Rower ma pod górkę

Data: 2011-05-24 18:05:05
Autor: robertcb
Rower ma pod górkę
http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/377109.html?print=tak

Rowerzystów na ulicach przybywa w niespotykanym tempie. O trasach dla nich nie
można tego powiedzieć.

– Od 20 lat kursuję po tym mieście, ale takiego wysypu rowerzystów jak w tym
roku to, słowo daję, jeszcze nie widziałem – mówi mi stołeczny taksówkarz. – Nie
lubię ich. Wjeżdżają w dzikim pędzie na przejścia dla pieszych, z chodnika na
jezdnię i odwrotnie, suną pod prąd! Spowalniają i tak trudny w Warszawie ruch. Z
drugiej strony, wie pani, ja im się nie dziwię. Taki korek. Ta dziewczyna na
rowerze będzie prędzej.

Nie ma statystyk, które potwierdziłyby, że rowerzystów faktycznie przybywa. KBR
– kompleksowe badanie ruchu – pokazuje, że udział rowerów w ruchu drogowym w
Polsce oscyluje w granicach 2 proc. Dla porównania: w Niemczech wynosi 11, a w
Danii i Holandii prawie 30 procent.

– Badania KBR robi się jednak tylko na ulicach, a na rowerach jeździmy przecież
również chodnikami i ścieżkami rowerowymi – mówi Marcin Hyła, guru rowerzystów
krakowskich, współzałożyciel polskiej organizacji Cities for Bicykles (Miasta
dla Rowerów), która współpracuje z ponad 20 podobnymi w Polsce. – Te 2 procenty
pozostają niezmienne od lat, ale w samym Krakowie trzy – cztery lata temu było
przy rynku pięć rowerów dziennie. Dziś jest ich tam tak dużo, że nie ma gdzie
zaparkować.

We Wrocławiu i Poznaniu próby policzenia czynnych rowerzystów przeprowadza się,
obserwując przez kilka dni wybrane skrzyżowania i trasy w mieście. Na tej
podstawie wnioskuje się, że rowerzystów faktycznie przybywa. Latem, gdy pogoda
dopisuje, nawet o 300, 400 procent.

Może powoli urzeczywistniają się wnioski wynikające z badań przeprowadzonych w
2000 roku na zlecenie Polskiego Klubu Ekologicznego? Aż 24 procent respondentów,
mieszkańców największych miast w Polsce, wskazało wówczas rower jako idealny
środek transportu do pracy.

Kamikadze kontra blachosmrodziarze

– Przesiadamy się na rowery z dwóch powodów – mówi Andrzej Bilert zajmujący się
od kilkunastu lat sprawami rowerzystów w urzędzie miasta w Poznaniu. – Zmuszają
nas korki i... mamy modę na rower. Przestał być postrzegany jako środek
transportu dla ubogich.

Jest jednak konfliktogenny. Często przeszkadza kierowcom aut, co odczuwają
rowerzyści. Dyskryminacja na drodze zniechęca ich. „Rower w mieście – tylko dla
odważnych!” – pod takim hasłami wypisują swoje żale na internetowych blogach.
„Nie jestem w stanie zliczyć, ile razy na mnie trąbiono, choć jechałam tak
blisko krawężnika, że bliżej się nie da. Duże samochody mają w zwyczaju
wyprzedzać mnie na pełnej prędkości.

Kiedyś za rondem Środka przy wjeździe na most mijał mnie autobus. Kierowca
otworzył przednie drzwi i usłyszałam w swoim kierunku: Spier... z tej ulicy! –
to nie był jedyny raz, gdy wykrzyczano w moim kierunku takie słowa. Nagminne
jest wymuszanie pierwszeństwa czy zajeżdżanie drogi przed światłami, gdy rower
chce dostać się jak najbliżej skrzyżowania, by zdążyć opuścić je na zielonym” –
pisze Danuta Muszyńska, poznanianka. Niechęć kierowców i rowerzystów jest wzajemna.

– Kamikadze! – wykrzykują na forach internetowych kierowcy. – Blachosmrodziarze!
– odkrzykują rowerzyści. Czy ten konflikt znajdzie rozwiązanie?

Ścieżki-śmieszki

– Jeśli ktoś nie ma skłonności samobójczych, to w Warszawie na rondo ONZ rowerem
nie wjedzie. Wybierze chodnik, choć jazda po nim grozi stuzłotowym mandatem –
mówi Iga Azarkiewicz, rowerzystka i studentka historii sztuki na UW. – Ale wolę
zapłacić stówkę, niż się poturbować.

Najlepszym wyjściem z sytuacji byłyby oczywiście rowerowe ścieżki. Te jednak
muszą być według rowerzystów budowane z głową. – Problem nie polega tylko na
tym, że ścieżek rowerowych nie ma – mówi Rafał Muszczynko, absolwent planowania
przestrzennego, współorganizator Masy Krytycznej w Warszawie (patrz strona
obok). – Chodzi o to, że te, które są, bywają złej jakości, dziurawe lub
budowane z kostki brukowej, a nie asfaltowe, że tworzy się je nie tam, gdzie są
potrzebne, ale tam, gdzie łatwo je wytyczyć, lub urywają się absurdalnie.

Rowerzyści mówią na takie trasy ścieżki-śmieszki albo ścieżki-widmo. Są w każdym
z dużych miast. W stolicy ścieżką przy rondzie Zesłańców Syberyjskich trafia się
wprost na schody. Na schody trzeba też wjechać w Krakowie, chcąc przedostać się
na most Piłsudskiego lub Powstańców z bulwarów wiślanych.

W Elblągu przy ul. Hetmańskiej na ścieżce rowerowej stoi kiosk ruchu. Wzdłuż
ulicy Gdańskiej w Toruniu ścieżka jest kompletnie bezużyteczna. Miała łączyć
ulicę Olsztyńską z Lubicką, ale mniej więcej w połowie skończono jej budowę.
Wytyczono też pasy wskazujące, że to droga dwukierunkowa, tymczasem szerokość
wskazuje na jednokierunkową.

Gdańsk najlepszy

– Wierzymy, że wielu miejskich urzędników stara się ułatwić rowerzystom życie.
Bywają piękne rozwiązania, jak pieszo-rowerowa kładka przez Wisłę i świetnie
dostosowane dla rowerzystów rondo Mogilskie w Krakowie, mnogość kontrapasów we
Wrocławiu, parkingi rowerowe przy urzędach w Warszawie – mówi Marcin Hyła.

– Rowerem jednak, tak jak samochodem, chciałoby się przejechać z dowolnego
punktu A do dowolnego punktu B. Dlatego ścieżki powinny być łączone w pewne
komunikacyjne ciągi, tworzyć sieci. Jedynym miastem w Polsce, które sprostało
tym oczekiwaniom, jest Gdańsk. Miasto dla rowerzystów wymarzone.

Gdańscy urzędnicy od lat konsultują się z rowerzystami w każdej realizowanej dla
nich sprawie. Inne miasta zaczynają działać podobnie. Wrocław stworzył
stanowisko tzw. oficera rowerowego, które objął miłośnik jednośladów Daniel
Chojnacki (kiedyś po drugiej stronie barykady – wręczał z kolegami prezydentowi
Dutkiewiczowi Złoty Krawężnik). Pochwalił się „Rz”, że w jego mieście oddano
właśnie do użytku 250 zadaszonych(!) parkingów rowerowych. Rowerem do pracy
jeżdżą również miejscy „urzędnicy rowerowi” w Warszawie i Poznaniu.

– Nie tylko miastom, ale i województwom potrzebne są przemyślane, długoplanowe
strategie rowerowe – uważa Alex Kopia, autor „Strategii wspierania ruchu
rowerowego dla Śląska”, który chciałby na południu Polski takich warunków dla
rowerzystów, jakie ma Zagłębie Ruhry. Znany też jest już od kilku lat pomysł
stworzenia Wiślanej Trasy Rowerowej.

– Zaangażować musi się w to osiem województw, ale gdy połączą siły, powstanie
fenomenalny produkt turystyczny. Wisła jest jedyną dziką rzeką w Europie,
piękną, poza tym przebiega przez wiele starych miast, rowerowi turyści dostaliby
Polskę w pigułce – przekonuje pomysłodawczyni trasy europosłanka Grażyna
Staniszewska.

Data: 2011-05-24 16:44:31
Autor: Ryszard Mikke
Rower ma pod górkę
robertcb@poczta.onet.pl napisał(a):
http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/377109.html?print=tak

– Jeśli ktoś nie ma skłonności samobójczych, to w Warszawie na rondo ONZ rowerem
nie wjedzie. Wybierze chodnik, choć jazda po nim grozi stuzłotowym mandatem &am
p;#8211;
mówi Iga Azarkiewicz, rowerzystka i studentka historii sztuki na UW. &#8211
; Ale wolę
zapłacić stówkę, niż się poturbować.

Calkiem sporo tych samobojcow, co wyjrze z roboty - kilku przejezdza. I ja
jezdzilem, i w lewo nawet skrecalem.

rmikke

Data: 2011-05-25 00:06:32
Autor: Piotrpo
Rower ma pod górkę
On 24 Maj, 18:44, "Ryszard Mikke" <rmikke.WYT...@gazeta.pl> wrote:
rober...@poczta.onet.pl napisał(a):

> [...]

> zapłacić stówkę, niż się poturbować.

Calkiem sporo tych samobojcow, co wyjrze z roboty - kilku przejezdza. I ja

Porozmawiaj z kimś, idź do psychiatry - jeszcze nie jest za późno.
A tak już bardziej serio, to 90% ludzi, którzy tak piszczą, że
poruszanie się po drogach jest niebezpieczne, nigdy po tych drogach
się nie poruszało - nie ważne czym. Prawa jazdy albo brak, albo leży w
szufladzie "bo zrobiłem, ale się boję", w szkole była jakaś tam karta
rowerowa, tylko na lekcji powiedzieli, że co prawda należy jeździć
ulicą, ale wy dzieci, to lepiej jednak wciąż pomykajcie chodnikiem, bo
po ulicach to wariaci jeżdżą i skutki widać.
Na całe szczęście widać jakieś tam zmiany - statystyki nie prowadzę,
ale rowerów na ulicach którymi jeżdżę z roku na rok jest coraz więcej
(na oko). Fakt, że wciąż widzę też ludzi co po osiedlu przemykają
chodnikami.
No i mam wrażenie, że poskutkowała akcja informacyjna o przejazdach
rowerowych, bo nawet się ktoś tam zatrzymał i mnie przepuścił, kliku
innych zatrzymało się po moim "wtargnięciu" bardzo subiektywnie
patrząc jest lepiej - mam nadzieję, że nie rozpuścimy kierowców i nie
będzie jak w przypadku pieszych, że przepisy swoją drogą, życie swoją.

Data: 2011-05-25 11:54:21
Autor: ikov
Rower ma pod górkę
[...]

Rowerzystów jest więcej, ale jak zawsze, nie przekłada się to na jakość. Przy ładnej pogodzie czasami widzę kilku na raz - ale trzech na chodniku w jedną stronę, dwóch na tym samym w przeciwną, pojedyncze sztuki na ulicy. Ale i tak byłem zaskoczony gdy zobaczyłem dwóch chłopaczków na bmxach robiących dziwne manewry jak zygzakowata jazda pod prąd na rondzie w środku miasta (ruchliwa DK 91).

Data: 2011-05-25 09:24:18
Autor: Alfer_z_pracy
Rower ma pod górkę
Ryszard Mikke napisał:
Jeśli ktoś nie ma skłonności samobójczych, to w Warszawie na rondo ONZ rowerem nie wjedzie. (...) mówi Iga Azarkiewicz, rowerzystka i studentka historii sztuki na UW

He he, awansowałem na codziennego samobójcę :-) ONZ jest całkiem w porzo, o ile tylko pamięta się że nagminnie na czerwonym wjeżdża tam jeszcze kilka aut. I że ma dramatyczne muldy w paru miejscach. Ale to przypadłość niemal całego ścisłego centrum WAW.

Pzdr
A.

Data: 2011-05-25 00:05:50
Autor: amrac
Rower ma pod górkę
On 05/24/11 18:05, robertcb@poczta.onet.pl wrote:
świetnie
dostosowane dla rowerzystów rondo Mogilskie w Krakowie

Marcinie, chyba się przesłyszałem.

Data: 2011-05-24 22:16:33
Autor: Ryszard Mikke
Rower ma pod górkę
amrac <szymekto@o2.pl> napisał(a):
On 05/24/11 18:05, robertcb@poczta.onet.pl wrote:
> świetnie
> dostosowane dla rowerzystów rondo Mogilskie w Krakowie

Marcinie, chyba się przesłyszałem.

Pewnie w porównaniu z Rondem Wiatraczna w Warszawie...

rmikke

--

Rower ma pod górkę