[Tech] Rzędowość: 9 i 10sp Shimano a Sachs New Success 8sp

Data: 2015-06-25 06:15:35
Autor: Kuba Abuk
[Tech] Rzędowość: 9 i 10sp Shimano a Sachs New Success 8sp
Cześć,

Z racji, że w szosie "kończy" mi się napęd 3x9 (Ultegra 6500/6503) i zacina prawa k-manetka, planuję jak najmniejszym kosztem przejść na 2x10. Zależy mi na ciaśniejszym stopniowaniu kasety, zwłaszcza na 16/17/18/19. Mocno sfatygowaną RD-6500 SGS też wymienię, a poza tym długi wózek na naszych dziurach mocno skacze.
Gdzieś w garażu mam jeszcze dwurzędową korbę Dura Ace 7700, którą zastąpię "trójkę" FC-6503.

Mam do wykorzystania tylną przerzutkę NOS Sach New Success z 1994:
http://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/wydarzenia_i_biznes/5724/historia_jednej_przerzutki?strona=2
Nominalnie obsługuje ona 8sp. Nie wiem, czy mój tok myślenia jest prawidłowy: kasta 9sp nie różni się od 8sp szerokością. Upchnięty jest jeden tryb więcej = węższe "spejsery"/węższe o .2mm zębatki. Dziewiątkowy napęd ten Sachs powinien obsłużyć. Czy obsłuży 10? Kaseta 10 jest nawet węższa, ale poprawcie mnie, jeśli się mylę.  OIDP przerzutki tylne Shimano 8/9/10sp nie różnią się między sobą reakcją na ciąg linki (pomijając wynalazki typu Dyna-drive w MTB), więc Sachs powinien działać poprawnie i w napędzie 2x10. Czy grubość i ilość zębów w kółeczkach tylnej przerzutki pogryzą się z wąskim łańcuchem 10sp? Bełkotem marketingowców się nie przejmuję.

Przy okazji zapytam, czy są istotne różnice w grubościach blatów poiędzy 9 a 10sp?

Pozdrawiam,
Kuba

Data: 2015-06-25 06:20:39
Autor: rmikke
W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 15:15:37 UTC+2 użytkownik Kuba Abuk napisał:
[...]

Wydaje mi się, że jednak uciąg 10sp Shimano jest inny, niż 7-9sp. A przerzutka Sachsa to na pewno ma shimanowski ucią? Bo OIDP SRAM ma inny...

Data: 2015-06-25 06:35:50
Autor: Kuba Abuk
W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 15:20:41 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:
> [...]

Wydaje mi się, że jednak uciąg 10sp Shimano jest inny, niż 7-9sp. A przerzutka Sachsa to na pewno ma shimanowski ucią? Bo OIDP SRAM ma inny...

Mówimy o szosie. W MTB 10sp gryzie się z 9sp.
Tak, ten Sachs zamienił jakiegoś SISa w 20-erze syna: 1x7 Shimano. SRAM we wczesnych latach 90-tych nawet nie planował grup szosowych.

W MTB mam fantazyjnie pomieszane manetki/przerzutki: mix XTR/Sachs New Success i Quartz 9sp/SRAM Attack, czy Rocket (1:2 Ratio).
Ciekawostką jest, że k-manetki Sachs New Success (o shimanowskim ciągu) były protoplastą Ergopowerów Campy.

Pozdrawiam,
Kuba

Data: 2015-06-26 00:14:54
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 15:35:52 UTC+2 użytkownik Kuba Abuk napisał:

> [...]

Istnieje, bo łańcuchy dedykowane do 9x czy 10x są innej szerokości.
Istotą są różne uciągi manetek i to one nadają im sens, nawet w
samym Shimano.
Do szosówki powinna być zastosowana przerzutka o jak najkrótszym wózku,
gdyż jest precyzyjniejsza, a sama kaseta ma najmniejszą rozpiętość zębatek.
I długość łańcucha też powinna być dobrana precyzyjnie, aby nie tłukł się
na nierównościach.

> Wydaje mi się, że jednak uciąg 10sp Shimano jest inny, niż 7-9sp.

Dokładnie, świadczą o tym różne szerokości łańcuchów.
Ja bym stosował dedykowane szerokości w poszczególnych asortymentach,
choćby na fakt, że łańcuch pracuje również na przekosach.

W MTB mam fantazyjnie pomieszane manetki/przerzutki

Możesz iść tą drogą, ale Shimano nie zaleca i również nie zakazuje,
niemniej, rozróżnia w swoim asortymencie różne systemy.
A miedzy różnymi markami różnice są kolosalne, jak zauważyłeś.

Data: 2015-06-26 10:01:44
Autor: bans
W dniu 2015-06-26 o 09:14, Ignac pisze:

a sama kaseta ma najmniejszą rozpiętość zębatek.

Jak zwykle nie wiadomo o co ci chodzi.

I długość łańcucha też powinna być dobrana precyzyjnie, aby nie tłukł się
na nierównościach.

Tia, rzeczywiście, w przypadku szosówki ma to znaczenie :P

--
bans

Data: 2015-06-26 06:53:36
Autor: Ignac
W dniu piątek, 26 czerwca 2015 10:01:43 UTC+2 użytkownik bans napisał:
W dniu 2015-06-26 o 09:14, Ignac pisze:

> a sama kaseta ma najmniejszą rozpiętość zębatek.

Jak zwykle nie wiadomo o co ci chodzi.

A ja widzę, że wszyscy zrozumieli, oprócz Ciebie.
> I długość łańcucha też powinna być dobrana precyzyjnie, aby nie tłukł się
> na nierównościach.

Tia, rzeczywiście, w przypadku szosówki ma to znaczenie :P

Ma, bo wątkodawcy to przeszkadza. A ponadto w szosówce łańcuch jest
najbliżej widełek ramy. To jest rozwiązywalny problem.

Data: 2015-06-26 14:11:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 26 Jun 2015, bans wrote:

W dniu 2015-06-26 o 09:14, Ignac pisze:

a sama kaseta ma najmniejszą rozpiętość zębatek.

Jak zwykle nie wiadomo o co ci chodzi.

  Obstawienie "liczby zębów" powinno być trafione ;)

I długość łańcucha też powinna być dobrana precyzyjnie, aby nie tłukł się
na nierównościach.

Tia, rzeczywiście, w przypadku szosówki ma to znaczenie :P

  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-06-26 21:42:40
Autor: MadMan
Dnia Fri, 26 Jun 2015 10:01:44 +0200, bans napisał(a):

I długość łańcucha też powinna być dobrana precyzyjnie, aby nie tłukł się
na nierównościach.

Tia, rzeczywiście, w przypadku szosówki ma to znaczenie :P

Jakbyś widział gdzie ja dzisiaj na mojej szosówce jeździłem to byś
stwierdził że jednak ma :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2015-06-29 07:53:39
Autor: bans
W dniu 2015-06-26 o 21:42, MadMan pisze:

Jakbyś widział gdzie ja dzisiaj na mojej szosówce jeździłem to byś
stwierdził że jednak ma :P

Ty masz szosówkę?! A co z damką? ;)

--
bans

Data: 2015-06-29 20:54:34
Autor: MadMan
Dnia Mon, 29 Jun 2015 07:53:39 +0200, bans napisał(a):

Jakbyś widział gdzie ja dzisiaj na mojej szosówce jeździłem to byś
stwierdził że jednak ma :P

Ty masz szosówkę?! A co z damką? ;)

Damkę też mam :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2015-06-30 07:40:49
Autor: bans
[Tech] Rzędowość: 9 i 10sp Shimano a Sachs New Success 8sp
W dniu 2015-06-29 o 20:54, MadMan pisze:

Damkę też mam :)

Ona to juĹź prawie jak rodzina ;)

--
bans

Data: 2015-06-26 16:20:37
Autor: rmikke
> [...]

Ciekawostką jest, że k-manetki Sachs New Success (o shimanowskim ciągu) były protoplastą Ergopowerów Campy.

No to jak nie ma problemu uciągu, to wszystko powinno zabanglać, ewentualnie zmienisz kółka w wózku, jak się okaże że oryginalne
są za grube do łańcucha 10s (jest węższy odrobinę). IMHO ;)

[Tech] Rzędowość: 9 i 10sp Shimano a Sachs New Success 8sp