Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Rz膮dy fachowc贸w i nadministr贸w do spec jalnych porusze艅

Rz膮dy fachowc贸w i nadministr贸w do spec jalnych porusze艅

Data: 2012-05-24 12:33:01
Autor: Przemys艂aw W
Rz膮dy fachowc贸w i nadministr贸w do spec jalnych porusze艅
W 2008 r. wyremontowano za 50 mln z艂otych tunel 艣rednicowy w Warszawie, do kt贸rego zakupione za 250 mln z艂otych poci膮gi "nie mog艂y si臋 zmie艣ci膰". PKP PLK po 4 latach wpad艂o na pomys艂 jak poradzi膰 sobie z tym problemem.

Po czterech latach analiz PKP Polskie Linie Kolejowe podpisa艂y wart膮 4,3 mln z艂 umow臋 z firm膮 WPM Mosty na zabezpieczenie stropu tunelu ognioodpornym materia艂em izolacyjnym. Dzi臋ki temu na ten najbardziej ruchliwy odcinek tor贸w w Polsce b臋d膮 mog艂y wjecha膰 nowoczesne pi臋trowe poci膮gi Bombardiera. Koleje Mazowieckie kupi艂y je kilka lat temu do obs艂ugi podwarszawskich linii, ale poniewa偶 sk艂ady nie mie艣ci艂y si臋 w tunelu, musia艂y omija膰 kilka kluczowych przystank贸w w centrum stolicy. Jak to mo偶liwe? W trakcie remontu w 2008 r. nowe podtorze zbudowano na starych p艂ytach. Dlatego tunel si臋 鈥瀘bni偶y艂鈥. Za 37 pi臋trowych wagon贸w Koleje Mazowieckie zap艂aci艂y 250 mln z艂. Absurdalny remont PLK poch艂on膮艂 ponad 50 mln z艂.

Teraz odleg艂o艣膰 mi臋dzy przewodem trakcyjnym a sufitem tunelu si臋 co prawda nie zmieni, ale wed艂ug wykonanej dla PKP ekspertyzy Politechniki 艁贸dzkiej malowanie wystarczy, 偶eby uzyska膰 zgod臋 stra偶y po偶arnej na wjazd pi臋trus贸w. Prace rusz膮 1 lipca i potrwaj膮 do ko艅ca roku. PKP obiecuje, 偶e b臋d膮 odbywa艂y si臋 w nocy bez wstrzymywania ruchu poci膮g贸w.

To niejedyna inwestycja tunelowa w Polsce godna komedii Stanis艂awa Barei. Do legendy przeszed艂 zbudowany w Warszawie tunel pod rondem Zes艂a艅c贸w Syberyjskich otwarty w 2003 r. po remoncie za 99 mln z艂 鈥 wzd艂u偶 obwodnicy centrum 鈥 kt贸ry jest za niski dla ci臋偶ar贸wek. Warszawiacy do dzi艣 艣miej膮 si臋 z innej inwestycji z czas贸w rz膮d贸w w stolicy Paw艂a Piskorskiego: otwartego w 2003 r. 930-metrowego tunelu Wis艂ostrady za 210 mln z艂, kt贸ry zamiast pod Wis艂膮 biegnie wzd艂u偶 niej.

W maju ruszy艂a budowa nowego dworca 艁贸d藕 Fabryczna, gigantycznej inwestycji wartej 1,7 mld z艂. Powstan膮 dwa tunele dla poci膮g贸w tradycyjnych i jeden dla Kolei Du偶ych Pr臋dko艣ci o d艂ugo艣ci 11 km. Problem w tym, 偶e minister transportu S艂awomir Nowak od艂o偶y艂 budow臋 KDP do... 2030 r. Czy w tej sytuacji inwestycja jest potrzebna? Kolejarze uznali, 偶e tunel pod stacj膮 艁贸d藕 Fabryczna przyda si臋 w przysz艂o艣ci, wi臋c b臋dzie budowany.

W warszawskim Ursusie stoi od p贸艂 roku gotowy, ale nieu偶ywany pi臋ciokondygnacyjny parking 鈥濸arkuj i Jed藕鈥 dla 356 aut za 15 mln z艂. Obiekt powsta艂 obok tor贸w, bo sp贸艂ka PKP PLK obiecywa艂a otworzy膰 nowy przystanek Ursus-Nied藕wiadek (wed艂ug pierwotnych plan贸w ju偶 w 2009 r.). Tymczasem wiosn膮 br. kolej nawet nie mia艂a pozwolenia na budow臋. Inwestycja ruszy艂a, dopiero kiedy PKP scedowa艂y obowi膮zki na Zarz膮d Transportu Miejskiego, czyli inwestora parkingu. Stacja i przej艣cie podziemne maj膮 ruszy膰 na prze艂omie 2013 i 2014 r.

Z powodu wstrzymania przez ekolog贸w budowy obwodnicy Augustowa przez dolin臋 Rospudy nie lada 艂amig艂贸wk臋 ma Ministerstwo Transportu. W latach 2007 鈥 2009 bia艂ostocki oddzia艂 GDDKiA zd膮偶y艂 zbudowa膰 ok. 1 km drogi, kt贸ry urywa si臋 nagle na skraju lasu. Nie wiadomo, co z nim zrobi膰. By艂 nawet pomys艂 powi膮zania jej przy pomocy w臋z艂a z drog膮 lokaln膮, ale koszty adaptacji by艂yby wi臋ksze ni偶 rozbi贸rka. Decyzji nie ma do dzi艣.

Z kolei budowany rekordowo d艂ugo w latach 2002 鈥 2007 most Solidarno艣ci przez Wis艂臋 w P艂ocku przez dwa lata by艂 pozbawiony obiecywanych dojazd贸w, a kierowcy przebijali si臋 w korkach drogami ni偶szej kategorii. Trasa ks. Popie艂uszki zosta艂a oddana do u偶ytku w pa藕dzierniku 2009 r. Most Solidarno艣ci wraz z ca艂膮 tras膮 zosta艂 w艂膮czony do sieci dw贸ch dr贸g krajowych 鈥 nr 60 i 62 鈥 dopiero w pa藕dzierniku 2010 r.


Przemek
--


"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Data: 2012-05-24 19:47:03
Autor: Bogdan Idzikowski
Rz膮dy fachowc贸w i nadministr贸w do specjalnych porusze艅

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:jplrco$8ji$1dont-email.me...
Z powodu wstrzymania przez ekolog贸w budowy obwodnicy Augustowa przez dolin臋 Rospudy nie lada 艂amig艂贸wk臋 ma Ministerstwo Transportu. W latach 2007 鈥 2009 bia艂ostocki oddzia艂 GDDKiA zd膮偶y艂 zbudowa膰 ok. 1 km drogi, kt贸ry urywa si臋 nagle na skraju lasu. Nie wiadomo, co z nim zrobi膰. By艂 nawet pomys艂 powi膮zania jej przy pomocy w臋z艂a z drog膮 lokaln膮, ale koszty adaptacji by艂yby wi臋ksze ni偶 rozbi贸rka. Decyzji nie ma do dzi艣.

Pami臋tam doskonale te czasy. To Kaczy艅ski kaza艂 budowa膰, mimo 偶e by艂o wiadomo wszystkim, 偶e to jest g艂upie polecenie. Ale Kaczy艅ski chcia艂 pokaza膰 wszystkim, 偶e ma w du**pie i ich zakazy. I sko艅czy艂o si臋 to tak jak mia艂o si臋 zako艅czy膰. Klap膮!

--
Donald Tusk - "wola艂bym si臋 nie urodzi膰, ni偶 na grobach zmar艂ych budowa膰 swoj膮 karier臋 polityczn膮".

Rz膮dy fachowc贸w i nadministr贸w do spec jalnych porusze艅

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona