SAP ?

Data: 2011-08-09 12:00:06
Autor: mkgp
SAP ?
Czy może ktoś opisać co to jest system SAP?
Czym różni się od programów ERP takich jak Symfonia czy Streamsoft-u?
Czy opłaca się inwestować w SAP?

Data: 2011-08-09 18:58:24
Autor: PioPio
SAP ?
mkgp <mkgp@gazeta.pl> napisał(a):
Czy może ktoś opisać co to jest system SAP?
Czym różni się od programów ERP takich jak Symfonia czy Streamsoft-u?
Czy opłaca się inwestować w SAP?

SAP to w zasadzie taka pusta baza danych jest. Sam zakup nic Ci nie da.
Największym kosztem nie jest sama licencja (chociaż też wcale mała nie jest)
ale usługi wdrożenia. Dobra firma wdrożeniowa potrafi usprawnić wiele procesów
i dobry wdrożeniowiec to naprawdę skarb. Ja przeżyłem wdrożenie SAP - w zasadzie rozszerzenie na kolejny zakład i
proces trwał ok. pół roku. SAP ma sens dla dużych firm głównie produkcyjnych ponieważ sam moduł sprzedaży
czy magazynowy nie różni się zasadniczo od prostych programików typu Symfonia. Cena całego wdrożenia to głównie cena jaką się płaci za wiedzę jaką
wdrożeniowcy zostawiają w Twojej firmie. Pzdr
PioPio

Data: 2011-08-10 07:09:00
Autor: mkgp
SAP ?
SAP ma sens dla dużych firm głównie produkcyjnych ponieważ sam moduł sprzedaży
czy magazynowy nie różni się zasadniczo od prostych programików typu Symfonia.

A czy możesz podać przykład zastosowania SAP? Jakaś funkcjonalność, ktorej nie ma program typu Symfonia i inne z tej półki.

Cena całego wdrożenia to głównie cena jaką się płaci za wiedzę jaką
wdrożeniowcy zostawiają w Twojej firmie.

Rozumiem, że cena jest dużo wyższa niż w przypadku wdrożeń innych programów. Czy to naprawdę się opłaca? Czy nie jest tak, że zamienia się środek w cel? Bo przecież są też koszty obsługi po wdrożeniu.

Data: 2011-08-10 07:33:46
Autor: PioPio
SAP ?

A czy możesz podać przykład zastosowania SAP? Jakaś funkcjonalność, ktorej nie ma program typu Symfonia i inne z tej półki.

Nie potrafię porównać ponieważ korzystałem z SAP i z małego programiku w dwóch
rózńych sytuacjach. Z SAP korzystałem w dużej firmie produkcyjnej a z
programiku do obsługi małej firmy korzystam w małej firmie handlowej. To są
zbyt odległe dziedziny, żeby je tak prosto porównać. W przypadku SAP masz do dyspozycji coś w stylu języka programowania i jak
czegoś nie masz a bardzo potrzebujesz to można to pewnie dość łatwo dorobić. W
przypadku małego programiku czekasz aż ktoś się ulituje i uda mu się potrzebną
Ci funkcję dopisać.
Rozumiem, że cena jest dużo wyższa niż w przypadku wdrożeń innych programów. Czy to naprawdę się opłaca? Czy nie jest tak, że zamienia się środek w cel? Bo przecież są też koszty obsługi po wdrożeniu.

Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie czy to się opłaca. To zależy od
tak wielu czynników, że nadaje się na kilka dyskusji. Według mnie jeśli masz wdrożyć SAP w dużej firmie produkcyjnej to można się
zastanowić. W przypadku małej firmy to trochę strzelanie z armaty do muchy.
SAPa wdrażają ludzie, którzy mają doświadczenie w dużych firmach i potrafią
pewne rzeczy uprościć, zmienić czy dostosować. W moim przypadku było wiele
sytuacji, gdzie pracownicy zachowywali się w określony sposób nawet nie
wiedząc dlaczego to robią - na zasadzie "zawsze tak było" i okazywało się, że
robili wiele rzeczy bez sensu i można to było zrobić łatwiej, prościej,
lepiej. Za to wdrożeniowcy zgarnęli kupę kasy. Podejrzewam, że symfonię wdrażają raczej w średnich i małych firmach gdzie są
trochę inne zasady działania i mają inny zestaw doświadczeń. Taka moja prywatna opinia. \Pzdr

Data: 2011-08-10 11:42:11
Autor: Elab
SAP ?

A czy możesz podać przykład zastosowania SAP? Jakaś funkcjonalność, ktorej
nie ma program typu Symfonia i inne z tej półki.

SAP to klasyczny wręcz ERP,  i warto zdać sobie sprawę że przytaczana tutaj Symfonia lub programy Streamsoft'u nie są systemami ERP, nawet nie są to MPR II, proponuję najpierw przeczytać metodologię i dowiedzieć się co to za cudo ten system ERP, wtedy wyjaśnią się główne różnice i czym się różni jedno od drugiego.

Z tego co wiem w Polsce, chyba nie ma producenta systemu ERP w pełnym tego słowa znaczeniu (być może się mylę) Wiem że są systemy ERP podobne (np. nasz czyli elaboro.pl ), ale pełnego polskiego producenta ERP nie spotkałem ( co wcale nie znaczy że nasze jest złe :-), mamy po prostu inne potrzeby niż wielkie korporacje producenckie )

Podstawą w tych systemach ERP jest workwflow czyli określenie przepływów informacji ... ERP to jest jakby dopiero platforma do określenia jakie mają i gdzie mają przepływać informacje.

Np. jedną z cech ERP jest odejście od struktury modułowej w kierunku spójnego systemu ze zbiorem funkcjonalności i samo to dyskwalifikuje 99% polskiego oprogramowania jako ERP ( co jak pisałem wcześniej wcale nie musi być wadą )

Data: 2011-08-10 19:28:26
Autor: PioPio
SAP ?

[...]

Kilka lat temu jedyną polską konkurencją SAPa wartą uwagi była TETA z
Wrocławia. Nie wiem jak teraz i jak to wygląda ale mieli dość dobry system HR.
W firmie gdzie pracowałem i korzystałem z SAP dział osobowy korzystał właśnie
z TETy. Być może jeszcze jest kilku dobrych producentów ale nie znam. --

Data: 2011-08-12 19:23:51
Autor: Elab
SAP ?

[...]

W mojej ocenie ( wiedza sprzed około 3 lat) TETA to bardzo dobry przykład niezłego programu MPRII (lub nawet MPR ), modułowy mający dużo różnych narzędzi itp itd, ale zdecydowanie nie ERP. I nie sadze ze coś się zmieniło. Ale z drugiej strony firmy którym potrzebny jest prawdziwy ERP, to w Polsce można policzyć na palcach (używając nóg i rąk ;-) ), więc tak po prawdzie nie ma nad czym rozpaczać, że nie ma takiego produktu, rakiet kosmicznych też przecież nie produkujemy.

--
Elaboro Online System
Przyjazne oprogramowanie dla firm, sklep i księgowość online.

Data: 2011-08-10 12:37:45
Autor: mkgp
SAP ?
SAP to w zasadzie taka pusta baza danych jest.

Coś podobnego robi teraz Streamsoft. To się nazywa Streamsoft VERTO - platforma do tworzenia systemu ERP a na niej właściwy system z możliwością dostosowywania do wymagań klientów.
Więcej na: http://www.streamsoft.pl/streamsoft_verto/

SAP ?