Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Ry偶y wa艂ko艅

Ry偶y wa艂ko艅

Data: 2011-12-03 14:33:00
Autor: tomy
Ry偶y wa艂ko艅
Przedstawiamy mistrza nier贸bstwa w艣r贸d pos艂贸w zesz艂ej kadencji.

Toogromne szcz臋艣cie by膰 obywatelem pos艂em. Trudno doprawdy wyobrazi膰 sobie lepsz膮 fuch臋 w naszym kraju. 呕eby by膰 hydraulikiem, gwiazd膮 pop, pogodynk膮, weselnym grajkiem czy seryjnym morderc膮 ? trzeba co艣 sob膮 reprezentowa膰. Demokracja jest jednak bardziej sprawiedliwa ni偶 natura. Aby dosta膰 si臋 do parlamentu, mo偶na by膰 nikim i nie robi膰 nic, a w zamian otrzyma膰 s艂aw臋, pieni膮dze i szacunek. Przyj rzeli艣my si臋 sylwetkom 460 pos艂贸w minionej kadencji. Metod膮 sumowania, dzielenia, mno偶enia, odejmowania i pierwiastkowania uda艂o nam si臋 wy艂oni膰 pos艂a nad pos艂ami. Pos艂a maj膮cego pod sob膮 innych pos艂贸w. Po prostu superpos艂a ? uosobienie pos艂owato艣ci. Czym zajmowa膰 si臋 maj膮 parlamentarzy艣ci, definiuje ustawa z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu pos艂a i senatora. Jest to bardzo dobra ustawa dla w艂adzy, ale bardzo z艂a dla obywateli. Jej niejasne i niejednoznaczne zapisy tworz膮 warunki, w jakich pose艂 nic nie musi, a wszystko mo偶e. Elektorat mo偶e najwy偶ej pos艂a w kolejnych wyborach kopn膮膰 w dup臋, gdyby oczywi艣cie g艂osowano na rzeczywiste osi膮gni臋cia deputowanego, a nie na jego grzeczn膮 buzi臋 w krawacie patrz膮c膮 z TV ? co dzieje si臋 cz臋艣ciej. Pew ne jednak jest, 偶e art. 3. wzmiankowanej ustawy brzmi: Podstawowym prawem i obowi膮zkiem pos艂a i senatora jest czynne uczestnictwo w pracach Sejmu lub Senatu oraz Zgromadzenia Narodowego, a tak偶e ich orga n贸w. Uda 艂o nam si臋 ustali膰, 偶e wspominany pose艂: ? nie zg艂osi艂 偶adnej interpelacji poselskiej, ? nie nale偶a艂 i nie pracowa艂 w 偶adnej komisji sejmowej, ? nie nale偶a艂 i nie pracowa艂 w 偶adnej podkomisji sejmowej, ? nie nale偶a艂 do 偶adnych delegacji parlamentarnych, ? nie nale偶a艂 do 偶adnych grup bilateralnych, ? nie zg艂osi艂 偶adnego o艣wiadczenia, ? przez 4 lata mia艂 jedno wyst膮pienie sejmowe jako pose艂. Po se艂 nale偶a艂 natomiast do Kaszubskiego Zespo艂u Parlamentarnego, na obradach kt贸rego pojawi艂 si臋? raz. W minionej kadencji Sejmu by艂o 100 posiedze艅, na kt贸rych pos艂owie g艂osowali 8437 razy. Pose艂 贸w nie g艂osowa艂 6664 razy ? czyli nie bra艂 udzia艂u w 79 proc. g艂osowa艅 ? co stawia go na ostatnim miejscu spo艣r贸d pos艂贸w minionej kadencji i w og贸le wszystkich leniwych pos艂贸w w historii nowo偶ytnego polskiego parlamentu. Wi da膰 wi臋c, 偶e wspomniany pose艂 nale偶y do tych, przed kt贸rymi ostrzega膰 nas powinni rodzice. Jednakowo偶, aby by膰 uczciwym, przyzna膰 trzeba, 偶e ten sam pose艂 osi膮gn膮艂 mistrzostwo polskiego parlamentaryzmu i, jak 偶aden inny w historii, ugra艂 w wyborach 2007 r. ponad p贸艂 miliona g艂os贸w, w obecnych w wyborach 2011 r. te偶 by艂 najlepszy ? z 375 tys. g艂os贸w poparcia. Ja sne ju偶 jest, 偶e owym superleniwym pos艂em zmegapoparciem by艂 Donald Tusk ? premier polskiego rz膮du. Za raz powiecie, 偶e si臋 czepiamy ? bo jako prezes Rady Ministr贸w Donald Tusk sypia 3 godziny na dob臋, porusza膰 si臋 musi szybciej od przeci膮gu, a zaharowany jest tak, 偶e niekiedy nie wie, do kt贸rego ko艅ca s艂uchawki telefonicznej nale偶y m贸wi膰. Ze zrozumia艂ych wzgl臋d贸w nie ma wi臋c czasu zajmowa膰 si臋 jakim艣 tam pos艂owaniem. Jego nieobecno艣膰 w Sejmie jest uzasadniona, a brak aktywno艣ci poselskiej na terenie kraju ca艂kowicie usprawiedliwiony. Zgoda ? tylko 偶e pan premier Tusk za swoj膮 ci臋偶k膮 prac臋 premiera pobiera艂 sute premierowskie wynagrodzenie. Prawie 740 tys. za 4 lata na r臋k臋 wraz z dodatkami: samoch贸d, samolot, ca艂odobowa ochrona, telefon, fundusz dyspozycyjny. Okazuje si臋, 偶e nic nierobi膮cy pose艂 Tusk w tym samym czasie pobiera艂 te偶 niema艂e poselskie pieni膮dze. Zachowywa艂 si臋 wi臋c jak kto艣, kogo naj臋li艣my do wycyklinowania parkietu. Przylaz艂, popatrzy艂, co jest do zrobienia, mia艂 przebra膰 si臋 w kombinezon i wtaszczy膰 maszyn臋 ? ale tego nie zrobi艂. Po czym splun膮艂, trzasn膮艂 drzwiami i poszed艂 namiasto do lepszej roboty. Wystawi艂 nam jednak faktur臋 za to, czego nie zrobi艂, a my mo偶emy go cmokn膮膰 w 偶o艂膮d藕. Jest to bowiem zgodne z prawem ? z艂ym, niesprawiedliwym, godz膮cym w zasady wsp贸艂偶ycia spo艂ecznego i dobre obyczaje. O ile bowiem w obecnych wyborach wyborca m贸g艂 mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e g艂osuj膮c na pos艂a Tuska, powierza mu zarazem fuch臋 szefa rz膮du, o tyle w roku 2007 nie by艂o to wcale takie pewne. Wyborca wynaj膮艂 go do tego, aby czynnie uczestniczy艂 w pracach Sejmu ? i w spos贸b dorozumiany pozwala艂, by ten bra艂 za to pieni膮dze. Tusk natomiast nie uczestniczy艂, nie po艣redniczy艂 w kontaktach mi臋dzy Sejmem a elektoratem, czyli roboty nie robi艂, a fors臋 bra艂. Gwoli 艣cis艂o艣ci wyja艣nijmy, 偶e Tusk bra艂 diety poselskie i mia艂 doch贸d z tytu艂u mandatu poselskiego ? nie bra艂 natomiast uposa偶enia poselskiego (do czego zreszt膮 nie mia艂 prawa). I tak np. w 2008 r. z tytu艂u mandatu poselskiego otrzyma艂 11 924,71 z艂, a z tytu艂u diety parlamentarnej 27 360 z艂. Rok p贸藕niej z tytu艂u mandatu 2427,96 z艂, z tytu艂u diety 27 360 z艂. A w 2010 r. odpowiednio 2316,96 z艂 oraz 28 994,33 z艂. O ile pieni膮dze z tytu艂u mandatu poselskiego, czyli za sam fakt bycia pos艂em, 艣wi臋cie si臋 Tuskowi nale偶a艂y, o tyle dieta parlamentarna zwi膮zana jest z jego dzia艂alno艣ci膮 sejmow膮 i poselsk膮. Jak nam wyja艣niono w Biurze Prasowym Kancelarii Sejmu, dieta parlamentarna jest traktowana jako wyr贸wnanie koszt贸w ponoszonych przez pos艂贸w podczas wykonania mandatu na terenie kraju, a wynosi 25 proc. uposa偶enia pos艂a.

Jasno wynika, 偶e Donald Tusk jako pose艂 nie prowadzi艂 偶adnej dzia艂alno艣ci poselskiej.

Co powinien zrobi膰 w tej sytuacji Donald Tusk? Jak mawiali staro偶ytni, s膮 dwie metody wyci膮gania chuja z wo dy. Z jednej strony wydaje si臋, 偶e niewywi膮zuj膮cy si臋 z obowi膮zk贸w pose艂 Tusk powinien fors臋 zwr贸ci膰. Z drugiej ? 艂膮czenie piastowania funkcji cz艂onka rz膮du ze sprawowaniem mandatu pos艂a jest w polskim systemie prawnym powszechne. Ju偶 w I Rzeczpospolitej stosowano zasad臋 incompatibilitas, czyli nie艂膮czenia okre艣lonych funkcji publicznych, np. wojewody i starosty. Zgodnie z art. 103 obecnej konstytucji, mandatu pos艂a nie mo偶na 艂膮czy膰 z funkcj膮 Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwy偶szej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zast臋pc贸w, cz艂onka Rady Polityki Pieni臋偶nej, cz艂onka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rz膮dowej. Zakaz ten nie dotyczy cz艂onk贸w Rady Ministr贸w i sekretarzy stanu w administracji rz膮do wej. Po dobne dylematy stoj膮 przed ka偶dym cz艂onkiem Rady Ministr贸w i pos艂em zarazem. Mo偶na wi臋c mniema膰, 偶e je偶eli mo偶na by膰 jednocze艣nie w Sejmie i rz膮dzie ? to albo mamy za du偶o pos艂贸w, albo ministr贸w. Zgodnie z konstytucj膮, w Polsce panuje tr贸jpodzia艂 w艂adzy, gdzie Sejm ? w艂adza ustawodawcza ? kontroluje rz膮d ? w艂adz臋 wykonawcz膮. Wychodzi wi臋c na to, 偶e Tusk (jak ka偶dy inny cz艂onek Rady Ministr贸w pozostaj膮cy pos艂em) kontroluje sam siebie. Wyobrazi膰 wi臋c sobie mo偶na, 偶e pose艂 Donald Tusk dostaje skarg臋 na premiera Donalda Tuska lub 偶e pose艂 Donald Tusk zg艂asza interpelacj臋 poselsk膮, na kt贸r膮 ma odpowiedzie膰 premier Donald Tusk. w tej niezdrowej sytuacji wydaje nam si臋, 偶e spraw膮 powinien zaj膮膰 si臋 nowo wybrany parlament ju偶 na pierwszym posiedzeniu, gdy偶 ma ona kardynalne znaczenie dla ustroju pa艅stwa. Uwa偶amy, 偶e pose艂 po uzyskaniu w wyborach niezb臋dnej legitymacji spo艂ecznej i awansowaniu na ministra powinien zrzeka膰 si臋 mandatu i zwi膮zanych z nim apana偶y, a wolne miejsce przeznacza膰 nast臋pnemu kandydatowi z listy. By ten rzetelnie i bez przeszk贸d po艣wi臋ca艂 si臋 pracy poselskiej. Liczymy te偶, 偶e premier Tusk oraz inni cz艂onkowie jego rz膮du b臋d膮cy ministrami zwr贸c膮, co nies艂usznie otrzymali i w najbli偶szych 4 latach nie b臋d膮 korzystali z ewidentnej luki prawnej, pozwalaj膮cej na pobieranie diety parlamentarnej, kt贸r膮 to luk臋 prawn膮 z korzy艣ci膮 dla samych siebie pos艂owie ustaw膮 o wykonywaniu mandatu sobie uchwalili. Zgodnie z wyja艣nieniami Biura Prasowego Sejmu, dieta parlamentarna wprawdzie ma by膰 wykorzystywana na ponoszenie koszt贸w dzia艂alno艣ci poselskiej ? jednak jest to wielce nie艣cis艂a definicja. Wygl膮da bowiem na to, 偶e pose艂 przeznaczy膰 j膮 powinien na koszty zakwaterowania (hotelu)podczas poselskich podr贸偶y oraz reprezentacj臋 (bankiety,kolacje, rauty). Koszty paliwa do poselskich samochod贸w, jak r贸wnie偶 taks贸wek, rekompensowane s膮 pos艂om z innej puli bud偶etu Sejmu ni偶 ich diety. 艢rodkami komunikacji publicznej (tak偶esamolotami) pos艂owie przemieszczaj膮 si臋 za darmo. W praktyce zatem nieopodatkowana dieta poselska jest dochodem pos艂a (opr贸cz uposa偶enia poselskiego), kt贸ry pose艂 przeznacza na w艂asne cele, nie musz膮c si臋 z niego w偶aden spos贸b rozlicza膰.

Ry偶y wa艂ko艅

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona