Data: 2011-01-21 07:03:45 | |
Autor: Fabian | |
[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gda ńsku i Sopocie | |
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gdansku-i-Sopocie-n44916.html
Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50 miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200. Plan wypożyczalni rowerów w Gdańsku Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys. miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna istniejąca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami. Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się do władz Gdańska. - Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski. Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane. Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym. W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu. Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch, opony z Niemiec, hamulce z Japonii. - Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński. Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie zużywające się hamulce i trzy biegi. Jednak rower to tylko element całości, na którą składa się sieć wypożyczalni oraz system wypożyczania rowerów. Wypożyczalni, czyli tzw. stacji bazowych rowerów, będzie 60, z czego 50 w Gdańsku i 10 w Sopocie. Koncepcja zakłada dwie formy bezobsługowego pożyczania. Jedna opiera się na korzystaniu z Karty Miejskiej, którą będzie można załadować kwotą abonamentu około 30 zł na rok. W drugiej opcji wystarczy mieć kartę bankomatową, z której zostanie ściągnięta kaucja (w Europie jest to od 100 do 200 euro) i ewentualna opłata. Co istotne, w obu opcjach, pierwsze 30 minut jazdy rowerem będzie darmowe. - Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński. 50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o przepełnieniu i wskazujący wolną bazę. System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie rozszerzony o Gdynię. |
|
Data: 2011-01-21 00:56:18 | |
Autor: Pr0NET | |
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
On Jan 21, 7:03 am, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gd... We Wroc³awiu ju¿ w nastêpnej kadencji samorz±du :D. |
|
Data: 2011-01-21 10:07:06 | |
Autor: RadoslawF | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Dnia 2011-01-21 07:03, U¿ytkownik Fabian napisa³:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gdansku-i-Sopocie-n44916.html Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ? I chcia³bym siê dowiedzieæ ile kosztowa³o wyprodukowanie takiego sprzêtu. Pozdrawiam |
|
Data: 2011-01-21 11:44:02 | |
Autor: Micha³ Pysz | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ?Podali w tre¶ci jak chc± zarabiaæ. I chcia³bym siê dowiedzieæ ile kosztowa³o wyprodukowanie A chcesz sobie podobny kupiæ? Zwykle takie rowery s± do¶æ drogie (w porównaniu do odpowiedników dostêpnych w sklepie). Pewnie przez to, ¿e niektóre elementy trzeba do¶æ pancernie i nietypowo przygotowaæ. mp. |
|
Data: 2011-01-21 13:34:45 | |
Autor: RadoslawF | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Dnia 2011-01-21 11:44, U¿ytkownik Micha³ Pysz napisa³:
Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ?Podali w tre¶ci jak chc± zarabiaæ. Kupiæ zdecydowanie nie, nie noszê wprawdzie swojego roweru po schodach ale sprzêt 20kg uwa¿am za maj±cy nadwagê. Ale z punktu widzenia wypo¿yczalni to powinien byæ sprzêt pancerny bo czê¶æ klientów zrobi na nim to czego by nie zrobi³a na swoich sprzêtach. Cieszy mnie ¿e pieniêdzy na to nie wywala miasto tylko jaka¶ prywatna firma która chce na tym zarobiæ. Tyle ¿e ciekawy jestem szczegó³ów i op³acalno¶ci. Z jednej strony trzeba sporo zainwestowaæ a z drugiej ludzie chc±cy je¼dziæ na rowerach maj± przewa¿nie swoje. Ciekawy jestem czy bior±c rower trzeba bêdzie zostawiaæ jaki¶ zastaw za niego, je¶li tak to ile oraz na ile wyceni± korzystanie przez godzinê. No i jazda rowerem to dla wiêkszo¶ci jednak zabawa sezonowa, jak przetrwaj± zimê ? Pozdrawiam |
|
Data: 2011-01-21 05:00:29 | |
Autor: Micha³ Kie¶ | |
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
On 21 Sty, 13:34, RadoslawF <radosl...@onet.pl> wrote:
Dnia 2011-01-21 11:44, U ytkownik Micha Pysz napisa : Dlaczego jeste¶ przeciwny aby miasto ponosi³o ciê¿ar takiej inwestycji? Sieæ wypo¿yczalni rowerów to jak najbardziej us³ugi publiczne, komplementarne wobec komunikacji miejskiej, której utrzymanie jest jednym z zadañ samorz±du. Ja nie mam nic przeciwko aby to gmina, je¶li nie ma chêtnego przedsiêbiorcy, przeprowadzi³a tak± inwestycjê. pzdr mk |
|
Data: 2011-01-21 15:25:50 | |
Autor: RadoslawF | |
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Dnia 2011-01-21 14:00, U¿ytkownik Micha³ Kie¶ napisa³:
Dlaczego jeste¶ przeciwny aby miasto ponosi³o ciê¿ar takiejZwykle takie rowery s do drogie (w por wnaniu do odpowiednik wKupi zdecydowanie nie, nie nosz wprawdzie swojego roweru po Bo mo¿e wyj¶æ ¶wietnie a mo¿e te¿ okazaæ siê ¿e rowery rozkradn± lub zniszcz± a bud¿et miejski bêdzie za to p³aci³. Lepiej niech pieniêdzmi ryzykuje jaki¶ inwestor. Pozdrawiam |
|
Data: 2011-01-21 13:50:21 | |
Autor: mt | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
RadoslawF pisze:
Cieszy mnie ¿e pieniêdzy na to nie wywala miasto tylko jaka¶ Ty przeczyta³e¶ w ogóle ten artyku³? Przecie¿ na wiêkszo¶æ tych pytañ jest odpowied¼ w tek¶cie. Co do kwestii, ¿e ludzie je¿d¿±cy na rowerach maj± przewa¿nie swoje, to chyba nie za bardzo rozumiesz ideê tego przedsiêwziêcia. To ma byæ g³ównie alternatywa dla transportu zbiorowego b±d¼ samochodu a nie wypo¿yczalnia rowerów na wycieczkê. Jak bym chcia³ przedostaæ siê np. z Wrzeszcza do ¦ródmie¶cia w celu poza³atwiania swoich spraw zdecydowanie wola³bym takie rozwi±zanie, ni¿ znoszenie swojego roweru, wo¿enie plecaka, u-locka, martwienie siê gdzie zostawiæ rower i czy aby nie ukradn± itp. Przy podej¶ciu, i¿ rower ma byæ tylko ¶rodkiem do przemieszczania siê oraz przy sensownym roz³o¿eniu punktów wypo¿yczenia/zdania roweru takie rozwi±zanie wydaje siê byæ znacznie wygodniejsze, tym bardziej ¿e kosztuje niewiele/nic. A co do zimy, to zale¿eæ bêdzie g³ównie od pogody, przy ³agodniejszej nie obawia³bym siê o przestój, w przypadku ostrzejszej mo¿e byæ to faktycznie martwy okres. -- marcin |
|
Data: 2011-01-21 15:23:54 | |
Autor: RadoslawF | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Dnia 2011-01-21 13:50, U¿ytkownik mt napisa³:
Cieszy mnie ¿e pieniêdzy na to nie wywala miasto tylko jaka¶ Pytanie jak skutecznie trafi± z lokalizacj± punktów z rowerami. Ba jak przemarsz z domu do punktu i z punktu do pracy zajmie wiêcej czasu ni¿ przejazd miêdzy punktami to mo¿e nie wypaliæ. Zostaje tylko czekaæ na efekty. Pozdrawiam |
|
Data: 2011-01-21 13:58:45 | |
Autor: Tomek | |
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
W dniu 2011-01-21 10:07, RadoslawF pisze:
Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ? IMHO na reklamach na rowerach i postojach - znajduj±cych siê w najbardziej uczêszczanych czê¶ciach miasta. Rowery je¼dziæ nie musz±, a nawet nie powinny - mniej kosztów serwisowania dla firmy. |
|
Data: 2011-01-21 14:51:30 | |
Autor: Fabian | |
[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie | |
W dniu 21.01.2011 07:03, Fabian pisze:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gdansku-i-Sopocie-n44916.html Trochę się przyglądnąłem temu projektowi i IMHO jest to wymyślone tylko po to aby zdobyć powierzchnie reklamową i żeby miasto miało odfajkowany projekt. Z lokalizacji stacji wynika , że zostały one umieszczone tylko tam, gdzie będą sprzedawały się reklamy. Na mapce umieszczono 50 punków gdzie będą stacje zdawczo/odbiorcze. Główne siedlisko jest śródmieściu 33 punktów z czego 20 znajduje się w promieniu 500m! Poza śródmieściem planuje się też stacje we Wrzeszczu (dzielnica gda), ale 17 stacji jest zlokalizowanych w znacznych odległościach od siebie - 1,5km pomiędzy najbliższą stacją śródmieścia i wrzeszcza, a w samym wrzeszczu jest 17 stacji na rozpiętości 3 km. Przy takim rozlokowaniu stacji chyba ten system nie będzie miał praktycznego znaczenia. Fabian. |
|
Data: 2011-01-21 15:20:53 | |
Autor: mt | |
[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie | |
Fabian pisze:
W dniu 21.01.2011 07:03, Fabian pisze: Jeżeli to by miała być docelowa liczba i lokalizacja stacji to faktycznie jest trochę braków. O ile Wrzeszcz i Śródmieście ok, to na teraz brakuje stacji w Oliwie i między Wrzeszczem a Oliwą oraz pominięty został dolny Wrzeszcz chociażby w ciągu al. Hallera i w pasie nadmorskim. W następnej kolejności należałoby pomyśleć nad całym górnym tarasem, chociaż tutaj pewnie pojawi sie problem z powrotami na rowerze, bo o ile w dół będzie łatwo i przyjemnie o tyle z powrotem przeciętny, nie wprawiony użytkownik może mieć problem z podjechaniem tego typu rowerem z 3-biegową piastą planetarną pod bardziej strome podjazdy. I tu nasuwa się kolejne pytanie, czy przewidziany jest jakiś system kontroli natężenia wykorzystania poszczególnych stacji i redystrybucji rowerów aby równomiernie rozłożyć ich rozmieszczenie. Jeżeli takowego by nie było to byłby problem z lokalizacją stacji na osiedlach położonych na górnym tarasie, bo o ile każdego ranka chętnych aby zjechać rowerem do pracy by nie brakowało to z powrotami byłby pewnie problem i należałoby te rowery w nocy przewozić na górę. Tak jest to rozwiązane w większości miast, gdzie takie systemy istnieją. -- marcin |
|
Data: 2011-01-25 08:41:33 | |
Autor: Tomasz Chodnik | |
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie | |
Przy takim rozlokowaniu stacji chyba ten system nie bêdzie mia³Niekoniecznie. To mo¿e wypaliæ. Dla mieszkaj±cego w Oliwie/Zaspie/ Wrzeszczu, Centrum i Sopot oba s± w zasiêgu spacerku, poni¿ej pó³ godziny. I z tego co pamiêtam, w takiej np. Barcelonie niewielu przygl±da siê rowerom na stacjach bazowych, bo co ciekawego w kilkunastu identycznych pojazdach - monotonia. Natomiast taki rower w ruchu, zw³aszcza je¶li rowerem pedali ³adna dziewczyna, to owszem, przyci±ga uwagê. Wszelkie reklamy bêd± na tym rowerze przeczytane bardzo dok³adnie. Barceloñskie rowery maj± do tego niezwykle jaskrawe o¶wietlenie, po zmroku ¶wiec± niemal jak motocykle, taka jad±ca reklama musi byæ skuteczniejsza ni¿ stoj±ca, nieo¶wietlona. Mam tylko nadziejê, ¿e przyst±pienie do systemu bêdzie duuu¿o ³atwiejsze ni¿ w ksenofobicznej Katalonii, gdzie najlepiej byæ w tym celu rezydentem, a nie przejezdnym. Na pewno nie jest to z³y pomys³ i w wielu miastach wypali³. Ja oczywi¶cie pocz±tkowo bêdê wola³ na swoim, zw³aszcza ¿e SKM w koñcu wprowadzi³a tu taryfê zero. Ale gdy stacji bazowych bêdzie wystarczaj±co du¿o, gdy jedn± bêdê mia³ pod domem, a drug± pod prac±, po co mia³bym siê mêczyæ z otwieraniem piwnicy, wywlekaniem roweru, przypinaniem go, przewo¿eniem? Wypada mocno trzymaæ kciuki. |