Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Rozpiska terenowych

Rozpiska terenowych

Data: 2011-04-11 09:37:51
Autor: Ignacy
Rozpiska terenowych
http://www.wojdas.24x7.pl/terenowe.html
Mamy tu podział na SUV/SUW i ORV (super ORV od razu odpadają)
Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?
A jak ORV radzÄ… sobie na szosie?
A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak znacznie lepsze od zwykłych osobówek?

Data: 2011-04-11 12:49:35
Autor: Sebastian Kaliszewski
Rozpiska terenowych
Ignacy wrote:
http://www.wojdas.24x7.pl/terenowe.html
Mamy tu podział na SUV/SUW i ORV (super ORV od razu odpadają)
Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?

Jimny na pewno. Vitara to zależy która -- im nowsza tym gorzej. Nie powinno być gorzej niż Duster, ale... Lżejszy samochód często przejedzie tam gdzie cięższy ugrzęźnie. Cięższe nadrabiają większym przesiwtem i większymi kołami -- ale w przypadku SUV vs SUV to ten prześwit będzie większy o 1cm.

A jak ORV radzÄ… sobie na szosie?

Do wyścigów szosowych się nie nadają...
Mają większy skok zawieszenia, więc będą bardziej bujać, przechylać się na zakrętach, tył bardziej podnosić przy hamowaniu (przez to mają zwykle nieco dłuższą drogę hamowania) itd. Za to jest z nich lepsza widoczność, lepiej się w nich znosi dziury, krawężniki, itp. W zimie miejsca parkingowe niedostępne dla "płaskich" stoją otworem :).

BTW. Wiele (choć nie wszystkie, bo są np. ze stałym 4x4) ORV w "trybie szosowym" to tylnonapędówki (po wyłączaeniu 4x4 stają się RWD).

A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak znacznie lepsze od zwykłych osobówek?


Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-04-11 14:27:39
Autor: Sebastian Kaliszewski
Rozpiska terenowych
Sebastian Kaliszewski wrote:
Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

I jeszcze jedno: najważniejszy jest ten łącznik pomiędzy kierownicą a pedałami...


pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-04-11 20:44:30
Autor: Maciej Browarczyk
Rozpiska terenowych
W dniu 2011-04-11 12:49, Sebastian Kaliszewski pisze:

Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod uwagę?

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2011-04-12 12:23:38
Autor: Sebastian Kaliszewski
Rozpiska terenowych
Maciej Browarczyk wrote:
W dniu 2011-04-11 12:49, Sebastian Kaliszewski pisze:

Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod uwagę?


Oczywiście. Sam mam zabawkę ze stałym 4x4.

Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko, lsd aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec -- bo kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i znów jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4 mamy 3 lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem kombinacji jest duuużo :)

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-04-12 14:13:39
Autor: Maciej Browarczyk
Rozpiska terenowych
W dniu 2011-04-12 12:23, Sebastian Kaliszewski pisze:

Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie
wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od
sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko,
lsd aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej
automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej
danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec --
bo kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i
znów jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4
mamy 3 lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem
kombinacji jest duuużo :)

No tak, masz rację. Napisałem o tym, bo (w zasadzie nie wiem czemu tak to odebrałem) stwierdziłem, że przekonujesz właśnie do napędów dołączanych (oszczędność paliwa, mniejsza waga, etc.). A jak wiadomo dołączane to jednak bardzo mierna namiastka stałego napędu.
Fakt, że 'stałość napędu' w wielu sytuacjach daje tyle co nic - musi być blokada, ja do tej pory miałem okazję używać blokady tylnej osi w Touaregu - spisuje się nieźle, do rekreacji off-roadowej idealny (testowałem w grubym śniegu na dobrej, zimowej oponie). W zasadzie nic więcej w tym samochodzie nie potrzeba - komfort jest, wolny nie jest jak typowe terenówki, prześwit spory, zawieszenie proste bez wodotrysków, dla amatora offu, który chce mieć tylko jeden samochodu i kilka kompletów kół - strzał w 10 IMHO.

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2011-04-12 18:28:11
Autor: newsartmedia
Rozpiska terenowych
Witam serdecznie.

....
A jak ORV radz± sobie na szosie?
Zwykle mniej wiêcej jak taczka.

A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak znacznie lepsze od zwyk³ych osobówek?
To zale¿y co rozumiesz pod pojêciem: "teren"?
Je¶li to nieod¶nie¿ane lub b³otniste drogi, ewentualnie polne czy le¶ne bezdro¿a
to SUV s± znacznie lepsze ni¿ osobowe.
Je¶li teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to ju¿ niewiele lepsze.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://speedyelise.fora.pl


--


Data: 2011-04-12 20:12:49
Autor: Ignacy
Rozpiska terenowych
W dniu 2011-04-12 18:28, newsartmedia@op.pl pisze:
A jak ORV radz± sobie na szosie?
Zwykle mniej wiêcej jak taczka.

A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
znacznie lepsze od zwyk³ych osobówek?
To zale¿y co rozumiesz pod pojêciem: "teren"?
Je¶li to nieod¶nie¿ane lub b³otniste drogi, ewentualnie polne czy le¶ne bezdro¿a
to SUV s± znacznie lepsze ni¿ osobowe.
Je¶li teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to ju¿ niewiele lepsze.
Pozdrawiam.

Potrzeba samochodu do jazdy w mie¶cie, czasem na d³u¿sze trasy po szosie, z tym ¿e dojazd do domu to polna b³otnista droga. Chyba SUV wystarczy, a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?

Data: 2011-04-13 10:32:27
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Rozpiska terenowych
Witam serdecznie.

Potrzeba samochodu do jazdy w mie¶cie, czasem na d³u¿sze trasy po szosie, z tym ¿e dojazd do domu to polna b³otnista droga. Chyba SUV wystarczy,
Ka¿dy SUV wystarczy do takich warunków.
W dodatku niektóre na szosie je¿d¿± w³a¶ciwie jak osobówki, np. CR-V.

a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?
Jak taczka niestety.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://speedyelise.fora.pl

--


Data: 2011-04-12 19:40:27
Autor: JoAsienka
Rozpiska terenowych
Użytkownik "Ignacy"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:inub4f$e9k$1@news.onet.pl...

Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?

Trudne warunki drogowe to jakie ? jak megasniezyca - to tak, lepiej sobie radzą (Jimny), jak lodowisko - niezbyt lepiej, bo trzebaby mieć łańcuchy z kolcami :)

A jak ORV radzÄ… sobie na szosie?

No, ja to określam (przy Jimny) jak to maluch - wolno się rozpędza, jedzie się mało komfortowo, bo trzęsie, maksymalnie 110 km/h (owszem, jechałam i 140, ale bałam się trochę) - ale źle nie jest
Co do Jeepa Cherokee - bardzo dobrze sprawuje siÄ™ na asfalcie
Jimny ma jeszcze jedną zaletę - jest tak krótki, że prawie w miejscu zakręca, i parkowanie nim to przyjemność.

A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak znacznie lepsze od zwykłych osobówek?

Różnie się zdarza, lepiej nie liczyć na lepsze radzenie sobie, bo można się zdziwić w najmniej oczekiwanym momencie :)

--
Pozdrawiam JoAsienka z Jimny'm na własność, z Cherokee'm w garażu, czasem się nim przejadę też jako kierowca
gg 1489928

Rozpiska terenowych

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona