Rozbudowa pamięci

Data: 2009-03-15 19:10:46
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Witam, trochę lamersko chcę zapytać o:

Komputer: procesor Duron 1000, obecnie 2x128 MB RAM (SDRAM).
Płyta główna: Mercury KOB 735 FSX.
Zestaw ma 7 lat.

W instrukcji do płyty głównej stoi, że możliwe jest włożenie:
2x 168pin DIMM SDRAM (133 MHz)
2x 184pin DIMM DDR (266 MHz)
i że maksymalnie można użyć 1 GB RAM.

Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

Generalnie rozbudowa pamięci jest konieczna, bo komputer ledwo chodzi, kiedyś ciągnął całkiem znośnie XP, teraz jest Linux, a poza tym czasy się zmieniły, i nawet głupie oglądanie wiadomości na onecie pochłania zasoby przez migające animacje we flashu.

Mam koncepcję kupienia dwóch kości po 512 MB, ale czy nie przekroczę tego limitu? Pewnie nie, ale pytam dla pewności.
I czy kupienie DDR jest bardziej korzystne niż SDRAM? Różnica w cenie to parę złotych.

Dzięki za pomoc

Data: 2009-03-15 20:34:28
Autor: Michał
Rozbudowa pamięci
Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

2x256=512, czyli 0,5GB

[...]

Więc brakuje mocy CPU a nie pamięci.

I czy kupienie DDR jest bardziej korzystne niż SDRAM? Różnica w cenie
to parę złotych.

Nie możesz mieszać pamięci SDR i DDR. Poszukaj używanych modułów DDR. Są tanie jak barszcz.

Data: 2009-03-15 20:50:36
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Michał pisze:
Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

2x256=512, czyli 0,5GB

No tak, bezmyślna pomyłka, miałem na myśli 2x512. Czy 2x512 MB oznacza dopuszczalną ilość pamięci?

Więc brakuje mocy CPU a nie pamięci.

Procesor Duron 1000 MHz wygląda dość przyzwoicie na tle wymagań sprzętowych różnych systemów operacyjnych, podczas gdy 256 MB RAM to minimum, a zwykle zalecają 512, więc odniosłem wrażenie że to pamięci mi brakuje. Jeśli to kwestia CPU, to w ogóle nie ma sprawy, i trzeba komputer złomować IMHO. Źle rozumuję?

Data: 2009-03-15 21:05:59
Autor: Andy
Rozbudowa pamięci

"colidar" <colidar@wiadomocozrobic.wp.pl> schrieb im Newsbeitrag news:gpjm6s$82m$1news.onet.pl...
Michał pisze:
[...]

Bardzo dobrze rozumujesz ! 1 GB RAMu troszke (a nawet zauwazalnie) pomoze, ale Duronek 1GHz zadnych cudow nie wyczaruje. Jednakze przy dzisiejszych cenach DDR bym zaryzykowal. Jak Cie przyrost  predkosci zadowoli (ale tylko jak masz zamiar odpalac aplikacje biurowe i Internet) to zostawisz. A pod Linuksem to juz zupelnie inna bajka, chociaz nowe dystrybucje tez zaczynaja byc harwaro-zerne.

Ande

Data: 2009-03-15 21:13:33
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Andy pisze:
[...]

To jest komputer, z którego korzystają moi rodzice. Służy wyłącznie do grzebania w internecie (Firefox) i komunikacji (Kadu i Skype). Śmiem twierdzić że ŻADNA inna aplikacja nie zostanie na nim uruchomiona.

maciek

Data: 2009-03-19 01:37:39
Autor: Konrad Kosmowski
Rozbudowa pamięci
** colidar <colidar@wiadomocozrobic.wp.pl> wrote:

Więc brakuje mocy CPU a nie pamięci.

Procesor Duron 1000 MHz wygląda dość przyzwoicie na tle wymagań sprzętowych
różnych systemów operacyjnych,

Wymagania sprzętowe systemu operacyjnego w przypadku np. Windows sprowadzają
się do określenia wymagań dla optymalnej pracy samego systemu czyli funkcji
takich jak powłoka użytkownika. I pod tym względem Windows XP faktycznie
wygląda nieźle - jeżeli masz zamiar odpalić system i tylko np. przeglądać
zawartość dysku w Eksploatorze Windows czy uruchamiać kalkulator lub pasjans to
z powodzeniem wystarczy Ci procesor klasy P2 266MHz.

Natomiast ogólne wymagania są sumą tego co wymaga system (z reguły niewiele i z
reguły jest to stosunkowo stała wartość) oraz tego jakie zestawy danych chcesz
przetwarzać.

Przykładowo rzeczony P2 266MHz z powodzeniem poradzi sobie z Kalkulatorem, ale
jak zaczniesz obrabiać duży plik graficzny to i ten Duron wyjdzie słabo...

Ergo źle definiujesz wymagania.

podczas gdy 256 MB RAM to minimum, a zwykle zalecają 512, więc odniosłem
wrażenie że to pamięci mi brakuje.

Ale określić to jest bardzo prosto - wystarczy spojrzeć w jakiś miernik użycia
pamięci, jeżeli zbliżasz się do wielkości zainstalowanej fizycznej pamięci to
na pewno jest tego zbyt mało. Jeszcze uwaga abyś rozróżnił zużycie pamięci z
wyłączeniem z niego buforów I/O bo to częsty błąd jest.

Jeśli to kwestia CPU, to w ogóle nie ma sprawy, i trzeba komputer złomować
IMHO. Źle rozumuję?

Aby to określić musiałbyś podać więcej informacji. Napisałeś np. o Flash - ten
pod Linuksem działa tragicznie i te przetwarzanie obciąża właśnie CPU i
grafikę, nie pamięć - jak pamięci brakuje to odczujesz to momentalnie.

Odpal sobie te strony z elementami Flash, o których mówisz i zobacz jak
prezentuje się utylizacja procesora. Podejrzewam, że w przypadku Linuksa to na
tym Duronie będzie Ci skakać do 100% przy przetwarzaniu Flash. Ale i tak swoją drogą więcej pamięci nie zaszkodzi, a najpewniej pomoże - przy
obecnych cenach pamięci nie warto się w ogóle zastanawiać tylko należy władować
tyle ile się zmieści.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-03-16 18:31:54
Autor: bagno
Rozbudowa pamięci

Użytkownik "Michał" <NOSPAMmbierwia@o2.pl> napisał w wiadomości news:gpjlqm$bcr$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Migajace animacje we flashu sie wylacza niezaleznie od tego jaki sie ma sprzet.

Data: 2009-03-15 21:52:45
Autor: R09
Rozbudowa pamięci

"colidar" <colidar@wiadomocozrobic.wp.pl> wrote in message news:gpjgbn$m30$1news.onet.pl...
[...]

Zastosowanie DDR daje odczuwalnego kopa, mam płytę, która obsługuje SDRAM i DDR, po włożeniu DDR odczuwa się przyspieszenie wyraźnie.
Powinny spokojnie pracować 2 kości po 512, ale może też spokojnie być jedna. 256 to dla XP  ZA MAŁO i tu raczej leży główny problem.
Możesz dodatkowo załadować Athlona 2000+, który kosztuje 40pare PLN.
Poza tym przeskanuj system Spybotem, odinstaluj trochę śmiecia i do opisanych zastosowań komp śmiało wystarczy.

W.K.

Data: 2009-03-15 22:18:29
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
R09 pisze:

[...]

XP był dawniej, i działał całkiem dobrze. Teraz jest Fedora, i stąd potrzeba renowacji sprzętu, bo kolejne dystrybucje lunuxa są coraz bardziej wymagające.

Data: 2009-03-15 22:22:14
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
A co sądzicie o tym: http://allegro.pl/item571261029_plyta_msi_vga_agp_p4_3_0_cooler_1_gb_ddr2_fv.html

Kupuję taki zestaw za 279 zł, wkładam do starej obudowy, ze starym dyskiem, zasilaczem itd.
Czy mogę liczyć że to pochodzi zadowalająco przez kilka lat?

Powyżej 300 zł chyba nie ma sensu, to juz lepiej wydać 900 i kupić nowy w sklepie.

Data: 2009-03-15 22:13:36
Autor: tg
Rozbudowa pamięci
Użytkownik "colidar" <colidar@wiadomocozrobic.wp.pl> napisał w wiadomości news:gpjrim$nbi$2news.onet.pl...

A co sądzicie o tym: http://allegro.pl/item571261029_plyta_msi_vga_agp_p4_3_0_cooler_1_gb_ddr2_fv.html

trudno powiedziec (biorac cene pod uwage) ze to zly wybor, jednak raczej
trzymalbym sie od p4 z daleka

za niewiele wieksze pieniadze mozesz kupic wspolczesna plyte ze zintegrowana
grafika, obslugujaca ddr2, i wsadzic tam jakiegos celerona 430 czy e1400

dalej bedziesz mial cicho i chlodno, czego o p4 raczej powiedziec sie nie da

rozwiazanie niewatpliwie drozsze, ale gwarancja 24 a nie 3 miesiace,
obsluguje dwa razy wiecej o tanszego ramu, procesor w przyszlosci
mozesz wymienic na mocniejszy, i znacznie sensowniejsza zintegrowana grafika

Czy mogę liczyć że to pochodzi zadowalająco przez kilka lat?

pochodzic pewnie pochodzi, ale czy zadowalajaco... jak by nie patrzec to p4
jest od durona 1ghz (na oko oczywiscie) niewiele ponad 100% mocniejsze
co (biorac pod uwage ze juz teraz ten duron nie starcza) nie zapewnia zbyt
duzego zapasu mocy na przyszlosc, a o rozbudowie tego rozwiazania na p4
nie ma nawet co myslec

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-1100.html

Data: 2009-03-21 19:12:42
Autor: Yakhub
Rozbudowa pamięci
W liście datowanym 15 marca 2009 (22:22:14) napisano:

[...]

IMHO - bez sensu. Jak dołożysz do tego 50zł, to masz kompletny
komputer poleasingowy typu Dell GX280, mniej-więcej z takim procesorem,
1gb ram, a do tego elegancką obudową, dyskiem i napędem. A jak
dołożysz kolejne 30zł, to do całości dostaniesz jeszcze legalnego WindowsaXP
(co prawda pisałeś, że używasz Fedory, ale nie wiem, jakie pobudki
skłoniły Cię do rezygnacji z Windowsa).

 Yakhub
Nie pisz do mnie na ten adres.

Data: 2009-03-16 10:21:34
Autor: Mark
Rozbudowa pamięci
Dnia Sun, 15 Mar 2009 19:10:46 +0100, colidar napisał(a):

[...]

Po pierwsze - pamiec SDRAM. Raz - jest droga, bo stara i malo dostepna.
Dwa - plyta glowna. Mercury. Wybacz szczerosc, ale jest to plyta wobec
ktorej PC-Chips to modele high-endowe.
Daaaawno, dawno temu, w czasach duronow i P3/P4 mialem z tym czyms
doczynienia. Plyta sama z siebie jest masakrycznie wolna. Wybitnie
chimeryczna - tamten model, tez na SDRAMach, laskawie byl przyjal chyba z
dziesiaty modol ktory mu sie wlozylo - inaczej albo nie wstawal, albo
widzial pol. Mimo zastosowania "pamieci BX"

Moja rada - wywal to w cholere, kup cos za niewielkie pieniadze na allegro -
np AMD Barton 2500 z plyta i DDR 1 GB - i gwarantuje Ci ze poslyzy to do
tych celow ktore zakladasz jeszcze dlugo, a po dolozeniu pamieci - nie
bedzie problemu ani z Vista ani z WIndows7 jesli zechcesz zmienic.

A od Mercurego trzymaj sie z daleka.. dobrze radze:) To na Mercurym wlasnie
pobilem rekorsd instalacji XP-ka. prawie trzy razy dluzej niz na innych
plytach o podobnych parametrach.

--
Mark

Data: 2009-03-16 13:05:34
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Mark pisze:

[...]

Może coś takiego?
http://www.allegro.pl/item577274191_asrock_k7vt2_athlon_xp_2400_okazja.html

Jeżeli chodzi o Bartony to wybór nie jest największy.

Data: 2009-03-17 10:38:33
Autor: Mark
Rozbudowa pamięci
Dnia Mon, 16 Mar 2009 13:05:34 +0100, colidar napisał(a):

Jeżeli chodzi o Bartony to wybór nie jest największy.

No niekoniecznie musi byc Barton, ale wiekszy cache jednak sie przydaje.

--
Mark

Data: 2009-03-16 14:33:29
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Mark pisze:
[...]

Znalazłem takie rupiecie na Allegro:
1) http://www.allegro.pl/item577274191_asrock_k7vt2_athlon_xp_2400_okazja.html
2) http://www.allegro.pl/item578926621_pcchips_m863g_vga_lan_muz_amd_ahlon_m_2400_barton.html
3) http://www.allegro.pl/item582188644_asrock_k7s41_athlon_2800_barton_chlodz.html

Podejrzewam że najlepszym wyborem jest opcja nr 3, ale nie jestem specjalistą. Jakieś uwagi?
Czy ta płyta numer 3) będzie pasować do standardowej obudowy ATX?

pzdr

Data: 2009-03-17 08:49:07
Autor: Sławek Maculewicz
Rozbudowa pamięci
Dnia 16-03-2009 o 14:33:29 colidar <colidar@wiadomocozrobic.wp.pl>  napisał(a):

[...]

Ja obstawiam bramkę nr 1.
Jakoś nie mam przekonania do chipsetów SiS...

--
Brak sygnaturki.

Data: 2009-03-17 10:37:42
Autor: Mark
Rozbudowa pamięci
Dnia Tue, 17 Mar 2009 08:49:07 +0100, Sławek Maculewicz napisał(a):

Ja obstawiam bramkę nr 1.
Jakoś nie mam przekonania do chipsetów SiS...

No jesli juz musialbym wybierac z tych trzech, to tez.
Od SISa trzymac sie z daleka.

--
Mark

Data: 2009-03-17 10:36:44
Autor: Mark
Rozbudowa pamięci
Dnia Mon, 16 Mar 2009 14:33:29 +0100, colidar napisał(a):

Podejrzewam że najlepszym wyborem jest opcja nr 3, ale nie jestem specjalistą. Jakieś uwagi?
Czy ta płyta numer 3) będzie pasować do standardowej obudowy ATX?

Ales sie uparl kupowac badziewie :) ASrock na SISie? PCchips? No i po co sie
meczyc.
http://www.allegro.pl/item582438580_amd_athlon_2500_barton_msi_kt4_ultra_cooler.html
http://www.allegro.pl/item579264801_gigabyte_ga_7va_athlon_xp_2500_barton_gratisy.html
http://www.allegro.pl/item583559229_plyta_ga_7vt600_p_l_athlon_2600_barton_bcm.html

--
Mark

Data: 2009-03-17 19:25:34
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
Mark pisze:
[...]

Ja się nie upieram, tylko pytam i szukam.
Na komputerach guzik się znam, i najmądrzejsze co mogę zrobić, to zadawać pytania komuś, kto się zna lepiej ode mnie, czyli Wam.

Dzięki za pomoc, jak na razie zakonotowałem sobie, trochę kazuistycznie, czego unikać, i w którą stronę się kierować.

pzdr

maciek

Data: 2009-03-18 09:28:26
Autor: Mark
Rozbudowa pamięci
Dnia Tue, 17 Mar 2009 19:25:34 +0100, colidar napisał(a):

[...]

Ok, wiec powiem tak:
Zalecane plyty - Gigabyte, MSI, Asus, ABit, Epox
Brac tylko jak sie musi - ASrock, ECS
Unikac jak ognia - PCchips, Mercury, Kob czy inne "wynalazki"

Co do procesora - jesli beda sie roznily na aukcjach l 100-200MHz to nie
warto na to patrzec - przyrost mocy  moze sie okazac mniejszy niz roznica w
cenie, o wiele istotniejsza wtedy jest plyt glowna. Slabszy procesor na
lepszej plycie i tak sprawi ze system bedzie dzialal szybciej niz szybki
procesor na kiepskiej plycie. (mowa oczywiscie o niewielkich roznicach w
"zegarze"

Mam nadzieje ze to CI pomoze w wyborze.

--
Mark

Data: 2009-03-18 22:38:01
Autor: animka
Rozbudowa pamięci
Mark pisze:

 Slabszy procesor na
lepszej plycie i tak sprawi ze system bedzie dzialal szybciej niz szybki
procesor na kiepskiej plycie. (mowa oczywiscie o niewielkich roznicach w
"zegarze"

Mogę odstąpić swój - Pentium2MMX.

--
animka

Data: 2009-03-19 01:22:40
Autor: colidar
Rozbudowa pamięci
animka pisze:
Mogę odstąpić swój - Pentium2MMX.

Z takich rzeczy to posiadam Commodore 128, ze stacją dysków, sprawny, ale nie odstąpię :)

Data: 2009-03-19 02:00:50
Autor: animka
Rozbudowa pamięci
colidar pisze:
animka pisze:
Mogę odstąpić swój - Pentium2MMX.

Z takich rzeczy to posiadam Commodore 128, ze stacją dysków, sprawny, ale nie odstąpię :)

Ja swój komputer rozebrałam na części (teraz mi leżą w domu niepotrzebne dyskietki) i kombinuję jak tu wsadzić drugą nagrywarkę do niedawno zakupionego komputera.
Nie otwierałam go jeszcze, nie wiem czy tam jest jakaś taśma do podłączenia, czy nie ma.

--
animka

Rozbudowa pamięci