Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Rozmiar opon a ABS

Rozmiar opon a ABS

Data: 2016-10-14 15:53:43
Autor: Trybun
Rozmiar opon a ABS
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej konfiguracji ABS wariował?

Data: 2016-10-14 16:08:15
Autor: J.F.
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik "Trybun"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5800e365$0$639$65785112@news.neostrada.pl...
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej konfiguracji ABS wariował?

W aucie z ABS nie probowalem.

Ale ... zapas masz w jakim rozmiarze ?
Bo na osi napedzanej kola powinny byc takie same, na osi przedniej chyba lepiej tez - bedzie sciagac ?

A to tak troche niewygodnie przekladac wiecej kol w deszczu, blocie i po ciemku ...

Wiec jesli nie ma w tym jakiegos wiekszego uzasadnienia, to odradzam.

J.

Data: 2016-10-14 16:26:06
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-14 o 15:53, Trybun pisze:
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?

Clio 3, z przodu 16 cali na profilu 50, z tylu 16 cali na profilu 55, szerokości nie pamiętam.
Jeździ, hamuje, ABS się włącza prawidłowo. Prędkość na liczniku pokazuje w normie (a to przecież z czujników ABS bierze dane o prędkości).

Nie wiem jak w najnowszych samochodach, gdzie na podstawie czujników ABS jest alarm o zbyt małym ciśnieniu w oponie.
Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę, czyli obraca się szybciej od innych, to jest wyznacznikiem kapcia.
Przy różnych profilach na osiach, na pewno jedna oś będzie miała większą prędkość obrotową kół, druga mniejszą.
Jak to zinterpretuje komputer pod kątem złego ciśnienia? Nie mam pojęcia.


--
viktorius

Data: 2016-10-14 20:01:51
Autor: adam
Rozmiar opon a ABS

Clio 3, z przodu 16 cali na profilu 50, z tylu 16 cali na profilu 55,
szerokości nie pamiętam.
Jeździ, hamuje, ABS się włącza prawidłowo. Prędkość na liczniku pokazuje
w normie (a to przecież z czujników ABS bierze dane o prędkości).


W przypadku francuzów, prędkość raczej ze skrzyni biegów.
Pzdr
Adam

Data: 2016-10-15 00:23:10
Autor: Kaczin
Rozmiar opon a ABS
W dniu 14.10.2016 o 16:26, viktorius pisze:

Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

Nie ma zauważalnej różnicy.

--
Kaczin

Data: 2016-10-15 20:41:45
Autor: m4rkiz
Rozmiar opon a ABS
On 2016-10-15 00:23, Kaczin wrote:
Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

Nie ma zauważalnej różnicy.

wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

Data: 2016-10-19 10:04:46
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-15 o 20:41, m4rkiz pisze:
On 2016-10-15 00:23, Kaczin wrote:
Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

Nie ma zauważalnej różnicy.

wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

Nie widzę posta Kaczina (uzywam news.atman.pl), więc odpisuję tutaj:

Masz 2 metody sprawdzania ciśnienia, aktywną, czyli czujniki kołach. Upierdliwe gdy chcesz mieć 2 komplety kół (zakup 4 czujników 800PLN np w Hyundai i30) Podobno niektóre samochody nie mają miejsca w pamięci komputera na 8 czujników. Po zmianie na inny komplet musisz podmienić w kompie czujniki - czyli dodatkowa kasa co zmianę. Albo pół roku jeździć ze świecącą kontrolką...
Upierdliwe, gdy masz zmienić opony (wulkanizatorzy boją się uszkodzić czujnik z powodów kosztu czujnika), upierdliwe, gdy felgę uszkodzisz i nie ma odważnego do przełożenia czujnika (powód ten sam)

Jest metoda pasywna, polegająca na sprawdzaniu różnicy prędkości obrotowej kół i wyciąganiu na tej podstawie wniosku o niedopompowaniu jednego z nich. I ona działa. W teorii można by dopisać do każdego samochodu z ABSem 4 kanałowym obsługę sprawdzania ciśnienia. Jedynym problemem byłoby tylko jak taką informacje przekazać kierowcy, gdy nie ma odpowiedniej kontrolki na desce.



--
viktorius

Data: 2016-10-19 14:09:00
Autor: J.F.
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik "viktorius"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nu79eu$cr6$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2016-10-15 o 20:41, m4rkiz pisze:
On 2016-10-15 00:23, Kaczin wrote:
Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,
Nie ma zauważalnej różnicy.
wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

Masz 2 metody sprawdzania ciśnienia, aktywną, czyli czujniki kołach. Upierdliwe gdy chcesz mieć 2 komplety kół (zakup 4 czujników 800PLN np w
[...]
Jest metoda pasywna, polegająca na sprawdzaniu różnicy prędkości obrotowej kół i wyciąganiu na tej podstawie wniosku o niedopompowaniu jednego z nich. I ona działa.

Poniewaz stosuje sie metode nr 1 - podejrzewam, ze metoda nr 2 dziala kiepsko :-)

Poza tym ... opona nie jest z gumy :-) i jej obwod jest jednak dosc niezalezny od cisnienia.
Ten nieznaczny wplyw moze pozwolic wykryc spadek cisnienia, ale nie zaklocic dzialania ABS.

W teorii można by dopisać do każdego samochodu z ABSem 4 kanałowym obsługę sprawdzania ciśnienia. Jedynym problemem byłoby tylko jak taką informacje przekazać kierowcy, gdy nie ma odpowiedniej kontrolki na desce.

Check engine. I 100 zl w ASO :-)

J.

Data: 2016-10-19 15:04:09
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-19 o 14:09, J.F. pisze:

Poniewaz stosuje sie metode nr 1 - podejrzewam, ze metoda nr 2 dziala
kiepsko :-)


Są stosowane obydwie, pośrednia jest mniej czuła, nie pokaże ci wartości ciśnienia na ekranie, tylko info, że odbiega od innych.

Poza tym ... opona nie jest z gumy :-) i jej obwod jest jednak dosc
niezalezny od cisnienia.

To zmierz sobie obwód koła przy 0,7 1,5 i 2,4 bara
Dwa pierwsze to potoczny kapeć, na dole będziesz miał płasko, czyli cięciwa zamiast łuku. A cięciwa zawsze będzie krótsza od długości łuku z tych samych punktów na okręgu.

Ten nieznaczny wplyw moze pozwolic wykryc spadek cisnienia, ale nie
zaklocic dzialania ABS.


Nikt tu nie mówi, że ABS przestanie działać

W teorii można by dopisać do każdego samochodu z ABSem 4 kanałowym
obsługę sprawdzania ciśnienia. Jedynym problemem byłoby tylko jak taką
informacje przekazać kierowcy, gdy nie ma odpowiedniej kontrolki na
desce.

Check engine. I 100 zl w ASO :-)

Check engine to jeden worek dla wszystkich błędów.
Nie wyobrażam sobie, żeby za małe cisnienie było sygnalizowane tą diodką. Sporo by kosztowałoby wykrycie, że trzeba tylko dopompowac koło...
Oczywiście można "klasycznie" obejść samochód dookoła, ale to zbyt proste, lepiej do ASO ;)

--
viktorius

Data: 2016-10-19 19:06:30
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "viktorius"

....
Poza tym ... opona nie jest z gumy :-) i jej obwod jest jednak dosc
niezalezny od cisnienia.

To zmierz sobie obwód koła przy 0,7 1,5 i 2,4 bara
Dwa pierwsze to potoczny kapeć, na dole będziesz miał płasko, czyli
cięciwa zamiast łuku. A cięciwa zawsze będzie krótsza od długości łuku z
tych samych punktów na okręgu.
-- -
Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i obwód całego koła ciągle ten sam. A prędkość obrotowa też musi się zgodzić bo opona na sztywno jest na kole, więc obraca się wraz z nim i cały obwód musi przejść tak samo jak jest klapnięte niż jak nie jest.

Data: 2016-10-19 18:00:31
Autor: Budzik
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik re re@re.invalid ...

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...

Data: 2016-10-19 20:17:39
Autor: J.F.
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA6A6C71F3459Cbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
Użytkownik re re@re.invalid ...
Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...

Alez moze. Obwod opony dosc sztywny, np ze stalowego drutu moze byc zrobiony, i sie nie skroci, bo cieciwa krotsza jest od luku.

Jeden obrot felgi to tez jeden obrot obwodu opony. I musi sie caly obwod po asfalcie przetoczyc ...


J.

Data: 2016-10-19 21:16:15
Autor: Budzik
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...

Alez moze. Obwod opony dosc sztywny, np ze stalowego drutu moze byc zrobiony, i sie nie skroci, bo cieciwa krotsza jest od luku.

Jeden obrot felgi to tez jeden obrot obwodu opony. I musi sie caly obwod po asfalcie przetoczyc ...

Załóżmy ze napompowana opona dotyka drogi na wysokości 10cm od felgi.
Nienapompowana stoi 2cm nizej a mimo to nie bedzie to mialo wpływu na obwód?
Hmm...

Data: 2016-10-19 21:33:38
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Budzik"

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

Data: 2016-10-20 08:37:56
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-19 o 21:33, re pisze:


Użytkownik "Budzik"

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci dodatkowej wypukłości?

--
viktorius

Data: 2016-10-20 10:51:06
Autor: RadoslawF
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 08:37, viktorius pisze:

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?

To idiota nie potrafiący nawet poprawnie cytować a ty liczysz
na poważną dyskusję ? Zmień rozmówcę.


Pozdrawiam

Data: 2016-10-20 11:01:10
Autor: J.F.
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik "RadoslawF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nua0hi$hh6$2@node2.news.atman.pl...
W dniu 2016-10-20 o 08:37, viktorius pisze:
Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?

To idiota nie potrafiący nawet poprawnie cytować a ty liczysz
na poważną dyskusję ? Zmień rozmówcę.

Myslisz, ze cytowanie tak wplywa na dyskusje ?

Rzecz prosta do sprawdzenia - trzeba podnosnik i centymetr krawiecki - ale taki dluzszy.
Moze byc tez inna miarka zwijana, a nawet i kawalek sznurka.

Inne doswiadczenie bylo tu tez opisywane.

J.

Data: 2016-10-20 14:24:18
Autor: RadoslawF
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 11:01, J.F. pisze:

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?

To idiota nie potrafiący nawet poprawnie cytować a ty liczysz
na poważną dyskusję ? Zmień rozmówcę.

Myslisz, ze cytowanie tak wplywa na dyskusje ?

Widać że wpływa.
Twoje pytanie pokazuje że ty myślisz że może jednak nie.

Rzecz prosta do sprawdzenia - trzeba podnosnik i centymetr krawiecki -
ale taki dluzszy.
Moze byc tez inna miarka zwijana, a nawet i kawalek sznurka.

Inne doswiadczenie bylo tu tez opisywane.

Ale po co mierzyć osobiście skoro wiadomo że funkcjonują systemy
które alarmują o za małym ciśnieniu na podstawie różnicy obrotów
miedzy kołami ? Robią to magicznie interpolując czy faktycznie
różnica w obwodzie występuje ?


Pozdrawiam

Data: 2016-10-20 19:06:30
Autor: J.F.
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik "RadoslawF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nuad1f$ugn$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2016-10-20 o 11:01, J.F. pisze:
Rzecz prosta do sprawdzenia - trzeba podnosnik i centymetr krawiecki -
ale taki dluzszy.
Moze byc tez inna miarka zwijana, a nawet i kawalek sznurka.

Inne doswiadczenie bylo tu tez opisywane.

Ale po co mierzyć osobiście skoro wiadomo że funkcjonują systemy
które alarmują o za małym ciśnieniu na podstawie różnicy obrotów
miedzy kołami ?

Zeby wiedziec, czy mowimy o 5%, 1% czy 0.1%.
I zeby sobie porownac np z procentowa zmiana promienia kola ...

J.

Data: 2016-10-20 11:39:52
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 10:51, RadoslawF pisze:


To idiota nie potrafiący nawet poprawnie cytować a ty liczysz
na poważną dyskusję ? Zmień rozmówcę.

Ok, też nie jestem zadowolony ze sposobu cytowania kolegi re.
Po prostu ciężko czyta się jego posty.

Ale tutaj nie chodzi o czytnik (widywałem nawet tutaj posty z Live mail, poprawnie cytujące), tylko o dyskusje na temat tego, że wg niego koło samochodowe jest jak koło od walca, nie odkształca sie, a nawet jak się odkształci, to w jakiś magiczny sposób zrekompensuje sobie tw innym miejscu ten kawałek płaskiego na dole.


--
viktorius

Data: 2016-10-20 18:40:45
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "viktorius"

....
Ale tutaj nie chodzi o czytnik (widywałem nawet tutaj posty z Live mail,
poprawnie cytujące), tylko o dyskusje na temat tego, że wg niego koło
samochodowe jest jak koło od walca, nie odkształca sie, a nawet jak się
odkształci, to w jakiś magiczny sposób zrekompensuje sobie tw innym
miejscu ten kawałek płaskiego na dole.
-- -
No właśnie mówię, że nie jak od walca tylko jak .. normalne :-)

Naciskając w jednym miejscu powodujesz, że w innym musi zostać wypchnięta przez powstałe ciśnienie. Nie jest tak, że tylko się wciśnie. Natomiast wcale nie chodzi o to czy zostanie wypchnięta przy naciskaniu tylko czy zostanie wypchnięta przy pompowaniu. I tutaj ... opona ma jakiś obwód, którego nie zmienia w istotny sposób bo nie jest dętką. Jak się ugina tak rozchodzi po całym kole, ale barierą jest właśnie obwód opony. Masz na niej kord, który pewnie trochę rozszerza się, ale generalnie jest taki jaki jest i póki opona nie wpadnie w poślizg to będzie się toczyła po tym obwodzie jaki jest a zamocowana na kole nie obróci go bardziej lub mniej tylko tak samo, więc ani samochód ani koło nie będzie miało innej prędkości.

Data: 2016-10-20 19:05:08
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Rozmiar opon a ABS
W dniu .10.2016 o 18:40 re <re@re.invalid> pisze:

póki opona nie wpadnie w poślizg to będzie się toczyła po tym obwodzie  jaki jest a zamocowana na kole nie obróci go bardziej lub mniej tylko  tak samo, więc ani samochód ani koło nie będzie miało innej prędkości.

Z instrukcji auta:
"Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku  ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W przypadku  obniżenia ciśnienia w którymś z kół, zmienia się średnica opony i koło  obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa  różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia.  System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na  desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako  wyjściowe."

i jeszcze to:

TPMS pośredni:
"System pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników ponieważ nie  wykonuje pomiarów lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od ESP  i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło z mniejszym ciśnieniem  powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest  wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS. Dzięki temu  można łatwo rozpoznać koła o zmniejszonym ciśnieniu i zgłosić to kierowcy.  System ten wymaga jedynie dodatkowego oprogramowania wykorzystującego dane  z układu ABS. Jest tani i efektywny ale nie podaje dokładnego ciśnienia w  oponie."

TG

Data: 2016-10-20 19:14:38
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"


póki opona nie wpadnie w poślizg to będzie się toczyła po tym obwodzie jaki jest a zamocowana na kole nie obróci go bardziej lub mniej tylko  tak samo, więc ani samochód ani koło nie będzie miało innej prędkości.

Z instrukcji auta:
"Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W przypadku
obniżenia ciśnienia w którymś z kół, zmienia się średnica opony i koło
obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa
różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia.
System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na
desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako
wyjściowe."
-- -
Jak może zapamiętać ciśnienie jak go nie mierzy ?

i jeszcze to:

TPMS pośredni:
"System pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników ponieważ nie
wykonuje pomiarów lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od ESP
i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło z mniejszym ciśnieniem
powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest
wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS. Dzięki temu
można łatwo rozpoznać koła o zmniejszonym ciśnieniu i zgłosić to kierowcy.
System ten wymaga jedynie dodatkowego oprogramowania wykorzystującego dane
z układu ABS. Jest tani i efektywny ale nie podaje dokładnego ciśnienia w
oponie."
-- -
A ponoć zapamiętuje :-)

Data: 2016-10-20 19:26:40
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Rozmiar opon a ABS
W dniu .10.2016 o 19:14 re <re@re.invalid> pisze:


Z instrukcji auta:
"Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W  przypadku
obniżenia ciśnienia w którymś z kół, zmienia się średnica opony i koło
obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu.. Czujnik ABS wykrywa
różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia.
System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na
desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako
wyjściowe."
-- -
Jak może zapamiętać ciśnienie jak go nie mierzy ?

i jeszcze to:

TPMS pośredni:
"System pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników ponieważ nie
wykonuje pomiarów lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od  ESP
i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło z mniejszym ciśnieniem
powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest
wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS. Dzięki  temu
można łatwo rozpoznać koła o zmniejszonym ciśnieniu i zgłosić to  kierowcy.
System ten wymaga jedynie dodatkowego oprogramowania wykorzystującego  dane
z układu ABS. Jest tani i efektywny ale nie podaje dokładnego ciśnienia w
oponie."
-- -
A ponoć zapamiętuje :-)


Teraz Twoja kolej - oświeć nas jak działa TPMS pośredni w samochodzie.

TG

Data: 2016-10-20 20:37:30
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"

Z instrukcji auta:
"Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W przypadku
obniżenia ciśnienia w którymś z kół, zmienia się średnica opony i koło
obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa
różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia.
System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na
desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako
wyjściowe."
-- -
Jak może zapamiętać ciśnienie jak go nie mierzy ?

i jeszcze to:

TPMS pośredni:
"System pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników ponieważ nie
wykonuje pomiarów lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od ESP
i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło z mniejszym ciśnieniem
powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest
wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS. Dzięki temu
można łatwo rozpoznać koła o zmniejszonym ciśnieniu i zgłosić to kierowcy.
System ten wymaga jedynie dodatkowego oprogramowania wykorzystującego dane
z układu ABS. Jest tani i efektywny ale nie podaje dokładnego ciśnienia w
oponie."
-- -
A ponoć zapamiętuje :-)

Teraz Twoja kolej - oświeć nas jak działa TPMS pośredni w samochodzie.
-- -
Nie podejmuję się :-)

Data: 2016-10-20 21:01:40
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Rozmiar opon a ABS
W dniu .10.2016 o 20:37 re <re@re.invalid> pisze:



Teraz Twoja kolej - oświeć nas jak działa TPMS pośredni w samochodzie.
-- -
Nie podejmuję się :-)

Nie no Stary - bez jaj. Obalasz zasadę działania monitoringu ciśnienia w  milionach aut - ale gdy przychodzi co do czego mówisz "nie podejmuję się".

Wychodzi na to, że jesteś zwykłym trollem niewartym uwagi..

TG

Data: 2016-10-20 21:06:41
Autor: Liwiusz
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 21:01, Tomasz Gorbaczuk pisze:

Wychodzi na to, że jesteś zwykłym trollem niewartym uwagi.

Naprawdę teraz to do ciebie dotarło? ;) Przecież i bez czytania już widać, że to jakiś przymuł, który nawet komputera nie umie obsługiwać, w dodatku jest głupio uparty.

--
Liwiusz

Data: 2016-10-20 22:20:44
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Liwiusz"

Naprawdę teraz to do ciebie dotarło? ;) Przecież i bez czytania już
widać, że to jakiś przymuł, który nawet komputera nie umie obsługiwać, w
dodatku jest głupio uparty.
-- -
Idź stąd

Data: 2016-10-20 22:20:23
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"


Teraz Twoja kolej - oświeć nas jak działa TPMS pośredni w samochodzie.
-- -
Nie podejmuję się :-)

Nie no Stary - bez jaj. Obalasz zasadę działania monitoringu ciśnienia w
milionach aut - ale gdy przychodzi co do czego mówisz "nie podejmuję się".

Wychodzi na to, że jesteś zwykłym trollem niewartym uwagi.
-- -
Przesadzasz. Wyjaśniłem dokładnie jak to jest z tymi oponami. Jak czujesz się trolem to pisz tak o sobie a nie o mnie.

Data: 2016-10-21 08:40:06
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 20:37, re pisze:


Teraz Twoja kolej - oświeć nas jak działa TPMS pośredni w samochodzie.
-- -
Nie podejmuję się :-)

Ja dla mnie to EOT po tym wpisie.

--
viktorius

Data: 2016-10-20 18:10:51
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "RadoslawF"

To idiota nie potrafiący nawet poprawnie cytować a ty liczysz
na poważną dyskusję ? Zmień rozmówcę.
-- -
Idź stąd

Data: 2016-10-20 18:10:27
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "viktorius"


Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?
-- -
To oczywiste.

Data: 2016-10-20 18:00:24
Autor: Budzik
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik re re@re.invalid ...

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?
-- -
To oczywiste.
:) a jakie znaczenie ma wybrzuszenie  u góry w meijscu gdzie opona nie styka sie z podłożem?

Data: 2016-10-20 20:43:30
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Budzik"

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w postaci
dodatkowej wypukłości?
-- -
To oczywiste.

:)
a jakie znaczenie ma wybrzuszenie  u góry w meijscu gdzie opona nie styka
sie z podłożem?
-- -
Ano takie, że na każdy pełny obrót koła to u góry też całe musi przewinąć się po jezdni. Chyba, że Ci się opona po feldze zacznie kręcić albo ślizgać po asfalcie. Zacznie ?

Data: 2016-10-20 21:00:09
Autor: Budzik
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik re re@re.invalid ...

Ale jak koło w jednym miejscu jest spłaszczone to w innym wypukłe i
obwód całego koła ciągle ten sam.

Nie mozesz tego mowic na serio...
-- -
Nie rozumiesz, ot co

OK, mamy koło 1.5 atm na podnośniku, mierzymy obwód.
Potem opuszczany na ziemię, mamy ładne płaskie na dole.
Sugerujesz, że brakujące centymetry gdzieś u góry się pojawią w
postaci dodatkowej wypukłości?
-- -
To oczywiste.

:)
a jakie znaczenie ma wybrzuszenie  u góry w meijscu gdzie opona nie
styka sie z podłożem?
-- -
Ano takie, że na każdy pełny obrót koła to u góry też całe musi
przewinąć się po jezdni. Chyba, że Ci się opona po feldze zacznie
kręcić albo ślizgać po asfalcie. Zacznie ?
To moze inaczej - znasz wzór łączacy promien z obwodem okregu?

Data: 2016-10-20 23:33:19
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Budzik"

To moze inaczej - znasz wzór łączacy promien z obwodem okregu?
-- -
Poszukaj sobie w necie

Data: 2016-10-21 04:00:39
Autor: Budzik
Rozmiar opon a ABS
Użytkownik re re@re.invalid ...

To moze inaczej - znasz wzór łączacy promien z obwodem okregu?
-- -
Poszukaj sobie w necie

ROTFL

Data: 2016-10-19 19:01:46
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "viktorius"

Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

Nie ma zauważalnej różnicy.

wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

Nie widzę posta Kaczina (uzywam news.atman.pl), więc odpisuję tutaj:

Masz 2 metody sprawdzania ciśnienia,

....
Jest metoda pasywna, polegająca na sprawdzaniu różnicy prędkości
obrotowej kół i wyciąganiu na tej podstawie wniosku o niedopompowaniu
jednego z nich. I ona działa. ...
-- -
Tak, że na każdym rondzie pali się kontrolka ? :-)

Data: 2016-10-20 11:48:30
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-19 o 19:01, re pisze:


Użytkownik "viktorius"

Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

Nie ma zauważalnej różnicy.

wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

Nie widzę posta Kaczina (uzywam news.atman.pl), więc odpisuję tutaj:

Masz 2 metody sprawdzania ciśnienia,

...
Jest metoda pasywna, polegająca na sprawdzaniu różnicy prędkości
obrotowej kół i wyciąganiu na tej podstawie wniosku o niedopompowaniu
jednego z nich. I ona działa. ...
-- -
Tak, że na każdym rondzie pali się kontrolka ? :-)

Wystarczy mieć czujnik położenia kierownicy i włączać analizę pod kątem nierównomierności w ciśnieniu tylko gdy koła są na wprost.
Sprawdzanie tego na zakręcie jest bezsensowne.

Nikt nie każe tego sprawdzać co 0.01 sekundy. Uchodzenie powietrza jest najczęściej procesem długotrwałym i raczej podczas niego będzie odcinek, w który pojedziesz prosto.
A jak proces się zmienia na szybki, to raczej w inny sposób zauważysz wystrzał opony, niż patrząc na kontrolkę...

--
viktorius

Data: 2016-10-20 14:26:05
Autor: RadoslawF
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 11:48, viktorius pisze:

Nikt nie każe tego sprawdzać co 0.01 sekundy. Uchodzenie powietrza jest
najczęściej procesem długotrwałym i raczej podczas niego będzie odcinek,
w który pojedziesz prosto.
A jak proces się zmienia na szybki, to raczej w inny sposób zauważysz
wystrzał opony, niż patrząc na kontrolkę...

Ja porównujesz wynik z czterech kół to system rozpozna ze jesteś
w skręcie. I w którą stronę skręcasz.  :-)


Pozdrawiam

Data: 2016-10-20 16:01:14
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 14:26, RadoslawF pisze:
W dniu 2016-10-20 o 11:48, viktorius pisze:

Nikt nie każe tego sprawdzać co 0.01 sekundy. Uchodzenie powietrza jest
najczęściej procesem długotrwałym i raczej podczas niego będzie odcinek,
w który pojedziesz prosto.
A jak proces się zmienia na szybki, to raczej w inny sposób zauważysz
wystrzał opony, niż patrząc na kontrolkę...

Ja porównujesz wynik z czterech kół to system rozpozna ze jesteś
w skręcie. I w którą stronę skręcasz.  :-)

Nie implementowałem czegoś takiego, nie widziałem kodu, czy choćby algorytmu.

Ale jak już się wdajemy w dyskusję..
Jeśli chcesz to zawsze sprawdzać, nawet na zakrętach, to potrzebujesz mieć dokładne dane na temat kąta skrętu kół i jego zależności do rożnicy w prędkości poszczególnych kół.
A takie dane są dla każdego pojazdu inne, bo każdy ma inne rozstawy kół, osi, kąty wyprzedzenia zwrotnicy.
Na zakręcie dochodzi jeszcze dogięcie opon zewnętrznych wynikające z siły odśrodkowej, czyli na pewno mniejszy obwód, który trzeba zingnorować.

W cholerę zmiennych, ja bym nie chciał tego oprogramowywać.
Statystycznie z kołami na wprost jedziesz pewnie przez 98% czasu, więc IMHO sprawdzanie usilne na zakręcie nie warte jest zachodu



--
viktorius

Data: 2016-10-20 23:54:15
Autor: RadoslawF
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 16:01, viktorius pisze:

Nikt nie każe tego sprawdzać co 0.01 sekundy. Uchodzenie powietrza jest
najczęściej procesem długotrwałym i raczej podczas niego będzie odcinek,
w który pojedziesz prosto.
A jak proces się zmienia na szybki, to raczej w inny sposób zauważysz
wystrzał opony, niż patrząc na kontrolkę...

Ja porównujesz wynik z czterech kół to system rozpozna ze jesteś
w skręcie. I w którą stronę skręcasz.  :-)

Nie implementowałem czegoś takiego, nie widziałem kodu, czy choćby
algorytmu.

Ale jak już się wdajemy w dyskusję..
Jeśli chcesz to zawsze sprawdzać, nawet na zakrętach, to potrzebujesz
mieć dokładne dane na temat kąta skrętu kół i jego zależności do rożnicy
w prędkości poszczególnych kół.
A takie dane są dla każdego pojazdu inne, bo każdy ma inne rozstawy kół,
osi, kąty wyprzedzenia zwrotnicy.
Na zakręcie dochodzi jeszcze dogięcie opon zewnętrznych wynikające z
siły odśrodkowej, czyli na pewno mniejszy obwód, który trzeba zingnorować.

W cholerę zmiennych, ja bym nie chciał tego oprogramowywać.
Statystycznie z kołami na wprost jedziesz pewnie przez 98% czasu, więc
IMHO sprawdzanie usilne na zakręcie nie warte jest zachodu

A po co ci dane skrętu kół ?
Jeśli lewe kręcą się bardziej niż prawe to komp wie że skręcamy w prawo.
Do tego trzeba dorobić dla danego modelu (odległości osi i kół) dopuszczalne różnice dla manewrów i po sprawie.


Pozdrawiam

Data: 2016-10-21 08:31:30
Autor: viktorius
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-20 o 23:54, RadoslawF pisze:

A po co ci dane skrętu kół ?
Jeśli lewe kręcą się bardziej niż prawe to komp wie że skręcamy w prawo.
Do tego trzeba dorobić dla danego modelu (odległości osi i kół)
dopuszczalne różnice dla manewrów i po sprawie.


Faktycznie, czujnik skrętu nie jest potrzebny, nie wiadomo po co go montują w tylu samochodach, gugiel na 1 stronie wypluwa co najmniej 5 marek, które mają to zamontowane.

A co do pytania, jak prawe wolniej kreci się niż lewe, to nie wiesz, czy np masz słabszą przyczepność przy przyspieszaniu, czy skręcasz, a może już jesteś postawiony bokiem.

No i przypadek graniczny, jak _ciągle_ jedno koło kręci się szybciej, to skąd komp ma wiedzieć czy faktycznie jest mniej powietrza, czy postanowiłeś wypalić całe paliwo na jednym rondzie?
Posiadanie tej jednej danej bardzo ułatwia życie komputerowi.

--
viktorius

Data: 2016-10-21 19:32:32
Autor: RadoslawF
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-21 o 08:31, viktorius pisze:

A po co ci dane skrętu kół ?
Jeśli lewe kręcą się bardziej niż prawe to komp wie że skręcamy w prawo.
Do tego trzeba dorobić dla danego modelu (odległości osi i kół)
dopuszczalne różnice dla manewrów i po sprawie.


Faktycznie, czujnik skrętu nie jest potrzebny, nie wiadomo po co go
montują w tylu samochodach, gugiel na 1 stronie wypluwa co najmniej 5
marek, które mają to zamontowane.

A co do pytania, jak prawe wolniej kreci się niż lewe, to nie wiesz, czy
np masz słabszą przyczepność przy przyspieszaniu, czy skręcasz, a może
już jesteś postawiony bokiem.

A musisz mieć dane co sekundę ?
Jak poczekasz pięć to nie będzie niepotrzebnych alarmów.

No i przypadek graniczny, jak _ciągle_ jedno koło kręci się szybciej, to
skąd komp ma wiedzieć czy faktycznie jest mniej powietrza, czy
postanowiłeś wypalić całe paliwo na jednym rondzie?
Posiadanie tej jednej danej bardzo ułatwia życie komputerowi.

Informację czy jedzie prosto w czy po rondzie będzie miał z obrotów
wszystkich kół. Nie zapominaj że jadąc na typowej drodze będziesz
skręcał raz w jedną potem w drugą i komputer sobie uśredni wyniki.


Pozdrawiam

Data: 2016-10-24 22:09:37
Autor: 007
Rozmiar opon a ABS
RadoslawF w <news:nudjf7$1bs$1node2.news.atman.pl>:

W dniu 2016-10-21 o 08:31, viktorius pisze:

A po co ci dane skrętu kół ?
Jeśli lewe kręcą się bardziej niż prawe to komp wie że skręcamy w prawo.

Faktycznie, czujnik skrętu nie jest potrzebny
[...]
A co do pytania, jak prawe wolniej kreci się niż lewe, to nie wiesz, czy
np masz słabszą przyczepność przy przyspieszaniu, czy skręcasz, a może
już jesteś postawiony bokiem.

A musisz mieć dane co sekundę ?

Wolałbym częściej

Jak poczekasz pięć to nie będzie niepotrzebnych alarmów.

Pull up, pull up...
komputer sobie uśredni wyniki.

Pytałeś o pracę eksperta? Byłbyś najlepszy!


--
'Tom N'

Data: 2016-10-18 19:01:03
Autor: Trybun
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-14 o 16:26, viktorius pisze:
W dniu 2016-10-14 o 15:53, Trybun pisze:
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?

Clio 3, z przodu 16 cali na profilu 50, z tylu 16 cali na profilu 55, szerokości nie pamiętam.
Jeździ, hamuje, ABS się włącza prawidłowo. Prędkość na liczniku pokazuje w normie (a to przecież z czujników ABS bierze dane o prędkości).

Nie wiem jak w najnowszych samochodach, gdzie na podstawie czujników ABS jest alarm o zbyt małym ciśnieniu w oponie.
Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę, czyli obraca się szybciej od innych, to jest wyznacznikiem kapcia.
Przy różnych profilach na osiach, na pewno jedna oś będzie miała większą prędkość obrotową kół, druga mniejszą.
Jak to zinterpretuje komputer pod kątem złego ciśnienia? Nie mam pojęcia.



Szerokość w tym wypadku się nie liczy. Auto czujników ciśnienia też nie posiada. Tak prawdę pisząc to nie widziałem w necie opinii że różne profile opon na osiach sprawiały komuś jakieś problemy. Co najwyżej spekulacje nie mające pokrycia w rzeczywistych doświadczeniach. Dzięki za opinie.

Data: 2016-10-14 18:23:00
Autor: Adam
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-14 o 15:53, Trybun pisze:
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?


Poszukaj jakiegoś kalkulatora opon, np:

http://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon

U Ciebie, wg tego, co podałeś, różnicę będziesz miał na poziomie ponad 3%. Wrzuć dane np. tu:

http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/

OIDP zaleca się nie większą różnicę, niż 2%.

Uwaga:
W zasadzie nie ma znaczenia felga czy szerokość opony, ważna jest średnica bieżnika, więc przykładowo dla 195/55/16 na jednej osi możesz założyć 205/40/17 na drugą oś i będzie praktycznie to samo (różnica średnicy 0,1%).


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-10-18 19:01:47
Autor: Trybun
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-14 o 18:23, Adam pisze:
W dniu 2016-10-14 o 15:53, Trybun pisze:
Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?


Poszukaj jakiegoś kalkulatora opon, np:

http://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon

U Ciebie, wg tego, co podałeś, różnicę będziesz miał na poziomie ponad 3%. Wrzuć dane np. tu:

http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/

OIDP zaleca się nie większą różnicę, niż 2%.

Uwaga:
W zasadzie nie ma znaczenia felga czy szerokość opony, ważna jest średnica bieżnika, więc przykładowo dla 195/55/16 na jednej osi możesz założyć 205/40/17 na drugą oś i będzie praktycznie to samo (różnica średnicy 0,1%).



W moim wypadku matematycznie to raczej do niczego nie dojdziemy. Np. trudno wyczuć przy jakim procencie niezgodności ogómienia ABS zacznie fiksować.

Data: 2016-10-14 19:33:35
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Trybun"


Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?
-- -
No ... na pewnym charakterystycznym zakręcie załączało mi się ESP jak miałem inną parę z przodu a inną z tyłu bo byłem w trakcie zmieniania letnie/zimowe i zarówno na uzupełnionych czterech jednych jak i drugich nie dzieje się tak.

Data: 2016-10-18 19:02:52
Autor: Trybun
Rozmiar opon a ABS
W dniu 2016-10-14 o 19:33, re pisze:


Użytkownik "Trybun"


Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?
-- -
No ... na pewnym charakterystycznym zakręcie załączało mi się ESP jak miałem inną parę z przodu a inną z tyłu bo byłem w trakcie zmieniania letnie/zimowe i zarówno na uzupełnionych czterech jednych jak i drugich nie dzieje się tak.


ESP właśnie do tego służy, gdy kola zaczynają się obracać z różna prędkością to wtedy on wchodzi do gry.. Moje auto nie ma ESP. Gdyby miało to nawet bym nie pomyślał o zakładaniu różnych opon.

Data: 2016-10-18 20:35:13
Autor: re
Rozmiar opon a ABS


Użytkownik "Trybun"


Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
konfiguracji ABS wariował?
-- -
No ... na pewnym charakterystycznym zakręcie załączało mi się ESP jak miałem inną parę z przodu a inną z tyłu bo byłem w trakcie zmieniania letnie/zimowe i zarówno na uzupełnionych czterech jednych jak i drugich nie dzieje się tak.


ESP właśnie do tego służy, gdy kola zaczynają się obracać z różna
prędkością to wtedy on wchodzi do gry.. Moje auto nie ma ESP. Gdyby
miało to nawet bym nie pomyślał o zakładaniu różnych opon.
-- -
Serio do tego ? A ja myślałem że do tego by flejma rozpętać

Rozmiar opon a ABS

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona