Data: 2013-06-02 12:19:48 | |
Autor: abc | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa (chociaż czasami musi być cierpiany) jest
sprzeczny z nauk± katolick± i był wielokrotnie potępiany przez papieży. Państwo powinno czcić Boga i popierać prawdziw± religię, tj. katolick±. Chrystus ustanowił Ko¶ciół, który jest społeczno¶ci± doskonał±, od państwa odrębn± i niezależn±, ale między tymi władzami musi istnieć harmonijny zwi±zek. Nie może prawo państwowe być sprzeczne z prawem Bożym. Rozdział Ko¶cioła od państwa jest zabiegiem sztucznym i szkodliwym, bo niemożiwe jest oddzielenie prywatnych przykazań katolików od publicznych obowi±zków obywateli. Katolik jako obywatel państwa musi być przede wszystkim wierny Chrystusowi i nie może postępować zgodnie z prawem demokratycznego państwa je¶li jest ono antykatolickie. -- Nie da się oddzielić polityki od religii. Nie da się w człowieku oddzielić katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny. |
|
Data: 2013-06-02 13:21:06 | |
Autor: the_foe | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
W dniu 2013-06-02 12:19, abc pisze:
Rozdział Ko¶cioła od państwa (chociaż czasami musi być cierpiany) jest Znow pleciesz te antywatykanskie bzdety? Znasz tresc Konkordatu między Stolic± Apostolska a Panstwem Polskim z 1925 r? Przez zanwców tematu jest uznawana za najbardziej korzystny tekst dla Watykanu ze wszytkich takich umów jakie KIEDYKOLWIEK zostały ratyfikowane! A autonomia KK w tym tekscie jest niemal skrajna: ARTYKUŁ I. Ko¶ciół katolicki, bez różnicy obrz±dków, korzystać będzie w Rzeczypospolitej Polskiej z pełnej wolno¶ci. Państwo zapewnia Ko¶ciołowi swobodne wykonywanie Jego władzy duchownej i Jego juryzdykcji, jak również swobodn± administrację i zarz±d sprawami i Jego maj±tkiem, zgodnie z prawami boskimi i prawem kanonicznym. ARTYKUŁ II. Biskupi, duchowieństwo i wierni będ± swobodnie i bezpo¶rednio znosić się ze Stolic± Apostolsk±. W wykonywaniu swych funkcji biskupi swobodnie i bezpo¶rednio znosić się będ± ze swem duchowieństwem i swymi wiernymi oraz ogłaszać swe zalecenia, nakazy i listy pasterskie. ARTYKUŁ V. Duchowni w wykonywaniu swych urzędów cieszyć się będ± szczególn± opiek± prawn±. Na równi z urzędnikami państwowymi korzystać oni będ± z prawa zwolnienia od zajęcia s±dowego czę¶ci swych uposażeń. Duchowni, którzy otrzymali ¶więcenia, zakonnicy, którzy złożyli ¶luby, uczniowie seminaryjni i nowicjusze, którzy wst±pili do seminarjów lub nowicjatów przed wypowiedzeniem wojny, będ± zwolnieni ze służby wojskowej z wyj±tkiem pospolitego ruszenia. W tym ostatnim wypadku księża posiadaj±cy ¶więcenia kapłańskie wykonywać będ± w wojsku swój urz±d kapłański, tak jednak, aby na tym nie ucierpiało dobro parafji, inni za¶ członkowie duchowieństwa będ± powołani do służby sanitarnej. Duchowni będ± zwolnieni z obowi±zków obywatelskich niezgodnych z powołaniem kapłańskim, jak to: sędziów przysięgłych, członków trybunałów i t. d. ARTYKUŁ XV. Duchowni, ich maj±tek oraz maj±tek osób prawnych ko¶cielnych i zakonnych podlegać będ± opodatkowaniu narówni z osobami i maj±tkiem obywateli Rzeczypospolitej oraz osób prawnych ¶wieckich, z wyj±tkiem wszakże budynków po¶więconych służbie Bożej, seminariów duchownych, domów przygotowawczych dla zakonników i zakonnic, domów mieszkalnych zakonników i zakonnic składaj±cych ¶luby ubóstwa, oraz dóbr i praw maj±tkowych, których dochody s± przeznaczone na cele kultu religijnego i nie przyczyniaj± się do dochodów osobistych beneficjariuszów. Pomieszczenia biskupów i duchowieństwa parafjalnego oraz ich lokale urzędowe będ± traktowane przez Skarb na równi z pomieszczeniami urzędowymi funkcjonariuszów i lokalami instytucyj państwowych. ARTYKUŁ XX. W razie, gdyby władze Rzeczypospolitej miały podnie¶ć przeciw danemu duchownemu zarzuty co do jego działalno¶ci, jako sprzecznej z bezpieczeństwem Państwa, Minister wła¶ciwy przedstawi wspomniane zarzuty Ordynarjuszowi, który zgodnie z tymże Ministrem poweĽmie w ci±gu trzech miesięcy odpowiednie zarz±dzenia. W razie rozbieżno¶ci między Ordynariuszem a Ministrem Stolica Apostolska poruczy rozwi±zanie sprawy dwom duchownym przez ni± wybranym, którzy zgodnie z dwoma delegatami Prezydenta Rzeczypospolitej powezm± postanowienie ostateczne. ARTYKUŁ XXII. W razie, gdyby duchowni lub zakonnicy byli oskarżeni przed s±dem ¶wieckim o zbrodnie przewidziane przez prawa karne Rzeczypospolitej, s±dy wspomniane zawiadomi± niezwłocznie wła¶ciwego Ordynarjusza o każdej sprawie tego rodzaju i, w danym razie, prze¶l± mu akt oskarżenia oraz wyrok s±dowy wraz z jego motywami. Ordynarjusz względnie jego delegat, po zakończeniu przewodu s±dowego, będ± mieli prawo zapoznania się z odno¶nymi aktami. W razie aresztowania lub uwięzienia wspomnianych wyżej osób, władze cywilne zachowywać będ± względy, należne ich stanowi i stopniowi hierarchicznemu. Duchowni i zakonnicy będ± zatrzymywani w areszcie i będ± odbywali kary pozbawienia wolno¶ci w pomieszczeniach oddzielnych od pomieszczeń dla osób ¶wieckich, o ile nie zostali pozbawieni godno¶ci ko¶cielnej przez wła¶ciwego Ordynarjusza. W razie skazania ich na areszt wyrokiem, będ± odbywali tę karę w klasztorze lub innym domu zakonnym, w pomieszczeniach na ten cel przeznaczonych. -- @foe_pl |
|
Data: 2013-06-02 17:58:39 | |
Autor: abc | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
No i co z tego wynika?
-- Nie da się oddzielić polityki od religii. Nie da się w człowieku oddzielić katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny. |
|
Data: 2013-06-02 20:27:06 | |
Autor: the_foe | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
W dniu 2013-06-02 17:58, abc pisze:
No i co z tego wynika? Wynika to, ze od czasu kiedy istnieje panstwo Watykan, w ich interesie jest to by Kosciół Katolicki był scisle autonomiczny a nie zł±czony z panstwem. -- @foe_pl |
|
Data: 2013-06-02 21:38:23 | |
Autor: abc | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
Wynika to, ze od czasu kiedy istnieje panstwo Watykan, w ich interesie Państwo Watykan powstało w roku 1929, a w roku 1905 nast±pił we Francji rozdział państwa od Ko¶cioła, w wyniku którego m.in. akonfiskowano maj±tek Ko¶cioła, wł±cznie z upaństwowieniem budynków ko¶ciołów. Na czym niby miałby polegać interes Ko¶cioła we wprowadzaniu rozdziału Ko¶cioła od państwa? -- Nie da się oddzielić polityki od religii. Nie da się w człowieku oddzielić katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny. |
|
Data: 2013-06-03 00:53:32 | |
Autor: the_foe | |
Rozdział Kościoła od państwa jest szkodliwy | |
W dniu 2013-06-02 21:38, abc pisze:
Wynika to, ze od czasu kiedy istnieje panstwo Watykan, w ich interesie Jak nie istniało panstwo Watykan nie było gdzie transferować majątku. We Francji nie konfiskowano dóbr kościelnych tylko zabierano te które panstwo przekazało kościołowi na pewne cele (głownie szkolnictwo i sierocińce) za czasów II Cesarstwa. Niadawni papieze nie zgadzaja sie z Twoją teza: Paweł VI w przemówieniu z 22 maja 1968 r. stwierdzając, że Kościół dzisiejszy nie boi się uznać wartości świata świeckiego [...] nie boi się potwierdzić tego, co już otwarcie uznał — słusznej i zdrowej świeckości państwa za jedną z zasad doktryny katolickiej Kościół musi być wolny w głoszeniu Ewangelii oraz wszystkich zawartych w niej prawd i wskazań. Takiej wolności pragnie, o taka wolność zabiega i ona mu wystarczy, stwierdził Jan Paweł II Jan Paweł II w przemówieniu do przedstawicieli władz państwowych wygłoszonym w Belwederze w 1979 r., dla swej działalności nie pragnie żadnych przywilejów, a tylko i wyłącznie tego, co jest niezbędne do spełnienia jego misji. według Jana Pawła II Kapłan [...] powinien zrezygnować z włączania się w aktywne uprawianie polityki — zwłaszcza wtedy, gdy wyraża ona interesy jednej grupy, co jest niemal nieuchronne[...]. Tym bardziej powinien unikać ukazywania swego wyboru jako jedynie słusznego, a w obrębie wspólnoty chrześcijańskiej powinien szanować dojrzałość ludzi świeckich, co więcej, musi pomagać im w jej osiąganiu poprzez formacje sumień.[...]Innymi słowy Kościół nie powinien i nie zamierza dać się wplątać w wybór jakiegokolwiek bloku politycznego czy partyjnego, jak zresztą nie wyraża poparcia dla takiego czy innego rozwiązania instytucjonalnego czy konstytucyjnego, byle szanowało ono prawdziwą demokrację W żadnym razie nie można usuwać różnicy między państwem a Kościołem, pisze kardynał Joseph Ratzinger, Kościół nie może siebie podnosić do rangi państwa ani działać w państwie czy ponad państwem jako organ władzy. Wówczas bowiem sam siebie czyni państwem, tworząc tym sposobem państwo absolutne, którego powstaniu właśnie Kościół ma zapobiegać. Przez mariaż z państwem Kościół zniszczyłby zarówno istotę państwa, jak i istotę samego siebie. Papież Benedykt XVI podczas przemówienia do biskupów włoskich zgromadzonych na Konferencji Biskupów powiedział 18 maja br [2006], że rozdział Kościoła i Państwa jest "wielkim osiągnięciem ludzkości". Papież mówiąc o rozdziale pomiędzy tym "co należy do Kościoła, a co do Cesarza", powiedział również, że: "Kościół nie tylko uznaje i respektuje te różnice i niezależność, ale wita ją, uważając ją jako wielkie osiągnięcie dla ludzkosci i podstawowy warunek dla jej wolności i dla spełnienia jej uniwersalnej misji zbawienia ludzi." – podaje agencja ZENIT. Nawiązując do stulecia ustawy o separacji Kościoła od państwa we Francji, [papież] powiedział, że zasada laickości oznaczać winna wyłącznie zdrowy rozdział poszczególnych władz: duchownej i świeckiej, które nie pozostają wobec siebie w opozycji i która nie może oznaczać wykluczenia Kościoła od brania aktywnego udziału w życiu społeczeństwa. "Autonomia taka - kontynuował - musi prowadzić do respektu autonomii Kościoła, w zakresie pełnionej przezeń misji". Z tej okazji wyraził swe zadowolenie z pracy tych instancji kościelnych i państwowych, które pracują na rzecz wzajemnego dialogu i porozumienia. -- @foe_pl |
|
Data: 2013-06-03 00:04:07 | |
Autor: jr | |
Rozdział Ko¶cioła od państwa jest szkodliwy | |
Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:51ab1c53$0$26707$65785112news.neostrada.pl... | Rozdział Ko¶cioła od państwa (chociaż czasami musi być cierpiany) jest | sprzeczny z nauk± katolick± i był wielokrotnie potępiany przez papieży. | | Państwo powinno czcić Boga i popierać prawdziw± religię, tj. katolick±. Panstwo powinno kierowac sie wlasna racja stanu, a nie racja stanu innego panstwa, jakim jest np. Watykan. j |