Rowerowe ciekawostki językowe

Data: 2018-08-30 04:29:09
Autor: andrzej.ozieblo
Rowerowe ciekawostki językowe
"Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

Polski "rower" to spolszczony angielski "Rover". Tak nazwał ów pojazd pewien Anglik w XIX w., który następnie zaczął jego produkcję w fabryce o tej samej nazwie. Dlaczego tylko Polacy przejęli tę nazwę? Anglicy nazwali swoje rowery od Francuzów - "bicycle" (z łaciny/greki - dwa koła), w skrócie "bike", a nie "rover" choć wydawałoby się to logiczne. I tę nazwę z drobnymi modyfikacjami spotykamy w większości znanych języków. Ale np. Niemcy mają swój "Fahrrad", czyli "napędzane koło", a Czesi - "Kolo". Zresztą w Polsce też się kiedyś tak mówiło. Francuzi mają "bicyclette" (czyli zdrobniale - dwa kółka), ale powszechnie mówią "velo" od "velociped" (z łac. szybka noga) czyli m.in. tego śmiesznego pojazdu z jednym dużym i jednym małym kołem. Welocypedy mogły mieć kilka kół, w tym właśnie dwa - jedno duże i jedno małe z tyłu. I wtedy nazywano je "bicykl". Te duże miały przyczepione pedały, którymi trzeba było szybko pedałować - stąd zapewne owa "szybka noga". Dopiero później, z chwilą wprowadzenie napędu łańcuchowego nazwano ten rower "bezpieczny bicykl". Może właśnie dlatego Polacy przyjęli nazwę "rower" dla odróżnienia od dawnego "bicykla". BTW bardzo  niebezpiecznego.

Zabawne też są określenia dotyczące, no właśnie - rowerzystów. U nas wiadomo, od słowa rower. W większości krajów to są "cykliści", na pewno po angielsku i francusku. Są też różne kolokwializmy, jak np. ang. "biker". Po niemiecku, wiadomo - "Radfahrer". Czyli mniej więcej się zgadza. Ale już na określenie rowerzystów sportowców mamy po polsku słowo "kolarz". Bynajmniej nie z francuskiego "kolaż", bo to znaczy zupełnie co innego, ale właśnie od dawno (podobno na Śląsku dalej się tak mówi) używanej nazwy roweru "koło". U Francuzów tez kłopot. Kolarza nazywają "coureur" tak jak biegacza.

Takie sobie ciekawostki.

Data: 2018-08-30 06:54:09
Autor: Marek
andrzej...@gmail.com napisał:
"Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

I gdzie tu "burdel"? Kilka źródeł nazwy, kilka jej form. To wszystko. Nasz Rower
to podobno od dominującego na rynku w pionierskich czasach produktu, właśnie
angielskiej marki. To jak ze słowem "dżip" na określenie terenówki, "adidasy" -
na buty ogólnoużytkowe o sportowym charakterze czy "łolkmen" na określenie
przenośnego odtwarzacza. To wszystko brandy, które stały się słowami potocznymi.

--
Marek

Data: 2018-08-30 09:38:51
Autor: Olivander
Rowerowe ciekawostki językowe
rower to rower nie tylko w Polsce, ale też na Białorusi i tu, i ówdzie w zachodniej Irlandii :-)

Data: 2018-08-30 10:50:03
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu czwartek, 30 sierpnia 2018 15:54:11 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
andrzej...@gmail.com napisał:
> "Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

I gdzie tu "burdel"? Kilka źródeł nazwy, kilka jej form. To wszystko.

Chciałem podkreślić tym słowem, że w nazewnictwie rowerowym, nie tylko w Polsce, panuje duża... różnorodność, by nie użyć słowa na "b". Nic w tym złego, ale pozostaje niezłą ciekawostką. Bo np. w dziedzinie motoryzacyjnej już panuje porządek. "Auto" jest znane i rozumiane na całym świecie. Pochodzi od franc. "Auto-mobile", czyli samo poruszający się, prawie nasz "samochód". :) Podobnie motocykl, też znany we wszystkich językach, znów od franc. "moto-cycle" czyli poruszające się koło.

W motoryzacji panuje zgoda językowa, w rowerach, choć przez pewien czas były bardziej popularne niż auto i moto cykle, już nie. Dlaczego np. nie przyjęto powszechnie słowa "bicykl", tak jak w wielu krajach z podłożem łaciny + anglosaskich? Oczywiście muszą być ku temu powody, np., że "bicykl" był już pojęciowo związany z pojazdem o dużym i małym kole, a "safety bicycle" wydawał się zbyt długi, językoznawca by to wyjaśnił, ale fakt pozostaje faktem. A Francuzom i Anglosasom to nie przeszkadzało i ostał się "bicykl". W nazewnictwie rowerowym mamy zatem... dużą różnorodność. :)

Data: 2018-08-30 11:41:18
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 30 sierpnia 2018 19:50:05 UTC+2 użytkownik andrzej...@gmail.com napisał:

W motoryzacji panuje zgoda językowa

Dobra, dobra:

http://www.motogp.com/en/Inside+MotoGP/Bikes
https://www.colnago.com/en/bikes

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-08-31 11:08:58
Autor: m
andrzej...@gmail.com napisał:
[...]

Ale już powiedz "samochód" braciom Słowianom, to będa się turlać ze
śmiechu, szczególnie Czesi.

p. m.

Data: 2018-08-31 04:00:12
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu piątek, 31 sierpnia 2018 11:09:29 UTC+2 użytkownik m napisał:

Ale już powiedz "samochód" braciom Słowianom, to będa się turlać ze
śmiechu, szczególnie Czesi.

:) Wzajemnie się z siebie śmiejemy. I dobrze. Akurat "samochód" jest niezłym spolszczeniem. "Auto" czyli samodzielnie, samo i "mobile" czyli poruszający się. Samoporuszający albo samochód właśnie. A Czesi zczeszczyli słowo "komputer" na "poczytacz". I nawet można to łatwo wyjaśnić. Albo gromadę gwiazd na "hvestokupę". Więcej można znaleźć tu: http://lapolaquita.blox.pl/2007/03/Legendy-o-czeskim-jezyku.html Bardzo wiele jest fałszywych, ale śmiesznych, np. "zahlastana fifulka" jako "zaczarowany flet". Albo "dachowy obsraniec" czyli gołąb czy "cyckova vygoda" na biustonosz. Czesi też pewnie mają swoje "tłumaczenia" z polskiego. :)

Data: 2018-09-13 23:07:59
Autor: Dąbrowski
W dniu 2018-08-31 o 11:08, m pisze:

Ale już powiedz "samochód" braciom Słowianom, to będa się turlać ze
śmiechu, szczególnie Czesi.

3 dni temu wróciłem z wycieczki do Rumunii. Przewodniczka Rumunka prosiła aby się śmiać gdy usłyszymy od Rumuna że coś jest dupa. Bo dupa po rumuńsku znaczy po. Np dupa cina znaczy po obiedzie.

Data: 2018-09-14 14:29:03
Autor: Marek
Dąbrowski napisał:

Przewodniczka Rumunka prosiła aby się śmiać gdy usłyszymy od Rumuna że coś
jest dupa. Bo dupa po rumuńsku znaczy po. Np dupa cina znaczy po obiedzie.

Chyba "nie śmiać"?
W zapisie jest tam nad "A" znak diakrytyczny.
https://photos.app.goo.gl/uMvvv2re1Co7YJKr9
Ale raczej nie wpływa to na wymowę w sposób uwalniający "polskie ucho" od
dwuznacznych skojarzeń :).
Wracając jednak do tematu rowerowego (choć trzymając się Rumunii)...
Próbowałem kiedyś kupić tam nową oponę. Z leciwymi Wołochami można się dogadać
po rosyjsku, ale widocznie ani ja, ani ci spotkani nie dość pilnie się
uczyliśmy, by utrwalić w zasobie leksykalnym oponę. Krytykowany już wyżej
translator Google każe pytać o "pneu", ale lokalsi chyba o tym nie wiedzą
i używają terminu avelopa (do czego doszedłem po prezentacji kończyną górną
odpowiedniego detalu roweru).  --
Marek

Data: 2018-09-15 16:41:04
Autor: Dąbrowski
W dniu 2018-09-14 o 23:29, Marek pisze:
Dąbrowski napisał:

Przewodniczka Rumunka prosiła aby się śmiać gdy usłyszymy od Rumuna że coś
jest dupa. Bo dupa po rumuńsku znaczy po. Np dupa cina znaczy po obiedzie.

Chyba "nie śmiać"?

Oczywiście "nie śmiać". Gdzieś to "nie" mi uciekło :-(

Data: 2018-09-15 07:48:59
Autor: andrzej.ozieblo

A po łużycku znaczy chrzcielnica. https://photos.app.goo.gl/oNBiKuteLGcbJi1S8

Data: 2018-08-31 13:23:29
Autor: J.F.
Rowerowe ciekawostki językowe
Dnia Thu, 30 Aug 2018 10:50:03 -0700 (PDT), andrzej.ozieblo@gmail.com
napisał(a):
[...]

A potem czytasz ze UK mowia "cars and lorries", a w US "automobiles
and trucks". Automobile jest za dlugie, wiec dawno przestali, ale limousyne/limo jest w uzyciu
(trabant 601 kombilimuzyna)
[...]

Ale wez pod uwagę, ze "cyklista" było okresleniem popularnym. Mimo, ze juz na rowerach jezdzili.

Wezcie jeszcze pod uwage, ze kiedys internetu nie bylo, i angielski
wcale nie byl popularny. Wrecz bym powiedzial, ze bardzo niepopularny.
Francuski byl popularny, ale ... w "wyzszych sferach".
Niemiecki byl troche znany...

Wiec troche to dziwne ... Rover nam kiedys sprzedawal duze ilosci ?

J.

Data: 2018-08-31 11:38:15
Autor: Marek
J.F. napisał:

Rover nam kiedys sprzedawal duze ilosci ?

Wspominałem o tym kilka wpisów wyżej. Nazwa marki stała się słowem potocznym.
http://statekkosmiczny.pl/skad-pochodzi-nazwa-rower/
Fajnie, żeśmy nie przyjęli nazwy od "bratanków" :). Ciekawe, jak spolszczono by wtedy kerékpár?

--
Marek

Data: 2018-09-07 07:31:44
Autor: J.F.
Dnia Fri, 31 Aug 2018 11:38:15 -0700 (PDT), Marek napisał(a):
J.F. napisał:
Rover nam kiedys sprzedawal duze ilosci ?

Wspominałem o tym kilka wpisów wyżej. Nazwa marki stała się słowem potocznym.
http://statekkosmiczny.pl/skad-pochodzi-nazwa-rower/

Ale tak duzo tych rewolucyjnych produktow dotarlo do kraju, ze
przejelismy nazwe ?
A czemu w innych krajach nie przejeli ?

J.

Data: 2018-09-07 00:12:11
Autor: Rowerex
W dniu piątek, 7 września 2018 07:31:25 UTC+2 użytkownik J.F.. napisał:

Ale tak duzo tych rewolucyjnych produktow dotarlo do kraju, ze
przejelismy nazwe ?
A czemu w innych krajach nie przejeli ?

Postawiłeś pytania godne poważnej rozprawy naukowej, a nie grupy dyskusyjnej o rowerach, ale podejmę wyzwanie ;-)

Może słowo "rower" i np. to jak się go wypowiada w porównaniu do "bicykl", "welocyped" po prostu bardziej pasowało do charakteru języka polskiego i bardziej się Polakom spodobało?

Głoska "r" w polskim wydaniu jest trudna w wymowie, a my Polacy wyzwania lubimy. Nawet rodzony Polak przez całe życie mimo starań może nie nauczyć się jej prawidłowo wypowiadać, a złe wypowiadanie "r" jest odbierane jako "zabawne" - jak w dowcipie: "mamo zasłałem łóżko - dobrze synku - no, nie bałdzo" - a ci, którzy mają taką wadę wymowy często z tego powodu cierpią psychiczne męki...

Być może dlatego dwie litery "r" w jednym słowie tak się spodobały - po pRostu Robiły wRażenie na Rodakach.

Niemniej idąc tym tRopem, zamiast słowa "samochód" powinno być "tRaktoR", zresztą przejęliśmy już słowo "tiR" zamiast "ciężaRówka" (tiR to słowo krótsze, ale ma ciągle ładne "r")

Jeśli zakląć siaRRRczyście, to tylko z długim wibrującym "r" - kuŁŁŁŁŁwa! ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-07 06:19:51
Autor: Olivander
Rowerowe ciekawostki językowe
pławica pałlamentałna :-)

Data: 2018-09-07 02:58:06
Autor: andrzej.ozieblo
[...]

Rowerex podał wytłumaczenie na "r", ale myślę, że przyczyna jest prostsza. I tym razem nasi rodacy wykazali się inteligencją. :)

Najpierw był "welocyped" czyli pojazd wielokołowy napędzany siłą mięśni. Szczególnym przypadkiem welocypedu był "bicykl", czyli welocyped dwukołowy. Pierwotnie z wielkim przednim kołem z doczepionymi pedałami i drugim małym z tyłu.. Bardzo niebezpieczny w użyciu, średnica przedniego koła dochodziła do 3 m. I w Polsce również tak właśnie nazywano taki dziwny pojazd. Pewien Anglik wymyślił pod koniec XIX w. rewolucyjny bicykl, w którym koła miały tę samą średnicę, pedały umieszczono w środku, a tylne koło napędzany było łańcuchem. Nawet zaczął produkcję takiego bicykla w nowo otwartej fabryce, którą nazwał "Rover". Nazwano go powszechnie "safety bicycle", czyli po naszemu "bezpieczny bicykl", w odróżnieniu od dotychczasowego, bardzo niebezpiecznego bicykla.

Prawie cała Europa Zachodnia, z wyjątkiem m.in. Niemców czy Czechów, używała więc nazwy "safety bicycle" lub, w zależności od kraju i języka, jej drobnej modyfikacji językowej, ale później uprościła ją pozbywając się przymiotnika "safety", by wrócić do nazwy "bicycle". Niezbyt to logiczne, bo tę samą nazwę stosowano więc do dwóch istotnie różnych typów pojazdów, choć ten pierwotny bicykl był na wymarciu. A co zrobili mądrzy Polacy? :) Widząc tę dwuznaczność nazwali nowy, zmodyfikowany bicykl, rowerem. Od nazwy fabryki, która pierwsza zaczęła je produkować. A nazwę "bicykl" - logiczne - zachowano dla tego pierwotnego z dużym kołem. Tym razem więc okazaliśmy się mądrzejsi od innych. :)

Data: 2018-09-08 06:12:43
Autor: Marek
andrzej...@gmail.com napisał:

Tym razem więc okazaliśmy się mądrzejsi od innych. :)

To brzmi troszkę jak legenda o Wielkiej Lechii :).
Polacy raczej aż tak nie kombinowali. Trzeba by do tego chyba jakiegoś
ponadzaborowego ciała formalnego - w rodzaju współczesnej Rady Języka
Polskiego. A słowa potoczne kształtuje przecież ulica.
Rower to nazwa krótka i zwarta. Bardziej praktyczna niż welocyped czy bicykl.
Nic dziwnego, że właśnie ona się przyjęła. Podobnie jak SPD (espedziaki)
zamiast "pedały zatrzaskowe" czy "łokmen", zamiast "odtwarzacz osobisty".
I kij z tym, że to nazwy zastrzeżona tylko dla produktów konkretnych marek
(Shimano i Sony). Dziś rower Authora brzmi równie naturalnie jak walkman
Panasonica czy espedziaki Looka.
Przy okazji - wpisuje się to w pewien współczesny snobistyczny trend
zastępowania słów potocznych markami.
Mamy smartfony różnych marek, oprócz użytkowników tych z nadgryzionym jabłkiem
na obudowie. Bo oni mają "ajfony".
Buty można dzielić na lakierki, gumiaki, najki, vansy, i takie tam...
Itd. Itp.

--
Marek

Data: 2018-09-08 12:55:55
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu sobota, 8 września 2018 15:12:45 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

[...]

Masz rację. Pewnie tak właśnie było. A ja pisałem trochę pół żartem pół serio. Anyway, rower to bardzo udana nazwa. Gorzej np. ze słowem "narta". Nic nie ma wspólnego ze "ski" czy "łyże" a i etymologia niełatwa.

Takich słów od popularnych marek jest mnóstwo. Pamiętam jak ciotki odkurzały "elektroluksem", małym dzieciom dawałem "pampersy" (choć zaczynałem tradycyjnymi pieluszkami tetrowymi), w samochodzie wymieniałem "delco" (kopułka). Zamiast szlifierki jest "bosch" a papierowej chusteczki higienicznej "kleenex", przynajmniej tak nazywają je Francuzi. A teraz mamy jeszcze "googlować". :)

Data: 2018-09-10 11:22:56
Autor: cytawa
Marek pisze:

Buty można dzielić na lakierki, gumiaki, najki, vansy, i takie tam...

byly jeszcze pepegi

W nich jezdzili na rowerach po wsiach majac na glowie jeszcze beret z antenka

Jan Cytawa

Data: 2018-09-10 22:29:20
Autor: Szuwarek
W dniu 2018-09-10 o 11:22, cytawa pisze:
Marek pisze:

Buty można dzielić na lakierki, gumiaki, najki, vansy, i takie tam...

byly jeszcze pepegi

Pepegi to też nazwa własna od PPG (Polski Przemysł Gumowy)
z innych pospolitych nazw wywodzących się z różnych marek dorzucę: "neska" - kawa rozpuszczalna i "żyletka" - ostrze do golenia np. marki Polsilver.
Żeby było  bardziej rowerowo, to dorzucę, że "rover" po angielsku znaczy wędrowiec i to chyba jest najbardziej optymistyczne w tej dyskusji.
Pozdrawiam

Data: 2018-09-12 02:55:48
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 10 września 2018 22:29:23 UTC+2 użytkownik Szuwarek napisał:

Żeby było  bardziej rowerowo, to dorzucę, że "rover" po angielsku znaczy wędrowiec i to chyba jest najbardziej optymistyczne w tej dyskusji.

No ba, a "SRAM" po polsku znaczy to co znaczy :) Jakieś 20 lat temu napis "SRAM" na tyle spodenek kolarskich wywołałby salwy śmiechu - teraz nawet nie ma silenia się na wypowiadanie w stylu "srem". Aczkolwiek wśród osób nie mających żadnej wiedzy rowerowej wspomniana nazwa nadal może budzić wesołość.

Trochę inaczej jest z "OSRAM", bo marka była obecna w Polsce już przed wojną i nawet po wojnie zanim zmieniono nazwę na "Polam" - być możne dzięki "OSRAM" łatwiej nam się oswoić ze "SRAM".

Niemniej gdyby powstał producent rowerów lub części nazwany od pierwszych liter nazwisk założycieli "H.U.J.", to ciekawe jak szybko weszło by to do normalnego użytkowania.

Tak przy okazji - zawsze mam wrażenie że komentatorzy mówiąc Mur-de-łi, na "Mur de Huy", czasami mają w głosie lekką wesołość :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-12 05:26:56
Autor: Rowerex
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu środa, 12 września 2018 11:55:50 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:

"Mur de Huy"

Tour de Pologne w 2020r: dla uczczenia przyjaźni polsko-węgierskiej pierwsze etapy rozpoczną się na Węgrzech: - trasa 1 etapu: z Székesfehérvár do Nagykutas (198km) Oczywiście na koniec kilka rund wokół Nagykutas.

Rekord oglądalności gwarantowany ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-12 16:45:50
Autor: Marek
WRowerex napisał:

Oczywiście na koniec kilka rund wokół Nagykutas.
Rekord oglądalności gwarantowany ;-)

Przetłumaczenie węgierskiego "nagy" na polskie "wielki" niewiele tu zmienia.
A jeśli, to jeszcze wzmacnia efekt :).
Z "kutas" już gorzej. Z praktyki nie znam, ale googlowy tłumacz-niedorajda
rozumie to jako "asystent". I cały urok ugrofińskiej egzotyki bierze w łeb. --
Marek

Data: 2018-09-12 11:56:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-12 o 11:55, Rowerex pisze:
Trochę inaczej jest z "OSRAM", bo marka była obecna w Polsce już przed wojną i
nawet po wojnie zanim zmieniono nazwę na "Polam" - być możne dzięki "OSRAM"
łatwiej nam się oswoić ze "SRAM".

Czy ja wiem, czy inaczej, kawały krążą do tej pory.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-12 03:35:12
Autor: Rowerex
W dniu środa, 12 września 2018 11:56:48 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
> [...]
> łatwiej nam się oswoić ze "SRAM".

Czy ja wiem, czy inaczej, kawały krążą do tej pory.

Ale zauważ, że kawały by nikogo nie śmieszyły, gdyby nazwa nie była popularna, szeroko znana i nie funkcjonowała oficjalnie. Mało tego, kawały ją dodatkowo popularyzują :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-12 12:40:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-12 o 12:35, Rowerex pisze:
[...]

Nazwa była popularna, bo firma weszła (wróciła) na polski rynek w latach '90 i w reklamach. Przed tym nikt by o niej nie wiedział, może poza sanacyjnymi dziadkami bez Alzheimera.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-12 03:57:03
Autor: Rowerex
W dniu środa, 12 września 2018 12:40:42 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]

Nazwa była popularna, bo firma weszła (wróciła) na polski rynek w latach '90 i w reklamach. Przed tym nikt by o niej nie wiedział, może poza sanacyjnymi dziadkami bez Alzheimera.

Nie byliśmy Koreą Północną, Polacy wyjeżdżali na "zachód" i nazwa rzucała im się w oczy, a nie wiem czy w Pewexach nie było czasem czegoś tej marki. W latach 80-tych chodziłem do podstawówki i zanim wiele lat później pojawiły się reklamy w TV, to od dawna ją znałem i wiedziałem z czym kojarzyć.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-12 12:19:53
Autor: Gasan
W dniu 2018-09-12 o 11:56, Liwiusz pisze:
[...]

Kiedyś widziałem ogłoszenie w w gazecie 'OSRAM żarówki tanio" a jako że sytuacja miała miejsce w akademiku zaraz jakiś śmieszek rzucił hasło "nawet za darmo"

Data: 2018-09-12 12:37:44
Autor: Miroo
[...]

Teraz pojawiło się wielkie mnóstwo chińskich firm/marek, więc może będzie trochę śmiesznie, na razie moją uwagę zwróciły takie:
HuiER, PARTOL (narzędzia - będzie można partolić), CWEEL (tania biżuteria).
Niestety na razie nic zgodnego z tematyką grupy w oczy mi się nie rzuciło :(

Pozdrawiam

Data: 2018-09-12 16:32:36
Autor: Marek
Rowerex napisał:

Niemniej gdyby powstał producent rowerów lub części nazwany od pierwszych
liter nazwisk założycieli "H.U.J.", to ciekawe jak szybko weszło by to do
normalnego użytkowania.

To chyba zależy od indywidualnego "wykalibrowania" wrażliwości na przekaz
"treści domniemanych" tekstem. Dla mnie dopiero C.H.U.J to chuj, co wali kropki,
a "huj" to znaczeniowe nic. Podobnie nie śmieszy mnie "prawicowa" polewka z tow.
Verhofstadta. Wg Wikipedii jego rodacy wymawiają podstawowe "parametry
personalne" tego Wacka jako:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Nl-be_guy_verhofstadt.ogg
To fiut oczywisty przynajmniej w jednym wymiarze, ale nie w brzmieniu imienia.
Ale skoro o skrótowcach mowa (choć SRAM średnio mi pasuje do imion założycieli
firmy), to skrót od Rapid Suspension Technology pięknie spasował jednemu
z kojarzonych dziś z szosowym wyczynem użytkowników sztywnego widelca w rowerze
(w czasach, gdy "komunijniaki" z marketu jeszcze nie miały sprężyn z przodu,
a rowerowe amortyzatory ledwie zbłądziły pod strzechy).
Paweł, mając "sztywniaka", używał za frico RST, rozumianego jako "ręczny system
tłumienia".

--
Marek

Data: 2018-09-14 15:03:50
Autor: Szuwarek
[...]

Wrogowie tej firmy tłumaczą RST jako Ratuj Swoją Twarz

Data: 2018-10-02 13:20:39
Autor: ń
Rowerowe ciekawostki językowe
Nie wiem czy łatwiej, bo ja żadnego gówna tej firmy nie kupię ;-)

-- -- -
łatwiej nam się oswoić ze "SRAM".

Data: 2018-09-11 17:42:48
Autor: borsuk
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu 2018-09-10 o 11:22, cytawa pisze:

byly jeszcze pepegi

W nich jezdzili na rowerach po wsiach majac na glowie jeszcze beret z antenka

To chyba w twoich stronach, w moich jeździli w gumiakach :).
W pepegach to ja chodziłem po Tatrach jak mi się pionierki kompletnie przemoczyły.
Niektórzy w pepegach to nawet do kościoła chodzi po uprzednim oczyszczeniu ich pastą do zębów.

Data: 2018-09-12 10:31:01
Autor: cytawa
borsuk pisze:

To chyba w twoich stronach, w moich jeździli w gumiakach :).
W pepegach to ja chodziłem po Tatrach jak mi się pionierki kompletnie
przemoczyły.

Gwoli scislosci. PPG robilo cala game obuwia od tenisowek do gumiakow. Ale W powszechnej swiadomiosci pepegi to byly wlasnie gumiaki.

Jan Cytawa

Data: 2018-09-12 11:22:54
Autor: Szuwarek
cytawa pisze:
borsuk pisze:

[...]

U mnie w okolicy pepegi to były lekkie buty sportowe, lżejsze nawet od trampek. Miały cieńszą podeszwę i brak nalanej gumy nad palcami.
Pozdrawiam

Data: 2018-10-02 13:26:28
Autor: ń
Rowerowe ciekawostki językowe
U mnie (DC) się to jednak nazywało tenisówkami (czy w tym czymś dałoby się grać w tenisa??), choć określenie pepegi było rozumiane i przez dorosłych i przez młodzież (OIDP dodatkowo trampki miały wkładki, a tenisówki nie).
Z punktu widzenia młodego kandydata na mężczyznę tenisówki to były takie trampki dla ubogich ;-) I dla dziewczyn, na akademie :-)

-- -- -

Data: 2018-10-02 13:18:22
Autor: ń
Rowerowe ciekawostki językowe
U mnie w domu od zawsze był elektroluks, choć jest dłuższy od odkurzacza ;-)

-- -- -

Data: 2018-10-02 13:28:04
Autor: ń
Rowerowe ciekawostki językowe
I jeszcze 'farelkę' chyba większość pamięta.

Data: 2018-08-30 20:24:12
Autor: ToMasz
Rowerowe ciekawostki językowe
Takie sobie ciekawostki.

podobną historię słyszałem o naszej "herbacie"

ToMasz

Data: 2018-08-31 21:16:44
Autor: Yogi\(n\)

Użytkownik <andrzej.ozieblo@gmail.com> napisał w wiadomości news:82cf5b62-3eda-48d1-8e09-3f055696a716googlegroups.com...
"Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

Etymologia rządzi się swoimi prawami. Zainteresowanym polecam wygooglanie, dlaczego Amerykanie na chusteczkę higieniczną mówią "kleenex", a Angole na świerk "spruce". ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Spruce#Etymology
--
Yogi(n)

Data: 2018-09-01 20:40:03
Autor: Robert Kownacki
W dniu 30.08.2018 o 13:29, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
"Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

No a takie polskie słowo jak PEDAŁ, skąd się ta nazwa wzięła?
I czy ma coś wspólnego z rowerem?

P.S.
No i pochodne togo słowa jak np. pedalarz, l.mnoga: pedalarze itp.

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2018-09-01 14:06:17
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu sobota, 1 września 2018 20:40:05 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

No a takie polskie słowo jak PEDAŁ, skąd się ta nazwa wzięła?
I czy ma coś wspólnego z rowerem?

Nic a nic. Zupełnie inne pochodzenie. Ten "pedał" w znaczeniu "gej" to od skrótu słowa "pederasta", pierwotnie miłośnik chłopców, a ten "pedał" rowerowy, ale także w organach czy fortepianie, to od łać. "pedalis" czyli nożny.

Swoją drogą Francuzi też mówią "pede" na geja. :)

Data: 2018-09-01 23:44:56
Autor: Robert Kownacki
W dniu 01.09.2018 o 23:06, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
W dniu sobota, 1 września 2018 20:40:05 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

No a takie polskie słowo jak PEDAŁ, skąd się ta nazwa wzięła?
I czy ma coś wspólnego z rowerem?

Nic a nic.

No może i nic, ale definicja geja, którą podałeś zupełnie nie pasuje do określenia pedał - zobacz np. taką scenkę rodzajową:

"Wieczór, cała rodzina w domu, ojciec siedzi na fotelu i czyta gazetę.
Do pokoju wchodzi syn i mówi:
- Tato, chciałem ci powiedzieć, że jestem gejem.
Ojciec opuścił gazetę, spogląda na syna i pyta:
- A jeździsz rowerem przebrany na kolorowo w odbcisłych gaciach z kaskiem na głowie i w ciemnych okularach oraz nie jadasz glutenu?
- Tak.
- A ubierasz się w drogie markowe garnitury?
- Nie.
- To jesteś zwykłym pedałem!"

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2018-09-02 13:39:33
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu sobota, 1 września 2018 23:44:58 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

No może i nic, ale definicja geja, którą podałeś zupełnie nie pasuje do określenia pedał

:) Dowcip przedni. Mleczko? Podobny do tego: Szef udziela nagany podwładnemu, powiedzmy w ostrym tonie. "To jest mobbing" - zwraca uwagę podwładny. "Jaki tam mobbing, to jest zwykły opierdol" - odpowiada szef. Oczywiście wszystko w rysunku. :)

A nazywanie gejów pedałami przez Polaków niestety wynika z ich nieuctwa. Usłyszeli coś na "pede", pomylili i zrobił się z tego "pedał". Nie pierwszy i ostatni to raz. Mógłbym przytoczyć kilka przykładów. Np. słowo "dyżur". Z francuskiego. Gdyby Francuz usłyszał w jakim znaczeniu go używamy to po pierwsza zaśmiałby się, a po drugie bardzo źle pomyślał o poziomie intelektualnym naszych rodaków.

Przypominam Ci też, że padały używane są w samochodach. Co najmniej 2. A czasem nawet 4, gdy kierowca jest pedałem. :) I przypominam również, że prawie wszyscy tu piszący są kierowcami. Samochodowymi. :)

Ale w szerszym kontekście masz trochę racji. Rowerzyści, ci hobbyści, są trochę zakręceni. Rower to coś więcej niż środek transportu czy element rekreacji. Sam taki jestem, zakręcony rowerowo, stety. :)

W języku polskim, poza wulgarnym i błędnym określeniem pedał, nie ma wielu odnośników ze świata rowerowego. A we francuskim, który nieźle znam, jest tego co niemiara. Przede wszystkim "il a son petit velo dans la tete" czyli "ma rowerek w głowie" - na określenie kogoś lekko i niegroźnie zbzikowanego, niekoniecznie zresztą rowerzystę. A czasownik "pedaler" czyli "pedałować" używany jest w wielu znaczeniach. Np. "pedałować w kapuście" co oznacza "plątać się, gubić".

Data: 2018-09-03 10:39:46
Autor: cytawa
[...]

Jestesmy swiadkami historii. Na naszych oczach zmienia sie znaczenie slowa cyklista. Coraz bardziej znaczy pier...ty na punkcie roweru i wszystkiego co jego dotyczy.

Jan Cytawa

Data: 2018-09-03 13:11:55
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 3 września 2018 10:39:57 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

Jestesmy swiadkami historii. Na naszych oczach zmienia sie znaczenie slowa cyklista. Coraz bardziej znaczy pier...ty na punkcie roweru i wszystkiego co jego dotyczy.

Jeśli w tym szaleństwie jest metoda, przykładowo na długowieczność-
to styl życia decyduje o tym aż w 80%, a genetyka tylko w 20%.
Jednym słowem, warto być cyklistą!

Data: 2018-09-03 21:41:03
Autor: Szuwarek
[...]
Dorzucę drobne "żyć na kartę rowerową" odpowiednik "żyć na kocią łapę", czyli być parą bez ślubu. Ale to z czasów gdy pedały oficjalnie nie mogły być parą.

Data: 2018-09-03 13:45:37
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu poniedziałek, 3 września 2018 21:41:09 UTC+2 użytkownik Szuwarek napisał:

Dorzucę drobne "żyć na kartę rowerową" odpowiednik "żyć na kocią łapę", czyli być parą bez ślubu.

Tego nie znałem. No i oczywiście "wszystkiemu winni Żydzi, masoni i cykliści". Wciąż nie wiadomo czy to z powodu ekstrawagancji "pierwotnych" cyklistów czy raczej żart-prowokacja mająca na celu złapanie pytającego "a dlaczego cykliści?".

Data: 2018-09-03 23:27:53
Autor: Robert Kownacki
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu 03.09.2018 o 21:41, Szuwarek pisze:

(...)

czyli być parą bez ślubu. Ale to z czasów gdy pedały oficjalnie nie mogły być parą.

Za dużo pedałujesz, jeszcze, na szczęście nie ma w Polsce takiego prawa, żeby oficjalnie.... :)

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2018-09-03 23:25:20
Autor: Robert Kownacki
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu 02.09.2018 o 22:39, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

(...)

A nazywanie gejów pedałami przez Polaków niestety wynika z ich nieuctwa. Usłyszeli coś na "pede", pomylili i zrobił się z tego "pedał".
A ty skąd nadajesz?

Z Israela, że Polaków uważasz za nieuków?
Czy od makreli spod ogona?
Płacą ci za to pomiocie parszywy?

Dołączam różne wyrazy,
Robert

Data: 2018-09-04 07:36:19
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 3 Sep 2018 23:25:20 +0200, Robert Kownacki napisał(a):

Z Israela, że Polaków uważasz za nieuków?
Czy od makreli spod ogona?
Płacą ci za to pomiocie parszywy?

To chyba oczywiste że znaczna część Polaków to nieuki, choć lepiej
powiedzieć - głupcy. Bowiem nieukiem jest człowiek niekształcony a
głupcem zarówno taki jak i kształcony lecz bez skutku. Najlepszym
dowodem jest geograficzna zależność wyników głosowania na populistyczne
partie. Kolejnym dowodem jest powszechność wyznawania religii.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-09-04 19:58:32
Autor: Robert Kownacki
[...]

A tu centrum Warszawy - i mamy wzorcową grupę ludzi myślących i inteligentnych, którzy nie głosują na partie populistyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=MT4_8FUzSl4

....i tu jescze jeden cikawy filmik - warto obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=RA6x0DhLjY4

Hehehehe...

Pozdrawiam,
Janusz

Data: 2018-09-04 08:15:33
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu poniedziałek, 3 września 2018 23:25:22 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

A ty skąd nadajesz?

Z Israela, że Polaków uważasz za nieuków?
Czy od makreli spod ogona?
Płacą ci za to pomiocie parszywy?

Nie, nie z Izraela. Z Krakowa. :) Czasem piszę z pracy, czasem z domu. Najczęściej z komputera, b. rzadko z telefonu. I coraz częściej z googla.

Z Izraelem nie mam nic wspólnego, a choćżem (to gwarowe :)) Krakus, to przodków żydowskich też nie ma w rodzinie. IMHO. Trochę szkoda, bo to ponoć bardzo inteligentna nacja. Aha, do tego jestem praktykującym katolikiem, choć nie fanatycznym. Jestem zapalonym rowerzystą a może nawet cyklistą. :) I choć to trochę niepolityczne w tej grupie, interesuję się też samochodami, regularnie czytam prasę motoryzacyjną.

A o co chodzi z tą makrelą? ;) Jakieś skojarzenia z rybą? Niby taki człowiek-ryba? Dobry pływak?

Nikt mi nie płaci za moje pisanie. Ba, sam dopłacam regulując rachunki za prąd, którym zasilam komputer. :)

Zamiast "pomiocie parszywy" dosadniej byłoby "diabelski pomiocie". Albo np. "dziecko szatana", bo pomiot to kilka stworzeń a ja byłem jedynakiem. ;)

Pozdrawiam. :)

Data: 2018-09-04 19:13:57
Autor: Robert Kownacki
W dniu 04.09.2018 o 17:15, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

to przodków żydowskich też nie ma w rodzinie. IMHO. Trochę szkoda, bo to ponoć bardzo inteligentna nacja.

No tak, ale ta inteligencja podobno wynika z uchlastania kawałka siusiaka...  feministki wyjaśniają, czym facet myśli.

Zawsze jeszcze możesz spróbować, może się przydać.  hehehe...

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2018-09-04 11:11:02
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu wtorek, 4 września 2018 19:13:58 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

No tak, ale ta inteligencja podobno wynika z uchlastania kawałka siusiaka...  feministki wyjaśniają, czym facet myśli.

Czyli obrzezania. Nie, nie z tego. :) Trochę Cię poduczę. Arabowie i wiele innych nacji też to praktykują. Głupi nie są, ale gdzie im tam do Żydów. W końcu dwóch największych fizyków w historii ludzkości to Żydzi: Newton i Einstein. A ilu noblistów. A nawet nasz wieszcz narodowy, Mickiewicz, choć tu pojawiają się kontrowersje.

Data: 2018-09-04 21:34:46
Autor: Robert Kownacki
W dniu 04.09.2018 o 20:11, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
[...]

Nagroda Nobla - całkiem celnie, tylko strzeliłeś sobie w kolano.

No bo tak - Kopernik - była kobietą :) ale nie noblistka. No bo oczywiście nie mógł być Polakiem. Szopen to Francuz (ale bez Nobla), Skłodowska-Curie - takowoż Francuzka, no bo takie nazwisko. Rejewski/Zygalski/Różycki - ci od enigmy, nie zrobili oczywiście nic, co byłoby warte wzmianki o nich przez tzw. zachodni świat  itd./itp.

Za to za swoje popłuczyny wyniesiona została na ołtarze noblowskiej religii Szymborska, zapewne za swoje wierszyki chwalące SŁońce Wschodu w osobie Józefa Wissarionowicza Stalina; podobnie Dario Fo - takowoż, włoski noblista - poeta; tak mu się spodobała komuna sowiecka, że gotów był tam zamieszkać... tylko nie wystarczyło odwagi. Długo by wymieniać jeszcze.  Nie mówiąc o Miłoszu, który miał też kilka - nazwę to incydentów z całowaniem gaci Lenina tzn.

"W Poroninie na jedlinie wiszą gacie po Leninie,
kto chce w partii awansować, musi gacie pocałować" - znamy to;

Ale chyba najmniej znane jest to, że aktywnie opluwał Polaków - tak jak tu niektórzy na tej grupie - Miłosz napisał:
"Polak musi być świnią, ponieważ się Polakiem urodził" i inne w tym stylu  - Czesława noblisty, a jakże...

Chodzi o to, że argument z noblistami żydowski akurat nie jest trafiony - no bo kto zasiada w komisji noblowskiej?

Aby było to wyraźnie zrozumiane - na przykładzie - tak samo jak "prawdziwi" Polacy zasiadają w zarządzie Greenpeace Polska - poniżej lista:

Egit Alexander - Prezes Zarządu
Korbler Gertrud - Członek zarządu
Reindl Heinz - Członek rady nadzorczej
Faber Florian - Członek rady nadzorczej
Küblböck Karin - Członek rady nadzorczej

zob.
https://www.money.pl/rejestr-firm/nip/526-27-40-692/kod-pocztowy/02-386/

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2018-09-04 13:36:50
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 4 września 2018 21:34:48 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

[...]

Rowerowo się zrobiło, a ja też lubię jazdę bez błotników.
Dodam od siebie, można się ześwinić, a potem to przemilczeć,
lub określić jednym zdaniem, że to były błędy młodości.

O jednym jeszcze Żydzie ze Lwowa, nie wspomnieliście,
mianowicie o Marianie Hemarze, nie chcę obrazić niczyich uczuć, ale jeśli chcecie dowiedzieć się kim byli znani Wam
wielcy poeci i pisarze w tzw. komunie to odsyłam do jego poezji.
Hemar jako emigracyjny poeta zamilczany był przez komunistów,
a i w Wolnej Polsce też go nie lubią, w 2022 roku będzie 50 rocznica
jego śmierci, a grób jego jest w Dorking, pod Londynem.
Władza nic nie zrobi, bo to przecież był Żyd.

Data: 2018-09-04 13:40:37
Autor: andrzej.ozieblo
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu wtorek, 4 września 2018 21:34:48 UTC+2 użytkownik Robert Kownacki napisał:

Nagroda Nobla - całkiem celnie, tylko strzeliłeś sobie w kolano.

Niezupełnie, miałem na myśli głównie noblistów z nauk przyrodniczych.

[...]

Strasznie mylisz pojęcia. Kopernik był poddanym króla polskiego, choć mówił po niemiecku. W tamtych czasach pojęcie narodowości nie istniało albo miało inne znaczenie. Szopen (Chopin) to Polak i przez takiego jest uważany również przez Francuzów, tudzież Skłodowska - Polka, BTW bardzo czczona we Francji. Rejewski... i inni mają swój udział w rozpracowaniu enigmy, ale głównie na początku. Radzę przeczytać książkę na ten temat Marka Grajka. Świetna. Czytałem.

Dalej już nie będę komentował. To grupa rowerowa a ta dyskusja od pewnego czasu nie ma z rowerami nic wspólnego.

Dorzucę tylko, że wśród wielkich Polaków pochodzenia żydowskiego, prócz wspomnianego Mickiewicza, mamy m.in. Lema, Kiepurę, Wieniawskiego... I naszego obecnie rządzącego premiera Morawieckiego. :)

Data: 2018-09-04 08:49:55
Autor: Olivander
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu niedziela, 2 września 2018 22:39:35 UTC+2 użytkownik andrzej...@gmail.com napisał:

W języku polskim /../ nie ma wielu odnośników ze świata rowerowego.

Trochę jednak slangu roweropochodnego jest. Czy nie "szprychą" nazywamy czasem szczególnie ładną kobietę? Entuzjasta może być "(pozytywnie) zakręcony" na każdy temat, ale źródło jest chyba "nasze"? i proszę cię, nie dawaj się prowokować burakom...

Data: 2018-09-04 11:11:46
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu wtorek, 4 września 2018 17:49:56 UTC+2 użytkownik Olivander napisał:

i proszę cię, nie dawaj się prowokować burakom...

ja się nieźle przy tym bawię. :)

Data: 2018-09-05 08:19:59
Autor: Piotr Majka
W dniu 04.09.2018 o 17:49, Olivander pisze:

Trochę jednak slangu roweropochodnego jest. Czy nie "szprychą" nazywamy czasem szczególnie ładną kobietę?

Raczej szczupłą i wysoką :->

Data: 2018-09-05 00:32:05
Autor: Rowerex
W dniu środa, 5 września 2018 08:20:01 UTC+2 użytkownik Piotr Majka napisał:
> [...]

Szprychy powstały zanim powstały rowery, choć teraz głównie z rowerami są kojarzone. No ale skoro idziemy tą drogą to:

"Kargul - Ty mi kosy nie przypominaj, bo ja mam teraz karabin!
Pawlak - I ja mam!
Kargul - Och, ty konusie ty!
Pawlak - Ko...konusie? czekaj, teraz na ciebie wystarczy sierp, ty!"

Teraz Kargul musiałby chyba krzyknąć "Och, ty łożysku maszynowu, ty!" ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-05 00:36:34
Autor: Rowerex
Rowerowe ciekawostki językowe

60/60/60 - szprycha niecieniowana
90/60/90 - szprycha cieniowana

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-09-13 23:04:27
Autor: Dąbrowski
W dniu 2018-09-04 o 17:49, Olivander pisze:

Trochę jednak slangu roweropochodnego jest. Czy nie "szprychą" nazywamy czasem szczególnie ładną kobietę?
A o kimś bardzo pijanym mówi się dętka.

Data: 2018-09-05 12:15:24
Autor: Jacek
Rowerowe ciekawostki językowe
W dniu 30.08.2018 o 13:29, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
"Niezły burdel tu mamy" by posłużyć się cytatem ze znanego filmu.

Polski "rower" to spolszczony angielski "Rover".
Blisko mnie jest nawet "most cudów" na Przemszy.
Most był mostem granicznym przed wojną. Starsi Ślązacy na rower mówią "koło" więc cud polegał na tym, że wjeżdżało się na most na kole a zjeżdżało już na rowerze i na odwrót.
Jacek

Rowerowe ciekawostki językowe