Rozliczenia podatkowe aktorów

Data: 2021-04-27 17:17:17
Autor: Robert Tomasik
Rozliczenia podatkowe aktorów
W dniu 27.04.2021 o 07:23, Monika Głowacka pisze:
Ci aktorzy, którzy nie mają zgłoszonej DG
90.01.Z    Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych
to na jakiej zasadzie mogą być angażowani do filmów ?
Umowa-zlecenie ?
Umowa o dzieło ?

Z punktu widzenia podatkowego najlepiej opłaca się umowa nienazwana
opisująca przekazanie majątkowych praw autorskich, bo tam jest 50%
kosztów uzyskania przychodu. W znanych mi wypadkach oni to "Kontrakt"
nazywają.

--
Robert Tomasik

Data: 2021-04-27 18:49:05
Autor: J.F
On Tue, 27 Apr 2021 17:17:17 +0200, Robert Tomasik wrote:
[...]

A bez takiej umowy nie naleza sie aktorowi tantiemy w przyszlosci?

https://www.polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2698002,Spor-aktorow-z-TVN-i-ZASP-o-kilkanascie-milionow-zlotych-Jest-oswiadczenie-stacji

J.

Data: 2021-04-28 00:30:40
Autor: Robert Tomasik
W dniu 27.04.2021 o 18:49, J.F pisze:

[...]

Ale nie wszyscy są członkami Stowarzyszenia.

--
Robert Tomasik

Data: 2021-04-29 16:06:41
Autor: J.F
On Wed, 28 Apr 2021 00:30:40 +0200, Robert Tomasik wrote:
W dniu 27.04.2021 o 18:49, J.F pisze:
[...]
[...]

IMO - prawo do tantiemy nie zalezy od czlonkowstwa.

Ale moze zalezec od umowy - jak sprzedal majatkowe prawa autorskie ...
no to pozniej zgodnie z umowa.

J.

Data: 2021-04-29 20:20:01
Autor: Henryk Hajdan
W dniu 2021.04.29 o 16:06, J.F pisze:

Ale moze zalezec od umowy - jak sprzedal majatkowe prawa autorskie ...
no to pozniej zgodnie z umowa.

Ciekawe. Czyli aktor zarabia na filmie jednorazowo ? Czy od każdego wyświetlenia ?
kto liczy wyświetlenia ?

Data: 2021-04-30 11:21:14
Autor: Robert Tomasik
W dniu 29.04.2021 o 20:20, Henryk Hajdan pisze:

Ale moze zalezec od umowy - jak sprzedal majatkowe prawa autorskie
... no to pozniej zgodnie z umowa.
Ciekawe. Czyli aktor zarabia na filmie jednorazowo ? Czy od każdego wyświetlenia ? kto liczy wyświetlenia ?

Przy filmach akurat nie wiem, jak to jest, ale sądzę, że podobnie, jak
przy piosenkach. Tzw. duzi nadawcy mają obowiązek rejestrować
odtworzenia. Oblicza się procentowy udział poszczególnych autorów i tak
dzieli opłatę wnoszoną. Przy czym wykonawca dostaje 50%, a autorzy słów
i muzyki po 25%. Pisze to z głowy i w dodatku interesowałem się tym dość
dawno temu, więc mogło się coś zmienić, ale sądzę, że zasady będą podobne.

Natomiast osoby świadczące usługi przy produkcji dostają po prostu
wynagrodzenie z umowy przy produkcji i już później tantiem żadnych nie
dostają. No bo taki facet, co to powiedzmy dym robi, to nie jest
artysta. Dostaje pewnie stawkę godzinową. W wypadku piosenek to
powiedzmy chórki, brygady sceny itp.

--
Robert Tomasik

Data: 2021-04-30 11:25:19
Autor: J.F
On Fri, 30 Apr 2021 11:21:14 +0200, Robert Tomasik wrote:
[...]

A przy filmie masz scenografa, kostiumy, operatora kamery,
oswietleniowca ... sami artysci w swoim fachu :-)

Kompozytora muzyki, grajkow, choreografa w scenach tanecznych :-)

J.

Data: 2021-04-30 11:44:58
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30.04.2021 o 11:25, J.F pisze:

[...]

Zapewne masz rację, ale nigdy nie miałem potrzeby dokładnego
rozkminienia akurat tych podziałów. Sądzę, że odbywa się to w podobny
sposób, czyli nadawcy sprawozdają poszczególne filmy, a stowarzyszenie
dzieli wg jakiegoś klucza te kwoty, ale po prostu tu szczegółów nie
znam. Na pewno nikt nie rozlicza każdego pojedynczego filmu, bo nawet w
dobie komputerów by to było dość trudne.

--
Robert Tomasik

Data: 2021-04-30 16:22:59
Autor: J.F
On Fri, 30 Apr 2021 11:44:58 +0200, Robert Tomasik wrote:
[...]

Ja tez nie wiem, ale dwie ciekawostki:
https://prawo.money.pl/porady-prawne/porady/wlasnosc-przemyslowa-i-prawa-autorskie/artykul/tantiemy;z;filmu;nie;tylko;dla;producenta,206,0,1249742.html
https://www.rp.pl/Prawo-autorskie/311139994-Scenarzysta-autor-odrebnego-dziela-czy-wspolautor.html

[...]

Co masz na mysli? Ze kazdy film ma inne podzialy?

Ja tam nie wiem, ale aktorow jest w filmach rozna ilosc, a i role sa
rozne.

A same stawki za caly film ... przeciez sa drozsze, tansze ...

J.

Data: 2021-04-30 11:34:45
Autor: J.F
On Thu, 29 Apr 2021 20:20:01 +0200, Henryk Hajdan wrote:
[...]

Tak mi sie wydaje, ze aktorowi przysluguja prawa autorskie do filmu,
tzn w jakims tam procencie. Czyli potem od wyswietlenia.

Przy czym majatkowe prawa autorskie mozna sprzedac, czyli w tym
przypadku od razu w umowie okreslic, ze sie przekazuje, i ktos inny
bedzie zarabial ... za to wynagrodzenie bedzie wyzsze.

Tylko - w Polsce trzeba okreslic w umowie "pola eksplatacji".
Wiec jak wpiszesz w umowie "emisje telewizyjne, kinowe i wydania na
kasetach oraz DVD",  to nie obejmuje to Blueray, kart pamieci czy
udostepniania w internecie ...

kto liczy wyświetlenia ?

A kto powinien :-)