Rozginanie haków ramy

Data: 2012-12-12 10:45:41
Autor: PeJot
Rozginanie haków ramy
Czołem.

PrzyszÅ‚o mi rozgiąć haki stalowej ramy ze 130 na 135 mm. Google twierdzi że jest to wykonalne, w miarÄ™ bezpieczne etc., tyle że nie znalazÅ‚em metody jak po takiej operacji skontrolować  i ew. poprawić równolegÅ‚ość haków.  A może korekta jest zbÄ™dna, kÄ…t rozwarcia haków wychodzi <0.5 stopnia. Inne sugestie ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-12-12 11:19:40
Autor: cytawa
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 10:45, PeJot pisze:
Czołem.

Przyszło mi rozgiąć haki stalowej ramy ze 130 na 135 mm. Google twierdzi
że jest to wykonalne, w miarę bezpieczne etc., tyle że nie znalazłem
metody jak po takiej operacji skontrolować i ew. poprawić równoległość
haków. A może korekta jest zbędna, kąt rozwarcia haków wychodzi <0.5
stopnia. Inne sugestie ?

Zrob sobie prosty przyrzad ze pustej oski pod zacisk. Przetnij w polowie, nakrec konusy i kontry na obu polowkach i przymocuj do hakow. Gdy haki beda rownolegle bedziesz widzial poprzez oske, gdy bedzie krzywo to sam zobaczysz, ze krzywo.

Jan Cytawa

Data: 2012-12-12 11:39:22
Autor: Alfer_z_pracy
Rozginanie haków ramy
PeJot napisał:
[...]

Nie wiedząc o różnych standardach szerokości piast kupiłem koło na piaście 135 mm do ramy 130 mm. Wstawiłem, zapiąłem, jeździłem do upadłego, o różnicach w szerokości dowiedziałem kiedy przyszło kupować nowe koło i naszło mnie na mierzenie :-) Aha, rama alu ale chyba to znaczenia nie ma.

A.

Data: 2012-12-12 12:24:40
Autor: coaster
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 11:39, Alfer_z_pracy pisze:
PeJot napisał:
[...]

To ze alu to wlasnie ma znaczenie. Rozumiem, ze (szczesliwie) wcisnales po prostu piaste na sile a nie rozginales widelek :-)

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2012-12-12 13:27:42
Autor: Alfer_z_pracy
Rozginanie haków ramy
coaster napisał:
To ze alu to wlasnie ma znaczenie.

Rodzaj materiału ma mieć wpływ na końcowy kąt haka? Widły się rozszerzają, hak zmienia kąt, ot co.*

Rozumiem, ze (szczesliwie) wcisnales po prostu piaste na sile a nie rozginales widelek :-)

Ale czy to nie są równoważne stwierdzenia?*. Wcisnąłem ją na siłę (bez przesady, nie wiedząc że jest problem ot wsadziłem koło i już, robiłem to potem zresztą wielokrotnie) a to oznacza, że rozgiąłem widełki. Czy może sugerujesz że uściskiem Schwarzeneggera zwęziłem piastę? ;)

* chyba że nie zrozumiałem przekazu i chodzi Wam o coś zupełnie innego :-)

Generalnie dążę do tego że - o ile ów kąt się zmienia, a zapewne tak się dzieje - to w realnym świecie, no dobra, w _moim_ świecie, jest to niezauważalne.

A.

Data: 2012-12-12 13:38:30
Autor: coaster
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 13:27, Alfer_z_pracy pisze:
coaster napisał:
To ze alu to wlasnie ma znaczenie.

Rodzaj materiału ma mieć wpływ na końcowy kąt haka? Widły się
rozszerzajÄ…, hak zmienia kÄ…t, ot co.*

[...]

Chodzilo mi o ewentualne znaczne modyfikacje/rozginanie ram innych niz stalowe. Mozna sie zdziwic* ;-)
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#frameadjustment

* 'One way' moze sie udac, ale jak ktos probowal zginac _'tam_i_nazad'_ np. aluminiowe elementy to wie o co biega ;-)

Data: 2012-12-12 13:48:42
Autor: Alfer_z_pracy
Rozginanie haków ramy
coaster napisał:
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#frameadjustment

"Having to spring the frame every time you replace the wheel is inconvenient, especially if it has a quick-release axle .An internal-gear hub or sealed-bearing hub is very likely to be damaged if the dropouts are not parallel. In this case, cold setting is the better way to go."

No cóż, albo miałem farta albo nie zauważyłem że np. piasty padają mi szybciej niż powinny. Ale ja z tych, co z lenistwa np. nigdy nie planują suportu czy sterów, wbijam / wkręcam dziada na chama i jeżdżę przez sezon lub kilka aż się nie rozpadnie :)

A.

Data: 2012-12-12 14:22:41
Autor: coaster
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 13:48, Alfer_z_pracy pisze:
coaster napisał:
[...]

A uzywasz piast z przekladnia planetarna/z maszynowymi lozyskami? :-O

Data: 2012-12-12 15:15:49
Autor: Alfer_z_pracy
Rozginanie haków ramy
coaster napisał:
[...]

Bez planetarnej, a czy z maszynowymi? Raczej tak, takowe zresztą siedzą również w (niesplanowanym) suporcie.

A.

Data: 2012-12-13 09:05:34
Autor: cytawa
Rozginanie haków ramy
Alfer_z_pracy pisze:

[...]

Jesli haki nie sa rownolegle a dosyc sztywne, to wtedy oska w piascie sie wygina i piasta ciezko chodzi. Ten efekt z cala pewnoscia ma miejsce. Wielokrotnie piasta prawidlowo skontrowana i lekko chodzaca po wlozeniu do ramy nie kreci sie dobrze. Wyprostowanie hakow poprawia prace piasty. Co wiecej czesto nawet nowe ramy maja krzywo wspawane haki i trzeba prostowac.

Jan Cytawa

Data: 2012-12-12 12:20:11
Autor: coaster
Rozginanie haków ramy
[...]

Hej,
zawsze sprawdzam geometrie za pomoca linki i linijki - z pozytywnym rezultatem. Raz linke mocujesz przy gornym lozysku glowki a raz przy dolnym i sprawdzasz odleglosci od rury podsiodlowej.

Podobnie jak tu, u Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#symmetry

Co do roznicy w rownoleglosci, to jezeli nie masz tam piasty planetarnej/tworzysz idealny rower, to IMHO roznica miesci sie spokojnie w granicy bledu producenta nazywanego kiedys "Rometem" :-)

Jezlei chcesz jednak sprawdzic rownoleglosc, to mozesz uzyc np. srub z gwintem drobnozwojowych zamocowanych w hakach (ja ich uzywam) lub starych osiek - jak radzi Sheldon:
http://www.sheldonbrown.com/forkend-alignment.html

Data: 2012-12-12 13:56:56
Autor: PeJot
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 12:20, coaster pisze:

Podobnie jak tu, u Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#symmetry

Czytałem i tego się nie boję.

[...]

Pomysł jest, ale trzeba osiek i konusów z gwintem ciasno pasowanym. Nakrętka pasowana na luźnym gwincie rzadko kiedy siedzi osiowo.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-12-12 14:26:12
Autor: coaster
Rozginanie haków ramy
W dniu 2012-12-12 13:56, PeJot pisze:
[...]

Przy odobinie wprawy rownoleglosc hakow mozna zadowalajaco ocenic za pomoca wzroku. ;-)

Data: 2012-12-12 06:44:42
Autor: rmikke
Rozginanie haków ramy
W dniu ¶roda, 12 grudnia 2012 14:26:12 UTC+1 u¿ytkownik coaster napisa³:

Obawiam siê, ¿e przy parostopniowej ró¿nicy i trzynastocentrymetrowym odstêpie, to wzrokiem mo¿esz stwierdziæ co najwy¿ej, ¿e http://u.42.pl/2JpG

Rozginanie haków ramy