Router sensowny

Data: 2010-01-07 11:39:45
Autor: raviz
Router sensowny
Witam
Stoje przed zakupem routera, niestety jestem zielony w tym temacie, daltego prosilbym Was o pomoc.
Zalezy mi na natepujacych cechac:
-wbudowany switch, na 4 komputery jest wystarczajaco
-wifi, chcialbym zeby obsugiwalo standard N, juz na przyszlosc
-szybkie i proste wlaczenie/wylaczenie wifi pozostawiajac wlaczonego swicha, fajnie gdyby do tego byl jakis guzik na obudowie
-klonowanie MAC adresu
-przystepna cena w okolicach 100zl
Poki co moim faworytem jest TP-Link TL-WR740N. Czy macie doswiadczenie
z tym modelem? Z tego co wyczytalem w sieci, choc niewiele tgo jest, wynika, ze jest przyzwoity. Poza tym urzadzania tej firmy maja dluga gwarancje i to door-to-door. Ale oczywiscie jestem otwarty na inne propozycje.

Jeszcze jedno: czy jest mozliwosc udestepnic przez wifi jedynie dostep
do internetu bez udzielania jakiegokolwiek dostepu do zasobow na komputerach?

Pozdrawiam.....Rafal

Data: 2010-01-07 11:52:39
Autor: dos4fl
Router sensowny
Poki co moim faworytem jest TP-Link TL-WR740N.

tez bylem zielony jesli chodzilo o wifi, dzielenie lacza itp i kupilem tez tplink - zreszta tutaj poleconego.

i jestem zadowolony - niecale 80zl

Data: 2010-01-07 13:59:01
Autor: Leszek K.
Router sensowny
Dnia Thu, 7 Jan 2010 11:52:39 +0100, dos4fl napisa³(a):

Poki co moim faworytem jest TP-Link TL-WR740N.

tez bylem zielony jesli chodzilo o wifi, dzielenie lacza itp i kupilem tez tplink - zreszta tutaj poleconego.

i jestem zadowolony - niecale 80zl

Z "n" za 80 zet? Nawet nie chce mi siê szukaæ co to. Cena siê nie zgadza.

Data: 2010-01-07 14:25:46
Autor: raviz
Router sensowny

i jestem zadowolony - niecale 80zl

Z "n" za 80 zet? Nawet nie chce mi siê szukaæ co to. Cena siê nie zgadza.

Jesli siedzisz w temacie, moglbys looknac i powiedziec co to warte.
Kosztuje nawet nieco mniej - 72zl:
http://allegro.pl/item865002713_nowosc_tp_link_tl_wr740n_wifi_150mbps_dsl_wys24h.html

Data: 2010-01-07 15:11:13
Autor: MAR
Router sensowny
W dniu 2010.01.07 13:59, Leszek K. pisze:

Z "n" za 80 zet? Nawet nie chce mi siê szukaæ co to. Cena siê nie zgadza.

To jest to wolne n, do 150mb, w praktyce niewiele szybsze od g.

--
Mar

Data: 2010-01-07 19:11:07
Autor: Gupik
Router sensowny
Data: 2010-01-07 20:02:18
Autor: Maciej Browarczyk
Router sensowny
raviz pisze:

Stoje przed zakupem routera, niestety jestem zielony w tym temacie, daltego prosilbym Was o pomoc.

Za okolo 130zl masz TP-Link WR841, jest pelna n-ka i wiele innych funkcji, interfejs jest prosty i przejrzysty.

Jeszcze jedno: czy jest mozliwosc udestepnic przez wifi jedynie dostep
do internetu bez udzielania jakiegokolwiek dostepu do zasobow na komputerach?

W WR841 jest taka opcja, odseparowywuje komputery podlaczone do sieci od siebie, udostepnia tylko WAN. Nie wiem czy to dziala dla LANu i/lub WLANu, w kazdym razie opcja jest.

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2010-01-08 00:17:08
Autor: MC
Router sensowny
Uzytkownik "raviz" <ravizusunto@vp.pl> napisal w wiadomosci news:hi4dlm$ls3$1news.onet.pl...

Zalezy mi na natepujacych cechac:
-wbudowany switch, na 4 komputery jest wystarczajaco

kazdy ma

-wifi, chcialbym zeby obsugiwalo standard N, juz na przyszlosc

To musisz sie zastanowic jakie n. Od tego zalezy liczba anten. Do wyboru jest takze pasmo. Nowsze moga pracowac w obu: coraz bardziej zapchanym 2,4 i jeszcze luznym 5 GHz.

-szybkie i proste wlaczenie/wylaczenie wifi pozostawiajac wlaczonego swicha, fajnie gdyby do tego byl jakis guzik na obudowie

Nie spotkalem takiej opcji. Wylaczanie wifi odbywa sie na stronie konfiguracyjnej urzadzenia. Po zmianie parametrów nastepuje restart. Mniej wiecej po minucie ruter jest gotowy do pracy ze zmienionymi ustawieniami.

-klonowanie MAC adresu
-przystepna cena w okolicach 100zl

Za ta cene raczej nie kupisz dobrej enki.

Jeszcze jedno: czy jest mozliwosc udestepnic przez wifi jedynie dostep
do internetu bez udzielania jakiegokolwiek dostepu do zasobow na komputerach?

Chodzi ci o rózny dostep przez kabel i przez radio? Nie spotkalem takiego rutera.

Data: 2010-01-08 11:15:08
Autor: Andrzej Libiszewski
Router sensowny
Dnia Fri, 8 Jan 2010 00:17:08 +0100, MC napisał(a):

To musisz sie zastanowic jakie n. Od tego zalezy liczba anten. Do wyboru jest takze pasmo. Nowsze moga pracowac w obu: coraz bardziej zapchanym 2,4 i jeszcze luznym 5 GHz.

Nie wszystkie, wyłącznie te droższe.

[...]

Niektóre Edimaxy mają wyłącznik Wi-Fi z tyłu urządzenia. Również (chyba)dowolny router z Tomato może nabyć taką funkcję, kosztem WPS
;)

"A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
Alvy Singer

Data: 2010-01-16 15:22:15
Autor: nom
Router sensowny

Uzytkownik "MC" <m5c@go2.pl> napisal w wiadomosci news:hi5oe7$475$1node1.news.atman.pl...
[...]

Maja routery taka opcje, Tplink tez powinien miec, trzeba wejsc w opcje Firewalla i poblokowac odpowiednie porty, a w Tplinku mozna stworzyc osobne reguly dla ruchu WAN i dla LAN.
Dla klientów WiFi zrobic filtrowanie po MAC potem przypisac adres IP po MAC i zablokowac dla danego IP konkretne porty odpowiedzialne za przesylanie plików w sieci lokalnej. :-)
Kwestia stworzenia odpowiednich regulek firewalla.

Data: 2010-01-10 13:42:55
Autor: Michał Bień
Router sensowny
W dniu 2010-01-07 11:39, raviz pisze:

[...]

Przepraszam, ale albo rybki, albo akwarium. To się wzajemnie wyklucza - prawdziwe 802.11n MIMO (a nie |tzw. "lite N" jak ten TPLINK), dobry switch, dodatki wg życzenia i cena 100 zł.

Poki co moim faworytem jest TP-Link TL-WR740N.

Nie bierz tego. To jest obcięte, jednoantenowe N 150 mbit, w praktyce nawet z urządzeniami zgodnymi z N niewiele szybsze od G, do tego zwykły switch fast ethernet. Jakbym miał brać niedrogiego TPLinka z N to już prędzej TL-WR1043ND. Do deklarowanych szybkości w Wifi trochę brakuje
(nie ma się co dziwić N to w dużej części marketing), do większości
zastosowań wystarcza stare dobre G z Extended Range i 5 dB anteną jak
w tych TPLinkach na Atherosach, IMHO bardziej przydaje się USB do zrobienia NAS czy gigabitowy switch. O ile po wifi i tak nie przerzuca się pierdylionów danych, to po kablu już się przyda. Życzę szczęścia w przerzuceniu np: 100 GB danych po wifi, nawet w N. Ale to kosztuje
200 zł. Jak za te funkcje routera to naprawdę niedużo. O 100 zł zapomnij.

> [...]
wynika, ze jest przyzwoity. Poza tym urzadzania tej firmy maja dluga
gwarancje i to door-to-door. Ale oczywiscie jestem otwarty na inne

Swoją propozycję routera w N podałem wyżej. Z TPLinkami nie miałem problemów, jeśli tylko ktoś ma choć blade pojęcie o sieciach.
Bardzo podoba mi się w części radiowej, że stosują chipsety Atherosa
i 5 dB dipole, zamiast standardowych 2 dB. W połączeniu z XR czasem ratuje skórę. No i mają, w odróżnieniu od linksysów, standardowe RPSMA
ułatwiajace podłączenie innej anteny.

Jeszcze jedno: czy jest mozliwosc udestepnic przez wifi jedynie dostep
do internetu bez udzielania jakiegokolwiek dostepu do zasobow na
komputerach?

Pytasz o tzw. AP isolation. Czy ten TPLink ma - nie wiem. W specyfikacji doszukałem się tylko standardowego DMZta i dodatkowo Virtual Serwer.

Jeszcze raz - za 100 zł nie kupisz przyzwoitego routera z wifi N. Jeśli chcesz współczesny sprzęt z pełnym 802.11n, gigabitowym switchem i USB szykuj min. 200 zł na TL-WR1043ND - bardzo dobra cena jak na takie możliwości.
A jak masz ~100 zł do wydania zapomnij o fanaberiach w stylu N,
tylko szukaj sprawdzonego Linksysa WRT54GL (używanego - to się nie psuje
jeśli tylko dba się o sprzęt). Ma wszystko czego oczekujesz - AP isolation, wyłączenie wifi przyciskiem sprzętowym (do zaprogramowania dodatkowe funkcje w zależności od sługości przytrzymania - nawet skrypty można sobie podpiąć), świetne jak na tą klasę sprzętu QOS i co najważniejsze - stabilny jak skała. Używając na 20 mbitowym ADSL WRT54GL+ AG241 zapomniałem, że mam urządzenia sieciowe. A czasem torrent wykorzystuje całe pasmo i w tym czasie rozmawiam przez VoIP itp. Mówię oczywiście o WRT45GL na firmware alternatywnym. Sam używam
z Tomato, ale dostępnych jest co najmniej 4-5 różnych rozwiązań firmware - WRT54GL szkoda marnować na standardowym firmware.

P.S.
Chętnie posłucham opinii o wspomnianym TL-WR1043ND vs WRT54GL. Powoli zastanawiam się czy nie sprzedać WRT54GL i wziąć TPLinka ze względu na USB i gigabit switch, ale obawiam się, że zamiast poprawić, kupię sobie problem w porównaniu z całkowicie bezproblemowym WRT54GL.

Michał Bień

Data: 2010-01-10 13:58:37
Autor: Andrzej Libiszewski
Router sensowny
W dniu 2010-01-10 13:42, Michał Bień pisze:

[...]

O TL niewiele powiem, ale za WRT54GL/Tomato mam serwer CoD4 bezproblemowo działający równolegle z normalnym działaniem w internecie. Tak bezproblemowego urządzenia poza tym nie widziałem i szczerze mówiąc wątpię żeby mogło być lepiej za akceptowalne pieniądze.

"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."

Data: 2010-01-10 15:32:25
Autor: Michał Bień
Router sensowny
W dniu 2010-01-10 13:58, Andrzej Libiszewski pisze:

[...]

Do tej pory miałem styczność tylko z prostszymi TPLinkami G+FE. Działający bezproblemowo, ale nie u siebie, tylko raczej u ludzi "niedzielnie" korzystających z sieci. To że WRT54GL z Tomato jest absolutnie bezproblemowy wiem - używam od kilku lat, teraz na ~20 mbitowym ADSL (wykupione 8 mbps, AG241 synchronizuje się 16-20 mbits
i co ciekawe potrafi trzymać link nawet na SNR 1 dB, mimo że poniżej
5 dB teoretycznie nie powinien). A w domową sieć spięte jest 5 komputerów, drukarka sieciowa, bramka SIP itp. i nawet przy dużym obciążeniu łącza wszystko działa na WRT54GL bezproblemowo. Dlatego pytałem o doświadczenia z przejścia z WRT54GL+Tomato -> na TPlinki
- doświadczenia ludzi przyzwyczajonych do dobrego (WRT54GL) są trochę inne niż sieciowe "świeżynki", dla dktórych dowolny router, ba nawet modem USB będą OK i dlatego potem takie dziwnie sprzeczne są opinie np: o routerach Pentagrama - u jednych przy małym obciążeniu sieci działają OK, u innych przy kilku tys. połączeń wieszają się permanentnie.

Michał Bień

Router sensowny