Data: 2010-04-15 00:47:28 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k rpm a motocyklowych na 15k rpm? Czy to Waszym zdaniem kwestia: - zywotnosci silnika - kosztow produkcji - inna... -- pozdrawiam amos |
|
Data: 2010-04-15 00:50:51 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 09:47, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
EKGHHHHHHHHHHHHHHHH Pytanie w naglowku to mi nie wyszlo po polsku ;] Wierze jednak, ze rozumiecie pytanie -- amos |
|
Data: 2010-04-15 01:32:27 | |
Autor: Jarecki | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 09:50, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
On 15 Kwi, 09:47, amos <gwojci...@gmail.com> wrote: Pojemność i wytrzymałość. W motocyklach masz pojemności do 1200-1300 (nie piszę tu o różnych tam cruiserach, chopperach - w nich też są obroty zbliżone do samochodowych) i by uzyskać z nich dużą moc, trzeba je kręcić do 15tys. rpm. Te wysokie obroty są jednocześnie przyczyną tego, że silniki szybciej ulegają zużyciu, częściej trzeba wymieniać olej (co 6tys. przeważnie), te wysilone z topowych modeli rzadko wytrzymują w dobrym stanie powyżej 100tys. km. Nie mają też zbyt wysokiego momentu obrotowego, a to przez to, że wysokoobrotowe silniki mają strasznie krótki skok tłoka (musiał bym popatrzeć, ale chyba nawet niektóre mają skok krótszy od średnicy, albo bardzo blisko tego). Nadrabiane to jest zaworami/przepustnicami w układzie wydechowym, zmienną długością kanału dolotowego, mapami zapłonu a i takl nie ma rewelacji - dla samochodu było by stanowczo za mało. Jarecki |
|
Data: 2010-04-15 01:45:01 | |
Autor: WS | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 09:47, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze zywotnosc, masa, ekologia ;) taki motocyklowy (600-1000cm3 / 100-180KM) mozna wsadzic do samochodu, ale 1.bedzie znacznie glosniejszy 2. nie wytrzyma raczej 100tys 3. olej co 6tys (albo i wczesniej, bo wieksze obciazenia niz w motocyklu) 4. regulacja luzow zarowych co ~20tys (moze 0,1% ma hydrauliczne - i nie trzeba) 5. wieksze spalanie 6. drogie czesci ;) np. jedna swieca irydowa do CBR 600 okolo 90PLN .... WS |
|
Data: 2010-04-15 01:55:20 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 10:45, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
2. nie wytrzyma raczej 100tys Widywalem w ogloszeniach moto, znacznie powyzej tych przebiegow. Choc zgodze sie, ze 200 kkm juz moze byc problemem. Zreszta samochody tez sie inaczej produkuje. Zadnemu z producentow teraz nie zalezy, aby auto przejechalo milion kilometrow. Nawet powiedzialbym, ze wrecz przeciwnie. -- amos |
|
Data: 2010-04-15 02:11:16 | |
Autor: WS | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 10:55, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
> 2. nie wytrzyma raczej 100tys oczywiscie, ze moze wiecej... moj ma juz ze 160kkm w CBR 600, ale watpie, ze by w samochodzie wytrzymal namet 100tys - moto wazy ~180kg, + ja daje ~260 , a samochod to ~tona... przejechanie samochodem tych 100tys to znacznie wieksza praca do wykonania... WS |
|
Data: 2010-04-15 10:31:38 | |
Autor: krz | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
amos wrote:
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze SamochĂłd z silnikiem krÄcÄ cym siÄ do 15k rpm robiĹ by haĹas na drodze identyczny z boldami formuĹy 1 :) |
|
Data: 2010-04-15 01:50:56 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 10:31, krz <aud_t...@gazeta.pl> wrote:
Samochód z silnikiem kręcącym się do 15k rpm robił by hałas na drodze Z pewnoscia moglby byc glosniejszy, ale mozna dobrac odpowiedni tlumik. -- amos |
|
Data: 2010-04-15 10:45:39 | |
Autor: Agent | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Uzytkownik "amos" <gwojciula@gmail.com> napisal w wiadomosci news:bf4e801e-b5de-42d2-b76b-b90fed01d8ccz3g2000yqz.googlegroups.com... Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, zeTO proste. Bo dazy sie do tego aby silnik motocyklowy mial duza moc bo ludzie ciagle chca wiecej i wiecej... A nie sposób w motocyklu osiagnac duzej mocy przy malej wadze i gabarytach silnika w sposób inny jak duze obroty z malej pojemnosci. W samochodzie kwestia gabarytów silika i jego masy jest nmiej istotna a co za tym idzie lepiej zrobic silnik trwalszy i pracujacy bardziej "elegancko". Kwesia trwalosci tez jest wazna jesli wziasc pod uwage ze motocyklem jezdzisz 1/2 do 2/3 roku a samochodem caly rok. |
|
Data: 2010-04-15 10:50:16 | |
Autor: kakmar | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Dnia 15.04.2010 amos <gwojciula@gmail.com> napisaĹ/a:
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, zeTo tak tylko w sportach, gdzie za chodzi o jak najlepszy stosunek mocy do masy, i za to siÄ pĹaci. Wiele "armatur" ma silniki z maks obrotami podobnymi do nowoczesnych diesli. Czy to Waszym zdaniem kwestia: Jedno i drugie, lĹźejsze materiaĹy, droĹźsze, gdzieĹ siÄ ustawia proporcje miÄdzy cenÄ , trwaĹoĹciÄ , mocÄ . - inna... PodziaĹ nie jest na poziomie auto/motocykl tylko zastosowanie danego pojazdu: sport profesjonalny - silnik na 1 do kilku wyĹcigĂłw. sport rozrywkowy - bardzo szerokie granice od niecaĹych 100 do ponad 200 kkm, zaleĹźnie od traktowania. Dalej zastosowania codzienne, nieprofesjonalny transport, i ciÄĹźarĂłwki ;-) A Ĺźe akurat motocykle sÄ postrzegane jako pojazdy rozrywkowe, to i czÄsto pakuje siÄ do tych "zwykĹych" ucywilizowane (potanione) silniki ze sportĂłw. SÄ sĹabsze, niĹźej siÄ "krÄcÄ ", majÄ wiÄkszy moment, heh, oczywiĹcie przy niĹźszych obrotach. itd. -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2010-04-15 10:56:01 | |
Autor: DoQ | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
amos pisze:
Czy to Waszym zdaniem kwestia: Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochodu (przebieg mocy/momentu). Chociaz takie 1,3 z GSX1300R z powodzeniem zastÄ piĹoby 1,4-1,6 w malych lekkich samochodach (ale to raczej wyjÄ tek potwierdzajÄ cy reguĹe) :) Pozdrawiam Pawel |
|
Data: 2010-04-15 02:32:15 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 10:56, DoQ <pawel....@gmail.com> wrote:
Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochoduWlasnie to mi przyszlo do glowy. Do malych miejskich popierdulek, maly lekki silnik motocyklowy moglby wystarczyc. Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija enonomie. -- amos |
|
Data: 2010-04-15 12:33:22 | |
Autor: DoQ | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
amos pisze:
Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic No wlasnie, ekonomicznie polegna :) Ale jako maly zapierd... do zabawy bylby lux :)http://www.youtube.com/watch?v=cV4HdsDZX6c Pozdrawiam Pawel |
|
Data: 2010-04-15 12:50:00 | |
Autor: J.F. | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Uzytkownik "amos" <gwojciula@gmail.com> napisal w
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy. Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci. Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje silnik poprzeczny i waski. Inaczej motocykle jezdzilyby z silnikami samochodowymi, lub odwrotnie, czy tez byly silniki uniwersalne. Koszta mysle w mniejszym stopniu - tzn sa podobne. J. |
|
Data: 2010-04-15 04:06:08 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 12:50, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.Pytam raczej o sama konstrukcje silnika w kontekscie predkosci obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach. Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne normy czystosci spalin? -- amos |
|
Data: 2010-04-15 04:35:57 | |
Autor: WS | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 13:06, amos <gwojci...@gmail.com> wrote:
Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne maja , zobacz załącznik 1 np. na http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm maja rozny "POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO" i "POZIOMY EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA l" WS |
|
Data: 2010-04-15 13:42:16 | |
Autor: Miecio | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze:
On 15 Kwi, 12:50, "J.F."<jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote: To chyba jakaĹ bajka. Motocykle majÄ katalizatory i sondy lambda. Moja honda speĹnia Euro3. WiÄc tu chyba róşnic nie ma. |
|
Data: 2010-04-15 05:27:57 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 13:42, Miecio <mie...@wp.pl> wrote:
To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa leje 200ml oleju nie ma katalizatora a przechodzi badania bez klopotu (tzn bez badania spalin). A przyznam, ze czasem po jej odpaleniu, nie moge znalezc tej diabelskiej maszyny w niebieskiej mgle ;) -- amos |
|
Data: 2010-04-15 18:33:42 | |
Autor: Borys Pogoreło | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Dnia Thu, 15 Apr 2010 05:27:57 -0700 (PDT), amos napisał(a):
Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa A to nie jest tak, że powinna spełniać normy, które przewidział producent w danym czasie? -- Borys Pogoreło borys(#)leszno,edu,pl |
|
Data: 2010-04-15 10:09:02 | |
Autor: amos | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
On 15 Kwi, 18:33, Borys Pogoreło <bo...@pl.edu.leszno> wrote:
A to nie jest tak, e powinna spe nia normy, kt re przewidzia producentZapewne musi. WS podal link: http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm Wyraznie widac, ze normy zmienialy sie z latami i coraz nowsze pojazdy musialy spelniac coraz to wyzsze wymagania wzgledem czystosci spalin. Tylko pytanie, ktora stacja bada spaliny w motorach. Mi sie nie zdarzylo, a robilem w zyciu badania moze 10x. -- amos |
|
Data: 2010-04-16 07:03:46 | |
Autor: Agent | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Użytkownik "amos" <gwojciula@gmail.com> napisał w wiadomości news:5755786f-a1fe-4687-b55a-e8c53d9a753cv20g2000yqv.googlegroups.com... On 15 Kwi, 18:33, Borys Pogoreło <bo...@pl.edu.leszno> wrote: A to nie jest tak, e powinna spe nia normy, kt re przewidzia producentZapewne musi. WS podal link: http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm Wyraznie widac, ze normy zmienialy sie z latami i coraz nowsze pojazdy musialy spelniac coraz to wyzsze wymagania wzgledem czystosci spalin. Tylko pytanie, ktora stacja bada spaliny w motorach. Mi sie nie zdarzylo, a robilem w zyciu badania moze 10x. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - A ja zrobiłem kiedys wielkie oczy jak facet zaczął mi badac spaliny w WSK 175. No ale do tego się nie przyczepił :), natomiast olał mi przegląd za niewyraźną tabliczkę na główce z napisem WSK Świdnik mimo że numer ramy był wybity osobno i bardzo wyraźny. |
|
Data: 2010-04-15 14:42:07 | |
Autor: J.F. | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
UĹźytkownik "Miecio" <miecio@wp.pl> napisaĹ w
W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze: A samochod musi spelnic Euro 5 :-) To nie tylko katalizatory i sondy lambda, to np odpowiednio dlugi czas spalania zeby zdazylo sie wszystko spalic. Ewentualnie sama konstrukcja norm - jesli okresla emisje w gramach na kilometr, to latwiej spelnic motocyklowi niz dwutonowemu SUV. J. |
|
Data: 2010-04-15 19:44:59 | |
Autor: MadMan | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
Dnia Thu, 15 Apr 2010 14:42:07 +0200, J.F. napisał(a):
Moja honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma. No co ty, Corsa z 1991 roku też? -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-04-15 16:19:31 | |
Autor: KJ SiĹa SĹĂłw | |
Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych | |
amos pisze:
Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze To na odwrĂłt troche jest. Pojazd w zaleznosci od masy wlasnej potrzebuje odpowiedniego momentu obrotowego i na dluzsza mete nie da sie tego zalatwic przelozeniami. A moment bierze sie z wybuchu mieszanki w cylindrze wiec bez pojemnosci tychze cylindrow momentu nie bedzie. Silnik o malej pojemnosci ma duzo mniejsze masy czesci ruchomych dlatego latwiej skonstruowac go tak aby wykrecal wysokie obroty. Obroty daja moc "na gorze" obrotomierza, ale zabieraja moment "na dole" - bo wysokie obroty to zazwyczaj krotkoskokowe silniki. Tyle ze rzedowe litry GSXR 1000 K1 ma cos chyba 112 Nm maja i tak tego momentu sporo wiec mozemy sobie taki silnik za pomoca map zaplonu, ksztaltu walkow rozrzadu i innych rzeczy dopasowywac do roznych moto - bardziej turystycznych czy bardziej sportowych. Z trwaloscia silnikow kreconych tak do 10 krpm nie jest wcale tak zle - spokojnie powyzej 100 kkm da zrobic. Jedno antyczne technologicznie GTR 1000 dojezdzilo 440 kkm. O sportach trudno powiedziec ze statystycznie robia 100 kkm ale glownie z tego powodu ze czesto zaliczaja wczesniej dzwony. Wsciekle 600-tki z obrotami 14-15 krpm faktycznie moga miec nizsza trwalosc, ale niekatowane na zimno do 100 tysi powinny dojechac. Koszt produkcji silnikow moto jest owszem wyzszy, ale tylko po czesci z powodu technologii, po czesci z powodu duzo krotszych serii. KJ |