SERWER BEZ MONITORA?

Data: 2013-04-24 14:08:12
Autor: Stjopa Itenetowy
SERWER BEZ MONITORA?
Potrzeba ma³ego serwerka w ma³ej firemce co tylko ma udostêpniaæ dyski
i drukarkê przez WiFi paru laptopom.
Szef nie chce dodatkowych gratów wiêc chce aby tylko samo "pude³ko"
sobie pracowa³o niepozornie gdzie¶ pod sto³em pod drukark± (kombajnem
wielofunkcyjnym podpietym do serwera przez Eth).

Pytanie: czy konieczny jest monitor i klawiatura do obs³ugi takiego
serwera i czy mozna ca³kowicie polegaæ na laptopie pod³±czanym przez
WiFi lub Eth do tego serwera ¿eby dokonowaæ ró¿nych czynno¶ci
administracyjnych na nim?

Przypuszczam, ¿e powiecie, ¿e przynajmniej na okres instalacji
oprogramowania bez monitora i klawiatury nie da siê obej¶æ... Ale czy
to prawda, czy nie nie ma jakichæ rozwi±zañ sprzêtowych ¿eby na KA¯DYM
etapie mo¿na pod³±czyæ laptopa ad hoc coby robi³ za monitor
+klawiaturê?

Data: 2013-04-24 23:13:05
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Wed, 24 Apr 2013 14:08:12 -0700 (PDT), Stjopa Itenetowy napisał(a):

Potrzeba małego serwerka w małej firemce co tylko ma udostępniać dyski
i drukarkÄ™ przez WiFi paru laptopom.

Do tego wystarczy dobry router z portami USB (np. nowe modele TP-Linka) z
zainstalowanym OpenWRT lub Gargoylem (zreszta tez OW).

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-04-24 14:24:59
Autor: Stjopa Itenetowy
SERWER BEZ MONITORA?
R.e.m.e.K napisa³(a):
> [...]

Do tego wystarczy dobry router z portami USB (np. nowe modele TP-Linka) z
zainstalowanym OpenWRT lub Gargoylem (zreszta tez OW).

Przypuszczam, ¿e taki ruter nie ma dysków i trzeba je dopiero
przy³±czyæ przez USB?
Tak¿e: czy na pewno obs³u¿y kombajn drukarkowy podpiêty doñ przez Eth?

Proszê o podanie linku/ów który/e model(e) rutera/ów masz konkretnie
na my¶li?

Data: 2013-04-25 10:26:39
Autor: Maciek
SERWER BEZ MONITORA?
W dniu 2013-04-24 23:24, Stjopa Itenetowy pisze:
Przypuszczam, ¿e taki ruter nie ma dysków i trzeba je dopiero
przy³±czyæ przez USB?
Tak¿e: czy na pewno obs³u¿y kombajn drukarkowy podpiêty doñ przez Eth?
Je¶li kombajn jest podpiêty przez Ethernet, to router w ogóle nic do
niego nie ma i bêdzie dzia³a³. Gorzej jest z drukarkami USB. W skrócie:
czasem s± problemy, które zazwyczaj jako¶ siê udaje rozwi±zaæ :-)

Maciek

Data: 2013-04-28 17:33:47
Autor: Q
SERWER BEZ MONITORA?
Tak¿e: czy na pewno obs³u¿y kombajn drukarkowy podpiêty doñ przez Eth?

Kombajn z portem eth obsluzy wszystko co ma port eth, np. switch :P.

Data: 2013-04-28 17:32:40
Autor: Q
SERWER BEZ MONITORA?
[...]

Gowno prawda, ze tak sie bezczelnie wyraze.

Niech sie nie laduje w zadne routery -
- wydajnosc po sambie zawsze bedzie gorsza
niz najgorszego minikomputera.

Zuzycie pradu w przypadku routera bedzie nieco mniejsze,
ale sa to groszowe sprawy.

Data: 2013-04-28 20:52:03
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Sun, 28 Apr 2013 17:32:40 +0200, Q napisał(a):

[...]

Fakt, bezczelnie i bezsensownie jeszcze.

Niech sie nie laduje w zadne routery -
- wydajnosc po sambie zawsze bedzie gorsza
niz najgorszego minikomputera.

Bedzie gorsza, owszem, odczuwalne w niektorych zastosowaniach, w biurowych
raczej rzadko. Jesli podpiety dysk bedzie sluzyl jako storage na np. pliki
worda, excela etc. to nie bedzie to odczuwalne.
Zuzycie pradu w przypadku routera bedzie nieco mniejsze,
ale sa to groszowe sprawy.

Do tego na OpenWRT mozna sobie zestawic VPNa z domem lub drugim biurem,
mozna skonfigurowac QoSa, zablokowac niechciane www (zeby pracownicy nie
spedzali pol dnia na pudelku i facebooku) oraz zrobic kilka innych fajnych
rzeczy.
A wszystko w ladnym, MALYM pudeleczku BEZ MONITORA.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-04-29 13:40:48
Autor: BQB
SERWER BEZ MONITORA?
W dniu 2013-04-28 20:52, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Zależy jak wielkie pliki będą używane, przy plikach o wielkości 3 MBajty i większych, często otwieranych będzie bardzo odczuwalne - a czasami takie pliki mogą mieć nawet 50 MBajtów i wtedy się czeka i czeka :P

--
Smart PowerBank
www.idea4tec.pl

Data: 2013-04-29 14:14:12
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 13:40:48 +0200, BQB napisał(a):

[...]

Przy transferze 8-10 MiB/s to z 5-7 sekund, do przezycia ;-)
Choc oczywiscie lepiej miec serwer i zrobic to "normalnie", ale jak ktos ma
nietypowe wymagania to musi zaakceptowac nietypowe "skutki uboczne".

Poza tym plik Excela o rozmiarze 50MiB to chyba wypakowany obrazkami :>

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-04-29 17:23:32
Autor: BQB
SERWER BEZ MONITORA?
W dniu 2013-04-29 14:14, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Plik z kalkulacjami - człowiek który to robił w wersji Office 2000 doszedł do ograniczeń ilości reguł/stylów/formatów, nie pamiętam co to było, ale komunikat jakiś mu wyskakiwał i po telefonie do M$ dowiedział się o tym ograniczeniu - dopiero przejście na 2003, pomogło. Nie pamiętam szczegółów, bo to jakieś 8 lat temu było. W każdym razie, jego plik bez grafik zajmował trochę ponad 50MiB.

Data: 2013-04-29 21:48:31
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Mon, 29 Apr 2013 17:23:32 +0200, BQB napisał(a):

[...]

No tak, tez kiedys z kumplami jechalismy "maluchem" w osmiu ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-04-30 03:10:37
Autor: BQB
SERWER BEZ MONITORA?
W dniu 2013-04-29 21:48, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Nie rozumiem sugestii - arkusz kalkulacyjny nie nadaje się do kalkulacji tak dużych?

Data: 2013-04-30 12:33:08
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Tue, 30 Apr 2013 03:10:37 +0200, BQB napisał(a):

[...]

Nadaje, tylko, ze statystycznie patrzac w maluchu jezdzilo max (i to z
problemami) 4 osoby. Arkusze 50 MiB to tez pewnie jakis promil arkuszy, gros
z nich ma kilkaset KiB (u mnie na dyskach posrod setek XLSow najwiekszy ma
9MiB). W kontekscie tego watku i transferu takie arkusze nie wystapia. No
ale to juz poza dyskusja, proponuje EOT.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-04-30 23:46:21
Autor: Kosu
SERWER BEZ MONITORA?
On 2013-04-29, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Poza tym plik Excela o rozmiarze 50MiB to chyba wypakowany obrazkami :>

Mógłbym zacytować jakiś Twój głupawy tekst, ale nawet mi się nie chce.
Nie wszyscy używają Excela do sumowania 10 liczb. Poważnie.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-01 10:46:53
Autor: R.e.m.e.K
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia 30 Apr 2013 23:46:21 GMT, Kosu napisał(a):

Poza tym plik Excela o rozmiarze 50MiB to chyba wypakowany obrazkami :>

Mógłbym zacytować jakiś Twój głupawy tekst, ale nawet mi się nie chce.
Nie wszyscy używają Excela do sumowania 10 liczb. Poważnie.

Tak jest, zwlaszcza w kontekscie watku gdzie OP pisal "Potrzeba małego
serwerka w małej firemce". Na pewno prowadza badania naukowe i analizy
sprzedazy sieci marketow Tesco.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-05-01 12:09:20
Autor: m
SERWER BEZ MONITORA?
On 05/01/2013 10:46 AM, R.e.m.e.K wrote:
[...]

Oh common, właśnie w małych firemkach pliki worda i excela mają po kilkanaście/dziesiąt mega.

Marketingowcy i biurwy posługują się officem w sposób przyprawiający o gęsią skórkę.

p. m.

Data: 2013-05-01 19:44:07
Autor: Kosu
SERWER BEZ MONITORA?
On 2013-05-01, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Tak jest, zwlaszcza w kontekscie watku gdzie OP pisal "Potrzeba małego
serwerka w małej firemce". Na pewno prowadza badania naukowe i analizy
sprzedazy sieci marketow Tesco.

Ja nie wiem co to za firma. Ty wiesz?

Ja takie pliki Excela produkujÄ™ w ramach hobby. Mam ich setki.

W plikach Excela "ważą" nie tylko dane, ale i formatowanie oraz
grafika. W starym Excelu (<2003, pliki xls) pliki były bardzo duże
i stąd uciążliwy limit na liczbę komórek.

Nowe Excele zostały poprawione, a xlsx jest ładnie skompresowany, ale
nadal nie trzeba się bardzo starać, żeby te kilkadziesiąt MB wystrugać.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-24 23:32:04
Autor: Maciej Milinkiewicz
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia 2013-04-24, o godz. 14:08:12
Stjopa Itenetowy <itenetowy@gmail.com> napisał(a):

Pytanie: czy konieczny jest monitor i klawiatura do obsługi takiego
serwera i czy mozna całkowicie polegać na laptopie podłączanym przez
WiFi lub Eth do tego serwera żeby dokonować różnych czynności
administracyjnych na nim?

nie

http://www.skapiec.pl/site/cat/94/filtr/_22915,22916_0_0_0_0_0_0_0_0_450-52407

Data: 2013-04-24 23:35:51
Autor: jg
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Wed, 24 Apr 2013 23:32:04 +0200, Maciej Milinkiewicz napisa³(a):

Dnia 2013-04-24, o godz. 14:08:12
Stjopa Itenetowy <itenetowy@gmail.com> napisa³(a):

a gdzie wifi?

--
jg

Data: 2013-04-25 00:30:19
Autor: Maciej Milinkiewicz
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia 2013-04-24, o godz. 23:35:51
jg <fake@fake.pl> napisał(a):

Dnia Wed, 24 Apr 2013 23:32:04 +0200, Maciej Milinkiewicz napisał(a):

a gdzie wifi?

http://www.skapiec.pl/site/cat/94/comp/2042637

Zmieści się ładnie pod maszyną wielofunkcyjną

Data: 2013-04-25 00:34:06
Autor: Maciej Milinkiewicz
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia 2013-04-24, o godz. 23:35:51
jg <fake@fake.pl> napisał(a):

Dnia Wed, 24 Apr 2013 23:32:04 +0200, Maciej Milinkiewicz napisał(a):

a gdzie wifi?

np: na USB
http://www.qnap.com/useng/?lang=en-us&sn=4095

Data: 2013-04-24 23:34:12
Autor: jg
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Wed, 24 Apr 2013 14:08:12 -0700 (PDT), Stjopa Itenetowy napisa³(a):

Potrzeba ma³ego serwerka w ma³ej firemce co tylko ma udostêpniaæ dyski
i drukarkê przez WiFi paru laptopom.

powinines bez problemu router z takimi funkcjami dostac, zarzadzany przez
przegladarke z dowolnego kompa. jesli chodzi o drukarke to bedzie on robil
jako switch (w odroznieniu od drukarek podpinanych do routerow po usb,
wtedy sterowniki musza byc na routerze i robi sie klopot z
kompatybilnoscia). a udostepnianie dyskow to juz nie jest jakas wielka
filozofia.

zaraz pewnie ktos ci poleci cos sprawdzonego.

ps. jak cos zle pisze to poprawcie.

--
jg

Data: 2013-04-24 23:39:06
Autor: jg
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Wed, 24 Apr 2013 23:34:12 +0200, jg napisa³(a):

zaraz pewnie ktos ci poleci cos sprawdzonego.

na dobra sprawe mam w domu router od netii (netia spot) i nawet on by
raczej sobie z tym poradzil.

--
jg

Data: 2013-04-28 17:40:45
Autor: Q
SERWER BEZ MONITORA?
[...]

Tak - zle piszesz.
Nie masz doswiadczenia i doradzasz "niezbyt" dobre rozwiazanie.

Zadne routery - w tej samej cenie co "super-wszystko-majacy-router"
kupi jakis mini komputer (np. na Atomie) i bedzie mial znacznie lepsza
wydajnosc po sambie.

Do routera niech od razu kupi sobie zapas nerwosolu i persenu forte.

Data: 2013-04-28 20:12:28
Autor: jg
SERWER BEZ MONITORA?
Dnia Sun, 28 Apr 2013 17:40:45 +0200, Q napisa³(a):

[...]

co z monitorem? i podlinkuj co masz na mysli...

--
jg

Data: 2013-04-25 07:36:30
Autor: Piotr Rezmer
SERWER BEZ MONITORA?
Stjopa Itenetowy pisze:
[...]

Je¶li ma to byæ tanio i przyzwoicie je¶li chodzi o prêdko¶æ, to proponujê zakup dysku pod³±czanego przez ethernet a nie USB do routera, czyli zestaw:
A) dysk sieciowy z portem ethernet (czyli NAS)
B) router WiFi (lub Access Point jesli ju¿ masz router do internet)

Skoro drukarka ma w³asny port ethernet, to nie ma potrzeby jakiego¶ specjalnego jej udostêpniania przez router. Po prostu jest to kolejne urz±dzenie w sieci (tak jak ka¿dy inny komputer).

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-04-25 10:36:15
Autor: Maciek
SERWER BEZ MONITORA?
W dniu 2013-04-24 23:08, Stjopa Itenetowy pisze:
[...]
Serwer:
http://www.morele.net/serwer-hewlett-packard-proliant-microserver-n36l-nhp-250gb-lff-sata-1gb-633724-421-358606/
Do tego np. FreeNAS:
http://www.freenas.org/

Na pocz±tku bêdzie robi³ za NAS, ale mo¿e z czasem wyjdzie, ¿e przyda³by
siê jeszcze lokalny serwer www, albo baza danych, czy co¶ w tym stylu.
Bêdzie mo¿liwo¶æ instalacji np. jakiego¶ Linuksa, albo nawet pierwszego
z brzegu Windows (niekoniecznie wersjê serwerow±) i dodanie potrzebnych
us³ug.

[...]
Po konfiguracji jest niepotrzebny i dok±d nie pojawi siê jaki¶
powa¿niejszy b³±d uniemo¿liwiaj±cy start systemu operacyjnego, wystarczy
po³±czenie zdalne.

[...]
A o jakim przedziale cenowym rozmawiamy, bo zdaje siê, ¿e pude³ko pod
biurko powinno byæ mo¿liwie proste i tanie? :-)

Maciek

Data: 2013-04-25 11:06:20
Autor: 2late
SERWER BEZ MONITORA?
On 24/04/2013 22:08, Stjopa Itenetowy wrote:
Potrzeba małego serwerka w małej firemce co tylko ma udostępniać dyski
i drukarkÄ™ przez WiFi paru laptopom.
Szef nie chce dodatkowych gratów więc chce aby tylko samo "pudełko"
sobie pracowało niepozornie gdzieś pod stołem pod drukarką (kombajnem
[...]

Przypuszczam, że powiecie, że przynajmniej na okres instalacji
oprogramowania bez monitora i klawiatury nie da się obejść... Ale czy
to prawda, czy nie nie ma jakichć rozwiązań sprzętowych żeby na KAŻDYM
etapie można podłączyć laptopa ad hoc coby robił za monitor
+klawiaturÄ™?

Niedawno kupilem to:
http://www.chip.pl/testy/pamieci-masowe/dyski-nas/zyxel-nsa310/specification?switch_t=t
ale ze nie ma wi-fi to dodatkowo to:
http://www.skapiec.pl/site/cat/3113/comp/2754202
bo nie moglem, przeniesc routera adsl

Taniej sie nie da. :-)

Data: 2013-04-25 12:21:09
Autor: Chris
SERWER BEZ MONITORA?
2late nabazgrał(a):

Niedawno kupilem to:
http://www.chip.pl/testy/pamieci-masowe/dyski-nas/zyxel-nsa310/specificati
on?switch_t=t ale ze nie ma wi-fi to dodatkowo to:

QNAP TS-112 [1-bay NAS TOWER 1.2GHz 256MB]

Taki lepszy i taniej.

Data: 2013-04-25 11:54:49
Autor: 2late
SERWER BEZ MONITORA?
On 25/04/2013 11:21, Chris wrote:
[...]

Faktycznie lepszy, tylko nie taniej.

Data: 2013-04-25 13:16:11
Autor: Chris
SERWER BEZ MONITORA?
2late nabazgrał(a):

[...]

Ja mam taniej :) za swojego dałem 485 zł

Data: 2013-04-25 19:09:26
Autor: 2late
SERWER BEZ MONITORA?
On 25/04/2013 12:16, Chris wrote:

[...]

http://www.ceneo.pl/14533857
Swojego kupowalem za granica, wyszlo jeszcze taniej.
Ale teraz brakuje mi serwera www. ;)

Data: 2013-04-26 08:48:43
Autor: Chris
SERWER BEZ MONITORA?
2late nabazgrał(a):

[...]

Ale Qnap to inna klasa .. :) są tylko siwe firmy TOP czyli Qnap i Synology ... reszta choć bywa dobra jest klasę niżej.

Data: 2013-04-26 18:43:05
Autor: 2late
SERWER BEZ MONITORA?
On 26/04/2013 07:48, Chris wrote:

[...]

Ale Qnap to inna klasa .. :) sÄ… tylko siwe firmy TOP czyli Qnap i Synology
.. reszta choć bywa dobra jest klasę niżej.

Pewnie masz racje.

Data: 2013-04-25 18:54:38
Autor: Kosu
SERWER BEZ MONITORA?
On 2013-04-24, Stjopa Itenetowy <itenetowy@gmail.com> wrote:
Szef nie chce dodatkowych gratów więc chce aby tylko samo "pudełko"
sobie pracowało niepozornie gdzieś pod stołem pod drukarką (kombajnem
wielofunkcyjnym podpietym do serwera przez Eth).

A ten kombajn już kupiony? Bo są takie z WiFi. Są też takie, do których
WiFi da się dokupić.

[...]

Dostęp zdalny daje pełne możliwości administracji. Pod Linuxem jest
to w ogóle niezauważalne (specyfika konsoli). Pod Windowsem jest
świetnie zrobiony zdalny dostęp graficzny (są minimalne opóźnienia,
ale przy sporadycznych działaniach administracyjnych można z tym żyć).

Przypuszczam, że powiecie, że przynajmniej na okres instalacji
oprogramowania bez monitora i klawiatury nie da się obejść... Ale czy

Da się, ale zazwyczaj nie warto kombinować.

to prawda, czy nie nie ma jakichć rozwiązań sprzętowych żeby na KAŻDYM
etapie można podłączyć laptopa ad hoc coby robił za monitor
+klawiaturÄ™?

Żeby podłączyć laptop do dostępu zdalnego, na drugim komputerze musi
być serwer usługi (np. serwer SSH, telnet czy RDP). Czyli musi też
być jakiś system operacyjny, sterownik sieci itp.

Z kolei jeśli na jakimś systemie jest już dostępny serwer (np. ze
starej instalacji), to właściwie da się postawić drugi system, ale
odradzam próby.

Ogólny schemat jest prosty.
Podłączasz nośnik z przyszłego serwera do działającego kompa.
Wciskasz w miarę goły system (samowystarczalny, obsługujący Internet
i zdalny dostęp).
Wkładasz dysk do docelowej maszyny.
Logujesz się zdalnie, ściągasz co trzeba i konfigurujesz sprzęt.

Jeśli będzie to robiła w miarę świadoma osoba, to nie będzie
strat na funkcjonalności i stabilności.
Jeśli w firmie nie ma dobrego administratora, to może to zrobić byle
nerd podążający za instrukcją z google typu "how to install Linux on
USB drive".

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-02 13:08:33
Autor: BUNIEK
SERWER BEZ MONITORA?
Potrzeba ma³ego serwerka w ma³ej firemce co tylko ma udostêpniaæ dyski
i drukarkê przez WiFi paru laptopom.

Roter/switch/AP + NAS nie wiem co ju¿ jest czy budowa od podstaw.
Router za³atwi sprawê dostêpu do Internetu oraz ma najczê¶ciej wbudowanego ¶witach 4 portowego oraz punkt dostêpowy sieci WIFI. Router dobrze jakby mia³ Gigabitowy Switch, mo¿na go tak dobraæ aby pracowa³ z obecna drukarka, sprawê serwera za³atwi NAS na kilka dysków, dobrze jakby mia³ miejsce na 4 sztuki i mia³ Gigabitowy port sieciowy. Rozwi±zanie takie powinno byæ wystarczaj±ce i proste w u¿ytkowaniu.

Buniek

SERWER BEZ MONITORA?