Ryzen 7 1700 + ECC RAM

Data: 2020-10-09 19:25:14
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-09, pioruns <www@website.com> wrote:
Witajcie,

Jest sobie Ryzen 7 1700 i płyta ASUS PRIME B350-PLUS.

Chodzi mi to jako serwer i pojawiają się błędy checksum na Btrfs, a
nośnik HDD jest 100% sprawny (RAID1 do tego), a więc 90% jest to pamięć,
a miałem wiele problemów z pamięcią wcześniej, teraz co prawda memtest
przechodzi poprawnie, ale nadal coś jest na rzeczy, a więc mógłbym
zmienić 32GB DDR4 2400MHz non-ECC na wersję ECC, albo nawet wyższe
taktowanie (o ile uzyskam pełną stabilność).

Obsługuje toto ECC RAM?

Widzę sprzeczne informacje na stronach dlatego wolę zapytać.

Na stronie Asusa podają, że obsługuje, przy czym na dostępnej tam liście pamięci obsługiwanych jest wymieniona tylko jedna ECC. Jest to jedna z 2ch pamięci Transcend'a w tym zestawieniu i co ciekawe, druga jest identyczna, a figuruje jako zwykła. Ale na Reddicie są raporty, że obsługuje i inne.

Dodatkowo, tu:
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/8w5ftu/which_ram_for_asus_prime_b350plus_using_ryzen_7/e1tifry/
ktoś twierdzi, że większość niebuforowaych ecc powinna działać. No więc widać, że obsługuje, tylko niekoniecznie każdą. Szukałbym po konkretnej pamięci.

--
Marcin

Data: 2020-10-11 23:44:11
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 09/10/2020 20:25, Marcin Debowski wrote:

[...]

Dzięki za odpowiedź. Tak sobie szukam i bardzo mało jest Unbuffered ECC
DDR4 w porównaniu do Registered ECC. Ponadto, płyta obsługuje max 16GB
per stick. Obecnie mam tam takie:
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/VENGEANCE-LPX/p/CMK32GX4M4A2400C16#tab-tech-specs

2400MHz @ CAS 16 Unbuffered non-ECC. Czytam dalej w necie, że pamięć
gubi desktopowa non-ECC gubi zazwyczaj 1 bit na miesiąc na 1 GB RAM. A
więc ja gubię 4 bajty na miesiąc :/ Nic dziwnego, że dostałem data
corruption na dysku po wielu miesiącach uptime - w sumie po roku pracy z
resetami oczywiście. Wykrył mi je program (bo się wywalał na swoich
własnych plikach), a sprawę nagłośnił Btrfs w dmesg.
Przejechałem dyski btrfs scub (checksum corruption wykryte w jednym
pliku, nic więcej). Sformatowałem dyski od nowa, zmigrowałem z mdadm
raid1 do natywnego btrfs raid1. Zero błędów nośnika po formacie i po
scrubie. Przejechałem oba Spinritem. Nic. SMART Extended Self Test nic.
Zero bad sektorów i w ogóle. A więc pamięć :|

Znalazłem te dwie:
https://www.scan.co.uk/products/16gb-1x16gb-samsung-m391a2k43bb1-ctd-ddr4-workstation-ram-pc4-21300-2666-ecc-unbuffered-cas-19-dual

https://www.scan.co.uk/products/8gb-samsung-1x8-ddr4-pc4-21300-2666mhz-cl17-12v-ecc-udimm-server-memory

Jak myślisz, nada się to? Obydwa są 2666MHz Unbuffered ECC no i
Samsunga. Prędkość też fajna bo byłoby to upgrade z obecnego 2400MHz.
Trochę gorsze CAS bo 16GB ma C19 a 8GB ma C17, ale ECC musi być. Inaczej
będę musiał szukać innej płyty ;) Są jakieś płyty pod Ryzena, które idą
z ECC Registered?

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-13 23:26:17
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-11, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Mimo wszystko to trochę dziwne bo gubienie RAM nie musi się przekładać od razu na dysk. Musi być jeszcze jakaś operacja dyskowa z tymi będnymi danymi. MZ tego się nie da prosto oszacować, ale wydawałoby się, że nie powinno być tego dużo, tj. jakiś ułamek błędów pochodnych RAM. No chyba, że te dyski przerzucają dane non-stop.

[...]

Nie masz czegoś co może istotnie zakłócać, nie wiem, jakieś silne, zmienne pola EM, albo jakieś źródło promieniowania? :) Swoją drogę, te komunikaty o błędach (chksum) nie dotyczą braku "symetryczności" na obu pulach tego Raid 1? Inaczej mówiąc, czy ten Raid 1 naprawia indywidualne błędy zupełnie transparentnie, czy może ten błąd to własnie wynik niezgodności obu kopii?

[...]

Nie mogę tam wleźć, bo str. uważa, że ją atakuję :) A nie masz możliwość zakupu tech kości aby sprawdzić i jeśli nie działają,
zwrócić? ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

--
Marcin

Data: 2020-10-14 14:09:46
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 14/10/2020 00:26, Marcin Debowski wrote:

[...]

W PC jest oczywiście zasilacz PC a także obok, stykając się obudowami,
jest UPS ze swoim zasilaczem. Czyli standardowe urządzenia komputerowe,
które mają jakąś tam odporność na ESD.

[...]

Właśnie tak zrobiłem. Zakupiłem jedną kość 16GB 2666MHz DDR4 ECC CL19
DIMM marki Kingston Server Premier:
https://www.ebuyer.com/834676-kingston-server-premier-ksm26ed8-16me-16gb-2666mhz-ddr4-ecc-cl19-dimm-ksm26ed8-16me

Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

A możesz przybliżyć co masz na myśli z tworzeniem tych plików, dokładniej?

Wyczerpały mi się pomysły, dlatego wziąłem się za pamięć ECC, bo serwer
chodzi 24/7, to fakt. A dane odnośnie statystycznej ilości bitów
uszkodzonych na miesiąc na 1 GB zwykłego RAM mnie powalił. Dalej myślę,
czy to czasem nie dyski, czy kontroler czy coś. Przykładowo, jeden z
dysków raportuje się tak:

Model Family:     Seagate Barracuda 3.5
Device Model:     ST2000DM006-2DM164
Serial Number:    Z4Z9VCVN
LU WWN Device Id: 5 000c50 0a5def0ef
Firmware Version: CC26
User Capacity:    2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physical
Rotation Rate:    7200 rpm
Form Factor:      3.5 inches
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
SATA Version is:  SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)

ID# ATTRIBUTE_NAME: RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate: 125205888
3 Spin_Up_Time:         0
5 Reallocated_Sector_Ct: 0
7 Seek_Error_Rate: 1829851896660
10 Spin_Retry_Count: 0
183 Runtime_Bad_Block: 1
184 End-to-End_Error: 0
187 Reported_Uncorrect: 0
188 Command_Timeout: 0
189 High_Fly_Writes: 130
190 Airflow_Temperature_Cel: 29
191 G-Sense_Error_Rate: 0
192 Power-Off_Retract_Count: 16
193 Load_Cycle_Count: 147909
194 Temperature_Celsius: 29
197 Current_Pending_Sector: 0
198 Offline_Uncorrectable: 0
199 UDMA_CRC_Error_Count: 3
240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s
241 Total_LBAs_Written: 226553923475
242 Total_LBAs_Read: 464637728080

Jest to jeden z gorszych dysków, drugi ma lepsze staty. Ten miał 3 błędy
checksum na kablu (drugi miał 1), a więc kable chyba spoko. 0 realokacji
czy oczekujących sektorów, 0 command timeout (to dobrze, bo nigdy nie
wywaliły requestu systemu o jakiś sektor), ale 1 "runtime_bad_block".
Wszelkie testy Read-InvertWrite-Verify-InvertWrite-Read-Verify (czyli
Spinrite level 4), scruby btrfsem przechodzą te dyski 100% idealnie w
tym momencie, wszystkie SMART self testy też. Dyski bardzo dużo piszą i
czytają, bo mam przeróżne usługi na tym serwerze włącznie ze swapem i
całym /home i /var (a więc /var/www i /var/cache, /var/log też, a tam w
nich duża mielonka jest).

Nie wiem jak czytać "Total_LBAs_Written" i "Total_LBAs_Read", ale jeśli
przyjąć, że LBA to 512 bajtów, to dyski zapisują 36 TB na rok i czytają
283 TB na rok, po przeliczeniu ile pracowały. A mają po 2 TB pojemności.
Gdyby to były SSD to już by się dawno zajechały, mam wrażenie :)

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-14 14:13:06
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 14/10/2020 14:09, pioruns wrote:

240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s

Licząc ile TB zapisują i odczytują na rok wziąłem błędnie pod uwagę Head
Flying Hours (czyli czas kiedy były aktywne głowice jak rozumiem). Ale
wychodzi na to, że większość czasu i tak były akywne, a więc dysk cały
czas coś mieli. Dyski żyją online 608 dni, a głowice pracowały 463 dni,
a więc 3/4 czasu.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-16 00:17:41
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 maks temperatura
Podepne się z jednym pytaniem, bo połowa jest sprzętowo w temacie. Jest coś dziwnego z tym cpu jeśli chodzi o dane dotyczące maks. temperatury. Google, praktycznie jednomyślnie podaje 75C. Większość ze stron, które tak podają jest z okolic 2017. Natomiast na str. AMD stoi jak wół, że 95C. O co tu chodzi? Są jakieś różne wersje tego cpu, które się tak drastycznie różnią, czy też AMD się wczesniej zabezpieczał?

--
Marcin

Data: 2020-10-16 12:39:45
Autor: pioruns
On 16/10/2020 01:17, Marcin Debowski wrote:
[...]

Różnica 20 C wynika z offsetu +20 C, który nadal AMD sensorom tCTL w
tych procesorach. Czyli, podają one o 20C gorętszą temperaturę niż jest
w rzeczywistości.
Wyjaśnienie:
https://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-7-have-a-temperature-20-degree-c-reporting-offset.html

Niektóre narzędzia dla Windows podają temperaturą jaką serwuje procesor
(błędną, wyższą o 20C), a niektóre już przeliczają z offsetem i podają
prawidłową, fizyczną temperaturę, niższą o 20C. Dlatego też potem wyniki
na internecie się tak różnią.
Odpal PC z stanu uśpienia (niech stoi parę godzin aby był zimny), miej
już otwarte wszelakie narzędzia pomiarowe na ekranie, zobacz jakie są
temperatury od zimnego. Na starcie powinno być 20C czy praktycznie tyle
co temperatura otoczenia. W ten sposób znajdziesz narzędzia, które
pokazują z offsetem i bez offsetu.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-16 12:00:43
Autor: Marcin Debowski
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Ale to jest temperatura bieząca a ja mówię o maksymalnej. Mam rozumiec, że niektórzy podają 75C z ofsetem?

Swoją drogą seria FX nie informowała o temperaturze, ale był to ofset właśnie od T maks. Czy oni nie mogą się zdecydować na coś normalnego, albo przynajmniej być konsekwentni?

[...]

Sprawdzam Asusowym do overclocking (AI Suite 3, płyta Prime X370-PRO, R7 1700 pro). Wydaje się podawać poprawnie. Tylko właśnie nie wiem jaki maks. Automatyczna optymalizacja doszła do 79C przy zabawie z zegarem i napięciami, więc w sumie wydaje się to wskazywać na 75C. Tylko, że to jest MZ temperatura rzeczywistą, więc dlaczego AMD podaje 95C?

--
Marcin

Data: 2020-10-16 13:07:40
Autor: pioruns
On 16/10/2020 13:00, Marcin Debowski wrote:
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Heh, no tak, mój błąd! Powinienem na przykładzie temp. max. to opisać.
Ale temp. max. ma taki sam offet jak temperatura aktualna.

[...]

Moja interpretacja: (zgaduję)
Jak czytasz bezpośrednio z płyty głównej/BIOSu, to masz np. temperaturę
aktualną 60C zamiast 40C, a maksymalną 95C zamiast 75C. Dystans do
maksymalnej masz ten sam, co jakbyś użył narzędzia, które pokazuje 40C
aktualną i 75C maksymalną (czyli prawdziwe temperatury fizyczne).

Też mi się wydaje, że temp. max tych procesorów to 75C czyli (95C prosto
z BIOSu).

Odpal kompa z zimnego to się dowiesz co ten AI Suite 3 pokazuje tak
naprawdę.

Wydaje mi się, że cały ten cyrk jest zrobiony po to, aby ludziom się nie
paliły procki, procek który mówi, że jest 20C gorętszy niż jest w
rzeczywistości włączy sobie throttling szybciej i się nie zniszczy.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 01:34:41
Autor: Marcin Debowski
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Bios wydaje się pokazywac poprawną - zwykle ca 38-49C (dla przypomnienia, u mnie RT to 30-35C, MB >=35C).

[...]

No ale mamy sytuację w sumie odwrotną. Obecnie AMD twierdzi max 95C a Redity i różne strony ze spec. 75C. Czyli tak jakby AMD zachęcał, śmiało, do 95C jest jeszcze sporo :)

--
Marcin

Data: 2020-10-16 13:12:12
Autor: pioruns
[...]

Ja mam bardzo łatwo, bo Linux mi pokazuje prawdziwą fizyczną temperaturę
w narzędziu lm-sensors.
Np. serwer aktualnie 35 C (Ryzen 7 1700 TDP 65W) a desktop 47 C (Ryzen 5
1600X TDP 95W). Nie ma opcji, że wyświetla z offsetem, bo wtedy serwer
miałby 15 C co jest niemożliwe :)

Przełącz się na chwilę do Ubuntu liveCD to też możesz zobaczyć prawdziwą
temperaturę bez wątpliwości.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 01:29:13
Autor: Marcin Debowski
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Ja jestem linuksiarz, problem w tym że lm_sensors nie zawsze pokazuje poprawnie bez ręcznego grzebania w konfiguracji. Moje zainteresowanie temperaturą występuje zaś w okolicach fizycznego złożenia sprzętu i nie chciałbym spędzac wielu godzin babrząc się w tym, stąd założenie, że windowsowski program dołączony do sprzętu jednak powinien to pokazywać poprawnie bez większych cyrków.

Poza tym np. dla płyty, którą mam pod R5 3600 (PRIME B350M-E),
sensors-detect pokazuje to:

Driver `k10temp' (autoloaded):
  * Chip `AMD Family 17h thermal sensors' (confidence: 9)

Driver `to-be-written':
  * ISA bus, address 0x290
    Chip `ITE IT8655E Super IO Sensors' (confidence: 9)

A sensors to:
nouveau-pci-0900
Adapter: PCI adapter
fan1:        1032 RPM
temp1:        +35.0°C  (high = +95.0°C, hyst =  +3.0°C)
                       (crit = +105.0°C, hyst =  +5.0°C)
                       (emerg = +135.0°C, hyst =  +5.0°C)

k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
Tdie:         +35.5°C  (high = +70.0°C)
Tctl:         +35.5°C  Powyższe dla k10temp-pci-00c3, to jest temp. cpu ale to nie jest poprawna temperatura. Jest zaniżona właśnie o około 20C.

--
Marcin

Data: 2020-10-16 00:10:16
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-14, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Też jestem ciekaw :)

[...]

Jakiś skrypt, który skanuje dyski, jeśli znajdzie nowy plik to zapuszcza par2 i robi plik korekcyjny. Wczesniej oczywiście sprawdza czy ten już nie istnieje. Jak potem stwierdzisz uszkodzenie to będzie łatwo odtworzyć. Miejsca przy niskiej redundancji tez to nie zajmie.

[...]

E, chyba się zgubiłem, to powyższe nie wygląda jak prawie padły dysk?

Moja 1TB Toshiba 2.5" z 2x dłuższym godzinowo przebiegiem ma tu 2x 0. Też pracuje w serwerze 24/7, ram zwykły.

9 Power_On_Hours:               14599
[...]

Przyjmując rozmiar sektora 512 powyższe oznacza że w ciągu 14599h zapisano ca 100TB. Wychodzi ca 2.1MB/s. Przyjmując dalej, że nieuśredniona prędkość zapisu była w granicach 70MB/s, oznacza to, że w ciągu roku dysk zapisywał 12 dni więc te dane dla błędów RAMu należałoby przemnożyć przez 12 i podzielić przez 365. To tego jeszcze operacje dyskowe nie korzystają z pełnego RAM, a zapewne z jakiejś niewielkiej jego częsci, więc to się też tak nie przekłada, że czym masz więcej ramu, tym większe prawdopodobieństwo błędu na dysku a jest to raczej proporcjonalne do statystycznej zajętości RAMu przez jakiś dyskowy cache czy inny bufor wykorzystywany do zapisu. To są pewnie dziesiątki-setki MB niż GB, więc i prawdopodobieństwo, że dziabnie taki fragment jest pomniejszoneo dalszy rząd wielkości.

Czyli przy 1bit/miesiac/1GB wychodzi mi pi x drzwi, ze powinieneś mieć z tego błędów na dysku w granicach 1 bit na 30 lat.

--
Marcin

Data: 2020-10-16 12:33:43
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:
[...]

Każdy producent inaczej pokazuje Error Rates. Niektóre dyski nie
pokazują tu nic, zero, a niektóre miliony korekcji, bo każdy kontroler
co innego uznaje jako "błąd".

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-16 19:03:47
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 16 Oct 2020 12:33:43 +0100  doszła do mnie wiadomość  <rmc0eo$9bt$1$pioruns@news.chmurka.net>  od pioruns <www@website.com>  :
[...]

To pole może być połączeniem dwóch wartości, całkowita ilość pozycjonowań/całkowita ilość
błędów pozycjonowania(w Seagate chyba tak jest), to samo może dotyczyć parametru Raw
Error Rate i innych(całkowita ilość odczytów/całkowita ilość błędnych odczytów lub
całkowita ilość odczytów/ilość błędnych odczytów od włączenia zasilania dysku, czyli po
włączeniu zerowana była ilość błędów).
W dokumentacji gdzieś to mieli, kiedyś była osiągalna na ich stronie www.

Data: 2020-10-17 01:08:11
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-16, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
[...]

No właśnie sprawdziłem omalże dziewiczego Seagata i też to ma. Internety twierdzą, że należy się niepokoić. Smartctl mówi pre-fail:

1 Raw_Read_Error_Rate    [..]   Pre-fail  Always       -       72695726
7 Seek_Error_Rate        [..]   Pre-fail  Always       -       21614701
(ST8000DM004-2CX188)

Czyli nalezy rozumieć że takie błędy to norma?

--
Marcin

Data: 2020-10-17 03:22:54
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 17 Oct 2020 01:08:11 GMT  doszła do mnie wiadomość  <%triH.630911$jbb.526219@fx44.ams1>  od Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>  :
On 2020-10-16, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
[...]

Nie mogę odgrzebać pdf-a od seagate, ale znalazłem coś, co się zgadza z tym, co pamiętam.
Tak jak mówiłem:

http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/Seagate_SER_RRER_HEC.html

Seek Error Rate

The raw value of each SMART attribute occupies 48 bits. Seagate's Seek Error Rate
attribute consists of two parts -- a 16-bit count of seek errors in the uppermost 4
nibbles, and a 32-bit count of seeks in the lowermost 8 nibbles. In order to see these
data, we will need a SMART utility that reports all 48 bits, preferably in hexadecimal.
Two such utilities are HD Sentinel and HDDScan.

Wystarczy odczytać parametry SMART w HEX, i będzie to widać.
To dotyczy też innych parametrów typu "error rate".

Data: 2020-10-17 04:06:17
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-17, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
[...]

Dzięki Olaf, czyli tak, to moje powyżej (dec)72695726 (hex)149D09D. Uppermost 4 (z 12) nibbles to 0, czyli należy to odczytać, że mamy 0 błędów/72695726 odczytów. Podobnie z "seek". Miło.

Czyli na szybko, bez przeliczania błędy są jeśli przy Seagatach te dwa pola mają wartości dec 4294967297 lub więcej. U pioruna:
1 Raw_Read_Error_Rate:                125205888
Nie ma błędów.

7 Seek_Error_Rate:            1829851896660
Są błędy.

--
Marcin

Data: 2020-10-17 11:21:17
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 17 Oct 2020 04:06:17 GMT  doszła do mnie wiadomość  <Z4uiH.898637$dTb.324643@fx41.ams1>  od Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>  :
On 2020-10-17, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:

[...]

Błędy seek error mogą wynikać z trzęsionki dysku(coś nim szarpie, drugi dysk obok, stary
wentylator czy trzęsienie ziemi).
Przykładowo, odpalić skan dysku w Victorii czy MHDD, włączyć widok "grid" i lekko stukać
palcem w skanowany dysk czy w cały komputer(tu trochę mocniej).
Rezultaty mogą cię zaskoczyć(nowsze dyski jakoś dają sobie z tym radę, starsze szaleją).

Data: 2020-10-17 10:24:51
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 17/10/2020 10:21, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

[...]

Pamiętajcie też aby nie krzyczeć na swoje dyski :D
https://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4

Hahaha

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 10:01:48
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-17, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

No więc widzisz, że to nie musi być RAM. Sam staram się nie wychodzić poza "ty niedobry dysku", wszystko przytłumionym głosem i tylko jak się zamknę w kiblu, a i tak wczoraj miałem jeden unrecoverable we wcześniej wspomnianej macierzy.

A jak któryś przegnie, to warto podrzucić na niego kopię tego:
https://arstechnica.com/information-technology/2018/05/attackers-can-send-sounds-to-ddos-video-recorders-and-pcs/

--
Marcin

Data: 2020-10-17 12:52:56
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 17/10/2020 11:01, Marcin Debowski wrote:
A jak któryś przegnie, to warto podrzucić na niego kopię tego:
https://arstechnica.com/information-technology/2018/05/attackers-can-send-sounds-to-ddos-video-recorders-and-pcs/

Mój serwer na szczęście nie ma głośników :D

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 03:39:45
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
[...]

Przypomniało mi się co można zrobić, kiedy zawiodą wszystkie typowe metody odzyskiwania
danych z HDD, ano to:
https://www.kuvaton.com/browse/64240/01010101000111.jpg

Data: 2020-10-17 01:57:25
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-17, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
[...]

Fejk. Tak się nie da odczytać. Nalezy wczesniej posypać opiłkami.

--
Marcin

Data: 2020-10-16 12:46:34
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
[...]

Kostka 16GB dzisiaj przyszła. Będę testował, najpierw w desktopie (też
AM4 + Ryzen), a potem w serwerze :)

[...]

Fajne narzędzie ten parchive, obczaję :) Przyda się do backupów może.

Ale, Btrfs nie robi czegoś podobnego domyślnie? On porównuje zapisy na
obu dyskach w swoim "raid1" i patrzy, czy wszystkie pliki są poprawnie
zapisane. Robi to cały czas.  Potrafi odtworzyć plik gdy dane zostaną
uszkodzone, a także pracować z jednym dyskiem z zdegradowanym raidem.
Nie zastąpi to danych nadmiarowych jak w WinRAR czy parchive, czy
macierzy RAID6, ale spójność danych trzyma.
Ma jednak trochę różnic od mdadm. Używam obydwu mdadm i btrfs w trybie
RAID1.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 01:55:06
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Na pewno nie ma takiej programowalnej redundacji. Używam par2 od czasu jak bardzo dziwnie posypał mi się duży Raid5. Tzn. wszystko było na poziomie logicznym ok, ale pliki miały uszkodzenia. A wracając do btrfs, u mnie jest o tyle gorzej, że chodzi mi to w układzie data:single, metadata:raid1 na 5 fizycznych dyskach. Dla takiego układu nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie, czy wypadnięcie jednego fizycznego urządzenia umożliwi odtworzenie plików (po dodaniu sprawnego urządzenia) z pozostałych. Wydawałoby się, że ten raid 1 dla meta data powinien mieć kopie na różnych fizycznych urządzeniach, więc odpowiedź powinna brzmieć - tak, ale jak góglam, to widzę odpowiedzi na nie.

--
Marcin

Data: 2020-10-17 10:20:38
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 17/10/2020 02:55, Marcin Debowski wrote:
[...]

No u mnie łatwiej, bo mam data też w raid1:

btrfs filesystem df /home
Data, RAID1: total=598.00GiB, used=535.91GiB
System, RAID1: total=32.00MiB, used=128.00KiB
Metadata, RAID1: total=1.00GiB, used=760.36MiB
GlobalReserve, single: total=512.00MiB, used=0.00B

Czytam po internetach, że jak mi wypadnie dysk to będę miał jeden raz
możliwość zamontowania partycji w trybie degraded RW a potem już tylko
Read. Taka przypadłość btrfs kiedyś  była, nie wiem czy to nadal
aktualne. mdadm jak testowałem partycję na root, to wyciągałem po dysku
i sprawdzałem czy grub i system startuje i chodzi, i ładniej śmigał w
degraded. Nie chce mi się teraz tego robić z btrfs, za duża partycja w
razie czego gdybym musiał formatować i mielić od nowa :D

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-16 16:48:24
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
PamięćOn 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:

Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

Też jestem ciekaw :)
Pamięć zainstalowana. Wygląda mi na pełny sukces!

Dla przypomnienia, hardware:
product: PRIME B350-PLUS
product: AMD Ryzen 7 1700 Eight-Core Processor

Dane z lshw:
*-memory
          physical id: 26
          slot: System board or motherboard
          size: 16GiB
          capabilities: ecc
          configuration: errordetection=multi-bit-ecc

*-bank:1
(Unregistered) 2666 MHz (0.4 ns)
             product: 9965745-002.A00G
             vendor: Kingston
             physical id: 1
             serial: 719CA3F9
             slot: DIMM_A2
             size: 16GiB
             width: 64 bits
             clock: 2666MHz (0.4ns)

Dane z dmidecode:
Handle 0x0026, DMI type 16, 23 bytes
Physical Memory Array
        Location: System Board Or Motherboard
        Use: System Memory
        Error Correction Type: Multi-bit ECC
        Maximum Capacity: 128 GB
        Error Information Handle: 0x0025
        Number Of Devices: 4

Handle 0x0027, DMI type 19, 31 bytes
Memory Array Mapped Address
        Starting Address: 0x00000000000
        Ending Address: 0x003FFFFFFFF
        Range Size: 16 GB
        Physical Array Handle: 0x0026
        Partition Width: 1

A więc wygląda na to, że Multi-Level ECC jest włączone :) Zajefajnie, bo
tanio sprzęt dorwałem, używany, ale w stanie idealnym. Służy już ponad
rok, dawno się zwrócił, a mam funkcjonalność i wydajność serwerów
wielokrotnie droższych!

Męczyłęm się z pół godziny chciałem zrobić tą pamięć niestabilną, nie
chciała pokazać żadnych błędów w memtest86, a jak zlazłem z zegarami
CAS/RAS etc za nisko to nie startowała, musiałem przepinać pamięć
poprzednią spowrotem aby PC ruszył, i tak kilka razy aż w końcu dałem
sobie spokój bo serwer ma chodzić. No i chodzi :) Teraz bede czekać na
raporty błędów. edac-util mówi:
mc0: 0 Uncorrected Errors with no DIMM info
mc0: 0 Corrected Errors with no DIMM info
mc0: csrow2: 0 Uncorrected Errors
mc0: csrow2: mc#0csrow#2channel#1: 0 Corrected Errors
mc0: csrow3: 0 Uncorrected Errors
mc0: csrow3: mc#0csrow#3channel#1: 0 Corrected Errors
edac-util: No errors to report.

:D

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-17 01:14:01
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
PamięćOn 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:

Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

Też jestem ciekaw :)
Pamięć zainstalowana. Wygląda mi na pełny sukces!
[..]
sobie spokój bo serwer ma chodzić. No i chodzi :) Teraz bede czekać na
raporty błędów. edac-util mówi:

No to czejamy :) --
Marcin

Data: 2020-10-17 10:22:41
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 17/10/2020 02:14, Marcin Debowski wrote:
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

No to czejamy :)

Dokupiłem 3 kostki, to będzie niedługo 64GB, jak przyjdą. Powinno pójść,
bo cały wcześniejszy rok miałem tam 4x8 GB Corsair Vengeance LPX 2400
MT/s, a testowałem też 4x8 GB G.Skill 3200 MT/s, 64GB @ 2666 MT/s też
powinno, tyle, że tym razem będzie z ECC.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-19 03:56:19
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-16, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Swoją drogą, czy te ECC to jest specyfika lini B350 Asusa? Mam B350 MSI i nie ma słowa o ECC. Mam wspomniane gdzieindziej B350 Asusa, mATX i tez widze, że niby obsługuje ECC.

--
Marcin

Data: 2020-10-19 12:35:41
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 19/10/2020 04:56, Marcin Debowski wrote:
Swoją drogą, czy te ECC to jest specyfika lini B350 Asusa? Mam B350 MSI i nie ma słowa o ECC. Mam wspomniane gdzieindziej B350 Asusa, mATX i tez widze, że niby obsługuje ECC.

ASUS Prime B450 Plus ma dokładnie taki sam opis w specyfikacji, a więc
pewnie też ECC obsługuje. A więc jest to ASUS, który robi dobrą robotę.

Z kolei w mojej drugiej płycie Gigabite GA-AB350-Gaming 3 jest dokladnie
napisane, że nie obsługuje:
"Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in
non-ECC mode)"
No i ECC rzeczywiście wyłączyli, bo sprawdziłem, Linux raportuje brak
ECC po włożeniu tej jednej kostki.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-19 12:04:07
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-19, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

No ale zobacz, X370 pro, która jest o klasę wyżej od B350 plus nie ma ECC.

Ktoś zrobił ciekawy przegląd:
https://www.kepstin.ca/blog/ryzen-motherboard-ecc-memory-summary/

--
Marcin

Data: 2020-10-19 13:46:24
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 19/10/2020 13:04, Marcin Debowski wrote:
No ale zobacz, X370 pro, która jest o klasę wyżej od B350 plus nie ma ECC.

Specyfikacja mówi:
"ECC Memory (ECC mode) support varies by CPU."

Wszystkie ASUSy, które sprawdziłem mają ten sam wording w specyfikacji,
A zajrzałem do PRIME B350, PRIME B450 i do tej. A więc skoro moja PRIME
B350 ma działające ECC, to te dwie tez będą miały.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-19 18:11:28
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-19, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Chipset
AMD X370

Memory
AMD Ryzen(TM) Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
AMD 7th Generation A-series/Athlon(TM) Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture
* Refer to www.asus.com for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).

Ale w Memory QVL jest wymieniony ten ECC Transcend'a od którego się dyskusja zaczeła.

Coś chyba Asus dał informacyjnej dupy, no chyba, że jakaś dziwna polityka regionalizacyjna, lub to co wspomniano na tym blogu, do którego link wcześniej wkleiłem - że jest lub nie w zalezności od wersji płyty.

--
Marcin

Data: 2020-10-19 19:55:36
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 19/10/2020 19:11, Marcin Debowski wrote:
On 2020-10-19, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Nie wiem skąd to bierzesz, ja biorę z oficjalnej specyfikacji płyty na
stronie ASUS:

https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
I tam jest linijka, której w twojej wklejce nie ma:

"Memory
ECC Memory (ECC mode) support varies by CPU."

PRIME B350 Plus i PRIME B450 Plus też tak mają.

ASUS nie chwali się funkcjonalnością ECC i niezbyt dokładnie ją opisuje
w specyfikacji, ale *działa*. Lepsze to, niż wycinanie/wyłączanie
ECC/EDAC całkowicie w płycie tak jak robi to Gigabyte.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-19 20:01:01
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-19, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

https://www.asus.com/nz/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
https://www.asus.com/sg/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
https://www.asus.com/in/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
https://www.asus.com/fi/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/
https://www.asus.com/de/Motherboards/PRIME-X370-PRO/specifications/

i pewnie parę tuzinów innych

ASUS nie chwali się funkcjonalnością ECC i niezbyt dokładnie ją opisuje
w specyfikacji, ale *działa*. Lepsze to, niż wycinanie/wyłączanie
ECC/EDAC całkowicie w płycie tak jak robi to Gigabyte.

Jasne, ale dlaczgo gdzieniegdzie wręcz zaprzeczają?

--
Marcin

Data: 2020-10-19 20:03:28
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
Data: 2020-10-19 22:32:02
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 19/10/2020 21:01, Marcin Debowski wrote:
[...]

Masakra! Haha. ECC to aż tak niszowy feature, że poszczególne jednostki
lokalne nie dbają o uaktualnianie danych w specyfikacji? :O

Najważniejsze jednak, że ECC działa :) Na pewno jestem bardziej
zadowolony z płyty kupionej za ?46 z eBay, niż z droższej Gigabyte,
kupionej nowej, które ECC nie ma!

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-20 00:04:23
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-19, pioruns <www@website.com> wrote:
On 19/10/2020 21:01, Marcin Debowski wrote:
Najważniejsze jednak, że ECC działa :) Na pewno jestem bardziej
zadowolony z płyty kupionej za ?46 z eBay, niż z droższej Gigabyte,
kupionej nowej, które ECC nie ma!

Mając do wyboru Gigabyte i Asusa w podobnej cenie i funkcjonalnosci, Gigabyte bym nie wybrał. Asus był i nadal jest dobrą marką, choć myślę, że aż takich drastycznych różnic w jakości i trwałości może nie być, Ale też jak widać wychodza różne kwiatki. A jak wygląda cenowo Amazon UK (wnioskując po walucie)? Na amarykańskim, i moim podwórkowym (SG) bywają takie okazje, że czesto nie mogę zrozumieć o co w tym chodzi. Przykładowo, tę X370-pro kupiłem fabryczną nówkę, 3 tyg temu za taką cene, że Ci lepiej nie powiem, bo się możesz wkurzyć :) --
Marcin

Data: 2020-10-20 01:21:14
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 20/10/2020 01:04, Marcin Debowski wrote:
[...]

Jeśli wyrwałeś po dobrej cenie, to cieszę się :) Dawno nie miałem w
rękach płyty AM4 z górnej półki... bo tak naprawdę nie potrzebuję żadnej
z oferowanych przez nie funkcjonalności. Lepsze płyty dają lepszy
overclocking, więcej prądu, więcej PCI-E lanes, Wifi czy inne blutoothy
czy co tam jeszcze. Mi nic z tych rzeczy nie potrzeba, nie robię OC ani
na serwerze (lol), ani na PC (używam Linuksa, gry raz w tygodniu, po co
mi OC?). Za to topowe płyty biorą tyle prądu, że aż mają wiatraki na
chipsecie. UPS serwera wyraża swój sprzeciw :D

Amazon używam na przemian z całą gamą sklepów mainstreamowych. Najpeirw
szukam produkt, który potrzebuję, potem przeglądam sklepy aż znajdę
najlepszą ofertę. Nie mam czegoś takiego, że kupię w sklepie X bo tam
zazwyczaj taniej, no to padnie na płytę Y bo ona najtańsza z AM4 w tym
akurat sklepie. Może przez to przegapię jakieś tam amazonowe okazje, ale
mam to, czego potrzebuję.
Ale prawda, czasem Amazon ma jakieś fajne oferty czy promocje.
Regularnie dostaję też vouchery do Amazonu z firmy, która robi surveys w
mojej branży, za wypełnianie ankiet raz na miesiąc czy dwa, tak więc się
uzbiera na fajną zniżkę co jakiś czas.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-20 03:37:53
Autor: Marcin Debowski
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 2020-10-20, pioruns <www@website.com> wrote:
[...]

Zasadniczo to potrzebowałem jakieś ATX z 3 pełnowymiarowymi PCI-E, żebym mógł poupychać dodatkowe karty z m.2. Uzywam zasadniczo do obróbki wideo. Wczesniejsza, też Asus pod FX-8350, zaczęła mieć problemy z dzwiękiem, ale pobujałem się na niej dodatkow z pół roku czekając na jakiś impuls aby przejść na AM4.

[...]

No ale tak to nie działa, bo przeciez wstępną selekcję też na pewno robisz biorac pod uwagę cenę, więc finalnie jest to pewne optymum a nie wyłącznie minimum funkcjonalne dostosowane do potrzeb. Zresztą czesto można dostać coś ekstra za podobną cenę. Jakbyś, szukając tej swojej B350 zobaczył nówkę X370-pro to pewnie odżałowałbyś te ekstra 20 funtów :)

[...]

Prawdę mówiąc, przy tych paru okazjach z jakich skorzystałem to Amazon był nie do przebicia. Cały impuls z przejściem na AM4 w sumie z tego wyszedł. --
Marcin

Data: 2020-10-20 09:58:43
Autor: JaceK
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 20.10.2020 02:21, pioruns wrote:
[...]
To jaka jest teraz pełna konfiguracja, na której pracujesz z obsługą ECC i Ryzenem?

JaceK

Data: 2020-10-21 12:46:33
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 20/10/2020 08:58, JaceK wrote:

To jaka jest teraz pełna konfiguracja, na której pracujesz z obsługą ECC
i Ryzenem?

Ryzen 1700 + ASUS PRIME B350-PLUS + Kingston Server Premier (KSM26ED8/16ME)

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-20 10:40:39
Autor: JaceK
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
Jeśli wiesz jak przerobić moduł pamięci do testowania ECC to daj znać :)

https://forums.passmark.com/memtest86/4579-memtest86-ecc-ram-error-reporting-status

Data: 2020-10-21 12:45:33
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 20/10/2020 09:40, JaceK wrote:
Jeśli wiesz jak przerobić moduł pamięci do testowania ECC to daj znać :)

https://forums.passmark.com/memtest86/4579-memtest86-ecc-ram-error-reporting-status

Hehe ciekawe. Niestety nie mój level, mogę co najwyżej kable polutować :D

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2020-10-23 00:47:01
Autor: pioruns
Ryzen 7 1700 + ECC RAM
On 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:

64GB w 4 kostkach zainstalowane :)

# dmesg |grep EDAC
[Fri Oct 23 00:13:28 2020] EDAC MC: Ver: 3.0.0
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: F17h detected (node 0).
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: Node 0: DRAM ECC enabled.
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MCT channel count: 2
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC0: Giving out device to module
amd64_edac controller F17h: DEV 0000:00:18.3 (INTERRUPT)
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC: UMC0 chip selects:
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 0:  8192MB 1:  8192MB
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 2:  8192MB 3:  8192MB
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC: UMC1 chip selects:
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 0:  8192MB 1:  8192MB
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 2:  8192MB 3:  8192MB
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: using x8 syndromes.
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC PCI0: Giving out device to module
amd64_edac controller EDAC PCI controller: DEV 0000:00:18.0 (POLLED)
[Fri Oct 23 00:13:32 2020] AMD64 EDAC driver v3.5.0

# edac-util -vs
edac-util: EDAC drivers are loaded. 1 MC detected:
  mc0:F17h

# edac-ctl -- mainboard
edac-ctl: mainboard: ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME B350-PLUS

# dmidecode -t 16
# dmidecode 3.2
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.8 present.