Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   RozporzÄ…dzenie o bardzo dÅ‚ugiej nazw ie - dostÄ™pność w sieci obowiÄ…zujÄ…cej wers ji

Rozporządzenie o bardzo długiej nazw ie - dostępność w sieci obowiązującej wers ji

Data: 2013-09-16 17:21:52
Autor: komandir
Rozporządzenie o bardzo długiej nazw ie - dostępność w sieci obowiązującej wers ji
W dniu 2013-09-16 11:01, Rowerex pisze:
Dlaczego szukając w internecie "Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów" tak trudno znaleźć aktualną wersję z przepisem mówiącym, że "dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy"?

Pytam, bo przejeżdżałem tydzień temu dość wolno rowerem szosowym w słoneczny dzień obok patrolu policyjnego z suszarką i jeden z policjantów bardzo dokładnie przypatrywał się rowerowi (byłem jedynym uczestnikiem ruchu na tej drodze). Mojego roweru raczej nie podziwiał, a nie przychodzi mi do głowy nic innego prócz lampek, czego policjant szukałby w rowerze szosowym (szosowcy zazwyczaj lampek nie montują) poruszającym się w dzień po jezdni, no chyba, że sprawdzał czy mam dzwonek...

Zapuściłem w googlach szukanie owego rozporządzenia... i kicha, bo większość linków prowadzi do starej wersji. Gdybym nie czytał i nie wiedział, że ta zmiana weszła w życie, to po tych poszukiwaniach byłbym święcie przekonany, że lampki na rowerze muszą być zamontowane nawet w słoneczny dzień.

Pozdr-
-Rowerex

Dla tych, co nie mogą znaleźć, paragrafy 53 i 56 aktualnej wersji rozporządzenia:
§ 53. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej
w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu
sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
1a) Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane,
jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
1b) Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie
sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru; nie dotyczy przyczepy
jednokołowej.

§ 56. 1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53–55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne
w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego
dopuszcza się migające światła pozycyjne;
2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru
i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;
3) światła pojedyncze na pojeździe wielośladowym powinny być umieszczone po lewej stronie pojazdu możliwie
najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 150 mm od tego obrysu; przepisu nie stosuje się do świateł
oświetlających drogę, które powinny być umieszczone pośrodku;
4) dwa światła powinny być umieszczone symetrycznie po obu stronach pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego
obrysu, jednak nie dalej niż 100 mm od tego obrysu oraz na jednakowej wysokości nad jezdnią; widoczność dwóch
świateł powinna być jednakowa;
5) światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) – z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych:
1) barwy żółtej samochodowej:
a) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53–55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku
pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła: co najmniej po jednym, umieszczonym na kole przedniej
osi oraz na kole tylnej osi,
b) na pedałach roweru i motoroweru;
2) barwy białej – dodatkowo z przodu roweru i wózka rowerowego.
2a. Światła, o których mowa w ust. 2, mogą nie spełniać warunków określonych w ust. 1 pkt 2–4.
2b. W rowerach, wózkach rowerowych i przyczepach rowerowych dopuszcza się:
1) odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo
2) elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół tych
pojazdów.

Rozporządzenie o bardzo długiej nazw ie - dostępność w sieci obowiązującej wers ji

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona