Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?

Data: 2009-06-23 07:26:49
Autor: Bartek
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Witam
Jaką obecnie najkorzystniej zabrać do Rumunii walutę? Kilka lat temu
opłacało się wymieniać USD w kantorach zwracając uwagę na prowizję, a
jak jest teraz?

Jakie są mniej więcej ceny paliwa, żywności (piwa ;>)?

Chcemy jechać tam na jakieś 7...9 dni samochodem, w planie kawałek
Fogaraszy lub Bucegi i ewentualnie Morze Czarne na chwilę. Są tam jakieś
parkingi strzeżone, jeżeli tak, to mniej więcej jakich wydatków należy
się spodziewać? Jeżeli nie, to czy są jakieś problemy z postawieniem
samochodu na czyimś podwórku np. w Sybinie?

Dzięki wszystkim z góry za wskazówki.

FUT: pl.rec.gory
Adres z nagłówka jest spamtrapem: http://sq9mev.info/spamtrap.html
Prawdziwe dane kontaktowe znajdziesz tu: http://sq9mev.info/kontakt.html

Data: 2009-06-23 07:06:39
Autor: Tomasz Konik
[...]

Kiedyś rzeczywiście USD był korzystny. Na prowincji z pewnością będzie
bardziej przyswajalny (nie tylko w kantorach/bankach).

Jakie są mniej więcej ceny paliwa, żywności (piwa ;>)?

Nieco wyższe niż w PL. Miejscowe wyroby mogą wciąż być tańsze (piwo Ciuk i
Ursus, wina stołowe Perla;-))

[...]

Generalnie pojęcie parkingu strzeżonego w RO jest wciąż mało znane. Nawet przy
hotelach praktycznie występują. Przy nowych obiektach (pensjonaty, hotele) już
znajdziesz. Publicznych, w naszym rozumieniu - raczej nie ma, nawet w
miejscowościach turystycznych, a pytania o takowe budzą zdumienie. Dot. ter.
Siedmiogrodu i Karpat; chyba, że coś się nagle zmieniło.
Z ludźmi się łatwo dogadasz - prywatnie można auto zostawić w jakiej
zagrodzie. BTW: wspomniane przeze mnie tereny są bardzo bezpieczne jeśli
chodzi o pozostawianie pojazdu bez opieki, aczkolwiek nigdy nie pokusiłem się
o porzucenie żelaza na noc.
Pozdrawiam;-)
Konik

Data: 2009-06-23 09:37:28
Autor: Desoft

Użytkownik "Bartek" <jcpjs@sq9mev.info> napisał w wiadomości news:h1pp38$gie$1news.onet.pl...
Witam
Jaką obecnie najkorzystniej zabrać do Rumunii walutę? Kilka lat temu
opłacało się wymieniać USD w kantorach zwracając uwagę na prowizję, a
jak jest teraz?

Kartę płatniczą.

Jakie są mniej więcej ceny paliwa, żywności (piwa ;>)?

Minimalnie mniej jak w u nas.

Normalnie, jak UE.

--
Desoft

Data: 2009-06-23 09:56:12
Autor: lleeoo
Bartek pisze:
Witam
Jaką obecnie najkorzystniej zabrać do Rumunii walutę? Kilka lat temu
opłacało się wymieniać USD w kantorach zwracając uwagę na prowizję, a
jak jest teraz?

Najlepiej wypłacić z bankomaty na miejscu i od razu większa kwotę wtedy prowizje płacisz tylko raz, a i tak w większości miejsc zapłacisz kartą.

Jakie są mniej więcej ceny paliwa, żywności (piwa ;>)?

Ceny paliwa trochę mniejsze niż u nas (wrzesień 2008) mnie interesował najbardziej LPG i wychodził jakieś 1,5zł a u nas wtedy było 1,9.
Jeśli chodzi o żywność ceny porównywalne ale możesz się zdziwić bo niektóre rzeczy były droższe niż u nas.

[...]

O samochód obawiał bym się tylko w wielkich miastach, prowincja jak wszędzie ludzie jakby życzliwsi.

Data: 2009-06-23 10:07:28
Autor:
lleeoo <lleeoo@poczta.onet.pl> napisał(a):
Najlepiej wypłacić z bankomaty na miejscu i od razu większa kwotę wtedy prowizje płacisz tylko raz, a i tak w większości miejsc zapłacisz kartą.

jak ma konto w mBanku to nie płaci prowizji wogóle.

Data: 2009-06-23 21:15:48
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Panie doczu@NOSPAM.gazeta.pl, prezesie pl.rec.gory z siedzibą w
<news:h1q9h0$b7l$1inews.gazeta.pl> przy ul....

[...]

Tylko 2% za przewalutowanie.
Można się zdziwić ;-)

Data: 2009-06-24 06:04:24
Autor: Doczu
Marek 'marcus075' Karweta pisze:
[...]

możesz rozinac myśl ?
ostatnio (1,5 tyg. temu) wypłacałem hrywny na Ukrainie i kurs wychodził ok 0.41 lub 0,42 PLN za hrywnę (obliczam na podstawie kwoty jaka "zeszła" mi z konta). W kantorach na granicy było 0,46 - 0,49. Różnica niewielka, ale zawsze jakaś jest in plus. Żadnych innych koztów nie było.

--
Pozdrawiam Doczu
http://doczu.cba.pl

Data: 2009-06-24 12:43:20
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwoś ci parkingu?
Panie Doczu, prezesie pl.rec.gory z siedzibą w
<news:h1s8gk$p7g$1inews.gazeta.pl> przy ul....

[...]

Miła pani na infolinii mBanku poinformowała mnie, że biorą 2% opłaty za
przewalutowanie transakcji. Więcej na infolinii Ci powiedzą, albo strona
mBanku.

Data: 2009-06-24 20:45:56
Autor: Doczu
[...]

a niech biora i 20 % ja Ci podaję informacje ile mi zeszło FIZYCZNE z konta. Żadnych innych opłat nie było. Skoro więc Pani na infolinii poinformowala Cię o 2% to znaczy, że wliczają te 2% do tego co ściągają z konta a to i tak wychodzi korzystniej niz wymiana w kantorze (kursy jak podałem wyżej)

Data: 2009-06-23 11:57:38
Autor: huck
[...]

zabrać ojro, czesto gesto w ojro mozna płacic i nawet uczciwie to przeliczaja wydajac reszte w ichniej walucie
mozna kaske wyciagac z bankomatu, z bakomatu UNIcredito to nawet jak ktos ma maestro pekaosa to bezprowizyjnie
ceny sa porównywalne z naszymi (2008), paliwo jest z reguły tansze niz u nas
tutaj linka
http://www.petrom.com/portal/01/petromcom/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_Qj4o3i_c1sPRw8ww1CnU08fQycHOL9wo1BynFJuVh6a4fiV9PgKWTd6ihY4iLk0mosZNxQLxRoA9uPUGpefq-Hvm5qfre-gH6BbmhEeWOjooAp7eDJw!!/delta/base64xml/L3dJVkEvd0RNQUJrQUVnQSEhLzRJVUdSWVFnL182X00wOUhGSVUyVUE0SUowRkZfSUtBL183X00wOUhGSVUyVUE0SUowRkZfMUg1TQ!!
co do parkingów to nie mam pojecia ,nie korzytsam z tego typu wynalazków bo nie mieszcza sie mi w budzecie :-)
pozdroo
hk

Data: 2009-06-24 20:29:26
Autor: Mihajlo
[...]

Zdecydowanie Euro - w koncu Rumunia jest w UE.

Ozdrawiam,
Mihajlo

Data: 2009-06-24 20:43:08
Autor: Franz
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Użytkownik "Mihajlo"
[...]

Żadna różnica. Mają takie same porządne widełki na dolary, co i na euro.
Dobrą wiadomością jest, że leu (RON) stracił w ostatnim półroczu odrobinkę więcej niż złotówka, co jest rzadkim przypadkiem bo jak okiem sięgnąć, większość krajów bardzo nam podrożała (ex.: korona czeska z 1,4 na 1,7, kuna chorwacka z ..5 na 0,62). O na jesieni wychodziło mnie ok. 1,1PLN za 1 RON, to teraz w maju już tylko 1,05PLN.
Kolejną dobrą wiadomością jest, że benzyna, ktora, zwykle była minimalnie tylko tańsza, niż w Polsce, teraz była już zauważalnie tańsza.
Ceny żywności analogiczne do polskich.
--
Pozdrawiam,
Franz

Data: 2009-06-24 21:56:52
Autor: Doczu
Franz pisze:
 O na jesieni wychodziło mnie ok. 1,1PLN za 1 RON, to teraz w maju
już tylko 1,05PLN.

Na jesieni przy wypłacie z bankomatu 1 RON wychodziło bodaj 0,88 PLN.

Data: 2009-06-24 22:35:34
Autor: Franz
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Użytkownik "Doczu"
 O na jesieni wychodziło mnie ok. 1,1PLN za 1 RON, to teraz w maju
już tylko 1,05PLN.

Na jesieni przy wypłacie z bankomatu 1 RON wychodziło bodaj 0,88 PLN.

A może odwrotnie? Za 1 PLN jakieś 0,88 RON? Wtedy by się zgadzało. Jak nie, to by znaczyło, że ktoś Ci w tym bankomacie dopłacał. ;)
Przed każdym wyjazdem sprawdzam kursy na Currency Converter i leje stały zawsze odrobinę wyżej niż złotówki.

Data: 2009-06-24 22:58:08
Autor: Franz
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Użytkownik "Franz"
Na jesieni przy wypłacie z bankomatu 1 RON wychodziło bodaj 0,88 PLN.

Wiesz, jednak to Ty masz rację.
To znaczy, że niepotrzebnie się cieszyłem. :( PLN stracił również w stosunku do RON.
Eeech, to w tym roku mamy wszędzie drożej...

Data: 2009-06-25 05:27:13
Autor: Doczu
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwoś ci parkingu?
Franz pisze:
Użytkownik "Franz"
Na jesieni przy wypłacie z bankomatu 1 RON wychodziło bodaj 0,88 PLN.

Wiesz, jednak to Ty masz rację.

Niekoniecznie :-)
Teraz odszukałem w historii rachunku tą wypłatę i policzyłem. Wyszło 0,99 PLN za 1 RON.
Z tym że to i tak był kurs korzystniejszy niz w kantorze, bo kantorowy wynosił kilka gr powyzej złotówki.

Data: 2009-06-25 10:40:48
Autor: Franz
[...]

Czyli, racja rozsiadła się gdzieś pomiędzy nami. ;)
Ja pamiętałem, że wychodziło mi około 1,1 i że było to w przybliżeniu zgodne z kursami podanymi na Currency Converter. Jak teraz miałem ok. 1,05RON za 1PLN, to założyłem, że wtedy też złotówka stała odrobinę lepiej.
Ale odszukałem historię notowań i okazało się, że owszem było 1,1 - ale w drugą stronę. A tak się cieszyłem, że to nie my jesteśmy na szarym końcu i że jest chociaż jedna waluta, która gorzej wyszła na ostatnim półroczu (nie sprawdzałem zachowania forinta). A tu - kicha...

Mówisz 0,99PLN za 1RON?
Czyli 1,01RON za 1PLN. No, to mi się udało, że miałem ok. 1,1RON za 1PLN. Ale, o ile pamiętam, byliśmy w Rumunii z przesunięciem kilku tygodni, więc coś się mogło zmienić. Poza tym, ja używałem kantoru.

Z tym że to i tak był kurs korzystniejszy niz w kantorze, bo kantorowy wynosił kilka gr powyzej złotówki.

Ja wolę operować gotówką. Wiele lat temu używałem w różnych krajach najpierw karty debetowej (mBank), potem kredytowych i zawsze wychodziło mnie to drożej, niż płacąc gotówką, wymienioną w kantorze. Przeszedłem więc w całości na gotówkę, kartę mając ze sobą tylko na nieprzewidziane okoliczności.
Może teraz coś się zmieniło i kartą wyszłoby lepiej?.. Nie wiem, może zrobię w najbliższym czasie jakiś mały test, ale nie jest to takie pewne.

Data: 2009-06-25 14:11:39
Autor: Doczu
Franz pisze:
Ja wolę operować gotówką. Wiele lat temu używałem w różnych krajach najpierw karty debetowej (mBank), potem kredytowych i zawsze wychodziło mnie to drożej, niż płacąc gotówką, wymienioną w kantorze.

Przy kredytowej dochodzi jeszcze koszt wyplaty gotówkowej (w PL min. 5 PLN). Ja wypłacam tą niebieską z rybkami, którą wypłacam gotówkę w bankomatach w PL i kurs jest zawsze korzystniejszy niż gdybym kupował walute w kantorze. Inna sprawa że w Katowicach np. hrywny jest ciężko kupić, podejrzewam zresztą że leie (leje) także nie będa dostepne w każdym kantorze. Oszczedzam więc sobie biegania po mieście i szukania waluty. Na Granicy nie zawsze kantory są czynne całą dobę.

Data: 2009-06-25 15:16:52
Autor: Franz
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Użytkownik "Doczu"
Przy kredytowej dochodzi jeszcze koszt wyplaty gotówkowej (w PL min. 5 PLN).
Ja kredytową nigdy nie wypłacam. To tylko do transakcji bezgotówkowych.

[...]
Kiedyś przed wyjazdem do Rumunii kupiłem w jedynym katowickim kantorze wyposażonym w leje, cały ich zasób tejże waluty. Nominalnie było tego mnóstwo, bo to jeszcze ROL były. Nigdzie mi tego w Rumunii nie przyjęli, nawet w bankach. Na szczęście katowicki kantor przyjął mi je z powrotem po tej samej cenie, więc grosza nie straciłem.
W kolejnym roku chciałem spożytkować w Rumunii leje z poprzedniego roku. Okazało się, że już nie są w obiegu - to były wprawdzie RON, ale jeszcze papierowe - i musiałem je wymienić w banku. Na szczęście w następnym roku Rumuni nie dokonywali kolejnej zmiany w swoich środkach płatniczych. ;)

Tym razem mogę nie mieć okazji, by sprawdzić jak się ma kurs bankomatowy do kantorowego, jako że zdecydowałem się na zabranie ze sobą środków ogólnie uznanych za "wymienialne", ale jakby coś brakło, to spróbuję przetestować niebieskiego delfinka. Może teraz lepiej pływa, niż w czasach swojego wodowania.

Jako że wybieram się właśnie m.in. do kraju kun, sprawdziłem, czy mi coś zostało z zeszłego roku. Zostało! Kurs HRK zyskał w stosunku do PLN z zeszłego roku 25%, więc okazało się, że zrobiłem całkiem dobrą inwestycję. Szkoda tylko, że kwota lokaty to jedynie 51HRK. ;)

Data: 2009-06-25 23:04:47
Autor: Franz
[...]
Już miałem się przemóc i pomyślałem o zakupie benzyny na Węgrzech za pomocą karty mBanku, kiedy przeczytałem wpis dokonany przez WAM w wątku "Bułgaria. Co brać - euro czy lewy" na pl.rec.turystyka.tramping.
Chyba jednak pozostanę przy systemie kantorowym...

Data: 2009-06-25 01:52:07
Autor: krzychu
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?
Najbardziej opłaca się płacić kartą no ale tej w każdym miejscu nie przyjmą.

Data: 2009-06-25 10:50:39
Autor: Bartek
Bartek pisze:
Witam
Jaką obecnie najkorzystniej zabrać do Rumunii walutę? Kilka lat temu
opłacało się wymieniać USD w kantorach zwracając uwagę na prowizję, a
[...]
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, myślę, że przetestujemy która opcja
jest najkorzystniejsza i dam znać po powrocie jak to wyszło mniej więcej.

Data: 2009-07-05 19:19:33
Autor: Harnaœ
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwoœci parkingu?
On Tue, 23 Jun 2009 07:26:49 +0200, Bartek <jcpjs@sq9mev.info> wrote:

[...]

Ja w Sybinie zostawiłem auto na kempingu za stosunkowo niewielką
opłatą, której już sobie nie przypomnę.

--
Harnaś

Data: 2009-07-19 15:22:13
Autor: tomekkuleszaaa
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwo ci p arkingu?
On Jul 5, 7:19 pm, Harna  <_USUN_TO_harnas...@wp.pl_USUN_TO_> wrote:
On Tue, 23 Jun 2009 07:26:49 +0200, Bartek <jc...@sq9mev.info> wrote:
> [...]

>samochodu na czyimś podwórku np. w Sybinie?

Ja w Sybinie zostawiłem auto na kempingu za stosunkowo niewielką

Wybieram sie teraz na 10 dni do Rumuni. Czy ktos ma aktualne info co
ile mniej wiecej kosztuje.
Widze po watku ze opinie sa rozne co do tego czy wziac gotowke czy
placic karta lub wyjmowac z bankomatu - byc moze ktos ma aktualne
informacje ??

I ostatnia sprawa gdzie najlepiej jechac nad morze Costinesti, Neptun,
mamai, Vama Vecchor.
Jedziemy w 4 - dwie pary bez dzieciakow :)

Dzieki za info!!

Data: 2009-07-20 11:07:45
Autor: Bartek
[...]
Wypłata z jakiegoś bankomatu (nie pamiętam jakiego) 100RON zaksięgowana
na koncie BZWBK Prestiż 109zł. W moim wypadku bardziej opłacało się
wymieniać USD i EU - wychodziło w okolicach 1:1 to też nie
zastanawialiśmy się dokładnie nad kursem.

Ceny mniej więcej takie jak w PL, paliwo nieznacznie tańsze, jedzenie
mniej więcej w polskich cenach, czasami zdarzało się, że woda mineralna
była droższa.
Pompa wody do VW passat poniżej 100RON (zakup około 7 rano w sobotę w
Oradei), pomoc w postaci użyczenia narzędzi przez pana ze sklepu gratis.

I ostatnia sprawa gdzie najlepiej jechac nad morze Costinesti, Neptun,
mamai, Vama Vecchor.
Jedziemy w 4 - dwie pary bez dzieciakow :)
Ja byłem w Vama Veche, pozostałych miejsc nie znam. W Vama panuje
ogólnie luźny klimat, główna ulica to w zasadzie same knajpy, tam piwo w
okolicach 5...6 RON. Nie wiem jak noclegi, spaliśmy namiocie na plaży.
Spokojnie i bezpiecznie, aczkolwiek to był początek lipca i "sezon" tam
się dopiero rozpoczynał, ale namiotów już było sporo. Wszędzie stawiały
się drewniane budki z żarciem itp. Naturyzm na plaży nie należy tam do
rzadkości. W wypadku pozostawania pod namiotem pewnym problemem jest
brak sanitariatów - my korzystaliśmy z knajp (głównie "stopy Lenina"),
ale często można spotkać ekskrementy w różnych miejscach. To miejsce ma
z tego co wiem odmienny klimat od pozostałych kurortów.

Data: 2009-07-20 12:40:08
Autor: tomekkuleszaaa
On Jul 20, 11:07 am, Bartek <jc...@sq9mev.info> wrote:
> [...]

ale często można spotkać ekskrementy w różnych miejscach. To miejsce ma
z tego co wiem odmienny klimat od pozostałych kurortów.

Dzięki wielkie za podpowiedź. Powiedz mi jeszcze proszę ile kosztuje
kamping i czy mniej wiecej jest gdzie prakowac.

Zamierzam jechac przez Barwinek, Debrecen, Oradeę, Pitesti, Bucarest i
do Constacy - czy to najlepsza droga ?

No i przede wszystkim czy warto ? Bułgaria jest obok... ale nie wiem
co lepsze...
Kupowałeś może winietę??

t.

Data: 2009-07-20 11:22:26
Autor: Basia Z.
Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwo ci parkingu?

Użytkownik "tomekkuleszaaa" :

Widze po watku ze opinie sa rozne co do tego czy wziac gotowke czy
placic karta lub wyjmowac z bankomatu - byc moze ktos ma aktualne
informacje ??

Dopiero co wróciłam.
W kantorach można leje zakupić od ok. 1,1 zł za leja.
Przy wypłatach z bankomatu (Inteligo, duże kwoty ok. 4000 lei, bo to dla sporej grupy) wyszło mi wraz z prowizją dokładnie 1,10092 zł za leja.
Przy wypłatach mniejszych  kwot prowizja może być wyższa.

Natomiast inne waluty (euro, hrywny, forinty) wychodziły taniej w kantorach niż z bankomatu, a nawet taniej niż w płatnościach bezpośrednio kartą (co mnie znacznie zdziwiło)

Pozdrowienia

Basia

Rumunia - jaka waluta, jakie ceny, możliwości parkingu?