Router sensowny

Data: 2010-01-10 13:42:55
Autor: Michał Bień
Router sensowny
W dniu 2010-01-07 11:39, raviz pisze:

Witam
Stoje przed zakupem routera, niestety jestem zielony w tym temacie,
daltego prosilbym Was o pomoc.
Zalezy mi na natepujacych cechac:
-wbudowany switch, na 4 komputery jest wystarczajaco
-wifi, chcialbym zeby obsugiwalo standard N, juz na przyszlosc
-szybkie i proste wlaczenie/wylaczenie wifi pozostawiajac wlaczonego
swicha, fajnie gdyby do tego byl jakis guzik na obudowie
-klonowanie MAC adresu
-przystepna cena w okolicach 100zl

Przepraszam, ale albo rybki, albo akwarium. To się wzajemnie wyklucza - prawdziwe 802.11n MIMO (a nie |tzw. "lite N" jak ten TPLINK), dobry switch, dodatki wg życzenia i cena 100 zł.

Poki co moim faworytem jest TP-Link TL-WR740N.

Nie bierz tego. To jest obcięte, jednoantenowe N 150 mbit, w praktyce nawet z urządzeniami zgodnymi z N niewiele szybsze od G, do tego zwykły switch fast ethernet. Jakbym miał brać niedrogiego TPLinka z N to już prędzej TL-WR1043ND. Do deklarowanych szybkości w Wifi trochę brakuje
(nie ma się co dziwić N to w dużej części marketing), do większości
zastosowań wystarcza stare dobre G z Extended Range i 5 dB anteną jak
w tych TPLinkach na Atherosach, IMHO bardziej przydaje się USB do zrobienia NAS czy gigabitowy switch. O ile po wifi i tak nie przerzuca się pierdylionów danych, to po kablu już się przyda. Życzę szczęścia w przerzuceniu np: 100 GB danych po wifi, nawet w N. Ale to kosztuje
200 zł. Jak za te funkcje routera to naprawdę niedużo. O 100 zł zapomnij.

Czy macie doswiadczenie z tym modelem?
> Z tego co wyczytalem w sieci, choc niewiele tgo jest,
wynika, ze jest przyzwoity. Poza tym urzadzania tej firmy maja dluga
gwarancje i to door-to-door. Ale oczywiscie jestem otwarty na inne
propozycje.

Swoją propozycję routera w N podałem wyżej. Z TPLinkami nie miałem problemów, jeśli tylko ktoś ma choć blade pojęcie o sieciach.
Bardzo podoba mi się w części radiowej, że stosują chipsety Atherosa
i 5 dB dipole, zamiast standardowych 2 dB. W połączeniu z XR czasem ratuje skórę. No i mają, w odróżnieniu od linksysów, standardowe RPSMA
ułatwiajace podłączenie innej anteny.

Jeszcze jedno: czy jest mozliwosc udestepnic przez wifi jedynie dostep
do internetu bez udzielania jakiegokolwiek dostepu do zasobow na
komputerach?

Pytasz o tzw. AP isolation. Czy ten TPLink ma - nie wiem. W specyfikacji doszukałem się tylko standardowego DMZta i dodatkowo Virtual Serwer.

Jeszcze raz - za 100 zł nie kupisz przyzwoitego routera z wifi N. Jeśli chcesz współczesny sprzęt z pełnym 802.11n, gigabitowym switchem i USB szykuj min. 200 zł na TL-WR1043ND - bardzo dobra cena jak na takie możliwości.
A jak masz ~100 zł do wydania zapomnij o fanaberiach w stylu N,
tylko szukaj sprawdzonego Linksysa WRT54GL (używanego - to się nie psuje
jeśli tylko dba się o sprzęt). Ma wszystko czego oczekujesz - AP isolation, wyłączenie wifi przyciskiem sprzętowym (do zaprogramowania dodatkowe funkcje w zależności od sługości przytrzymania - nawet skrypty można sobie podpiąć), świetne jak na tą klasę sprzętu QOS i co najważniejsze - stabilny jak skała. Używając na 20 mbitowym ADSL WRT54GL+ AG241 zapomniałem, że mam urządzenia sieciowe. A czasem torrent wykorzystuje całe pasmo i w tym czasie rozmawiam przez VoIP itp. Mówię oczywiście o WRT45GL na firmware alternatywnym. Sam używam
z Tomato, ale dostępnych jest co najmniej 4-5 różnych rozwiązań firmware - WRT54GL szkoda marnować na standardowym firmware.

P.S.
Chętnie posłucham opinii o wspomnianym TL-WR1043ND vs WRT54GL. Powoli zastanawiam się czy nie sprzedać WRT54GL i wziąć TPLinka ze względu na USB i gigabit switch, ale obawiam się, że zamiast poprawić, kupię sobie problem w porównaniu z całkowicie bezproblemowym WRT54GL.

Michał Bień

Data: 2010-01-10 13:58:37
Autor: Andrzej Libiszewski
Router sensowny
W dniu 2010-01-10 13:42, Michał Bień pisze:

[...]

O TL niewiele powiem, ale za WRT54GL/Tomato mam serwer CoD4 bezproblemowo działający równolegle z normalnym działaniem w internecie. Tak bezproblemowego urządzenia poza tym nie widziałem i szczerze mówiąc wątpię żeby mogło być lepiej za akceptowalne pieniądze.

"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."

Data: 2010-01-10 15:32:25
Autor: Michał Bień
Router sensowny
W dniu 2010-01-10 13:58, Andrzej Libiszewski pisze:

[...]

Do tej pory miałem styczność tylko z prostszymi TPLinkami G+FE. Działający bezproblemowo, ale nie u siebie, tylko raczej u ludzi "niedzielnie" korzystających z sieci. To że WRT54GL z Tomato jest absolutnie bezproblemowy wiem - używam od kilku lat, teraz na ~20 mbitowym ADSL (wykupione 8 mbps, AG241 synchronizuje się 16-20 mbits
i co ciekawe potrafi trzymać link nawet na SNR 1 dB, mimo że poniżej
5 dB teoretycznie nie powinien). A w domową sieć spięte jest 5 komputerów, drukarka sieciowa, bramka SIP itp. i nawet przy dużym obciążeniu łącza wszystko działa na WRT54GL bezproblemowo. Dlatego pytałem o doświadczenia z przejścia z WRT54GL+Tomato -> na TPlinki
- doświadczenia ludzi przyzwyczajonych do dobrego (WRT54GL) są trochę inne niż sieciowe "świeżynki", dla dktórych dowolny router, ba nawet modem USB będą OK i dlatego potem takie dziwnie sprzeczne są opinie np: o routerach Pentagrama - u jednych przy małym obciążeniu sieci działają OK, u innych przy kilku tys. połączeń wieszają się permanentnie.

Michał Bień

Router sensowny