Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych

Data: 2010-04-15 00:47:28
Autor: amos
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
rpm a motocyklowych na 15k rpm?

 Czy to Waszym zdaniem kwestia:
- zywotnosci silnika
- kosztow produkcji
- inna...

amos

Data: 2010-04-15 00:50:51
Autor: amos
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
On 15 Kwi, 09:47, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:

EKGHHHHHHHHHHHHHHHH
Pytanie w naglowku to mi nie wyszlo po polsku ;]
Wierze jednak, ze rozumiecie pytanie

--
amos

Data: 2010-04-15 01:32:27
Autor: Jarecki
On 15 Kwi, 09:50, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
On 15 Kwi, 09:47, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:

EKGHHHHHHHHHHHHHHHH
Pytanie w naglowku to mi nie wyszlo po polsku ;]
Wierze jednak, ze rozumiecie pytanie

Pojemność i wytrzymałość. W motocyklach masz pojemności do 1200-1300
(nie piszę tu o różnych tam cruiserach, chopperach - w nich też są
obroty zbliżone do samochodowych) i by uzyskać z nich dużą moc, trzeba
je kręcić do 15tys. rpm. Te wysokie obroty są jednocześnie przyczyną
tego, że silniki szybciej ulegają zużyciu, częściej trzeba wymieniać
olej (co 6tys. przeważnie), te wysilone z topowych modeli rzadko
wytrzymują w dobrym stanie powyżej 100tys. km. Nie mają też zbyt
wysokiego momentu obrotowego, a to przez to, że wysokoobrotowe silniki
mają strasznie krótki skok tłoka (musiał bym popatrzeć, ale chyba
nawet niektóre mają skok krótszy od średnicy, albo bardzo blisko
tego). Nadrabiane to jest zaworami/przepustnicami w układzie
wydechowym, zmienną długością kanału dolotowego, mapami zapłonu a i
takl nie ma rewelacji - dla samochodu było by stanowczo za mało.

Jarecki

Data: 2010-04-15 01:45:01
Autor: WS
[...]

zywotnosc, masa, ekologia ;)

taki motocyklowy (600-1000cm3 / 100-180KM) mozna wsadzic do samochodu,
ale
1.bedzie znacznie glosniejszy
2. nie wytrzyma raczej 100tys
3. olej co 6tys (albo i wczesniej, bo wieksze obciazenia niz w
motocyklu)
4. regulacja luzow zarowych co ~20tys (moze 0,1% ma hydrauliczne - i
nie trzeba)
5. wieksze spalanie
6. drogie czesci ;) np. jedna swieca irydowa do CBR 600 okolo 90PLN

WS

Data: 2010-04-15 01:55:20
Autor: amos
On 15 Kwi, 10:45, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
2. nie wytrzyma raczej 100tys

Widywalem w ogloszeniach moto, znacznie powyzej tych przebiegow. Choc
zgodze sie, ze 200 kkm juz moze byc problemem.

Zreszta samochody tez sie inaczej produkuje. Zadnemu z producentow
teraz nie zalezy, aby auto przejechalo milion kilometrow.
Nawet powiedzialbym, ze wrecz przeciwnie.

--
amos

Data: 2010-04-15 02:11:16
Autor: WS
On 15 Kwi, 10:55, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
> 2. nie wytrzyma raczej 100tys

Widywalem w ogloszeniach moto, znacznie powyzej tych przebiegow. Choc
zgodze sie, ze 200 kkm juz moze byc problemem.

oczywiscie, ze moze wiecej... moj ma juz ze 160kkm w CBR 600, ale
watpie, ze by w samochodzie wytrzymal namet 100tys - moto wazy ~180kg,
+ ja daje ~260 , a samochod to ~tona... przejechanie samochodem tych
100tys to znacznie wieksza praca do wykonania...

WS

Data: 2010-04-15 10:31:38
Autor: krz
amos wrote:
[...]

Samochód z silnikiem kręcącym się do 15k rpm robił by hałas na drodze identyczny z boldami formuły 1 :)

Data: 2010-04-15 01:50:56
Autor: amos
On 15 Kwi, 10:31, krz <aud_t...@gazeta.pl> wrote:
Samochód z silnikiem kręcącym się do 15k rpm robił by hałas na drodze
identyczny z boldami formuły 1 :)

Z pewnoscia moglby byc glosniejszy, ale mozna dobrac odpowiedni
tlumik.

--
amos

Data: 2010-04-15 10:45:39
Autor: Agent
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych

Uzytkownik "amos" <gwojciula@gmail.com> napisal w wiadomosci news:bf4e801e-b5de-42d2-b76b-b90fed01d8ccz3g2000yqz.googlegroups.com...
[...]

TO proste. Bo dazy sie do tego aby silnik motocyklowy mial duza moc bo ludzie ciagle chca wiecej i wiecej... A nie sposób w motocyklu osiagnac duzej mocy przy malej wadze i gabarytach silnika w sposób inny jak duze obroty z malej pojemnosci. W samochodzie kwestia gabarytów silika i jego masy jest nmiej istotna a co za tym idzie lepiej zrobic silnik trwalszy i pracujacy bardziej "elegancko". Kwesia trwalosci tez jest wazna jesli wziasc pod uwage ze motocyklem jezdzisz 1/2 do 2/3 roku a samochodem caly rok.

Data: 2010-04-15 10:50:16
Autor: kakmar
Dnia 15.04.2010 amos <gwojciula@gmail.com> napisał/a:
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
rpm a motocyklowych na 15k rpm?

To tak tylko w sportach, gdzie za chodzi o jak najlepszy stosunek mocy
do masy, i za to się płaci. Wiele "armatur" ma silniki z maks obrotami podobnymi do nowoczesnych
diesli.

 Czy to Waszym zdaniem kwestia:
- zywotnosci silnika
- kosztow produkcji

Jedno i drugie, lżejsze materiały, droższe, gdzieś się ustawia
proporcje między ceną, trwałością, mocą.
- inna...

Podział nie jest na poziomie auto/motocykl tylko zastosowanie danego pojazdu:
sport profesjonalny - silnik na 1 do kilku wyścigów.
sport rozrywkowy - bardzo szerokie granice od niecałych 100 do ponad
 200 kkm, zaleĹźnie od traktowania.
Dalej zastosowania codzienne, nieprofesjonalny transport, i ciężarówki ;-)

A że akurat motocykle są postrzegane jako pojazdy rozrywkowe,
to i często pakuje się do tych "zwykłych" ucywilizowane (potanione)
silniki ze sportów. Są słabsze, niżej się "kręcą", mają większy moment, heh, oczywiście przy niższych obrotach. itd.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2010-04-15 10:56:01
Autor: DoQ
amos pisze:
 Czy to Waszym zdaniem kwestia:
- zywotnosci silnika
- kosztow produkcji
- inna...

Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochodu (przebieg mocy/momentu).
Chociaz takie 1,3 z GSX1300R z powodzeniem zastąpiłoby 1,4-1,6 w malych lekkich samochodach (ale to raczej wyjątek potwierdzający regułe) :)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-04-15 02:32:15
Autor: amos
On 15 Kwi, 10:56, DoQ <pawel....@gmail.com> wrote:

[...]

Wlasnie to mi przyszlo do glowy. Do malych miejskich popierdulek, maly
lekki silnik motocyklowy moglby wystarczyc.

Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
enonomie.

--
amos

Data: 2010-04-15 12:33:22
Autor: DoQ
amos pisze:

Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
enonomie.

No wlasnie, ekonomicznie polegna :) Ale jako maly zapierd... do zabawy bylby lux :)http://www.youtube.com/watch?v=cV4HdsDZX6c

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-04-15 12:50:00
Autor: J.F.
[...]

Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje silnik poprzeczny i waski.

Inaczej motocykle jezdzilyby z silnikami samochodowymi, lub odwrotnie, czy tez byly silniki uniwersalne.

Koszta mysle w mniejszym stopniu - tzn sa podobne.

J.

Data: 2010-04-15 04:06:08
Autor: amos
On 15 Kwi, 12:50, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
silnik poprzeczny i waski.

Pytam raczej o sama konstrukcje silnika w kontekscie predkosci
obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach.

Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
normy czystosci spalin?

--
amos

Data: 2010-04-15 04:35:57
Autor: WS
On 15 Kwi, 13:06, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:

Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
normy czystosci spalin?

maja , zobacz  załącznik 1 np. na http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm

maja rozny "POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO" i "POZIOMY EMISJI
ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA l"

WS

Data: 2010-04-15 13:42:16
Autor: Miecio
W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze:
[...]

To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

Data: 2010-04-15 05:27:57
Autor: amos
On 15 Kwi, 13:42, Miecio <mie...@wp.pl> wrote:
To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja
honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa
leje 200ml oleju nie ma katalizatora a przechodzi badania bez klopotu
(tzn bez badania spalin).

A przyznam, ze czasem po jej odpaleniu, nie moge znalezc tej
diabelskiej maszyny w niebieskiej mgle ;)

--
amos

Data: 2010-04-15 18:33:42
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Thu, 15 Apr 2010 05:27:57 -0700 (PDT), amos napisał(a):

Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa
leje 200ml oleju nie ma katalizatora a przechodzi badania bez klopotu
(tzn bez badania spalin).

 A to nie jest tak, że powinna spełniać normy, które przewidział producent
w danym czasie?

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-04-15 10:09:02
Autor: amos
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
On 15 Kwi, 18:33, Borys Pogoreło <bo...@pl.edu.leszno> wrote:
 A to nie jest tak, e powinna spe nia normy, kt re przewidzia producent
w danym czasie?

Zapewne musi. WS podal link: http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm
Wyraznie widac, ze normy zmienialy sie z latami i coraz nowsze pojazdy
musialy spelniac coraz to wyzsze wymagania wzgledem czystosci spalin.

Tylko pytanie, ktora stacja bada spaliny w motorach. Mi sie nie
zdarzylo, a robilem w zyciu badania moze 10x.
--
amos

Data: 2010-04-16 07:03:46
Autor: Agent

Użytkownik "amos" <gwojciula@gmail.com> napisał w wiadomości news:5755786f-a1fe-4687-b55a-e8c53d9a753cv20g2000yqv.googlegroups.com...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
A ja zrobiłem kiedys wielkie oczy jak facet zaczął mi badac spaliny w WSK 175. No ale do tego się nie przyczepił :), natomiast olał mi przegląd za niewyraźną tabliczkę na główce z napisem WSK Świdnik mimo że numer ramy był wybity osobno i bardzo wyraźny.

Data: 2010-04-15 14:42:07
Autor: J.F.
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Użytkownik "Miecio" <miecio@wp.pl> napisał w
[...]

A samochod musi spelnic Euro 5 :-)

To nie tylko katalizatory i sondy lambda, to np odpowiednio dlugi czas spalania zeby zdazylo sie wszystko spalic.

Ewentualnie sama konstrukcja norm - jesli okresla emisje w gramach na kilometr, to latwiej spelnic motocyklowi niz dwutonowemu SUV.

J.

Data: 2010-04-15 19:44:59
Autor: MadMan
Dnia Thu, 15 Apr 2010 14:42:07 +0200, J.F. napisał(a):

Moja honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

A samochod musi spelnic Euro 5 :-)

No co ty, Corsa z 1991 roku też?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-04-15 16:19:31
Autor: KJ Siła Słów
amos pisze:
[...]

To na odwrĂłt troche jest.

Pojazd w zaleznosci od masy wlasnej potrzebuje odpowiedniego momentu obrotowego i na dluzsza mete nie da sie tego zalatwic przelozeniami.

A moment bierze sie z wybuchu mieszanki w cylindrze wiec bez pojemnosci tychze cylindrow momentu nie bedzie.

Silnik o malej pojemnosci ma duzo mniejsze masy czesci ruchomych dlatego latwiej skonstruowac go tak aby wykrecal wysokie obroty.

Obroty daja moc "na gorze" obrotomierza, ale zabieraja moment "na dole" - bo wysokie obroty to zazwyczaj krotkoskokowe silniki. Tyle ze  rzedowe litry   GSXR 1000 K1 ma cos chyba 112 Nm maja i tak tego momentu sporo wiec mozemy sobie taki silnik za pomoca map zaplonu, ksztaltu walkow rozrzadu i innych rzeczy dopasowywac do roznych moto - bardziej turystycznych czy bardziej sportowych.

Z trwaloscia silnikow kreconych tak do 10 krpm nie jest wcale tak zle - spokojnie powyzej 100 kkm da zrobic. Jedno antyczne technologicznie GTR 1000 dojezdzilo 440 kkm. O sportach trudno powiedziec ze statystycznie robia 100 kkm ale glownie z tego powodu ze czesto zaliczaja wczesniej dzwony.

Wsciekle 600-tki z obrotami 14-15 krpm faktycznie moga miec nizsza trwalosc, ale niekatowane na zimno do 100 tysi powinny dojechac.

Koszt produkcji silnikow moto jest owszem wyzszy, ale tylko po czesci z powodu technologii, po czesci z powodu duzo krotszych serii.

KJ

Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych