Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci

Data: 2019-07-18 23:59:33
Autor: Zbynek Ltd.
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
Witam

Jest sobie pani posiadająca z byłym małżonkiem jedno dorosłe i jedno niepełnoletnie dziecko. Dzieci mieszkają u ojca. Pani nie posiada majątku. Z obecnym małżonkiem ma rozdzielczość majątkową. Obecny małżonek nie posiada dzieci, oboje też nie posiadają wspólnych. Czy dzieci będą dziedziczyły część majątku pana, jeśli pani umrze?

Bo jeśli pan umrze, to oczywiste jest, że dziedziczy pani. No i oczywistem jest, że gdyby pani posiadała majątek, to dziedziczy i pan i jej dzieci. Ale w powyższej sytuacji założenie jest inne, stąd wątpliwości i pytanie.

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2019-07-19 00:27:24
Autor: u2
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
W dniu 18.07.2019 o 23:59, Zbynek Ltd. pisze:
Pozdrawiam
    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

https://www.youtube.com/watch?v=4PZb0tkxuUk

--
I love love

Data: 2019-07-19 09:31:00
Autor: ąćęłńóśźż
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
A skąd oczywiste?
Pan mógł spisać testament na kogokolwiek lub na lux veritatis i wcale nie mówić o tym swojej Pani.
Poza tym dopóki żyje, to jeszcze może zdążyć przehulać.
Lub wnieść o separację, którą na 99% dostanie.
Lub wszystko wydać na przedłużenie życia o trzy miesiące.
I jeszcze się zadłużyć na tyle, że żona będzie wdzięczna za rozdzielność majtkową.

BTW czy i jak orzeczenie o separacji (dla ułatwienia prawomocne) wpływa na dziedziczenie?

-- -- -
jeśli pan umrze, to oczywiste jest, że dziedziczy pani.

Data: 2019-07-19 11:45:59
Autor: Robert Tomasik
[...]

Jeśli matka umrze, to dzieci będą dziedziczyły jako zstępni to, co by
dziedziczyła matka. Pytanie, czy cokolwiek by dziedziczyła, bo
faktycznie, jak tu napisano, istnieje kilka innych możliwości.

Data: 2019-07-19 04:03:49
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 19 lipca 2019 11:46:01 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]

dziedziczyła matka. Pytanie, czy cokolwiek by dziedziczyła, bo
faktycznie, jak tu napisano, istnieje kilka innych możliwości.

Chyba trochę przesadziłeś, oczywiście jeśli chodzi o dziedziczenie ustawowe.
"Dzieci pani", czyli pasierbowie pana, dziedziczyć mogą - ale nie jako zstępni pani, bo do dziedziczenia ustawowego powołani są tylko "rodzeni" zstępni, ale jako pasierbowie. Ale pasierbowie są w kolejce prawie na samym końcu, jedynie przed gminą i Skarbem Państwa - i tylko w wypadku, gdy oboje ich rodziców nie dożyło otwarcia spadku. Więc również pan nie może ożenić się ponownie, nie może mieć rodziców, rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa ani dziadków.

Tak się zastanawiałem nad tym, czy gdy pani umrze to jej dzieci w ogóle pozostaną pasierbami pana - ale skoro ustawa mówi o tym, że pasierbowie dziedziczą tylko wtedy, gdy umrze ich oboje rodziców, to raczej tak.
Więc pasierbem stajesz się nie z własnej woli i pozostajesz aż do śmierci małżonka rodzica...

Data: 2019-07-19 14:03:00
Autor: ąćęłńóśźż
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
A są pasierbami skoro żyje ich naturalny ojciec i co więcej sprawuje opiekę?
Tak swoją drogą trąci nutką "mamy w d... nowego facia mamy i nie damy mu szklanki herbaty, ale kasia się nam należy bo tak".

-- -- -
pasierbowie

Data: 2019-07-19 05:57:25
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 19 lipca 2019 14:03:03 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

A są pasierbami skoro żyje ich naturalny ojciec i co więcej sprawuje opiekę?

Hmm, nie jestem pewien, ale chyba są.
Pytanie, czy taki stosunek powinowactwa nakłada jakieś obowiązki?
Nie ma się przecież na niego żadnego wpływu, tak jak np.. na wybór szwagra (tzn. męża siostry, a nie brata żony - bo na to jednak jest ;) w przeciwieństwie np. do małżeństwa.
No i pisałem też, że pasierbowie dziedziczą po ojczymie tylko wtedy, gdy ich oboje rodziców nie dożyło otwarcia spadku.

Tak swoją drogą trąci nutką "mamy w d... nowego facia mamy i nie damy mu szklanki herbaty, ale kasia się nam należy bo tak".

Tu już spytaj ustawodawcę, co mu przyświecało, gdy coś takiego do KC dopisywał.
Dziedziczenie ustawowe jest jakimś kompromisem - i to przygotowanym dla nieodpowiedzialnych ludzi, bo odpowiedzialni napiszą testament (choć tym też się musieli wtrącić pod postacią nieszczęsnego zachowku).
No i oczywiście spadek zawsze można odrzucić - co w przypadku pasierba jest łatwe, bo nie wiąże się z konsekwencjami dla kogokolwiek innego - w przeciwieństwie np. do dziecka, które ma już własne dziecko.

Data: 2019-07-19 23:19:10
Autor: Robert Tomasik
W dniu 19.07.2019 o 13:03, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

Ale jeśli matka pasierbów zmarła, to jej dzieci dziedziczą po swojej mamie.

[...]

O ile nie ma on swoich dzieci, to mniej więcej tak to działa.

Data: 2019-07-20 06:24:56
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 19 lipca 2019 23:19:12 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]

> rodziców, rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa ani dziadków.

Ale jeśli matka pasierbów zmarła, to jej dzieci dziedziczą po swojej mamie.

To jest jasne, ale pytanie było, czy dzieci pani coś odziedziczą, jeśli PAN umrze.
Wychodzi na to, że odziedziczą wtedy, gdy najpierw umrze pan, a potem pani (jeśli nie przehula, nie wyjdzie ponownie za mąż - wtedy do podziału będzie też kolejny mąż, nie napisze testamentu itp.).
Jeśli najpierw umrze pani, to mała szansa, by dzieci odziedziczyły coś po panu - aczkolwiek jest. Oczywiście ustawowo.

> [...]
> pozostajesz aż do śmierci małżonka rodzica...
> O ile nie ma on swoich dzieci, to mniej więcej tak to działa.

Nie tylko dzieci, wnuków i innych zstępnych, ale i rodzeństwa, rodziców, dziadków oraz dzieci rodzeństwa.

Data: 2019-07-20 21:03:17
Autor: Zbynek Ltd.
Dawid Rutkowski napisał(a) :
> [...]

To jest jasne, ale pytanie było, czy dzieci pani coś odziedziczą, jeśli PAN umrze.

NIE! Pytanie było jeśli PANI umrze.

Jasne jest, jak pan umrze. Ale nie jak pani. Jeśli była wspólnota majątkowa to jasne niezależnie, kto umiera pierwszy. Ale jeśli intercyza, to gogle milczą. Czyli wracając do początku: czy dzieci pani coś dziedziczą z majątku pana, jeśli ONA umrze.

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2019-07-20 21:08:52
Autor: u2
W dniu 20.07.2019 o 21:03, Zbynek Ltd. pisze:
[...]

ale ale Pan jeszcze dycha, a zbrodnia to niesłychana jak Pani zabije Pana, tym razem Pan górą:)

więc dopóki Pan żyje, dzieci nic nie dziedziczą z majątku Pana:)

--
I love love

Data: 2019-07-21 13:19:03
Autor: ąćęłńóśźż
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
Próbujesz zadziwiającej konstrukcji: jak po śmierci Kowalskiego uzyskać (otworzyć i stwierdzić nabycie) spadek po Malinowskim.
Nie ma takiej możliwości co do majątku Malinowskiego.
Jest natomiast możliwość podniesienia roszczenia do ewentualnego majątku wspólnego.
Czy i co wchodzi w skład majątku wspólnego warto byłoby wyczytać w umowie intercyzy (bo jest kilka rodzajów odrębności majątkowej małżonków).

-- -- -
czy dzieci pani coś dziedziczą z majątku pana, jeśli ONA umrze.

Data: 2019-07-19 12:41:07
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d319157$0$17357$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A jak sie mąz drugi raz ozeni ?

Bez rozdzielnosci - matka ma polowe majatku wspolnego, i dziedzicza po niej dzieci i mąz.

Mąż sie teraz znów żeni .. i moze jeszcze nowe dzieci bedzie mial ... i umiera ...

J.

Data: 2019-07-19 23:17:09
Autor: Robert Tomasik
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
W dniu 19.07.2019 o 12:41, J.F. pisze:

A jak sie mąz drugi raz ozeni?

Wcześniej będzie się jednak chyba musiał rozwieść, wiec nadal ma jedną
żonę :-)

Bez rozdzielnosci - matka ma polowe majatku wspolnego, i dziedzicza po
niej dzieci i mąz.

Dlatego bez rozdzielności jest tak, że żona dziedziczy połowę plus część
drugiej połowy dzieloną na nią i dzieci. Przy rozdzielności dzieli sie
cały majątek na części dla żony i dzieci.

Mąż sie teraz znów żeni .. i moze jeszcze nowe dzieci bedzie mial ... i
umiera ...

No to połowę bieże aktualna żona, a resztę dzieli się na wszystkich
zstępnych, czyli wszystkie dzieci.

Data: 2019-07-20 06:27:44
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 19 lipca 2019 23:17:11 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
W dniu 19.07.2019 o 12:41, J.F. pisze:

> A jak sie mąz drugi raz ozeni?

Wcześniej będzie się jednak chyba musiał rozwieść, wiec nadal ma jedną
żonę :-)

Nie rozwieść - w tym przypadku pani zmarła przed panem.

> [...]

drugiej połowy dzieloną na nią i dzieci. Przy rozdzielności dzieli sie
cały majątek na części dla żony i dzieci.

Nie "żona dziedziczy połowę" - tylko połowa po prostu staje się jej majątkiem. A to różnica w stosunku do dziedziczenia - choćby podatkowa oraz spora formalnościowa - bo zanim dobierzesz się do dziedziczonych środków w banku, to minie co nieco, ale ta "niedziedziczona" połowa dostępna jest od razu.
Żona dziedziczy część w drugiej połowie - po równo z dziećmi, ale minimalnie 1/4 tej połowy.

Data: 2019-07-21 06:46:35
Autor: ąćęłńóśźż
Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
Obydwaj się nie wyspaliście.
Nawet przy braku rozdzielności majątkowej, do majątku wspólnego należy tylko wspólny dorobek, a nie majątek odrębny w tym nabyty przed zawarciem związku małżeńskiego.
W zawieranych w późniejszym wieku 2.-3. małżeństwach zwykle jest więcej majątku odrębnego niż wspólnego nawet przy braku rozdzielności.

Data: 2019-07-22 12:55:07
Autor: Michał Jankowski
W dniu 20.07.2019 o 15:27, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

Praktyka jest taka, że jeśli konto było wspólne, to wdowa ma dostęp do całości (a gdyby się zgłosili inni spadkobiercy, to pieniądze na koncie są traktowane jako majątek wspólny małżonków), a jeśli konto było tylko na męża, to jest traktowane jako majątek odrębny, nawet wtedy, gdy było zasilane wyłącznie wpłatami pensji i emerytury.

Nie wiem, być może da się przeprowadzić postępowanie (w sądzie? w jakim trybie?) dla wykazania, że jest to majątek wspólny, ale może to być trudne i kosztowne (historia wpłat na konto za ostatnie 25 lat, już to widzę...), a na pewno nie "od razu".

   MJ

Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci