SPD kontra platformy

Data: 2014-04-10 20:30:56
Autor: Marek
SPD kontra platformy
Mam poważny opór psychiczny w przypinaniu się do roweru a z drugiej strony czytam o walorach SPD. Zdarzyło mi się już przeskakiwać nad kierownicą gdy rower zarył się w czymś lub nie udało mi się podjechać pod betonowy próg. Boję się, że w identycznej sytuacji wyrżnąłbym twarzą w betonową krawędź przy SPD. Jaka jest Wasza opinia na temat bezpieczeństwa i zdrowia (czytałem coś o bolących kolanach) korzystania z SPD w warunkach miejskich (ulice, schody) a także terenowych gdzie nierzadko trzeba błyskawicznie i bez planowania podeprzeć się nogą? Nie jestem wytrawnym rowerzystą ale nie stronię od urozmaiconego terenu.

Marek

Data: 2014-04-10 13:44:45
Autor: P. Sperling
SPD kontra platformy
To moe zamiast SPD nieco oldskulowe pkoszyki (aka pnoski), o co takiego http://www.vpcomponents.com/newen/product_detail.php?id=21 ?

Data: 2014-04-10 22:53:52
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:44, P. Sperling pisze:
To moe zamiast SPD nieco oldskulowe pkoszyki (aka pnoski), o co takiego http://www.vpcomponents.com/newen/product_detail.php?id=21 ?

Nieeee.. to zaprzecza korzyci SPD. W SPD napd przekazuje si rwnie w dolnej czci obrotu korby. Na tym mi wanie zaley.

Marek

Data: 2014-04-10 22:55:24
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:53, Marek pisze:

Nieeee.. to zaprzecza korzyci SPD. W SPD napd przekazuje si rwnie
w dolnej czci obrotu korby. Na tym mi wanie zaley.

*korzyciom ... miao by oczywicie

Marek

Data: 2014-04-10 20:35:19
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 10/04/2014 19:30, Marek wrote:

[...]

Jezdze tylko po miescie. I jak to ktos kiedys na grupie napisal, 3 razy musisz sie wywalic a potem jakos pojdzie. Wywalilem sie moze 4 razy ale zawsze to bylo w glupich sytuacjach, podczas zatrzymywania sie, przy zerowej prawie predkosci. Wszystkie 4 razy na samym poczatku. To jest zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Data: 2014-04-10 21:45:00
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 21:35, 2late pisze:

[...]

Przy zerowej prędkości - pal sześć, trzeba się nauczyć. Zapewne jeździsz dość ostrożnie, jak się domyślam? Ja również po mieście lecz mam tu parę ładnych górek i sporo piachu. Najbardziej boję się sytuacji awaryjnych przy prędkości dalekiej od zera. Nawet zwykłe zaklinowanie się koła przy 10 km/h gdzie gleba może oznaczać groźne potłuczenie się na betonie / schodach itp. Albo hamowanie z zarzuceniem tylnym kołem - czasem zbyt dużym niż się planowało i trzeba się podeprzeć.

Na samą myśl, że w takich sytuacjach miałbym SPD słabo mi się robi. Ale staram się przekonać, że to właściwa droga.

Marek

Data: 2014-04-10 22:03:34
Autor: solar
SPD kontra platformy
[...]

Po pierwsze, jak glebisz przy większej prędkości, to SPD wypinają się same, jak narty. Nie wypinają się same przy upadkach statycznych, też jak narty.
Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz się intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakbyś ich nie miał.
A po trzecie, jeśli jeździsz tak, że często podpierasz się nogami na zakrętach, nie kontrolujesz poślizgów, to faktycznie może odpuścić zatrzaski. Chociaż po nabraniu wprawy, i tak zdążysz się wypiąć, żeby się podeprzeć.
Ja w mieście, lesie czy łatwiejszych górach z SPD na pewno bym nie zrezygnował. Dopiero na bardzo trudnych zjazdach zaczynają mi trochę przeszkadzać.

"Religia jest oparta na autorytecie zaś nauka na obserwacji i rozumie. Nauka w końcu zwycięży, bo nauka się sprawdza."
                                     Stephen Hawking

Data: 2014-04-10 22:21:02
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:03, solar pisze:

Po pierwsze, jak glebisz przy większej prędkości, to SPD wypinają się
same, jak narty. Nie wypinają się same przy upadkach statycznych, też
jak narty.

A to super. Cenna informacja.

[...]

W jakim sensie przeszkadzają Tobie?

Poślizgów nie kontroluję jeszcze bo mam nowy rower (Unibike Xenon). Do tej pory miałem MTB i to z fullem - zupełnie inaczej się na nim jeździło. Muszę się przyzwyczaić i nauczyć od nowa. W tym kontekście również mam dodatkowe opory przed zmianą. W końcu na SPD nigdy nie jeździłem... Być może efekt będzie podobny do tego jaki doświadczyłem gdy pierwszy raz wsiadłem na ścigacza - a zrobiłem to dopiero po jego zakupie :-D  Strach d... ściskał. Nie wiedziałem czy przy starcie nie wyłożę się zaraz, bo to ciężkie bydlę i potężny silnik. A potem okazało się, że prowadzi się go jak panienkę na balu. :-)

Marek

Data: 2014-04-11 07:27:48
Autor: solar
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:21, Marek pisze:

W jakim sensie przeszkadzają Tobie?

Na stromych technicznych zjazdach trudno ruszyć, jak się zatrzymasz, na mniej wyprofilowancych zakrętach przy większej prędkości czasem dobrze się podeprzeć...

"Kto chce w prawidłowy sposób rozumować, powinien odzwyczaić się od przyjmowana czegokolwiek na wiarę. Przyzwyczajenie do wiary jest największą przeszkodą nauki."
                                       Giordano Bruno

Data: 2014-04-11 07:49:58
Autor: cytawa
SPD kontra platformy
  solar pisze:

[...]

Bingo.

Dopiero na bardzo trudnych zjazdach zaczynają mi trochę
przeszkadzać.

I dlatego mam prawie we wszystkich rowerach  jednostronne SPD.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-11 07:54:02
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:03, solar pisze:

Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz si
intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakby ich nie mia.

Ba, przy przesiadce w drug stron czowiek prbuje si wypina, cho nie ma z czego - automatycznie zsiadajc z roweru najpierw wypycha pity z pedau, zabawne uczucie :)))

--
bans

Data: 2014-04-11 00:05:35
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 10/04/2014 20:45, Marek wrote:

[...]

No jasne ze jezdze ostroznie. ;)

[...]

Nie wiem czy to wazne ale jezdze szosowka i jak na ruch miejski, dosc szybko, to czuc.

Data: 2014-04-11 11:44:43
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 01:05, 2late pisze:

Nie wiem czy to wazne ale jezdze szosowka i jak na ruch miejski, dosc
szybko, to czuc.

Tak, istotne. Na asfalcie rzadko zdarzają się sytuacje wymagające awaryjnego wypięcia się. W terenie - dość często. Tu i tu SPD mają swoje zalety ale perspektywa nie zdążenia z wypięciem trochę mnie przeraża.

Marek

Data: 2014-04-11 00:13:51
Autor: 2late
SPD kontra platformy
[...]

A jeszcze dodam, ze na codzien, do pracy, ok. 5minut w jedna strone, jezdze w normalnych adidasach, bo akurat mam pedaly dosc duze, jak na zalaczonym obrazku:
http://www.chainreactioncycles.com/shimano-r540-spd-sl-road-pedals/rp-prod5369

Tak ze poszukaj, moze znajdziesz cos uniwersalnego.

Data: 2014-04-11 11:54:15
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 01:13, 2late pisze:

[...]

A'propos... właśnie rozważałem 540tki ale w innej wersji - M540. Jak rozumiem "R" to road  a M to zapewne coś od MTB?

Czy buty Shimano M088 są sensowne? Widzę, że cena nie jest z kosmosu - to na plus, ale z drugiej strony nie chcę się władować w jakieś g...

Marek

Data: 2014-04-11 13:27:38
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 11:54, Marek pisze:

A'propos... wanie rozwaaem 540tki ale w innej wersji - M540. Jak
rozumiem "R" to road  a M to zapewne co od MTB?

Tak, zreszt - wygldaj zupenie inaczej.

Mala uwaga - jeli kupisz 540 to pamitaj po posmarowaniu gwintu przed ich zamontowaniem - te peday dokrca si tylko imbusem, wic jeli obrobisz sobie gniazdo imbusa (o co atwo gdy peda si zapiecze)...) to masz po pedale, nie ma go jak wykrci bez uycia drastycznych rodkw.

Pisz z dowiadczenia.

--
bans

Data: 2014-04-11 13:50:00
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 13:27, bans pisze:

[...]

Zawsze to robi, nawet przy koach samochodowych nigdy aden serwis o tym nie pamita a potem s jazdy. Tak wic ma  to "we krwi", e ruba powinna mie smar.

Marek

Data: 2014-04-12 12:55:15
Autor: Leszek Karlik
SPD kontra platformy
On Thu, 10 Apr 2014 21:35:19 +0200, 2late <deadlog_FILTR_@wp.pl> wrote:

[...]
To jest zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie  slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Mam znajomego co sobie kupił rower z zatrzaskami i na pierwszej
dłuższej jeździe się wywrócił i złamał obie ręce.

To już słyszałeś. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-04-10 22:12:16
Autor: Marcin Trzaska
SPD kontra platformy
W dniu 10.04.2014, 20:30, Marek pisze:
Mam powany opr psychiczny w przypinaniu si do roweru a z drugiej
strony czytam o walorach SPD.
Dugo si wzbraniaem przed SPD, ale teraz, zwaszcza przy duszych (100+km), lekko grzystych trasach, ciko mi sobie wyobrazi jazd bez nich.

--
Marcin Trzaska /czach/

Data: 2014-04-10 22:51:26
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:12, Marcin Trzaska pisze:

Dugo si wzbraniaem przed SPD, ale teraz, zwaszcza przy duszych
(100+km), lekko grzystych trasach, ciko mi sobie wyobrazi jazd bez
nich.

Jak sobie dajesz rad (lub "dawae" na pocztku) w trudniejszych warunkach gdy np. przejedasz gbszy piach, boto, czy jakie inne sytuacje gdzie w kadej sekundzie mona straci rwnowag?

Marek

Data: 2014-04-10 21:00:17
Autor: Marcin Trzaska
SPD kontra platformy
Marek <precz@spamowi.com> wrote:

[...]
Zapomniaem doda, e SPD mam w szoswce. --
Marcin Trzaska /czach/

Data: 2014-04-10 22:56:01
Autor: Iguan_007
SPD kontra platformy
On Friday, April 11, 2014 4:30:56 AM UTC+10, Marek wrote:
Mam powany opr psychiczny w przypinaniu si do roweru a z drugiej

Nie masz sie co bac SPD w terenie. Jak juz sie ich nauczysz to wypinanie jest automatyczne. Ja bez nich nie wyobrazam sobie jazdy (ale moze to kwestia indywidualnych preferencji). Wiem, ze czasami ludzie nie chca z nich korzystac na trudniejszych szlakach, ja mam odwrotnie (lubie "trzymac" rower).

Co do wypadkow z nimi zwiazanych, widzialem kilka smiesznych wywrotek przy malych predkosciach gdy ktos poczatkujacy zapomnial sie wypiac. Ale najpowazniejszy wypadek jaki widzialem mial wlasnie kolega ktory w trudniejszym terenie SPD nie uzywa, Na stromym szlaku, po wybiciu ze sporej "hopki" zjechal z pedalow. Trzymajac sie tylko kierownicy nie mial juz jak ustawic roweru do ladowania czy je zamortyzowac. Wynik - zlamany obojczyk i inne atrakcje.. Dobrze ze do drogi gdzie mogla dojechac karetka nie bylo daleko.

Pozdrawiam,
Iguan   --
Iguan007   Sezon caly rok:   http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia

Data: 2014-04-11 00:03:01
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 20:30, Marek pisze:
[...]

Ja się bardziej bałem, że jajca wylądują na ramie jak stopy mi się ześlizgną z platform, dlatego min. zakupiłem spd'y. Jak już napisano, wypinasz się instynktownie, a w razie upadku wypinają się same (czułość można ustawić).

To był jeden z najlepszych zakupów w moim życiu :)

Nie zastanawiaj się tylko kupuj!

Data: 2014-04-11 11:55:41
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 00:03, twistedme pisze:

To był jeden z najlepszych zakupów w moim życiu :)

Nie zastanawiaj się tylko kupuj!

Dzięki :-)
Czy buty M088 są ok? Chcę takie aby bloki nie utrudniały chodzenia.

Marek

Data: 2014-04-11 12:08:30
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 11:55, Marek pisze:
[...]

jedź sobie do żuchlińskiego, czy gdzie tam i poprzymierzaj, ogólnie te buty tego typu mają plastikową sztywną podeszwę więc do chodzenia raczej słabo, szukaj bardziej "cywilnych" może.

Data: 2014-04-11 12:15:10
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 12:08, twistedme pisze:
[...]

A no i niezmiennie polecam takie tanie rozwiązanie:

http://rowertour.com/allegro_zdjecia/pedaly/SM_PD22.jpg

Data: 2014-04-11 13:55:16
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 12:15, twistedme pisze:

jedź sobie do żuchlińskiego, czy gdzie tam i poprzymierzaj, ogólnie te
buty tego typu mają plastikową sztywną podeszwę więc do chodzenia raczej
słabo, szukaj bardziej "cywilnych" może.

Chodzić na spacery raczej w nich nie będę. Bardziej myślałem o kupieniu sobie wody mineralnej w sklepie gdy zmacham się na rowerze i aby sobie zębów nie powybijać w międzyczasie.

Byłem u niego chyba w lutym. Tam są modele w cenie ok 500zł. Nie widziałem M088. Ale sprawdzę raz jeszcze.

A no i niezmiennie polecam takie tanie rozwiązanie:

http://rowertour.com/allegro_zdjecia/pedaly/SM_PD22.jpg

A tak, nawet w zestawie są te nakładki na Allegro.

Marek

Data: 2014-04-11 02:16:59
Autor: rmikke
SPD kontra platformy
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 20:30:56 UTC+2 uytkownik Marek napisa:
Mam powany opr psychiczny w przypinaniu si do roweru a z drugiej strony czytam o walorach SPD. Zdarzyo mi si ju przeskakiwa nad kierownic gdy rower zary si w czym lub nie udao mi si podjecha pod betonowy prg. Boj si, e w identycznej sytuacji wyrnbym twarz w betonow krawd przy SPD. Jaka jest Wasza opinia na temat bezpieczestwa i zdrowia (czytaem co o bolcych kolanach) korzystania z SPD w warunkach miejskich (ulice, schody) a take terenowych gdzie nierzadko trzeba byskawicznie i bez planowania podeprze si nog? Nie jestem wytrawnym rowerzyst ale nie stroni od urozmaiconego terenu.

Nie bj aby.

Ja kiedy pieprznem w wysoki (naprawd, taki nie do chodzenia) krawnik przy 40/h, rower owszem, polecia za mn, ale ldowalimy
ju osobno. Moe akurat nie byy to SPD, tylko chyba Time'y,
ale w tej kwestii one wszystkie dziaaj rwnie dobrze.

Data: 2014-04-11 05:06:24
Autor: kosmala.mateusz
SPD kontra platformy
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 20:30:56 UTC+2 uytkownik Marek napisa:
Mam powany opr psychiczny w przypinaniu si do roweru a z drugiej

Moje gleby przez SPD byy tylko na b. stromych podjazdach, gdzie jadc 2-4km/h* na najlejszym przeoeniu i bdc na maxa pochylonym do przodu, po prostu si zatrzymywaem i nie starczao czasu, zeby si podeprze. Koczyo si zawsze kup miechu.
* wiem, na piechot pewnie szybciej, ale tak jest wiksza frajda :)

Za to byo duo sytuacji, gdzie np. przejedzasz przez mokr k/due boto i ze liskimi butami wpadasz na ogrdek skalny, kamienne schody itp. Bez spd konczyo sie to zawsze zeslizgnieciem nogi z pedaa i potencjalna gleba. A jak by duy ogrdek skalny, to nawet nie trzeba mie mokrych butw, eby si zeslizgny. W spd nawet tego nie zauwaasz. Ok, mona mie peday platformy z kolcami, ale wtedy to ju musisz jedzi w ochraniaczach na piszczele/kolana i ja bym si czu niekomfortowo, wiedzac, ze jakikolwiek kontakt z tym bedzie bola.

Dosy czsto przyglebiam (w ochraniaczach mona sobie do pewnego stopnia na wicej pozwoli i nie ma konsekwencji) i nie zdayo mi si e nie zdyem si wypi.
Mk.

Data: 2014-04-11 06:02:53
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy
[...]

Poprę pozostałych - kupuj.
Początek to faktycznie strach, ale dość szybko zaczniesz odruchowo się wypinać. Gleby najczęściej przy prędkościach zerowych, tak jak napisał Solar.
Ja dorzucę C tylko, żebyś pamiętał o wypinaniu obu nóg ;-)
Na przejażdżce z córką zatrzymałem się i na nią czekałem, a wypiąłem tylko jedną nogę. Podjechała i ... się  na mnie oparła ... więc ja jak długi ległem ku jej zdziwieniu ;-)

Jeździłem wiele lat w noskach,też się na początku szarpałem z wyjęciem stopy, a potem nawet nie załapałem momentu całkowicie odruchowego wyjmowania.

Zwróć uwagę, że masz do wyboru trzy odmienne systemy "klików"
SPD, Time i Crank Brothers (ubijacze) - każdy o nieco innej charakterystyce, nieco innych zaletach i wadach.

Pozdrawiam
Witek

Data: 2014-04-11 07:55:47
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 06:02, Witek Jakubowski pisze:

Na przejadce z crk zatrzymaem si i na ni czekaem, a wypiem
tylko jedn nog. Podjechaa i ... si  na mnie opara ... wic ja jak
dugi legem ku jej zdziwieniu ;-)

Troch czasu mi zajo zanim zaapaem, e chodzi o crk, a nie o nog :P

--
bans

Data: 2014-04-11 08:34:44
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 07:55, bans pisze:
[...]

ok, troch za rano na pisanie byo :-)

Witek

Data: 2014-04-11 07:35:14
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
[...]

MZ w warunkach miejskich  SPD są do d..y. Te buty średnio nadają się do chodzenia a i zwykle wyglądają idiotycznie. Realny zysk na ciągnięciu pedała do góry niewielki. Ale to tylko moje zdanie.

Co do zdrowia: poprawne ustawienie bloków, tak by nie robić sobie krzywdy jest sztuką. Mnie to zajęło jakieś 15 lat, a i tak nie jestem pewien czy ból kolan który od czasu do czasu mi dokucza nie jest związany z małym luzem stopy przypiętej do pedała, czy może zwyczajnie z wiekiem i przejechanymi kilometrami.

Nie
jestem wytrawnym rowerzystą ale nie stronię od urozmaiconego terenu.

Zacznij od dobrych nosków. A jeżeli już chcesz się przypiąć do roweru, to może nie SPD, tylko coś z większym luzem stopy.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-11 08:02:21
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 07:35, PeJot pisze:
[...]

Są różne buty, nawet takie :) http://allegro.pl/nowe-buty-mtb-pod-spd-shimano-rozm-37-38-okazja-i4118708913.html

Kumpel miał adidasy z łamaną podeszwą i też spokojnie można było w nich chodzić.

Data: 2014-04-11 10:16:11
Autor: qrt
SPD kontra platformy
Dnia Fri, 11 Apr 2014 08:02:21 +0200, twistedme napisa(a):

S rne buty, nawet takie :) http://allegro.pl/nowe-buty-mtb-pod-spd-shimano-rozm-37-38-okazja-i4118708913.html

Kumpel mia adidasy z aman podeszw i te spokojnie mona byo w nich chodzi.

kwestia tego co uwaasz za spokojnie. Mam spd ze schowanym blokiem i wcale
extra nie jest. Oczywicie chodzi sie da ale jest to rozwizanie e tak
powiem poowiczno - ewentualne. Jak kto sie chce przypi do roweru to w miecie IMO noski za znacznie
lepsze ze wzgldu na uniwersalno stosowanego obuwia. Z drugiej strony
intuicyjnoc uycia noskw est jednak nisza ni w spd bo przy noskach
trzeba jednak stop najpierw cofn.

Data: 2014-04-11 10:59:41
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 10:16, qrt pisze:

[...]

Jedn z cech konstrukcyjnych butw SPD jest *sztywny* szkielet, przez ktry taki but do chodzenia nadaje si rednio. Co prawda znam paru wycinakw, ktrzy w SPD grali w pik kopan. Blok, nawet gboko schowany potrafi wej w interakcj np. z krawdzi schodw, i gleba gotowa.

Jak kto sie chce przypi do roweru to w miecie IMO noski za znacznie
lepsze ze wzgldu na uniwersalno stosowanego obuwia.

Oraz ich koszt.

Z drugiej strony
intuicyjnoc uycia noskw est jednak nisza ni w spd bo przy noskach
trzeba jednak stop najpierw cofn.

Sprawa dyskusyjna, kwestia treningu. Na co dzie po miecie jed w noskach, w weekend w SPD i nie mam kopotw z wpinaniem i wypinaniem. No moe faktycznie w SPD da si szybciej wpi i pocign peda do gry przy starcie spod wiate, ale to w miecie nie ma MZ wielkiego znaczenia, bo i tak za chwil rowerzysta jest wyprzedzany przez reszt.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-11 11:01:04
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
[...]

No wiadomo, e jest gorzej, ale skoro kto ma rower, to po co ma chodzi piechot :), zawsze mona zakupi plastikowe platformy wpinane do pedaw spd i mie 2 w 1.

Stosuj takie rozwizanie i polecam.

Data: 2014-04-13 16:02:49
Autor: Piotr Kosewski
SPD kontra platformy
On 2014-04-11 08:02, twistedme wrote:
Są różne buty, nawet takie :)
http://allegro.pl/nowe-buty-mtb-pod-spd-shimano-rozm-37-38-okazja-i4118708913.html

Przebijam.
http://stwww.bikemag.com/wp-content/uploads/2013/03/TURK-2.jpg
:)

No ale co tu dużo mówić. Nawet jakby zrobić eleganckie pantofle
z blokami, to po prostu chodzi się w nich inaczej i niewygodnie.
Godzinkę się wytrzyma, ale pracy 8-12h w takich butach sobie
nie wyobrażam*.

Taże SPD do miasta zdecydowanie tak, ale do rekreacji, na zakupy lub
z zapasowym obuwiem, jeśli trzeba gdzieś zostać na dłużej.

W sumie ciekawym rozwiązaniem byłyby "nakładane" mocowania do SPD.
Na zasadzie paskowych raków. Na pewno nie wpadłem na to pierwszy, ale
jakoś nie mogę wygooglać produktu :/.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

*) ale wyobrażam sobie to, że jeśli ktoś na co dzień chodzi w twardych
glanach lub butach turystycznych, to sztywne buty rowerowe nie robią
mu aż takiej różnicy.

Data: 2014-04-13 18:12:25
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 16:02, Piotr Kosewski pisze:

W sumie ciekawym rozwiązaniem byłyby "nakładane" mocowania do SPD.
Na zasadzie paskowych raków. Na pewno nie wpadłem na to pierwszy, ale
jakoś nie mogę wygooglać produktu :/.

Ale przecież istnieje obejście w postaci wczepianych w SPD nakładek platformowych.

http://image.ceneo.pl/data/products/17836145/i-shimano-sm-pd22-nakladki-na-pedaly-spd-czarny.jpg

Są niewielkich rozmiarów więc można je wozić ze sobą nawet. Masz potrzebę założenia zwykłych butów - zakładasz nakładkę i pozamiatane.

Marek

Data: 2014-04-13 18:27:30
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 18:12, Marek pisze:

W sumie ciekawym rozwizaniem byyby "nakadane" mocowania do SPD.
Na zasadzie paskowych rakw. Na pewno nie wpadem na to pierwszy, ale
jako nie mog wygoogla produktu :/.

Ale przecie istnieje obejcie w postaci wczepianych w SPD nakadek
platformowych.

http://image.ceneo.pl/data/products/17836145/i-shimano-sm-pd22-nakladki-na-pedaly-spd-czarny.jpg

Takie co znane jest od dawna, tyle e z racji wykonania z polipropylenu ma zerow trwao. miem twierdzi e suy toto wycznie do tego by na nowo zakupionym w SR rowerze z SPD dojecha do domu w zwykych butach.

A pomys przewija si na grupie kilkakrotnie. Ja to widz inaczej - ramka, wyrzebiona z aluminium, mocowana do pedau za pomoc standardowego, stalowego bloku.

--
P. Jankisz
"Dopki nie skorzystaem z Internetu, nie wiedziaem, e na wiecie jest

Data: 2014-04-13 20:15:30
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:09, twistedme pisze:

A pomys przewija si na grupie kilkakrotnie. Ja to widz inaczej -
ramka, wyrzebiona z aluminium, mocowana do pedau za pomoc
standardowego, stalowego bloku.

Uywae?

Czego ?

Nie mam potrzeby uywania rozwiza typu 2 w 1. Mam 2 rowery, jeden z noskami na miasto, drugi z klasycznymi SPD. Dawno temu uywaem PD-M 323, takich jednostronnych SPD, ale od lat le w przydasiach i nie planuj ich uywa.

--
P. Jankisz
"Dopki nie skorzystaem z Internetu, nie wiedziaem, e na wiecie jest
tylu idiotw" Stanisaw Lem

-- -
Ta wiadomo e-mail jest wolna od wirusw i zoliwego oprogramowania, poniewa ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-04-13 20:32:52
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:15, PeJot pisze:
[...]

Pytam, bo ja uywam takich nakadek i przy odpowiednim traktowaniu nie uwaam, eby nie speniay swojego zadania. Przez 2 lata zakadaem je na tydzie cigaem na weekend, potem ze 2 lata siedziay na stae w rowerze i wanie w zesz sobot jedna mi odpada. Przypuszczam, e to wina plastiku, ale te nie powiem na 100%, bo nie miaem czasu sprawdzi dokadnie samego pedau.

Take podsumowujc, jak na produkt za 30 z, to jestem zadowolony, kupi po raz drugi i polecam.

pozdr

Data: 2014-04-13 20:38:33
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:32, twistedme pisze:

[...]

Dokadnie o tym pisaem, to jest najpodlejszy polipropylen.

Data: 2014-04-13 20:44:35
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:38, PeJot pisze:
[...]

No, pewnie dlatego kosztuje 3 dychy :)

Data: 2014-04-13 21:34:40
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:44, twistedme pisze:

No, pewnie dlatego kosztuje 3 dychy :)

1.25 z za materia, reszta za logo :>

ATSD, zdaje si e mi co takiego zalega, dodawali kiedy gratis do zwykych SPD.

Data: 2014-04-13 22:02:19
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 21:34, PeJot pisze:
W dniu 2014-04-13 20:44, twistedme pisze:

No, pewnie dlatego kosztuje 3 dychy :)

1.25 z za materia, reszta za logo :>

ATSD, zdaje si e mi co takiego zalega, dodawali kiedy gratis do
zwykych SPD.

No to ju niestety tak jest... A swoj drog masz racj, mogliby zrobi wersj za 6 dych ale z metalowym blokiem i byby dla mnie idealny produkt.

Data: 2014-04-13 21:27:29
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Sun, 13 Apr 2014 18:27:30 +0200, PeJot napisa(a):

Takie co znane jest od dawna, tyle e z racji wykonania z polipropylenu ma zerow trwao.

Do okazjonalnego uywania niby wystarcza. Niemniej ma par wad - powierzchnia jest niewielka wic s niezbyt
wygodne, druga sprawa - jak si je zaoy to naprawd ciko je zdj -
trzeba ustawi peda na najmniejsz si, a w moich zardzewiaych M520
jest to ju trudne :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-13 19:08:08
Autor: Piotr Kosewski
SPD kontra platformy
On 2014-04-13 18:12, Marek wrote:
Ale przecież istnieje obejście w postaci wczepianych w SPD nakładek
platformowych.

http://image.ceneo.pl/data/products/17836145/i-shimano-sm-pd22-nakladki-na-pedaly-spd-czarny.jpg

Nie chodzi mi o zrobienie z SPD platformy. Chciałbym mieć nakładki na
buta bez bloków, które pozwoliłyby mi się wpiąć w pedał SPD czy inny.
Czyli - jak już napisałem wcześniej - chciałbym coś ala "raki"
z blokami zamiast kolców :).

Dla osób, którym słowo "raki" kojarzy się tylko kulinarnie:
http://image.ceneo.pl/data/products/2342758/i-climbing-technology-raki-paskowe-jannu-antisnow-a8700p.jpg

Są niewielkich rozmiarów więc można je wozić ze sobą nawet. Masz
potrzebę założenia zwykłych butów - zakładasz nakładkę i pozamiatane.

Jak już napisał PeJot - te nakładki są naprawdę słabe. Jest to raczej
rozwiązanie dojazdowe: ze sklepu, do pobliskiego spożywczaka albo jak
Ci się na wycieczce rozpadnie but (tylko ciekawe ile osób woziłoby
takie coś na zapas ;)).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-04-15 02:01:38
Autor: rmikke
SPD kontra platformy
W dniu niedziela, 13 kwietnia 2014 16:02:49 UTC+2 uytkownik Piotr Kosewski napisa:

*) ale wyobraam sobie to, e jeli kto na co dzie chodzi w twardych
glanach lub butach turystycznych, to sztywne buty rowerowe nie robi
mu a takiej rnicy.

Dobrze sobie wyobraasz, ja w butach Scott Urban bez problemu
przeywaem dzie w pracy. Ale i tak zaczem zmienia, bo od
aenia po betonie bloki si cieray.

Data: 2014-04-11 08:38:09
Autor: ikov
SPD kontra platformy
[...]

Ja też polecam spd, oczywiście z glebą na samym początku dopasowywania się :) Korzyści szybko widać, szczególnie na wolniejszych podjazdach - jeśli jadę z jakąś grupą to nie mogę powstrzymać się od tego, by na podjazdach im uciekać - nogi pracują przez większość obrotu korby i zamiast pchać w dój jedną nogą, to jednocześnie drugą podciągasz. Zauważyłem nawet, że będąc już ładnie zmordowanym długą jazdą, zaczynam pedały nie naciskać, a tylko ciągnąć - pracują inne mięśnie, a te używane zwykle przy pedałowaniu odpoczywają. A wypinanie jest instynktowne, odbywa się praktycznie bez myślenia o tym - noga sama wie co robić :)

Data: 2014-04-11 12:02:55
Autor: Marek
SPD kontra platformy
No dobrze... przekonaliście mnie do SPD. Jeśli zamilknę, to znaczy, że nie sprawdziły się. Zapalcie wtedy świeczkę w mojej intencji :-D

Marek

Data: 2014-04-11 12:23:16
Autor: a...mx
SPD kontra platformy
Marek wrote:

No dobrze... przekonalicie mnie do SPD. Jeli zamilkn, to znaczy, e
nie sprawdziy si. Zapalcie wtedy wieczk w mojej intencji :-D

Lepiej poczytaj te o innych systemach ni SPD. Time np czy crank brothers. --
Arek, arekmx|gazeta.pl

Data: 2014-04-11 14:14:51
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 12:23, a...mx@gazeta.pl pisze:
Marek wrote:

No dobrze... przekonalicie mnie do SPD. Jeli zamilkn, to znaczy, e
nie sprawdziy si. Zapalcie wtedy wieczk w mojej intencji :-D

Lepiej poczytaj te o innych systemach ni SPD. Time np czy crank brothers.

Drogie to to... Ludzie skar si na bl kolan po przejciu z SPD z uwagi na brak regulacji. To chyba nie dla mnie...

Marek

Data: 2014-04-11 05:29:47
Autor: rmikke
SPD kontra platformy
W dniu pitek, 11 kwietnia 2014 14:14:51 UTC+2 uytkownik Marek napisa:

Drogie to to...

Time Alium? Eeeee...
Ubijaki - i owszem. I stosunkowo nietrwae. Ale cholernie wygodne.

Ludzie skar si na bl kolan po przejciu z SPD z uwagi na brak regulacji. To chyba nie dla mnie...

Pitol, tam po prostu nie ma czego regulowa. Wszystkie
inne systemy (przynajmniej do grali) trzymaj nog luniej,
ni SPD, wic nie ma problemu ze zym ustawieniem nogi -
- sama si ustawia jak Ci wygodnie.

Zreszt, wyczytaem na preclu, e nowsze SPD te ju tak sztywno
nie trzymaj nogi.

Data: 2014-04-11 14:56:48
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy
Marek wrote:

[...]

Chyba odwrotnie - SPD ma zdecydowanie mniejsz tolerancj w "kcie roboczym", wic wanie osoby z blem kolan powinny wybiera Time'a lub CB.
Ja uywam tego typu
http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe/pedaly/pedaly-crank-brothers-candy-1.html
  Widz, e shitmano da si kupi ju za okoo 80 z wic rnica faktycznie jest, ale przy jakim nieco wyszym modelu ceny staj si porwnywalne.

Pozdrowienia
Witek

Data: 2014-04-11 19:45:35
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 14:56, Witek Jakubowski pisze:

  Widz, e shitmano da si kupi ju za okoo 80 z wic rnica
faktycznie jest, ale przy jakim nieco wyszym modelu ceny staj si
porwnywalne.

A to zaley jak patrze. Wersja 3 kosztuje pod 400z. Natomiast Shimano M540, ktry pono jest bardziej dopasowany ni 520 - 140z

Marek

Data: 2014-04-12 09:12:33
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Fri, 11 Apr 2014 19:45:35 +0200, Marek napisa(a):

A to zaley jak patrze. Wersja 3 kosztuje pod 400z. Natomiast Shimano M540, ktry pono jest bardziej dopasowany ni 520 - 140z

W jakim sensie lepiej dopasowany? One rni si detalami - inne
oyskowanie (540 ma lepsze), waga, i to e 540 nie mona odkrci
zwykym paskim kluczem tylko imbusem. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-12 10:52:38
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 09:12, MadMan pisze:

W jakim sensie lepiej dopasowany? One rni si detalami - inne
oyskowanie (540 ma lepsze), waga, i to e 540 nie mona odkrci
zwykym paskim kluczem tylko imbusem.

Tak wanie te czytam... ulegem reklamie w jakim sklepie. Sklepy powielaj ten slogan czy mit w dodatku. Na forach poza tym co napisae - nikt nie dostrzeg adnych eksploatacyjnych rnic.

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mwi imbus skoro powinno by inbus?

UK:
http://www.amazon.co.uk/Point-29265601-L-Inbus-Silver-Black/dp/B0032AJV0U/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1397292655&sr=8-2&keywords=inbus

DE:
http://www.amazon.de/Original-INBUS%C2%AE-Schl%C3%BCssel-T-Griffe-Germany/dp/B00ESYZ2N4/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1397292597&sr=8-3&keywords=inbus

A w PL "imbus" nie wiadomo dlaczego...

Marek

Data: 2014-04-12 13:11:47
Autor: sunny
SPD kontra platformy

"Marek" <precz@spamowi.com> schrieb im Newsbeitrag news:liausp$g8$1node1.news.atman.pl...
W dniu 2014-04-12 09:12, MadMan pisze:

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mwi imbus skoro powinno by inbus?

Cytat ze strony http://poradnia.pwn.pl/lista.php?szukaj=ba%F1ko&kat=7&od=120

inbus, a nie imbus
Mam bardziej odpowied ni pytanie, ale myl, e t drog te dojdzie. A wic w dziale etymologia pado pytanie o sowo imbus lub klucz imbusowy. Niestety sowo to jest czsto przez laikw technicznych przekrcane, poprawnie brzmi inbus. Jest to sztucznie utworzone sowo z nazwy firmy ktra wynalaza tego typu ruby i klucze. Niemieckie Innensechskantschluessel oznacza 'klucz wewntrzny szecioktny'. Innen znaczy 'wewntrz', a firma nazywa si Bauer und Schaurte. Wemy teraz IN (od pocztku nazwy klucza) i BuS (z inicjaw firmy) i wyjdzie nam INBUS.
Sowo inbus jest znakiem towarowym zastrzeonym firmy Bauer und Schaurte.
Pozdrawiam
Dzikuj Panu bardzo za ten list. Zaintrygowany nim, sprawdziem, jak intersujce nas sowo jest pisane w dostpnych korpusach tekstowych (Korpus Jzyka Polskiego PWN, elektroniczne Archiwum Gazety Wyborczej). Ot pojawia si rzadko, a pisane bywa raz tak, raz inaczej, z przewag formy imbus, ktra - jak Pan zauway - pochodzi od laikw technicznych. Ciekawe informacje etymologiczne postaramy si wykorzysta w nastpnych wydaniach naszych sownikw.
Powstaje pytanie, jak doszo do znieksztacenia formy inbus, czyli zamiany przedniojzykowego n na wargowe m. Zadecydowao pewnie ssiedztwo wargowej spgoski b oraz fakt, e wyrazw na imb- jest w polszczynie kilkanacie, a na inb- nie ma wcale (jeli nie liczy nieprzyswojonych lub sabo przyswojonych wyrae typu in blanco).
- Mirosaw Bako

Data: 2014-04-12 18:30:15
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 13:11, sunny pisze:

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mwi imbus skoro powinno
by inbus?

Cytat ze strony
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?szukaj=ba%F1ko&kat=7&od=120

Z ciekawoci spytam... robi Ci rnic w trudnoci wymowy inbus vs imbus? Szczerze mwic dla mnie jedno i drugie sowo nie wymaga jakiego szczeglnego "nakadu pracy" w wymowie. Wic prba wyjanienia w tym artykule wydaje mi si nacigana troch :-)

Marek

Data: 2014-04-12 18:56:21
Autor: Bydlę
SPD kontra platformy
On 2014-04-12 18:30:15 +0200, Marek <precz@spamowi.com> said:

W dniu 2014-04-12 13:11, sunny pisze:

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mówią imbus skoro powinno
być inbus?

Cytat ze strony
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?szukaj=ba%F1ko&kat=7&od=120

Z ciekawości spytam... robi Ci różnicę w trudności wymowy inbus vs imbus?

Powiedz to parę razy powoli i poobserwuj język i wargi.
Układ warg przy końcu M i początku B vs ruch języka i warg przy N B.
:-)

 Więc próba wyjaśnienia w tym artykule wydaje mi się naciągana trochę :-)

Tak.
:-)))

--
Bydlę

Data: 2014-04-12 23:20:24
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 18:56, Bydlę pisze:

Powiedz to parę razy powoli i poobserwuj język i wargi.
Układ warg przy końcu M i początku B vs ruch języka i warg przy N B.
:-)

hahaha ja tam wolę wziąć ten klucz i przykręcić śrubę zamiast patrzeć się na wargi. :-D  A jak go nie dosięgnę to poproszę o podanie mi inbusa :-D

Marek

Data: 2014-04-13 14:24:10
Autor: Bydlę
SPD kontra platformy
On 2014-04-12 23:20:24 +0200, Marek <precz@spamowi.com> said:

[...]

Może to będzie tajemny znak - dobrze wykształceni będą używać inbusów i poziomnic, a reszta - imbusów i poziomic (wtedy nawet krawat nie będzie potrzebny).
--
Bydlę

Data: 2014-04-13 15:43:24
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Sun, 13 Apr 2014 14:24:10 +0200, Bydl napisa(a):

Moe to bdzie tajemny znak - dobrze wyksztaceni bduywainbusw i poziomnic, a reszta - imbusw i poziomic (wtedy nawet krawat nie bdzie potrzebny).

A ja uywam waserwogi. To jaki jestem? :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-14 08:12:15
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 15:43, MadMan pisze:

A ja uywam waserwogi. To jaki jestem? :)

Te chciaem to napisa :)))

A co do inbusa - od dzi postaram si uywa tej formy. A jak mnie wkurzycie, to bd mwi "klucz Allena" ;)

--
bans

Data: 2014-04-14 10:54:36
Autor: coaster
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-14 08:12, bans pisze:
W dniu 2014-04-13 15:43, MadMan pisze:

A ja uywam waserwogi. To jaki jestem? :)

Te chciaem to napisa :)))

A co do inbusa - od dzi postaram si uywa tej formy. A jak mnie
wkurzycie, to bd mwi "klucz Allena" ;)

Allena jest ok ale... tak... naprawde... to... AMPUL, AMPUL! ;-)

Historia (dyskusji) kolem sie toczy... Uwaga - powieje "piwniczka":
https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.rec.rowery/klucz$20ampulowy/pl.rec.rowery/DPq7i71mMsE/ovDcQ8L6C08J
https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.rec.rowery/klucz$20ampulowy/pl.rec.rowery/1oEaIt1mydk/CI9Fo6DtA00J
https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.rec.rowery/klucz$20ampulowy/pl.rec.rowery/UllRrBYJuPA/djUrhbVHm4QJ
https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.rec.rowery/klucz$20allena/pl.rec.rowery/1oEaIt1mydk/S6KSjb8QCnUJ
https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.rec.rowery/klucz$20allena/pl.rec.rowery/UllRrBYJuPA/_4fkd9NdUOcJ

:-)

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-04-14 11:01:12
Autor: Bydlę
SPD kontra platformy
On 2014-04-13 15:43:24 +0200, MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> said:

Dnia Sun, 13 Apr 2014 14:24:10 +0200, Bydlę napisał(a):

Może to będzie tajemny znak - dobrze wykształceni będą używać inbusów i
poziomnic, a reszta - imbusów i poziomic (wtedy nawet krawat nie będzie
potrzebny).

A ja używam waserwogi. To jaki jestem? :)

Ukryta opcja niemiecka.
:-)

--
Bydlę

Data: 2014-04-13 17:48:57
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 14:24, Bydlę pisze:

Może to będzie tajemny znak - dobrze wykształceni będą używać inbusów i
poziomnic, a reszta - imbusów i poziomic (wtedy nawet krawat nie będzie
potrzebny).

Co do poziomnicy vs poziomica:

http://www.rjp.pan.pl/?option=com_content&id=225

A jeśli chcesz poczytać odwrotną, równie akredytowaną poradę to zapraszam tu:

http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=8075

:-D

Marek

Data: 2014-04-14 11:03:33
Autor: Bydlę
SPD kontra platformy
On 2014-04-13 17:48:57 +0200, Marek <precz@spamowi.com> said:

[...]

(ciach prawidłowe wyjaśnienie)

Rada paprotkowa to banda matołów (np. sprawa pisowni nie-).
Dlatego ich rady można śmiało sobie...
;-)

--
Bydlę

Data: 2014-04-12 20:09:44
Autor: Leszek Karlik
SPD kontra platformy
On Sat, 12 Apr 2014 18:30:15 +0200, Marek <precz@spamowi.com> wrote:

[...]
Z ciekawości spytam... robi Ci różnicę w trudności wymowy inbus vs  imbus? Szczerze mówiąc dla mnie jedno i drugie słowo nie wymaga jakiegoś  szczególnego "nakładu pracy" w wymowie. Więc próba wyjaśnienia w tym  artykule wydaje mi się naciągana trochę :-)

Ale tak właśnie wyglądają procesy zmiany językowej. Nie chodzi o to,
co wymaga ile nakładu pracy dla jednej określonej osoby, tylko jak robi
statystycznie leniwa większość. Kto mówi "jaBŁko" a nie "japko"? :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-04-12 23:21:28
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 20:09, Leszek Karlik pisze:

 Kto mówi "jaBŁko" a nie "japko"? :-)

Ja np :-D

Marek

Data: 2014-04-13 16:40:00
Autor: Alf/red/
SPD kontra platformy
On 12/04/14 20:09, Leszek Karlik wrote:
statystycznie leniwa większość. Kto mówi "jaBŁko" a nie "japko"?

No git, ale nawet jeśli statystyczna leniwa większość mówi "poszłem", to ja jednak zostanę przy starej szkole.

--
Alf/red/

Data: 2014-04-12 16:37:02
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Sat, 12 Apr 2014 10:52:38 +0200, Marek napisa(a):

Na forach poza tym co napisae - nikt nie dostrzeg adnych eksploatacyjnych rnic.

Ja dodam tyle e kupiem swego czasu 520 lekko ju zuyte, koyszce si
na oyskach - za to za 15 z z blokami. Peday ju ponad 20.000 km
jed i nie chc si popsu :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-12 23:30:56
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 10:52, Marek pisze:

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mwi imbus skoro powinno by
inbus?

Nie wszyscy. Sporo mwi "fajka" :)

Data: 2014-04-13 17:51:28
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-12 23:30, PeJot pisze:

A tak na marginesie... czemu wszyscy w PL mwi imbus skoro powinno by
inbus?

Nie wszyscy. Sporo mwi "fajka" :)

Ja bym poda takowemu mwcy papierosa :-D Nawet nie syszaem podobnego okrelenia na inbusa :-)

Marek

Data: 2014-04-13 18:32:26
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 17:51, Marek pisze:

Nie wszyscy. Sporo mwi "fajka" :)

Ja bym poda takowemu mwcy papierosa :-D Nawet nie syszaem podobnego
okrelenia na inbusa :-)

Fajka, klucz fajkowy, heks...Zaley od warsztatu. Niedawno szukaem w ssiedniej firmie *fajek calowych* i znalazem :)

A teraz zagadka - co to jest szlauchwaga ?

Data: 2014-04-13 21:04:15
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 18:32, PeJot pisze:
Fajka, klucz fajkowy, heks...Zaley od warsztatu. Niedawno szukaem w
ssiedniej firmie *fajek calowych* i znalazem :)

A teraz zagadka - co to jest szlauchwaga ?

W yciu nie zgadn :-D

Marek

Data: 2014-04-13 21:33:25
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Sun, 13 Apr 2014 18:32:26 +0200, PeJot napisa(a):

A teraz zagadka - co to jest szlauchwaga ?

To samo co waserwoga? Znaczy poziomica? :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-14 06:41:07
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 21:33, MadMan pisze:
Dnia Sun, 13 Apr 2014 18:32:26 +0200, PeJot napisa(a):

A teraz zagadka - co to jest szlauchwaga ?

To samo co waserwoga? Znaczy poziomica? :P

Poziomica wodna, z wem czyli szlauchem.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-14 09:34:38
Autor: cytawa
SPD kontra platformy
Marek pisze:
No dobrze... przekonaliście mnie do SPD. Jeśli zamilknę, to znaczy, że
nie sprawdziły się. Zapalcie wtedy świeczkę w mojej intencji :-D

Proponuje ci na poczatek bardzo lekkie ustawienie sily wypiecia. Do turystyki to zupelnie wystarczajace.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-15 15:20:54
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-14 09:34, cytawa pisze:

Proponuje ci na poczatek bardzo lekkie ustawienie sily wypiecia. Do
turystyki to zupelnie wystarczajace.

Właśnie nadeszło zamówienie i zainstalowałem. Na sucho przetestowałem ustawienia - nie jest źle. Zobaczymy.

Czy są jakieś zalecane ustawienia tył / przód? Chodzi mi o instalację bloków w obuwiu. Lepiej cisnąć palcami czy bliżej środka stopy?

Marek

Data: 2014-04-15 15:39:50
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-15 15:20, Marek pisze:

Czy s jakie zalecane ustawienia ty / przd? Chodzi mi o instalacj
blokw w obuwiu. Lepiej cisn palcami czy bliej rodka stopy?

Ani tak, ani tak.
Bloki maj by pod najwikszym stawem duego palca stopy (pod t "poduszk") - tym miejscem masz naciska na o pedau.

--
bans

Data: 2014-04-15 19:16:10
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-15 15:39, bans pisze:

Ani tak, ani tak.
Bloki maj by pod najwikszym stawem duego palca stopy (pod t
"poduszk") - tym miejscem masz naciska na o pedau.

Ok, dzikuj. Tak wanie najlepiej mi si "cisno". Intuicyjnie dokadnie takie ustawienie wybraem :-)

Marek

Data: 2014-04-16 08:06:16
Autor: cytawa
SPD kontra platformy
bans pisze:

[...]

I to jest wlasnie rzecz do dyskusji. Podobno badania wykazuja, ze lepsze wykorzystanie mocy nog jest gdy bloki sa przesuniete ku srodkowi stopy. Argumentem jest, ze wtedy miesnie lydek sa mniej obciazone i dzieki temu wiecej energi moze pojsc do miesni ud. Tak sie ma podobno dziac, bowiem to ogolna wydolnosc organizmu jest ograniczeniem i im mniej miesni pracuje tym mocniej moga pracowac miesnie potrzebne.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-16 08:57:08
Autor: PeJot
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-16 08:06, cytawa pisze:

[...]

Dodatkowo, im bardziej cofnity blok, tym paradoksalnie mniejszy nacisk stopy przeliczony na powierzchni szkieletu buta. Po prostu przy nacisku pracuje caa stopa, a nie tylko palce. U mnie, gdy miaem bloki ustawione "ksikowo", z przodu, pojawio si pieczenie stopy w miejscu nacisku, zwane hot foot. Pomogo radykalne cofnicie blokw. Nawet w jednych butach przeduyem podune otwory o jakie 3 mm, eby osign wygod przy duszych czasach jazdy.

2ga sprawa: buty maj dosy szeroki zakres regulacji przd - ty co sprawia e powierzchnia szkieletu nie jest rwna, tylko pozostaj wgbienia w okolicy blach. Po ustawieniu blokw zwykle wypeniam  te wgbienia np. kawakami laminatu na kleju, co sprawia e stopa nie odczuwa tych nierwnoci przez wkadk. Warto t okolic uszczelni, eby w mokrych warunkach woda nie dostawaa si do rodka. Oczywicie wszystko po ustawieniu blokw. Oryginalne uszczelki naklejane na szkielet s zwykle OKDR.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-16 10:41:08
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-16 08:57, PeJot pisze:

U mnie, gdy miaem bloki
ustawione "ksikowo", z przodu, pojawio si pieczenie stopy w miejscu
nacisku, zwane hot foot.

[ciach]

Po ustawieniu blokw zwykle wypeniam  te
wgbienia np. kawakami laminatu na kleju, co sprawia e stopa nie
odczuwa tych nierwnoci przez wkadk.

Niektrzy to maj naprawd delikatne stopy...

--
bans

Data: 2014-04-15 15:39:51
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=U5q0g6R39DY

I jakie buty wybrałeś? Da się chodzić?

Data: 2014-04-15 19:09:43
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-15 15:39, twistedme pisze:

I jakie buty wybrałeś? Da się chodzić?

Wybrałem ten dokładnie model:

http://www.backcountry.com/images/items/900/NTW/NTW0073/WHIA.jpg

Bez problemu po przykręceniu bloków daje się chodzić. Oczywiście sztywna
podeszwa nie czyni tej czynności komfortowej lecz nie ma problemu aby swobodnie wejść do sklepu lub nawet przejść kawałek. Jeśli stąpasz całą podeszwą, to blok nie przeszkadza - ukrywa się ciut pod linią bieżnika. Jeszcze nie próbowałem terenu leśnego ale wydaje mi się, że przednie "korki" umożliwią łatwe wdrapywanie się pod górkę.

Marek

Data: 2014-04-15 16:25:10
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Tue, 15 Apr 2014 15:20:54 +0200, Marek napisa(a):

Czy s jakie zalecane ustawienia ty / przd? Chodzi mi o instalacj blokw w obuwiu. Lepiej cisn palcami czy bliej rodka stopy?

Miejsce naciskania - jak bans napisa. Ja dodam od siebie tak rad - bloki przykrcaj do butw niezbyt mocno,
bo prawdopodobnie czeka ci sporo regulacji. Ja np. o ile przd-ty
trafiem chyba od razu, to jeli chodzi o kt buta to musiaem
eksperymentowa i w kocu jed z pitami nieco do rodka. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-15 19:14:53
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-15 16:25, MadMan pisze:
[...]

Cenna uwaga, dzikuj. Na dusz przejadk wezm klucz "inbus" ;-) Jedc wok domu nie jestem w stanie oceni ustawie.

Marek

Data: 2014-04-15 19:47:18
Autor: MadMan
SPD kontra platformy
Dnia Tue, 15 Apr 2014 19:14:53 +0200, Marek napisa(a):

Cenna uwaga, dzikuj. Na dusz przejadk wezm klucz "inbus" ;-) Jedc wok domu nie jestem w stanie oceni ustawie.

Niezy pomys. I nie lekcewa sygnaw typu bl kolan. Dobrze ustawione
SPD nie obciaj staww. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-15 20:19:02
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-15 19:47, MadMan pisze:

Niezy pomys. I nie lekcewa sygnaw typu bl kolan. Dobrze ustawione
SPD nie obciaj staww.

Takiego sygnau nie wolno lekceway. Mam instynkt samozachowawczy :-)

Wydaje mi si, e na podstawie obserwacji dyskomfortu jaki potencjalnie bd dowiadcza w trakcie nieco duszej przejadki, bd w stanie okreli jak ukadam stopy na pedaach. Przypuszczam, e nawet maa rnica kta moe powodowa bl lub inny efekt przy dopiero duszej jedzie. Dlatego chyba w/w metoda regulacji bdzie optymalna.

Marek

Data: 2014-04-15 21:00:46
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 15/04/2014 15:25, MadMan wrote:
Dnia Tue, 15 Apr 2014 15:20:54 +0200, Marek napisał(a):

Czy są jakieś zalecane ustawienia tył / przód? Chodzi mi o instalację
bloków w obuwiu. Lepiej cisnąć palcami czy bliżej środka stopy?

Miejsce naciskania - jak bans napisał.

Oj, to bede musial sprawdzic jak mam u siebie. W sensie ustawilem na czuja 5 lat temu i dobrze mi z tym. (Poki co mam zlamana noge wiec troche mi to zajmie).

Ja dodam od siebie taką radę - bloki przykręcaj do butów niezbyt mocno,
bo prawdopodobnie czeka cię sporo regulacji. Ja np. o ile przód-tył
trafiłem chyba od razu, to jeśli chodzi o kąt buta to musiałem
eksperymentować i w końcu jeżdżę z piętami nieco do środka.

A ja ustawilem sobie piety na zewnatrz.

I od nowosci nigdy nie regulowalem nic w pedalach. Raz zmienilem bloki bo juz sie wytarly. Zdarzylo mi sie czasem wypiac kiedy nie trzeba ale to raczej nie ze starosci, bo czy to kiedy byly nowe czy pozniej, z taka sama czestotliwoscia.

Data: 2014-04-16 00:42:20
Autor: rmikke
SPD kontra platformy
W dniu wtorek, 15 kwietnia 2014 16:25:10 UTC+2 uytkownik MadMan napisa:

[...]

A w Time'ach i ubijakach przykrca si blok prosto i ustawiasz nog jak chcesz.

Data: 2014-04-11 16:49:27
Autor: fojtek
SPD kontra platformy
Moja przygoda z SPD:
Kupiłem z ciekawości. Na początku kilka kompromitujących upadków potem już OK. Dziwne uczucie kiedy noga lekko chodzi na boki ale jednak nie spada z pedału. W tym nie da się chodzić! Zniesienie roweru z 9 piętra po schodach pokrytych lastryko staje się horrorem. Przyczepność butów na kamieniu bliska zeru
Pierwszy problem (na samym starcie) to wyrwany jeden blok. Dokładniej 1 śruba, na drugiej blok w miarę swobodnie się obracał - standardowe wypięcie nie było możliwe. Leżałem dłuższą chwilę w błocku i gmerałem śrubokrętem zanim się uwolniłem;) Wymieniłem śruby na dłuższe i wszystko działało jak należy.
Pojawiają się trzaski/skrzypienie (gdzieś okolice suportu). Okazuje się że to piach włazi miedzy podeszwę/mocowanie a blok. Uszczelnienie okolic bloku silikonem eliminuje skrzypienie.
Frajda z jazdy. Przy siłowych fragmentach moc jest _znacznie_ wyższa. Uczę się pedałować - jadąc po szosie staram się żeby amortyzator wcale nie pracował.
Wracają problemy. Jeden but wypina przy silniejszym ciągnięciu do góry. Wymiana bloków pomaga na krótko. Po przygodzie kiedy pedał wypiął w głębokim błocie zmieniam na platformy. Butki leżą z boku i czekają na lepsze czasy. Po zeżarciu ich (butów) przez psa SPD stają się wspomnieniem.
Od kilku lat jeżdżę na platformach z pinami. IMHO jeżeli nie chce się "pedałować na okrągło" SPD nie jest konieczne. Do rekreacyjnej jazdy po mieście i podmiejskich szutrówkach platformy z pinami wystarczą.

Data: 2014-04-11 20:57:51
Autor: AL
SPD kontra platformy
On 2014-04-10 20:30, Marek wrote:
[...]

ja mam pedały dwustronne: z jednej strony SPD, z drugiej platforma.
W zalaeznosci jakie buty/jaki teren mozna wybierac co w danej sytuacji lepiej sie sprawdzi.

Wypinanie z SPD jest intuicyjne (kwestia przyzwyczajenia/opanowania) i nie ma ztym zadnego problemu. Nigdy jeszcze z powodu samych SPD nie gleblem (choc sytuacje podbramkowe z poczatku moze z dwie byly :)

Data: 2014-04-12 10:55:29
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 20:57, AL pisze:

ja mam pedały dwustronne: z jednej strony SPD, z drugiej platforma.
W zalaeznosci jakie buty/jaki teren mozna wybierac co w danej sytuacji
lepiej sie sprawdzi.

A czy nie jest tak, że pedał ustawi Ci się odwrotnie niż potrzebujesz w danym momencie? Czyli np. platformą do dołu gdy masz zwykłe buty?

Wypinanie z SPD jest intuicyjne (kwestia przyzwyczajenia/opanowania) i
nie ma ztym zadnego problemu. Nigdy jeszcze z powodu samych SPD nie
gleblem (choc sytuacje podbramkowe z poczatku moze z dwie byly :)

Ok, a więc kolejny głos "za". Czuję się przekonany :-)

Marek

Data: 2014-04-13 16:40:24
Autor: AL
SPD kontra platformy
On 2014-04-12 10:55, Marek wrote:
[...]

nawet jeśli, to nazdepnąć dasz radę (np. na starcie) bo podesty platformy sa z dwóch stron, natomiast zaczep tylko z jednej i naciskając na ta strone pedalu z zaczepem - pod zwyklym butem czujesz po prostu ten zaczep od SPD.
W trakcie jazdy sobie zmienisz 'przewracając pedał' butem i po klopocie.

Podobnie jest z SPD - czasami zle sie pedał obróci, ale to kwestia chwili i zaczep wskakuje w but.

Data: 2014-04-13 18:02:57
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 16:40, AL pisze:

nawet jeśli, to nazdepnąć dasz radę (np. na starcie) bo podesty
platformy sa z dwóch stron,

Przemyślałem sobie "Twoją koncepcję". Wydaje mi się, że jeszcze lepszym rozwiązaniem są nakładki platformowe na SPD. Jeśli gdzieś musimy podjechać w zwykłych butach "po płaskim", to łatwo je wczepić i zdemontować. Takie awaryjne rozwiązanie. Co o tym sądzisz?

Wstępnie wybrałem M780 + nakładki.

[...]

Jeśli jedziesz po płaskim asfalcie, to ok. W trudniejszych warunkach start: nawet zwykły stromy podjazd czy jakieś klepisko - nie ma czasu na takie zabawy bo rower się zatrzyma w sekundę. Owszem, gdy jedziemy "po piwo" to co innego. Dlatego rozwiązanie z "awaryjnymi" platformami wydaje mi się lepsze. Ale posłucham Twojej opinii również :-)

Marek

Data: 2014-04-13 20:08:42
Autor: twistedme
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 18:02, Marek pisze:
[...]

te nakładki mają taką cechę, że prawem ciążenia opadają na dół więc jadąc "po piwo" będziesz musiał je za każdym razem obracać przy ruszaniu, ale wtedy jest na to czas. Za to w terenie zawsze będziesz miał spd, więc praktycznie nie trzeba ich odpinać. Ten plastik to nie metal i po ciągłym wkładaniu i wyjmowaniu się wyrobi. Mnie właśnie czeka zakup, bo na ostatnim wypadzie jedną nakładkę zgubiłem...

Data: 2014-04-13 21:09:02
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-13 20:08, twistedme pisze:

[...]

No ok, ale to jest tylko rozwiązanie awaryjne. Komplikuje to życie gdy na równi traktujemy SPD i platformy. Natomiast gdy jesteśmy zdecydowani na jeden kierunek, to trzymajmy się go. Drugi kierunek jest właśnie awaryjnym.

Marek

Data: 2014-04-13 22:35:49
Autor: AL
SPD kontra platformy
On 2014-04-13 18:02, Marek wrote:
[...]

nie pamietam juz dlaczego, ale te nakladki na pedaly SPD odrzucilem jak zobaczylem sobie ten patent.
Dodatkowo pedal z nakladkami zawsze bedzie sie obracal tak, ze te podkladki beda na gorze - jadac bez SPD byloby to wkurzajace.
No i nie lubie plastikowych pedalow :)

Data: 2014-04-13 21:20:54
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 12/04/2014 09:55, Marek wrote:

Ok, a więc kolejny głos "za". Czuję się przekonany :-)

Nie przekonany tylko zobowiazany. !
;)

Data: 2014-04-14 10:33:04
Autor: cytawa
SPD kontra platformy
Marek pisze:

A czy nie jest tak, że pedał ustawi Ci się odwrotnie niż potrzebujesz w
danym momencie? Czyli np. platformą do dołu gdy masz zwykłe buty?

Po pierwsze, to niczemu nie przeszkadza, bo pedal jest szeroki i platforma jest na dobra sprawe z obu stron.
A po drugie to naprawde zaden problem ustawic sobie pedal odpowiednia strona. Wystarczy podniesc noge na moment a za drugim obrotem juz jest dobrze. MZ jednostronne pedaly sa znacznie bezpieczniejsze niz dwustronne.

Jan Cytawa

SPD kontra platformy