Rozmiary opon

Data: 2020-07-02 10:54:55
Autor: Jan Cytawa
Rozmiary opon
Czy sa jakies normy co do oznaczen tegosci opon rowerowych?.

Kupilem swego czasu opone Kenda 35x622, bo chcialem miec wezsza niz 37x622. Okazala sie sporo szersza. Prawie tak jak 40x622. Ledwo mi sie miesci pod blotnikiem. A kiedys mialem dokladnie taki sam rozmiar ale firmy Rubena i ta byla wspaniala.

Co to to w ogole znaczy ta pierwsza liczba. Powinno byc chyba szerokosc w mm. Posprawdzalem na kilku oponach i nijak to sie ma do rzeczywistosci.

Jan Cytawa

Data: 2020-07-02 04:58:10
Autor: rowerex
Rozmiary opon
W dniu czwartek, 2 lipca 2020 10:55:03 UTC+2 użytkownik Jan Cytawa napisał:
[...]

Niestety to "Widzimisię" producenta - nie ma tu standardów i tolerancji, można powiedzieć, że to opona typu-35 lub typu-37, ale nie ma że 35mm szerokości z jakąś tolerancją.

Pomimo jednakowego oznaczenia będą różnice między producentami, a nawet między modelami tego samego producenta. Np. szosowe Micheliny Pro2Race 25x700C są znane z nadmiarowej szerokości, odpowiadają bardziej 28 - ja musiałem kombinować z podkładkami w hakach piast, by wpakować je do standardowej ramy szosowej, ale kolejna generacja, czyli Pro3Race jest nawet zbyt wąska.

Szerokość opony zależy też od szerokości obręczy i ciśnienia, może być więc tak, że 35 to np. średni rozmiar w mm na jakiejś obręczy przy średnim ciśnieniu...

Ktoś na jakimś forum wymyślił jeszcze dziwniejszą interpretację, że np. 35 oznacza, że wejdzie do ramy dopuszczającej 35, bo ramy są zwykle robione nieco nadmiarowo... Ale do mojej ramy miało wchodzić 25, a Micheliny 25 bez kombinowania wejść nie chciały...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2020-07-02 15:21:04
Autor: ąćęłńóśźż
Rozmiary opon
A nie możesz zakładać kół przy spuszczonym powietrzu?

-- -- -

Data: 2020-07-02 06:34:08
Autor: rowerex
Rozmiary opon
W dniu czwartek, 2 lipca 2020 15:21:06 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> musiałem kombinować z podkładkami w hakach piast, by wpakować je do standardowej ramy szosowej A nie możesz zakładać kół przy spuszczonym powietrzu?

Bynajmniej nie chodzi o zakładanie :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2020-07-02 18:06:51
Autor: PeJot
Rozmiary opon
W dniu 2020-07-02 o 10:54, Jan Cytawa pisze:
[...]

Problem w tym że nie ma *standardowej* szerokości obręczy. Można co najwyżej znaleźć zalecenia, że np. opony 25 nie wsadza się w obręcz 32 mm. Stąd ta sama opona będzie miała różną szerokość w różnych felgach.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-07-02 09:23:01
Autor: bans
Rozmiary opon
W dniu czwartek, 2 lipca 2020 18:10:12 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

Problem w tym że nie ma *standardowej* szerokości obręczy. Można co najwyżej znaleźć zalecenia, że np. opony 25 nie wsadza się w obręcz 32 mm. Stąd ta sama opona będzie miała różną szerokość w różnych felgach.

To ma wpływ, ale minimalny. Zakłdałem tę sama oponę na obręcz 19mm i 23mm - różnica w szerokości wyniosła mniej niż 1mm...

Maxxis i Continental to najwięksi i bezczelni łgarze, ich opony 2,4 mają czasem tylko 54mm szerokości... Za to Schwalbe podaje szerokość niemal idealnie - tyle z mojej praktyki

Data: 2020-07-02 18:31:13
Autor: PeJot
Rozmiary opon
W dniu 2020-07-02 o 18:23, bans pisze:
[...]

Mam trochę doświadczenia z oponami 1", one mają rzeczywistą szerokość 24-27 mm na feldze 22 mm. No i jeszcze użytkuję opony 1.5", faktycznie w zależności od producenta jest dosyć szeroki przedział szerokości.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-07-03 10:22:10
Autor: Jan Cytawa
Rozmiary opon
bans pisze:
[...]

Dokladnie to proporcja zmian powinna byc ~= pi. I cos tak ci wyszlo.

Jan Cytawa

Rozmiary opon