Rozpoznawanie znaków drogowych.

Data: 2011-03-02 16:22:11
Autor: marjan
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Witam.

Jak w praktyce działa to rozpoznawanie znaków drogowych dostępne w lepszych wyposażeniach samochodów? Czy któryś z Szanownych Grupowiczów posiada może auto, które w taki system jest wyposażone, lub przynajmniej zna kogoś, kto to ma?

Chodzi mi przede wszystkim o skuteczność działania, np. jak często się to myli, zwłaszcza w miejskich aglomeracjach, gdzie jest duże zagęszczenie znaków.

Z góry dzięki za odpowiedzi.

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2011-03-02 19:51:16
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Rozpoznawanie znaków drogowych.
W dniu 2011-03-02 16:22, marjan pisze:
Witam.

Jak w praktyce dzia³a to rozpoznawanie znaków drogowych dostêpne w
lepszych wyposa¿eniach samochodów? Czy który¶ z Szanownych Grupowiczów
posiada mo¿e auto, które w taki system jest wyposa¿one, lub przynajmniej
zna kogo¶, kto to ma?

Chodzi mi przede wszystkim o skuteczno¶æ dzia³ania, np. jak czêsto siê
to myli, zw³aszcza w miejskich aglomeracjach, gdzie jest du¿e
zagêszczenie znaków.

A nie masz na my¶li nawigacji wbudowanej z wpisanymi znakami drogowymi?
Bo reklamy z oidp Oplem w³a¶nie na tym polega³y...

--
                      Wojciech Smagowicz

Data: 2011-03-02 20:36:38
Autor: marjan
W dniu 2011-03-02 19:51, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:

A nie masz na my¶li nawigacji wbudowanej z wpisanymi znakami drogowymi?
Bo reklamy z oidp Oplem w³a¶nie na tym polega³y...

Nie :) Choæ przyznam szczerze, ¿e trochê mnie zaskoczy³e¶ tym, ¿e w Oplu tak to dzia³a³o (mówisz o Insigni?). A nie wiesz jak w nowym Passacie?
Ja generalnie na my¶li fabryczny (montowany przez producenta) system rozpoznaj±cy znaki drogowe na zasadzie jakiego¶ algorytmu korzystaj±cego z obrazu z kamery, a dok³adnie o jako¶æ jego dzia³ania. Kto¶ co¶ wie na ten temat? :D

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2011-03-02 20:58:04
Autor: kogutek
Rozpoznawanie znaków drogowych.
marjan <klero8.tk9@gmail.com> napisa³(a):
> [...]

Ja generalnie na my¶li fabryczny (montowany przez producenta) system rozpoznaj±cy znaki drogowe na zasadzie jakiego¶ algorytmu korzystaj±cego z obrazu z kamery, a dok³adnie o jako¶æ jego dzia³ania. Kto¶ co¶ wie na ten temat? :D

By³em wieziony takim samochodem we Francji. 100 na 100. Jak dzia³a nie mam
pojêcia.

Data: 2011-03-02 20:37:14
Autor: Marcin Kiciñski
Rozpoznawanie znaków drogowych.
W dniu 2011-03-02 19:51, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:
A nie masz na my¶li nawigacji wbudowanej z wpisanymi znakami drogowymi?
Bo reklamy z oidp Oplem w³a¶nie na tym polega³y...

Ja te¿ widzia³em gdzie¶ samochód, w który wykrywa³ znaki drogowe, ale nie wiem czy to by³a seryjna produkcja.

W sumie takie rozpoznawanie znaków mnie nie dziwi - na studiach projektowa³em sieci neuronowe i wiem, ¿e wykrycie w kadrze znaku drogowego i jego interpretacja to naprawdê nie problem. Dawniej jedynym problemem by³ czas potrzebny na tak± operacjê, ale obecnie nawet telefony maja moc obliczeniow± która powinna wystarczyæ do tego celu ;)

Marcin Kiciñski
Grande Punto 360° 1.4 77KM

Data: 2011-03-02 19:44:52
Autor: Micha³
> [...]

W sumie takie rozpoznawanie znaków mnie nie dziwi - na studiach projektowa³em sieci neuronowe i wiem, ¿e wykrycie w kadrze znaku drogowego i jego interpretacja to naprawdê nie problem. Dawniej jedynym problemem by³ czas potrzebny na tak± operacjê, ale obecnie nawet telefony maja moc obliczeniow± która powinna wystarczyæ do tego celu ;)

hmm....

A to nie tak ¿e kamera jest w lusterku ?

z tego co mi wiadomo to Ople i Bmw7 to maj±, i powi±zane to z tempomatem jest - czy siê mylê i w oplach jest inaczej ?

Tylko nie jecha³em jeszcze ani oplem z kamer±, ani bmw7 f1.

pozdrawiam.

Data: 2011-03-02 20:43:08
Autor: marjan
W dniu 2011-03-02 20:37, Marcin Kiciñski pisze:
[...]

Tak jakby trafi³e¶ w sedno ;) bo sobie wybra³em taki temat pracy in¿ynierskiej. Chcê wiêc zg³êbiæ trochê ten temat dowiaduj±c siê, jak to dzia³a fabrycznie. Zastanawia mnie g³ównie odporno¶æ algorytmu na zabrudzone znaki, lub zbyt du¿± ich gêsto¶æ (co zostanie wtedy wykryte) aby mieæ jaki¶ punkt zaczepienia do mojej pracy.

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2011-03-02 21:00:05
Autor: Marcin Kiciñski
W dniu 2011-03-02 20:43, marjan pisze:

Zastanawia mnie g³ównie odporno¶æ algorytmu na
zabrudzone znaki,

To nie problem, SN potrafi± rozpoznawaæ obiekty "uszkodzone", a taka np. siec Hopfielda potrafi odtwarzaæ brakuj±ce fragmenty obrazu :)

> lub zbyt du¿± ich gêsto¶æ (co zostanie wtedy wykryte)
aby mieæ jaki¶ punkt zaczepienia do mojej pracy.

Liczba znaków drogowych jest skoñczona, zatem nie problem zaprojektowaæ SN posiadaj±c± po jednym sygnale wyj¶ciowym na ka¿dy znak (najprostsze rozwi±zanie). Wtedy mo¿liwe jest jednoczesne rozpoznanie wielu znaków :)

Marcin Kiciñski
Grande Punto 360° 1.4 77KM

Data: 2011-03-02 20:43:55
Autor: MarcinJM
[...]

A cel takiego rozpoznawania?
Bo zblizamy sie do punktu, w ktorym kierowca nie odrywa wzroku od wyswielaczy, a przednia szyba staje sie zbedna.

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2011-03-02 20:56:35
Autor: marjan
W dniu 2011-03-02 20:43, MarcinJM pisze:
[...]

Wiesz, zawsze mo¿na to zgraæ z plikami d¼wiêkowymi i odci±¿yæ kierowcê od konieczno¶ci skupiania siê na znakach drogowych, bo bêdzie to mówione :)

Oczywi¶cie traktujê to bardziej jako ciekawostkê, ni¿ system na którym warto polegaæ (podobnie jak GPS itp.).

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2011-03-03 09:07:12
Autor: Mirek Ptak
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Dnia 2011-03-02 16:22,  *marjan* napisa³, a mnie co¶ podkusi³o, ¿eby odpisaæ:
[...]

W Oplu wygl±da to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=36nocl5uTmE
Sam nie jecha³em jeszcze tak wyposa¿onym samochodem, ale z tego co wiem od znajomego to system generalnie s³u¿y "przypominaniu" jakie znaki minêli¶my i pokazuje tylko te najwa¿niejsze - zakazy i ich odwo³ania.

Pozdrawiam - Mirek
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2011-03-03 09:14:52
Autor: MM
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Dnia 03-03-2011 o 09:07:12 Mirek Ptak <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl>  napisa³(a):

[...]

Ciekawe jak sobie to radzi jak s³oñce mocno ¶wieci w kamerê, lub te¿ jest  ciemno.

Data: 2011-03-03 17:04:05
Autor: Papkin
Rozpoznawanie znaków drogowych.

Ciekawe jak sobie to radzi jak s³oñce mocno ¶wieci w kamerê, lub te¿
jest ciemno.

dokladnie, tam jest jasno, nie trzesie bo droga nowa i znaki nie sa zdewastowane ;)

Placic za taki bajer - kretynizm. Co sie dzieje jak znak odwolujacy zakaz nie istnieje (bo ktos go ukradl)? Niektore znaki odwoluje skrzyzowanie - to cos widzi skrzyzowanie i odwola odpowiedni znak?

Data: 2011-03-03 12:34:59
Autor: Albercik
W dniu 02.03.2011 16:22, marjan pisze:
[...]

zna kogoÅ›, kto to ma?

Chodzi mi przede wszystkim o skuteczność działania, np. jak często się
to myli, zwłaszcza w miejskich aglomeracjach, gdzie jest duże
zagęszczenie znaków.

Z góry dzięki za odpowiedzi.

Z ciekawości... Jak sobie radzi taki system z odwołaniem zakazu po przejechaniu skrzyżowania? Z nawigacji pobiera dane? czy też rozpoznaje skrzyżowanie? a jak rozpoznać skrzyżowanie jak jest więcej pasów, albo jak się zmienia ilość pasów? czy rozróżni taką sytuacje kończącego się pasa, od np pasa włączającego się do ruchu? Problem raczej nie banalny..

Data: 2011-03-03 05:23:58
Autor: Marcin Kiciñski
Rozpoznawanie znaków drogowych.
On 3 Mar, 12:34, Albercik <nie.wysylaj.tu.poc...@gazeta.pl> wrote:

Z ciekawo¶ci... Jak sobie radzi taki system z odwo³aniem zakazu po
przejechaniu skrzy¿owania? Z nawigacji pobiera dane? czy te¿ rozpoznaje
skrzy¿owanie? a jak rozpoznaæ skrzy¿owanie jak jest wiêcej pasów, albo
jak siê zmienia ilo¶æ pasów? czy rozró¿ni tak± sytuacje koñcz±cego siê
pasa, od np pasa w³±czaj±cego siê do ruchu? Problem raczej nie banalny..

Ja w ogóle nie widzê problemu, bo niby po co system mia³by wiedzieæ o
odwo³aniu zakazu czy ograniczenia? ¯eby automatycznie przyspieszyæ?
IMHO taki system ma wpieraæ kierowcê i ostrzegaæ o zagro¿eniach, a nie
podpuszczaæ "teraz do dechy, bo ograniczenia ju¿ nie ma" ;)

Pozdrawiam
Marcin Kiciñski

Data: 2011-03-03 15:02:13
Autor: Albercik
W dniu 03.03.2011 14:23, Marcin Kiciñski pisze:
[...]

Po to ¿e czasem siê zdarza sytuacja ¿e znak zakazu zwiêksza prêdko¶æ, Przyk³adowo ograniczenie prêdko¶ci do 80 w terenie zabudowanym. Skrzy¿owanie w takim przypadku odwo³uje ten zakaz i trzeba jechaæ dalej 50'tk±.

Data: 2011-03-03 07:12:58
Autor: Marcin Kiciñski
Rozpoznawanie znaków drogowych.
On 3 Mar, 15:02, Albercik <nie.wysylaj.tu.poc...@gazeta.pl> wrote:

Po to e czasem si zdarza sytuacja e znak zakazu zwi ksza pr dko ,
Przyk adowo ograniczenie pr dko ci do 80 w terenie zabudowanym.
Skrzy owanie w takim przypadku odwo uje ten zakaz i trzeba jecha dalej
50'tk .

Znasz takie przypadki? Bo ja w takiej sytuacji zawsze widzia³em
dodatkowe ograniczenie do 50, a nie domy¶lne odwo³anie 80 przez
skrzy¿owanie.
Poza tym w samochodzie jest jeszcze kierowca, którego obecno¶æ tego
systemu nie zwalnia z my¶lenia.

Pozdrawiam
Marcin Kiciñski

Data: 2011-03-03 17:11:31
Autor: neoniusz
W dniu 11-03-03 16:12, Marcin Kiciñski pisze:
[...]

Zapraszam do Krakowa.

Data: 2011-03-03 17:38:05
Autor: JaromirD
neoniusz wrote:

W dniu 11-03-03 16:12, Marcin Kiciński pisze:
[...]

Znasz takie przypadki? Bo ja w takiej sytuacji zawsze widziałem
dodatkowe ograniczenie do 50, a nie domyślne odwołanie 80 przez
skrzyżowanie.

Zapraszam do Krakowa.

Gdzie?

Data: 2011-03-03 13:26:07
Autor: Kamil
On 03/03/2011 11:34, Albercik wrote:
[...]

A jak ladownik na marsie rozpoznaje, ze trzeba juz zmniejszyc ciag silnikow? Problem rozpoznania skrzyzowan jest przy tym raczej banalny.

Kamil

Data: 2011-03-03 14:37:52
Autor: wchpikus
Rozpoznawanie znaków drogowych.
A czy przypadkiem ladownik nie loduje swobodnie,hamujac spadochronem?
Co do rozpoznawania znakow, sa juz algorytmy ropoznawania twarzy to zrobienie takiego, co rozpoznaje znaki jest chyba latwiejsze..

Data: 2011-03-03 15:00:05
Autor: Albercik
W dniu 03.03.2011 14:37, wchpikus pisze:

Co do rozpoznawania znakow, sa juz algorytmy ropoznawania twarzy to
zrobienie takiego, co rozpoznaje znaki jest chyba latwiejsze..

Ale ja nie pytałem o znaki, bo to jest proste, sam się sieciami neuronowymi bawiłem. Znak jest jednoznacznie zdefiniowany.
Powiedz mi jak rozpoznać jednoznacznie że przejechaliśmy skrzyżowanie odwołujące znak, a nie że przykładowo krawężnik się skończył?

Data: 2011-03-03 14:06:57
Autor: Kamil
On 03/03/2011 14:00, Albercik wrote:
[...]

Sprawdzajac, czy jest tam droga w bok?

Kamil

Data: 2011-03-03 17:06:13
Autor: Papkin
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Sprawdzajac, czy jest tam droga w bok?

A jak droba w bok to parking , tu juz mozemy sypac dodatkowe klody. Na filmie znaki czyste, u nas czesto sa pomazane przez debili i to czarnym :/

Data: 2011-03-03 19:06:59
Autor: Borys Pogore³o
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Dnia Thu, 03 Mar 2011 14:06:57 +0000, Kamil napisa³(a):

neuronowymi bawi³em. Znak jest jednoznacznie zdefiniowany.
Powiedz mi jak rozpoznaæ jednoznacznie ¿e przejechali¶my skrzy¿owanie
odwo³uj±ce znak, a nie ¿e przyk³adowo krawê¿nik siê skoñczy³?

Sprawdzajac, czy jest tam droga w bok?

 Zgodna z PoRD z dok³adno¶ci± do d³ugo¶ci i typu nawierzchni? :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-03-03 18:09:06
Autor: Kamil
On 03/03/2011 18:06, Borys Pogore³o wrote:
[...]

A to juz pretensje do polski, ze ma idiotycznie rozwiazane oznakowanie. :)

Kamil

Data: 2011-03-04 14:25:51
Autor: radekp@konto.pl
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Thu, 3 Mar 2011 19:06:59 +0100, w <tbb8hqf4316y$.1pp5cdhqo6fu6.dlg@40tude.net>,
Borys Pogore³o <borys@pl.edu.leszno> napisa³(-a):

Dnia Thu, 03 Mar 2011 14:06:57 +0000, Kamil napisa³(a):

 Zgodna z PoRD z dok³adno¶ci± do d³ugo¶ci i typu nawierzchni? :)

Generalnie to nawigacje maj± wbudowane mapy dróg, wiêc nie ma co "skanowaæ"
drogi, chyba ¿e to jaka¶ inna navi ;).

Data: 2011-03-04 16:35:44
Autor: Borys Pogore³o
Rozpoznawanie znaków drogowych.
Dnia Fri, 04 Mar 2011 14:25:51 +0100, radekp@konto.pl napisa³(a):

 Zgodna z PoRD z dok³adno¶ci± do d³ugo¶ci i typu nawierzchni? :)

Generalnie to nawigacje maj± wbudowane mapy dróg, wiêc nie ma co "skanowaæ"
drogi, chyba ¿e to jaka¶ inna navi ;).

 Ogólnie to tak, ale mapy maj± b³êdy, i to czêsto. Przed Policj± raczej nie
przejdzie t³umaczenie "ale samochód my¶la³, ¿e to jest skrzy¿owanie" ;)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Rozpoznawanie znaków drogowych.