[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gda ńsku i Sopocie

Data: 2011-01-21 07:03:45
Autor: Fabian
[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gda ńsku i Sopocie
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gdansku-i-Sopocie-n44916.html

Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie
będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50
miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200.

Plan wypożyczalni rowerów w Gdańsku
Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys.
miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we
Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak
będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna
istniejÄ…ca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.

Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się
do władz Gdańska.

- Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym
bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia
Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski.

Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także
sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na
rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane.
Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za
ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym.

W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu.
Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch,
opony z Niemiec, hamulce z Japonii.

- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i
praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie
oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński.

Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie
posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są
nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na
drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie
zużywające się hamulce i trzy biegi.

Jednak rower to tylko element całości, na którą składa się sieć
wypożyczalni oraz system wypożyczania rowerów. Wypożyczalni, czyli tzw.
stacji bazowych rowerów, będzie 60, z czego 50 w Gdańsku i 10 w Sopocie.
Koncepcja zakłada dwie formy bezobsługowego pożyczania. Jedna opiera się
na korzystaniu z Karty Miejskiej, którą będzie można załadować kwotą
abonamentu około 30 zł na rok. W drugiej opcji wystarczy mieć kartę
bankomatową, z której zostanie ściągnięta kaucja (w Europie jest to od
100 do 200 euro) i ewentualna opłata. Co istotne, w obu opcjach,
pierwsze 30 minut jazdy rowerem będzie darmowe.

- Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska
do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie
pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za
kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński.

50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i
we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć
sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz
pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o
przepełnieniu i wskazujący wolną bazę.

System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie
rozszerzony o GdyniÄ™.

Data: 2011-01-21 00:56:18
Autor: Pr0NET
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
On Jan 21, 7:03 am, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gd...

Nie ma ³añcucha, wa¿y blisko 20 kg, jego opon nie da siê przebiæ. Takie
bêd± rowery miejskie, które od czerwca bêdzie mo¿na wypo¿yczyæ w 50
miejscach w Gdañsku i 10 w Sopocie. Ma ich byæ 1200.

Plan wypo¿yczalni rowerów w Gdañsku
Przyk³ad przyszed³ z Zachodu. 2-milionowy Pary¿ ma ponad 20 tys.
miejskich rowerów. Podobne sieci dzia³aj± w Skandynawii, Niemczech i we
W³oszech. Gdañsk i Sopot dopiero raczkuj±, ale z 1,2 tys. rowerów i tak
bêdziemy mieæ najwiêksz± miejsk± wypo¿yczalniê rowerów w Polsce. Jedyna
istniej±ca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.

Ideê w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomys³em zg³osili siê
do w³adz Gdañska.

- Chcemy wprowadziæ now± koncepcjê poruszania siê po Trójmie¶cie. Tym
bardziej, ¿e Gdañsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyja¶nia
Arkadiusz Pytyñski z firmy Trójmiejski Rower Miejski.

Firma nie tylko wdro¿y i bêdzie obs³ugiwaæ ca³y system, ale go tak¿e
sfinansuje. Zarabiaæ ma na reklamach, które pojawi± siê nie tylko na
rowerach, ale tak¿e na 60 stacjach, w których rowery bêd± wypo¿yczane.
Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkañcami tak¿e op³atê za
ustawienie wypo¿yczalni w pasie drogowym.

W Bydgoszczy ju¿ trwa sk³adanie 1200 rowerów dla Gdañska i Sopotu..
Czê¶ci do nich ¶ci±gane s± z ró¿nych zak±tków ¶wiata: siode³ka z W³och,
opony z Niemiec, hamulce z Japonii.

- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocze¶nie wytrzyma³y i
praktyczny. Nie mo¿na go rozkrêciæ, a ka¿dy element jest specjalnie
oznaczony, co chroni go przed kradzie¿± - wyja¶nia Pytyñski.

Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower by³ mniej awaryjny, nie
posiada on ³añcucha. Zamiast niego jest wa³ kardana. Opony s±
nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na
drobne zakupy, jedno¶lad ma te¿ LED-owe o¶wietlenie, rolkowe nie
zu¿ywaj±ce siê hamulce i trzy biegi.

Jednak rower to tylko element ca³o¶ci, na któr± sk³ada siê sieæ
wypo¿yczalni oraz system wypo¿yczania rowerów. Wypo¿yczalni, czyli tzw.
stacji bazowych rowerów, bêdzie 60, z czego 50 w Gdañsku i 10 w Sopocie.
Koncepcja zak³ada dwie formy bezobs³ugowego po¿yczania. Jedna opiera siê
na korzystaniu z Karty Miejskiej, któr± bêdzie mo¿na za³adowaæ kwot±
abonamentu oko³o 30 z³ na rok. W drugiej opcji wystarczy mieæ kartê
bankomatow±, z której zostanie ¶ci±gniêta kaucja (w Europie jest to od
100 do 200 euro) i ewentualna op³ata. Co istotne, w obu opcjach,
pierwsze 30 minut jazdy rowerem bêdzie darmowe.

- Ten darmowy czas w zupe³no¶ci wystarczy, by przejechaæ np. z Gdañska
do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min bêdzie
pobierana dodatkowa op³ata, ale bêd± to drobne sumy: od 1 do 2 z³ za
kolejne pó³ godziny - podkre¶la Pytyñski.

50 stacji bazowych z rowerami powstanie g³ównie w ¦ródmie¶ciu Gdañska i
we Wrzeszczu. Ka¿da z nich bêdzie mia³a od 10 do 30 rowerów. By unikn±æ
sytuacji, ¿e w bazie, gdzie chcemy zdaæ rower, nie bêdzie miejsca, nasz
pojazd bêdzie wyposa¿ony w system elektroniczny informuj±cy nas o
przepe³nieniu i wskazuj±cy woln± bazê.

System ruszy w czerwcu. W przysz³o¶ci prawdopodobnie zostanie
rozszerzony o Gdyniê.

We Wroc³awiu ju¿ w nastêpnej kadencji samorz±du :D.

Data: 2011-01-21 10:07:06
Autor: RadoslawF
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Dnia 2011-01-21 07:03, U¿ytkownik Fabian napisa³:
[...]

Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ?
I chcia³bym siê dowiedzieæ ile kosztowa³o wyprodukowanie
takiego sprzêtu.

Pozdrawiam

Data: 2011-01-21 11:44:02
Autor: Micha³ Pysz
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ?
Podali w tre¶ci jak chc± zarabiaæ.
I chcia³bym siê dowiedzieæ ile kosztowa³o wyprodukowanie
takiego sprzêtu.

A chcesz sobie podobny kupiæ?
Zwykle takie rowery s± do¶æ drogie (w porównaniu do odpowiedników dostêpnych w sklepie). Pewnie przez to, ¿e niektóre elementy trzeba do¶æ pancernie i nietypowo przygotowaæ.

mp.

Data: 2011-01-21 13:34:45
Autor: RadoslawF
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Dnia 2011-01-21 11:44, U¿ytkownik Micha³ Pysz napisa³:
[...]

Kupiæ zdecydowanie nie, nie noszê wprawdzie swojego roweru po
schodach ale sprzêt 20kg uwa¿am za maj±cy nadwagê.
Ale z punktu widzenia wypo¿yczalni to powinien byæ sprzêt
pancerny bo czê¶æ klientów zrobi na nim to czego by nie zrobi³a
na swoich sprzêtach.
Cieszy mnie ¿e pieniêdzy na to nie wywala miasto tylko jaka¶
prywatna firma która chce na tym zarobiæ. Tyle ¿e ciekawy jestem
szczegó³ów i op³acalno¶ci. Z jednej strony trzeba sporo zainwestowaæ
a z drugiej ludzie chc±cy je¼dziæ na rowerach maj± przewa¿nie
swoje. Ciekawy jestem czy bior±c rower trzeba bêdzie zostawiaæ
jaki¶ zastaw za niego, je¶li tak to ile oraz na ile wyceni±
korzystanie przez godzinê. No i jazda rowerem to dla wiêkszo¶ci
jednak zabawa sezonowa, jak przetrwaj± zimê ?

Pozdrawiam

Data: 2011-01-21 05:00:29
Autor: Micha³ Kie¶
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
On 21 Sty, 13:34, RadoslawF <radosl...@onet.pl> wrote:
Dnia 2011-01-21 11:44, U ytkownik Micha Pysz napisa :

> Podali w tre ci jak chc zarabia .

> A chcesz sobie podobny kupi ?
> Zwykle takie rowery s do drogie (w por wnaniu do odpowiednik w
> dost pnych w sklepie). Pewnie przez to, e niekt re elementy trzeba do
> pancernie i nietypowo przygotowa .

Kupi zdecydowanie nie, nie nosz wprawdzie swojego roweru po
schodach ale sprz t 20kg uwa am za maj cy nadwag .
Ale z punktu widzenia wypo yczalni to powinien by sprz t
pancerny bo cz klient w zrobi na nim to czego by nie zrobi a
na swoich sprz tach.
Cieszy mnie e pieni dzy na to nie wywala miasto tylko jaka
prywatna firma kt ra chce na tym zarobi . Tyle e ciekawy jestem
szczeg w i op acalno ci. Z jednej strony trzeba sporo zainwestowa
a z drugiej ludzie chc cy je dzi na rowerach maj przewa nie
swoje. Ciekawy jestem czy bior c rower trzeba b dzie zostawia
jaki zastaw za niego, je li tak to ile oraz na ile wyceni
korzystanie przez godzin . No i jazda rowerem to dla wi kszo ci
jednak zabawa sezonowa, jak przetrwaj zim ?

Pozdrawiam

Dlaczego jeste¶ przeciwny aby miasto ponosi³o ciê¿ar takiej
inwestycji? Sieæ wypo¿yczalni rowerów to jak najbardziej us³ugi
publiczne, komplementarne wobec komunikacji miejskiej, której
utrzymanie jest jednym z zadañ samorz±du. Ja nie mam nic przeciwko aby
to gmina, je¶li nie ma chêtnego przedsiêbiorcy, przeprowadzi³a tak±
inwestycjê.
pzdr
mk

Data: 2011-01-21 15:25:50
Autor: RadoslawF
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Dnia 2011-01-21 14:00, U¿ytkownik Micha³ Kie¶ napisa³:

[...]

Bo mo¿e wyj¶æ ¶wietnie a mo¿e te¿ okazaæ siê ¿e rowery rozkradn±
lub zniszcz± a bud¿et miejski bêdzie za to p³aci³.
Lepiej niech pieniêdzmi ryzykuje jaki¶ inwestor.

Pozdrawiam

Data: 2011-01-21 13:50:21
Autor: mt
RadoslawF pisze:

[...]

Ty przeczyta³e¶ w ogóle ten artyku³? Przecie¿ na wiêkszo¶æ tych pytañ jest odpowied¼ w tek¶cie.
Co do kwestii, ¿e ludzie je¿d¿±cy na rowerach maj± przewa¿nie swoje, to chyba nie za bardzo rozumiesz ideê tego przedsiêwziêcia. To ma byæ g³ównie alternatywa dla transportu zbiorowego b±d¼ samochodu a nie wypo¿yczalnia rowerów na wycieczkê. Jak bym chcia³ przedostaæ siê np. z Wrzeszcza do ¦ródmie¶cia w celu poza³atwiania swoich spraw zdecydowanie wola³bym takie rozwi±zanie, ni¿ znoszenie swojego roweru, wo¿enie plecaka, u-locka, martwienie siê gdzie zostawiæ rower i czy aby nie ukradn± itp. Przy podej¶ciu, i¿ rower ma byæ tylko ¶rodkiem do przemieszczania siê oraz przy sensownym roz³o¿eniu punktów wypo¿yczenia/zdania roweru takie rozwi±zanie wydaje siê byæ znacznie wygodniejsze, tym bardziej ¿e kosztuje niewiele/nic. A co do zimy, to zale¿eæ bêdzie g³ównie od pogody, przy ³agodniejszej nie obawia³bym siê o przestój, w przypadku ostrzejszej mo¿e byæ to faktycznie martwy okres.

--
marcin

Data: 2011-01-21 15:23:54
Autor: RadoslawF
[press] Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Dnia 2011-01-21 13:50, U¿ytkownik mt napisa³:

[...]

Pytanie jak skutecznie trafi± z lokalizacj± punktów z rowerami.
Ba jak przemarsz z domu do punktu i z punktu do pracy zajmie
wiêcej czasu ni¿ przejazd miêdzy punktami to mo¿e nie wypaliæ.
Zostaje tylko czekaæ na efekty.

Pozdrawiam

Data: 2011-01-21 13:58:45
Autor: Tomek
W dniu 2011-01-21 10:07, RadoslawF pisze:

Pytanie jak oni na tym chc± zarobiæ ?

IMHO na reklamach na rowerach i postojach - znajduj±cych siê w najbardziej uczêszczanych czê¶ciach miasta. Rowery je¼dziæ nie musz±, a nawet nie powinny - mniej kosztów serwisowania dla firmy.

Data: 2011-01-21 14:51:30
Autor: Fabian
W dniu 21.01.2011 07:03, Fabian pisze:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rusza-siec-miejskich-rowerow-w-Gdansku-i-Sopocie-n44916.html

Trochę się przyglądnąłem temu projektowi i IMHO jest to wymyślone tylko
po to aby zdobyć powierzchnie reklamową i żeby miasto miało odfajkowany
projekt. Z lokalizacji stacji wynika , że zostały one umieszczone tylko
tam, gdzie będą sprzedawały się reklamy. Na mapce umieszczono 50 punków
gdzie będą stacje zdawczo/odbiorcze. Główne siedlisko jest śródmieściu
33 punktów z czego 20 znajduje się w promieniu 500m! Poza śródmieściem
planuje się też stacje we Wrzeszczu (dzielnica gda), ale 17 stacji jest
zlokalizowanych w znacznych odległościach od siebie - 1,5km pomiędzy
najbliższą stacją śródmieścia i wrzeszcza, a w samym wrzeszczu jest 17
stacji na rozpiętości 3 km.

Przy takim rozlokowaniu stacji chyba ten system nie będzie miał
praktycznego znaczenia.

Fabian.

Data: 2011-01-21 15:20:53
Autor: mt
Fabian pisze:
[...]

Jeżeli to by miała być docelowa liczba i lokalizacja stacji to faktycznie jest trochę braków. O ile Wrzeszcz i Śródmieście ok, to na teraz brakuje stacji w Oliwie i między Wrzeszczem a Oliwą oraz pominięty został dolny Wrzeszcz chociażby w ciągu al. Hallera i w pasie nadmorskim. W następnej kolejności należałoby pomyśleć nad całym górnym tarasem, chociaż tutaj pewnie pojawi sie problem z powrotami na rowerze, bo o ile w dół będzie łatwo i przyjemnie o tyle z powrotem przeciętny, nie wprawiony użytkownik może mieć problem z podjechaniem tego typu rowerem z 3-biegową piastą planetarną pod bardziej strome podjazdy. I tu nasuwa się kolejne pytanie, czy przewidziany jest jakiś system kontroli natężenia wykorzystania poszczególnych stacji i redystrybucji rowerów aby równomiernie rozłożyć ich rozmieszczenie. Jeżeli takowego by nie było to byłby problem z lokalizacją stacji na osiedlach położonych na górnym tarasie, bo o ile każdego ranka chętnych aby zjechać rowerem do pracy by nie brakowało to z powrotami byłby pewnie problem i należałoby te rowery w nocy przewozić na górę. Tak jest to rozwiązane w większości miast, gdzie takie systemy istnieją.

--
marcin

Data: 2011-01-25 08:41:33
Autor: Tomasz Chodnik
Rusza sieæ miejskich rowerów w Gdañsku i Sopocie
Przy takim rozlokowaniu stacji chyba ten system nie bêdzie mia³
praktycznego znaczenia.
Niekoniecznie. To mo¿e wypaliæ. Dla mieszkaj±cego w Oliwie/Zaspie/
Wrzeszczu, Centrum i Sopot oba s± w zasiêgu spacerku, poni¿ej pó³
godziny.

I z tego co pamiêtam, w takiej np. Barcelonie niewielu przygl±da siê
rowerom na stacjach bazowych, bo co ciekawego w kilkunastu
identycznych pojazdach - monotonia. Natomiast taki rower w ruchu,
zw³aszcza je¶li rowerem pedali ³adna dziewczyna, to owszem, przyci±ga
uwagê. Wszelkie reklamy bêd± na tym rowerze przeczytane bardzo
dok³adnie. Barceloñskie rowery maj± do tego niezwykle jaskrawe
o¶wietlenie, po zmroku ¶wiec± niemal jak motocykle, taka jad±ca
reklama musi byæ skuteczniejsza ni¿ stoj±ca, nieo¶wietlona. Mam tylko
nadziejê, ¿e przyst±pienie do systemu bêdzie duuu¿o ³atwiejsze ni¿ w
ksenofobicznej Katalonii, gdzie najlepiej byæ w tym celu rezydentem, a
nie przejezdnym.

Na pewno nie jest to z³y pomys³ i w wielu miastach wypali³. Ja
oczywi¶cie pocz±tkowo bêdê wola³ na swoim, zw³aszcza ¿e SKM w koñcu
wprowadzi³a tu taryfê zero. Ale gdy stacji bazowych bêdzie
wystarczaj±co du¿o, gdy jedn± bêdê mia³ pod domem, a drug± pod prac±,
po co mia³bym siê mêczyæ z otwieraniem piwnicy, wywlekaniem roweru,
przypinaniem go, przewo¿eniem? Wypada mocno trzymaæ kciuki.

[press] Rusza sieć miejskich rowerów w Gda ńsku i Sopocie