Rozdzielczość matrycy a zużycie prądu w laptopie ?

Data: 2009-06-29 14:00:30
Autor: Alojzy Zakalec
Rozdzielczość matrycy a zużycie prądu w laptopie ?
Czy matryca (w laptopie) o większej rodzielczości będzie potrzebować
więcej energii? Jeśli tak o ile % np. porównując XGA z SXGA?  (Gdyby
mieć wybór.)

Domyślam się, że może nie tyle sama matryca co karta graficzna, im
większa rozdzielczość tym więcej musi się napracować... Proszę o
oszacowanie jakby to wyglądało w wielkościach (%) no i co za tym idzie
w użyciu baterii.

Data: 2009-06-30 06:45:21
Autor: KILu
Alojzy Zakalec wrote:
Czy matryca (w laptopie) o większej rodzielczości będzie potrzebować
więcej energii? Jeśli tak o ile % np. porównując XGA z SXGA?  (Gdyby
mieć wybór.)

Pewnie sa jakies roznice, ale uznalbym je za pomijalne przy wybieraniu
laptopa. Szczegolnie, ze matryca o wiekszej rozdzielczosci to z reguly
matryca nowsza, przez co moze byc ona mniej energochlonna i wowczas bilans
sie wyrowna. Znaczenie ma za to rozmiar matrycy - chodzi tu takze o
podswietlenie, ktore pozera gros energii.

Domyślam się, że może nie tyle sama matryca co karta graficzna, im
większa rozdzielczość tym więcej musi się napracować...

Na pewno tez, ale rowniez nie sa to krytyczne wartosci, poza tym wiele
zalezy od tego, co w danym czasie robi PC (wyswietlanie pulpitu Visty
pochlonie wiecej energii, niz XP).

k,

Data: 2009-06-30 10:27:32
Autor: Kot Prezydenta

Użytkownik "Alojzy Zakalec" <alojzy.zakalec@gmail.com> napisał w wiadomości news:58efeb7f-3b84-4cdf-b427-7d6c6c5fc723x3g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

może tak, może nie. model modelowi nierówny ale można założyć że czas pracy na bateriach skróci się o 0,5% a jak zciemnisz podświetlenie matrycy to wydłuzy o 20% - mam nadzieję że rozumiesz skalę zjawiska

Data: 2009-06-30 10:04:02
Autor: Alojzy Zakalec
On Jun 30, 10:27 am, "Kot Prezydenta" <cic...@gazeta.pl> wrote:
Użytkownik "Alojzy Zakalec" <alojzy.zaka...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:58efeb7f-3b84-4cdf-b427-7d6c6c5fc723x3g2000yqa.googlegroups.com...

> [...]

na bateriach skróci się o 0,5% a jak zciemnisz podświetlenie matrycy to
wydłuzy o 20% - mam nadzieję że rozumiesz skalę zjawiska

no nie wiem bo jak zmieniłem w swym desktopie monitor na większy (o
większej rozdzielczości) to pasywne chłodzenie w karcie graficznej
przestało wystarczać.

Data: 2009-06-30 19:16:56
Autor: tg

"Alojzy Zakalec" <alojzy.zakalec@gmail.com> wrote in message news:0cc3e254-8530-4145-b4f6-cf68719294cbh11g2000yqb.googlegroups.com...
no nie wiem bo jak zmieniłem w swym desktopie monitor na większy (o
większej rozdzielczości) to pasywne chłodzenie w karcie graficznej
przestało wystarczać.

co do zasady to bardziej prawdopodobne ze lato przyszlo

Data: 2009-07-01 09:09:37
Autor: Kot Prezydenta

Użytkownik "Alojzy Zakalec" <alojzy.zakalec@gmail.com> napisał w wiadomości news:0cc3e254-8530-4145-b4f6-cf68719294cbh11g2000yqb.googlegroups.com...

no nie wiem bo jak zmieniłem w swym desktopie monitor na większy (o
większej rozdzielczości) to pasywne chłodzenie w karcie graficznej
przestało wystarczać.

no jak masz inne zdanie to po co pytasz ?  imo przykład bez sesnu

Data: 2009-07-01 08:41:22
Autor: Xian Mi Mao
On Jul 1, 9:09 am, "Kot Prezydenta" <cic...@gazeta.pl> wrote:
U ytkownik "Alojzy Zakalec" <alojzy.zaka...@gmail.com> napisa w wiadomo cinews:0cc3e254-8530-4145-b4f6-cf68719294cbh11g2000yqb.googlegroups.com...

>no nie wiem bo jak zmieni em w swym desktopie monitor na wi kszy (o
>wi kszej rozdzielczo ci) to pasywne ch odzenie w karcie graficznej
>przesta o wystarcza .

no jak masz inne zdanie to po co pytasz ?  imo przyk ad bez sesnu

Dlaczego? Czy nie możecie porozmawiać nieco bardziej merytorycznie o
tym jak bardzo zwiększenie rozdzielczości obrazu zwiększa obciążenie
GPU (albo innego chpsetu) karty graficznej?  Czy nie ma w sieci
jakichś godnych polecenia testów?

Data: 2009-07-18 19:11:28
Autor: tg
"Xian Mi Mao" <xian.mi.mao@gmail.com> wrote in message news:971f636d-73fa-4871-82fb-86ad293f5536o6g2000yqj.googlegroups.com...
[...]

w 2d?  niemierzalnie
nie ma testow - dlaczego? patrz powyzej

w 3d w sposob (zazwyczaj) niewielki i nieokreslony, zalezny od karty, sterownikow, ustawien, gry, pozostalych komponentow itd. ogolnie - nie ma testow - zbyt duzo zmiennych,

Data: 2009-07-04 04:42:59
Autor: Michal Lukasik
Dnia 29.6.2009, Alojzy Zakalec napisał(a):

Czy matryca (w laptopie) o większej rodzielczości będzie potrzebować
więcej energii? Jeśli tak o ile % np. porównując XGA z SXGA?  (Gdyby
mieć wybór.)

Gdzieś, kiedyś widziałem podobny test przy okazji porównań LCD i CRT, nie
pamiętam gdzie. Pamiętam jednak, że w przypadku LCD sama rozdzielczość
miała pomijalny wpływ na zużycie energii, to samo dot. rodzaju
(kolorystyki) wyświetlanego obrazu (w przypadku CRT wyniki były zgoła
odmienne).
Miał za to wpływ rodzaj zastosowanego podświetlenia (tu już zależy od
producenta) a także jego ustawienie (jasność) przez użytkownika.

[...]

Faktycznie karta graficzna będzie zużywać więcej energii przy wyższych
rozdzielczościach, ale dotyczy to przede wszystkim 3D. W 2D różnice będą
niewielkie.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2009-07-05 20:29:01
Autor: Radosław Sokół
W dniu 29.06.2009 23:00, Alojzy Zakalec pisze:
Czy matryca (w laptopie) o większej rodzielczości będzie potrzebować
więcej energii? Jeśli tak o ile % np. porównując XGA z SXGA?  (Gdyby
mieć wybór.)

Może, ale będzie to nieznaczna różnica.

Znacznie większy wpływ ma *powierzchnia* matrycy. I produ-
cent/model/seria/rodzaj podświetlenia.

A *największy* wpływ ma ustawiona jasność.

Rozdzielczość matrycy a zużycie prądu w laptopie ?