy RAM. Nie trzeba geniusza, żeby ocenić że więcej RAMu, to lepiej.

> Ja akurat używam 1043ND w paru miejscach. W innych
inne modele różnych firm - w tym także Twój model. W wielu różnych
zastosowaniach. I nie narzekam na wielko¶ć RAM ani prędko¶ć.

Uruchom serwer DLNA na routerze, zał±cz więcej niż 3 torty na raz i zobaczysz różnicę od razu.

Druga sprawa - teraz nie widzisz różnicy prędko¶ci, ale za rok będziesz miał ł±cze internetowe 100 Mbit lub 200 Mbit i wtedy TP-LINK już nie będzie w stanie obsłużyć takiego ł±cza z pełn± przepustowo¶ci± - trzeba będzie wydać now± ka$$$kę na nowy, mocniejszy router. WNR3500L v2 da radzę na ł±czu 250 Mbit bez spowalniania.

> Jak
pisałem problemem jest przy bardziej rozbudowanych funkcjonalno¶ciach
wielko¶ć flasha - tu pomaga włożenie pendrive-a czy podpięcie dysku
może być.

Dodatkowa ka$$$a na pendrive lub dysk i nie wszystko da się w ten sposób omin±ć.

> To że co¶ jest Made in Poland ma IMHO znaczenie bardziej
sentymentalne niż praktyczne.

Szczególnie jeżeli: a. użytkownik nie zna angielskiego, b. użytkownik potrzebuje zasięgn±ć szczegółowej pomocy na forum po¶więconym dokładnie temu firmware to ma znaczenie. W przypadku Tomato by Shibby pomocy udziela często osobi¶cie i w języku polskim sam twórca najpopularniejszej na ¶wiecie kompilacji tego firmware.

Data: 2013-12-17 12:41:57
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Router - jaki kupić?
Dnia 2013-12-17, o godz. 12:29:11
Poldek <noczelny@gazeta.pl> napisał(a):

Widać gołym okiem w specyfikacji, że TP-LINK ma 4 razy mniejszy RAM.
Nie trzeba geniusza, żeby ocenić że więcej RAMu, to lepiej.

Niekoniecznie. Pozostaje jeszcze  kwestia jak ta pamięć jest
zarz±dzana. W wielu konfiguracjach większa ilo¶ć pamięci niekoniecznie
przekłada się na sprawniejsze działanie urz±dzenia bo nie zawsze ta
pamięć jest wykorzystywana.

Uruchom serwer DLNA na routerze, zał±cz więcej niż 3 torty na raz i zobaczysz różnicę od razu.

Mam uruchomione więcej niż 3. I? Serwer DLNA mam na NAS-ie. Ale nic to
- odpaliłem. I?
[...]

No popatrz - w tej chwili stoi w jednej z lokacji na UPC Fiber Power
250 plu w dwóch na Fiber Power 60. I? Bo na razie wyrabia. Jako¶ nie mam
zamiaru wydawać kasy na co¶ co nie da żadnej poprawy. Ja rozumiem że
jeste¶ zachwycony swoj± zabawk± ale zrozum że niekoniecznie jest to
jedyne urz±dzenie które warto polecić.

Dodatkowa ka$$$a na pendrive lub dysk i nie wszystko da się w ten
sposób omin±ć.

Sięgn±łem do plecaka i wsadziłem promocyjnego pędraka z kilkunastu
walaj±cych się po nim.1GB dla tego to aż nadto - sprawdĽ sobie ceny
takowych.

[...]

Nie wyobrażam sobie by kto¶ kto korzysta z bardziej zaawansowanych
funkcji urz±dzeń sieciowych nie znał choć podstaw angielskiego. A pomoc
autora kompilacji to nic dziwnego.

Zdrówko

Data: 2013-12-20 12:36:32
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2013-12-17, o godz. 12:29:11
[...]

Czy chcesz powiedzieć, że router z 32 MB RAM jest lepszy i wydajniejszy niż router ze 128 MB RAM? :-)

Uruchom serwer DLNA na routerze, zał±cz więcej niż 3 torty na raz i
zobaczysz różnicę od razu.

Mam uruchomione więcej niż 3. I? Serwer DLNA mam na NAS-ie. Ale nic to
- odpaliłem. I?

I teraz spróbuj ogl±dn±ć jaki¶ film w czasie poci±gania tortów i powiedz, czy co¶ widać.

[...]

I co - ten TP-LINK jest na ł±czu 250 Mbit i nie spowalnia?

Data: 2013-12-18 11:33:00
Autor: 666
Router - jaki kupić?
Bo oczywi¶cie "dobry router" zawsze stoi w takim miejscu, w którym jest jednocze¶nie "dobry odbiór" 3G/4G ?
Niestety często jedno się wyklucza z drugim.

-- -- -

Data: 2013-12-18 19:39:34
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
  666 wrote:
[...]

Badziewny router nie posiada możliwo¶ci podł±czenia modemu 3G (ew. 4G), ponieważ albo nie posiada w ogóle zł±cza USB, albo posiada zł±cze USB, ale nie posiada obsługi modemu na tym zł±czu. Jako¶ć sygnału sieci 3G, to już nie jest wina routera. Jeżeli masz słaby sygnał 3G w tym miejscu, w którym postawiłe¶ router, a chcesz korzystać z modemu 3G, to podł±cz do modemu antenę i/lub podł±cz modem na odpowiednio długim przewodzie USB.

Data: 2013-12-19 20:42:06
Autor: 666
Router - jaki kupić?
Zapytaj, czy tak się da ("odpowiednio długim przewodzie"), dla zasięgnięcia języka polecam grupę pl.comp.pecet ;-))

-- -- -
podł±cz modem na odpowiednio długim przewodzie USB.

Data: 2013-12-20 15:29:32
Autor: Poldek
Router - jaki kupić?
  666 wrote:
Zapytaj, czy tak się da ("odpowiednio długim przewodzie"), dla
zasięgnięcia języka polecam grupę pl.comp.pecet ;-))
-- -- -
podł±cz modem na odpowiednio długim przewodzie USB.

U siebie testowałem na przewodzie 2 m. Dłuższego przewodu USB nie mam.

Tak, czy inaczej - my¶lę, że router bez gniazdka USB i/lub bez obsługi modemów 3G (4G) wiele więcej tu nie zwojuje.

Data: 2013-12-20 22:37:13
Autor: 666
Router - jaki kupić?
To masz strasznie ciasne mieszkanie, współczuję.

-- -- -

Data: 2013-12-16 10:56:59
Autor: Marek
Router - jaki kupić?

Użytkownik "Marek" <trele@fele.kuku.pl> napisał w wiadomo¶ci news:l8437a$rsl$1news.task.gda.pl...
[...]

Dzięki wszystkim za pomoc! Kupiłem tego TP-Linka 1043ND. Działa wporzo
na kablach i WiFi. Instalacja banalna, konfiguracja do¶ć prosta (kwestia znajomo¶ci
działania sieci komputerowych).

Teraz przymierzam się do wgrania mu alternatywnego firmware-u,  a jest w czym
wybierać: Gargoyle, DD-WRT, OpenWRT. Co proponujecie?
Nie musi mieć miliona opcji do skonfigurowania. Ważne, żeby zapewniał stabiln±
i wydajn± pracę routera.

Czy jest możliwo¶ć przywrócenia oryginalnego firmware'u?

 --   Pzdr.
 Marek

Data: 2013-12-16 11:12:13
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Router - jaki kupić?
Dnia 2013-12-16, o godz. 10:56:59
"Marek" <trele@fele.kuku.pl> napisał(a):

[...]

Wła¶ciwie każdy z nich. Ja mam w paru sztukach OpenWRT ale to raczej
bardziej z przyzwyczajenia a nie dlatego że się jako¶ wyróżnia.

Zdrówko

Data: 2013-12-18 22:54:30
Autor: Maciek
Router - jaki kupić?
W dniu 2013-12-16 10:56, Marek pisze:
[...]
Z DD-WRT i nowszymi wersjami hardware'u w tym routerze (a wła¶ciwie z
nowsz± wersj± bootblocku, która była ładowana do nowszego hardware'u)
był jaki¶ czas temu problem. Pomagały kombinacje alpejskie z wgrywaniem
niemieckiej wersji firmware'u (ze starszym bootblockiem) i dopiero
póĽniej ładowanie DD-WRT. W razie czego sprawdĽ szczegóły.

Czy jest możliwo¶ć przywrócenia oryginalnego firmware'u?
Jasne.

Maciek

Router - jaki kupić?