Ruszająca się gałka zmiany biegów prz y operowaniu sprzęgłem

Data: 2011-10-22 20:57:37
Autor: Sebastian Biały
Ruszająca się gałka zmiany biegów prz y operowaniu sprzęgłem
O czym może swiadczyć wyraźne ruszanie się gałki zmiany biegów podczas ruszania i nastepnie normalnej jazdy?

Pierwszy bieg wykonuje wyraźny skok o około 1.5cm podczas ruszania. Pozostałe biegi im wyzej tym słabiej. Ruch mastepuje w momencie złapania napedu lub puszczenia przez sprzęgło. Mozna go łatwo zablokować ręką, ale wyczuwam pod spodem jednak te milimtery które gałka chce wykonać.

Poduszki silnika wymienione, nie bardzo mam pomysł gdzie pokazać palcem zeby mechanicy szukali.

Pozwole sobie nie podać marki żeby nie sugerować. Chodzi mi chwilowo o powody ogólne.

Druga sprawa: podczas ruszania na 1 biegu mam dzwięk "wziiiut" dobywają cy się z okolic sprzegła (dzik przypomina serwomotor w robocie z filmu Sci-Fi ;). Coś jak tarcie korkiem o metal. Przypuszczam że padło sprzęgło, choć do jego pracy nie mam kompletnie żadnych zastrzeżeń. Jakieś inne pomysły? Pojawil się właśnie po wymianie poduszek.

Data: 2011-10-22 21:32:02
Autor: oneir
Ruszaj±ca siê ga³ka zmiany biegów przy operowaniu sprzêg³em
na serwomotor w robocie z filmu
Sci-Fi ;). Co¶ jak tarcie korkiem o metal. Przypuszczam ¿e pad³o sprzêg³o, choæ do jego pracy nie mam kompletnie

zerwana poduszka pod skrzyni± lub/i pod silnikiem

Data: 2011-10-22 21:33:12
Autor: oneir
Ruszaj±ca siê ga³ka zmiany biegów przy operowaniu sprzêg³em

zerwana poduszka pod skrzyni± lub/i pod silnikiem

niedoczytalem , przepraszam ;)

Data: 2011-10-22 21:56:30
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Mimo wszystko stawiam na poduszki - sprawdź czy silnik nie lata sobie pod maską jak próbujesz ruszać.
Czyli prawa noga jednocześnie hamulec i gaz, lewą puszczasz sprzęgło, a drugi patrzy pod maskę czy silnik się nie rusza jakoś za bardzo.

[...]

To jeszcze sprawdź ogólnie czy mechanizm między lewarkiem, a skrzynią biegów jakoś nie został rozregulowany. Może być że pomimo pełnego ruchu dźwignią zmiany biegów, bieg nie wchodzi do końca. Potem dopiero moment obrotowy wciąga przesuwkę na miejsce i stąd ruchy dźwignią.

Co do "wziiiiut", to może masz jedynkę na prostych zębach?
A olej w skrzyni jest?

Data: 2011-10-22 22:18:04
Autor: Sebastian Biały
On 2011-10-22 21:56, Tomasz Pyra wrote:
Mimo wszystko stawiam na poduszki - sprawdź czy silnik nie lata sobie
pod maską jak próbujesz ruszać.

Ok, spróbuje pogadać żeby mi na kanale oblukano.

[...]

Mi to wyglada na ruszanie się czegoś. Nie wiem jednak, czy te wystające dzwignie ze skrzyni (wybacz, nie znam prawidłowej nazwy) mogą powodować taki efekt w wyniku np. awarii w środku. Czyli nie skrzynia się rusza, tylko manipulatory - możliwe?

Co do "wziiiiut", to może masz jedynkę na prostych zębach?

Wcześniej nie było.

A olej w skrzyni jest?

Tu jest ciekawostka - prawdopodobnie przejechałem jakieś 200-300km z ubytkiem w okolicy 2 litrów na wysokich biegach (trasa). Od tej pory skrzynia wydaje glosny szum z biegow 5 i 6 słyszalny w kabinie. Po zalaniu i uszczelnieniu szum jest ciągle słyszalny, choć mniejszy. Zapewne coś zatarlem. Ale tego wziuut to chyba nie tłumaczy.

Nie wykluczam ze nadaje się na zlom. Ale to wziiuut martwi mnie, bo to jak gdyby sprzęgło bardziej. Ponadto biegi wchodzą jak wchodzily ;)

I pomysleć że mam czujniki poziomu spryskiwacza, a o czujniku poziomu oleju w skrzyni nie pomyślano :/ Zorientowalem się że coś nie tak dopiero jak zaczeło szumieć.

Data: 2011-10-22 23:19:30
Autor: Tomasz Pyra
On 2011-10-22 21:56, Tomasz Pyra wrote:
Mimo wszystko stawiam na poduszki - sprawdź czy silnik nie lata sobie
pod maską jak próbujesz ruszać.

Ok, spróbuje pogadać żeby mi na kanale oblukano.

W sumie nie trzeba kanału - można na parkingu i patrzeć od góry.

[...]

Mi to wyglada na ruszanie siÄ™ czegoÅ›. Nie wiem jednak, czy te wystajÄ…ce
dzwignie ze skrzyni (wybacz, nie znam prawidłowej nazwy) mogą powodować
taki efekt w wyniku np. awarii w środku. Czyli nie skrzynia się rusza,
tylko manipulatory - możliwe?

Myślę że mała szansa.

Piszesz że im wyższy bieg, tym mniejsze ruchy.
Im wyższy bieg, tym mniejszy moment obrotowy na półosiach napędowych.
Dla skrzyni w środku raczej nie ma to znaczenia, ale właśnie ma wpływ na obracanie jej razem z silnikiem.

Od skrzyni do lewarka idzie jakiś mechanizm wodzików - linki albo drążki.
Jeżeli tam jest coś pomieszane (np. linka zahaczona o coś) to normalne ruchy skrzyni mogą przekładać się na ruchy lewarka.

Jeszcze jest taki test na stan poduszek - najlepiej na mokrym ostro ruszyć z gazem do dechy, tak żeby zdecydowanie zerwać przyczepność i żeby koła wirowały. Jak zacznie z komory silnika łomotać i samochód będzie podskakiwał (uczucie zazwyczaj opisywane jako wrażenie że koła są krzywe), to znaczy że silnik nie trzyma się dobrze.

Co do "wziiiiut", to może masz jedynkę na prostych zębach?

Wcześniej nie było.

Ale w połączeniu z brakiem oleju mogło się pojawić ;)

A olej w skrzyni jest?

Tu jest ciekawostka - prawdopodobnie przejechałem jakieś 200-300km z
ubytkiem w okolicy 2 litrów na wysokich biegach (trasa).

W sumie niezły ubytek - bo ile do tej skrzyni wchodzi normalnie?
Ubytek 2l to w wielu autach oznacza że już jest sucho.

[...]

Skrzynie zazwyczaj zaskakujÄ…co dobrze znoszÄ… jazdÄ™ bez oleju.

Nie wykluczam ze nadaje siÄ™ na zlom. Ale to wziiuut martwi mnie, bo to
jak gdyby sprzęgło bardziej. Ponadto biegi wchodzą jak wchodzily ;)

Sprzęgło by się raczej nie ograniczało do jednego biegu - z punktu widzenia sprzęgła obciążenia tam są takie same na wszystkich biegach.

I pomysleć że mam czujniki poziomu spryskiwacza, a o czujniku poziomu
oleju w skrzyni nie pomyślano :/ Zorientowalem się że coś nie tak
dopiero jak zaczeło szumieć.

No tak to jest - ani bagnetu, ani czujnika.
Trzeba obserwować czy samochód nie znaczy terenu.
Ale właśnie pocieszyć można się tak że chyba zazwyczaj skrzynia po ponownym zalaniu wraca do zdrowia...

Data: 2011-10-23 01:21:53
Autor: Sebastian Biały
On 2011-10-22 23:19, Tomasz Pyra wrote:
Jak zacznie z komory silnika łomotać i samochód
będzie podskakiwał (uczucie zazwyczaj opisywane jako wrażenie że koła są
krzywe), to znaczy że silnik nie trzyma się dobrze.

Takie łomotanie w postaci podskakiwania przy ruszaniu na półsprzęgle mialem od zawsze, mechnicy przez kilka lat nie doszukali się problemu z zawieszeniem silnika mimo moich wątpliwości co do poduszek. Sa jakieś inne powody?

[...]

Wo wziiiuuut pojawia się tylko przy ostrym ruszaniu na półsprzegle. Jak-gdyby przy slizganiu. Spróbuje dyktafon zamontować pod maską i nagrać.

Trzeba obserwować czy samochód nie znaczy terenu.

Ba, wczesniej machnicy twierdzili że tak suchego silnika dawno nie widzieli. A 300km dalej byl upaćkany olejem ze skrzyni :/

Ale właśnie pocieszyć można się tak że chyba zazwyczaj skrzynia po
ponownym zalaniu wraca do zdrowia...

No więc moja chyba nie, szumi dalej. W międzyczasie szukam anglika ...

Data: 2011-10-23 07:42:07
Autor: Iglo
Ruszaj±ca siê ga³ka zmiany biegów przy operowaniu sprzêg³em
Sebastian Bia³y <heby@poczta.onet.pl> napisa³(a):

[...]

Jest samochód gdzie "ten typ tak ma" - Laguna II. Generalnie ostre ruszanie z
u¶lizgiem kó³ bez kontroli trakcji powoduje takie skakanie-³omotanie mimo w
miarê s³abego silnika jak na t± budê (1.8 120KM). Oczywi¶cie samochód trafi³
do mechanika, ale nic nie zosta³o znalezione. W koñcu na forum Klubu Laguny
znalaz³em w±tek, z którego dowiedzia³em siê, ¿e TTM. Przy mojej emeryckiej
je¼dzie nie przeszkadza, ale zwolenników palenia gumy na starcie by wykoñczy³
nerwowo. --

Data: 2011-10-23 13:14:43
Autor: Sebastian Bia³y
On 2011-10-23 09:42, Iglo wrote:
Jest samochód gdzie "ten typ tak ma" - Laguna II.

Trafiony zatopiony. U mnie to 2.2dci.

TTM

Nie przypuszczam. Kiedy¶ siê tak nie rusza³a.

Data: 2011-10-23 14:34:28
Autor: Iglo
Ruszaj±ca siê ga³ka zmiany biegów przy operowaniu sprzêg³em

> TTM

Nie przypuszczam. Kiedy¶ siê tak nie rusza³a.

No ale ja nie o ga³ce tylko telepi±cej siê budzie...
A co do ga³ki to bym w ciemno zmieni³ poduszkê pod skrzyni±..

Data: 2011-10-23 17:59:28
Autor: Cavallino
Ruszaj±ca siê ga³ka zmiany biegów przy operowaniu sprzêg³em
U¿ytkownik "Sebastian Bia³y" <heby@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j80sv4$s3e$1news.onet.pl...
On 2011-10-23 09:42, Iglo wrote:
Jest samochód gdzie "ten typ tak ma" - Laguna II.

Trafiony zatopiony. U mnie to 2.2dci.

TTM

Nie przypuszczam. Kiedy¶ siê tak nie rusza³a.

Widzia³em ¿e to Renault, w ka¿dym z nich chyba ga³ka ¿yje w³asnym ¿yciem.

Data: 2011-10-23 17:29:54
Autor: Tomasz Pyra
On 2011-10-22 23:19, Tomasz Pyra wrote:
[...]

mialem od zawsze, mechnicy przez kilka lat nie doszukali siÄ™ problemu z
zawieszeniem silnika mimo moich wątpliwości co do poduszek. Sa jakieś
inne powody?

No Iglo napisał że TTTM.
Zawsze możesz to spróbować poprawić - skoro fabryczne poduszki są po prostu słabe, to można je utwardzić. Na próbę można zakleić klejem poliuretanowym - docelowo wymienić element gumowy na poliuretanowy.

Bo to chyba bywa tak, że decyzja o wstawieniu w fabryce miękkich poduszek ma istotne powody w tym że mieli problemy z telepaniem się silnika przy wolnych obrotach i utwardzenie tego spowoduje że cała buda zacznie drżeć przy wolnych obrotach.

A ta poduszka którą wymieniałeś to ori z ASO, czy jakiś zamiennik?
Bo niektóre samochody tak mają, że poduszki muszą być bardzo odpowiednie żeby utrzymać cienki balans między trzymaniem silnika, a nieprzenoszeniem drgań na budę.

[...]

Dźwięki i drgania przy ruszaniu pedałem sprzęgła są z kolei charakterystyczne dla padającego łożyska sprzęgła.

Ruszająca się gałka zmiany biegów prz y operowaniu sprzęgłem