Rzędowosc napedu - pytanie przy okazj i dyskusji w innym watku

Data: 2014-08-21 12:24:05
Autor: art3k
Rzędowosc napedu - pytanie przy okazj i dyskusji w innym watku
W dniu 2014-08-21 10:35, Yogi(n) pisze:
Dyskusja w wątku o unibiku podsunęła mi takie pytanie:
Mam napęd ośmiorzędowy (z przodu trzy) i manetkę działająca, ale dość
mocno zniszczoną. Znalazłem identyczną ale dziewięciorzędową i stąd
kwestia:
Co jeszcze, poza manetką i kasetą musiałbym wymienić? Kaseta Sram,
manetka shimano. Kaseta jeszcze trochę pożyje, ale nie jest to jakas
masakryczna kwota.

> Czy piasta ośmiorzędowa przyjmie dziewięciorzędową kasetę?

tak, jak najbardziej, to dokładnie ten sam bębenek, ten sam rozmiar, 100% kompatybilności.

Czy musze także wymieć łańcuch (shimano)?

tak, na węższy, 9 rzędowy. a czy to będzie shimano, sram czy jakikolwiek inny, to już inna sprawa. ale od biedy zadziałałby również któryś z węższych 8 rzędowych, np. systemu IG, aczkolwiek sam tego nigdy nie sprawdzałem.

jedna uwaga w kwestii łańcucha. ponieważ zwykle używana kaseta ma trochę lub mocno zjechane zęby w zębatkach, to niestety nie wchodzi w grę założenie zupełnie nowego łańcucha. rozciągający się łańcuch ściera po prostu zęby, jedno i drugie się do siebie nawzajem dopasowuje.
dlatego przy wymianie napędu najlepszą metodą jest założenie od razu nowej pary łańcuch-kaseta, a także ewentualnie zębatek w korbie - o ile też są już mocno zużyte. aczkolwiek te ostatnie są w tańszych napędach robione ze stali i ścierają się dużo wolniej.

Czy ośmiorzędowa przerzutka obsłuży dziewięciorzędową kasetę?

zdecydowanie nie. takie sztuki można było robić z napędami 6, 7 i 8 rzędowymi, w których indeksacja jest identyczna (a dokładniej odległość między zębatkami), a rzędowość zwiększana była poprzez dołożenie kolejnej zębatki na odpowiednio szerszym bębenku.
napęd 9 rzędowy wykorzystuje ten sam bębenek co 8 rzędowy, ale odległości między zębatkami są już mniejsze, więc i manetki dają mniejszy uciąg, a co za tym idzie inny skok łańcucha na kasecie.

--
art3k

Data: 2014-08-21 13:45:31
Autor: MichałG
art3k pisze:

[...]

cos to chyba nie tak.... Myslałem, że przerzutce jest 'wsioryba' co obsługuje, a o indeksacji (wielkosci skoku)decyduje manetka......

michał

Data: 2014-08-21 14:20:45
Autor: PeJot
W dniu 2014-08-21 13:45, MichałG pisze:

cos to chyba nie tak.... Myslałem, że przerzutce jest 'wsioryba' co
obsługuje, a o indeksacji (wielkosci skoku)decyduje manetka......

Niezupełnie. Mimo wszystko między przerzutkami 8 i 9 rzędowymi *są* różnice, choć na tyle niewielkie że 9 spokojnie obsługuje 8 rzędów.

--
P.Jankisz

Data: 2014-08-21 15:14:32
Autor: Czesław Wiśniak
Rzędowosc napedu - pytanie przy okazji dyskusji w innym watku
Niezupełnie. Mimo wszystko między przerzutkami 8 i 9 rzędowymi *są* różnice, choć na tyle niewielkie że 9 spokojnie obsługuje 8 rzędów.

Jak i 7 rowniez.

Data: 2014-08-21 18:58:30
Autor: MichałG
PeJot pisze:
[...]

eeee.....
jedyny problem jaki widze to kąt swożnia przerzutki, moze ona nie złapać np koronki 36t z tyłu (za mało luzu miedzy kółeczkiem i trybem i łancuch haczy)- a ponoc takie są juz standardem w nowych napędach.

pozdrawiamM

Data: 2014-08-21 19:19:33
Autor: Czesław Wiśniak
[...]

Koronki 36T to ja nawet  w napedzie 9rz nie widzialem, nie mowiac juz o 8 czy 7.
To raczej dojsc rzadko spotykane extremum i tez nie wiem czy sruba od napiecia sprezyny nie da sie gornego kolka przerzutki troche odsunac w dol.

Data: 2014-08-21 22:00:47
Autor: art3k
W dniu 2014-08-21 19:19, Czesław Wiśniak pisze:

Koronki 36T to ja nawet  w napedzie 9rz nie widzialem,

to mało widziałeś.

> nie mowiac juz o  8 czy 7.

a tu tak, ale przecież to nie ten target

To raczej dojsc rzadko spotykane extremum

wręcz przeciwnie, hg61 12-36 dedykowane jest w starszej grupie deore do napędów w 29erach.

http://www.team29er.pl/start/osprzt/33-kaseta-12-36-ulga-na-ktor-czekalimy

zwróć uwagę na datę...
szkoda tylko, że taka ciężka, gdyby była w wersji slx czy xt, chętnie bym taką sobie zamontował.

a to, że w 9-cio rzędowych się już tego rozmiaru nie spotyka, to dość oczywiste, bo ma to związek z zaprzestaniem rozwoju tego typu i całkowitym przejściu na napędy 10 rzędowe.

--
art3k

Data: 2014-08-21 22:28:00
Autor: Czesław Wiśniak
Rzędowosc napedu - pytanie przy okazji dyskusji w innym watku
to mało widziałeś.

Widocznie tak, nie patrze kazdemu na kola i w gorach nie mieszkam :)
Fabrycznie w 9 mialem 11/34, zdjalem i zalozylem 11/28 bo ostatnio jezdze w zasadzie po plaskim.

> nie mowiac juz o  8 czy 7.

a tu tak, ale przecież to nie ten target

No wlasnie.

[...]

Moga nie rozwijac, byleby tylko produkowali :)
Tu caly czas jest mowa o przystosowaniu przerzutki 9rz na napedy 8 i 7, z czym nie ma problemu, wiec nie wiem skad ci sie wziela ta koronka 36t ?

Data: 2014-08-22 06:36:28
Autor: art3k
W dniu 2014-08-21 22:28, Czesław Wiśniak pisze:
Moga nie rozwijac, byleby tylko produkowali :)

niestety, nie produkują. a dokładniej, nie robią nic ponad wspomniane hg61.

Tu caly czas jest mowa o przystosowaniu przerzutki 9rz na napedy 8 i 7,
z czym nie ma problemu, wiec nie wiem skad ci sie wziela ta koronka 36t ?

z wątpliwości, czy poradzi z tym sobie 8 rzędowa przerzutka.

--
art3k

Data: 2014-08-21 15:13:31
Autor: art3k
[...]

a wiesz, masz rację, niedoczytałem, zasugerowałem się wcześniejszymi postami i zamiast o przerzutce, napisałem o manetce przerzutki.. pomroczność jasna, psiakrew, sorry.

zaś sama przerzutka 8 czy 9 trybów bez problemu obsłuży, oczywiście. w końcu to ten sam bębenek i te same skrajne położenia.

--
art3k

Rzędowosc napedu - pytanie przy okazj i dyskusji w innym watku