Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Rozruch i ladowanie

Rozruch i ladowanie

Data: 2018-02-28 19:16:27
Autor: ToMasz
Rozruch i ladowanie
1. Po jakim czasie jazdy (cykl mieszany) do akumulatora "wróci" energia, jaka została zużyta przez rozrusznik?
> 2. Po jakim czasie postoju z włączonym TYLKO silnikiem (bez
> odbiorników energii) do akumulatora "wróci" energia zużyta przez
> rozrusznik?

akumulator samochodowy, jest ładowany przez alternator stałym napięciem. czyli regulator w alternatorze dąży do tego aby napięcie było ok 14v, a prąd... w zależności od potrzeby i... możliwości alternatora. może on "dawać" z 50 amper albo więcej. więc teoretycznie naładujesz 50 amperowy akumulator w godzinę. ale w praktyce jest tak, ze masz pobór np 500A przez 5 sek. czyli 1/12 minuty czyli 1/720godziny. 500A/720... mniej niż jedna amperogodzina do podładowania!!! Więc "regeneracja" takiego akumulatora to kwestia minut, nie godzin. a to czy stoi czy jedzie to niewielka różnica.

> 3. Czy to prawda, że prędkość obrotowa nie ma wpływu na prąd
> ładowania, że zawsze alternator/prądnica "produkuje" prąd ok 14V?

w zasadzie prawda. wyobraź sobie dynamo rowerowe. magnesik i cewka. wiadomo, im czybciej jedziesz rowerem tym mocniej świeci. a teraz zastąp ten magnes, elektromagnesem, w którym regulujesz przepływ prądu. czyli jeśli nam żaróweczka w rowerze świeci za mocno, to zmniejszamy prąd idący do elektromagnesu - dynamo daje mniej mocy. odwrotna sytuacja jest podobna. jesli dynamko się za wolno kręci, to trzeba zwiększyć prąd elektromagnesu i przy wolnych obrotach wytworzy konieczną ilość energii.
dokładnie tak samo jest w samochodzie. na niskich obrotach, regulator "daje" więcej prądu, więc "tak jakby" zwiększa wydajność całego alternatora. Niestety jest jakaś wartość graniczna, przy której na jeden obrót wirnika więcej nieda się wycisnąć. tyle że ta wartość jest poniżej wolnych obrotów. w sprawnym aucie, na wolnych obrotach akumulator jest zawsze ładowany. jeśli chcesz sprawdzić ten fakt w swoim aucie, to zrób tak. na wolnych obrotach, zaraz  po rozruchu nocą, pozostaw auto na parę sekund na załączonych światłach, dodaj gazu i patrz czy światło się "rozjaśnia". jeśli tak, to jesteś na granicy wydajności ładowania. jeśli nie, jasność jest niezależna od obrotów - alternator ma duży zapas.

ToMasz

Rozruch i ladowanie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona