[Pomoc] Rozmiar opony

Data: 2009-03-27 10:57:45
Autor: Kszemek
[Pomoc] Rozmiar opony
Witam,
w rozmiarach opon jestem "zielony" proszę mi pomóc dobrać opony i wyjaśnić o co
chodzi z tymi rozmiarami.
Aktualnie mam opony 28-622 (700x28C) oznaczenia spisane z opon. Chciałbym kupić
opony szersze takie nadające się do jazdy głownie po mieście (dojazdy do pracy).
Do tego chciałbym zakupić dętki.
Proszę o wyrozumiałość wytłumaczenie i dobór odpowiednich opon na miasto.

Do tej pory miałem rower 26" koła i opone 1,95 szeroką i taka mi odpowiadała,
jak jest z rozmairami dla kół 28" ?

Dziękuję za wyrozumiałość --

Data: 2009-03-27 11:10:58
Autor: Jan Srzednicki
[Pomoc] Rozmiar opony
On 2009-03-27, Kszemek <przem0WYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
Witam,
[...]

Jeśli znasz angielski, to:

http://www.tinyurl.pl?qvLr4TJk

A w skrócie:

Oznaczenie 28-622 oznacza oponę o szerokości 28mm (czyli ok. 1.15")
osadzoną na obręczy o średnicy 622mm (czyli 28" - tak się przyjęło). Dla
koła 26" o szerokości 1.95" oznaczenie ERTRO będzie wynosić około 48-559.

Jeśli bardzo zależy Ci na komforcie, możesz pomyśleć o balonach o
szerokości 50-622 (czyli około 2" szerokości). Niemniej, balony takie
będą dość ciężkie i mogą być problemy ze zmieszczeniem ich do ramy,
zwłaszcza z błotnikami. Dlatego, sensowniejsza może być opona 42-622 (są
powszechnie dostępne, możesz przebierać między modelami Schwalbe czy
Continentala) - ale znowu, upewnij się, że Ci się zmieści, bo jeżeli
firmowo miałeś 28-622, to możesz mieć bardzo wąskie widelce. Co to za
rower?

Data: 2009-03-27 12:43:24
Autor: Kszemek
[Pomoc] Rozmiar opony

[...]

Dziękuję za wytłumaczenie i postaram się w jednym poście odpowiedzieć na pytania:
Nie uważam, że opony które posiadam są złe na asfalt, one są po prostu dla mnie
za wąskie, tak jak napisałem jeżdżę do pracy po mieście (Łódź) dziury w
asfalcie, podjazdy pod krawężniki i źle mi się na tym jeździ. Tak jak pisałem
miałem do tej porty rower na kołach 26" i szerokości 1.95 semislick i to było
optymalne dla mnie. Dlatego chciałem Szanownych Grupowiczów poprosić o pomoc w
zrozumieniu rozmiarów opon dla kół w rozmiarze 28". Najprościej będzie chyba jak
podjadę do sklepu i przymierze jakie opony będą pasowały, choć nie ukrywam, że
chciałem kupić przez net. Rower jaki posiadam do Bianchi Pozdrawiam
Krzemek

Data: 2009-03-29 21:42:54
Autor: Kacper Perschke
[Pomoc] Rozmiar opony
Dnia 27.03.2009 Kszemek <przem0@poczta.onet.pl> napisał:
[...]
zrozumieniu rozmiarów opon dla kół w rozmiarze 28".

Zakładam, że już rozumiesz.

Najprościej będzie chyba jak podjadę do sklepu i przymierze jakie opony będą
pasowały, choć nie ukrywam, że chciałem kupić przez net.

Jedziesz do sklepu, przymierzasz, grzecznie mówisz "dziękuję, jeszcze się
namyslę", kupujesz przez net.

Szchwalbe w sklepie w Warszawie wychodziły taniej niż przez net w Unibike (z
transportem z Bydzi).

KAcper

Data: 2009-03-30 13:15:05
Autor: Kszemek
[Pomoc] Rozmiar opony
Jedziesz do sklepu, przymierzasz, grzecznie mĂłwisz "dziÄ&#65533;kujÄ&#65533;, jeszcze siÄ&#65533;
namyslÄ&#65533;", kupujesz przez net.

KAcper

Będzie obok tematu, ale Twój pomysł średnio mi się podoba, skoro sam nie umiem
dobrać rozmiaru muszę poszukać pomocy u sprzedawcy to chyba powinno się za to
zapłacić, grzeczne "dziękuję" każdego spryciarza spowoduje, że sklep który ma x
zł drożej niż w internecie zginie, bo będą tylko oglądający.

Mam nadzieje ze to będzie EOT

Data: 2009-03-30 18:13:16
Autor: Kacper Perschke
[Pomoc] Rozmiar opony
Dnia 30.03.2009 Kszemek <przem0WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał:
[...]
[...]

W pełni się z tobą zgadzam. Mój pomysł był sposobem rozwiązania twojego
dylematu, a nie najlepszą drogą dla całego świata.

Mam nadzieje ze to będzie EOT

Na wszelki wypadek jednak dodam. Jak wcześniej napisałem, a ty nie zechciałeś
zacytować ja kupiłem w sklepie, a nie w necie. Dodatkowo niedługo później
zostawiłem u pana 450 PLN za inszy szpej.

Z mojej strony EOT.

KAcper

Data: 2009-03-27 15:06:37
Autor: nb
[Pomoc] Rozmiar opony

On 2009-03-27, Kszemek <przem0WYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
Witam,
[...]

A w skrĂłcie:

Oznaczenie 28-622 oznacza oponę o szerokości 28mm (czyli ok. 1.15")
osadzoną na obręczy o średnicy 622mm (czyli 28" - tak się przyjęło).

Dzięki linkowi - stokrotne dzięki! - wynika, że 622 mm dotyczy
średnicy wewnętrznej opony (= średnicy obręczy) a 28 cali
dotyczy średnicy zewnętrznej opony. Zdumiewa sam fakt i to,
że nigdy nie sprawdzałem wyniku dzielenia 622 przez 28.
Stąd też niezrozumiałe wcześniej rozbieżności między pomiarami a wyliczeniami na potrzeby ustawienia licznika :-)

--
nb

Data: 2009-03-27 11:34:47
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[Pomoc] Rozmiar opony
Panie Kszemek, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:77d4.0000008f.49cca319newsgate.onet.pl> przy ul....

[...]

Wątpię, żebyś znalazł oponę 28x1,95, choć kto wie...
28 to szerokość w milimetrach, 1,95 - szerokość w calach. Przelicz sobie
jedno na drugie i szukaj. Swoją drogą. Dlaczego, wg Ciebie, opony o szerokości 28mm nie nadają się do
jazdy po mieście? Przecież miasto to asfalt, a opór stawiany przez oponę
zależy częściowo od jej szerokości, ergo - im węższa, tym mniejszy opór.
Dętki... Dętki kup po prostu w takim rozmiarze jak opony (ja mam teraz
nawet szerszą dętkę niż oponę w przednim kole (dętka ma 35mm, opona 32mm,
wszystko gra).

Data: 2009-03-27 03:51:06
Autor: Michał Wolff
Rozmiar opony
On 27 Mar, 11:34, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:

Wątpię, żebyś znalazł oponę 28x1,95, choć kto wie...

Znajdziesz bez problemu, nie brakuje i szerszych. Na przykładzie
samego Schwalbe - zarówno XR jaki Supreme występują w rozmiarze 28 x
2.0, Big Apple 28 x 2.35, Racing Ralph jest w wersjach 28 x 2.25 i
nawet 28 x 2.4
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-03-27 04:03:20
Autor: miok
Rozmiar opony
sp...@gmail.com> wrote:
Swoją drogą. Dlaczego, wg Ciebie, opony o szerokości 28mm nie nadają się do
jazdy po mieście? Przecież miasto to asfalt,
A asfalt w miescie to czesto dziury. Na szerszej oponie latwiej je
zniesc.

a opór stawiany przez oponę
zależy częściowo od jej szerokości, ergo - im węższa, tym mniejszy opór.
Szersza opona ma mniejszy opor toczony od wezszej, ale wezsza bedzie
stawiala mniejszy opor powietrza...

Kszemek - ja mam 45c, na kolach 28" i jezdzi sie ok, pamietaj tylko
zeby kupic slicka, albo semislicka

Data: 2009-03-27 04:14:11
Autor: Michał Wolff
Rozmiar opony
On 27 Mar, 12:03, miok <michal....@gmail.com> wrote:

Szersza opona ma mniejszy opor toczony od wezszej, ale wezsza bedzie
stawiala mniejszy opor powietrza...

Tylko zapomniałeś jeszcze dodać paru faktów. Opór ma mniejszy, ale
tylko przy tym samym ciśnieniu i przy tym samym bieżniku. A węższe
opony zawsze mają dużo większe ciśnienia i de facto mniejsze opory,
bieżnik maja bardziej pancerny, poza tym ważą zdecydowanie mniej -
więc w sumie są wyraźnie szybsze. Natomiast szersza opona bez
wątpienia będzie wygodniejsza, znacznie lepiej amortyzuje nierówności
podłoża (często obecne w miastach) itd. Zależy co dla kogo jest
priorytetem - jeśli szybkość to wybierze opony wąskie, jeśli wygoda -
to szersze.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-03-28 11:39:53
Autor: ąćęłńóśźż
Rozmiar opony
Jest dokładnie na odwrót.
JaC

-- -- -

Szersza opona ma mniejszy opor toczony od wezszej

Data: 2009-03-29 00:23:01
Autor: nb
Rozmiar opony
at Sat 28 of Mar 2009 11:39,  ąćęłńóśźż wrote:

Poprzekładam cytaty...

Szersza opona ma mniejszy opor toczony od wezszej

Jest dokładnie na odwrót.

Teoretycznie tak, ale nie zawsze. Zwłaszcza na piasku.

--
nb

Data: 2009-03-27 11:27:10
Autor: Jan Srzednicki
[Pomoc] Rozmiar opony
On 2009-03-27, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote:
[...]

Sheldon twierdzi coś wręcz odwrotnego... :P

A 28-622 będą średnio wygodne na dziurach i krawężnikach.

Data: 2009-03-28 11:42:38
Autor: ąćęłńóśźż
[Pomoc] Rozmiar opony
Dokładnie, polecam co najmniej 622-35c a tak naprawde to jeszcze szersze na polskie miasta.
Moje "letnie" 35c potrafią np. wpaść w podłużną szpare pomiędzy obruszonymi płytami chodnikowymi.
JaC

-- -- -

A 28-622 będą średnio wygodne na dziurach i krawężnikach.

Data: 2009-03-27 12:26:51
Autor: fabian
[Pomoc] Rozmiar opony
Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Wątpię, żebyś znalazł oponę 28x1,95, choć kto wie...
28 to szerokość w milimetrach, 1,95 - szerokość w calach. Przelicz sobie
jedno na drugie i szukaj.

Trochę jest opon w tym rozmiarze, a nawet szersze do 29erów.

[...]

I to jest kwestia dyskusyjna. W tych samych warunkach szersza opona = mniejszy opór. Wrażenie mniejszego oporu przy węższych oponach wynika IMHO z możliwości nabicia większego ciśnienia w oponach i bardziej agresywnego bieżnika w grubszych oponach. Ujeżdżam teraz opony marathon supreme 26x2.0, które można napompować do 70 psi i toczą się bardzo gładko, a komfort jazdy większy niż na czymś cieńszym.

Jest jeszcze kwestia oporu powietrza, ale nie wiem czy istotna w przypadku opon bo i tak mają stosunkowo małą powierzchnie czołową.

Fabian.

Data: 2009-03-27 11:28:55
Autor: Jan Srzednicki
[Pomoc] Rozmiar opony
On 2009-03-27, fabian <fabian@niematakiego.adresu.pl> wrote:

[...]

Tak głupio spytam - nie jesteś jakimś przypadkiem z Krakowa?

Data: 2009-03-27 14:51:40
Autor: fabian
[Pomoc] Rozmiar opony
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-03-27, fabian <fabian@niematakiego.adresu.pl> wrote:
[...]

Z 2 końca Polski, Trójmiasto.

Fabian.

Data: 2009-03-27 13:53:45
Autor: Jan Srzednicki
[Pomoc] Rozmiar opony
On 2009-03-27, fabian <fabian@niematakiego.adresu.pl> wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-03-27, fabian <fabian@niematakiego.adresu.pl> wrote:
[...]

:/

A czy ktoś z Krakowa posiada (i jest skłonny udostępnić na chwilę w
cenach przymiarkowych) Marathony XR lub Supreme w rozmiarze 50-622?

Data: 2009-03-27 16:28:40
Autor: Artur
[Pomoc] Rozmiar opony
piątek, 27 mar, fabian:
[...]

Są badania które potwierdzają to co mówisz ale MZ coś tu jest nie tak. Moje
własne doświadczenia pokazują że cieńsze opony wyraźnie lepiej idą do przodu
od takich samych grubszych. Moje podejrzenie jest takie że może tu chodzić o
przenoszenie energii ze wstrząsów, która w wypadku cienkiej opony jest
przenoszona na koło a a wypadku grubszej jest absorbowana. Jeżeli badania były
przeprowadzane w idealnych warunkach laboratoryjnych to tego nie wychwycili.

Data: 2009-03-27 11:36:03
Autor: fabian
[Pomoc] Rozmiar opony
Kszemek wrote:
[...]

1,95 to szerokość w calach, 28 to szerokość w mm (to "C" też pewnie coś znaczy ;)). Często rozmiar jest podawany podwójnie (czy potrójnie): 28x1,5 (40-622, 700x38C). Jeżeli chcesz tak szeroką oponę -  50mm to najpierw sprawdź czy masz tyle miejsca w ramie.

Fabian.

[Pomoc] Rozmiar opony