SDD na operacyjny ok 60GB

Data: 2012-02-23 09:47:09
Autor: Chris
SDD na operacyjny ok 60GB
Budzik nabazgrał(a):

Gadzet: Jaki polecacie SDD w celu postawienia systemu operacyjnego?
Z tego co ogladam cena ok 350zł maks (ale jak trzeba moze byc wiecej)
Cel: 2 partycje - na jednej WIN XP, na drugiej 7. 60GB wystarczy.
Sztukmistrz: nigdy nie miałem SSD, wiec totalny laik, wszelkie
podpowiedzi  miło widziane. :)

XP nie nadaje się pod dyski SSD ... zapomnij o sprawnym działaniu.

Wystarczy ci OCZ Agility 3 w miarę dobry z małe pieniądze, wada dysków OCZ to spora awaryjność ale pracują nad tym :)

Data: 2012-02-23 17:14:19
Autor: Mateusz
SDD na operacyjny ok 60GB
Użytkownik Chris napisał:
[...]

U mnie dziala ;P

Wystarczy ci OCZ Agility 3 w miarę dobry z małe pieniądze, wada dysków OCZ to spora awaryjność ale pracują nad tym :)

Poki co dziala ;)

Data: 2012-02-23 17:47:26
Autor: Radosław Sokół
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 23.02.2012 17:14, Mateusz pisze:
XP nie nadaje się pod dyski SSD ... zapomnij o sprawnym działaniu.

U mnie dziala ;P

"działa != "działa sprawnie"

XP nie obsługuje TRIM, a dodatkowe narzędzia do tego są
kulawą protezą.

Data: 2012-02-23 19:25:24
Autor: Mateusz
SDD na operacyjny ok 60GB
Użytkownik Radosław Sokół napisał:
[...]

Z tego co wiem dopiero W7 obsluguje TRIM i to nie wiem, czy w kazdej wersji W7.

A u mnie na XP dziala sprawnie ;P

Data: 2012-02-24 23:37:03
Autor: Radosław Sokół
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 23.02.2012 19:25, Mateusz pisze:
Z tego co wiem dopiero W7 obsluguje TRIM i to nie wiem, czy w kazdej wersji W7.

AFAIK w każdej.

No i kilka innych systemów również obsługuje TRIM.

A u mnie na XP dziala sprawnie ;P

Nie. Wydaje Ci się, że działa sprawnie. Po pierwsze, Win7
by działało *sprawniej*. Po drugie, XP może Ci zajechać ten
SSD zauważalnie szybciej, niż nowsze, lepsze systemy.

Data: 2012-02-24 23:56:52
Autor: Mateusz
SDD na operacyjny ok 60GB
Użytkownik Radosław Sokół napisał:

No i kilka innych systemów również obsługuje TRIM.

Tru, tru ;)

A u mnie na XP dziala sprawnie ;P

Nie. Wydaje Ci się, że działa sprawnie.

Po przesiadce z HDD, uwazam, ze sprawnie :) Szybko zwlaszcza.

Po pierwsze, Win7
by działało *sprawniej*.

Nie neguje tego, pomijajac, ze trzeba sobie wtedy kupić Win7. A kosztuje obecnie wiecej niz taki sam SSD (60GB) a niedlugo bedzie kosztowac wiecej niz SSD 120GB.

Po drugie, XP może Ci zajechać ten
SSD zauważalnie szybciej, niż nowsze, lepsze systemy.

Rok wytrzyma przy używaniu 2-3 razy w miesiacu po pare godzin? To ekonomicznie mi sie oplaca dalej - bo taniej niz win7* wyjdzie mnie za rok kupno 240GB SSD i przesiadka :)

IMHO dla jednego kryteria takie sa wazne, dla innego inne. Koszty tez warto policzyc. KAzdy wybiera swoj kompromis. Ja swiadomie zostalem przy XP bo wyszlo mi, ze bedzie taniej, a skok jakosciowo-wydajnosciowy wiekszy. Obawiam sie, ze roznicy wydajnosci i dzialania *sprawnego bardziej* miedzy SSD na XP a SSD na W7 nie zauwaze. Zauwazam natomiast miedzy HDD a SSD. To jest skok.

*) pomijajac, ze pewnei pociagneloby to mala lawine koniecznosci upgrade roznego softu, co na XP dziala a na W7 nie bałdzo ;)

Data: 2012-02-25 17:53:43
Autor: MC
SDD na operacyjny ok 60GB
Użytkownik "Mateusz" <mateusznospam@vp.pl> napisał w wiadomości news:ji94jj$l0i$1node2.news.atman.pl...

[...]

Róznicę poczujesz jak zajeździsz tego SSD-ka pracując na nim pod XP (w XP też się co nieco da zrobić). Wtedy będzie za późno na reanimację.

Data: 2012-02-25 18:22:25
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-25 17:53, MC wrote:
[...]

Nie robiłem statystyk odnosnie tego jak 'nawalają' SSD, mój po prostu przestal byc wykrywany przez system i skłonny jestem stwierdzic, ze to zachowanie zaprogramowane w F/W. Takze nie bardzo jest co reanimowac - wymienia sie na gwarancji.

Data: 2012-02-25 04:30:42
Autor: JDX
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-24 23:37, Radosław Sokół wrote:
W dniu 23.02.2012 19:25, Mateusz pisze:
[.....]
A u mnie na XP dziala sprawnie ;P

Nie. Wydaje Ci się, że działa sprawnie. Po pierwsze, Win7
by działało *sprawniej*.
Chyba nikt nie neguje że np. z Win7 SSD działałby sprawniej niż z XP,
ale to nie zmienia faktu, że pod XP SSD działa sprawniej, tzn. szybciej,
od dysku talerzowego. Od ~2 lat używam Vertexa2 60GB pod XP z
przeznaczeniem tylko i wyłącznie na dane (baza na PostgreSQL, mało
insertów, dużo zapytań) i jestem zadowolony. A przecież XP nie tylko nie
obsługuje TRIM ale też i trybu AHCI (pomijając już fakt, że stare
płyty/BIOSy również go nie obsługują).

Data: 2012-02-25 09:30:52
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-25 04:30, JDX wrote:
On 2012-02-24 23:37, Radosław Sokół wrote:
[...]

TRIM nie wejdzie do XP z czysto biznesowego podejscia, MS zalezy na minimalizacji udzialu tego systemu w rynku, im wiecej powodow do korzystania z nowych tym i efekt wiekszy.

Sam korzystalem z SSD pod XP, oczywiscie efekt niesamowity, wystarczy przyjac, ze dysk zuzywa sie szybciej i zwalnia z czasem (to mozna akurat 'naprawiac' okresowo)

Data: 2012-02-25 10:42:37
Autor: Mateusz
SDD na operacyjny ok 60GB
Użytkownik Rafal Lukawski napisał:

TRIM nie wejdzie do XP z czysto biznesowego podejscia, MS zalezy na minimalizacji udzialu tego systemu w rynku, im wiecej powodow do korzystania z nowych tym i efekt wiekszy.

No niestety polityka. Ale jednak sie ucieszylem, gdy przedluzono wsparcie dla XP do 2014 :D

Sam korzystalem z SSD pod XP, oczywiscie efekt niesamowity, wystarczy przyjac, ze dysk zuzywa sie szybciej i zwalnia z czasem (to mozna akurat 'naprawiac' okresowo)

Jka? Pytam z ciekawosci, bo przeciez lepiej wiedziec :)

Data: 2012-02-25 11:07:33
Autor: JDX
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-25 10:42, Mateusz wrote:
[...]

A przedłużono? Nie chce mi się szukać, ale o ile pamiętam to 2014r.
dotyczy tylko "corporate users" ze stosownymi umowami a nie takich
małych żuczków jak my. Chociaż z drugiej strony na MS Update łaty dla XP
cały czas się pojawiają...

Data: 2012-02-25 18:30:48
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-25 10:42, Mateusz wrote:
[...]

Trzeba go wykasowac z wykorzystaniem komendy TRIM. Jest to wiec nieco klopotliwe (utrata danych, odtwarzanie z backupu, czasochlonnosc)

Data: 2012-03-04 18:55:12
Autor: Radosław Sokół
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 25.02.2012 04:30, JDX pisze:
Chyba nikt nie neguje że np. z Win7 SSD działałby sprawniej niż z XP,

Ale chodzi o złe podejście do "kierunku sprawności". Nie na-
leży na to patrzeć od strony "na Win7 SSD zadziała sprawniej
niż na XP", tylko "na Win7 SSD działa sprawnie, a na XP mało
sprawnie".

Brak pewnej podstawowej funkcjonalności musi mieć wpływ na
wydajność i trwałość i wychodzi to w testach.

ale to nie zmienia faktu, że pod XP SSD działa sprawniej, tzn. szybciej,
od dysku talerzowego. Od ~2 lat używam Vertexa2 60GB pod XP z

Zależnie od zastosowania. Jestem w stanie Ci podać mnóstwo
przykładów, w których SSD nie poprawi wydajności. Generalnie
jestem przeciwnikiem "szturmu na SSD" i widzę w nim głównie
dążenie producentów do przekonania użytkowników, że powinni
znów kupować nowe urządzenia znacznie droższe od HDD, a wciąż
jeszcze niedoskonałe.

przeznaczeniem tylko i wyłącznie na dane (baza na PostgreSQL, mało
insertów, dużo zapytań) i jestem zadowolony. A przecież XP nie tylko nie

W przypadku bazy danych najwięcej daje dużo RAMu, żeby baza
mogła wszystko zbuforować. Wtedy dysk można (żartując oczy-
wiście) nawet odłączyć ;)

obsługuje TRIM ale też i trybu AHCI (pomijając już fakt, że stare
płyty/BIOSy również go nie obsługują).

AHCI jest w stanie obsłużyć. Wystarczy wgrać program obsłu-
gi mostka SATA AHCI.

SDD na operacyjny ok 60GB