Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   SPD kontra platformy

SPD kontra platformy

Data: 2014-04-10 20:35:19
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 10/04/2014 19:30, Marek wrote:

Mam poważny opór psychiczny w przypinaniu się do roweru a z drugiej strony
czytam o walorach SPD. Zdarzyło mi się już przeskakiwać nad kierownicą gdy
rower zarył się w czymś lub nie udało mi się podjechać pod betonowy próg.
Boję się, że w identycznej sytuacji wyrżnąłbym twarzą w betonową krawędź
przy SPD. Jaka jest Wasza opinia na temat bezpieczeństwa i zdrowia
(czytałem coś o bolących kolanach) korzystania z SPD w warunkach miejskich
(ulice, schody) a także terenowych gdzie nierzadko trzeba błyskawicznie i
bez planowania podeprzeć się nogą? Nie jestem wytrawnym rowerzystą ale nie
stroniÄ™ od urozmaiconego terenu.

Jezdze tylko po miescie. I jak to ktos kiedys na grupie napisal, 3 razy musisz sie wywalic a potem jakos pojdzie. Wywalilem sie moze 4 razy ale zawsze to bylo w glupich sytuacjach, podczas zatrzymywania sie, przy zerowej prawie predkosci. Wszystkie 4 razy na samym poczatku. To jest zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Pozdrawiam
--
2late™ Outspace Communication Inc.® 1999*2014©
Stupidity, like virtue, is its own reward

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: news@netfront.net -- -

Data: 2014-04-10 21:45:00
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 21:35, 2late pisze:

Jezdze tylko po miescie. I jak to ktos kiedys na grupie napisal, 3 razy
musisz sie wywalic a potem jakos pojdzie. Wywalilem sie moze 4 razy ale
zawsze to bylo w glupich sytuacjach, podczas zatrzymywania sie, przy
zerowej prawie predkosci. Wszystkie 4 razy na samym poczatku. To jest
zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie
slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Przy zerowej prędkości - pal sześć, trzeba się nauczyć. Zapewne jeździsz dość ostrożnie, jak się domyślam? Ja również po mieście lecz mam tu parę ładnych górek i sporo piachu. Najbardziej boję się sytuacji awaryjnych przy prędkości dalekiej od zera. Nawet zwykłe zaklinowanie się koła przy 10 km/h gdzie gleba może oznaczać groźne potłuczenie się na betonie / schodach itp. Albo hamowanie z zarzuceniem tylnym kołem - czasem zbyt dużym niż się planowało i trzeba się podeprzeć.

Na samą myśl, że w takich sytuacjach miałbym SPD słabo mi się robi. Ale staram się przekonać, że to właściwa droga.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-04-10 22:03:34
Autor: solar
SPD kontra platformy
Przy zerowej prędkości - pal sześć, trzeba się nauczyć. Zapewne jeździsz
dość ostrożnie, jak się domyślam? Ja również po mieście lecz mam tu parę
ładnych górek i sporo piachu. Najbardziej boję się sytuacji awaryjnych
przy prędkości dalekiej od zera. Nawet zwykłe zaklinowanie się koła przy
10 km/h gdzie gleba może oznaczać groźne potłuczenie się na betonie /
schodach itp. Albo hamowanie z zarzuceniem tylnym kołem - czasem zbyt
dużym niż się planowało i trzeba się podeprzeć.

Na samą myśl, że w takich sytuacjach miałbym SPD słabo mi się robi. Ale
staram się przekonać, że to właściwa droga.

Po pierwsze, jak glebisz przy większej prędkości, to SPD wypinają się same, jak narty. Nie wypinają się same przy upadkach statycznych, też jak narty.
Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz się intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakbyś ich nie miał.
A po trzecie, jeśli jeździsz tak, że często podpierasz się nogami na zakrętach, nie kontrolujesz poślizgów, to faktycznie może odpuścić zatrzaski. Chociaż po nabraniu wprawy, i tak zdążysz się wypiąć, żeby się podeprzeć.
Ja w mieście, lesie czy łatwiejszych górach z SPD na pewno bym nie zrezygnował. Dopiero na bardzo trudnych zjazdach zaczynają mi trochę przeszkadzać.

--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Religia jest oparta na autorytecie zaś nauka na obserwacji i rozumie. Nauka w końcu zwycięży, bo nauka się sprawdza."
                                     Stephen Hawking

Data: 2014-04-10 22:21:02
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:03, solar pisze:

Po pierwsze, jak glebisz przy większej prędkości, to SPD wypinają się
same, jak narty. Nie wypinają się same przy upadkach statycznych, też
jak narty.

A to super. Cenna informacja.

Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz siÄ™
intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakbyś ich nie miał.
A po trzecie, jeśli jeździsz tak, że często podpierasz się nogami na
zakrętach, nie kontrolujesz poślizgów, to faktycznie może odpuścić
zatrzaski. Chociaż po nabraniu wprawy, i tak zdążysz się wypiąć, żeby
się podeprzeć.
Ja w mieście, lesie czy łatwiejszych górach z SPD na pewno bym nie
zrezygnował. Dopiero na bardzo trudnych zjazdach zaczynają mi trochę
przeszkadzać.

W jakim sensie przeszkadzajÄ… Tobie?

PoÅ›lizgów nie kontrolujÄ™ jeszcze bo mam nowy rower (Unibike Xenon). Do tej pory miaÅ‚em MTB i to z fullem - zupeÅ‚nie inaczej siÄ™ na nim jeździÅ‚o. MuszÄ™ siÄ™ przyzwyczaić i nauczyć od nowa. W tym kontekÅ›cie również mam dodatkowe opory przed zmianÄ…. W koÅ„cu na SPD nigdy nie jeździÅ‚em... Być może efekt bÄ™dzie podobny do tego jaki doÅ›wiadczyÅ‚em gdy pierwszy raz wsiadÅ‚em na Å›cigacza - a zrobiÅ‚em to dopiero po jego zakupie :-D  Strach d... Å›ciskaÅ‚. Nie wiedziaÅ‚em czy przy starcie nie wyÅ‚ożę siÄ™ zaraz, bo to ciężkie bydlÄ™ i potężny silnik. A potem okazaÅ‚o siÄ™, że prowadzi siÄ™ go jak panienkÄ™ na balu. :-)

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-04-11 07:27:48
Autor: solar
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:21, Marek pisze:

W jakim sensie przeszkadzajÄ… Tobie?

Na stromych technicznych zjazdach trudno ruszyć, jak się zatrzymasz, na mniej wyprofilowancych zakrętach przy większej prędkości czasem dobrze się podeprzeć...

--
Solar             www.solar.blurp.org              GG 1834424
"Kto chce w prawidłowy sposób rozumować, powinien odzwyczaić się od przyjmowana czegokolwiek na wiarę. Przyzwyczajenie do wiary jest największą przeszkodą nauki."
                                       Giordano Bruno

Data: 2014-04-11 07:49:58
Autor: cytawa
SPD kontra platformy
  solar pisze:

Po pierwsze, jak glebisz przy większej prędkości, to SPD wypinają się
same, jak narty. Nie wypinają się same przy upadkach statycznych, też
jak narty.
Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz siÄ™
intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakbyś ich nie miał.
A po trzecie, jeśli jeździsz tak, że często podpierasz się nogami na
zakrętach, nie kontrolujesz poślizgów, to faktycznie może odpuścić
zatrzaski. Chociaż po nabraniu wprawy, i tak zdążysz się wypiąć, żeby
się podeprzeć.
Ja w mieście, lesie czy łatwiejszych górach z SPD na pewno bym nie
zrezygnował.

Bingo.

Dopiero na bardzo trudnych zjazdach zaczynajÄ… mi trochÄ™
przeszkadzać.

I dlatego mam prawie we wszystkich rowerach  jednostronne SPD.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-11 07:54:02
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-10 22:03, solar pisze:

Po drugie, po pewnym czasie, jak nabierzesz wprawy, wypinasz siê
intuicyjnie prawie tak samo szybko, jakby¶ ich nie mia³.


Ba, przy przesiadce w drug± stronê cz³owiek próbuje siê wypinaæ, choæ nie ma z czego - automatycznie zsiadaj±c z roweru najpierw wypycha piêty z peda³u, zabawne uczucie :)))


--
bans

Data: 2014-04-11 00:05:35
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 10/04/2014 20:45, Marek wrote:

Jezdze tylko po miescie. I jak to ktos kiedys na grupie napisal, 3 razy
musisz sie wywalic a potem jakos pojdzie. Wywalilem sie moze 4 razy ale
zawsze to bylo w glupich sytuacjach, podczas zatrzymywania sie, przy
zerowej prawie predkosci. Wszystkie 4 razy na samym poczatku. To jest
zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie
slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Przy zerowej prędkości - pal sześć, trzeba się nauczyć. Zapewne jeździsz
dość ostrożnie, jak się domyślam? Ja również po mieście lecz mam tu parę

No jasne ze jezdze ostroznie. ;)

ładnych górek i sporo piachu. Najbardziej boję się sytuacji awaryjnych przy
prędkości dalekiej od zera. Nawet zwykłe zaklinowanie się koła przy 10 km/h
gdzie gleba może oznaczać groźne potłuczenie się na betonie / schodach itp.
Albo hamowanie z zarzuceniem tylnym kołem - czasem zbyt dużym niż się
planowało i trzeba się podeprzeć.

Na samą myśl, że w takich sytuacjach miałbym SPD słabo mi się robi. Ale
staram się przekonać, że to właściwa droga.

Nie wiem czy to wazne ale jezdze szosowka i jak na ruch miejski, dosc szybko, to czuc.

Pozdrawiam
--
2late™ Outspace Communication Inc.® 1999*2014©
Stupidity, like virtue, is its own reward

Data: 2014-04-11 11:44:43
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 01:05, 2late pisze:

Nie wiem czy to wazne ale jezdze szosowka i jak na ruch miejski, dosc
szybko, to czuc.

Tak, istotne. Na asfalcie rzadko zdarzają się sytuacje wymagające awaryjnego wypięcia się. W terenie - dość często. Tu i tu SPD mają swoje zalety ale perspektywa nie zdążenia z wypięciem trochę mnie przeraża.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-04-11 00:13:51
Autor: 2late
SPD kontra platformy
On 10/04/2014 20:45, Marek wrote:

Przy zerowej prędkości - pal sześć, trzeba się nauczyć. Zapewne jeździsz
dość ostrożnie, jak się domyślam? Ja również po mieście lecz mam tu parę
ładnych górek i sporo piachu. Najbardziej boję się sytuacji awaryjnych przy
prędkości dalekiej od zera. Nawet zwykłe zaklinowanie się koła przy 10 km/h
gdzie gleba może oznaczać groźne potłuczenie się na betonie / schodach itp.
Albo hamowanie z zarzuceniem tylnym kołem - czasem zbyt dużym niż się
planowało i trzeba się podeprzeć.

A jeszcze dodam, ze na codzien, do pracy, ok. 5minut w jedna strone, jezdze w normalnych adidasach, bo akurat mam pedaly dosc duze, jak na zalaczonym obrazku:
http://www.chainreactioncycles.com/shimano-r540-spd-sl-road-pedals/rp-prod5369

Tak ze poszukaj, moze znajdziesz cos uniwersalnego.

Pozdrawiam
--
2late™ Outspace Communication Inc.® 1999*2014©
Stupidity, like virtue, is its own reward

Data: 2014-04-11 11:54:15
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 01:13, 2late pisze:


A jeszcze dodam, ze na codzien, do pracy, ok. 5minut w jedna strone,
jezdze w normalnych adidasach, bo akurat mam pedaly dosc duze, jak na
zalaczonym obrazku:
http://www.chainreactioncycles.com/shimano-r540-spd-sl-road-pedals/rp-prod5369


A'propos... wÅ‚aÅ›nie rozważaÅ‚em 540tki ale w innej wersji - M540. Jak rozumiem "R" to road  a M to zapewne coÅ› od MTB?

Czy buty Shimano M088 są sensowne? Widzę, że cena nie jest z kosmosu - to na plus, ale z drugiej strony nie chcę się władować w jakieś g...


--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-04-11 13:27:38
Autor: bans
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 11:54, Marek pisze:

A'propos... w³a¶nie rozwa¿a³em 540tki ale w innej wersji - M540. Jak
rozumiem "R" to road  a M to zapewne co¶ od MTB?

Tak, zreszt± - wygl±daj± zupe³nie inaczej.

Mala uwaga - je¶li kupisz 540 to pamiêtaj po posmarowaniu gwintu przed ich zamontowaniem - te peda³y dokrêca siê tylko imbusem, wiêc je¶li obrobisz sobie gniazdo imbusa (o co ³atwo gdy peda³ siê zapiecze)...) to masz po pedale, nie ma go jak wykrêciæ bez u¿ycia drastycznych ¶rodków.

Piszê z do¶wiadczenia.

--
bans

Data: 2014-04-11 13:50:00
Autor: Marek
SPD kontra platformy
W dniu 2014-04-11 13:27, bans pisze:

Mala uwaga - je¶li kupisz 540 to pamiêtaj po posmarowaniu gwintu przed
ich zamontowaniem - te peda³y dokrêca siê tylko imbusem, wiêc je¶li
obrobisz sobie gniazdo imbusa (o co ³atwo gdy peda³ siê zapiecze)...) to
masz po pedale, nie ma go jak wykrêciæ bez u¿ycia drastycznych ¶rodków.

Piszê z do¶wiadczenia.

Zawsze to robiê, nawet przy ko³ach samochodowych nigdy ¿aden serwis o tym nie pamiêta a potem s± jazdy. Tak wiêc ma  to "we krwi", ¿e ¶ruba powinna mieæ smar.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-04-12 12:55:15
Autor: Leszek Karlik
SPD kontra platformy
On Thu, 10 Apr 2014 21:35:19 +0200, 2late <deadlog_FILTR_@wp.pl> wrote:

[...]
To jest zrobione dla ludzi, instynktownie to poczujesz. Chyba nigdy nie  slyszalem o powaznym wypadku z powodu SPD.

Mam znajomego co sobie kupił rower z zatrzaskami i na pierwszej
dłuższej jeździe się wywrócił i złamał obie ręce.

To już słyszałeś. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

SPD kontra platformy

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona