Data: 2012-12-12 10:45:41 | |
Autor: PeJot | |
Rozginanie haków ramy | |
Czołem.
Przyszło mi rozgiąć haki stalowej ramy ze 130 na 135 mm. Google twierdzi że jest to wykonalne, w miarę bezpieczne etc., tyle że nie znalazłem metody jak po takiej operacji skontrolować i ew. poprawić równoległość haków. A może korekta jest zbędna, kąt rozwarcia haków wychodzi <0.5 stopnia. Inne sugestie ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2012-12-12 11:19:40 | |
Autor: cytawa | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 10:45, PeJot pisze:
Czołem. Zrob sobie prosty przyrzad ze pustej oski pod zacisk. Przetnij w polowie, nakrec konusy i kontry na obu polowkach i przymocuj do hakow. Gdy haki beda rownolegle bedziesz widzial poprzez oske, gdy bedzie krzywo to sam zobaczysz, ze krzywo. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-12-12 11:39:22 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Rozginanie haków ramy | |
PeJot napisał:
Przyszło mi rozgiąć haki stalowej ramy ze 130 na 135 mm. Google twierdzi że jest to wykonalne, w miarę bezpieczne etc., tyle że nie znalazłem metody jak po takiej operacji skontrolować i ew. poprawić równoległośćhaków. Nie wiedząc o różnych standardach szerokości piast kupiłem koło na piaście 135 mm do ramy 130 mm. Wstawiłem, zapiąłem, jeździłem do upadłego, o różnicach w szerokości dowiedziałem kiedy przyszło kupować nowe koło i naszło mnie na mierzenie :-) Aha, rama alu ale chyba to znaczenia nie ma. A. |
|
Data: 2012-12-12 12:24:40 | |
Autor: coaster | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 11:39, Alfer_z_pracy pisze:
PeJot napisał: To ze alu to wlasnie ma znaczenie. Rozumiem, ze (szczesliwie) wcisnales po prostu piaste na sile a nie rozginales widelek :-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-12-12 13:27:42 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Rozginanie haków ramy | |
coaster napisał:
To ze alu to wlasnie ma znaczenie. Rodzaj materiału ma mieć wpływ na końcowy kąt haka? Widły się rozszerzają, hak zmienia kąt, ot co.* Rozumiem, ze (szczesliwie) wcisnales po prostu piaste na sile a nie rozginales widelek :-) Ale czy to nie są równoważne stwierdzenia?*. Wcisnąłem ją na siłę (bez przesady, nie wiedząc że jest problem ot wsadziłem koło i już, robiłem to potem zresztą wielokrotnie) a to oznacza, że rozgiąłem widełki. Czy może sugerujesz że uściskiem Schwarzeneggera zwęziłem piastę? ;) * chyba że nie zrozumiałem przekazu i chodzi Wam o coś zupełnie innego :-) Generalnie dążę do tego że - o ile ów kąt się zmienia, a zapewne tak się dzieje - to w realnym świecie, no dobra, w _moim_ świecie, jest to niezauważalne. A. |
|
Data: 2012-12-12 13:38:30 | |
Autor: coaster | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 13:27, Alfer_z_pracy pisze:
coaster napisał: Chodzilo mi o ewentualne znaczne modyfikacje/rozginanie ram innych niz stalowe. Mozna sie zdziwic* ;-) http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#frameadjustment * 'One way' moze sie udac, ale jak ktos probowal zginac _'tam_i_nazad'_ np. aluminiowe elementy to wie o co biega ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-12-12 13:48:42 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Rozginanie haków ramy | |
coaster napisał:
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#frameadjustment "Having to spring the frame every time you replace the wheel is inconvenient, especially if it has a quick-release axle .An internal-gear hub or sealed-bearing hub is very likely to be damaged if the dropouts are not parallel. In this case, cold setting is the better way to go." No cóż, albo miałem farta albo nie zauważyłem że np. piasty padają mi szybciej niż powinny. Ale ja z tych, co z lenistwa np. nigdy nie planują suportu czy sterów, wbijam / wkręcam dziada na chama i jeżdżę przez sezon lub kilka aż się nie rozpadnie :) A. |
|
Data: 2012-12-12 14:22:41 | |
Autor: coaster | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 13:48, Alfer_z_pracy pisze:
coaster napisał: A uzywasz piast z przekladnia planetarna/z maszynowymi lozyskami? :-O -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-12-12 15:15:49 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Rozginanie haków ramy | |
coaster napisał:
No cóż, albo miałem farta albo nie zauważyłem że np. piasty padają mi A uzywasz piast z przekladnia planetarna/z maszynowymi lozyskami? :-O Bez planetarnej, a czy z maszynowymi? Raczej tak, takowe zresztą siedzą również w (niesplanowanym) suporcie. A. |
|
Data: 2012-12-13 09:05:34 | |
Autor: cytawa | |
Rozginanie haków ramy | |
Alfer_z_pracy pisze:
the dropouts are not parallel. In this case, cold setting is the better Jesli haki nie sa rownolegle a dosyc sztywne, to wtedy oska w piascie sie wygina i piasta ciezko chodzi. Ten efekt z cala pewnoscia ma miejsce. Wielokrotnie piasta prawidlowo skontrowana i lekko chodzaca po wlozeniu do ramy nie kreci sie dobrze. Wyprostowanie hakow poprawia prace piasty. Co wiecej czesto nawet nowe ramy maja krzywo wspawane haki i trzeba prostowac. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-12-12 12:20:11 | |
Autor: coaster | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 10:45, PeJot pisze:
Czołem. Hej, zawsze sprawdzam geometrie za pomoca linki i linijki - z pozytywnym rezultatem. Raz linke mocujesz przy gornym lozysku glowki a raz przy dolnym i sprawdzasz odleglosci od rury podsiodlowej. Podobnie jak tu, u Sheldona: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#symmetry Co do roznicy w rownoleglosci, to jezeli nie masz tam piasty planetarnej/tworzysz idealny rower, to IMHO roznica miesci sie spokojnie w granicy bledu producenta nazywanego kiedys "Rometem" :-) Jezlei chcesz jednak sprawdzic rownoleglosc, to mozesz uzyc np. srub z gwintem drobnozwojowych zamocowanych w hakach (ja ich uzywam) lub starych osiek - jak radzi Sheldon: http://www.sheldonbrown.com/forkend-alignment.html -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-12-12 13:56:56 | |
Autor: PeJot | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 12:20, coaster pisze:
Podobnie jak tu, u Sheldona: Czytałem i tego się nie boję. Jezlei chcesz jednak sprawdzic rownoleglosc, to mozesz uzyc np. srub z Pomysł jest, ale trzeba osiek i konusów z gwintem ciasno pasowanym. Nakrętka pasowana na luźnym gwincie rzadko kiedy siedzi osiowo. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2012-12-12 14:26:12 | |
Autor: coaster | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu 2012-12-12 13:56, PeJot pisze:
W dniu 2012-12-12 12:20, coaster pisze: Przy odobinie wprawy rownoleglosc hakow mozna zadowalajaco ocenic za pomoca wzroku. ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-12-12 06:44:42 | |
Autor: rmikke | |
Rozginanie haków ramy | |
W dniu ¶roda, 12 grudnia 2012 14:26:12 UTC+1 u¿ytkownik coaster napisa³:
W dniu 2012-12-12 13:56, PeJot pisze: Obawiam siê, ¿e przy parostopniowej ró¿nicy i trzynastocentrymetrowym odstêpie, to wzrokiem mo¿esz stwierdziæ co najwy¿ej, ¿e http://u.42.pl/2JpG |
|