SDD na operacyjny ok 60GB

Data: 2012-02-23 12:25:00
Autor: Zenek
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-23 09:23, Budzik pisze:
Gadzet: Jaki polecacie SDD w celu postawienia systemu operacyjnego?
Z tego co ogladam cena ok 350zł maks (ale jak trzeba moze byc wiecej)

Cel: 2 partycje - na jednej WIN XP, na drugiej 7. 60GB wystarczy.

Sztukmistrz: nigdy nie miałem SSD, wiec totalny laik, wszelkie podpowiedzi
miło widziane. :)

Jesli chcesz SSD to tylko Linux ze SWAPem w RAMie wszelkie gownoshity zajezdza ci SSD w ciagu 2-3 lat.

Data: 2012-02-23 11:32:50
Autor: kamil
SDD na operacyjny ok 60GB
On 23/02/2012 11:25, Zenek wrote:
[...]

"gownoshity" to jakiś nowy h4xx0rskie slang pryszczersów?

Od lat nie używam swapa w Windows, co za problem wyłączyć przy większej ilości RAMu? Pominę już fakt, że komputer zmieniam częściej niż co 3 lata, do tego czasu SSD stanieją na tyle, że nikgo pad nie przejmie.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-02-24 02:48:53
Autor: Michal
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-23 12:32, kamil pisze:

Od lat nie używam swapa w Windows, co za problem wyłączyć przy większej
ilości RAMu? Pominę już fakt, że komputer zmieniam częściej niż co 3
lata, do tego czasu SSD stanieją na tyle, że nikgo pad nie przejmie.

Ciesz się, że nie musisz używać oprogramowania które MUSI mieć swap i bez tego nie wystartuje/nie działa poprawnie. Przy 8-16 GB RAM też lepiej ustawić SWAP, choćby 256 MB. Oszczędzi to sporo nerwów i straconego czasu pt. "dlaczego ten cholerny program nie chce poprawnie działać bez wyraźnego powodu" - pod MS Windows tak jest od kiedy pamiętam, czyli od czasów Windows 3.0

--
/MB

Data: 2012-02-24 10:31:55
Autor: kamil
SDD na operacyjny ok 60GB
On 24/02/2012 01:48, Michal wrote:
[...]

Argument o takim oprogramowaniu przewija się regularnie, a przykładów jakoś zawsze brak.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-02-27 10:21:11
Autor: Nathan
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-24 11:31, kamil pisze:

[...]

Photoshop?
A próbowałeś robić coś poważniejszego w CADzie bez swapa?

--
Pozdrawiam Nathan
"Spadochroniarze to ludzie, ktĂłrzy schodzą z drzew,  na ktĂłre nie wchodzili" Charles Lindbergh

Data: 2012-02-27 10:35:58
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-27 10:21, Nathan wrote:
[...]

Podstawowe pytanie:
1. czy tematem jest rozmiar pamięci, którą posiada system
2. czy tematem jest sam fakt istnienia pliku swap

Jeżeli to drugie, stwierdziłbym że aplikacja jest baardzo wadliwa

Wróćmy więc do AutoCADA, gdy użytkownik wrzuci do systemu x64 (windows) 32GiB pamięci i nie doda 256MB swapa to będzie miał problemy? Gdy zaś będzie miał np 8GiB pamięci i 256MB swap, to będzie ok? Bo to już zakrawa na jakąś paranoje ;)

Data: 2012-02-27 10:58:40
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
SDD na operacyjny ok 60GB
Dnia 2012-02-27, o godz. 10:35:58
Rafal Lukawski <rafalweb@lukawski.pl> napisał(a):

[...]

Byłem zdziwiony gdy około roku temu konfigurowałem znajomemu
inżynierowi nowy komputer i przenosiłem soft ze starego. Mimo że w
systemie było 16GB RAM to właśnie AutoCAD (chyba w wersji 2010) po
instalacji odmawiał uruchomienia jeśli swap nie był włączony.
Wystarczało włączyć, ustawić dosłownie na kilka MB i problem znikał.
Zdziwiony byłem takim zachowaniem.

Zdrówko

Data: 2012-02-27 10:41:28
Autor: kamil
SDD na operacyjny ok 60GB
On 27/02/2012 09:21, Nathan wrote:
[...]

Photoshop który? Mam CS3, obrabiam spore RAWy (nieraz po kilkanaście naraz) i nigdy o systemowy swap nie wołał. Win 7 x64, 8GB pamięci.

CAD nie mam pojęcia, ale zapytam kobietę. Czasem kończy po godzinach projekty z mojego komputera i jeszcze nie narzekała.

Jakieś inne przykłady?

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-02-23 17:16:30
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB
On 2012-02-23 12:25, Zenek wrote:
[...]

Będę się czepiał - po co SWAP w RAM jezeli SWAP jest 'rozszerzeniem' RAM, którą może wykorzystać system operacyjny. Jako, że jest to bardziej skomplikowany mechanizm niz proste czytanie z RAM, de facto zwalnia system

a) system bez swap, brakuje pamieci - wylatuja procesy (najczęstsza reakcja systemu)
b) syste ze swap, swap sie przepelni - efekt j/w

Co stoi za tym by w jakimkolwiek systemie SWAP umieszczac w *dostepnej* pamieci (poza szczegolnymi przypadkami, gdy niektóre 32 bitowe systemy, np. windows, nie mogą swobodnie korzystac z pamieci ponad ~3,3GiB)?

Technicznie nie ma żadnych przeciwskazań, by system 32-bitowy x86 korzystając z PAE wykorzystał (jeżeli się nie mylę) 4 * 16 = 64 GiB RAM.

W sporej czesci notebookow mozna SSD umiescic na miniPCIe majac przy tym zainstalowany standardowy dysk HDD. Rozwiazanie drogie acz praktyczne - szybkosc polaczona z pojemnoscia i trwaloscia HDD.

Data: 2012-02-24 03:03:07
Autor: Michal
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-23 17:16, Rafal Lukawski pisze:

[...]

Pod systemami 64bit nie ma to specjalnie uzasadnienia, ale pod MS Windows 32bit obsługującymi poprawnie tylko ~3,3 GB RAM (włączenie PAE przynosi zazwyczaj więcej szkód w stabilności, niż pożytku) przy
4+ GB RAM warto pamięć ponad granicę 3,3 GB przeznaczyć na SWAP, a jeśli jest jej więcej również na TEMP.
Przy 8 GB RAM jeszcze za czasów Win7 32bit 3,3 GB szło pod system,
4 GB na ramdysk ze swapem i tempami, a te 0,7 GB po prostu się marnowało (darmowa edycja DataRAM Ramdisk korzystająca poprawnie pod Windows32 bit z PAE na pozwala przydzielić max 4 GB). W sumie to było najlepsze zastosowanie nadmiarowej pamięci pod Win7 32bit, przynajmniej do czasu gdy zrobiłem upgrade całości oprogramowania na zgodne z OSem 64bit, albo przypadki beznadziejne jak np: Lex z CopyControl i genialnymi sterownikami 16bit pamiętającymi początek lat 90.
w oprogramowaniu za kilka tys zł rocznie, przerzuciłem z konieczności na laptop z WinXP 32bit.

Co stoi za tym by w jakimkolwiek systemie SWAP umieszczac w *dostepnej*
pamieci (poza szczegolnymi przypadkami, gdy niektóre 32 bitowe systemy,
np. windows, nie mogą swobodnie korzystac z pamieci ponad ~3,3GiB)?

Ano właśnie. Sam to zauważyłeś. Zresztą bariera 3,3 GB dotyczy nie tylko MS Windows, ale też spore liczby DESKTOPOWYCH dystrybucji linuksa 32bit, nie wykorzystujących PAE.

Technicznie nie ma żadnych przeciwskazań, by system 32-bitowy x86
korzystając z PAE wykorzystał (jeżeli się nie mylę) 4 * 16 = 64 GiB RAM.

W teorii. W praktyce wymuszenie włączenia i użycia PAE pod systemem 32bit i oprogramowaniem nie pisanym z myślą o PAE przynosi zazwyczaj koszmar jeśli chodzi o stabilność OSa/oprogramowania firm trzecich.

--
/MB

Data: 2012-02-24 08:26:40
Autor: Rafal Lukawski
SDD na operacyjny ok 60GB

[...]

TO jest nieco sztuczne ograniczenie, każdy kto jest w stanie przekompilować jądro (jeżeli w danej dystrybucji nie ma odpowiedniego), to może włączyć obsługe PAE. Często dystrybucje dostarczają własne źródła linuxa we własnych pakietach. Nie trzeba tu rozróżniać na desktopową (małe latency) i serwerową (duże latency) wersje linuxa, tylko włączenie jednej opcji w konfiguracji kernela.

[...]

Nie znam takich przypadków, na pewno nie pod linuxem, gdzie oprogramowanie *nie pisze się pod PAE* (*to system to wykorzystuje*). Przestrzeń wirturalna w systemie 32 bitowym dla procesu to 4GB, istotą jest to że >1 proces mogą tak po prostu wykorzystać >3.3GiB nawet nie mając informacji o całkowitej ilości pamięci i PAE.

Te przypadki, które opisujesz prawdopodobnie właśnie specyficzne oprogramowanie systemowe pod windowsy 32bit które daje Ramdysk lub inne ficzery. Z tego pkt widzenia możnaby je zaliczyć jako część systemu, gdyż działają z uprawnieniami wyższymi niż proces użytkownika.

Microsoft raczej celowo utrudnia ludziom tu życie, choć nie widze jakiegoś jasnego biznesowego celu.

Data: 2012-02-24 12:39:36
Autor: maX
SDD na operacyjny ok 60GB

Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:ji6r5r$ohk$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2012-02-23 17:16, Rafal Lukawski pisze:

a) system bez swap, brakuje pamieci - wylatuja procesy (najczęstsza
reakcja systemu)

Owszem

b) syste ze swap, swap sie przepelni - efekt j/w

Dlatego nie wyznacza sie sztywnego rozmiaru swapa, tylko daje "Rozmiar kontrolowany przez system". Wtedy, jak swap okazuje sie za mały, to windows sam go sobie powiększy do potrzebnych rozmiarów.

włączenie PAE przynosi zazwyczaj więcej szkód w stabilności, niż pożytku

Czy PAE nie jest włączane automatycznie pod Windows 32-bit? Ręcznie napewno go nie włączałem, a w Panel Sterowania->System->Ogólne mam "Rozszerzenie adresu fizycznego".

a te 0,7 GB po prostu się marnowało

Wiele kompów używa zintegrowanej karty graficznej, wtedy te 0,7 GB można w biosie przeznaczyć na pamięć dla tej integry.

przynajmniej do czasu gdy zrobiłem upgrade całości oprogramowania na zgodne z OSem 64bit

32-bitowe oprogramowanie działało pod Win7 32-bit, a nie działało pod Win7 64-bit?

[...]

U mnie, WinXP 32-bit, zgłasza pamięć zadeklarowaną 6.5 GB (pamięc fizyczna + swap). Jak wyłączę swapa to zmniejsza się do 3.25 GB (czyli sama fizyczna).

Data: 2012-02-24 12:42:41
Autor: Chris
SDD na operacyjny ok 60GB
maX nabazgrał(a):

przynajmniej do czasu gdy zrobiłem upgrade całości oprogramowania na zgodne z OSem 64bit
32-bitowe oprogramowanie działało pod Win7 32-bit, a nie działało pod
Win7  64-bit?

Są takie :(

Data: 2012-02-24 11:52:47
Autor: kamil
SDD na operacyjny ok 60GB
On 24/02/2012 11:42, Chris wrote:
maX nabazgrał(a):

[...]

XP mode nie gryzie..

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-02-24 13:09:57
Autor: Chris
SDD na operacyjny ok 60GB
kamil nabazgrał(a):

[...]

Nie zawsze działa .... jak pisałem są programy co nie działają i już ...

Data: 2012-02-24 02:44:02
Autor: Szymon von Ulezalka
SDD na operacyjny ok 60GB
Jesli chcesz SSD to tylko Linux ze SWAPem w RAMie wszelkie gownoshity
zajezdza ci SSD w ciagu 2-3 lat.

oh, widze- kolejny pryszczers z rozdwojeniem jazni ;)?

SDD na operacyjny ok 60GB