Rozbieżności odczytu wzrostu wysokości (Garmin Connect)

Data: 2013-08-19 04:04:39
Autor: Michał Kieś
Rozbieżności odczytu wzrostu wysokości (Garmin Connect)
Zastanawiam się które wskazania są bardziej wiarygodne- garmin edge 705 regularnie wskazuje niższe wartości niż serwis garmin connect po załadowaniu trasy i zastosowaniu dostępnej tam funkcji korekty wysokości. Rozbieżności są znaczne, bo wynoszą nawet 20%. Z ostatniej trasy- wzrost wysokości wskazywany na samym urządzeniu i w serwisie bez korekty wysokości to 2454 metry, po kliknięciu na opcję korekty suma podjazdów w pionie wynosi 2818 metrów. Z reguły altimetr działa bez zarzutu i wskazywane wysokości bezwzględne mieszczą się w granicach +-3 metry od wysokości "mapowych", stąd wynikają moje wątpliwości czy owa korekta wysokości w istocie nie działa odwrotnie i zamiast poprawiać wskazania, jeszcze bardziej je deformuje. Jakie są Wasze doświadczenia z altimetrami?

Data: 2013-08-19 04:49:37
Autor: tadeklodz
W dniu poniedziałek, 19 sierpnia 2013 13:04:39 UTC+2 użytkownik Michał Kieś napisał:
[...]

zapytaj na "garniaku"

Data: 2013-08-19 04:52:47
Autor: Dominik Mirowski
Rozbieżności odczytu wzrostu wysokości (Garmin Connect)
Jakie są Wasze doświadczenia z altimetrami?

Ustawiony w punkt na starcie (czyli wysokość wbita ręcznie) Polar na pętli 80/160/240 km (Klasyk kłodzki po starej trasie) nie przekłamywał więcej jak 20-30m po zakończeniu trasy w punkcie startu. I zrzucał bym to raczej na spore różnice temperatur pomiędzy porannym startem na popołudniowym zakończeniem. Korekty wysokości na podstawie mapy wymagają bardzo dokładnego odwzorowania modelu przestrzennego i jeszcze takich map Polski nie widziałem... O kant D to rozbić jednym słowem, tak samo jak pomiar wysokości z GPS :].
--
Dominik Mirowski
http://www.light-test.info/

Data: 2013-08-19 13:58:20
Autor: bans
Rozbieżności odczytu wzrostu wysokości (Garmin Connect)
Olej liczenie przyrostu wysokości przez oprogramowanie. Soft chyba to liczy według danych kartograficznych, a mapy są pod względem wysokości do bani. Masz np. poziomice co 10m, czyli soft dodaje te 10m dopiero, gdy przekroczysz poziomicę - a co, jeśli jedziesz pofałdowanym terenem 5m w górę, 5m w dół i tak 10 razy, nie przekraczając poziomicy - już masz 50m podjazdów według GPS-a, a według programu - 0m... To taka moja prywatna teoria ;)

Ale poza tym to piszę z doświadczenia, zarówno Edge 500, Vista Hcx jak i Forerunner 305 pokazywały zbliżone (i powtarzalne - sprawdziłem na tych samprzyrosty wysokości, a potem w programach (Sportypal i SportTracks, w Garminconnect podane wysokości są sczytywane z odbiornika bez korekt i obliczeń) widziałem co innego.

Pamiętać trzeba tylko, żeby przez każdym wyjazdem skalibrować odbiornik!

--
bans

Data: 2013-08-20 00:24:34
Autor: mt
W dniu 2013-08-19 13:58, bans pisze:
[...]

Nie, program liczy to na podstawie jakiegoś podłożonego NMT, którego dokładność pionowa jest wynikową dokładności poziomej (no i samej techniki wykonania pomiaru oczywiście). W każdym razie nie jest tak, że jak masz cięcie poziomicowe 10 metrów na mapie wektorowej, to dokładność pionowa również wynosi owe 10 metrów, więc w sytuacji, gdy masz mniejsze przewyższenia, to one również mogą być zliczane. Wartość poziomic wynika w tym przypadku z założonego stopnia generalizacji treści mapy, a dane zawarte w NMT (najczęściej jest to SRTM) zależą od źródła i techniki wykonania.

--
marcin

Data: 2013-08-19 16:20:09
Autor: J.F.
Dnia Mon, 19 Aug 2013 04:04:39 -0700 (PDT), Michał Kieś napisał(a):
[...]

Jedna uwaga - wysokosci w/g geoidy roznia sie o wysokosci wzgledem
elipsoidy WGS84. Roznica geoidy i elipsoidy nazywa sie undulacja i
siega w kraju cos 40m, ale to w Tatrach. W centrum kraju jest
kilkanascie m. Mapowe sa zazwyczaj wzgledem geoidy, wiec chyba twoj garmin stosuje
korekte. No chyba ze mapa nowa i podaje inaczej.

W dodatku GPS nie wiedziec czemu kiepsko mierzy wysokosc. Z barometrem
lepiej, ale musi mie czas na kalibracje. Wysokosci z GPS nie ma wiec co wierzyc bez dokladnego spawdzenia ...
ale to na podjazdy nie ma wplywu, bo zmienia i poczatek i koniec.

Log z trasy w urzadzeniu jest w strawnej postaci ? Moze warto samemu podsumowac ?

wynikają moje wątpliwości czy owa korekta wysokości w istocie nie
działa odwrotnie i zamiast poprawiać wskazania, jeszcze bardziej je
deformuje. Jakie są Wasze doświadczenia z altimetrami?

W sumie to badziej bym wierzyl urzadzeniu, ale ... moze inaczej
usredniaja wyniki ? Miales np 200m wysokosci potem 205, potem 200 ...
5m podjazdu czy chwilowy blad pomiaru ? J.

Data: 2013-08-19 10:42:56
Autor: Michał Kieś
W dniu poniedziałek, 19 sierpnia 2013 16:20:09 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

usredniaja wyniki ? Miales np 200m wysokosci potem 205, potem 200 ...

5m podjazdu czy chwilowy blad pomiaru ? J.

Ten model ma altimetr oparty na wskazaniach gps i barometrze. Sumę przewyższeń liczy płynnie, metr po metrze. Samemu zliczać sumę przewyższeń z np. 70 km trasy to syzyfowa praca, a wynik sumowania w moim wykonaniu byłby raczej żałosny :) Dziwi mnie tylko, że coś co z nazwy ma korygować, w istocie jeszcze bardziej zaburza wynik.

Data: 2013-08-20 14:32:12
Autor: J.F.
Dnia Mon, 19 Aug 2013 10:42:56 -0700 (PDT), Michał Kieś napisał(a):
W dniu poniedziałek, 19 sierpnia 2013 16:20:09 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
[...]
Ten model ma altimetr oparty na wskazaniach gps i barometrze.

Z tym ze barometr tez kiepsko mierzy wysokosc, bo cisnienie powietrza
sie zmienia.
Ale razem dzialaja ponoc cudownie :-)

Sumę przewyższeń liczy płynnie, metr po metrze. Samemu zliczać sumę
przewyższeń z np. 70 km trasy to syzyfowa praca, a wynik sumowania
w moim wykonaniu byłby raczej żałosny :)

5 minut w excelu, a wynik ... na 99.9% prawdziwy - tzn dobrze
podsumowany :-)

Dziwi mnie tylko, że coś
co z nazwy ma korygować, w istocie jeszcze bardziej zaburza wynik.

cholera wie co robi. Moze usuwa drobne podjazdy, np do 5m, moze
filtruje i nierownym terenie obcina dwa metry z kazdej gorki, bo liczy
nie od minimum tylko od sredniej z poprzedniego kawalka.

J.

Data: 2013-08-20 15:21:13
Autor: bans
W dniu 2013-08-20 14:32, J.F. pisze:

Ale razem dzialaja ponoc cudownie :-)

Nie ponoć, a na pewno, wskazanie wysokości +/- 3m.

5 minut w excelu, a wynik ... na 99.9% prawdziwy - tzn dobrze
podsumowany :-)

Kiedyś próbując nauczyć się programować w Ruby napisałem programik (po zoptymalizowaniu przez specjalistę miał chyba jedną linijkę kodu ;) który z pliku gpx sumował każdy wzrost wysokości w kolejnych linijkach pliku.

Wynik nie miał nic wspólnego z rzeczywistością, do dziś nie rozumiem, dlaczego :)))

--
bans

Data: 2013-08-21 11:33:48
Autor: cytawa
J.F. pisze:

[...]

Troche sie bawilem takimi statystykami wzietymi ze sladu GPS. Prosta suma przewyzszen punkt po punkcie daje kopniety wynik. Niestety blad odczytu wysokosci w GPS jest zbyt duzy i stad te rozbieznosci. Na wlasny uzytek zastosowalem algorytm szukania przewyzszen z krzywej, ktora jest srednia z 5 sasiednich pomiarow. (2 w tyl i 2 w przod. Zbyt krotkie przewyzszenia usuwalem automatycznie. Dopiero po ustaleniu miejsc przewyzszen liczylem ich wartosci i sume. To mi dalo w miare poprawny wynik.

Mysle, ze rozne programy roznie licza. Kazdy stosuje inny algorytm. Ja np. usuwam punkty pomiarowe, ktore daja zbyt duze odstepstwa w stosunku do sredniej. Dzieki temu mam gladsze krzywe. I statystyki sa w miare zbiezne ze wskazaniami licznika rowerowego. (np. rzedu do 500 m na 100 km.) Licznik mam dobrze skalibrowany, bo sobie mierzylem odczyt na szosie miedzy slupkami kilometrowymi.

Jan Cytawa

Rozbieżności odczytu wzrostu wysokości (Garmin Connect)