SDD na operacyjny ok 60GB

Data: 2012-02-24 03:53:29
Autor: Michal
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-23 09:23, Budzik pisze:
Gadzet: Jaki polecacie SDD w celu postawienia systemu operacyjnego?

Jaka płyta główna? Z SATA2 czy SATA3. To przy wyborze SSD dość istotne. Oczywiście zawsze lepiej działają na SATA3, ale część modeli w trybie SATA2 traci mniej, inna więcej (zwłaszcza popularne rozwiązania na SandForce2xxx).
Na sam OS do płyty SATA2 wielu sugeruje Cruciala M4 i też bym za tym głosował:
http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/2441765

Do płyty SATA3 bardziej skłaniałbym się do Samsunga 830:
http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3185886

(nowsza konstrukcja na trójrdzeniowym DSP, tak samo jak crucial bez wpadek ze stabilnością w  linii 830 jak i 470), lepsze wyposażenie, w tym pełna wersja NortoN Ghost 11 do backupów OSa jak znalazł (Cruciale wszystkie jakie widziałem w sklepach to były wersje SSD2 - goły dysk w kartoniku) oraz perspektywa zwiększania wydajności nowej konstrukcji
(Crucial M4 ma już prawie rok, na początku nowe firmware poprawiało trochę osiągi, ale od 09 osiągnęło już chyba kres możliwości kontrolera
Marvella, w niektórych przypadkach (odczyt) nawet pogorszyło się w stosunku do starszego C300 na SATA2, bo producent położył w firmware nacisk na szybkość zapisu w M4 - na dysk pod OS to gorzej).

Z tego co ogladam cena ok 350zł maks (ale jak trzeba moze byc wiecej)

Za równe 350 zł masz trochę starszy model Samsunga 470 na SATA2:
http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3147151

ale ja bym jednak dołożył te 40 zł - jak zmienisz płytę/kontroler na SATA3 830 dostanie dodatkowego kopa.

Cel: 2 partycje - na jednej WIN XP, na drugiej 7.

Już Ci tłumaczono dlaczego WinXP na SSD to złe rozwiązanie.
Pozostaje mi to tylko potwierdzić. Jak 1 osoba coś mówi, może się mylić, ale jeśli 9 na 10  mówi to samo, szansa że są w błędzie jest statystycznie znikoma.

> 60GB wystarczy.

Nie wystarczy na 2 OSy. 60 GB to rozsądna wielkość na partycję
systemową Windows7, zwłaszcza bardziej dyskożernej 64-bit (za bardzo nie widzę sensu pakowania się w Win7 w starych 32-bit). Zaraz odezwą się głosy, że da się na mniejszej partycji - owszem, ale po ~2 latach
zaczyna się dopychanie wszystkiego kolanem, przenoszenie większych programów na inną partycję z braku miejsca itp. - sam kochany WINSXS
po dwu latach potrafi zajmować ~20 GB z pierdylionem malutkich plików (tu przydaje się SSD). Słuchaj ludzi - sam przerabiałem męczenie się
z Windows7 na partycji 32GB jaką nieopatrznie postawiłem przyzwyczajony do partycji max 16 GB na WinXP. A to był jeszcze Win7 32bit zajmujący mniej miejsca. Potem zaczyna się szukanie - gdzie to wszystko wsiąkło
i przychodzi konstatacja że same savegamy z takiego Company of Heroes
zapisującego je w katalogu domowym użytkownika, czyli domyślnie na partycji systemowej, potrafią zajmować ~4 GB przy wersji podstawowej
i 2 dodatkach. Szkoda się męczyć na za małej partycji - na dziś pod Windows7 60-64 GB wydaje się wielkością optymalną, zwłaszcza biorąc pod uwagę że SSD bardzo źle reagują na zapchanie dysku >80%.

Jeszcze jedna uwaga - sam to przechodziłem przy upgrade z WinXP
na Win7 (z ostrożności zostawiłem instalację WinXP na drugim dysku) - poza BARDZO specyficznymi przypadkami nie warto trzymać 2 OSów z rodziny Windows na tym samym komputerze - spójność danych i konieczność sięgania do wyników pracy na tym zazwyczaj cierpi. Nie mówiąc już o kwestii licencjonowania samego OSa oraz przede wszystkim komercyjnego oprogramowana firm trzecich wymagającego odrębnej instalacji pod każdym z tych OSów - kupowanie podwójnych licencji niespecjalnie się opłaca,
a używanie większej ilości niż zakupiona pachnie odpowiedzialnością karną i cywilną - tu nie masz dozwolonego użytku osobistego jak w przypadku utworów audiowizualnych, czyt. kupujesz film czy muzykę i możesz trzymać je na płycie CD/DVD, zrobić rip do FLAC do słuchania z komputera bez sięgania za każdym razem po płytę oraz konwersję do MP3 do słuchania w urządzeniu przenośnym. Z programami nie jest tak różowo - większość nie ma tak fajnej licencji jak TotalCommander (dla użytkowników niekomercyjnych dowolna ilość instalacji na dowolnej ilości komputerów) czy Steam albo nawet wyklinany Origin - instalacja na dowolnych komputerach posiadacza konta.
Do większości zastosowań wymagających XP spokojnie można go zwirtualizować za pomocą maszyny wirtualnej AKA WindowsXP Mode - jak ktoś potrzebuje kupuje wtedy Win7 PRO lub Ultimate zamiast najczęstszego w domu Win7 Home Premium.

Sztukmistrz: nigdy nie miałem SSD, wiec totalny laik, wszelkie podpowiedzi
miło widziane. :)

A proszę bardzo.

--
/MB

Data: 2012-02-24 02:42:40
Autor: Szymon von Ulezalka
SDD na operacyjny ok 60GB
[...]

hm... tak jak juz napisalem: w testach na tzw "sata3" m4 wypadal
bardzo dobrze. intelowski 520 tez jest dobry, tylko drozszy.

zapisującego je w katalogu domowym użytkownika, czyli domyślnie na
partycji systemowej, potrafią zajmować ~4 GB przy wersji podstawowej
i 2 dodatkach. Szkoda się męczyć na za małej partycji - na dziś pod

przeniesienie $HOME na inny dysk to kwestia 3 zmian w rejestrze i
skopiowania 2 katalogow :)

szymon

Data: 2012-02-25 15:13:25
Autor: ToMasz
SDD na operacyjny ok 60GB
(....)
reasumując:
który z poniższych (Ceny podobne)

Patriot SSD 60GB 2,5'' Pyro 520/490 MB/s SATA3 TRIM 80k IOPs
Corsair SSD 60GB Force Series 3 525/490 MB/s
Kingston SSD V+200 SERIES 60GB SATA3 2.5' 535/460 MB/s
Kingston SSD MS100 SERIES 64GB mSATA
Adata SSD S510 60GB 2.5' SATA3 Trim 550/510 MB/s 60k IOPS
Adata SSD S599 55GB 2.5' SATA2 Trim 280/270 MB/s 50k IOPS

tego jest pełno, niby dobry a jednak sprawia problemy, więc się trochę boję.
OCZ SSD 60GB 2,5'' Agility 3 525/475 MB/s SATA3 TRIM 50k IOPs

o 50zł droższe i niema u kogo kupić (z allegro... wolałbym nie korzystać) (nie wiem czym się różnią)
Crucial m4 SSD 64GB 7mm 95/500 MB/s 2.5 kod producenta:CT064M4SSD1
Crucial m4 SSD 64GB kod producenta: CT064M4SSD2
czyżby tylko softem?
Corsair SSD 60GB Force Series GT 555/495 MB/s, SATA-3

to ma być do sprzętu który raczej niema sata3 (na pokładzie athlon 2x)
ma na tym chodzić linuks (nie wiem czy ma trim)

Proszę o poradę
ToMasz

Data: 2012-02-27 09:02:50
Autor: Chris
SDD na operacyjny ok 60GB
ToMasz nabazgrał(a):

(....)
reasumując:

Ja bym zastanwowił się jeszcze nad tym:

SSD SAMSUNG 64GB 2,5" MZ-7PC064D/EU (read/write 520/160Mb/s)

Data: 2012-02-26 00:31:49
Autor: Jawi
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-24 03:53, Michal pisze:
a używanie większej ilości niż zakupiona pachnie odpowiedzialnością
karną i cywilną
:)))
fajnie że wiesz o czym piszesz...

Data: 2012-02-26 00:52:25
Autor: Jawi
SDD na operacyjny ok 60GB
W dniu 2012-02-24 03:53, Michal pisze:
Pozostaje mi to tylko potwierdzić. Jak 1 osoba coś mówi, może się mylić,
ale jeśli 9 na 10  mówi to samo, szansa że są w błędzie jest
statystycznie znikoma.
:) pozostaje pogratulować. Trudno się nie zgodzić z taka opinią :)
W końcu podałeś źródło twojej wiedzy.
--

SDD na operacyjny ok 60GB