Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- przedaw nianie?

Data: 2009-03-11 13:04:55
Autor: Kasper
Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- przedaw nianie?
Witam,

Dostałem dziś pismo z biblioteki, że podobno nie zwróciłem 2 książek
wypożyczonych w 2001r. Szczerze mówiąc nie pamiętam, żebym w ogóle się
tam zapisywał(aczkolwiek całkowicie tego nie wykluczam), a
wymienionych w piśmie tytułów raczej w życiu na oczy nie widziałem (2
podręczniki akademickie, zdecydowanie 'nie z mojej działki'). W
związku z powyższym mam pytanie, czy otrzymane pismo mogę spokojnie
olać? W końcu od rzekomego wypożyczenia książek minęło 8 lat. Czy też
grożą mi jakieś konsekwencje, ze strony prawnej? Nie uśmiecha mi się
jeżdżenie na drugi koniec miasta i tłumaczenie, że nie jestem
wielbłądem. Osobiście przypuszczam, że ktoś na moje nazwisko
wypożyczył sobie te książki, lub pracownikowi w bibliotece pomyliły
się karty i włożył do mojej zakładki z książek innego czytelnika.

Z góry dzięki za pomoc!

Pozdrawiam!

Data: 2009-03-12 00:54:01
Autor: Ajgor
Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- przedawnianie?

Ja bym po prostu zadzwonil i sprobowal wyjasnic sprawe. A jelsi nie da sie telefonicznie, to bym sie przejechal. W koncu drugi koniec miasta to nie drugi koniec swiata.

Data: 2009-03-13 13:44:41
Autor: Filozof71

Użytkownik "Kasper" <jakub.kasperski@gmail.com> napisał w wiadomości news:741f92a7-9de2-4304-b060-e84fdf9965e5o11g2000yql.googlegroups.com...
Witam,

Dostałem dziś pismo z biblioteki, że podobno nie zwróciłem 2 książek
wypożyczonych w 2001r. Szczerze mówiąc nie pamiętam, żebym w ogóle się

Najczęsciej jak się ktoś zapisuje do biblioteki to podpisuje jakiś regulamin, więc spytaj się czy mają taki dokument.

pozdr Filozof71

Data: 2009-03-14 01:56:29
Autor: Kasper
On 13 Mar, 13:44, "Filozof71" <filozof71...@spamugmail.com> wrote:
Użytkownik "Kasper" <jakub.kasper...@gmail.com> napisał w wiadomościnews:741f92a7-9de2-4304-b060-e84fdf9965e5o11g2000yql.googlegroups.com...
> [...]

Najczęsciej jak się ktoś zapisuje do biblioteki to podpisuje jakiś
regulamin, więc spytaj się czy mają taki dokument.

Przeszedłem się do wspomnianej biblioteki i sprawa wygląda
następująco:
W chwili obecnej na moim koncie są 2 książki i nic ich nie obchodzi,
że ich nie wypożyczałem. Mam je zwrócić albo odkupić... Jedynym śladem
po wypożyczeniu są 2 fiszki biblioteczne włożone w moją kartę
czytelnika.

Co do regulaminu to są w nim 2 interesujące w moim przypadku punkty:

"W razie zniszczenia lub zgubienia wypożyczonych książek, czytelnik
zobowiązany jest do:

1.odkupienia tej samej książki, bądź jej nowszego wydania,
2. przekazania bibliotece innej pozycji znajdującej się w sprzedaży i
wskazanej przez Bibliotekę."

Czego oczywiście robić nie zamierzam.
drugi punkt to:

"W przypadku nieuregulowania zobowiązań ze strony czytelnika,
Biblioteka może dochodzić swych roszczeń zgodnie z przepisami prawa."

W związku z tym pozostaje pytanie: Czy grożą mi jakieś konsekwencje,
ze strony prawnej? Czy też po 8 latach od rzekomego powstania
zobowiązania mogę te roszczenia olać.
Aha dodatkowo domagają się opłacenia kary za przetrzymanie książek w
wysokości prawie 900PLN...

Pozdrawiam!

Data: 2009-03-14 10:34:59
Autor: Ajgor
Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- przedawnianie?

Zadzwoń do kierowniczki i powiedz, że zgłaszasz na policję próbę wyłudzenia pieniędzy.

Data: 2009-03-15 22:33:40
Autor: Liwiusz
Ajgor pisze:
Użytkownik "Kasper" <jakub.kasperski@gmail.com> napisał w wiadomości news:4ff49706-65ed-4051-ad42-

Zadzwoń do kierowniczki i powiedz, że zgłaszasz na policję próbę wyłudzenia pieniędzy.

    Lepiej się nie ośmieszać takimi zarzutami. Akurat w tym przypadku biblioteka może mieć problem z udowodnieniem istnienia roszczenia, ale to nie oznacza, że jest to wyłudzenie.

    Mogło się bowiem zdarzyć, że:
- zobowiązanie istnieje, ale biblioteka nie ma na nie dowodów
- zobowiązanie nie istnieje, a "zaksięgowanie" książek na koncie pytającego zostało zrobione przez pomyłkę.

   Obydwa ww. przypadki nie są przestępstwem.

Aby skazać ich za wyłudzenie, należałoby znaleźć dowody, że ktoś celowo sfałszował ewidencję wypożyczonych książek, aby wyłudzić nienależną opłatę i żaden z dwóch wyżej wymienionych przypadków nie miał miejsca. Jest to raczej niemożliwe.

Można zatem sprawę rozwiązać kulturalnie: napisać, że nie poczuwa się do obowiązku zapłaty za niezwrócone książki i czekać na ewentualną sprawę sądową.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-16 10:10:48
Autor: Ajgor
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gpjs7l$q8t$1news.onet.pl...

[...]

Zapewniam Cie, ze postraszenie policją dziala w wiekszosci przypadkow, i o wiele szybciej rozwiazuje problem, niz czekanie na sprawe sadowa. Mialem kiedys przypadek w hipermarkecie. Kupilem nagrywarke DVD, ktora okazala sie wadliwa. Wymienilem cztery, i wszystkie byly wadliwe. Pozniej sie okazalo, ze producent (a za nim hipermarket) nie zwraca kasy. Ze beda mi tak te nagrywarki wymieniac do usranej smierci, az mi sie znudzi. Ale jak w hipermarkecie w koncu zrobilem awanture, kazalem sobie zawolac kierownika dzialu, i postraszylem oskrzeniem o wyludzenie,  to nie minelo piec minut, i pieniadze mialem w rece.

Data: 2009-03-16 10:33:18
Autor: spp
Ajgor pisze:

[...]

Tylko że taka postawa nie ma nic wspólnego ze strachem, raczej z tzw. świętym spokojem. :)

--
spp

Data: 2009-03-16 15:04:37
Autor: Ajgor
Użytkownik "spp" napisał w wiadomości news:gpl6cj$j0p$1news.onet.pl...

Tylko że taka postawa nie ma nic wspólnego ze strachem, raczej z tzw. świętym spokojem. :)

A kto powiedzial, ze ma miec ze strachem? W calym tym wątku chodzi o swiety spokoj :)
Liczy sie efekt, a nie strach.

Data: 2009-03-16 16:54:04
Autor: Liwiusz
Ajgor pisze:
[...]

   Przypuszczam, że gdybyś zagroził oddaniem stolca na posadzkę, to również oddaliby Ci pieniądze. Tylko czy jest to rada godna tej grupy?

--
Liwiusz

Data: 2009-03-16 17:38:45
Autor: Ajgor

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gplsmu$r8e$1news.onet.pl...

[...]

To jest twoja nadinterpretacja. Nie wkladaj swoich slow w moje usta i nie oskarzaj mnie o to, co sam powiedziales.

Data: 2009-03-14 10:45:53
Autor: Andrzej Lawa
Kasper pisze:

[...]

....które równie dobrze mógł ktoś przełożyć.

[ciach]

"W przypadku nieuregulowania zobowiązań ze strony czytelnika,
Biblioteka może dochodzić swych roszczeń zgodnie z przepisami prawa."

Czyli muszą najpierw wykazać, że ich roszczenia są zasadne. Mają jakiś
dowód, że to faktycznie Ty wziąłeś te książki?

Data: 2009-03-14 03:19:11
Autor: Kasper
Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- prz edawnianie?
On 14 Mar, 10:45, Andrzej Lawa <alawa_n...@lechistan.SPAM_PRECZ.com>
wrote:
Kasper pisze:

[cut]

> [...]

Czyli muszą najpierw wykazać, że ich roszczenia są zasadne. Mają jakiś
dowód, że to faktycznie Ty wziąłeś te książki?

Nic z moim autografem, tylko jak już pisałem 2 fiszki biblioteczne  z
data wypożyczenia włożone w moją kartę czytelnika. Jedynym dokumentem
z moim podpisem jaki mi przedstawiono (po dość długich poszukiwaniach)
była kartka z informacją, że chcę się do tej biblioteki zapisać i że
zapoznałem się z jej regulaminem i będę go przestrzegał.

W związku z powyższym rozumiem, że mogę sprawą się nie przejmować?

Data: 2009-03-15 11:30:39
Autor: Andrzej Lawa
Kasper pisze:

Nic z moim autografem, tylko jak już pisałem 2 fiszki biblioteczne  z
data wypożyczenia włożone w moją kartę czytelnika. Jedynym dokumentem

To niech udowadniają, że ktoś nie włożył ich tam omyłkowo...

z moim podpisem jaki mi przedstawiono (po dość długich poszukiwaniach)
była kartka z informacją, że chcę się do tej biblioteki zapisać i że
zapoznałem się z jej regulaminem i będę go przestrzegał.

Hehe :)

W związku z powyższym rozumiem, że mogę sprawą się nie przejmować?

Generalnie tak, aczkolwiek należy o niej pamiętać, żeby przypadkiem nie
przegapić jakiegoś wezwania z sądu.

Data: 2009-03-16 13:19:10
Autor: Kasper
Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- prz edawnianie?
On 15 Mar, 11:30, Andrzej Lawa <alawa_n...@lechistan.SPAM_PRECZ.com>
wrote:
Kasper pisze:

[cut]

Generalnie tak, aczkolwiek należy o niej pamiętać, żeby przypadkiem nie
przegapić jakiegoś wezwania z sądu.

Dzięki, poczułem się uspokojony ;)

Data: 2009-03-15 12:03:40
Autor: kuba
Kasper pisze:

[...]

Oczywiście biblioteka będzie musiała udowodnić, że to Ty pożyczyłeś książki, jeśli będzie chciała czegokolwiek dochodzić.
W kwestiach regulaminowo-finansowych:
Poczytaj sobie ustawę o bibliotekach, a w szczególności rozdział 3, jeśli biblioteka jest prywatna, to ma większą swobodę przy kształtowaniu przepisów regulaminu.
Jeśli chodzi o roszenie o zwrot książki, to przedawnia się ono po 10 latach. Roszczenie o zapłatę kary - jako, że pewnie jest naliczone okresowo - przedawnia się po 3 latach od dnia naliczenia. W rezultacie, do zapłaty będzie tylko kara z ostatnich 3 lat.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-03-16 13:33:59
Autor: Kasper
On 15 Mar, 12:03, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:

[...]

Dzięki za info, googlełem trochę, ale na tą ustawę nie trafiłem.. Może
się kiedyś przydać. W jej myśl biblioteka podpada pod definicję
biblioteki naukowej i z całą pewnością nie jest prywatna :).

[...]

Też dzięki, w razie czego może się przydać.

Pozdrawiam!

Rzekomy brak zwrotu książek do biblioteki- przedaw nianie?