Rower z piastą wielobiegową.

Data: 2018-11-08 12:49:00
Autor: Jacek Maciejewski
Rower z piastą wielobiegową.
Kupiłęm żonie używaną damkę z piastą wielobiegową SRAM7. Nie mam
doświadczenia z czymś takim więc chciałem zapytać o 4 sprawy:
1. Damka jest dosyć stara i piasta zapewne nigdy nie była
przeglądana/konserwowana. Czy ją się używa bezprzeglądowo czy raczej
należy zlecić do warsztatu przegląd?
2. Przejechałem kawałek zmieniając biegi. Zauważyłem że niechętnie
przeskakują pod obciążeniem, wtedy kiedy pedałuję. Żeby bieg się zmienił
muszę conajmniej przestać cisnąć pedały na chwilę. Tak ma być czy raczej
powinny się zmieniać również podczas naciskania pedałów?
3. Przy mechaniźmie zmiany biegów przy piaście na zewnątrz ramy jest
jakaś śrubka do regulacji. Co się nią reguluje?
4. Nakrętka do mocowania piasty do ramy jest tylko z lewej strony. Czy
to mocowanie się zwalnia odkręcając tylko tą nakrętkę czy trzeba coś
jeszcze zrobić?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-11-08 05:30:21
Autor: P. Sperling
Rower z piastą wielobiegową.
[ciach]
1. takie przekładnie są zasadniczo bezobsługowe. Mój Fichtel und Sachs chodził przez ponad 20 lat bez rozkręcania aż smar zgęstniał do konsystencji masła i wtedy dałem do serwisu. Samemu nie rozkręcaj bo rozłożenie i złożenie takiej przekładni do prostych nie należy.
2. tak ma być, biegi zmienia się nie naciskając na pedały. Na postoju też :-)
3. użytkownik nawet nie musi o tym wiedzieć...
4. nie wiem jak jest w SRAMie (to chyba system taki jak w Sturmey Archer). W moim F. und S. jest tylko ta nakrętka

Data: 2018-11-08 14:43:11
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 8 Nov 2018 05:30:21 -0800 (PST), P. Sperling napisał(a):

[...]

Dzięki za szybką i rzeczową odpowiedź. Rzadkość dziś... :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-11-08 19:09:44
Autor: ToMasz
Rower z piastą wielobiegową.
2. tak ma być, biegi zmienia się nie naciskając na pedały. Na postoju też :-)

Dzięki za szybką i rzeczową odpowiedź. Rzadkość dziś... :)

jeszcze większą rzadkością  są użytkownicy czytający instrukcje obsługi

Data: 2018-11-08 18:37:31
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Thu, 08 Nov 2018 19:09:44 +0100, uzytkownik ToMasz napisal:

jeszcze większą rzadkością  są użytkownicy czytający instrukcje obsługi
No ale kto w dzisiejszych czasach czyta instrukcję obsługi. Wszystko jest intuicyjne.

--
piecia aka dracorp
pisz na: imie.r.public at gmail dot com

Data: 2018-11-08 11:41:54
Autor: zbrochaty
Rower z piastą wielobiegową.
> jeszcze większą rzadkością  są użytkownicy czytający instrukcje obsługi
No ale kto w dzisiejszych czasach czyta instrukcję obsługi. Wszystko jest intuicyjne.

Przynajmniej powinno być.
Dawno, dawno temu, na poczatku lat dziewiecdziesiatych pewien zacny Szwed z firmy telekomunikacyjnej powiedzial mi, ze urzadzenie powinno byc zaprojektowane tak, aby bylo intuicyjne. Ewentualnie powinno miec instrukcje obslugi (laczne z rysunkami) zapisana na stronie A4. W przypadku bardziej skomplikowanych urzadzen - do trzech stron A4. Jesli jest wiecej, to znaczy, ze "projektanci spier.dolili robote". Cytat doslowny.

Data: 2018-11-08 22:32:22
Autor: ToMasz
W dniu 08.11.2018 o 20:41, zbrochaty@gmail.com pisze:
jeszcze większą rzadkością  są użytkownicy czytający instrukcje obsługi
No ale kto w dzisiejszych czasach czyta instrukcję obsługi. Wszystko jest
intuicyjne.

Przynajmniej powinno być.
ale tak nie jest i nie będzie. producenci rowerów muszą dosyłać erratę do instrukcji obsługi. w erracie jest infomracja że jeśli na bagażniku jest towar, to rower może się zachowywać inaczej niż bez towaru a w szczególności może sie wydłużyć droga hamowania. jeśli ktoś ma czytać takie bzdety na 24 stonach - w zasadzie sie nie dziwie ze nie czyta

ToMasz

Data: 2018-11-08 21:06:02
Autor: Jacek G.
W dniu 2018-11-08 o 19:37, Piotr Rogoza pisze:
[...]

Jedno z praw Murphiego mówiło: "Kiedy wszystko inne zawiedzie, przeczytaj instrukcję". :)
Poza tym mam wrażenie, że niektóre instrukcje obsługi są tłumaczone przez tłumacza google. Ostatnio sięgnąłem do instrukcji amplitunera bo coś mi się w nim poprzestawiało i na prawdę trudno było coś zrozumieć z bełkotu jakim była ona napisana.
--
Jacek G.

Data: 2018-11-15 15:00:13
Autor: MK
Rower z piastą wielobiegową.

3. Przy mechaniźmie zmiany biegów przy piaście na zewnątrz ramy jest
jakaś śrubka do regulacji. Co się nią reguluje?

Ta śrubka mocuje clickbox do piasty, pod nią jest nakrętka piasty a reguluje się naciągiem pancerza.
Pdr. M

-- -

Data: 2018-11-16 00:28:55
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu czwartek, 15 listopada 2018 15:00:15 UTC+1 użytkownik MK napisał:

> 3. Przy mechaniźmie zmiany biegów przy piaście na zewnątrz ramy jest
> jakaś śrubka do regulacji. Co się nią reguluje?

Ta śrubka mocuje clickbox do piasty, pod nią jest nakrętka piasty a reguluje się naciągiem pancerza.

Właśnie tak. I trzeba na nią uważać bo łatwo przekręcić gwint. Ciekaw jestem Jacku jak się będzie spisywać ta piasta. O ile mój 3-biegowy Sachs jest podobno nie do zajechania i stosunkowo łatwy w serwisowaniu to ten 7-biegowy (a o ile wiem, SRAM7 to SACHS7) już nie. I ewentualna naprawa nie jest łatwa.

Mój 3-biegowy tez warto by rozkręcić, bo zmiana z 3 biegu na 2 jest wolna (przez moment nie łapie), ale mi się nie chce, bo w sumie nieźle działa.

Rower z piastą wielobiegową.