Data: 2012-12-31 05:10:47 | |
Autor: Stachu Chebel | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
Być może pamiętacie, jakiś czas temu pytałem dlaczego tego typu
rozwiązania są do dzisiaj stosowane, dlaczego nie określa się prędkości żelaznego ptaka w oparciu o GPS. Wasze argumenty w pełni mnie przekonały. Istotna jest wartość prędkości względem powietrza, a nie gleby. No dobra, to dlaczego nie użyć innych urządzeń, które nie zamarzają, a jednocześnie w sposób obiektywny podają prędkość wzgl. ośrodka w którym się poruszamy? Mam na myśli radar Dopplerowski. Przecież takowe powszechnie są już stosowanie w służbach meteo, sygnał odbity od cząstek powietrza, skroplonej/zlodowaciałej pary wodnej jest jak najbardziej mierzalny i po demodulacji FM daje wiarygodne wyniki pomiaru. Mało tego!! Przy zastosowaniu tej metody, przy ruchomej czaszy nadajnika/odbiornika można określić nie tylko składową prędkości równoległą do kierunku ruchu(lotu), ale też wiatry(prędkości) boczne. Przy zastosowaniu metody CWD(continuous wave doppler) możemy określić średnią prędkość ruchu wzgl. czegokolwiek w zakresie wynikającym z mocy nadawanego sygnału i ustawienia tzw. 'bramki czułości' (sensitivity threshold). Przy metodzie PWD(pulsed wave doppler), łapiemy prędkość chwilową wzgl. początku układu odniesienia jakim jest nadajnik. Oczywiście w takim przypadku musimy wykonać kilka "shot'ów", aby wyłapać różnicę fazy i w końcu policzyć prędkość. Hahh!! Tak właśnie działają policyjne "siusiarki". I tak działają medyczne ultrasonografy Dopplerowskie. A w Żelaznych Ptakach po staremu... Tymczasem,... NIE WIERZĘ, żeby konstruktorzy obecnych samolotów nie wiedzieli tego o czym powyżej napisałem. Gdzieś musi być jakiś "myk", którego nie rozumiem... |
|
Data: 2012-12-31 14:31:46 | |
Autor: pIOTER | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
tyle tylko ze rurka jest rozwiazanie prostym a wiec i niezawodnym mimo pewnych niedoskonalosci, natomiast wszyscy wiemy jak to niekiedy bywa z elektroniką
|
|
Data: 2012-12-31 15:01:49 | |
Autor: J.F. | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
Dnia Mon, 31 Dec 2012 05:10:47 -0800 (PST), Stachu Chebel napisał(a):
[...] No dobra, to dlaczego nie użyć innych urządzeń, które nie Bo w odpowiedniej chmurze wszystko zamarza ? ośrodka w którym się poruszamy? Mam na myśli radar Dopplerowski. A jak oslona radaru sie oblodzi ? :-) Mysle ze to nie jest tak proste jak sie moze wydawac, bo inaczej pewnie juz dawno by zrobili. Metod pomiaru predkosci powietrza jest sporo, skoro ciagle uzywaja rurki Pitota ... moze ciagle najlepsza ? A problem zamarzania ... nie istnieje, wszyscy wiedza ze zamarzaja i wszyscy grzeja ... NIE WIERZĘ, żeby konstruktorzy obecnych samolotów nie wiedzieli tego o Chyba nie ma. Ale np. przy wykosciomierzu jest - mniejsza o to ktory lepszy, w gestym ruchu wazne aby wszyscy mierzy ta sama metoda i dostawali ten sam wynik. I to musi byc metoda dostepna i malych tanich samolocikow, i dla starych samolotow ... J. |
|
Data: 2012-12-31 15:50:07 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
Stachu Chebel wrote:
NIE WIERZĘ, żeby konstruktorzy obecnych samolotów nie wiedzieli tego o Nadal chyba nie załapałeś jednej rzeczy. W celach pilotażowych nie do końca istotna jest prędkość względem powietrza. Dlaczego? Gdyż np. prędkości przeciągnięcia, czy prędkości maksymalne względem powietrza zmieniają się wraz z wysokością, temperaturą itd, a wiąże się to przede wszystkim ze zmianą gęstości powietrza. Mając tylko pomiar TAS pilot i tak musiałby ciągle przeliczać wszystkie te istotne prędkości, a na to w sytuacji podbramkowej po prostu nie ma czasu. Rurka Pitota nie mierzy prędkości względem powietrza, lecz ciśnienie dynamiczne, czyli zasadniczo siłę z jaką powietrze oddziałuje na samolot. To jest przeliczane na prędkość, ale przyjmując parametry standardowej atmosfery, więc na dużych wysokościach nie ma to z prędkością wiele wspólnego. Natomiast pomiar ciśnienia jest nadal wiarygodny, a więc te prędkości, które odłożono jako graniczne, pozostają w mocy. Na tym właśnie polega zaleta pomiaru prędkości IAS - wszystkie graniczne prędkości pozostają z grubsza stałe w całym zakresie ciśnienia, temperatur i gęstości powietrza. |
|
Data: 2012-12-31 16:03:26 | |
Autor: nazgul | |
Rurka Pitota - pomiar prÄdkoĹci Ĺźelazneg o ptaka | |
W dniu 2012-12-31 15:50, Delfino Delphis pisze:
Stachu Chebel wrote: no no zasadniczo to rurka pitota niczego nie mierzy, tylko pobiera wartoĹci. na podstawie Pd moĹźesz mieÄ tylko wartoĹÄ prÄdkoĹci przyrzÄ dowej, a jak doĹoĹźysz Ps to takĹźe prÄdkoĹÄ rzeczywistÄ (podróşnÄ ). |
|
Data: 2012-12-31 16:12:11 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
nazgul wrote:
na podstawie Pd możesz mieć tylko wartość prędkości przyrządowej, Nie - teraz mieszasz. Po odjęciu Ps masz właśnie prędkość wskazywaną (IAS). Samo Pd nie ma żadnego sensu. Aby uzyskać prędkość rzeczywistą należy jeszcze wprowadzić szereg poprawek, m.in. kompensację ciśnieniową. Ale tak uzyskana prędkość TAS nie stanowi podstawy pilotażowej, a co najwyżej nawigacyjną i wielu samolotach w ogóle takiego urządzenia nie ma. |
|
Data: 2012-12-31 17:10:08 | |
Autor: nazgul | |
Rurka Pitota - pomiar prÄdkoĹci Ĺźelazneg o ptaka | |
W dniu 2012-12-31 16:12, Delfino Delphis pisze:
nazgul wrote: tak siÄ daĹem wmanewrowaÄ ;-) z rurki masz Pc (caĹkowite) oraz Ps, Pc-Ps=Pd tym bardziej stwierdzenie ze rurka pitota mierzy Pd jest bĹÄdne. |
|
Data: 2012-12-31 11:24:21 | |
Autor: Swift | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
Wyeliminowanie rurki Pitota, nie uwolni od kłopotów z zamarzaniem czujników, bo niezbędny jest i tak "chwyt" ciśnienia statycznego dla wysokościomierza barycznego. Czy w praktycznych rozwiązaniach avioniki, pobór ciśnienia statycznego do wysokościomierza barycznego jest realizowany z rurki Pitota, czy z osobnego czujnika, nie wiem.
PP |
|
Data: 2013-01-01 14:38:44 | |
Autor: nazgul | |
Rurka Pitota - pomiar prÄdkoĹci Ĺźelazneg o ptaka | |
W dniu 2012-12-31 20:24, Swift pisze:
Wyeliminowanie rurki Pitota, nie uwolni od kĹopotĂłw z zamarzaniem czujnikĂłw, bo niezbÄdny jest i tak "chwyt" ciĹnienia statycznego dla wysokoĹciomierza barycznego. Czy w praktycznych rozwiÄ zaniach avioniki, pobĂłr ciĹnienia statycznego do wysokoĹciomierza barycznego jest realizowany z rurki Pitota, czy z osobnego czujnika, nie wiem.w zachodnich samolotach ktĂłre ogladaĹem porty do ciĹnienia statycznego czÄsto sÄ bezpoĹrednio na kadĹubie (takie dziurki) w rosyjskich/radzieckich na "pitocie". |
|
Data: 2013-01-01 08:29:40 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
On Tuesday, January 1, 2013 8:38:44 AM UTC-5, nazgul wrote:
w zachodnich samolotach które ogladałemTo raczej nie zalezy od "zachodniosci" samolotu a od konkretnego typu. W malych samolotach stosuje sie czesciej zitegrowany uklad, a w wiekszych porty sa od siebie oddalone. cheers |
|
Data: 2013-01-01 17:34:47 | |
Autor: nazgul | |
Rurka Pitota - pomiar prÄdkoĹci Ĺźelazneg o ptaka | |
W dniu 2013-01-01 17:29, TJ_Blues pisze:
On Tuesday, January 1, 2013 8:38:44 AM UTC-5, nazgul wrote:zapewne, ale w ruskich wojskowych nie widziaĹem nigdy portu na kadĹubie. |
|
Data: 2013-01-01 10:13:11 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rurka Pitota - pomiar prędkości żelaznego ptaka | |
On Tuesday, January 1, 2013 11:34:47 AM UTC-5, nazgul wrote:
W dniu 2013-01-01 17:29, TJ_Blues pisze: W wojskowych jak Tu-160 czy Su-35? Pytam z ciekawosci, bo jako unikacz PRLowskiej armii nie widzialem z bliska nic poza MIG-21 :-) cheers |
|
Data: 2013-01-01 20:18:34 | |
Autor: nazgul | |
Rurka Pitota - pomiar prÄdkoĹci Ĺźelazneg o ptaka | |
W dniu 2013-01-01 19:13, TJ_Blues pisze:
On Tuesday, January 1, 2013 11:34:47 AM UTC-5, nazgul wrote:uĹźywane w Polsce lim (mig), mig-29, su-20,22, ts-11. pitota w su-22, mig-21bis, mig-29 jest zdaje siÄ nawet identyczna (z takim garbem) poprawiajÄ cym poprawnoĹÄ odczytu Ps dla szerokiego zakresu prÄdkoĹci. w Ĺmigowcach tez odczyt Ps na pitocie. |
|