Data: 2009-02-24 23:47:56 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
http://www.youtube.com/watch?v=0ul_5DtMLhc
Chyba nie bylo? Ciekawostka to kolejny pilot, ktory wierzy, ze samolot nie wystartuje. Ale ja go rozumiem, tez przez kilka godzin mi sie tak wydawalo, co niestety zarchiwizowal Google ;) Protz |
|
Data: 2009-02-24 23:09:36 | |
Autor: --=JJay=-- | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Protz pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=0ul_5DtMLhc Bylo, w tv ;-) Ciekawostka to kolejny pilot, ktory wierzy, ze samolot nie wystartuje. Ale ja go rozumiem, tez przez kilka godzin mi sie tak wydawalo, co niestety zarchiwizowal Google ;) Ten test to jedna wielka lipa i panowie pogromcy udowodnili tylko swoj ignorancj. Jedyne co ma znaczenie przy starcie samolotu to prdko wzgldem powietrza i to wiemy wszyscy. Fizyki nie oszukasz, jak nie ma odpowiedniej prdkoci opywu profilu to sia nona si sama z siebie nie pojawi i samolot nie poleci. Popatrz na pachoki ustawione obok pasa, przecie wida, ze samolot przemieszcza sie do przodu a to, ze mu sie "grunt z pod ng" usuwa to powoduje tylko to, ze kola mu sie szybciej krc. Pozdrawiam -- -- =JJay=-- www.aeroklub.deblin.pl, www.klubkm.pl, moje zdjcia na airliners.net - http://tiny.pl/rcwl "Nie dyskutuj z debilem bo najpierw cignie ci do swojego poziomu a potem pokona dowiadczeniem" |
|
Data: 2009-02-25 00:26:36 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "-- =JJay=-- " <jjay@NOSPAMgazeta.pl> napisa Ten test to jedna wielka lipa i panowie pogromcy udowodnili tylko swoj ignorancj. Nie, oni po prostu zrobili test zgodnie z trescia zagadki, co chyba ostatecznie zamknelo usta twierdzacym, ze 'nie poleci' pasa, przecie wida, ze samolot przemieszcza sie do przodu a to, ze mu sie "grunt z pod ng" usuwa to powoduje tylko to, ze kola mu sie szybciej krc. Zgadza sie, wszystko jest jasne. Protz |
|
Data: 2009-02-25 00:25:06 | |
Autor: dnkt | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Dnia Wed, 25 Feb 2009 00:26:36 +0100, Protz napisał(a):
Nie, oni po prostu zrobili test zgodnie z trescia zagadki, co chyba To jest jakieś celowe niedomówienie z Twojej strony? Jaki masz cel? |
|
Data: 2009-02-25 01:36:10 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Użytkownik "dnkt" <dnkt@o2.pl> napisał To jest jakieś celowe niedomówienie z Twojej strony? Nie rozumiem. Protz |
|
Data: 2009-02-25 10:36:21 | |
Autor: dnkt | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Dnia Wed, 25 Feb 2009 01:36:10 +0100, Protz napisał(a):
Użytkownik "dnkt" <dnkt@o2.pl> napisał Bo pachnie trollem. |
|
Data: 2009-02-25 11:54:42 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Użytkownik "dnkt" <dnkt@o2.pl> napisał Bo pachnie trollem. Fakt. Protz |
|
Data: 2009-02-25 00:35:01 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "Protz" <nie@mam.pl> napisa Nie, oni po prostu zrobili test zgodnie z trescia zagadki, co chyba ostatecznie zamknelo usta twierdzacym, ze 'nie poleci' Wlasnie szybko przegooglalem troche amerykanski internet: nie, nie zamknelo ust twierdzacym, ze nie poleci. Wlasciwie mnie to nie dziwi. A do zagadki wrocilem bo pojawila sie nowa kwestia: http://www.youtube.com/watch?v=xHsXcHoJu-A&feature=related Oczywiscie wiekszosc komentujacych sadzi, ze pojazd napedzany jedynie wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr. Protz |
|
Data: 2009-02-25 00:37:20 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "Protz" <nie@mam.pl> napisa wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr. Nieprecyzyjnie sie wyrazam: poruszac sie z predkoscia wieksza niz predkosc wiejacego wiatru. Protz |
|
Data: 2009-02-25 09:27:25 | |
Autor: DJ | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr. Przeciez wystarczy popatrzec na predkosci np. bojerow i od razu widac, ze sa znacznie wieksze niz predkosc wiejacego wiatru. Podobnie jest z szybkimi pojazdami poruszajacymi sie po wodzie. Tu roznica jest mniejsza, bo wystepujace opory sa wieksze. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2009-02-25 10:21:56 | |
Autor: Michal Jankowski | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
"DJ" <dariuszj@poczta.onet.pl> writes:
wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr. Ale bojery nie poruszaja sie Z WIATREM. Tu jest pies pochowany. MJ |
|
Data: 2009-02-25 11:05:33 | |
Autor: DJ | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
>>>> wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr.
Bylo: "poruszac sie z predkoscia wieksza niz predkosc wiejacego wiatru". Nie wazne czy z wiatrem czy pod wiatr. Po drugie co to znaczy z wiatrem? Jesli idealnie w osi wiatru to w sumie masz racje. Jesli nie idealnie, a domyslam sie, ze o to chodzi to juz nie masz racji. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2009-02-25 11:54:27 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "DJ" <dariuszj@poczta.onet.pl> napisa Bylo: "poruszac sie z predkoscia wieksza niz predkosc wiejacego wiatru". Nie wazne czy z wiatrem czy pod wiatr. Zeby jeszcze doprecyzowac: DDW - direct down wind. W osi wiatru. O tym sa dyskusje, na pl.misc.fizyka juz rozpisali bardzo skomplikowanymi wzorami, ze to mozliwe. ; ) Protz |
|
Data: 2009-02-25 12:11:57 | |
Autor: DJ | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Bylo: "poruszac sie z predkoscia wieksza niz predkosc wiejacego wiatru". Nie wazne czy z wiatrem czy pod wiatr. No to teraz jasne. Przyznam szczerze, ze kwestia jest dosc ciekawa i poki co nie mam na ten temat wlasnego zdania. Swoja droga mam nadzieje, ze za ten temat sie nie wezma w "MythBusters". Pewnie zaraz by skonstruowali jakies prymitywne urzadzenie i stwierdzili, ze to niemozliwe. Czasami mnie drazni ich podejscie. Jak im sie cos nie udalo to zaraz znaczy, ze jest to niemozliwe. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2009-02-28 17:25:16 | |
Autor: Sqeeb | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
On Wed, 25 Feb 2009 11:54:27 +0100
"Protz" <nie@mam.pl> wrote: Zeby jeszcze doprecyzowac: DDW - direct down wind. W osi wiatru. O tym sa dyskusje, na pl.misc.fizyka juz rozpisali bardzo skomplikowanymi wzorami, ze to mozliwe. ; ) Mgby zarzuci linkiem? Albo chocia nazwe wtku? -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-02-28 17:42:33 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "Sqeeb" <sqeeb@internet.community> napisa Mgby zarzuci linkiem? Albo chocia nazwe wtku? 'Z wiatrem szybciej od wiatru' Protz |
|
Data: 2009-02-25 12:07:00 | |
Autor: Michal Jankowski | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
"DJ" <dariuszj@poczta.onet.pl> writes:
>>>> wiatrem moze z wiatrem jechac szybciej niz wiatr.^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^
Bylo, ze z wiatrem. MJ |
|
Data: 2009-02-25 09:32:05 | |
Autor: DJ | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Co niby ten test mial udowodnic? Mimo najszczerszych checi nie moge tego pojac. Jesli pas przemieszcza sie z predkoscia x wzgledem ziemi, a samolot z predkosci wieksza od x o y to ma predkosc wzgledem ziemi (powietrza) y i jesli ta predkosc bedzie wystarczajaco duza to samolot poleci. Jak dla mnie to jest fizyka/matematyka na poziomie szkoly podstawowej. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2009-02-25 11:56:53 | |
Autor: Protz | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik "DJ" <dariuszj@poczta.onet.pl> napisa Co niby ten test mial udowodnic? Ze samolot poleci. jesli ta predkosc bedzie wystarczajaco duza to samolot poleci. Jak dla mnie to jest fizyka/matematyka na poziomie szkoly podstawowej. Tak, jak dla Ciebie. Ale wpisz 'plane treadmill' do googla i zobaczy ile lat tym zyl internet. Wiec ja sie bardzo ciesze, ze pogromcy mitow w koncu to zrobili. Protz |
|
Data: 2009-02-25 12:01:23 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
DJ wrote:
Co niby ten test mial udowodnic? Mimo najszczerszych checi nie moge tego pojac. Problem z t zagadk by zawsze taki, e nie bya dobrze zdefiniowana. Jeli wyobrazimy sobie, e bienia jest niejako smycz, ktra trzyma samolot, to oczywicie nie poleci. Jeli za to pominiemy tarcie, co zwykle robi si przy prostych problemach fizycznych, to oczywicie poleci, bo ruch bieni nie bdzie mia na samolot adnego wpywu. Poniewa nie byo to nigdy cile zdefiniowane, a kady mia inne intuicje, to std flejmy. |
|
Data: 2009-02-25 11:17:54 | |
Autor: dnkt | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Dnia Wed, 25 Feb 2009 12:01:23 +0100, Delfino Delphis napisał(a):
Ponieważ nie było to nigdy ściśle zdefiniowane, a każdy miał inne Dla mnie flejmy biorą się stąd, że ludzie nie wiedzą (lub udają że nie wiedzą) dlaczego samolot lata. Wtedy tę „zagadkę” można faktycznie nazwać zagadką. |
|
Data: 2009-02-25 13:24:46 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
dnkt wrote:
Dla mnie flejmy biorą się stąd, że ludzie nie wiedzą (lub udają że nie wiedzą) dlaczego samolot lata. Wtedy tę „zagadkę” można faktycznie Taki był zamysł tej zagadki. Ale przez to, że była źle zdefiniowana to wyszło jak wyszło. Ze stwierdzenia, że bieżnia kręci się w przeciwną stronę wcale nie wynika, że samolot będzie spoczywał względem powietrza, a jak mniemam taki był zamysł autora. |
|
Data: 2009-02-25 16:10:45 | |
Autor: Ivan | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Taki był zamysł tej zagadki. Ale przez to, że była źle zdefiniowana to Samolot by NIE poleciał jedynie w przypadku GDYBY napęd samolotu względem powietrza w fazie startu generowały TYLKO koła mające kontak z poruszającym się w przeciwną stronę pasie. W przypadku kiedy napęd generuje ŚMIGŁO względem powietrza pas nie jestr żadnym układem odniesienia dla samolotu (chyba, że dla łożysk kół jak ktoś przytomnie zauważył). Tak więc mit był gfupi jak amerykanie :) Co do poruszonych wczesniej obiektów napędzanych wiatrem i ich prędkości względnej - najlepszym przykładem jest łódka lub bojer. Płynięcie z wiatrem (fordewind) np na motyla (rozwinięte w przeciwne strony fog i grot) jest najmniej ekonomiczne - nigdy nie popłynie szybciej niż bezwzględna prędkość wiatr - po prostu przy osiągnięciu prędkości wiatru (teoretycznie - poomijam opory ruchu) wiatr pozorny wynosi 0 km/h - i co wtedy ma napędzac taki obiekt? siła bezwładności??. OIDP najszybsze parametry osiągamy płynąc z wiatrem z boku (półwiatr) - wtedy są najbardziej optymalne warunki pracy żagla (tworzy profil podobny do profilu skrzydła samolotu), choć niektórzy twioerdzą, że baksztag. Generalnie zależy to od rodzaju ożaglowania. Przy półwietrze w łódkach gdzie jest fok i grot pracują nie tylko żagle ale duże znaczenie ma też rodzaj dyszy tworzonej pomiędzy żaglami i to włąśnie zjawisko umożliwia zwiększenie prędkości względnej wiatru i osiuągnięcie większej prędkości niż prędkość bezwzględna wiatru. Ot takie laicke rozważania. :) |
|
Data: 2009-02-25 15:18:15 | |
Autor: dnkt | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Dnia Wed, 25 Feb 2009 16:10:45 +0100, Ivan napisał(a):
Samolot by NIE poleciał jedynie w przypadku GDYBY napęd samolotu A gdyby wiał silny wiatr? :D Co do poruszonych wczesniej obiektów napędzanych wiatrem i ich prędkości Ale nie mają własnego napędu :) |
|
Data: 2009-02-26 12:43:07 | |
Autor: Grzegorz Kurczyk | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Użytkownik dnkt napisał:
Dnia Wed, 25 Feb 2009 16:10:45 +0100, Ivan napisał(a): Jak będzie wiał odpowiednio silny wiatr to nawet silnik nie będzie potrzebny. Wystarczy odpowiednio długi kawał sznurka ;-) i poleci (tzn. wzniesie się). Pozdrawiam Grzegorz |
|
Data: 2009-02-25 16:22:39 | |
Autor: DJ | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Samolot by NIE polecia jedynie w przypadku GDYBY napd samolotu wzgldem powietrza w fazie startu generoway TYLKO koa majce kontak z poruszajcym si w przeciwn stron pasie. W przypadku kiedy napd generuje MIGO wzgldem powietrza pas nie jestr adnym ukadem odniesienia dla samolotu (chyba, e dla oysk k jak kto przytomnie zauway). Chce tylko dla formalnosci zauwazyc, ze nawet gdyby naped stanowily kola a nie smiglo to tez samolot moglby sie oderwac. Oczywiscie wtedy predkosc obwodowa kol musiala by byc wieksza niz predkosc z jaka porusza sie pas wzgledem ziemi. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2009-02-25 19:32:25 | |
Autor: Ivan | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
A gdyby wia silny wiatr? :D No oczywicie uprociem rozumowanie przyjmujc V wiatru = 0, Wiadomo e przy odpowiednio silnym wietrze wystartuje nie tylko samolot ale i stodoa lub TIR :) Nie zmienia to faktu, e kto tworzc dyskutowany mit pochrzani ukady odniesienia Chce tylko dla formalnosci zauwazyc, ze nawet gdyby naped stanowily kola a nie smiglo to tez samolot moglby sie oderwac. Oczywiscie wtedy predkosc obwodowa kol musiala by byc wieksza niz predkosc z jaka porusza sie pas wzgledem ziemi. Tu tez kolega wyapa pewne uproszczenie. Chodzio mi o to, e prdko generowana przez "naped koowy" jest rwna (ale zwrcona przeciwnie) do predkoci ruchomego pasa. Zresz, tak podchodzc mona sporzdzi (teoretycznie) eksperyment w ktrym pomimo zachowanych warunkw jak na filmie - samolot NIE wystartje. Wystarczy (przy zerowym wietrze rzeczywistym) cign samolot _do_tyu_ NA pasie z prdkoci rwn prdkoci startu. :) |
|
Data: 2009-02-27 02:16:22 | |
Autor: Krzysztof Rudnik | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
DJ wrote:
Ale to by wymagało od silnika dużo większej mocy. Krzysiek Rudnik |
|
Data: 2009-02-26 00:13:11 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Ivan wrote:
Samolot by NIE poleciał jedynie w przypadku GDYBY napęd samolotu względem powietrza w fazie startu generowały TYLKO koła mające kontak z poruszającym się w przeciwną stronę pasie. W przypadku kiedy napęd generuje ŚMIGŁO względem powietrza pas nie jestr żadnym układem odniesienia dla samolotu (chyba, że dla łożysk kół jak ktoś przytomnie zauważył). Tak więc mit był gfupi jak amerykanie :)No właśnie w tym rzecz. Siła tarcia na kolach może równoważyć siłę ciągu względem powietrza. Żaden problem. Tylko bieżnia musi się szybko kręcić. Żeby sobie to uzmysłowić wystarczy wyobrazić sobie samolot na płozach. Poleci? |
|
Data: 2009-03-01 04:36:52 | |
Autor: Dariusz K. adziak | |
Rozwiazanie starej zagadki lotniczej | |
Uytkownik -- =JJay=-- napisa:
Protz pisze: W kracowym przypadku to usuwanie grunty mogoby mie jakie znaczenie - koa szybciej si krc wic opory przez nie stawiane rosn, wicej mocy idzie w opory toczenia a nie w rozpdzanie wzgldem powietrza - tyle e ciut szybko ten grunt trzeba by cofa... -- Darek |