Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę

Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę

Data: 2012-05-11 17:58:29
Autor: Rafal Lukawski
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
On 2012-05-10 16:36, Marek wrote:
Witam,

zakupiłem na Allegro towar, który okazał się niezgodny z umową (matryca
do notebooka, która według opisu powinna być zgodna z oryginałem, który
posiadam lecz nie jest). Sprzedający jest gotów wymienić mi na inną,
lecz nie godzi się na pokrycie kosztów wysyłki tej niesprawnej i tej
sprawnej, czyli poniósłbym z nie swojej winy dodatkowe koszty dwóch
wysyłek kurierem. Czy rzecznik praw konsumenta pomaga również firmom,
czy tylko osobom indywidualnym?


Jak sama nazwa wskazuje, rzecznik praw konsumenta jest od spraw konsumentów. Jako osoba prowadzącza DG lub osobowość prawna nie jesteś konsumentem i rzecznik nie ma tu nic to rzeczy.

Brakuje organu ochrony firm, nie tylko przed takimi praktykami, ale przede wszystkim przed nadużyciami państwa (np. urzędy skarbowe), póki co pozostają sądy cywilne. W praktyce w przypadku niezgodności towaru z umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

pozdrawiam
Rafał

Data: 2012-05-11 18:16:32
Autor: spp
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
W dniu 2012-05-11 17:58, Rafal Lukawski pisze:

 W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie to jednak mamy dwie równorzędne strony umowy i stwierdzenie iż w "praktyce sprzedający jest winien" wydaje się być mocno dyskusyjne... :(


--
spp

Data: 2012-05-11 19:58:04
Autor: Rafal Lukawski
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
On 2012-05-11 18:16, spp wrote:
W dniu 2012-05-11 17:58, Rafal Lukawski pisze:

W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie to jednak
mamy dwie równorzędne strony umowy i stwierdzenie iż w "praktyce
sprzedający jest winien" wydaje się być mocno dyskusyjne... :(

Sprzedający nie spełnił swojego zobowiazania, do tego naciągnął kupującego na dodatkowe koszty, o co więc chodzi?






Data: 2012-05-11 20:07:46
Autor: spp
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
W dniu 2012-05-11 19:58, Rafal Lukawski pisze:

W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie to jednak
mamy dwie równorzędne strony umowy i stwierdzenie iż w "praktyce
sprzedający jest winien" wydaje się być mocno dyskusyjne... :(

Sprzedający nie spełnił swojego zobowiazania, do tego naciągnął
kupującego na dodatkowe koszty, o co więc chodzi?

Że znamy tylko wersję jednej strony. A nuż dostał to co zamówił a nie to co chciał zamówić? Myślał, że  'matryca do notebooka, będzie zgodna z oryginałem, który posiadam' lecz w rzeczywistości okazało się, że w tym samym notebooku mogą być dwie różne matryce, obie oryginalne ale niekompatybilne?
Za mało szczegółów. :(
Dlatego w takim przypadku prawo broni konsumenta (rozumianego jako osobę fizyczną) ale od przedsiębiorców wymaga więcej.

--
spp

Data: 2012-05-11 20:13:12
Autor: Rafał Łukawski
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę


Że znamy tylko wersję jednej strony. A nuż dostał to co zamówił a nie to
co chciał zamówić? Myślał, że 'matryca do notebooka, będzie zgodna z
oryginałem, który posiadam' lecz w rzeczywistości okazało się, że w tym

Ok, wróćmy do pierwotnego postu, jeżeli np. matryca ma inna rozdzielczośc, to wina jest oczywista. Dokładnie nie wiadomo o co chodzi..



samym notebooku mogą być dwie różne matryce, obie oryginalne ale
niekompatybilne?
Za mało szczegółów. :(

To prawda.

Dlatego w takim przypadku prawo broni konsumenta (rozumianego jako osobę
fizyczną) ale od przedsiębiorców wymaga więcej.


Dlatego najpierw należy wyjaśnić o co chodzi.. prawo - owszem lepiej proni konsumenta niż konsumenta prowadzącego DG. Przedsiębiorca musi poświęcić lata na sądy i nie ma gwarancji, że wyrok cokolwiek da.

Data: 2012-05-11 20:15:10
Autor: spp
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
W dniu 2012-05-11 20:13, Rafał Łukawski pisze:

Dlatego najpierw należy wyjaśnić o co chodzi.. prawo - owszem lepiej
proni konsumenta niż konsumenta prowadzącego DG. Przedsiębiorca musi
poświęcić lata na sądy i nie ma gwarancji, że wyrok cokolwiek da.

Cóż - ryzyko prowadzenia działalności ...

--
spp

Data: 2012-05-11 23:11:57
Autor: 'Tom N'
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
Rafał Łukawski w <news:jojkrp$1io$1inews.gazeta.pl>:

prawo - owszem lepiej proni konsumenta niż konsumenta prowadzącego DG

O! Czyli jednak prowadzący DG (*firma*) może być konsumentem...

Dziękuje ;P

--
Tomasz Nycz

Data: 2012-05-11 23:56:20
Autor: Gotfryd Smolik news
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
On Fri, 11 May 2012, spp wrote:

W dniu 2012-05-11 17:58, Rafal Lukawski pisze:

 W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie

  Dla uscislenia: oczywiscie że nie, bo stosuje się pojęcie "rękojmi"
  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-12 05:08:41
Autor: spp
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
W dniu 2012-05-11 23:56, Gotfryd Smolik news pisze:

W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie

Dla uscislenia: oczywiscie że nie, bo stosuje się pojęcie "rękojmi"
:)

Wiem, ale, jak sam zauważasz innym wątku (na inny nieco temat) - penie pojęcia  można rozumieć dwuznacznie - potrafię sobie wyobrazić że w przypadku relacji między firmami może istnieć towar niezgodny z umową ;)

--
spp

Data: 2012-05-12 11:55:07
Autor: Gotfryd Smolik news
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
On Sat, 12 May 2012, spp wrote:

pojęcia  można rozumieć dwuznacznie - potrafię sobie wyobrazić że w przypadku relacji między firmami może istnieć towar niezgodny z umową ;)

  Niezaprzeczalnie :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-12 22:34:01
Autor: Marek Dyjor
Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę
spp wrote:
W dniu 2012-05-11 17:58, Rafal Lukawski pisze:

 W praktyce w przypadku niezgodności towaru z
umową sprzedający powinien pokryć całość dodatkowych kosztów z tego
powodu, że to z jego winy zaistniał problem.

Tak?
Zakładając że także w przypadku firm obowiązuje to pojęcie to jednak
mamy dwie równorzędne strony umowy i stwierdzenie iż w "praktyce
sprzedający jest winien" wydaje się być mocno dyskusyjne... :(

Jełśi sprzedający źle oznakował towar wprowadzając kupującego w bład to wienien naprawić szkode poprzez co najmniej pokrycie wszelkich kosztów z jego błędu wynikłych.

Podobnie jesli kupujący zamówił towar i podał specyfikajcę towaru a dostął co innego patrz wyżej.

Obawiam sie że przy barku współpracy sprzedajacego konieczne jest pojście do sądu.

Rzecznik praw konsumenta a zakup na firmę

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona