SATA (master,slave)

Data: 2011-02-07 03:24:05
Autor: Gil
SATA (master,slave)
Mam takie pytanie. Mam 6 gniazd Sata na płycie. Czy wszystko jedno gdzie wepnę
kable od dysków i DVD?
Słyszałem, że wszystko jedno ale dlaczego w biosie komputera widzę 3 kontrolery
SATA master oraz 3 slave?
Czy w rzeczywistości mam 3 porty SATA a 3 to tzw. powielacze portów?
Jak prawidłowo podpiąc 3 HDD Sata oraz 1 DVD Sata?
Załóżmy że dyski pracują w trybie SATA 3.

Data: 2011-02-07 08:31:56
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
SATA (master,slave)
W dniu 2011-02-07 03:24, Gil pisze:
[...]

Widzisz master i slave z tego wzgledu, ze SATA dziala jako emulator IDE. Jesli nie potrzebujesz interfejsu IDE to przelacz w biosie na opcje tylko SATA - wowczas nie bedzie master i slave, a gniazdo, w ktore wepniesz hdd i dvd nie bedzie mialo znaczenia (tak samo, jak w przypadku emulacji IDE)

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

Data: 2011-02-08 01:18:11
Autor: MC
SATA (master,slave)
Użytkownik ""Michał \"HoMMeR\" Paszek"" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl> napisał w wiadomości news:iio75b$ja7$1news.onet.pl...

tylko SATA - wowczas nie bedzie master i slave, a gniazdo, w ktore wepniesz hdd i dvd nie bedzie mialo znaczenia (tak samo, jak w przypadku emulacji IDE)

Niezupełnie nie ma. Przekonasz się o tym, jak zakończy żywot bateria płyty głównej.

Data: 2011-02-08 00:33:40
Autor: Latet
SATA (master,slave)
[...]

Staraj się tak podpinać, aby każde urządzenie miało status MASTER, inaczej będą sytuacje zmniejszająće wydajność.
Na mojej plycie jest tak, że masterów może być 4, a slave'ów 2. Jak raz mam 4 urządzenia podpięte, więc każde jest niezależne.

Jeśli nie masz aż 4 kanałów master, to podepinij tak, aby status slave miał DVD - zakładam, że jest rzadko używany, a ew. operacje zapisu na płyty wykonuj z dysku, który jest na innym kanale (nie na tym, który jest masterem dla tegoż slave'a).

latet

Data: 2011-02-22 18:35:52
Autor: Radosław Sokół
SATA (master,slave)
W dniu 07.02.2011 03:24, Gil pisze:
Mam takie pytanie. Mam 6 gniazd Sata na płycie. Czy wszystko jedno gdzie wepnę
kable od dysków i DVD?

Zależy od trybu działania mostka.

Słyszałem, że wszystko jedno ale dlaczego w biosie komputera widzę 3 kontrolery
SATA master oraz 3 slave?

Bo masz włączony tryb zgodności z ATA? :)

Czy w rzeczywistości mam 3 porty SATA a 3 to tzw. powielacze portów?

Nie. Ale w trybie zgodności mostek "udaje" 3 kanały ATA
wraz ze wszystkimi tego objawami (między innymi brakiem
możliwości jednoczesnego wykonywania operacji przez dwa
urządzenia na jednym kanale).

Dlatego warto włączać tryb AHCI właśnie.

Załóżmy że dyski pracują w trybie SATA 3.

To znaczy jakim? Nie ma takiego oznaczenia trybu.

SATA (master,slave)