SMART pytanie

Data: 2013-08-31 20:01:42
Autor: inny punkt siedzenia...
SMART pytanie
jest sobie dysk, w smarcie program CrystaDiskInfo pokazuje czas pracy dysku 5800 godzin i 1678 włączeń dysku... jak zinterpretować te dane? dysk to trup?

Data: 2013-08-31 20:23:24
Autor: Czarek
SMART pytanie

W dniu 2013-08-31 20:01, inny punkt siedzenia... napisał/a:
jest sobie dysk, w smarcie program CrystaDiskInfo pokazuje czas pracy
dysku 5800 godzin i 1678 włączeń dysku... jak zinterpretować te dane?
dysk to trup?

Że dysk włączony był w sumie przez 241,666 dnia i włączano go 1678 razy, czyli jeśli raz dziennie, to pracuje od 4,597 roku.
Może to być trup lub dysk w całkiem przyzwoitym stanie.
Te dane nic więcej nie mówią.

Podaj pozostałe informacje pokazywane przez SMART ale w tym programie zmień ustawienia - Funkcje, Advanced Feature, Wartość Raw i ustaw 10 [DEC]

--
Czarek

Data: 2013-08-31 20:45:50
Autor: inny punkt siedzenia...
SMART pytanie
data produkcji to 2011...

Data: 2013-08-31 21:01:12
Autor: Czarek
SMART pytanie

W dniu 2013-08-31 20:45, inny punkt siedzenia... napisał/a:
data produkcji to 2011...

Czyli dysk ma około 2 lat, około 1/3 tego czasu było włączony, włączany był średnio około 2 razy dziennie.
Te dane nic nie mówią o stanie dysku.

Widziałeś o co prosiłem we wcześniejszym poście? Dopiero pozostałe dane mogą coś więcej powiedzieć o kondycji dysku.

--
Czarek

Data: 2013-08-31 21:27:51
Autor: inny punkt siedzenia...
SMART pytanie
Data: 2013-09-01 01:04:42
Autor: Santana
SMART pytanie

Użytkownik "inny punkt siedzenia..."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kvtg3r$bdb$1@node1.news.atman.pl...

http://e-serwis.org/smietnik/s.ma.r.t..jpg

No i po czym wnosisz że to trup?

Data: 2013-09-01 11:48:34
Autor: inny punkt siedzenia...
SMART pytanie
No i po czym wnosisz że to trup?

no po tej ilości startów, masakra, dodam, że to green wd...

Data: 2013-09-01 16:43:47
Autor: TOMASZEK
SMART pytanie
W dniu 2013-09-01 11:48, inny punkt siedzenia... pisze:
No i po czym wnosisz że to trup?

no po tej ilości startów, masakra, dodam, że to green wd...

Z tego co SMART pokazuje to dysk jest w bardzo dobrej kondycji. Masz z nim jakieś problemy?

--
< TOMASZEK >
granice Polski = granice absurdu

Data: 2013-09-01 16:47:22
Autor: inny punkt siedzenia...
SMART pytanie
ale ta ilość startów?

kupiłem na allegro, a później poprosiłem o smart...
chcę żeby u mnie pracował w kompie 24h/dobę...
ale jak ma się sfajczyć po tygodniu to wyrzucę na śmietnik...

Data: 2013-09-01 16:54:36
Autor: JoteR
SMART pytanie
"inny punkt siedzenia..."  napisał:

kupiłem na allegro [...] wyrzucę na śmietnik...

Przyciąłem, aby rozjaśnić przekaz tej dykteryjki.

JoteR

Data: 2013-09-02 01:51:45
Autor: Przemysław Ryk
SMART pytanie
Dnia Sun, 1 Sep 2013 16:54:36 +0200, JoteR napisał(a):

"inny punkt siedzenia..."  napisał:

kupiłem na allegro [...] wyrzucę na śmietnik...

Przyciąłem, aby rozjaśnić przekaz tej dykteryjki.

Ciebie już dawno powinien eBay zatrudnić…

[ The most successful marriages are based on lies.                         ]
[                              (Gregory House "House M.D. 1x04 Maternity") ]

Data: 2013-09-02 21:33:47
Autor: JoteR
SMART pytanie
"Przemysław Ryk" napisał:

kupiłem na allegro [...] wyrzucę na śmietnik...

Przyciąłem, aby rozjaśnić przekaz tej dykteryjki.

Ciebie już dawno powinien eBay zatrudnić…

Wystarczy, Ĺźe zatrudni mnie QXL czy inszy Naspers ;->
Jak to było w "Kajko i Kokosz"?
"- Za dodatkową opłatą nasz bard umili wam podróż.
Po pewnym czasie...
- Za dodatkową opłatą nasz bard przestanie śpiewać."

A wracając do adrema:
To jak jest z tym IntelliPark w WD?
Co daje zatrzymanie głowic (nie talerzy!) i na czym to niby polega?
Czy taka akcja nabija licznik Start/Stop?
Jeśli tak, to czy jest jakieś narzędzie do zmiany tego 8-sekundowego okresu?

JoteR

Data: 2013-09-02 22:52:31
Autor: Tomasz Jasiński
SMART pytanie
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 2 Sep 2013 21:33:47 +0200  doszła do mnie wiadomość <5224e827$0$1467$65785112@news.neostrada.pl>
 od "JoteR" <usenet@interia.eu>  :

Co daje zatrzymanie głowic (nie talerzy!) i na czym to niby polega?

Polega to na zaparkowaniu głowic na rampie, przy czym talerze dalej
się kręcą:

http://lh3.ggpht.com/-Jby5CQ2GJaI/TvBcEGI-8CI/AAAAAAAAQk4/6nDAPCa7twI/intellipark7.png?imgmax=800

Dzięki temu można wyłączyć układy pozycjonujące głowicę i układy
kanału odczytu/zapisu. "Wybudzenie" z tego stanu nie wymaga
rozkręcenia talerzy, więc dysk jest gotowy do odczytu/zapisu prawie
natuchmiast.

Czy taka akcja nabija licznik Start/Stop?

Nie, licznik 0x04 zlicza tylko start/stop talerzy, cykle systemu
Intellipark(parkowanie głowic na rampie) zlicza licznik 0xC1:

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Jeśli tak, to czy jest jakieś narzędzie do zmiany tego 8-sekundowego okresu?

Teoretycznie jest, nazywa się wdidle3, ale nie zawsze działa:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=113&lang=en
Uwaga! - podobno można tym sobie uwalić dysk.
Zamiennik wdidle3:
http://idle3-tools.sourceforge.net/
W ostateczności można nie dać dyskowi parkować dokonując cyklicznych
zapisów na dysk:
http://www.sagaforce.com/sound/wdantiparkd/

Najlepiej kupować dyski z serii Black - one parkują bardzo
mało agresywnie.

Moim zdaniem IntelliPark nadaje się bardziej do dysków przenośnych(w
kieszeniach USB czy SATA) niż do dysków "stałych".

JoteR

Data: 2013-09-03 00:53:32
Autor: JoteR
SMART pytanie
"Tomasz Jasiński" napisał:

[...]

Bardzo dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia.

Najlepiej kupować dyski z serii Black - one parkują bardzo
mało agresywnie.

Moim zdaniem IntelliPark nadaje się bardziej do dysków przenośnych
(w kieszeniach USB czy SATA) niż do dysków "stałych".

Ale wątkopodawca wolał sobie kupić Green z przeznaczeniem - jak napisał - do pracy ciągłej ;-)

JoteR

Data: 2013-09-07 03:05:26
Autor: Przemysław Ryk
SMART pytanie
Dnia Mon, 2 Sep 2013 21:33:47 +0200, JoteR napisał(a):

[...]

:D

[...]

A to ja przepraszam, ale na tym się nie znam - przyznaję bez bicia.

[ Jeśli chcesz prowadzić fascynującą rozmowę z kobietą, to w zupełności    ]
[ wystarczy abyś od czasu do czasu kiwnął głową.          (JoeMonster.org) ]

Data: 2013-09-01 17:45:25
Autor: TOMASZEK
SMART pytanie
W dniu 2013-09-01 16:47, inny punkt siedzenia... pisze:
ale ta ilość startów?

kupiłem na allegro, a później poprosiłem o smart...
chcę żeby u mnie pracował w kompie 24h/dobę...
ale jak ma się sfajczyć po tygodniu to wyrzucę na śmietnik...

Nikt nie da Ci gwarancji, że tak się nie stanie, nawet z nowym dyskiem. Musisz zaryzykować.
Co do ilości startów, różnie mogło być. Może komp był często wyłączany, tego nie wiesz.
Posłuchaj ( nadstaw ucho ) jak dysk zachowuje się przy starcie.

Data: 2013-09-01 20:24:33
Autor: JoteR
SMART pytanie
""TOMASZEK" napisał:

Co do ilości startów, różnie mogło być. Może komp był często wyłączany, tego nie wiesz.

Jak to zwykle z towarem z (za przeproszeniem) Allegro - pochodzenie i kondycja towaru owiane mgłą tajemnicy, no ale zawsze znajdą się napalone na niską cenę jelenie, które najpierw kupią, potem martwią się o S.M.A.R.T. A tak w ogóle - przecież to seria Green, te dyski same z siebie zatrzymują się po jakimś czasie braku aktywności, bo tak jest ponoć, wicie-rozumicie, proekologicznie. Notabene to taki sam idiotyzm, jak rzekoma proekologiczność żarówek tzw. energooszczędnych czy wymóg mycia plastikowych pojemników w ramach segregacji śmieci. Technologia IntelliPark w WD domyślnie zatrzymuje głowice (cokolwiek to oznacza) po 8 sekundach nieaktywności; jeśli taka operacja jest wliczana do parametru Start/Stop, to i tak podany parametr jest stosunkowo niski.

JoteR

Data: 2013-09-01 20:37:00
Autor: TOMASZEK
SMART pytanie
W dniu 2013-09-01 20:24, JoteR pisze:
[...]

Przeraża mnie, że ta głupota może być wliczana do SMART'a. Ale pewnie tak jest. I tak oto ekolodzy przyczynili się do zafałszowania wyników SMART'a ;)
A teraz poważnie: za to bym ich jeszcze do więzienia nie powsadzał, ale za lutowanie bezołowiowe już tak. Ile szmelcu dałoby się naprawić, gdyby nie ta popieprzona norma ROHS. Jak dla mnie dożywocie dla ekologów;)

Data: 2013-09-02 02:31:38
Autor: Tomasz Jasiński
SMART pytanie
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 01 Sep 2013 20:37:00 +0200  doszła do mnie wiadomość  <l001gg$hbp$1@node2.news.atman.pl>  od TOMASZEK <tomaszek1983@fuck.onet.pl>  :
[...]

Prosta sprawa, wystarczy poczytać:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

0x04 - start/stop - ilość cykli włączenia/wyłączenia napędu talerzy
(przy włączaniu/wyłączaniu dysku lub przy przechodzeniu w tryb
uśpienia)

0xC1 - ilość cykli parkowania głowicy na rampę(silnik pracuje nadal).

W przypadku niektórych dysków WD nie ma prostego sposobu na
zmniejszenie ilości parkowań głowicy na rampę(teoretycznie jest, ale
niezbyt elegancki), wartość parametru 0xC1 może spokojnie przekroczyć
milion po kilku miesiącach pracy, tego typu dyski nadają się bardziej
do zastosowania jako dyski przenośne w kieszeniach USB czy SATA.

"inny punkt siedzenia"(nowe wcielenie identyfikatora) powinien
podesłać wartość pozostałych parametrów, bo sam 0x04 za mało nam mówi.

--
Tomasz Jasiński
Jak wiadomo, Pan Bóg jest wszechmocny i wszystko

Data: 2013-09-01 01:57:38
Autor: maX
SMART pytanie

Użytkownik "inny punkt siedzenia..." <a@b.s> napisał w wiadomości news:kvtg3r$bdb$1node1.news.atman.pl...
http://e-serwis.org/smietnik/s.ma.r.t..jpg

Nie wiem czy ten program podaje prawidłowe dane. Parametr C2 to temperatura i we wszystkich znanych mi programach diagnostycznych pokazywana jest prawidłowa wartość. A u ciebie temperatura dysku to niby 28 stopni, ale w Smarcie wartości przy C2 są wielokrotnie wyższe. Szczególnie że kilka wątków wyżej ktoś pisze że ma SSD od dwóch miesięcy, a tymczasem CDI pokazuje mu czas pracy 2500 godzin, co jest fizycznie niemożliwe na dwumiesięcznym dysku.

Data: 2013-09-01 20:39:54
Autor: TOMASZEK
SMART pytanie
W dniu 2013-09-01 01:57, maX pisze:
Nie wiem czy ten program podaje prawidłowe dane. Parametr C2 to
temperatura i we wszystkich znanych mi programach diagnostycznych
pokazywana jest prawidłowa wartość.

Mi też się wydaje, że jest za niska, ale to nie przekreśla tego, że pozostałe dane są prawidłowe

[...]

To jest dysk zakupiony na allegro, więc ja bym był ostrożny czy kupujący dostał prawdziwe dane.

Data: 2013-09-01 22:55:28
Autor: GLaF
SMART pytanie
Dnia Sun, 1 Sep 2013 01:57:38 +0200, maX napisał(a):

[...]

Ale wartość RAW się zgadza: 1C = 28. Ja bym tu nie ufał wartościom w
kolumnach "Bieżący" i "Najgorszy". Może się nie znam, ale mam wrażenie, że
producenci dysków traktują SMART po macoszemu i stąd te ciągłe niejasności
"czy ten parametr jest w normie?".

--
GLaF

Data: 2013-09-04 12:33:14
Autor: Tomasz Jasiński
SMART pytanie
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 31 Aug 2013 21:27:51 +0200  doszła do mnie wiadomość  <kvtg3r$bdb$1@node1.news.atman.pl>  od "inny punkt siedzenia..." <a@b.s>  :
http://e-serwis.org/smietnik/s.ma.r.t..jpg

Nie placz, popatrz na wyniki mojego dysku. Dysk ostatecznie wylądował
w kieszeni USB:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
 (4) WDC WD7500BPVT-22HXZT1
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name

04 __1 __1 __0 00000003292E Ilość cykli start/stop
(dziesiętnie 207150)

09 _95 _95 __0 000000001075 Liczba godzin pracy dysku
(dziesiętnie 4213)

BF __1 __1 __0 000000000B4C Częstotliwość występowania błędów
spowodowanych wstrząsem
(dziesiętnie 2892, bardzo dziwne, nigdy nie był wstrząsany)

C1 _72 _72 __0 00000005E57D Ilość cykli do tak zwanej "Landing Zone"
(dziesiętnie 386429, gdyby dalej siedział w laptopie, to do dzisiaj by
było ponad milion)

Ten dysk siedział w laptopie jako secondary, lądowały na nim
tymczasowe dane.

Data: 2013-09-01 01:54:48
Autor: Andrzej Lawa
SMART pytanie
W dniu 31.08.2013 20:45, inny punkt siedzenia... pisze:
data produkcji to 2011...

Trollujesz czy naprawdę taki głupi jesteś?

SMART pytanie