S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacząć się bać ?

Data: 2014-01-28 02:35:22
Autor: Krystek
S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacząć się bać ?
Z ciekawości pobrałem dane o stanie dysku twardego (Hitachi HGST 500 GB, 7200 obrotów, 16 MB cache). Wszystko jest OK, poza jednym -
<http://imageshack.com/a/img191/3909/h1pj.png>

5 realokowanych sektoró. Czy coś z tym zrobić? Czy zostawić jak jest? Nie wiem, czy to bad sektory logiczne, czy fizycznie uszkodzone miejsca. Nie mam dysku na podmianę, więc mogę jedynie czynić jakieś małoinwazyjne operacje na nim, bez zerowania i naprawiania wszystkiego jak leci. Czy skanowanie dysku MHDD z opcją remapowania w takiej sytuacji będzie bezpieczne?

Pozdrowienia

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-28 08:49:31
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-01-28 02:35, Krystek pisze:
Z ciekawości pobrałem dane o stanie dysku twardego (Hitachi HGST 500 GB,
7200 obrotów, 16 MB cache). Wszystko jest OK, poza jednym -
<http://imageshack.com/a/img191/3909/h1pj.png>

Źle czytasz ten raport, masz jeden sektor realokowany.
Ile lat ma ten dysk?
Zainstaluj sobie jakiś przyzwoity program do sprawdzania stanu dysku, np. smartmontools i jeśli stan dysku zacznie się pogarszać to zostaniesz poinformowany.
Możesz też ręcznie sprawdzać stan dysku co jakiś czas i jeśli zaczną się pojawiać wpisy w 05, C4, C5, C6 to poszukać nowego dysku.
Uruchom na razie długi test smart, jeśli są jakieś niestabilne sektory to jest szansa, ze je znajdzie.

Przy jednym realokowanym sektorze nie ma jeszcze powodu do wszczynania paniki.

--
AWa.

Data: 2014-01-28 16:07:08
Autor: ww

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w wiadomości news:52e76101$0$2222$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2014-01-28 02:35, Krystek pisze:

Przy jednym realokowanym sektorze nie ma jeszcze powodu do wszczynania paniki.

Ja mam całą kupke dysków które miały po 1 sektorze a potem nagle padały i nic nie dało się z nich odczytać. Różnie to bywa.

Data: 2014-01-28 19:14:08
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-01-28 16:07, ww pisze:
Ja mam całą kupke dysków które miały po 1 sektorze a potem nagle padały
i nic nie dało się z nich odczytać. Różnie to bywa.

Rozumiem, że mówimy o próbce rzędu tysiąca a może kilku tysięcy sztuk?
Dyski oczywiście miały stale monitorowane parametry SMART i jesteś
pewien, że to był tylko jeden sektor?
Czy może ta "cała kupa" to był jeden dysk co się tak zachował?
Z tego co mi świta to statystycznie degradacja dysku występuje znacznie
częściej niż nagłe jego zejście. Oczywiście jeśli mówimy o seriach bez
jakiejś wady ukrytej i uszkodzeniach powstałych po stronie dysku a nie
mechanicznych czy spowodowanych wadliwym zasilaniem.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-01-29 06:48:48
Autor: Miros³aw Kwa¶niak
S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacz±æ siê baæ?
Andrzej W. <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> wrote:
W dniu 2014-01-28 16:07, ww pisze:
Ja mam ca³± kupke dysków które mia³y po 1 sektorze a potem nagle pada³y
i nic nie da³o siê z nich odczytaæ. Ró¿nie to bywa.

Rozumiem, ¿e mówimy o próbce rzêdu tysi±ca a mo¿e kilku tysiêcy sztuk?
Dyski oczywi¶cie mia³y stale monitorowane parametry SMART i jeste¶
pewien, ¿e to by³ tylko jeden sektor?
Czy mo¿e ta "ca³a kupa" to by³ jeden dysk co siê tak zachowa³?
Z tego co mi ¶wita to statystycznie degradacja dysku wystêpuje znacznie
czê¶ciej ni¿ nag³e jego zej¶cie. Oczywi¶cie je¶li mówimy o seriach bez
jakiej¶ wady ukrytej i uszkodzeniach powsta³ych po stronie dysku a nie
mechanicznych czy spowodowanych wadliwym zasilaniem.

Znacznie czê¶ciej to sformu³owanie zbyt dramatyczne ;)
Failure Trends in a Large Disk Drive Population
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf

    Out of all failed drives, over 56% of them have no
    count in any of the four strong SMART signals, namely
    scan errors, reallocation count, offline reallocation, and
    probational count. In other words, models based only
    on those signals can never predict more than half of the
    failed drives. Figure 14 shows that even when we add
    all remaining SMART parameters (except temperature)
    we still find that over 36% of all failed drives had zero
    counts on all variables.
    [...]
    We conclude that it is unlikely that SMART data alone
    can be effectively used to build models that predict     failures of individual drives
         Ciekawy jest te¿ rysunek nr 4 - wniosek nie ch³odziæ dysków???

Data: 2014-01-29 22:14:39
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-01-29 07:48, Miros³aw Kwa¶niak pisze:
Znacznie czê¶ciej to sformu³owanie zbyt dramatyczne ;)
Failure Trends in a Large Disk Drive Population
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf

Raport na danych z przed 10 lat, wnioski co do temperatury trochê mnie
zdziwi³y.
W ostatnich latach chyba siê sporo pogorszy³o je¶li chodzi o trwa³o¶æ
dysków, przynajmniej ja mam takie wra¿enie.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-01-29 13:00:35
Autor: ww

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w wiadomości news:lc8t39$gte$1mx1.internetia.pl...
[...]

Cała kupa to jakieś 10 dysków. Teraz mam kolejny który był prawie dobry
a znowu ma 580 uszkodzonych sektorów. Może to i jakaś wada fabryczna
(chociaż wątpie). Z tym "nic się nie dało odczytać" może troszeczkę
przesadziłem bo większość dysków wywalałem kiedy dziennie zaczęło przybywać
po kilkaset nowych uszkodzonych sektorów. Kilka działało ok i nagle padło
całkowicie, kilka zaczęło blokować system na dłuższe chwile.

Można oczywiście używać dysku z 1,2 czy 50 uszkodzony sektorami, patrzeć
na okrągło na raporty smarta, a na koniec dziwić się czemu dysk padł bo przecież
statystycznie nie powinno się to stać.

Data: 2014-02-02 23:05:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacz±æ siê baæ?

"ww" lc8h1r$1hj$1@dont-email.me

Ja mam ca³± kupke dysków które mia³y po 1 sektorze a potem nagle pada³y i nic nie da³o siê z nich odczytaæ. Ró¿nie to bywa.

Na moim od oko³o roku pojawiaj± siê BadS i jako¶ niewiele tracê. :)
(poza czasem, który po¶wiêcam temu dyskowi z powodu tych BadS)

Data: 2014-01-28 18:59:27
Autor: \(c\)RaSz
S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacząć się bać?

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> napisał w
:W dniu 2014-01-28 02:35, Krystek pisze:
: >
: > (...)

: Zainstaluj sobie jakiÅ› przyzwoity program do sprawdzania stanu dysku,
: np. smartmontools i jeśli stan dysku zacznie się pogarszać to zostaniesz
: poinformowany.

Taki program robi to w tle (nie chcę zamulać swego leciwego PC)?

: Uruchom na razie długi test smart,

Tzn. z jakiego softu?

A tak poza tym: czy jeśli S.M.A.R.T. jest "enabled" - to jakoś zauważalnie
spowalnia pracę HD? Czy skórka warta wyprawy, czyli: włączać go, czy machnąć
ręką, tym bardziej że jego wskazania nic mi nie mówią...

Data: 2014-01-29 01:40:12
Autor: Krystek
W dniu 2014-01-28 08:49, Andrzej W. pisze:
[...]

Niecałe 3 lata. Pracuje codziennie po kilkanaście godzin, ale nie jest mocno obciążany.

Zainstaluj sobie jakiÅ› przyzwoity program do sprawdzania stanu dysku,
np. smartmontools i jeśli stan dysku zacznie się pogarszać to zostaniesz
poinformowany.

Uff. Dzięki. Może panikuję, ale może po prostu dmucham na zimne ;) Dysków jakichkolwiek u siebie nie katuję, komputer nie chodzi włączony non-stop, dlatego bardzo rzadko sprawdzam co zapodaje S.M.A.R.T. Komputer też stoi w takim miejscu, że nie ma zbytnio do niego dostępu, żeby go stuknąć, czy uszkodzić.

Masz na myÅ›li test tym - <http://www.smartmontools.org/> -  programem? <http://code.google.com/p/hddguardian/> - tu znalazÅ‚em z nakÅ‚adkÄ… graficznÄ… dla Windows; jakaÅ› Å›wieża wersja (swojÄ… drogÄ… to ostrzegajÄ… użytkowników pewnych modeli dysków SAMSUNG żeby najpierw uaktualnili firmware, bo mogÄ… im (z)ginąć dane - <http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki/SamsungF4EGBadBlocks>)

Przy jednym realokowanym sektorze nie ma jeszcze powodu do wszczynania
paniki.

No to OK. Chciałem potwierdzić swoje obawy lub je rozwiać. Po prostu :)

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-01-29 22:17:52
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-01-29 01:40, Krystek pisze:
No to OK. Chciałem potwierdzić swoje obawy lub je rozwiać. Po prostu :)

Zrób sobie archiwizację danych, a jeśli tylko zaczną pojawiać się
kolejne błędy to natychmiast zmieniaj dysk.
Z tym jednym błędem dysk może chodzić lata, albo jest on oznaką początku
końca i dlatego tak ważne jest monitorowanie stanu dysku i regularne
wykonywanie testów.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-02-02 13:52:01
Autor: Pawel 'Jarod'
On 2014-01-28 08:49, Andrzej W. wrote:

Zainstaluj sobie jakiś przyzwoity program do sprawdzania stanu dysku, np. smartmontools i jeśli stan dysku zacznie się pogarszać to zostaniesz poinformowany.

Mógł byś doprecyzować co takiego ma smarmontools co czyni go przyzwoitym? To samo tyczy się programu ze screenshota czyli CrystalDiskInfo.
CoÅ› z nim nie tak?

S.M.A.R.T. z dysku - czy czas zacząć się bać ?