Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika

Data: 2011-11-29 15:33:42
Autor: Titus Atomicus
Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
In article <jb08g2$jag$1@inews.gazeta.pl>, Lech <rugala@gazeta.pl> wrote:

Oto fragment artykułu pt. "Rząd zdejmie młodym korporacyjne dyby", Rzeczpospolita =>

http://www.rp.pl/artykul/680647,761226-Zawody-regulowane-- latwiejszy-dostep-dl
a-absolwentow.html

O, fajnie.

Ze źródeł rządowych dowiedzieliśmy się, że dla ok. 70 zawodów, m.in. pośrednika nieruchomości, PRZEWODNIKA, będą określone jedynie wymagania formalne, bez konieczności komisyjnej weryfikacji wiedzy."

To ja tego nie rozumiem.

"Sztandarowym bodaj przykładem koncesjonowania zawodu jest przewodnik turystyczny. Varsavianista, podobnie jak historyk sztuki, ma zgodnie z polskim prawem zbyt niskie kwalifikacje, aby oprowadzać wycieczki po Warszawie. A gdyby mimo wszystko chciał to robić, grozi mu za to surowa grzywna."

Varsavinista ok, ale jakie kwalifikacje do oprowowadzania moze miec mgr historii sztuki?
Znaczy - moze miec (jak sie zainteresuje), ale nie musi.
TA

Data: 2011-12-01 00:34:48
Autor: szaman (Baker)
Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
On 11/29/2011 03:33 PM, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote::

To ja tego nie rozumiem.

Nie Ty jeden:/

Varsavinista ok, ale jakie kwalifikacje do oprowowadzania moze miec mgr
historii sztuki?
Znaczy - moze miec (jak sie zainteresuje), ale nie musi.

O właśnie! W tym rzecz! MOże, ale nie musi. I po to są kursy, po to są egzaminy. Egzaminy, które sprawdzają i potwierdzają kompetencje!

sz

Data: 2011-12-01 09:41:38
Autor: Lech
W dniu 01.12.2011 00:34, szaman (Baker) pisze:
[...]

U nas to już nie może być normalnie, jak np. w Niemczech, gdzie wszelkie kursy i certyfikaty są fakultatywne, tylko zawsze musi być jakaś skrajność? Po co wprowadzono jakieś super kursy z państwowymi super egzaminami i super reglamentowane papiery supermena z państwowymi super pieczątkami, a na dodatek super kary za nie korzystanie z usług owych supermenów? Czas najwyższy zakończyć te cyrki, które służą nabijaniu kabzy wąskiej grupie cwaniaków. Nie powinno być żadnych kar za to, że klienci nie mają ochoty korzystać z usług tych supermenów. To organizatorzy wycieczek razem z klientami powinni sami decydować, czy chcą zatrudnić historyka sztuki, geologa, ludowego grajka, klauna, regionalistę czy też przewodnika, który wie wszystko po trochu, a może tylko miescowego dowcipnisia, który ich rozweseli i zaprowadzi do knajpy na dobre żarcie.

Lech

Klub Sudecki z Poznania - http://ksp.orangespace.pl

Data: 2011-12-01 16:17:58
Autor: Titus Atomicus
In article <jb7ek2$aah$1@inews.gazeta.pl>, Lech <rugala@gazeta.pl> wrote:

> [...]

U nas to już nie może być normalnie, jak np. w Niemczech, gdzie wszelkie kursy i certyfikaty są fakultatywne, tylko zawsze musi być jakaś skrajność? Po co wprowadzono jakieś super kursy z państwowymi super egzaminami i super reglamentowane papiery supermena z państwowymi super pieczątkami, a na dodatek super kary za nie korzystanie z usług owych supermenów? Czas najwyższy zakończyć te cyrki, które służą nabijaniu kabzy wąskiej grupie cwaniaków. Nie powinno być żadnych kar za to, że klienci nie mają ochoty korzystać z usług tych supermenów. To organizatorzy wycieczek razem z klientami powinni sami decydować, czy chcą zatrudnić historyka sztuki, geologa, ludowego grajka, klauna, regionalistę czy też przewodnika, który wie wszystko po trochu, a może tylko miescowego dowcipnisia, który ich rozweseli i zaprowadzi do knajpy na dobre żarcie.

Mhm.
Dokladnie.
Wg tych chorych polskich przepisow ja nie moge oprowadzac wycieczek po Warszawie (gdzie mieszkam prawie 50 lat), a moge na przyklad po Tatrach Slowackich czy Londynie.
Inna sprawa, ze oprowadzania po Warszawie bym sie nie podjal, a po Londynie - owszem, i sporo grup tam kiedys prowadzilem (akurat jestem takim varsavianista, tylko od Londynu).

TA

Data: 2011-12-01 12:07:09
Autor: Stefan

Użytkownik "szaman (Baker)" <piekar22@op.pl> napisał w wiadomości news:jb6eio$tj3$2news.icm.edu.pl...
[...]

w swoim x-sięcioletnim żywocie sporo chodziłem po górach, takie dwa przypadki przewodnickie...
Prowadzilismy ćwiczenia terenowe z geologii, petrografii, stratygrafii i paru innych grafii na terenie Tatr Zachodnich z częścią Tatr Wysokich. Urzędowe uzgodnienia, z ówczesnym Gopr-em, Muzeum Tatrzańskim, TPN-em itp. Wszędzie przekazywaliśmy rozpisany program z gorącą prośbą o przydzielenie przewodników mających pojęcie o temacie. Mieliśmy wśród studentów przewodników - geologów, niestety musieli być zakopiańczycy. To co oni wyrabiali, pieprzyli głupoty takie, że kilku "orłów z podciętymi skrzydłami" obudziło się z letargu i rechotało im w nos. Mielismy zgodę TPN na poruszanie się po obszarach zamknietych - nic to, Panowie Przewodnicy mieli to w ... Skończyło się awanturą na poziomie Rektorat - KW jedynie słusznej siły. Potem było dużo lepiej.
Drugi przypadek - ksiądz, naprawdę dobry łazik (niestety już nieżyjący) szedł z 5 osobową grupą 15-16 latków (plus jeszcze jeden dorosły ) na Rysy. Pod koniec obejscia Czarnego Stawu  stwierdził, że pogoda coś nie tego i chwilę poczekają na wyklarowanie sie sytuacji, minęła ich spora grupa młodzieży  prowadzona przez przewodnika, który najpierw skrzyczał za blokowanie szlaku (miejsca na przejście jest tam w cholerrę a nawet więcej), potem wyśmiał ich obawy pogodowe, (jak sie któryś młody odezwał per proszę księdza , odpowiednio to skomentował )i pognał z grupą pod Bulę.
Myśmy zrezygnowali, i dobrze bo pod Progiem Czarnego zaczeło prać żabami, gradem itp. Pochowali się pod skałkami, poprzykrywali i wycof na dół. Już nad brzegiem MO zobaczylismy mknących do góry dyżurnych, potem już na tarasie obserwowaliśmy jak ich (tzn młodzież) sprowadzili, wyżętych jak po wirówce, poobijani itp. Zachowanie przewodnika zgłosilismy w kilku miejscach ale bez odzewu.
Przewodników górskich (różnych gór, przyznam się że sudeckich najmniej)znam, znałem wielu, wielu poznałem bardzo blisko, i jak wszędzie są ludzie i ludziska.Obserwowałem jak wielu kolegów zaczynało od brązowej GOT kończyło na przewodnickiej blasze. I widziałem jak się zmieniają, jak się czują namaszczeni wręcz przez Najwyższego Turystę, wręcz nieomylni Pomazańcy Bozy.
Teraz wysokie góry są już niedostępne dla mnie, i może dobrze, bo z upływem lat zapomina się o przykrościach a pamięta tylko o pięknie, o wysiłku, o przeżywaniu...
pozdrawiam
Stefan

Data: 2011-12-02 10:56:17
Autor: j
Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
Chciałbym zwrócić uwagę wszystkich Szanownych Pzzedpiśców że są w świecie parki narodowe gdzie może wejść jednocześnie tylko ograniczona ilość turystów wyłącznie w grupie prowadzonej przez uprawnionego przewodnika. Gdyby to było w Polsce to już wyobrażam sobie te niezliczone głosy oburzenia że jak tok można ograniczać swobody obywatelskie, ble, ble, ble...

pzdr

Data: 2011-12-02 12:21:34
Autor: Lech
W dniu 02.12.2011 10:56, j pisze:
[...]

Właśnie napisałeś takie ble, ble, ble... Coś w tym stylu jak np., że są w świecie takie kraje, na obszarze których kobiety muszą chodzić w czadorach.

Data: 2011-12-03 10:34:42
Autor: j
Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
Nic nie zrozumiałeś. Lecz szkoda mi czasu na przekonywanie odpornych. EOT

Data: 2011-12-03 14:25:14
Autor: __Maciek
Sat, 03 Dec 2011 10:34:42 +0100 j <jmk3107@gmail.com> napisał:

Nic nie zrozumiałeś. Lecz szkoda mi czasu na przekonywanie odpornych. EOT

Aż sprawdziłem NNTP-Posting-Host czy nie kolina (troll, głównie
rezydujący na pl.rec.lotnictwo).

Data: 2011-12-02 12:27:01
Autor: Michal Jankowski
j <jmk3107@gmail.com> writes:

[...]

Białowieżę utraciliśmy?

  MJ

Data: 2011-12-02 15:58:52
Autor: Henek Dąbrowski
W dniu 2011-12-02 10:56, j pisze:
[...]

A ja chciałem zwrócić uwagę że temat ten był tutaj dyskutowany n+1 razy,
wszystkie argumenty były tutaj przytaczane (n+1)^2 razy
lekko licząc gdzieś na przestrzeni 10 lat :-(
I pomyśleć że ta cała kołomyja przez jednego półinteligentnego byłego milicjanta, któremu nie udało się zdać egzaminu na przewodnika.

Henek

Data: 2011-12-02 16:06:48
Autor: Olin
Dnia Fri, 02 Dec 2011 15:58:52 +0100, Henek Dąbrowski napisał(a):

A ja chciałem zwrócić uwagę że temat ten był tutaj dyskutowany n+1 razy,
wszystkie argumenty były tutaj przytaczane (n+1)^2 razy
lekko licząc gdzieś na przestrzeni 10 lat

Pozwól młodzieży zdobywać doświadczenia życiowe na własną rękę.
Dotyczy to nie tylko tematyki przewodnickiej, ale i odkrywania natury
ludzkiej.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Ludzie stanu dziewiczego otrzymają sto procent nagrody w niebiesiech,
owdowiali sześćdziesiąt procent, a żonaci trzydzieści procent."
św. Tomasz z Akwinu

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2011-12-02 18:14:59
Autor: Piotr

Użytkownik "Henek Dąbrowski" <henek@euroknowledge.eu> napisał w wiadomości news:4ed8e7a8$0$8444$65785112news.neostrada.pl...
A ja chciałem zwrócić uwagę że temat ten był tutaj dyskutowany n+1 razy,
wszystkie argumenty były tutaj przytaczane (n+1)^2 razy
lekko licząc gdzieś na przestrzeni 10 lat :-(

Na grupie był ostatnio jakoś nudno, a tak przynajmniej można poćwiczyć sztukę retoryki.
Piotr

Data: 2011-12-02 19:32:43
Autor: Lech
Rzad zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
W dniu 02.12.2011 18:14, Piotr pisze:
..
A ja chcialem zwrocic uwage ze temat ten byl tutaj dyskutowany n+1 razy,
wszystkie argumenty byly tutaj przytaczane (n+1)^2 razy
lekko liczac gdzies na przestrzeni 10 lat :-(

Na grupie byl ostatnio jakos nudno, a tak przynajmniej mozna pocwiczyc
sztuke retoryki.

I pośmiać się z tego jak niektórzy - będąc licencjonowanymi przewodnikami - uważają się za supermenów i podnoszą alarm, że uwolnienie tego zawodu spowoduje drastyczny spadek jakości usług. Podobne zarzuty zawsze używa każda grupa zawodowa, której praca jest reglamentowana. Ja to rozumiem, ale nie znaczy, że akceptuję. A już szczególnie jestem oburzony wykorzystywaniem w niecny sposób wypadku zasypania lawiną grupy licealistów z Tych pod Rysami sprzed kilku lat do wymuszania nie chcianych usług nawet latem w takich łatwych miejscach jak asfalt do Morskiego Oka czy Dolina Chochołowska, gdzie największym zagrożeniem może być potrącenie pieszych turystów przez bryczkę albo samochód dowożący zaopatrzenie do schroniska.

Data: 2011-12-03 14:15:53
Autor: szaman (Baker)
On 12/02/2011 07:32 PM, Lech wrote::

I pośmiać się z tego jak niektórzy - będąc licencjonowanymi
przewodnikami - uważają się za supermenów i podnoszą alarm, że
uwolnienie tego zawodu spowoduje drastyczny spadek jakości usług.

Nie uważam się za supermena. To po primo.
Uważam, że spadek jakości usług nie jest tylko potencjalny, ale stanowi logiczną konsekwencję uwolnienia zawodu.
No i oczywiście nie podoba mi się pomysł uwolnienia zawodu z jeszcze jednego powodu - oczywiście chodzi o kasę. Uwalniamy zawód przewodnika = wysoce prawdopodobny spadek popytu na licencjonowanych = oberwę po kieszeni.

Podobne zarzuty zawsze uĹźywa kaĹźda grupa zawodowa, ktĂłrej praca jest
reglamentowana. Ja to rozumiem, ale nie znaczy, że akceptuję.

O to to!

szczegĂłlnie jestem oburzony wykorzystywaniem w niecny sposĂłb wypadku
[...]

Nie powiem, że tutaj prawdy nie ma, jednak przytaczałem w tym wątku przypadek równie prostej i bezpiecznej polany Stokłosica. Też wydawałoby się, że na prostej łące trudno sobie coś zrobić.

sz

Data: 2011-12-03 20:09:05
Autor: Krzysztof Halasa
"szaman (Baker)" <piekar22@op.pl> writes:

Uważam, że spadek jakości usług nie jest tylko potencjalny, ale
stanowi logiczną konsekwencję uwolnienia zawodu.

A ja uważam ze będzie dokładnie odwrotnie, ze jakość usług wzrośnie.
Podejrzewam oczywiście ze ilość sprzedanych usług spadnie.
Wydaje mi się to logiczne, przejście z rynku sprzedawcy (pamiętamy
przecież jak było w PRL) do rynku kupującego zwykle daje dokładnie takie
efekty.

[...]

Przyznaję ze tu niestety nie różnimy się w przewidywaniach.

Tzn. ja bym wcale nie chciał by popyt zmalał. Byłoby super gdyby
obowiązek został zniesiony, jakość gwałtownie wzrosła, paraprzewodnicy
przestaliby działać, a ludzie nagle by zmądrzeli i zamiast ględzić że
np. nikt im nie powiedział ze w jaskini jest ciemno a pogoda w ciągu
dnia nie jest stała, daliby masowo zatrudnienie prawdziwym przewodnikom
(takim z zamiłowania). Ale prawdopodobne to to raczej nie jest.

Być może (co podkreślałem wiele razy) pozytywną rolę może tu odegrać
edukacja i jakaś reklama - podejrzewam, ze większość turystów (zwłaszcza
takich "rodzinnych") nie ma pojęcia, ze wynajęcie przewodnika jest
możliwe i ma sens np. ekonomiczny, i ze może umożliwić zwiedzenie
ciekawszych miejsc niż tylko ta Kościeliska i MOko. Dokładnie tak samo
powinno być z przewodnictwem wysokogórskim.

Nie powiem, że tutaj prawdy nie ma, jednak przytaczałem w tym wątku
przypadek równie prostej i bezpiecznej polany Stokłosica. Też
wydawałoby się, że na prostej łące trudno sobie coś zrobić.

Ale to nie jest żadne uzasadnienie dla obowiązku. W ogóle w rożnych
miejscach można sobie zrobić krzywdę (np. drogi - horror) a mimo tego
ludzie jakoś żyją i dość dobrze sobie radzą (zwłaszcza jeśli wiedza,
ze mają liczyć na siebie).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2011-12-04 13:18:29
Autor: Piotr

Użytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisał w wiadomości news:m3wrad5v72.fsfintrepid.localdomain...
[...]

Jedyna pewna rzecz przy rezygnacji z obowiązku wynajmu przewodnika górskiego przez organizatora turystyki (przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną) "na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m." to spadek cen. I nic poza tym.
Jeśli zniesiemy określone w ustawie wymagania (szkolenie wg określonego programu, egzamin, podział na klasy) względem przewodników górskich.to drugą pewną rzeczą będzie pojawienie sie paraprzewodników przez nikogo nie kontrolowanych pod względem wiedzy i umiejętności. Twoim zdaniem zrobi to tzw. rynek.
Rynek pokazał, że np. przesiębiorca organizujący wyjazd turystyczny chce to zrobić po jak najnższych kosztach. Kto da niższą cenę praprzewodnik czy ten z licencją? W większości wypadków ten bez licencji (ma mniejsze koszty o koszty szkolenia i egzaminu).
Powołujesz się na nędzę w handlu w czasach PRL. Obecenie ludzie mają do wyboru wiele towarów. Jakimś dziwnym trafem większość wybiera towar słabej jakości z Chin. Importerzy  dóbr z Chin mogą spać  spokojnie rynek działa.Sprawadż bilans handlu z Chinami i co się importuje.
Piotr

Data: 2011-12-04 02:57:58
Autor: Dziobak
Rzad zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika

UĹźytkownik "Lech"  napisał

I pośmiać się z tego jak niektórzy - będąc licencjonowanymi przewodnikami - uważają się za supermenów

Lechu!

Można umieć jeździć samochodem ale ,żeby nie dać dupy trzeba mieć prawo jazdy, zgadzasz się ??
To sobie je wreszkie do k* nędzy wyrób!!
Nie masz czasu na emeryturze!?

Pieszy

Data: 2011-12-04 10:37:41
Autor: Lech
Rzad zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
W dniu 04.12.2011 02:57, Dziobak pisze:

Użytkownik "Lech" napisał

[...]

K***a!!! Następny, któremu zrobiono wodę z mózgu i posługując się sztampową argumentacją stworzoną przez naczelnych ideologów państwowego licencjonowania przewodnictwa turystycznego porównuje papiery przewodnika do prawa jazdy!

[cytat] (...) są to zazwyczaj jałowe dyskusje z uĹźyciem od lat tych samych wyświechtanych argumentĂłw z ktĂłrych nic  konstruktywnego nie wynika. Zaskakująca jest kreatywność rodakĂłw w wymyślaniu jak tu komuś czegoś zabronić, czy teĹź uregulować mu Ĺźycie. Zabawne są takie uwagi jak np. Ĺźe papiery przewodnickie powinno się wydawać tylko osobom z wyĹźszym wykształceniem. Ciekawe co by na ten temat powiedział jeden z moich kontrahentĂłw, organizator wypraw rowerowych z Hamburga, ktĂłry jest... emerytowanym ślusarzem. Pewnie wymyśliłby jakiś kolejny Polenwitz.

Wśród licznych zdawkowych argumentów przeciw uwolnieniu przewodnictwa, chyba statystycznie najpospolitszy jest ten "z prawem jazdy": jak to! Grupy turystów nie wolno oprowadzać bez licencji, podobnie jak nie wolno jeździć bez prawka. Czy wsiadłbyś do autokaru prowadzonego przez kierowcę bez uprawnień? Itp.

Nad tym przypadkiem głupoty, a raczej naiwnej niewiedzy warto się pochylić i wyjaśnić: Zasady kodeksu drogowego są w swoim trzonie niezmienne od dziesiątek lat i muszą je przestrzegać wszyscy, aby się nawzajem nie pozabijać na drogach. Nie ma natomiast czegoś takiego jak jedne i niezmienne zasady oprowadzania wycieczek, zabawiania turystów, organizowania im czasu. Równie dobrze można oprowadzać rzeczowo informując o historii, jak rozśmieszać gadając głupoty w przebraniu klauna. Jeśli turyści gotowi są za to zapłacić - nikt nie ma prawa zabronić, bo turystyka to nie część edukacji a chodzenie z ludźmi po ulicach czy nawijanie do nich w autokarze nie wymaga żadnego "prawa jazdy".[koniec cytatu]

źródło =>
http://wolneprzewodnictwo.blog.pl/licencja-a-prawo-jazdy,12316210,n

Data: 2011-12-04 11:55:43
Autor: Piotr

Użytkownik "Lech" <rugala@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jbff16$ktj$1inews.gazeta.pl...
W dniu 04.12.2011 02:57, Dziobak pisze:

Zaskakująca jest kreatywność rodaków w wymyślaniu jak tu komuś czegoś zabronić, czy też uregulować mu życie. Zabawne są takie uwagi jak np. że papiery przewodnickie powinno się wydawać tylko osobom z wyższym wykształceniem.

Ustawowy wymóg dla przewodników to wykształcenie średnie. Sadzę, że na obecnym poziomie nauczania nie jest wygórowany.
Piotr

Data: 2011-12-08 08:41:55
Autor: Lech
Rzad zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
Użytkownik "Lech" <rugala@gazeta.pl> napisał w wiadomości
[...]

> Kolejna bzrura. Nieświadomość nie zwalnia od odpowiedzialności za
> nieumyślne spowodowanie wypadku....

Bzdurą jest pogląd, że osoba po formalnym szkoleniu i egzaminie poniesie tą samą odpowiedzilność co Pan Józek.

Bzdurą jest przypuszczenie, że przewodnik będzie podlegał innej kwalifikacji karnej za nieumyślne spowodowanie wypadku i poniesie odpowiedzialność karną z innego paragrafu.

Data: 2011-12-05 15:49:25
Autor: Titus Atomicus
Rzad zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
In article <4edad3a6@news.home.net.pl>, "Dziobak" <dziobak@hot.pl> wrote:

Użytkownik "Lech"  napisał

> [...]

Można umieć jeździć samochodem ale ,żeby nie dać dupy trzeba mieć prawo jazdy, zgadzasz się ??
To sobie je wreszkie do k* nędzy wyrób!!

A masz licencje na chodzenie pieszo?

TA

Data: 2011-12-05 23:54:40
Autor: szaman (Baker)
On 12/05/2011 03:49 PM, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote::

A masz licencje na chodzenie pieszo?

Sam chodzę. Nie odpowiadam za grupę w czasie tej czynności, jeno za siebie. Nadto zdolność tą posiadam od jakiegoś hmmm 2 roku życia?

Data: 2011-12-02 20:15:40
Autor: Titus Atomicus
Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika
In article <4ed8e7a8$0$8444$65785112@news.neostrada.pl>,
 Henek Dąbrowski <henek@euroknowledge.eu> wrote:

W dniu 2011-12-02 10:56, j pisze:
> [...]

I pomyśleć że ta cała kołomyja przez jednego półinteligentnego byłego milicjanta, któremu nie udało się zdać egzaminu na przewodnika.

A moglbys nie stosowac arumentow ad persona?

TA

Data: 2011-12-03 10:44:49
Autor: CC
[...]

Mnie tam na przykład Lech przez te 10 lat przekonał.

Lesiek

Data: 2011-12-03 14:23:27
Autor: __Maciek
Fri, 02 Dec 2011 10:56:17 +0100 j <jmk3107@gmail.com> napisał:

Chciałbym zwrócić uwagę wszystkich Szanownych Pzzedpiśców że są w
[...]
przewodnika.

Cudnie, koniecznie importujmy takie rozwiązania...

Gdyby to było w Polsce to już wyobrażam sobie te niezliczone głosy oburzenia że jak tok można ograniczać swobody obywatelskie

I słusznie.

Trollujesz czy tak na poważnie?

Data: 2011-12-03 22:40:10
Autor: Piotr
W dniu 2011-12-02 10:56, j pisze:
[...]

Są też na świecie takie parki gdzie nie tylko można wejść bez przewodnika, ale nawet np. wolno biwakować:
http://www.wicklowmountainsnationalpark.ie/WildCamping.html
i jakoś nic złego się tam nie dzieje.

pozdrawiam

Rząd zapowiada uwolnienie zawodu przewodnika