Rowerek z podwójną amortyzacją

Data: 2012-03-31 10:51:33
Autor: Vince
Rowerek z podwójną amortyzacją
Witam!

Mam następujące pytanie. Od ilu zaczynają się rowery z podwóną amortyzacją. mam na myśli konkretnie takie, na których można już trochę pojeździć. Czy do 3999-4000 nie ma nic, co nadawałoby się do tego rodzaju jazdy, czy moze są producenci, którzy posiadają w swojej ofertę czegoś takiego "dla mas"

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-31 13:47:26
Autor: Flower of Scotland
Vince <wujek_dobra_rada@o2.pl> napisał(a):
[...]

Zależy co rozumiemy pod "trochę pojeździć". Dla niewymagających coś się znajdzie.

Giant ma swoje Yukony za 3100 - 4zawias bez horsta

http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/yukon.fx.2/9164/49290/

W velo są wyprzedaże Authorów z lat poprzednich w cenach 3 -4 tyś

http://www.velo.com.pl/rowery/wyprzedaz/?id=415

Data: 2012-03-31 21:18:26
Autor: kosik
W dniu 2012-03-31 15:47,  Flower of Scotland pisze:
Zależy co rozumiemy pod "trochę pojeździć". Dla niewymagających coś się znajdzie.

Giant ma swoje Yukony za 3100 - 4zawias bez horsta

1. Nie ma czegoś takiego jak 4 zawias bez horsta, jak 4 zawias to musi być horst.
2. Yukon to klasyczny jednozawias tylko jest dodatkowa dźwignia przekazująca siłę na damper.

kosik

Data: 2012-03-31 21:43:08
Autor: Wojciech Waga
On 03/31/2012 09:18 PM, kosik wrote:
[...]

Może być, chociaż sprawa jak dla mnie jest chyba lekko przereklamowana. kąt między tymi rurkami zmienia się bardzo nieznacznie, więc to do której z nich jest przyczepiony hamulec i ośka nie powinno robić dużej różnicy.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/MtbFrameGeometry_FSR.png/800px-MtbFrameGeometry_FSR.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/MtbFrameGeometry_FourBarLinkage.png/800px-MtbFrameGeometry_FourBarLinkage.png

2. Yukon to klasyczny jednozawias tylko jest dodatkowa dźwignia
przekazująca siłę na damper.

Dlaczego uważasz, że to jednozawias?

http://crev.vo.llnwd.net/o42/mtbreview/images/products/large/product_418175_6528.jpg

Jeden zawias ma podany wcześniej Author:

http://www.velo.com.pl/img/rowery/A_ray_10_2009_nieb.jpg

pozdr.
w.

Data: 2012-03-31 17:19:33
Autor: Dawid
Rowerek z podwójną amortyzacją

Dlaczego uważasz, że to jednozawias?

http://crev.vo.llnwd.net/o42/mtbreview/images/products/large/product_...

pozdr.
w.

bo jest tylko jedna oś obrotu dla tylnego koła, nie zależnie od ilości
dodatkowych osi obrotu dla amortyzatora

pozdr

Data: 2012-03-31 21:50:02
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2012-03-31 21:43, Wojciech Waga pisze:

[...]

Bo zawias najbliższy osi tylnego koła nie jest ogniwem horsta. Innymi słowy - powinien być na dolnych widełkach, nie na górnych.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-04-01 14:02:38
Autor: INEAD
Rowerek z podwójną amortyzacją
W dniu 2012-03-31 21:43, Wojciech Waga pisze:

2. Yukon to klasyczny jednozawias tylko jest dodatkowa dźwignia
przekazująca siłę na damper.

Zapewniam Was moi drodzy, że w rowerze o wymienionym budżecie, żaden z Was nie zauważy różnicy między Horstem, wirtualem, czy jednozawiasem, czy czterozawiasem bez horsta. Nie oczekujcie że budżetowy full będzie się zachowywał jak jakiś Fuel z górnej półki.

Data: 2012-04-01 16:02:44
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "INEAD" <a.frost@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jl9g4v$sho$1inews.gazeta.pl...
[...]

Kupa prawda. Różnice są i to dramatyczne dodatkowo pogłębiane przez przypadkowe dampery.

Mam poisona i zawias działa naprawdę fajnie, ale tył jest cholernie wiotki. Miałem jednozawiasy i URT - każdy jeździł inaczej.

Niestety nawet za 5 tys trzeba iść gdzieś na kompromis. Praktycznie każda rama ma jakieś istotne wady i gdzies trzeba odpuścić.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-04-01 16:09:48
Autor:
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
[...]

A mógłbyś podać która z tych konstrukcji jest najbardziej trała i bezawaryjna
na tle innych-jeżeli oczywiście da się to wskazać.

  Ignac

Data: 2012-04-01 21:23:11
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik <ignac88@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jl9ukc$sv8$1inews.gazeta.pl...
[...]

Generalnie im mniej zawiasów tym jest trwalej ;) Niestety nie zawsze jest to regułą... Każdy system ma swoje wady i zalety a na koniec dochodzi kwestia dampera. Nowa generacja w/w ma platformę zapobiegające bujaniu i z dobrym damperem nawet prosty jednozawias jeździ bardzo fajnie a kiedyś to było nie do pomyślenia.

Gdybym teraz miał kupować ramę to pierwszą rzeczą jaką bym sprawdził to cena zestawu łożysk do wahacza. Producenci są "fajni" i często gęsto mają swoje wyjątkowe łożyska, które można kupić tylko w ASO i potrafi to kosztować kilkaset złotych (któryś giant OIDP). To samo tyczy się wszelkich ruchomych i podlegających zużyciu elementów zawieszenia.

Druga kwestia to sztywność układu. Owszem poison jeździ naprawdę miło, ale gnie się jak głupi we wszystkie strony i to jest naprawdę wkurw....

Wybór systemu jako takiego to jest dobra zagwostka. Ludzie piszą różne rzeczy i ciężko jest trafić na kogoś kto wypowiada się obiektywnie i napisze prawdę - większość wali kocopały i zachwala coś na co wydała kupę kasy nawet nie dopuszczając do siebie myśli, że można było kupić coś lepszego.

Niestety bardzo ciężko jest przetestować zawieszenie bez kupowania roweru ;/ Jeżdzenie po sklepie nic nie daje bo taki rower powinno się sprawdzać w górach.

Jedynym, relatywnie, bezkosztowym rozwiązaniem jest naczytanie się do wyrzygania wszelkich testów i opinii. Potem trzeba to spokojnie i dokładnie przeanalizować a na koniec wyciągnąć wnioski i po ponownym bardzo dokładnym przeanalizowaniu tego co zostało robić zakupy.

Data: 2012-04-02 08:09:58
Autor: Ignac
[...]

Stanowi to niewątpliwie jakiś algorytm postępowania przy wyborze sprzętu.

Ignac

Data: 2012-04-02 11:43:32
Autor: Tomasz Minkiewicz
Rowerek z podwójną amortyzacją
On Sun, 01 Apr 2012 14:02:38 +0200
INEAD <a.frost@gazeta.pl> wrote:

Zapewniam Was moi drodzy, że w rowerze o wymienionym budżecie, żaden z Was nie zauważy różnicy między Horstem, wirtualem, czy jednozawiasem, czy czterozawiasem bez horsta.

Przepraszam, ale się wetnę i spróbuję pożerować na Waszej wiedzy – nie
znacie może jakiejś dobrej strony ze schematami i zbiorczym porównaniem
tych różnych systemów zawieszenia, tak żeby zupełny noob mógł nabyć choć
trochę orientacji, z czym to się je?
Wprawdzie do fulla zupełnie mnie nie ciągnie, ale trochę wstyd tak
zupełnie nie kumać – czytam te mądre rzeczy, o których tu piszecie
i rozumiem głównie spójniki.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-04-02 19:09:57
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisał w wiadomości news:20120402114332.14fe1ada.tomminkgmail.com...

[...]

Niestety, ale trzeba czytać z różnych źródeł - inaczej może byc nędznie :( W sieci jest pełno bełkotu i jeszcze więcej ludzi którzy w to wierzą...

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-04-02 02:51:46
Autor: MateuszK.
On 31 Mar, 21:43, Wojciech Waga <n...@drzewo.pl> wrote:
[...]

to jest teoretyczny wywód, czy tez możne zjeżdżałeś np. z Turbacza,
Radziejowej, czy chociażby Św. Krzyża na każdym z tych systemów?
różnica jest w jezdzie duza, np. przy hamowaniu jednozawias ma
tendencje do usztywniania sie (czyli wtedy, kiedy najbardziej
potrzebujemy przyczepnosci),
a 4-zawias (Horst) wrecz przeciwnie, trochę sie obniża + jest
wrazenie, ze zaczyna sie wtedy lepic do ziemi.

Poza tym horst jest wygodny dla firm europejskich: patent Specjalizeda
nie dziala w Europie, wiec jezeli sprzedajesz rowery tylko w EU,
to masz gratis dobry system zawieszenia, bez wyrzucania majątku na
R&D :)
> 2. Yukon to klasyczny jednozawias tylko jest dodatkowa dźwignia
> przekazująca siłę na damper.
Dlaczego uważasz, że to jednozawias?

kinematycznie jest to jednozawias - kolo porusza sie po luku,
dodatkowe dzwignie moga zwiekszac/zmniejszac progresje skoku, ale
dalej jest to jednozawias.
ze swoimi wadami i zaletami.

A wracajac do tematu:
za 4k da sie kupic przyzwoitego fulla w postaci Deacthlona. Jezdzilem
na poprzedniej wersji i poza problemami ze sztywnoscia byla ok.
W Bb czytalem test nowej wersji i wg nich juz nie ma problemu ze
sztywnoscia.
Obecnie jezdze na Poisonie (polecam), i bardzo odpowiada mi jego
zawieszenie(Horst), ale jak juz tu ktos napisal, w ciezkiej jezdzie
enduro tyl sie gnie.
Jezeli widzac skalny ogrodek:
- rzucasz sie na niego, nie baczac, ze metal sie gnie, to bedzie cie
max denerwowac kazdy milimetr wygiecia - poszukaj czegos innego,
- a jezeli zwalniasz w obawie, ze cie wytrzesie/przewrocisz sie  albo
sie rama/korby zarysuja - to wtedy jest ok i bierz Poisona, i tak nie
zauwarzysz, ze sie gnie :)

Wada jednozawiasu jest to, ze jest jednozawiasem :)
Wada Horsta sa problemy ze sztywnoscia - sa dlugie ramiona pomiedzy
poszczegolnymi lozyskami.
MZ najlepsze jest rozwiazanie typu VPP/Maestro, raz ze fajnie to
dziala, to tylny trojkat jest monolitem (sztywnosc) polaczonym z rama
krotkimi lacznikami.
Nastepny bedzie jakis Giant Reign/Trance.
--
MateuszK.

Data: 2012-04-05 16:02:58
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-03-31, kosik wrote:
[...]

VPP, dw-link, Maestro, quad-link, split pivot itd. to wszystko
czterozawiasy bez Horsta. :P

Data: 2012-03-31 19:35:24
Autor: INEAD
W dniu 2012-03-31 10:51, Vince pisze:
[...]

Tak naprawdę, jako taki fs dostaniesz od 5 tysi w górę. Do 5 tysi można mówić o wersji budżetowej - co wcale nie jest powiedziane, że nie będziesz miał frajdy z jazdy. Temat niedawno przerabiałem i... nic na razie nie kupiłem ;-) Bardzo polecany jest rower Deacthlonowy Rockrider 9.1. Ma fajną ramę i niezły osprzęt jak na tę cenę (około 4 tysi) no, ale nie jest to Trek czy Intense czyli szpanu nie będzie. Merida do 4 tysi noferuje nic konkretnego. Najtańszy trek kosztuje  około 5 tysi a osprzet ma raczej słaby. Wpadł mi w oko jeszcze jakiś Ghost za 4500 był, naprawdę fajny i nieźle sie na nim czułem, chociaż to ciężko tak naprawdę określić jak jeździsz tylko po sklepie. Obadaj jeszcze Poisony bardzo porządne rowerki i w rozs,adnych cenach Tak naprawdę te Dżajanty bym sobie odpuścił,- są słabe. Jak masz mało klopsu bierz ten z Decathlonu. Poczytj o nim jest tego trochę w sieci, ludzie raczej zadowoleni, przynajmniej piszą, że dobry stosunek ceny do jakości.

Data: 2012-04-02 03:32:55
Autor: MateuszK.
On 31 Mar, 19:35, INEAD <a.fr...@gazeta.pl> wrote:
[...]

tez tak kiedys narzekalem, ze full to wielkie "zuo", ze sie buja jest
ciezki i w ogole ponizej 5k to nie nadaje sie do jazdy.
zdanie zmienilem, jak kupilem fulla :)
wiec, niech zakladajacy ten watek kupuje tego Yukona, Decathlona lub
Poisona - bedzie zadowolony
frajda z jazdy rosnie o rzad wielkosci, a ze nie wygra na tym
maratonu, trudno.

ale nie jest to Trek czy Intense czyli szpanu nie będzie. Merida do 4
mam awersje do Treka i temu podobnych marek, owszem sa fajne, ale
stosunek cena/jakosc jest naprawde slaby.
przyklad? polski M-Bike sztywnego XC ponizej 10kg mozna dostac za
okolo 7k, a jaka cena bedzie w Treku?

chociaż to ciężko tak naprawdę określić jak jeździsz tylko po sklepie.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Tak naprawdę te Dżajanty bym sobie odpuścił,- są słabe.
Oj nie, maestro to jeden z najlepszych systemow zawieszenia.
sam mialem okazje jezdzic + kilka testow z Brytanii:
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-giant-trance-x1-12-45427
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-giant-anthem-x1-11-40872
http://www.bikeradar.com/gear/category/frames/mountain/product/review-giant-reign-frame-only-45194
BikeRadara uwazam za miarodajne zrodlo informacji, jak cos jest slabe,
to nie boja sie o tym napisac, nie wazne czy to Spec, Trek, czy
"Tajwan".
ale jak piszesz wyzej, jezdziles tylko po sklepie, wiec twoje opinie
nie sa dla mnie miarodajne.

--
MateuszK.

Data: 2012-04-03 09:58:26
Autor: INEAD
Rowerek z podwójną amortyzacją

ale jak piszesz wyzej, jezdziles tylko po sklepie, wiec twoje opinie
nie sa dla mnie miarodajne.

Ale poczytałem tez trochę, oprócz radaru masz jeszcze mtbr tam jest pelno opinii userów z całego świata. Wiadomo, opinia jest jak dupa - każdy ma swoją, ale jakąś wypadkową można sobie wyobrazić. Ja nie lubie Dżajantów, naczytałem się wiele o problemach z pękającymi ramami i problemami z gwarą. Bardzo dziękuje Dżajantowi, przy tym wyborze sprzętu na rynku...Pewnie jest to zasługa polskiego dystrybutora.
  Co do Treków, Speców itp, muszę się z Toba zgodzić , sam kupiłem Treka z gównianym osprzętem ale porządna ramą. Ten rower długo ze mna zostanie ;-) bo go bardzo lubię Choć czasem się zastanawiam czy nie lepiej bylo kupic Krossa czy Unibike z dużo lepszymi gratami (amorem gazowym) i duzo gorszą ramą, pewnie "jakości" tej mojej ramy nie wykorzystuje w pełni.
Na Twoim miejscy wziąłbym chyba  tego Rockridera, ja sam bylem najbliższy zakupowi wlaśnie tego roweru. Jak Cie rama zacznie wkurzać to przełożysz graty do czegoś lepszego, a ten rower ma porządne graty jak na tą półkę cenową. Ponoć jak kupisz go w promocji za ca 3300 i sprzedaż same tylko graty bez ramy to zwróci ci się zakup ;-))) Nie wiem, nie liczyłem tego.

Rowerek z podwójną amortyzacją