Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   SPD M520 versus M540

SPD M520 versus M540

Data: 2011-03-03 19:18:39
Autor: Krzysztof Naworyta
SPD M520 versus M540
Witam wszystkich,

Chciałbym się zapytać czym różnią się te dwa modele pedałków Shimano: M520 <> M540.
Naczytałem się, że w M540 jest bardziej otwarta konstrukcja, stąd łatwiejsze wpinanie w błocie itp.
Dziś dotarły do mnie M540 i porównuję z M520 i żadnej większej "otwartości" nie zauważam.
Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm wpinania.
Czegoś nie zauważam?

Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza.
Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

--
KN

Data: 2011-03-03 19:26:06
Autor: Fabian
SPD M520 versus M540
W dniu 03.03.2011 19:18, Krzysztof Naworyta pisze:
Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza.

520 też mają gniazdo na imbus.

Fabian.

Data: 2011-03-03 20:01:06
Autor: karbar
SPD M520 versus M540
On 03.03.2011 19:18, Krzysztof Naworyta wrote:
> Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk
nie wymaga specjalnego klucza.
Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

Podobno 540 są lżejsze. Inny materiał osi czy coś. Sam mam zarówno 540 jak i 520 - istotna różnica to tylko wygląd śruby trzymającej oś w korpusie, ale to już zauważyłeś :)

pozdrawiam
karbar


--
[wro][Leniwa MuShellka]
rower: Merida Matts Sport 100, RS Psylo SL
blog: http://szosaimtb.blog.pl
gg:2240510

Data: 2011-03-03 20:17:00
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Thu, 3 Mar 2011 19:18:39 +0100, Krzysztof Naworyta napisał(a):

Witam wszystkich,

Chciałbym się zapytać czym różnią się te dwa modele pedałków Shimano: M520 <> M540.
.....
Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm wpinania.
Czegoś nie zauważam?

jest jak piszesz pod tym wzgledem są identyczne 
Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza.
Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

kluczyk w 520 jest na nic - poprostu w tych pedałach jak luz sie pojawi to
nie da sie go skasować - elementy łożyskowania są z plastiku i sie poprostu
wyrabiają. Inna sprawa ze te pedały sa całkiem ok i np moje przeżyły (wraz z blokami)
ponad 20000km. W tym czasie niczym sie nie przejmujesz, nic nie smarujesz,
nie rozkręcasz, a jak bloki sie wyrobią i pedał przestaje noge trzymać to
poprostu nie kupujesz nowych bloków tylko nowe pedały.
Luzu w czasie jazdy nie czuć wiec nie ma praktycznego znaczenia. Zwróć uwagę iż cena dwóch par 520 (2x80) jest niższa niż cena jednej pary
540 + para dodatkowych bloków (140+40) - wiec tak naprawde nie ma co
kupować 540 z uwagi na ich wiekszą żywotność bo to sie poprostu bedzie
opłacać dopiero zużyciu 2 par bloków - czyli w moim wypadku po przejachaniu
40/50 tyś km. Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Data: 2011-03-03 20:26:19
Autor: kml
SPD M520 versus M540

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:ec374e5oeqpq$.1dd5yk8ctl2z7.dlg40tude.net...

Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Nie chce się czepiać z wieczora, ale na straszną bzdurę mi to wygląda. Ciężko mi uwierzyć, że gniazdo na imbus osłabia oś.


--
pozdrawiam
http://endurorider.pl
02/03/11 zaczęło się!

Data: 2011-03-03 20:32:14
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Thu, 3 Mar 2011 20:26:19 +0100, kml napisał(a):

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:ec374e5oeqpq$.1dd5yk8ctl2z7.dlg40tude.net...

Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Nie chce się czepiać z wieczora, ale na straszną bzdurę mi to wygląda. Ciężko mi uwierzyć, że gniazdo na imbus osłabia oś.

https://groups.google.com/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/e4014d559ed7f394/dd1a1d6a6fc25aa7?hl=pl&lnk=st&q=540+group:*rowery*+author:wawrzycki

Data: 2011-03-03 21:07:19
Autor: kml
SPD M520 versus M540

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości

Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Nie chce się czepiać z wieczora, ale na straszną bzdurę mi to wygląda.
Ciężko mi uwierzyć, że gniazdo na imbus osłabia oś.

https://groups.google.com/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/e4014d559ed7f394/dd1a1d6a6fc25aa7?hl=pl&lnk=st&q=540+group:*rowery*+author:wawrzycki

Nie czepiałbym się gdybyć napisał "osłabia oś w okolicy gniazda i dochodzi do pęknięć" :) Dla mnie pęknięcie osi to jest domyślnie ułamanie i stąd moja reakcja :)


--
pozdrawiam
http://endurorider.pl
02/03/11 zaczęło się!

Data: 2011-03-03 23:39:54
Autor: Wojtek Sobociński
SPD M520 versus M540
W dniu 2011-03-03 20:26, kml pisze:

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości
news:ec374e5oeqpq$.1dd5yk8ctl2z7.dlg40tude.net...

Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Nie chce się czepiać z wieczora, ale na straszną bzdurę mi to wygląda.
Ciężko mi uwierzyć, że gniazdo na imbus osłabia oś.



Jak jest dobrze zapieczone i odkręcasz na siłę to gniazdo pęka promieniście i klucz się obraca. Wystarczy dobrze podgrzać korbę żeby tego uniknąć.

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki
XTZ 750 '91
Podkowa Leśna

Data: 2011-03-03 23:41:53
Autor: Rafał Wawrzycki
SPD M520 versus M540
Dnia 03 mar 2011 w liście [news:ikp58o$ojo$1inews.gazeta.pl] Wojtek
Sobociński [sobos6@gazeta.pl] napisał(a):
Jak jest dobrze zapieczone i odkręcasz na siłę to gniazdo pęka promieniście i klucz się obraca. Wystarczy dobrze podgrzać korbę
żeby tego uniknąć.

Dokładnie, trzeba tylko o tym wiedzieć. No i o nałożeniu odrobiny smaru przy wkręcaniu pedałów.

--
Pozdrawiam,
Rafał W.

http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak
http://prw.terror404.net/rwawrzycki/
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.

Data: 2011-03-03 21:39:16
Autor: Kapsel
SPD M520 versus M540
Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisał(a):
 
Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Ale 520 bodaj też ma gniazdo na imbus? :>


--
Kapsel
  http://kapselek.net
  kapsel(malpka)op.pl

Data: 2011-03-03 22:35:38
Autor: Jan Srzednicki
SPD M520 versus M540
On 2011-03-03, Kapsel wrote:
Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisał(a):
 
Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Ale 520 bodaj teĹź ma gniazdo na imbus? :>

Ale na szóstkę, a 540 ma na ósemkę.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2011-03-03 23:39:01
Autor: Rafał Wawrzycki
SPD M520 versus M540
Dnia 03 mar 2011 w liście [news:6dftdds7vxd$.dlgkapselek.net]
Kapsel [kapsulskiWYTNIJTO@poczta.onet.pl] napisał(a):
Ale 520 bodaj też ma gniazdo na imbus? :>

Mają oba, jeno 540 mają cieńsze ścianki niż 520, bo gniazdo jest pod imbusa o większym rozmiarze. To właśnie mnie pękła kiedyś ośka, nie zauważyłem tego w porę i zrypałem sobie gwinty w dwóch prawych korbach.
Problem polega na tym, że w 540 nie ma możliwości odkręcenia kluczem nasadowym 15 (jak w 520) i trzeba używać imbusa.

--
Pozdrawiam,
Rafał W.

http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak
http://prw.terror404.net/rwawrzycki/
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.

Data: 2011-03-04 07:38:50
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Thu, 3 Mar 2011 21:39:16 +0100, Kapsel napisał(a):

Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisał(a):
 
Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają
znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania.

Ale 520 bodaj też ma gniazdo na imbus? :>

ma - ale na mniejszy

Data: 2011-03-04 08:05:09
Autor: Wojtas
SPD M520 versus M540
W dniu 2011-03-03 20:17, ...::QRT::... pisze:

Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk
nie wymaga specjalnego klucza.
Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

kluczyk w 520 jest na nic - poprostu w tych pedałach jak luz sie pojawi to
nie da sie go skasować - elementy łożyskowania są z plastiku i sie poprostu
wyrabiają.

Że co? Po pierwsze luz da się skasować bez problemu i to całkiem trwale. Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku? Jedynym elementem z tworzywa w tych pedałach, jest część korpusu, który nakręca się na ośkę.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2011-03-04 09:08:14
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Fri, 04 Mar 2011 08:05:09 +0100, Wojtas napisał(a):

W dniu 2011-03-03 20:17, ...::QRT::... pisze:

Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk
nie wymaga specjalnego klucza.
Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

kluczyk w 520 jest na nic - poprostu w tych pedałach jak luz sie pojawi to
nie da sie go skasować - elementy łożyskowania są z plastiku i sie poprostu
wyrabiają.

Że co? Po pierwsze luz da się skasować bez problemu i to całkiem trwale.

no może po 2-5 kkm to sie i da. jak próbowałem to zrobić po 15 000 to ni cholery sie nie dało - co najwyżej
można napchać smaru który maskuje luz ale nic więcej. 
Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku?

nie pamiętam dokładnie o co chodziło bo dość dawno to robiłem :) ale ZTCP
była tam taka "tulejka" która miała sporo wspólnego z łożyskiem i nawet
skręcenie na maxa nie kasowało luzu.

Data: 2011-03-04 09:48:18
Autor: Wojtas
SPD M520 versus M540
W dniu 2011-03-04 09:08, ...::QRT::... pisze:

no może po 2-5 kkm to sie i da.
jak próbowałem to zrobić po 15 000 to ni cholery sie nie dało - co najwyżej
można napchać smaru który maskuje luz ale nic więcej.

Przy takim przebiegu to się nie dziwię :) Nikt chyba nie projektował tego na większy przebieg. Z drugiej strony, gdyby były części zamienne, to po wymianie bieżni, kulek i podkładek powinno hulać dalej. Pytanie tylko, jakie zużycie miałeś ośki w miejscu styku z kulkami?

Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku?

nie pamiętam dokładnie o co chodziło bo dość dawno to robiłem :) ale ZTCP
była tam taka "tulejka" która miała sporo wspólnego z łożyskiem i nawet
skręcenie na maxa nie kasowało luzu.

No tulejka jest, na niej się układa kulki. Ale definitywnie jest ona metalowa.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2011-03-04 09:57:36
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Fri, 04 Mar 2011 09:48:18 +0100, Wojtas napisał(a):

W dniu 2011-03-04 09:08, ...::QRT::... pisze:

no może po 2-5 kkm to sie i da.
jak próbowałem to zrobić po 15 000 to ni cholery sie nie dało - co najwyżej
można napchać smaru który maskuje luz ale nic więcej.

Przy takim przebiegu to się nie dziwię :) Nikt chyba nie projektował tego na większy przebieg. Z drugiej strony, gdyby były części zamienne, to po wymianie bieżni, kulek i podkładek powinno hulać dalej. Pytanie tylko, jakie zużycie miałeś ośki w miejscu styku z kulkami?


no nie pamiętak - to było jakieś 2-3 lata temu i od tego czasu pewnie ponad
10kkm zrobiłem na tych pedałach i dopiero teraz zamówiłem nowe. A wymieniłem bo poprostu już bloki zjechane i nawet na maxa skręcone nie
trzymają buta.  Moge dokonać wiwisekcji, zrobić dokumentacje fotograficzną i pokazać jak to
wygląda :)

Data: 2011-03-04 12:27:43
Autor: Fabian
SPD M520 versus M540
W dniu 04.03.2011 09:57, ...::QRT::... pisze:
A wymieniłem bo poprostu już bloki zjechane i nawet na maxa skręcone nie
trzymają buta. 

Podepnę się do dyskusji z pytaniem, jak to jest u Was z blokami? Ja
dopiero od zeszłego roku jeżdżę w SPDach. Na razie mam je skręcone na
minimum, a to już klika tyś. km. Czy zużycie bloków/pedałów od jakiegoś
momentu następuje lawinowo czy mogę oczekiwać jeszcze dłuuuugiego czasu
użytkowania?

Fabian.

Data: 2011-03-04 13:23:25
Autor: ...::QRT::...
SPD M520 versus M540
Dnia Fri, 04 Mar 2011 12:27:43 +0100, Fabian napisał(a):

W dniu 04.03.2011 09:57, ...::QRT::... pisze:
A wymieniłem bo poprostu już bloki zjechane i nawet na maxa skręcone nie
trzymają buta. 

Podepnę się do dyskusji z pytaniem, jak to jest u Was z blokami? Ja
dopiero od zeszłego roku jeżdżę w SPDach. Na razie mam je skręcone na
minimum, a to już klika tyś. km.

i bardzo dobrze - niektórzy skręcają mocno ale nie wiem jaki jest tego
sens. Ja skręcam najlżej jak sie da, ale tak by sie nie wypinały
przypadkowo. Jak sie to zacznie zdarzać to wtedy podciągnąć. 
Czy zużycie bloków/pedałów od jakiegoś
momentu następuje lawinowo czy mogę oczekiwać jeszcze dłuuuugiego czasu
użytkowania?

raczej liniowo - poprostu w pewnym momencie blok sie wyrabia w taki sposób
ze możne sie wyswobodzić z pedałów w innych kierunkach i innymi sposobami
niż "oficjalne. Tyle że to nastepuje w takim momencie iż już naprawde widać
że pedały sa zajechane, ze mają luzy, są mocno pościerane ect.

Data: 2011-03-04 12:44:54
Autor: Krzysztof Naworyta
SPD M520 versus M540
Dziękuję wszystkim za uwagi.

KN


Krzysztof Naworyta wrote:
| Witam wszystkich,
|
| Chciałbym się zapytać czym różnią się te dwa modele pedałków Shimano:
| M520 <> M540.
| Naczytałem się, że w M540 jest bardziej otwarta konstrukcja, stąd
| łatwiejsze wpinanie w błocie itp.
| Dziś dotarły do mnie M540 i porównuję z M520 i żadnej większej
| "otwartości" nie zauważam.
| Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm
| wpinania. Czegoś nie zauważam?
|
| Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do
| łożysk nie wymaga specjalnego klucza.
| Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych?

SPD M520 versus M540

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona