Rower elektryczny dla starszej osoby

Data: 2015-04-22 09:58:12
Autor: madkiw
Rower elektryczny dla starszej osoby
Witam

Mam takie pytanie do was, może ktoś pomoże. Otóż moja mama jest zapaloną rowerzystką, jeździ w zasadzie wszędzie rowerem, praca sklep itd. Ale wiadomo starzeje się, jeszcze rok i emerytura, i coraz ciężej się pedałuje, zwłaszcza pod wiatr.
Jako że chce zmienić w najbliższym czasie rower, pomyślałem że może zaproponować jej coś z silnikiem elektrycznym żeby wspomagał jazdę i było jej łatwiej.
Czy takie rozwiązania jak np. rowery ecobike z Wrocławia mają sens ? Silnik 250W to będzie odczuwalne wogóle ?
Dystanse to góra 20km więc z baterią to nie problem, tylko czy to cokolwiek jej pomoże ?
Kwota do wydania to tak do 4 tys.

Z góry dzięki
Madkiw

Data: 2015-04-22 10:47:03
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 22 Apr 2015 09:58:12 +0200, madkiw napisał(a):

Silnik 250W to będzie odczuwalne wogóle ?
Owszem.

Kwota do wydania to tak do 4 tys.
Widywałem już rowery ze wspomaganiem elektrycznym za 1300 zł.

--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.

Data: 2015-04-22 11:05:50
Autor: ToMasz
W dniu 22.04.2015 o 09:58, madkiw pisze:

Silnik 250W to będzie odczuwalne wogóle ?
Dystanse to góra 20km więc z baterią to nie problem, tylko czy to
cokolwiek jej pomoże ?

start na pedałach. od 5km/h do 15km/h silink działa, powyżej już nie, bo opór powierza. mniejsza o cyfry, ale taka jest zasada działania silnika wspomagającego. 250w na silniku to odpowiednik bardzo manrnego rowerzysty. znaczy po prostym bez wiatru - spoko, ale w gorszych warunkach - bez pedałowania stanie.
ToMasz

Data: 2015-04-22 14:45:16
Autor: madkiw
[...]

Nie no pedałować będzie, chodzi o to żeby łatwiej było :)

Data: 2015-04-23 08:22:11
Autor: MichałG
ToMasz pisze:
[...]

Raczej już takiego niezbyt marnego, i to na krótki dystans przy starcie od swiateł.
250W dla tytułowej osoby to bardzo duże wspomaganie.

PozdrawiamM

Data: 2015-04-23 19:50:44
Autor: borsuk
W dniu 2015-04-23 o 08:22, MichałG pisze:
ToMasz pisze:
[...]

Bardzo duże i wystarczy spokojnie na wzgórza o nachyleniu do 10%.
Baterii radzę nie lekceważyć, powinna być litowo-jonowa około 10Ah (niska waga, sensowna trwałość i niezły zasięg)
bors

Data: 2015-04-23 11:47:14
Autor: cytawa
madkiw pisze:

Mam takie pytanie do was, może ktoś pomoże. Otóż moja mama jest zapaloną
rowerzystką, jeździ w zasadzie wszędzie rowerem, praca sklep itd. Ale
wiadomo starzeje się, jeszcze rok i emerytura,

Jak bylem w twoim wieku tez myslalem, ze 60latek to staruszek.
Troche mnie sie teraz optyka zmienila. Powiedz mamie, ze im dluzej bedzie jezdzila duzo rowerem tym dluzej bedzie mloda.

Jan Cytawa

Data: 2015-04-23 15:09:24
Autor: madkiw
[...]

Wcale nie myślę o niej że to staruszek :)
Po prostu nie ma tej siły już co kiedyś, i chciała sobie pomóc. Tym bardziej że jeździ do pracy praktycznie w każdą pogodę, czy deszcz czy wiatr. Do tego koszyk zapchany zakupami, to już trochę kilo do ruszenia, zawsze miło mieć pomagiera.

Data: 2015-04-24 00:51:12
Autor: Wojciech_B

Użytkownik "madkiw" <madkiw@gmail.com.nospam> napisał w wiadomości news:mh7k8s$qsd$1dont-email.me...
[...]

Powiem tak,rower elektryczny to spełnienie marzeń rowerzystów (chociaż o tym nie wiedzą).Do tej pory zakładali różne "przerzutki" ale i tak wzniesienia o nachyleniu 10 stopni omijali szerokim łukiem.Ja na swoim "składaczku" z 20 calowymi kołami takie wzniesienia pokonuję a mam lat znacznie wiecej niż wspomniana "mama", ba, pokonałem nawet wzniesienie o nachyleniu ok.13-14 stopni którym żaden "kolarz" amator nawet nie próbuje sforsować.Moc 250W pozwala mi na osiąganie na równej,asfaltowej drodze szybkość znacznie ponad 30km/godz (przewoltowana bateria z 24V na 36V).Cena za "ecobicka" jest niewspółmiernie wygórowana ale moc 250W to dopuszczalna przepisami i naprawdę odczuwalna.Generalnie uważam że w zupełności wystarczy te 250W i mama bedzie zadowolona a dodatkowo już nigdy na zwykły,nawet najbardziej "wypasiony" i horrendalnie drogi rower nie wsiądzie.

Data: 2015-04-23 23:11:56
Autor: Iguan_007
On Friday, April 24, 2015 at 8:51:18 AM UTC+10, Wojciech_B wrote:

Powiem tak,rower elektryczny to spełnienie marzeń rowerzystów (chociaż o tym nie wiedzą).Do tej pory zakładali różne "przerzutki" ale i tak wzniesienia o nachyleniu 10 stopni omijali szerokim łukiem.

Zalezy jakich znasz rowerzystow. Czy takich co jezdza "roboczo" i gory omijaja, czy tez takich ktorzy jezdza dla sportu i wlasnie gor szukaja. Dla tych drugich rower elektryczny nie bedzie zadnym "spelnieniem marzen". Oni chca sami wyjechac na gore.

wzniesienie o nachyleniu ok.13-14 stopni którym żaden "kolarz" amator nawet nie próbuje sforsować.

Ale nie piszesz tego powaznie, prawda? Gdzie ten podjazd?

Pozdrawiam,
Iguan   --
Iguan007   https://picasaweb.google.com/iguan007

Data: 2015-04-24 09:45:37
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-04-24 o 08:11, Iguan_007 pisze:

wzniesienie o nachyleniu ok.13-14
stopni którym żaden "kolarz" amator nawet nie próbuje sforsować.

Ale nie piszesz tego powaznie, prawda?

Wbrew pozorom to calkiem duzo, zwlaszcza, ze podane w stopniach. W procentach byloby 25%. Oczywiscie, najtrudniszy podjazd w Alpach ma prawie 45%, ale 25% to tez niezle.

Data: 2015-04-24 01:43:33
Autor: Iguan_007
On Friday, April 24, 2015 at 5:45:54 PM UTC+10, Andrzej Ozieblo wrote:

> Ale nie piszesz tego powaznie, prawda?

Wbrew pozorom to calkiem duzo,

I naprawde zgadzasz sie z twierdzeniem "wzniesienie o nachyleniu ok.13-14 stopni którym żaden "kolarz" amator nawet nie próbuje sforsować"? Bo mi sie wydaje, ze wcale nie trzeba jezdzic profesjonalnie zeby taki podjazd "forsowac".

Moze ustalmy najpierw fakty - o ktore wzniesienie konkretnie chodzi?

Data: 2015-04-24 11:21:48
Autor: Andrzej Ozieblo

Wojtek ujal to przesadnie (licentia poetica), ale 25% podjazdu to naprawde duzo. Zobacz np. http://pl.wikipedia.org/wiki/Col_de_la_Bonette   Slynny, ciezki podjazd alpejski. Najbardziej stroma czesc ma "tylko" 15% nachylenia. Mysle, ze wyczynowiec na odpowiednim rowerze jest w stanie pokonac nawet 45%, ale amator...?

Data: 2015-04-24 02:35:09
Autor: Iguan_007
On Friday, April 24, 2015 at 7:22:03 PM UTC+10, Andrzej Ozieblo wrote:

[...]

Tak, amator. Wejdz na Strave, masz tam ponad 2tys przejazdow. Poza pierwszymi miejscami mamy ludzi robiacych podjazd z 200W (fakt,ze pomalu). Mozesz sobie wejsc w ich profil. Zobaczysz,ze nie sa zawodowcami. Ponawiam pytanie - o ktorym podjezdzie konkretnie mowimy? Bo chyba Wojtek na Col de la Bonette na tym skladaku z silnikiem nie wjezdzal. Pozdrawiam,

Data: 2015-04-24 11:50:52
Autor: bans
W dniu 2015-04-24 o 11:21, Andrzej Ozieblo pisze:

Wojtek ujal to przesadnie (licentia poetica), ale 25% podjazdu to
naprawde duzo.

Tak, ale ważne na jak długim odcinku (o czym nikt tu nie wspomniał) - kilkaset metrów przeciętny amator uciągnie. Nawet zakładając, że nie będzie "tropił węża" (no, ale bo to już nie jest wtedy 25%)

Zobacz np. http://pl.wikipedia.org/wiki/Col_de_la_Bonette
  Slynny, ciezki podjazd alpejski. Najbardziej stroma czesc ma "tylko"
15% nachylenia.

A jaki to ma związek z wspominanymi w tym wątku 25%? Naprawdę uważasz, że trudność tego podjazdu wynika tylko z tego, że "na pętli szczytowej nachylenie dochodzi do 15%."?

Mysle, ze wyczynowiec na odpowiednim rowerze jest w
stanie pokonac nawet 45%, ale amator...?

Na_jakim_odcinku?!

To co piszesz świadczy tylko o zupełnym oderwaniu od praktyczniej strony podjeżdżania.

--
bans

Data: 2015-04-24 04:22:52
Autor: Jacek G.
W dniu piątek, 24 kwietnia 2015 11:50:59 UTC+2 użytkownik bans napisał:
> [...]

Tak, ale ważne na jak długim odcinku (o czym nikt tu nie wspomniał) - kilkaset metrów przeciętny amator uciągnie. Nawet zakładając, że nie będzie "tropił węża" (no, ale bo to już nie jest wtedy 25%)
Słuszna uwaga - do tego należy ustalić czy mówimy o średnim nachyleniu, czy nachyleniu na odcinku o określonej długości - w praktyce rzadko zdarzają się podjazdy o idealnie jednostajnym nachyleniu. Rodzaj nawierzchni też ma znaczenie.
Niezła klasyfikacja konkretnych tras jest dostępna na takiej stronce:
http://www.genetyk.com/podjazdy/
--
Jacek G.

Data: 2015-04-24 15:01:34
Autor: Andrzej Ozieblo

Oczywiscie, masz racje. Warto zobaczyc tu: http://www.altimetr.pl/najwieksze-nachylenie-podjazdu.html Cala stona o podjazdach. Wydaje sie, ze max na b. krotkim odcinku to ok. 30-33%. W Polsce ok. 28%. Jeszcze raz powtarzam, ze 25% Wojtka, nawet na bardzo krotkim odcinku, do b. duzo.

Mysle, ze wyczynowiec na odpowiednim rowerze jest w
stanie pokonac nawet 45%, ale amator...?

Na_jakim_odcinku?!

Gdzies wyczytalem (nie moge tego na szybko znalezc), ze pasjonaci urzadzili sobie zawody w Alpach kto wyjezdzie pod bardziej stroma gore. Na rowerze. I zdaje sie, ze bylo to 45%. Moze zygzakiem? :)

To co piszesz świadczy tylko o zupełnym oderwaniu od praktyczniej strony
podjeżdżania.

Oczywiscie, daje ekstremalne przyklady. Na owej strnie, ktora podalem, sa tez inne zestawienia. Ale nawet bardzo trudne alpejskie podjazdy w najbardziej stromych miejscach, rzadko przekraczaja 20%.

Data: 2015-04-24 19:22:10
Autor: 2late
On 04/24/2015 09:43 AM, Iguan_007 wrote:

[...]

O ktore by nie chodzilo, na elektrycznym rowerze nawet nie podjedzie do podstawy wzgorza bo bateria sie wyczerpie. ;)

Data: 2015-04-24 22:22:36
Autor: borsuk
W dniu 2015-04-24 o 20:22, 2late pisze:

O ktore by nie chodzilo, na elektrycznym rowerze nawet nie podjedzie do
podstawy wzgorza bo bateria sie wyczerpie. ;)

Pozdrawiam
Kolejny znafca tematu ;)
Dobrze, Ĺźe chociaĹź motto masz adekwatne

Data: 2015-04-24 23:21:57
Autor: 2late
On 04/24/2015 09:22 PM, borsuk wrote:

[...]

OK, Podaj cene roweru, jego mase, dystans jaki przejedziesz na zaladowanej bateri na wzniesienie 11% srednio

Data: 2015-04-26 22:12:28
Autor: Wojciech_B

Użytkownik "2late" <deadlog_FILTR_@wp.pl> napisał w wiadomości news:mhej6o.6s4.1outspace.org...
[...]

Dobrze, że chociaż motto masz adekwatne

OK, Podaj cene roweru, jego mase, dystans jaki przejedziesz na zaladowanej bateri na wzniesienie 11% srednio

Pozdrawiam
-- 2lateT Outspace Communication Inc.R 1999*2015C
Dystans pytasz? odpowiem tak,może nia ja z racji wieku ale rower z wspomaganiem to nie MOTOCYKL więc przejadę tyle samo ile ty na swoim z przerzutkami, bo silniczek to tylko zwiekszenie MOŻLIWOŚCI jazdy a nie sama jazda.Nawiasem mówiąc mój "elektryk" też ma przerzutki tyle, że mnij bo tylko w tylnym kole.

Data: 2015-04-26 23:02:58
Autor: 2late
On 04/26/2015 09:12 PM, Wojciech_B wrote:

[...]

Dystans pytasz? odpowiem tak,moĹźe nia ja z racji wieku ale rower z
[...]

Wlasciwie to nie ma co porywnywac. Ja jezdze szosowka 10.2 kg i do najblizszych gorek mma taki kawal drogi ze zadna bateria by nie wystarczyla, nie mowiac juz o wzniesieniu. Podejrzewam natomiast ze ciezko byloby mi targnac taki rowerek z silnikiem pieterko po schopdach, co mi si czasami zdarza kiedy winda nie dziala. Uwazam ze w moim przypadku korzysci by sie rozmyly przez powyzsze.

Data: 2015-04-26 22:43:13
Autor: borsuk
W dniu 2015-04-25 o 00:21, 2late pisze:

OK, Podaj cene roweru, jego mase, dystans jaki przejedziesz na
zaladowanej bateri na wzniesienie 11% srednio

Tu  są dane mojego roweru i pierwsze wraĹźenia:
 http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2497&postdays=0&postorder=asc&start=0
Na razie przejechałem na nim ok.1300 km.
JeĹźdżę tylko na  krĂłtkie wycieczki gĂłrskie - najdłuĹźsza trasa 70 km, największe nachylenie 18%, największe przewyĹźszenie ok.1000m (przy wspomaganiu).
Pozdrawiam

Data: 2015-04-26 23:10:09
Autor: 2late
On 04/26/2015 09:43 PM, borsuk wrote:

[...]

największe nachylenie 18%, największe przewyższenie ok.1000m (przy
wspomaganiu).

Moglbys podeslac linka do normalnego sklepu, gdzie mozna kupic taki rower jak twoj? Chcialbym tez zobaczyc specyfikacje w skrocie, wlasciwie to wage roweru, cene i jak pisalem wczesniej konkretnie na jaki dystans wystarcza bateria. Link ktory podales to 2 strony dyskusji.

Moj rower (szosowka) wazy 10.2 kg i kosztowal ok.2000 pln, do gor mam za daleko ale 70 km po plaskim to chyba w 3 godziny da sie obrocic.

Cos mi to wyglada ze te elektryki to jak poziomki, lepsze ale ludzie sie nie znaja. ;)

Data: 2015-04-30 07:57:23
Autor: cytawa
Iguan_007 pisze:

[...]

14 stopni to prawie 25%. To bardzo duzo. Oczywiscie da sie rowerem wjechac ale normalny czlowiek dlugo tak stromo nie podjedzie. Kolarz to, rozumiem, ktos kto ma rower szosowy o przelozeniu max. 39x26.

Na marginesie powiem,ze wedlug moich obliczen, ze maksymalna stromizna, na ktora da sie rowerem wjechac nie przekracza 24 stopni czyli 45%. I to pod warunkiem doskonalej przyczepnosci. Nie radze jednak forsowac takich stromizn, bo po prostu szkoda sprzetu.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-03 15:23:43
Autor: Iguan_007
On Thursday, April 30, 2015 at 3:57:20 PM UTC+10, cytawa wrote:

14 stopni to prawie 25%. To bardzo duzo.

Jan, Ja nie napisalem, ze to malo (bo to sporo). Napisalem, ze nie jest to poza zasiegiem kolarza-amatora. A to pewna roznica. Mowimy o krotkim, 100m podjezdzie. Naprawde ludzie daja rade cos takiego podjechac, bez koniecznosci bycia profesjonalista.

Oczywiscie da sie rowerem wjechac ale normalny czlowiek dlugo tak stromo nie podjedzie. Kolarz to, rozumiem, ktos kto ma rower szosowy o przelozeniu max. 39x26.

Tak z ciekawosci sprawdzilem jedna z moich tras szosowych (zeby byl ten rower szosowy o ktorym mowisz - jezdze na 39x25). Ten podjazd ma od ~10% do +35% - i normalnie po nim amatorzy na szosowkach jezdza. Sapia, ale wjezdzaja na gore :)
https://picasaweb.google.com/iguan007/Rozne#6144765575674710226

Jesli odrzucimy "wymog szosowki", to i wieksze nachylenia staja sie dostepne dla amatora:
https://picasaweb.google.com/iguan007/Rozne#6144771127791966498

Swoja droga, naprawde chcialbym zobaczyc o ktorym podjezdzie mowa. Moglibysmy spojrzec na profil tej trasy i porowanac do tego po czym jezdzimy na normalnych rowerach.

Data: 2015-05-04 16:38:09
Autor: misha22
[...]

Sprzętu? Ja mam 4 z przodu w zyciorysie i niestety stwierdzam ze szkoda najbardziej kolan, szkoda ze po fakcie.... czyli kilku wjazdach z Nowej Słupi szlakiem na Św Krzyż

Jasne ze sa rowery za 10.000, że za 17 000 to nie wiedziałem /Ale na frajera zawsze warto poczekać/  sztuka to za 2600 nabyć nówke sztuke :)

Data: 2015-05-09 04:39:03
Autor: Iguan_007

O tym odcinku mowisz https://www.strava.com/segments/5882580? Fajny. Ale nie miales wczesniej problemow z kolanami? Troche ciezko uwierzyc zeby od kilku podjazdow pod taka gore mozna rozwalic kolana. Pozdrawiam,

Data: 2015-05-06 12:03:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 30 Apr 2015, cytawa wrote:

Na marginesie powiem,ze wedlug moich obliczen, ze maksymalna stromizna, na
ktora da sie rowerem wjechac nie przekracza 24 stopni czyli 45%.
I to pod warunkiem doskonalej przyczepnosci.

  Podjazdy dla wózków na kładkach dla pieszych przez drogi i torowiska? ;)
  Przy jakiejś okazji zmierzę ile tam bywa :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-06 10:32:34
Autor: rmikke
W dniu środa, 6 maja 2015 12:20:19 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]

  Podjazdy dla wózków na kładkach dla pieszych przez drogi i torowiska? ;)
  Przy jakiejś okazji zmierzę ile tam bywa :)

Krótki podjazd to chyba Zupełnie Inna Bajka?
Mam po drodze taki ze 40 stopni, ale przwie cały da się podjechać
rozpedem...

Data: 2015-05-08 01:34:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 6 May 2015, rmikke wrote:

[...]

  Z p. widzenia koniecznej przyczepności - pytaniem jest definicja
"krótkości". I całkiem częsty fakt "łamania":

Mam po drodze taki ze 40 stopni, ale przwie cały da się podjechać
rozpedem...

  Niestety nie moge zapodać street view często przejeżdżanej kładki, bo
akurat jest "daleko od szosy", ale kładki nad torowiskami wcale TAKIE
krótkie nie są (ile to metrów nad ziemią wisi trakcja?), a i nad co
ruchliwszymi arteriami kładki potrafią być "łamane" więcej niż 3 razy.
  O, wylosowałem przykładowo z W-wy, jak toto przejedziesz "rozpędem":

https://www.google.pl/maps/@52.209063,21.048118,3a,75y,60.91h,77.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1sx4O0P87lGfSDzYuFaMY9QQ!2e0!6m1!1e1
....skoro po drodze są 4 skręty o 90 stopni?

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-08 09:17:28
Autor: rmikke
W dniu piątek, 8 maja 2015 02:00:02 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]

...skoro po drodze są 4 skręty o 90 stopni?

Podjazdy na kładki są zdecydowanie dłuższe, niż ten mój,
tam jest góra dwa metry różnicy poziomów :D

Chyba trochę nie dotarło do mnie za pierwszym razem, że to chodzi
o kładki nad drogami i torowiskami, jakoś sobie wyobraziłem
częste w mieście podjazdy na parę - paręnaści schodków.

Data: 2015-04-24 02:00:46
Autor: JDX
On 2015-04-24 00:51, Wojciech_B wrote:
[...]
Ja na swoim "składaczku" z 20 calowymi kołami takie wzniesienia
pokonuję a mam lat znacznie wiecej niż wspomniana "mama",
Zgadza się, już wcześniej pisałem, ze elektryki to sprzęt dla dziadków.
:-D Zresztą np. ja tylko dziadków widuje na takim sprzęcie. :-D

Data: 2015-04-25 14:56:39
Autor: Prot Ogenes
On 2015-04-24 02:00, JDX wrote:

Zgadza się, już wcześniej pisałem, ze elektryki to sprzęt dla dziadków.
:-D Zresztą np. ja tylko dziadków widuje na takim sprzęcie. :-D

Może u ciebie tak, ale wychyl nos. Możesz się zdziwić.

pozdr
Prot

Data: 2015-04-24 13:08:15
Autor: coaster
W dniu 2015-04-24 o 00:51, Wojciech_B pisze:
[...]

Nic podobnego.

[...]
Moc 250W pozwala mi na osiąganie na równej,asfaltowej drodze szybkość znacznie ponad
30km/godz (przewoltowana bateria z 24V na 36V).

Jadac na kolarce, na trasie 38 km do pracy z reguly wychodzi mi _srednia_ predkosc 25 km/h. _Maksymalna_ jaka udalo mi sie osiagnac - bez "wypruwania zyl" - 56 km/h na plaskim. Po co mi rower elektryczny? Chyba po to, zeby za iles tam lat odkryc, ze przez brak ruchu/wysilku, jazda ze wspomaganiem jest jedynym rozwiazaniem?

[...]

84-latek Len Finch, kolarz-amator wciaz sciga sie na kolarce (na koncu artykulu):
http://www.bbc.com/news/magazine-31013387

Gdyby dekady wczesniej jezdzil ze wspomaganiem - nie dalby rady.

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious

Data: 2015-04-24 14:20:33
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 24 Apr 2015 13:08:15 +0200, coaster napisał(a):

srednia_ predkosc 25 km/h. _Maksymalna_ jaka udalo mi sie osiagnac - bez "wypruwania zyl" - 56 km/h na plaskim.

Jeszcze powiedz ile masz lat :) I czy znasz krzywą wydolności organizmu
w funkcji wieku?

Data: 2015-04-24 21:00:09
Autor: ToMasz
Rower elektryczny dla starszej osoby
Powiem tak,rower elektryczny to spełnienie marzeń rowerzystów (chociaż o tym
nie wiedzą)
jasne. wszyscy marzymy o tym aby długość wycieczki ograniczała pojemność akumulatora. marzymy o 30kilowych pojazdach....
.Do tej pory zakładali różne "przerzutki" ale i tak wzniesienia o
nachyleniu 10 stopni omijali szerokim łukiem.
co?
[...]
wow! A 20 lat temu aby motorynka gnała 40km/h potrzeba było 1.4konia czyli około 1000w. JA wiem że rower jest lżejszy, ma większe koła, Ty pomagasz.... ale albo masz perpetum moblie, albo to 30 km/h to razem wyciskacie.

policzmy. 250w z 36v to niecałe 10a. czyli ten silnik może ciągnąć pełną mocą trochę ponad godzinę. Zakładając że akumulator jest nowy, wypięty z ładowarki. po 2 latach jego pojemność spadnie do połowy. Co Ty nato?
Moje wypociny są krytyczne. wiem. ale daleki jestem aby odradzać zakup "elektryka" Jednak ja kiedyś jeździłem na rowerze wspomaganym silnikem spalinowym. Gdyby nie zapach benznyny to byłoby to idealne rozwiązanie. Myślałem więc że elektryk taki będzie, niech tylko stanieje. niestety zawiodłem się okrutnie. taki zawód może kosztować kilka tysięcy złotych...
ToMasz

Data: 2015-04-24 23:41:09
Autor: Wojciech_B

Użytkownik "ToMasz" <tomasz@poczta.fm.com.pl> napisał w wiadomości news:mhe3pt$pvi$1dont-email.me...
[...]
Moc 250W silnik ma znamionowo przy napięciu 25V (orginalna bateria i naklejka na silniku), przy napieciu 36 (moja samoróbka LiJon) powinien mieć moc ok.350W (nie mam zamontowanego amperomierza ani Watomierza), sam raczej wiecej niż 80W nie jestem w stanie "wydusić" a długość odcinka drogi o której pisałem to jedynie ok.100-150m (nawiasem mówiąc zacząłem się zastanawiać jak tam położyli asfalt?). Jak akumulator się "skończy" to po prostu zmontuję nowy,nie mam problemów z elektroniką więc uwaga chybiona

Data: 2015-04-29 17:54:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Apr 2015, Wojciech_B wrote:

Powiem tak,rower elektryczny to spełnienie marzeń rowerzystów (chociaż o tym
nie wiedzą).

  Powiem tak: miałem okazję jechać z tak "spełnionymi", i mi wyszło,
że miejsca z prędkościami ~25km/h kładą cały interes na łopatki.
  Rower cięższy a "sam" jechać nie chce ;)
  Jakby nie patrzeć, przeciętna jazda rowerzysty nie składa się z samych
kawałków po 10 stopni nachylenia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-04-29 17:43:40
Autor: 2late
On 29/04/15 16:54, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Moim zdaniem waga rujnuje cały efekt. Co z tego ze pierwsze 30km pojade ze wspomaganiem, jesli kolejne 70km rower bedzie 3 razy ciezszy od mojego.

Data: 2015-04-30 14:02:41
Autor: madkiw
Rower elektryczny dla starszej osoby
Moim zdaniem waga rujnuje cały efekt. Co z tego ze pierwsze 30km pojade ze
wspomaganiem, jesli kolejne 70km rower bedzie 3 razy ciezszy od mojego.

No tu się zgodzę, ale akurat w moim przypadku, a w zasadzie mojej mamy, nigdy raczej nie przekroczy tych 30km dziennie, wiec da radę.

Data: 2015-04-30 19:27:28
Autor: 2late
On 30/04/15 13:02, madkiw wrote:
[...]

Moja uwaga byla subiektywna.
Tak samo jak nie polecal bym twojej mamie mojej szosowki. ;)

Data: 2015-05-01 08:22:55
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Wed, 29 Apr 2015 17:43:40 +0100, 2late napisal(a):

Moim zdaniem waga rujnuje cały efekt. Co z tego ze pierwsze 30km pojade
ze wspomaganiem, jesli kolejne 70km rower bedzie 3 razy ciezszy od
mojego.

Pozdrawiam
A to chyba wystarczy kupić lżejszy rower elektryczny. Będąc w Kołobrzeg dano mi się takim przejechać tylko cena, 17000zł to zdecydowanie za dużo.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-01 19:27:30
Autor: 2late
On 01/05/15 09:22, Piotr Rogoza wrote:

[...]

Dobre :)
Przeliczajac, mialbym 7 - 8 szosowek mojej klasy za te sume.

Data: 2015-05-02 10:11:26
Autor: z
W dniu 2015-05-01 o 20:27, 2late pisze:
Dobre :)
Przeliczajac, mialbym 7 - 8 szosowek mojej klasy za te sume.

No co Ty? Za te pieniądze można kupić porządny miejski samochód albo szaleć taksówkami :-) Jeżdżenie rowerem jest bardzo niebezpieczne.
Dlaczego UE jeszcze nie zakazała takich sportów ekstremalnych.
Dwa koła? Do cyrku z tym! ;-)

PS. Albo masakrycznie drogie ubezpieczenia dla kumpli biurw brukselskiech ;-)

Data: 2015-05-04 10:04:57
Autor: bans
W dniu 2015-05-01 o 10:22, Piotr Rogoza pisze:

Będąc w Kołobrzeg
dano mi się takim przejechać tylko cena, 17000zł to zdecydowanie za dużo.

W kwestii formalnej, bo bardzo drażni mnie ten błąd językowy:

"Gdy byłem w Kołobrzegu dano mi się takim przejechać."

--
bans

Data: 2015-05-04 12:13:30
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-05-04 o 10:04, bans pisze:

[...]

Zaraz mi sie przypominaja slynne pamietniki mlodej lekarki: "Bedac mloda lekarka...". Pamieta to ktos?

Data: 2015-05-04 14:54:58
Autor: cytawa
bans pisze:

W kwestii formalnej, bo bardzo drażni mnie ten błąd językowy:

"Gdy byłem w Kołobrzegu dano mi się takim przejechać."

Oswiec mnie i powiedz jaki to blad. Ja osobiscie nie widze. Ale moze czegos nie wiem.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-04 15:07:43
Autor: bans
W dniu 2015-05-04 o 14:54, cytawa pisze:

Oswiec mnie i powiedz jaki to blad. Ja osobiscie nie widze. Ale moze
czegos nie wiem.

http://www.ich4pory.pl/2015/04/smieszne-bledy.html

"IMIESŁOWY."

Nawet przykład wstawili pasujący do grupy :)

--
bans

Data: 2015-05-04 16:34:32
Autor: gazebo
W dniu 2015-05-04 o 15:07, bans pisze:

http://www.ich4pory.pl/2015/04/smieszne-bledy.html

Oduczyłam się też poprawiać innych (nie bez trudności, bo czasem aż mnie swędzi, jak ktoś napisze "także" zamiast "tak że", a robi to cała rzesza moich znajomych).
-- -- -
za PWN: "Łącznie pisane także jest synonimiczne wobec również"
-- -- -

--
gazebo

Data: 2015-05-04 17:24:46
Autor: Andrzej Ozieblo
Rower elektryczny dla starszej osoby
W dniu 2015-05-04 o 15:07, bans pisze:

http://www.ich4pory.pl/2015/04/smieszne-bledy.html

"IMIESŁOWY."

Nawet przykład wstawili pasujący do grupy :)

Dokladnie wstawila. Olga, autorka uroczego skadinad blogu. Tez rowerzystka. Zreszta nie pierwszy jej watek jezykowy.

Wlasnie z jej blogu dowiedzialem sie, ze "mieszkam na Gramatyka, Retoryka" (takie ulice w Krakowie) jest niepoprawne. Powinno byc "mieszkam na Gramatyce, Retoryce". Oczywiscie zaden Krakus tak nie powie, ale teraz wiem, ze formalnie rzecz biorac jest to blad. Bo nazwy ulic pochodza od Sztuk Wyzwolonych dawnego UJ. Ul. Dialektyka w Krakowie nie ma. :)

Data: 2015-05-04 17:14:50
Autor: Andrzej Ozieblo
[...]

Jasiu, tu bledu nie ma. To jest poprawne, ale bans post wyzej zacytowal "Będąc w Kołobrzeg dano mi się takim przejechać tylko cena..." i to bylo bledne. Z tego sie bans nasmiewal.

Data: 2015-05-05 07:42:19
Autor: bans
Rower elektryczny dla starszej osoby
W dniu 2015-05-04 o 17:14, Andrzej Ozieblo pisze:

Z tego sie bans nasmiewal.

O pardon - nie naśmiewał. Irytował się i poprawiał ;)

--
bans

Data: 2015-05-05 08:18:44
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

Jasiu, tu bledu nie ma. To jest poprawne, ale bans post wyzej zacytowal
"Będąc w Kołobrzeg dano mi się takim przejechać tylko cena..." i to bylo
bledne. Z tego sie bans nasmiewal.

W pierwszym odruchu tez pomyslalem, ze nie zrozumialem dokladnie postu, ale im dluzej sie zastanawialem tym bardziej i w tym nie zobaczylem bledu. Z tego co rozumiem, to blad jest logiczny, bo kto inny byl  a kto inny dal. Tylko, ze w tym zdaniu nie ma bledu logicznego. Wiadomo kto byl w Kolobrzegu i nie wiadomo kto dal.
Zasada jest: "jedna osoba i jeden czas" i nie zostala ona zlamana. "Dano mi", znaczy to samo co "zostalem obdarowany"

To jednak zupelnie inne zdanie niz z piekna "mloda lekarka".

Jan Cytawa

Data: 2015-05-05 04:15:19
Autor: tadeklodz
W dniu wtorek, 5 maja 2015 08:18:32 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
Andrzej Ozieblo pisze:

> [...]

To jednak zupelnie inne zdanie niz z piekna "mloda lekarka".

krytycy "roweru elwktrycznego" przeczytajcie sobie:
http://wrower.pl/sprzet/test-naped-elektryczny-shimano-steps,6122.html

Data: 2015-05-05 17:16:59
Autor: borsuk
W dniu 2015-05-05 o 13:15, tadeklodz@poczta.onet.pl pisze:

krytycy "roweru elwktrycznego" przeczytajcie sobie:
http://wrower.pl/sprzet/test-naped-elektryczny-shimano-steps,6122.html

Może to konkurencja dla potwornie drogiego Boscha, ale na pewno nie dla systemu Bafang BBS. Rozwijany od 2 lat napęd korbowy produkcji chińskiej można zamontować w każdym (prawie) rowerze. Popularny w USA, a dyskusja o nim na Endless-Sphere to już 168 stron.
Używam go ponad rok i sobie chwalę :)

Data: 2015-05-05 09:40:58
Autor: rmikke
Andrzej Ozieblo pisze:

> [...]

To jednak zupelnie inne zdanie niz z piekna "mloda lekarka".

Ale jaki błąd logiczny?

"Idąc przez most, spadła mu czapka".

Data: 2015-05-06 08:12:09
Autor: cytawa
rmikke pisze:

Ale jaki błąd logiczny?

"Idąc przez most, spadła mu czapka".

Co szlo przez most. Czapka?

Jan Cytawa

Data: 2015-05-06 10:35:26
Autor: rmikke
W dniu środa, 6 maja 2015 08:11:50 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
rmikke pisze:

> Ale jaki błąd logiczny?
>
> "Idąc przez most, spadła mu czapka".

Co szlo przez most. Czapka?

I właśnie dlatego, że pytasz, jest to błąd :D

Data: 2015-05-11 07:59:54
Autor: cytawa
rmikke pisze:

Co szlo przez most. Czapka?

I właśnie dlatego, że pytasz, jest to błąd :D

Sprawa jest jasna. Taka konstrukcja (wyjsciowa) jest bledna formalnie. Ale mialem watpliwosci, bo drugie zdanie bylo bezpodmiotowe. I dla mnie oczywiste bylo, ze narrator jest jakby podmiotem. I dlatego zdanie dla mie nie budzilo zadnej logicznej wapliwosci. Ale blad to blad.

W tym zdaniu co podales jest zupelnie inna sytuacja. Podmiot jest jasno okreslony i blednosc zdania jest oczywista.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-06 11:18:29
Autor: Gotfryd Smolik news

Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

  Zgoda.

Wiadomo kto byl w Kolobrzegu

  Nie. Nie wiadomo!

i nie wiadomo kto dal.

  Tak (znaczy nie wiadomo). Bo to ta sama osoba. To dla odmiany wiadomo.

[...]

Ale jaki błąd logiczny?

  Formalnie nie ma błędu.
  Merytorycznie jest to "zamącenie"[1].
  Ktoś kto był w Kołobrzegu, w tym czasie (kiedy był), dał się przejechać
autorowi tych słów (pewnie rowerem).
  Problem leży obok - czy w rachubę wchodzi przypadek, że pozwalający
udzielił pozwolenia za pomocą środków zdalnego przekazu, bo w takim
przypadku otrzymujący pozwolenie *oczywiscie* nie musiał w rzeczonym
Kołobrzegu (w tym czasie) być.
  I czy tekst nie usiłuje wmanipulować czytającego w przekonanie,
że otrzymujący pozwolenie też tam (w Kołobrzegu) w tym czasie był.
  A tym samym że nie mógł popełnić np. wykroczenia (dowolnego,
drogowe też może być) w innym mieście. Na przykład.
  :>

  Jedziemy:
- mówi 1. osoba, dający:
"będąc w Kołobrzegu, dałem Xowi się przejechać"
- mówi 2. osoba, otrzymujący:
"będąc w Kołobrzegu, A dał mi się przejechać"
- 2. osoba podmiot zmienia na domyślny i konwertuje orzeczenie:
"będąc w Kołobrzegu dano mi się przejechać".
  Wszystko gra.
  Nie wiedomo kto był w Kołobrzegu, wiadomo że to od dał,
nie wiadomo gdzie w tym czasie był "przejeżdżający się".
  Pozwolenie wydano z Kołobrzegu. I ta forma pozwoliłaby zaoszczędzić
kilkaset megabajtów przewalonych przez łącza serwerów usenetu ;)

  Obrona "braku nielogiczności" sprowadza się do przyjęcia za oczywiste,
że pozwalający i otrzymujący pozwolenie znajdują się w tym samym miejscu
(a to nieprawda), i z grubsza wygląda jak umowa z jakąś firmą (może być
bank) kombinującą jak tu lege artis orżnąć klienta, żeby myślał co innego
niż podpisuje ;)

  Inaczej mówiąc - skoro tekst przywołuje lokalizację, to mało sensowne
jest przywołanie lokalizacji udzielającego, zamiast lokalizacji
otrzymującego :) ("Będąc w Kołobrzegu dostałem do przejechania się...").
[1] Nie chce mi się szukać po Wikipedii, jak nazywa się taka próba
wmanipulowania w możliwość złego zrozumienia tekstu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-05 13:58:13
Autor: m
W dniu 05.05.2015 o 08:18, cytawa pisze:
Andrzej Ozieblo pisze:

> [...]

Zasada jest: "jedna osoba i jeden czas" i nie zostala ona zlamana. "Dano mi", znaczy to samo co "zostalem obdarowany"

Znaczy to samo ale to nie to samo. Dano mi - strona czynna, zostałem
obdarowany - strona bierna.

p. m.

Data: 2015-05-05 14:35:12
Autor: cytawa
m pisze:

[...]

Alez "dano mi" to tez strona bierna.

Musze sie spytac moich znajomych jezykoznawcow. Jesli blad jest, to naprawde bardzo subtelny. I z cala pewnoscia ten blad nie prowadzi do nieporozumienia ani nielogicznosci. Czyli wedlug niektorych nie jest to blad.

Posilkujac sie jezykiem angielskim slowo "dano mi" tlumaczy sie "I was given" i tu juz nie ma watpliwosci o podmiot w zdaniu.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-05 16:43:03
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-05-05 o 08:18, cytawa pisze:

Zasada jest: "jedna osoba i jeden czas" i nie zostala ona zlamana. "Dano
mi", znaczy to samo co "zostalem obdarowany"

To jednak zupelnie inne zdanie niz z piekna "mloda lekarka".

Jasiu, masz racje. Widac zes czlek myslacy. Np. fizyk. :) Niezle pisza o tym (powinno byc: "jest napisane") tu: http://www.ekorekta24.pl/porady-jezykowe/23-skladnia/203-blad-tozsamosci-podmiotu-a-imieslow-przyslowkowy-na-ac

Czyli, choc w troche pokretny sposob, dotyczy jednego podmiotu, a raczej jednej osoby. :)

Mimo wszystko bardzo sie kojarzy z mloda lekarka. :)

Data: 2015-05-06 08:10:09
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

dziekuje.

Czyli, choc w troche pokretny sposob, dotyczy jednego podmiotu, a raczej
jednej osoby. :)

Mimo wszystko bardzo sie kojarzy z mloda lekarka. :)

Mnie tez sie wszystko kojarzy z mlodymi kobietami. :)

Mialem przyjemna dyskusje na temat, z fachowcem. I niestety (dla mnie) to jest blad (bledzik). Z powodu pewnej hiperpoprawnosci Polakow wymagana jest scisla jednosc podmiotu w takim zdaniu. Wszystkie przyklady, ktore znalazlem przy omawianiu tego probemu jednak ten podmiot w drugim zdaniu mialo. W naszym spornym zdaniu tego podmiotu nie bylo. Byla forma bezosobowa i stad moje watpliwosci. I z kolega zgodzilismy sie, ze toz danie jest absolutnie logiczne i niepozostawiajace watpliwosci, kto byl w Kołobrzegu. Czyli zdanie spelnialo funcje komunikacyjna w sposob jednoznaczny.
Slucham namietnie wykladow panow Miodka i Bralczyka, bo warto sie uczyc poprawnego mowienia. Obydwaj panowie dopuszczaja pewne niescislosci (niepoprawnosci) ale to zawsze zalezy od konkretnego przypadku. Nie wiem co by powiedzieli w tym przypadku.

Na pocieszenie kolega powiedzial, ze jezyki romanskie nie maja tak scislej poprawnosci i tam to nie byl by blad.

Mysle, ze ortodoksyjne denerwowanie sie na taki blad jest przesadzone.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-06 09:02:40
Autor: kawoN
W dniu 06.05.2015 o 08:10, cytawa pisze:

Mysle, ze ortodoksyjne denerwowanie sie na taki blad jest przesadzone.

Kolega bans jest jak muzyk o wrażliwym uchu przeżywający katusze
podczas słuchania niedoskonałej muzyki :)

Niestety - dbałość o poprawność wypowiedzi jest coraz mniejsza
i jeśli kolega bans na starość nie chce być zacietrzewionym
obrońcą poprawności polskiej mowy - musi odpuścić :)

Data: 2015-04-26 12:20:20
Autor: misha22
W dniu środa, 22 kwietnia 2015 09:58:18 UTC+2 użytkownik madkiw napisał:
[...]

Zobacz Norauto. co prawda to sklep motoryzacyjny, ale rowery elektryczne ma.. Tylko wiekszośc sprzedawców o tym nie wie, i trzeba z nimi przegladać magazyn
Ważne: oni zapominaja o ładowaniu baterii i trzeba sprawdzić w dokumentach kiedy dostali rower "na stan"
Ja po swojego WS 401 jechałem 350km:)
Wersja podobna do Wigrowca3 tez jest i jest relatywnie tania.

Rower elektryczny dla starszej osoby