Rower miejski: biegi w piaście czy przerzutki?

Data: 2016-05-16 13:56:40
Autor: blount
Rower miejski: biegi w piaście czy przerzutki?
On Monday, May 16, 2016 at 9:59:49 PM UTC+2, Marcin N wrote:
Co lepsze? 7 biegów w piaście, czy zwykłe przerzutki?

Jak to wygląda pod kątem awaryjności?

Ja mam nexusa 3 i 7; wolę trójkę (poręczniejszy; w siódemce i tak korzystam
tylko z 3 biegów: 1, 4 i 7). Do zwykłych przerzutek nikt mnie już nie namówi (próbowałem przez pół roku, ale wróciłem do starego grata).

Co do awaryjności, robię ok. 3000 rocznie po mieście i raz na 2-3 lata przydaje
się serwis piasty (mniej więcej co 2 zmiany łańcucha i zębatek, tak myślę).

Trójka w starym rowerze powoli się kończy, ale on ma już ze 20 lat. Podobno
te nowsze nie są aż tak trwałe, ale cały wkład można kupić za ok. 150 zł.

Pozdr,

Data: 2016-05-17 06:42:05
Autor: Marcin N
W dniu 2016-05-16 o 22:56, blount pisze:
[...]

Nie bardzo rozumiem, czemu korzystasz tylko z 3 biegów. Może nie wiesz, że jest pewna optymalna liczba obrotów nóg na pedałach? Gdybyś miał przerzutki to też być korzystał tylko z trzech?

--
MN

Data: 2016-05-17 09:38:53
Autor: cytawa
Marcin N pisze:

Nie bardzo rozumiem, czemu korzystasz tylko z 3 biegów. Może nie wiesz,
że jest pewna optymalna liczba obrotów nóg na pedałach? Gdybyś miał
przerzutki to też być korzystał tylko z trzech?

Oczywiscie. Uzywam przewaznie 2 przelozen. Najwiecej to 50x24, a pod gory to 38x24. I ten trybik (24) jest najbardziej zuzyty.  Oczywiscie biegow mam wiecej i tez czasem je uzywam ale naprawde rzadko. Gdy jade wolno w trudnym terenie i jak jade szybciej, ok 30/h to daje 50x20. No chyba, ze sie czasem podpuszcze i z gory chce jechac z 50/h to wtedy 50x14 sie przydaje. To w  rowerze turystycznym.

W mieszczuchu, skladaczku z przerzutka mam tylko 4 biegi i na pagorkowaty Lublin wystarcza to z zupelnoscia. 48 x 14,16,18,21. I tez namniejszego trybu uzywam bardzo rzadko.

Jan Cytawa

Data: 2016-05-17 11:35:54
Autor: ąćęłńóśźż
Rower miejski: biegi w piaście czy przerzutki?
Jaką masz wtedy kadencję? Mnie przy najszybszym u mnie 48/12 trudno się rozpędzić powyżej trzydziestu paru, ale już nie jestem tak odważny, jak za młodu ;-))
Jeżdżę czasem Agrykolą, w dzieciństwie grzałem tam na maksa (a zjazd wydawał mi się bardzo stromy), teraz się boję (choć wydaje się płaski ;-))

-- -- -

Data: 2016-05-17 14:00:55
Autor: cytawa
ąćęłńóśźż pisze:

[...]

A po co kadencja w mieście? Jeżdze bez kadencji po minimalnych kosztach ;)

Jan Cytawa

Data: 2016-05-18 07:07:34
Autor: Coaster
Marcin N wrote:
[...]

To problem? Ja uzywam w miescie 52/14 do 52/16.

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

- Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2016-05-18 08:27:01
Autor: ąćęłńóśźż
Rower miejski: biegi w piaście czy przerzutki?
Ruszasz tak spod świateł?
Jak często zmieniasz pogięte korby?

-- -- -
Ja uzywam w miescie 52/14 do 52/16.

Data: 2016-05-23 08:51:31
Autor: Coaster
ąćęłńóśźż wrote:

Ja uzywam w miescie 52/14 do 52/16.

Ruszasz tak spod świateł?
Jak często zmieniasz pogięte korby?

Sa minusy. Na przestrzeni ostatnich dziesieciu lat - trzy zlamane osie w prawych pedalach (kolarka, druga kolarka, holender) oraz jedna zlamana prawa korba (trekking). Startuje zawsze z prawej korby. Najpierw myslalem, ze to przypadek ale to musi byc "to"!

Data: 2016-05-18 10:50:21
Autor: kawoN
W dniu 18.05.2016 o 07:07, Coaster pisze:

To problem? Ja uzywam w miescie 52/14 do 52/16.

Ooo też kiedyś takiego znałem...

pozdr.
kawoN

Data: 2016-05-17 08:27:59
Autor: ąćęłńóśźż
Rower miejski: biegi w piaście czy przerzutki?
Różne są miasta.
BTW ktoś z Was jeździ nową d.d.r. wzdłuż Trasy Toruńskiej (po południowej stronie) obok Parku Kaskada (Żoliborz)?
Podjazdy i zjazdy jak na Giro d'Italia. Co kilkanaście/kilkadziesiąt metrów trzeba drastycznie zmieniać przełożenie dla utrzymania tempa.
Czy wystarczą tylko 3 biegi? Na upartego tak, można pędzlować samym przodem.

Dawno nie jeździłem na piaście planetarnej, za moich dziecięcych czasów (odrzuty z eksportu ZZR Romet jako składaki "Universal" lub "Sokół Lux") biegi zmieniało się tylko przy nieruchomych pedałach, dokładnie odwrotnie niż przy klasycznej przerzutce; jedno i drugie ma swoje i zalety i wady, przy czym zmiana biegów na postoju wydaje się być dobra do jazdy w mieście (np. czekając na światłach na zielone, przy klasycznej przerzutce jak nie zrzucisz z patelni przed zahamowaniem to później bardzo ciężko ruszyć z miejsca).

-- -- -
Ja mam nexusa 3 i 7; wolę trójkę (w siódemce i tak korzystam tylko z 3 biegów: 1, 4 i 7).
Do zwykłych przerzutek nikt mnie już nie namówi.

Data: 2016-05-18 09:39:39
Autor: Andrzej Ozieblo
[...]

Mnie podobnie. Po miescie tylko w piascie. Jezdze skladakiem 20' z Nexus 3. Najlepszy rower na moje miasto (centrum Krakowa, ale jezdze tez dalej). Przydalby sie niekiedy (rzadko) jeszcze jeden miekki bieg i tyle, nic wiecej.

Co do awaryjności, robię ok. 3000 rocznie po mieście i raz na 2-3 lata przydaje
się serwis piasty (mniej więcej co 2 zmiany łańcucha i zębatek, tak myślę).

Tez wychodzi mi ok. 3000 rocznie. Na razie nic nie wymienialem w napedzie (stan licznika ok. 3500) i nie serwisowalem. Z wyjatkiem jednego lozyska w piascie, ktore zniszczylem przez wlasna glupote. No i zebatki, ktora wymienilem na mniejsza zaraz na poczatku jezdzenia. Procz tego wymienilem pedaly (oryginalne byly liche) i 2x tylna opone.

Tak mi sie dobrze na tym skladaczku jezdzi, ze czasem wybieram sie na nim na male wycieczki podmiejskie. Zona jezdzie na ,,prawdziwym", ja - na skladaczku. I nie czeka na mnie.

Data: 2016-05-18 10:29:18
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

Tak mi sie dobrze na tym skladaczku jezdzi, ze czasem wybieram sie na
nim na male wycieczki podmiejskie. Zona jezdzie na ,,prawdziwym", ja - na
skladaczku. I nie czeka na mnie.

Ha, ha, ha

Dokladnie tak samo ja mam. Wole jechac skladaczkiem, bo wtedy nie marzne czekajac na zone. :).

Jan Cytawa

Data: 2016-05-18 12:35:25
Autor: z
W dniu 2016-05-18 o 09:39, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Dla mnie też w skłądaku 3 to za mało a 7 to trochę za dużo. :-)
Tak z 5 biegów (jak w samochodzie ;-) ) Tylko ciężko taką piastę dostać.

Data: 2016-05-18 20:57:10
Autor: Titus Atomicus
In article <573c456c$0$650$65785112@news.neostrada.pl>, z <z@z.pl> wrote:

> [...]

Dla mnie też w skłądaku 3 to za mało a 7 to trochę za dużo. :-)
Tak z 5 biegów (jak w samochodzie ;-) ) Tylko ciężko taką piastę dostać.

Ale nie problemem jest mala ilosc biegow tylko ich 'rozpietosc'.
Mam w miejskich po 3 biegi i z reguly uzywam tylko najnizszego i najwyzszego.
A i tak brakuje mi biegow przy podjazdach.
--
TA

Data: 2016-05-18 23:14:47
Autor: z
W dniu 2016-05-18 o 20:57, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Ale nie problemem jest mala ilosc biegow tylko ich 'rozpietosc'.
Mam w miejskich po 3 biegi i z reguly uzywam tylko najnizszego i
najwyzszego.
A i tak brakuje mi biegow przy podjazdach.

Mi brakowało pośrednich. Muszę "mieć kadencję" ;-) bo kolana już nie młode. :-)
Nie wiem o jakich podjazdach w jakim mieście piszesz :-)

Ja zrobiłem błąd bo chcąc składakiem ścigać się z dużymi rowerami po płaskim zmieniłem zębatkę na mniejszą.  Ale teraz wracam bo jednak podjazdy ważniejsze niż wyścigi w mieście.
I do tego jest piasta w składaku zwłaszcza :-)

Data: 2016-05-19 06:43:11
Autor: Titus Atomicus
In article <573cdb48$0$682$65785112@news.neostrada.pl>, z <z@z.pl> wrote:

> [...]

Mi brakowało pośrednich. Muszę "mieć kadencję" ;-) bo kolana już nie młode. :-)
Nie wiem o jakich podjazdach w jakim mieście piszesz :-)

Miasto Warszawa, Mazowsze.
Generalnie plasko, fakt.
Ale zasadniczo dzielnice sa na wysokosci Wisly oraz Skarpy Warszawskiej.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skarpa_warszawska
Ja mam niemal codziennie podjazd na ul Belwederskiej. :-(
--
TA

Data: 2016-05-23 09:00:38
Autor: Coaster
[...]