Data: 2011-03-03 19:18:39 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
SPD M520 versus M540 | |
Witam wszystkich,
Chciałbym się zapytać czym różnią się te dwa modele pedałków Shimano: M520 <> M540. Naczytałem się, że w M540 jest bardziej otwarta konstrukcja, stąd łatwiejsze wpinanie w błocie itp. Dziś dotarły do mnie M540 i porównuję z M520 i żadnej większej "otwartości" nie zauważam. Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm wpinania. Czegoś nie zauważam? Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza. Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych? -- KN |
|
Data: 2011-03-03 19:26:06 | |
Autor: Fabian | |
SPD M520 versus M540 | |
W dniu 03.03.2011 19:18, Krzysztof Naworyta pisze:
Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza. 520 też mają gniazdo na imbus. Fabian. |
|
Data: 2011-03-03 20:01:06 | |
Autor: karbar | |
SPD M520 versus M540 | |
On 03.03.2011 19:18, Krzysztof Naworyta wrote:
> Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk Podobno 540 są lżejsze. Inny materiał osi czy coś. Sam mam zarówno 540 jak i 520 - istotna różnica to tylko wygląd śruby trzymającej oś w korpusie, ale to już zauważyłeś :) pozdrawiam karbar -- [wro][Leniwa MuShellka] rower: Merida Matts Sport 100, RS Psylo SL blog: http://szosaimtb.blog.pl gg:2240510 |
|
Data: 2011-03-03 20:17:00 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Thu, 3 Mar 2011 19:18:39 +0100, Krzysztof Naworyta napisał(a):
Witam wszystkich,..... Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm wpinania. jest jak piszesz pod tym wzgledem są identyczne Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk nie wymaga specjalnego klucza. kluczyk w 520 jest na nic - poprostu w tych pedałach jak luz sie pojawi to nie da sie go skasować - elementy łożyskowania są z plastiku i sie poprostu wyrabiają. Inna sprawa ze te pedały sa całkiem ok i np moje przeżyły (wraz z blokami) ponad 20000km. W tym czasie niczym sie nie przejmujesz, nic nie smarujesz, nie rozkręcasz, a jak bloki sie wyrobią i pedał przestaje noge trzymać to poprostu nie kupujesz nowych bloków tylko nowe pedały. Luzu w czasie jazdy nie czuć wiec nie ma praktycznego znaczenia. Zwróć uwagę iż cena dwóch par 520 (2x80) jest niższa niż cena jednej pary 540 + para dodatkowych bloków (140+40) - wiec tak naprawde nie ma co kupować 540 z uwagi na ich wiekszą żywotność bo to sie poprostu bedzie opłacać dopiero zużyciu 2 par bloków - czyli w moim wypadku po przejachaniu 40/50 tyś km. Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają znacznie mniej wytrzymałą oś która ma tendencje do pękania. |
|
Data: 2011-03-03 20:26:19 | |
Autor: kml | |
SPD M520 versus M540 | |
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:ec374e5oeqpq$.1dd5yk8ctl2z7.dlg40tude.net... Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają Nie chce się czepiać z wieczora, ale na straszną bzdurę mi to wygląda. Ciężko mi uwierzyć, że gniazdo na imbus osłabia oś. -- pozdrawiam http://endurorider.pl 02/03/11 zaczęło się! |
|
Data: 2011-03-03 20:32:14 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Thu, 3 Mar 2011 20:26:19 +0100, kml napisał(a):
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:ec374e5oeqpq$.1dd5yk8ctl2z7.dlg40tude.net... https://groups.google.com/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/e4014d559ed7f394/dd1a1d6a6fc25aa7?hl=pl&lnk=st&q=540+group:*rowery*+author:wawrzycki |
|
Data: 2011-03-03 21:07:19 | |
Autor: kml | |
SPD M520 versus M540 | |
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają Nie czepiałbym się gdybyć napisał "osłabia oś w okolicy gniazda i dochodzi do pęknięć" :) Dla mnie pęknięcie osi to jest domyślnie ułamanie i stąd moja reakcja :) -- pozdrawiam http://endurorider.pl 02/03/11 zaczęło się! |
|
Data: 2011-03-03 23:39:54 | |
Autor: Wojtek Sobociński | |
SPD M520 versus M540 | |
W dniu 2011-03-03 20:26, kml pisze:
Jak jest dobrze zapieczone i odkręcasz na siłę to gniazdo pęka promieniście i klucz się obraca. Wystarczy dobrze podgrzać korbę żeby tego uniknąć. -- Wojtek Sobociński Full szosa 2 sztywniaki XTZ 750 '91 Podkowa Leśna |
|
Data: 2011-03-03 23:41:53 | |
Autor: Rafał Wawrzycki | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia 03 mar 2011 w liście [news:ikp58o$ojo$1inews.gazeta.pl] Wojtek
Sobociński [sobos6@gazeta.pl] napisał(a): Jak jest dobrze zapieczone i odkręcasz na siłę to gniazdo pęka promieniście i klucz się obraca. Wystarczy dobrze podgrzać korbę Dokładnie, trzeba tylko o tym wiedzieć. No i o nałożeniu odrobiny smaru przy wkręcaniu pedałów. -- Pozdrawiam, Rafał W. http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak http://prw.terror404.net/rwawrzycki/ Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO. |
|
Data: 2011-03-03 21:39:16 | |
Autor: Kapsel | |
SPD M520 versus M540 | |
Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisał(a):
Ponadto ktoś tu kiedyś opisywał iż 540 z powodu gniazda na imbus mają Ale 520 bodaj też ma gniazdo na imbus? :> -- Kapsel http://kapselek.net kapsel(malpka)op.pl |
|
Data: 2011-03-03 22:35:38 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
SPD M520 versus M540 | |
On 2011-03-03, Kapsel wrote:
Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisaĹ(a): Ale na szĂłstkÄ, a 540 ma na ĂłsemkÄ. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2011-03-03 23:39:01 | |
Autor: Rafał Wawrzycki | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia 03 mar 2011 w liście [news:6dftdds7vxd$.dlgkapselek.net]
Kapsel [kapsulskiWYTNIJTO@poczta.onet.pl] napisał(a): Ale 520 bodaj też ma gniazdo na imbus? :> Mają oba, jeno 540 mają cieńsze ścianki niż 520, bo gniazdo jest pod imbusa o większym rozmiarze. To właśnie mnie pękła kiedyś ośka, nie zauważyłem tego w porę i zrypałem sobie gwinty w dwóch prawych korbach. Problem polega na tym, że w 540 nie ma możliwości odkręcenia kluczem nasadowym 15 (jak w 520) i trzeba używać imbusa. -- Pozdrawiam, Rafał W. http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak http://prw.terror404.net/rwawrzycki/ Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO. |
|
Data: 2011-03-04 07:38:50 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Thu, 3 Mar 2011 21:39:16 +0100, Kapsel napisał(a):
Thu, 3 Mar 2011 20:17:00 +0100, ...::QRT::... napisał(a): ma - ale na mniejszy |
|
Data: 2011-03-04 08:05:09 | |
Autor: Wojtas | |
SPD M520 versus M540 | |
W dniu 2011-03-03 20:17, ...::QRT::... pisze:
Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do łożysk kluczyk w 520 jest na nic - poprostu w tych pedałach jak luz sie pojawi to Że co? Po pierwsze luz da się skasować bez problemu i to całkiem trwale. Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku? Jedynym elementem z tworzywa w tych pedałach, jest część korpusu, który nakręca się na ośkę. -- Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa. |
|
Data: 2011-03-04 09:08:14 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Fri, 04 Mar 2011 08:05:09 +0100, Wojtas napisał(a):
W dniu 2011-03-03 20:17, ...::QRT::... pisze: no może po 2-5 kkm to sie i da. jak próbowałem to zrobić po 15 000 to ni cholery sie nie dało - co najwyżej można napchać smaru który maskuje luz ale nic więcej. Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku? nie pamiętam dokładnie o co chodziło bo dość dawno to robiłem :) ale ZTCP była tam taka "tulejka" która miała sporo wspólnego z łożyskiem i nawet skręcenie na maxa nie kasowało luzu. |
|
Data: 2011-03-04 09:48:18 | |
Autor: Wojtas | |
SPD M520 versus M540 | |
W dniu 2011-03-04 09:08, ...::QRT::... pisze:
no może po 2-5 kkm to sie i da. Przy takim przebiegu to się nie dziwię :) Nikt chyba nie projektował tego na większy przebieg. Z drugiej strony, gdyby były części zamienne, to po wymianie bieżni, kulek i podkładek powinno hulać dalej. Pytanie tylko, jakie zużycie miałeś ośki w miejscu styku z kulkami? Po drugie to gdzie ty tam masz jakieś elementy łożyska z plastyku? nie pamiętam dokładnie o co chodziło bo dość dawno to robiłem :) ale ZTCP No tulejka jest, na niej się układa kulki. Ale definitywnie jest ona metalowa. -- Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa. |
|
Data: 2011-03-04 09:57:36 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Fri, 04 Mar 2011 09:48:18 +0100, Wojtas napisał(a):
W dniu 2011-03-04 09:08, ...::QRT::... pisze: no nie pamiętak - to było jakieś 2-3 lata temu i od tego czasu pewnie ponad 10kkm zrobiłem na tych pedałach i dopiero teraz zamówiłem nowe. A wymieniłem bo poprostu już bloki zjechane i nawet na maxa skręcone nie trzymają buta. Moge dokonać wiwisekcji, zrobić dokumentacje fotograficzną i pokazać jak to wygląda :) |
|
Data: 2011-03-04 12:27:43 | |
Autor: Fabian | |
SPD M520 versus M540 | |
W dniu 04.03.2011 09:57, ...::QRT::... pisze:
A wymieniłem bo poprostu już bloki zjechane i nawet na maxa skręcone nie Podepnę się do dyskusji z pytaniem, jak to jest u Was z blokami? Ja dopiero od zeszłego roku jeżdżę w SPDach. Na razie mam je skręcone na minimum, a to już klika tyś. km. Czy zużycie bloków/pedałów od jakiegoś momentu następuje lawinowo czy mogę oczekiwać jeszcze dłuuuugiego czasu użytkowania? Fabian. |
|
Data: 2011-03-04 13:23:25 | |
Autor: ...::QRT::... | |
SPD M520 versus M540 | |
Dnia Fri, 04 Mar 2011 12:27:43 +0100, Fabian napisał(a):
W dniu 04.03.2011 09:57, ...::QRT::... pisze: i bardzo dobrze - niektórzy skręcają mocno ale nie wiem jaki jest tego sens. Ja skręcam najlżej jak sie da, ale tak by sie nie wypinały przypadkowo. Jak sie to zacznie zdarzać to wtedy podciągnąć. Czy zużycie bloków/pedałów od jakiegoś raczej liniowo - poprostu w pewnym momencie blok sie wyrabia w taki sposób ze możne sie wyswobodzić z pedałów w innych kierunkach i innymi sposobami niż "oficjalne. Tyle że to nastepuje w takim momencie iż już naprawde widać że pedały sa zajechane, ze mają luzy, są mocno pościerane ect. |
|
Data: 2011-03-04 12:44:54 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
SPD M520 versus M540 | |
Dziękuję wszystkim za uwagi.
KN Krzysztof Naworyta wrote: | Witam wszystkich, | | Chciałbym się zapytać czym różnią się te dwa modele pedałków Shimano: | M520 <> M540. | Naczytałem się, że w M540 jest bardziej otwarta konstrukcja, stąd | łatwiejsze wpinanie w błocie itp. | Dziś dotarły do mnie M540 i porównuję z M520 i żadnej większej | "otwartości" nie zauważam. | Są wręcz identyczne pod każdym względem, jeśli chodzi o mechanizm | wpinania. Czegoś nie zauważam? | | Oczywiście widzę, że M540 jest wkręcany na imbus, oraz że dojście do | łożysk nie wymaga specjalnego klucza. | Ale czy to wystarczający powód dla różnicy w cenie o 50-70 złotych? |