Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Data: 2009-03-20 11:16:05
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
Mam nastepny przypadek z gatunku tych ciezszych :)

Sytuacja.

Sprzedaje wlasne oprogramowanie i dodaje do tego jakis gadzet np. dlugopis za 20 zl.
Niech bedzie taka oferta.
"Program XXX + dlugopis" - 20 zl

Z tego co wiem sprzedaz wlasnego oprogramowania podchodzi pod stawke ryczaltu 17%, a odsprzedaz normalnie 3%.

Jak to nabic na paragon?
Program 10 zl i od tego 17%
Glugopis 10 zl i od tego 3 %

A moze program 1 zl
Dlugopis 19 zl
:)

A moze pod jedna pozycja? I wtedy jak opodatkowac? Druga sprawa, ze z nazwa musze sie zmiescic w 12 znakach wiec ciezko to widze pod 1 pozycja.

MarkX

Data: 2009-03-20 11:31:54
Autor: Piotrek
MarkX wrote:
[...]

Rczej zastanów się czy aby na pewno to *własne* oprogramowanie sprzedajesz w ramach ryczałtu.

Czy też może raczej powinieneś opodatkować je jako przychody nie z DG, czyli na zasadch ogólnych.

Click -- > http://tinyurl.com/wnip-dg

Piotrek

Data: 2009-03-20 12:18:26
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomo¶ci news:gpvrek$phg$1atlantis.news.neostrada.pl...

Rczej zastanów się czy aby na pewno to *własne* oprogramowanie sprzedajesz w ramach ryczałtu.

Czy też może raczej powiniene¶ opodatkować je jako przychody nie z DG, czyli na zasadch ogólnych.

Click -- > http://tinyurl.com/wnip-dg

A to?
Ryczal:

"
17%
przychody ze ¶wiadczenia usług:

a)  reprodukcji komputerowych no¶ników informacji (PKWiU 22.33.10),
"

do czego sie odnosi?

MarkX

Data: 2009-03-20 12:23:58
Autor: Piotrek
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
MarkX wrote:
A to?
Ryczal:

"
17%
przychody ze ¶wiadczenia usług:

a)  reprodukcji komputerowych no¶ników informacji (PKWiU 22.33.10),
"

do czego sie odnosi?

Zgaduję, że odnosi się do "reprodukcji komputerowych no¶ników informacji". Ale mogę się mylić ;-)

Piotrek

Data: 2009-03-20 12:36:38
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomo¶ci news:gpvutj$ovf$1nemesis.news.neostrada.pl...

Zgaduję, że odnosi się do "reprodukcji komputerowych no¶ników informacji". Ale mogę się mylić ;-)

Wiesz co, czytac to ja tez umiem. Problem jest w tym, ze nie wszyscy umia dobrze interpretowac przepisy. W tym i ja. W kazdym razie googluje, googluje i wyszlo mi, ze

1. Faktycznie sprzedaz WLASNEGO oprogramowania raczej pod ryczalt nie podchodzi.
(poprawcie jak sie myle)

2. Co ze sprzedaza darmowego oprogramowania (oczywiscie takiego, ktorego licencja nie zabrania sprzedazy).

3. Co ze sprzedaza oprogramowania ODKUPIONEGO od jego wlasciciela? Tzn. ktos pisze program i udziela mi licencji na dalsza odsprzedaz. Nie jestem jego wlascicielem, co najwyzej dystrybutorem.

pozdrawiam
MarkX

Data: 2009-03-20 12:33:59
Autor: Piotrek
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
MarkX wrote:
A to?
Ryczal:

"
17%
przychody ze ¶wiadczenia usług:

a)  reprodukcji komputerowych no¶ników informacji (PKWiU 22.33.10),
"

do czego sie odnosi?

A tak na poważnie to zauważ,ze przychody z reprodukcji komputerowych no¶ników informacji i przychody z tytułu posiadania maj±tkowych praw autorskich to s± dwie zupełnie różne rzeczy.

Wyroki, które powołano w artykule, dotyczyły przychodów z maj±tkowych praw autorskich niezewidencjonowanych w jako WNiP.
Natomiast, jak to już dyskutowano na grupie, możesz je zewidencjonować tylko na jeden sposób - kupuj±c. Nie możesz ich wytworzyć tak jak ¦T.

I na tym polega problem.

Piotrek

Data: 2009-03-21 09:21:55
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 20 Mar 2009, MarkX wrote:

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał
[...]
[...]

  Słownie reprodukcji - przynosi Ci kto¶ własny nagrany no¶nik, robisz
mu *kopię* i kasujesz za usługę oraz zużyty materiał.
  Dajmy na to przyniósł płytkę z własnymi zdjęciami, a wychodz±c ma dwie.
  Zero własnego "wkładu intelektualnego" ze strony realizuj±cego
reprodukcję.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-21 12:59:01
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.0903210919360.3792quad...

[...]

Dzieki. Rozumiem, ze jak komus cos nagram (nikt mi nie przynosi materialu do nagrania) to tak samo?

MarkX

Data: 2009-03-21 14:08:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 21 Mar 2009, MarkX wrote:

[...]

  Co tak samo?
  Chcesz *za darmo* rozdawać tre¶ć któr± reprodukujesz?
  Bo tak trzeba by rozumieć pytanie: "daję go¶ciowi tre¶ć, a kasuję
go *tylko* za powielenie".
  IMO nie przejdzie - będzie długa dyskusja, czy to jest darowizna
czy też "nieodpłatne ¶wiadczenie" :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-21 15:23:36
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.0903211405270.1736quad...

[...]

Nie nie chodzi o to, ze ja powielam za kase oczywiscie ale material nie od klienta, tylko swoj albo inny. Napisales poprzednio
"przynosi Ci kto¶ własny nagrany no¶nik" i to mnie zastanowilo. Ale chyba wiekszej roznicy to nie bedzie mialo?

Znalazlem na pit.pl takie pytanie

-- -- -- -- -- -- -- -- --
Pytanie: Zakładam działalno¶ć zgodn± z PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Opiszę pokrótce działalno¶ć. Lektorzy z profesjonalnego studia nagrań wykonali nagrania dĽwiękowe (ćwiczenie relaksacyjne oraz krótkie rozmówki angielskie). Za sumę 5000zł przekazali mi nagrania oraz prawa autorskie i prawa do sprzedaży. Teraz chcę sprzedawać te nagrania- 1.W formie elektronicznej, do ¶ci±gnięcia z mojego sklepu internetowego. 2. Zlecam profesjonalnej firmie poligraficznej wykonanie dla mnie okre¶lonej ilo¶ci płyt CD tzn. nagranie na płyty, nadruk i przygotowanie pudełek i zapakowanie. Następnie odbieram płyty z firmy i dalej sprzedaję przez Allegro. Czy mogę się rozliczać ryczałtem? Jeżeli tak to jaka stawka ryczałtu obowi±zuje mnie na powyższ± działalno¶ć? Czy jest to stawka 3% na działalno¶ć handlow±?

OdpowiedĽ nr 21585:

Działalno¶ć ta polega na wytworzeniu nowego produktu, zatem wła¶ciw± będzie stawka ryczałtu w wysoko¶ci 5,5%. Ryczał ewidencjonowany jest w tym przypadku oczywi¶cie dozwolony.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Czy ta odpowiedz jest prawidlowa? Jezeli tak, to dlaczego jego nie podciagnac pod reprodukcje?
MarkX

Data: 2009-03-21 21:32:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
On Sat, 21 Mar 2009, MarkX wrote:

Nie nie chodzi o to, ze ja powielam za kase oczywiscie ale material nie od
klienta, tylko swoj albo inny.

  No to pytaniem jest, czy ten materiał jest "darmowy".
  Je¶li nie jest, to mamy do czynienia z czym¶ *oprócz* reprodukcji.

[...]

  De facto zarabiasz na eksploatacji WNiP (jak opisał Piotrek).

Teraz chcę sprzedawać te nagrania- 1.W formie elektronicznej, do ¶ci±gnięcia
z mojego sklepu internetowego. 2. Zlecam profesjonalnej firmie
poligraficznej wykonanie dla mnie okre¶lonej ilo¶ci płyt CD

  I to *oni* dokonuj± reprodukcji.
  Tylko i wył±cznie reprodukcji :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-21 15:29:59
Autor: MarkX
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.0903211405270.1736quad...

Sprecyzuje.

1. Ktos przyniosl swoje fotki, ja przegrywam i daje gotowa plyte. To jest reprodukcja 17%

2. Ktos mi odsprzedal prawa do swojego programu. Dalej reprodukcja?

3. Sprzedaje wolne ogolnodostepne np. w internecie oprogramowanie (licencja nie zabrania). Reprodukcja?

4. Sprzedaje SWOJ autorski program? Reprodukcja?

Wszystko oczywiscie bedzie na CD.

I jeszcze jedno. Ryczalt wyklucza przypadek 4 tak jak to sugerowal Piotrek?

MarkX

Data: 2009-03-21 18:02:40
Autor: Piotrek
MarkX wrote:
Sprecyzuje.

1. Ktos przyniosl swoje fotki, ja przegrywam i daje gotowa plyte. To jest reprodukcja 17%

2. Ktos mi odsprzedal prawa do swojego programu. Dalej reprodukcja?

Jesli *kupiłe¶* MPA to przecież ewidencjonujesz te prawa jako WNiP i przychody ze sprzedaży licencji, etc s± w ramach DG.

Problem jest tylko wtedy kiedy MPA nie s± zaewidencjonowane jako WNiP (nie możesz ich wytworzyć we własnym zakresie, możesz tylko nabyć).

Oczywi¶cie zawsze możesz podzielić przychód na dwie czę¶ci:
- wynikaj±c± z posiadania MPA i to idzie do opodatkowania na zasadach ogólnych
- wynikaj±c± z przygotowania utworu do sprzedaży i tu się pojawia ta Twoja reprodukcja

3. Sprzedaje wolne ogolnodostepne np. w internecie oprogramowanie (licencja nie zabrania). Reprodukcja?

4. Sprzedaje SWOJ autorski program? Reprodukcja?

j.w.

Wszystko oczywiscie bedzie na CD.

I jeszcze jedno. Ryczalt wyklucza przypadek 4 tak jak to sugerowal Piotrek?

Na odwrót. Przypadek 4 wyklucza ryczałt przynajmniej w czę¶ci dotycz±cej przychodu wynikaj±cego z posiadania MPA.

Piotrek

Data: 2009-03-21 00:00:51
Autor: Tomek
Dnia 20-03-2009 o 11:31:54 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Rczej zastanów się czy aby na pewno to *własne* oprogramowanie
sprzedajesz w ramach ryczałtu.

Czy też może raczej powinieneś opodatkować je jako przychody nie z DG,
czyli na zasadch ogĂłlnych.

Zastanawiam się jak działają jednoosobowe firmy piszące soft na licencje.
Jeśli są pracownicy albo podwykonawcy, to czy ich wynagrodzenie
jest kosztem DG (mimo oczywistego braku przychodĂłw) czy kosztem uzyskania przychodu z praw?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 08:47:38
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

[...]

IMHO jest to koszt DG, bo niby dlaczego miałoby być inaczej.

Oczywiście wtedy majątkowe prawa autorskie przechodzą na pracodawcę z mocy ustawy, lub na zamawiającego na mocy zapisów w umowie o dzieło (musi być zawarta w formie pisemnej!!!).

Generalnie, przy tak debilnych regulacjach dotyczących WNiP, to aż się prosi o zakładanie spółdzielni "uszlachetniających" software poprzez dopisanie kawałka kodu i odsprzedaż majątkowych praw autorskich na powrót do pierwotnego autora.

Piotrek

Data: 2009-03-21 09:36:04
Autor: Tomek
Dnia 21-03-2009 o 08:47:38 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:

[...]

Dlatego że byłby to koszt uzyskania przychodu którego to (przychodu)
by nie było..

Generalnie, przy tak debilnych regulacjach dotyczÄ…cych WNiP, to aĹĽ siÄ™
prosi o zakładanie spółdzielni "uszlachetniających" software poprzez
dopisanie kawałka kodu i odsprzedaż majątkowych praw autorskich na
powrĂłt do pierwotnego autora.

Wiesz że o tym samym myślałem :-)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 17:53:54
Autor: Piotrek
Tomek wrote:
IMHO jest to koszt DG, bo niby dlaczego miałoby być inaczej.

Dlatego że byłby to koszt uzyskania przychodu którego to (przychodu)
by nie było..

Ale przeecież wystarczy, że poniesiesz koszty w celu osiągnięcia przychodów. Samego przychodu nie musisz mieć, ażeby mieć KUP.

Piotrek

Data: 2009-03-21 18:04:06
Autor: Tomek
Dnia 21-03-2009 o 17:53:54 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:
[...]

Ale chyba koszty z przychodami muszą być sparowane w ramach źródła?
Jeśli tak, to wiedząc że przychód będzie z praw autorskich
nie moĹĽesz kosztĂłw zaliczać do DG.  --
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 18:21:17
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

Ale chyba koszty z przychodami muszą być sparowane w ramach źródła?

Musisz tylko uwiarygodnić, że koszt poniosłeś w celu osiągnięcia przychodu. Ustawa akurat w tym miejscu jest dość precyzyjna.

Przecież każdemu mogą się zdarzać nietrafione decyzje biznesowe i przychody może nie być. Oczywiście jak ktoś zacznie wymyślać jakieś "kosmosy" to podczas kontroli może się zdziwić.

Jeśli tak, to wiedząc że przychód będzie z praw autorskich
nie moĹĽesz kosztĂłw zaliczać do DG.

PoniewaĹĽ, albowiem? :-)

Piotrek

Data: 2009-03-21 18:31:53
Autor: Tomek
Dnia 21-03-2009 o 18:21:17 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:

[...]

nie możesz kosztów zaliczać do DG.

PoniewaĹĽ, albowiem? :-)

Chodzi mi o to, że jeśli piszesz soft "na licencje",
to z ponoszone koszty sÄ… kosztami uzyskania
przychodĂłw z praw a nie z DG.
A to się wiąże z tym że nie powinny iść do KPiR,
nie masz prawa do amortyzacji itd.
Mam racjÄ™?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 18:37:01
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

[...]

IMHO:

Jeśli pisze Twój pracownik lub zamawiasz w ramach umowy o dzieło to jak najbardziej idzie w KUP.

Jeśli Ty piszesz soft "na licencję", to nie idą.

Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

Piotrek

Data: 2009-03-21 18:45:16
Autor: Piotrek
Piotrek wrote:
Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

Aczkolwiek w tym przypadku bym się zastanowił czy przypadkiem nie jest to tak, że:
- przychód z tytułu wytworzenia software stanowi 99.99%
- przychód z tytułu przekazania MPA stanowi 0,01% i to idzie do opodatkowania na zasadach ogólnych.

I w podobnych proporcjach zmodyfikowałbym koszty.

Piotrek

Data: 2009-03-21 19:15:30
Autor: Tomek
Dnia 21-03-2009 o 18:45:16 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Piotrek wrote:
Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

Aczkolwiek w tym przypadku bym się zastanowił czy przypadkiem nie jest
to tak, ĹĽe:
- przychód z tytułu wytworzenia software stanowi 99.99%
- przychód z tytułu przekazania MPA stanowi 0,01% i to idzie do
opodatkowania na zasadach ogĂłlnych.

I w podobnych proporcjach zmodyfikowałbym koszty.

I tutaj zgoda. Swoją drogą ja miewałem takie umowy
że zamawiane było wykonanie softu - i w ramach ceny
przekazywane były też MPA - ale zapłata była cały czas
za wykonanie.

A ponieważ robiłem to dla "zagranicy" to się nie zajmowałem
ew. problemem VAT-u od darmowego bonusa w postaci MPA.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 19:13:30
Autor: Tomek
Dnia 21-03-2009 o 18:37:01 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:

[...]

Zgoda

Jeśli Ty piszesz soft "na licencję", to nie idą.

Zgoda

Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

A tutaj wychodzi mi ĹĽe zaleĹĽy to od tego, czy od razu piszesz
na zamĂłwienie, czy napierw piszesz z zamiarem sprzedaĹĽy MPA
a potem sprzedajesz MPA.

A tak ogólnie to sprawa jest dosyć przykra,
zamiast się skupiać na interesach, to w każdej wydawało
by się błahej sprawie wychodzą takie jaja.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-21 21:44:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
On Sat, 21 Mar 2009, Piotrek wrote:

Tomek wrote:

Ale chyba koszty z przychodami musz± być sparowane w ramach Ľródła?

Musisz tylko uwiarygodnić, że koszt poniosłe¶ w celu osi±gnięcia przychodu. Ustawa akurat w tym miejscu jest do¶ć precyzyjna.

  Owszem, jest *bardzo* precyzyjna:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
+++
2. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25
  nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów
  z tego źródła
  ^^^^^^^^^^^^^
  nad kosztami
  ich
  ^^^
  uzyskania
-- -

  Nie ma najmniejszego pola do dowolno¶ci w przypisywaniu kosztów
zwi±zanych z jednym Ľródłem przychodów do innego Ľródła!

Przecież każdemu mog± się zdarzać nietrafione decyzje biznesowe i przychody może nie być.

  Oczywi¶cie!
  Ale nie wolno kosztów *przeznaczonych* dla przychodów uzyskiwanych
z praw maj±tkowych ani przychódów uzyskiwanych osobi¶cie zaliczać
do kosztów DG!

Oczywi¶cie jak kto¶ zacznie wymy¶lać jakie¶ "kosmosy" to podczas kontroli może się zdziwić.

  Nie było mowy o "kosmosie"
  Była mowa o kosztach zwi±zanych z przychodami od "nienabytego"
(lecz wytworzonego) WNiP.
  Amortyzacja kompa i oprogromowania, delegacje z tym zwi±zane
i tak dalej "wylatuj±" z KUP DG...
  Ta amortyzacja jest najbole¶niejszym ciosem - bo o ile koszty
bezpo¶rednie (delegacje, zakupione usługi i robocizna)
mog± być zaliczone w KUP (kosztem rezygnacji z ryczałtowych
50% KUP), to prawa do amortyzacji nie ma...

Je¶li tak, to wiedz±c że przychód będzie z praw autorskich
nie możesz kosztów zaliczać do DG.

Ponieważ, albowiem? :-)

  Art.9 UoPDoOF :)
  Z rzadka w ustawach jednak należy przeczytać opisy wstępne ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-21 23:16:10
Autor: Piotrek
Gotfryd Smolik news wrote:
 Owszem, jest *bardzo* precyzyjna:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html +++
2. Dochodem ze �ródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25
 nie stanowiš inaczej, jest nadwyĹĽka sumy przychodĂłw
 z tego ďż˝rĂłdĹ‚a
 ^^^^^^^^^^^^^
 nad kosztami
 ich
 ^^^
 uzyskania
-- -

 Nie ma najmniejszego pola do dowolnoĹ›ci w przypisywaniu kosztĂłw
związanych z jednym źródłem przychodów do innego źródła!

Przecież ja tego nie neguję, oczywiście.

Odniosłem sie wyłącznie do tego, że możesz mieć KUP pomimo tego, że nie miałeś przychodu (bo na przykład deal nie "wypalił").

Przecież każdemu mogą się zdarzać nietrafione decyzje biznesowe i przychody może nie być.

 OczywiĹ›cie!

A no właśnie.

 Ale nie wolno kosztĂłw *przeznaczonych* dla przychodĂłw uzyskiwanych
z praw majątkowych ani przychódów uzyskiwanych osobiście zaliczać
do kosztĂłw DG!

Oczywiście.

Oczywiście jak ktoś zacznie wymyślać jakieś "kosmosy" to podczas kontroli może się zdziwić.

 Nie byĹ‚o mowy o "kosmosie"
 ByĹ‚a mowa o kosztach zwiÄ…zanych z przychodami od "nienabytego"
(lecz wytworzonego) WNiP.
 Amortyzacja kompa i oprogromowania, delegacje z tym zwiÄ…zane
i tak dalej "wylatujÄ…" z KUP DG...
 Ta amortyzacja jest najboleĹ›niejszym ciosem - bo o ile koszty
bezpośrednie (delegacje, zakupione usługi i robocizna)
mogą być zaliczone w KUP (kosztem rezygnacji z ryczałtowych
50% KUP), to prawa do amortyzacji nie ma...

Jeśli tak, to wiedząc że przychód będzie z praw autorskich
nie możesz kosztów zaliczać do DG.

PoniewaĹĽ, albowiem? :-)

 Art.9 UoPDoOF :)
 Z rzadka w ustawach jednak naleĹĽy przeczytać opisy wstÄ™pne ;)

Czekaj, czekaj.

Czy Ty twierdzisz, ĹĽe jak mam pracownika i w zwiÄ…zku z umowÄ… o pracÄ™ automatycznie nabywam MPA to koszty jego wynagrodznia wylatujÄ… mi z KUP?
I to samo w przypadku umowy o dzieło, kiedy z umowy wynika pozykanie MPA?

Bo przecież ja się odnosiłem do zaliczenia w KUP kosztów związanych z umowami zleceniami i o pracę w wyniku których pozyskuje MPA w ramach prowadzonej DG.

Jest sprawą oczywistą, że jak osobiście piszę software do dalszej odprzedaży (w przyszłości) to robię to na sprzęcie i software niezwiązannym z DG.

A przynajmniej jestem w stanie udowodnić że mam taki sprzęt i software (niezwiązany DG).

Piotrek

Data: 2009-03-21 23:27:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
On Sat, 21 Mar 2009, Piotrek wrote:

 Nie ma najmniejszego pola do dowolno¶ci w przypisywaniu kosztów
zwi±zanych z jednym Ľródłem przychodów do innego Ľródła!

Przecież ja tego nie neguję, oczywi¶cie.

Odniosłem sie wył±cznie do tego, że możesz mieć KUP pomimo tego, że nie miałe¶ przychodu (bo na przykład deal nie "wypalił").

  Odniosłem wrażenie, że tekst do którego się odniosłe¶ dotyczył
*jednak* sprawy zaliczenia w koszty DG wydatku zwi±zanego
z wytworzeniem WNiP.

[...]
[...]

Czy Ty twierdzisz, że jak mam pracownika i w zwi±zku z umow± o pracę automatycznie nabywam MPA to koszty jego wynagrodznia wylatuj± mi z KUP?

  Tu widzę kłopot... z "wytworzeniem" wła¶nie.
  Wychodzi że tak, powinny wylecieć (zreszt± tak samo, jakby brał
udział w wytworzeniu ST! - chyba oczywiste że KUP koryguje się
o robociznę przeznaczon± na wytworzenie ST, oczywi¶cie mimo
innego DALSZEGO traktowania takiego wydatku?)

I to samo w przypadku umowy o dzieło, kiedy z umowy wynika pozykanie MPA?

  Tu IMO niekoniecznie.
  Je¶li nabywa się "kompletne dzieło", to nie ma mowy o "wytworzeniu".
  Fakt wykonania "na zamówienie" jest IMHO bez znaczenia.
  Liczy się *co* się kupuje - w przypadku umowy o pracę kupuje się
"siłę robocz±", w przypadku zlecenia kupuje się "staranno¶ć",
w obu przypadkach realizacji dokonuje przedsiębiorca (niejako
"rękami" odpowiednio pracownika i zleceniobiorcy).
  W przypadku umowy o dzieło może być "gotowy produkt", a więc mamy
"nabycie", niczym nie różni±ce się od pójscia do sklepu (poza
faktem realizacji na konkretne zamówienie).

Bo przecież ja się odnosiłem do zaliczenia w KUP kosztów zwi±zanych z umowami zleceniami i o pracę w wyniku których pozyskuje MPA w ramach prowadzonej DG.

  O to to.
  I tak to rozumiałem, podobnież posty Piotrka :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-21 23:50:54
Autor: Piotrek
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Szczę¶liwie nie mam tego problemu, ponieważ współpracuję z podwykonawcami wył±cznie na podstawie umów o dzieło.

Natomiast je¶li spojrzymy do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych to w artykule 12 mamy

"Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowi± inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowi±zków ze stosunku pracy, *nabywa* z chwil± przyjęcia utworu autorskie prawa maj±tkowe w granicach wynikaj±cych z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron."

Artykuł 22b PDOF mówi o amortyzacji *nabytych* MPA

Tak więc jak się wydaje, podchodz±c do problemu literalnie, nie widać przeszkód ażeby płaca była KUP.

Ale z powodów o których pisałem w pierwszym akapicie nie dr±żyłem tematu.

I to samo w przypadku umowy o dzieło, kiedy z umowy wynika pozykanie MPA?

 Tu IMO niekoniecznie.

Uff! ;-)

Pozdrawiam

Piotrek

Data: 2009-03-22 00:02:04
Autor: Piotrek
Piotrek wrote:
Tak więc jak się wydaje, podchodz±c do problemu literalnie, nie widać przeszkód ażeby płaca była KUP.

Zreszt± gdyby było inaczej, to ze względu na obecno¶ć w PDOP artykułu 16b, analogiczny problem z KUP byłby w każdej firmie software-owej.
Również u tych "dużych".

A jako¶ nie słyszy się o masowym wywalaniu z KUP płac programistów.

Piotrek

Data: 2009-03-22 00:31:46
Autor: Tomek
Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
Dnia 22-03-2009 o 00:02:04 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Piotrek wrote:
Tak więc jak się wydaje, podchodząc do problemu literalnie, nie widać
przeszkód ażeby płaca była KUP.

Zresztą gdyby było inaczej, to ze względu na obecność w PDOP artykułu
16b, analogiczny problem z KUP byłby w każdej firmie software-owej.
RĂłwnieĹĽ u tych "duĹĽych".

A jakoś nie słyszy się o masowym wywalaniu z KUP płac programistów.

A mają ci duzi osobne źródło przychodów z praw? Bo ja widzę tylko jeden wspólny worek,
ale to tak po pobieĹĽnej lekturze

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-22 00:58:39
Autor: Piotrek
Tomek wrote:

A mają ci duzi osobne źródło przychodów z praw? Bo ja widzę tylko jeden wspólny worek,
ale to tak po pobieĹĽnej lekturze

Ale to chyba bez znaczenia.

Chodzi o to, że gdyby "nabycie" w sensie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie było "nabyciem" w sensie PDOP (czy PDOF) to płaca programistów wyleciałaby z KUP i nie wleciałaby do amortyzacji.

Piotrek

Data: 2009-03-22 09:35:27
Autor: Tomek
Dnia 22-03-2009 o 00:58:39 Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

Tomek wrote:

A mają ci duzi osobne źródło przychodów z praw? Bo ja widzę tylko jeden wspólny worek,
ale to tak po pobieĹĽnej lekturze

Ale to chyba bez znaczenia.

Chodzi o to, ĹĽe gdyby "nabycie" w sensie ustawy o prawie autorskim i
prawach pokrewnych nie było "nabyciem" w sensie PDOP (czy PDOF) to płaca
programistów wyleciałaby z KUP i nie wleciałaby do amortyzacji.

Mi chodziło o to że w updof owo nabycie MPA jest (albo nie jest) kosztem dla przychodu z art. 18. A wg updof jest po prostu kosztem,
więc nie ma co wylatywać czy nie dać się amortyzować.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-23 10:33:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 22 Mar 2009, Piotrek wrote:

Piotrek wrote:
[...]

"Duzi" zazwyczaj s± osobami prawnymi, więc PDoOF ich nie dotyczy.
  A w PDoOP nie ma rozróżnienia, a przynajmniej w takim rozumieniu
i takim zakresie jak w PDoOF, na "Ľródła", które powodowałoby
zasadniczo różny sposób opodatkowania.
  Wł±cznie z darowiznami :) (znaczy że też s± "po prostu przychodem").

pzdr, Gotfryd

Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"