SPD kontra platformy cd

Data: 2014-04-17 16:24:56
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
Witam Was,

Wątek nosi w tytule "cz. 2" gdyż nawiązuję w ten sposób do poprzedniego wątku o tym tytule ale innego etapu przygody rowerowej - zanim jeszcze zdecydowałem się na zafundowanie sobie SPD.

Właśnie odbyłem pierwszą przejażdżkę w SPD, w której skupiłem się na wypinaniu. Szczerze mówiąc po tych próbach jestem mocno przerażony. Z jednej strony rewelacyjnie przyspiesza się w SPD i podjeżdża pod górkę, ale wypięcie się, a już w szczególności w sytuacji awaryjnej widzę krucho. Bez problemu wypinam się gdy noga na pedale jest z przodu lub na dole. Wtedy piętą na zewnątrz łatwo oswobadzam stopę. Gdy natomiast pedał jest szczególnie w górnej pozycji, nie potrafię się wypiąć jak tylko skręcając nogę w drugą stronę - piętą do wewnątrz. Wtedy o coś mogę boleśnie zahaczyć w konstrukcji roweru. Chodzi o to, że większy zakres skrętu stopy piętą na zewnątrz jestem w stanie wykonać gdy stopę mam przed sobą lub na dole niż w u góry lub z tyłu.

Komicznie to wyglądało: jechałem powoli, planowałem z dużym wyprzedzeniem zatrzymać się, uwolniłem jedną stopę a drugiej nie potrafiłem. Mimo iż miałem z 15s do zatrzymania, to już kalkulowałem przyglebienie jakby co :-D

Czy to tak ma być? Używam M780.

Marek

Data: 2014-04-17 16:57:08
Autor: qrt
SPD kontra platformy cd
Dnia Thu, 17 Apr 2014 16:24:56 +0200, Marek napisa³(a):

przede wszystkim odkrêæ sprê¿ynê jak tylko sie da. Nie ma zadnego sensu mieæ mocniej ustawionej si³y wypiêcia ni¿ nieco tylko
ponad próg samoczynnego wypinania.

Data: 2014-04-17 19:12:05
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 16:57, qrt pisze:

przede wszystkim odkrêæ sprê¿ynê jak tylko sie da.

Jest du¿o lepiej. Odkrêci³em do oporu.
Teraz dajê radê. Stara³em siê na jakim¶ klepisku potrenowaæ wypinanie aby w razie upadku nie zrobiæ sobie krzywdy wiêkszej. Doprowadza³em do zachwiania siê w ró¿nych pozycjach nogi na pedale. Zauwa¿y³em, ¿e w chwili gdy rower leci na bok, mam odruch wystawiania kolana tej nogi na zewn±trz zamiast wrêcz przeciwnie - skrêcania w drug± stronê aby siê wypi±æ. Masz na to jako¶ opanowane?

Marek

Data: 2014-04-17 19:46:43
Autor: qrt
SPD kontra platformy cd
Dnia Thu, 17 Apr 2014 19:12:05 +0200, Marek napisa³(a):

[...]

w zasadzie to nie wiem :) nie my¶le o tym. Jazda w spd czy na platformie to
dla mnie tak naprawde bez ró¿nicy. Wsiadam i jade. Zatrzymuje sie i
zdejmuje nogê :)
Tyle ze ja w spd ju¿ pewnikiem ko³o 8 lat jedzê a przedtem to je¼dzi³em z
noskami, wiec to i¿ jestem przypiêty do roweru to dla mnie do¶æ normalne. A w kwesti sprê¿yny - dokrêcaj j± dopiero wtedy kiedy but zacznie sie
wypinaæ bez twojej woli.

Data: 2014-04-17 21:51:43
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
Dziêkujê za poradê :-)

Marek

Data: 2014-04-17 17:06:13
Autor: twistedme
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 16:24, Marek pisze:
Witam Was,

Wątek nosi w tytule "cz. 2" gdyż nawiązuję w ten sposób do poprzedniego
wÄ…tku o tym tytule ale innego etapu przygody rowerowej - zanim jeszcze
[...]

krucho. Bez problemu wypinam siÄ™ gdy noga na pedale jest z przodu lub na
[...]

Na moje to trochę za dużo myślisz, analizujesz i się zastanawiasz. Jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz, jeździj i przestań się nakręcać! Na pewno życia w ten sposób nie stracisz, gwarantuje Ci :)

Jaka ma być ta awaryjna sytuacja, żebyś chciał się szybko wypinać? Moim problemem raczej było zawsze, żeby nie mieć ustawionych za luźno, żeby się same nie wypięły w najmniej oczekiwanym momencie.

Przyjemności.

Data: 2014-04-17 19:38:59
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 17:06, twistedme pisze:

Na moje to trochę za dużo myślisz, analizujesz i się zastanawiasz. Jak
się nie przewrócisz to się nie nauczysz, jeździj i przestań się
nakręcać! Na pewno życia w ten sposób nie stracisz, gwarantuje Ci :)

He he - dobra, założę jakiś grubszy dres co by trochę ochronił :-)

Jaka ma być ta awaryjna sytuacja, żebyś chciał się szybko wypinać?

Przykładowo, co robię dość często: w pobliżu mam krótki, dosłownie z 15m nasyp, zwykle piaszczysty, rzadziej ubity. To bardzo stromy podjazd tak, że zdarza się, że koło napędowe się ślizga a przednie "pływa" w piachu trzymając kierunek tylko z grubsza. Potem szczyt może nawet węższy od roweru i taki sam zjazd. Kolejne utrudnienie to rowerzyści. Prawie nikt nie próbuje go przejechać - raczej wciągają rowery na górę. Ale zdarza się od czasu do czasu spotkać na tym szczycie z kimś ambitnym. Na każdym metrze tej drogi z w/w powodów może mi się zdarzyć natychmiastowe zatrzymanie. Po trzecie stromizna jest na tyle duża, że nie da się prostopadle podjechać - trzeba skosem. W połowie przypadków nie udaje mi się bez podpórki podjechać. Jeśli nie zdążę się podeprzeć w ułamku sekundy to lecę ładny kawałek w dół z rowerem. Nawet nie chcę myśleć o kręgosłupie... Takich właśnie sytuacji się boję.

Są też inne sytuacje jakich doświadczałem: nawet zwykły zjazd w terenie leśnym zrytym przez potoki po ulewach. Raz kamienie, raz sypki piach, chwilami komfortowy ubity grunt. Co chwilę zmiana. Nie raz się zaryłem w czymś takim lub koło się ześlizgnęło.

To dwa konkrety jakie mi do głowy przyszły.

Marek

Data: 2014-04-17 20:44:27
Autor: twistedme
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 19:38, Marek pisze:

To dwa konkrety jakie mi do głowy przyszły.

ok, ale to są małe prędkości i już zawczasu widzisz, że zwalniasz do zera. Nie ma się czego obawiać. Chociaż nie mówię, że się nie może zdarzyć, bo sam miałem kilka takich sytuacji, niby się wypiąłem, ale nie do końca, blok się zakleszczył i leciałem na bok, raz mi się udało wyjść, raz trochę bolało :).

Pamiętaj tylko, żeby Ci nie przyszło do głowy robić czegoś takiego:
https://www.youtube.com/watch?v=4Yqw4c0Iu6M
bo to rzeczywiście może boleć, wiem z własnego doświadczenia, a raczej własnej głupoty hehe.

Pozdr
Przemek

Data: 2014-04-18 11:27:08
Autor: cytawa
SPD kontra platformy cd
Marek pisze:

[...]

Dlatego uzywam SPD jednosatronnych i sie nie stresuje. Zawczasu sie wypinam na trudnych odcinkach. Zawsze nawet w takich pedalach mozna naciskac (po stronie SPD) srodkiem  stopy bez wpinania sie.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-18 20:57:14
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-17 19:38, Marek wrote:

[...]

Moment, ja czegoÅ› chyba nie Å‚apiÄ™ albo ty masz nieuzasadnione obawy w tym konkretnym przypadku.

Jeśli nasyp jest tak stromy że podjeżdżasz skosem, to możesz sie przewrócić na dwie strony:

a) "do wewnątrz", czyli praktycznie kładziesz się na boku ze względu na stromiznę

b) "na zewnątrz" czyli lecisz na bok po nasypie w dół i moim zdaniem czy ty będziesz przypięty czy nie, to legniesz jak długi, bo odległość do powierzchni nasypu pod kątem jest zbyt duża żeby się podeprzeć nogą.

Popraw mnie jeśli moje zrozumienie tej konkretnej sytuacji jest nieprawidłowe.

Jeżdżę w SPD szósty rok, ani razu nie przyglebiłem z ich powodu.
Dwukrotnie musiałem się ratować podpórką kiedy koła ujechały i skończyło sie bez gleby choć było blisko :-)

Wypinanie z nich jest dla mnie odruchowe, choć odruchu muszę się trochę ponownie przyzwyczajać ze względu na niedawną zmianę z Shimano na Crank.

pozdr
Prot

Data: 2014-04-18 21:56:01
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 20:57, Prot Ogenes pisze:

Jeśli nasyp jest tak stromy że podjeżdżasz skosem, to możesz sie
przewrócić na dwie strony:

a) "do wewnątrz", czyli praktycznie kładziesz się na boku ze względu na
stromiznÄ™

Jest wąska (60cm - 1m) ścieżka wyjeżdżona.

b) "na zewnątrz" czyli lecisz na bok po nasypie w dół i moim zdaniem czy
ty będziesz przypięty czy nie, to legniesz jak długi, bo odległość do
powierzchni nasypu pod kątem jest zbyt duża żeby się podeprzeć nogą.

Jeśli trzymasz się krawędzi to jest szansa na podparcie. No chyba, że SPD Cię trzyma... wtedy tylko zdrowaśki trzeba zacząć odmawiać :-D Dlatego bardzo się boję takich niespodzianek.

Wypinanie z nich jest dla mnie odruchowe, choć odruchu muszę się trochę
ponownie przyzwyczajać ze względu na niedawną zmianę z Shimano na Crank.

Jakie bloki używałeś? 51 (jednokierunkowe) czy 56 (wielokierunkowe)?

Marek

Data: 2014-04-19 09:57:53
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-18 21:56, Marek wrote:
[...]

51 bo były razem z M520.

pozdr
Prot

Data: 2014-04-20 22:44:03
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-19 09:57, Prot Ogenes pisze:

51 bo były razem z M520.

Właśnie z M780 też mam 51. Ale zauważyłem sporą zmianę. Wygląda na to, ze bloki musiały się dotrzeć. Ostatnie 2 dni trochę pojeździłem sobie rowerem i znacznie łatwiej jest mi się wypinać. Nawet w górnej pozycji stopy daję radę. Spotkałem się kolegą, który ma bloki 56. Nie zrobię tego co on - że unosząc stopę pionowo wypnę się. Sądzę, że załapałem bakcyla i zostawię 51. Fajna sprawa. Jeszcze mam pewne obawy - dziś zrezygnowałem z przejechania głębszego piachu na rzecz przepchnięcia roweru gdyż nie miałem pewności czy zdążę się wypiąć w razie potrzeby. Zapewne to kwestia treningu.

Marek

Data: 2014-04-17 17:22:59
Autor: solar
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 16:24, Marek pisze:

Czy to tak ma być? Używam M780.

Może przekręć trochę bloki w butach? Ja np. mam skoszone w drugą stronę - większy kąt mam na zewnątrz niż do wewnątrz tak, że właściwie nie mogę dotknąć piętą roweru bez wypięcia się.

"Kto chce w prawidłowy sposób rozumować, powinien odzwyczaić się od przyjmowana czegokolwiek na wiarę. Przyzwyczajenie do wiary jest największą przeszkodą nauki."
                                       Giordano Bruno

Data: 2014-04-17 19:14:41
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-17 17:22, solar pisze:
[...]

Hmm... dobry pomysł. Zaraz spróbuję.

W międzyczasie zjechałem do zera ze sprężyną - sporo pomogło, ale jeszcze nie jest idealnie.

Marek

Data: 2014-04-18 00:30:50
Autor: kekacz
SPD kontra platformy cd
W dniu czwartek, 17 kwietnia 2014 19:14:41 UTC+2 u¿ytkownik Marek napisa³:

W miêdzyczasie zjecha³em do zera ze sprê¿yn± - sporo pomog³o, ale jeszcze nie jest idealnie.
-- Pozdrawiam
Marek

Witam!

Moglbys jeszcze isc na latwizne i zalozyc bloki SM-SH56, ktore pasuja do tych pedalow ale pozwalaja na wypinanie sie w szerszym zakresie ruchow.
Mysle jednak, ze szkoda wydawac dodatkowe zlotowki i jednoczesnie tracic poczucie pewniejszego wpiecia butow.
W instrukcji do twoich pedalow jest rowniez ten model blokow z rozrysowanym zakresem wypinania
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Pedals/SI_46F0A_002/SI-46F0A-002-POL_v1_m56577569830745139.pdf

Kekacz

Data: 2014-04-18 13:31:48
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 09:30, kekacz@gmail.com pisze:

[...]

Zastanawia³em siê czy to dobra opcja skoro w ka¿dym kierunku mo¿na wypi±æ te SM-SH56. De facto zaprzecza to trochê idei wpinania siê je¶li tracimy zdolno¶æ ci±gniêcia przy podjazdach. Trochê poje¿d¿ê póki co poza terenem aby siê przekonaæ do obecnego rozwi±zania. Z drugiej za¶ strony, w terenie podpieranie siê to nic niezwyk³ego wiêc obawiam siê, ¿e ka¿dy wypad to ogromna szansa na glebê i zero przyjemno¶ci z jazdy.

Marek

Data: 2014-04-18 16:01:19
Autor: Leszek Karlik
SPD kontra platformy cd
On Fri, 18 Apr 2014 13:31:48 +0200, Marek <precz@spamowi.com> wrote:

[...]
ZastanawiaÅ‚em siÄ™ czy to dobra opcja skoro w każdym kierunku można  wypiąć te SM-SH56. De facto zaprzecza to trochÄ™ idei wpinania siÄ™ jeÅ›li  tracimy zdolność ciÄ…gniÄ™cia przy podjazdach.

Optymalna technika pedałowania nie wykorzystuje podciągania:

http://www.aboc.com.au/Members/carl/colson-bicyc-austjuly_aug2002.pdf

Przy pedałowaniu "przód-tył" zamiast "góra-dół" zatrzaski są bardzo pomocne
nawet jak się łatwo wypinają do góry.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-04-18 20:43:49
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 16:01, Leszek Karlik pisze:

Optymalna technika pedałowania nie wykorzystuje podciągania:

http://www.aboc.com.au/Members/carl/colson-bicyc-austjuly_aug2002.pdf

 Przy pedaÅ‚owaniu "przód-tyÅ‚" zamiast "góra-dół" zatrzaski sÄ… bardzo
pomocne nawet jak się łatwo wypinają do góry.

Już kiedyś ktoś polecił mi ten artykuł. Nie jest on dla mnie do końca jasny, ale o tym za chwilę - w drugiej części. Zanim zdecydowałem się na SPD - trochę czytałem "praktyków": amatorów i zawodników. No i znalazłem sporo artykułów zalecających "ciągnięcie". Interesowały mnie artykuły o tematyce MTB, kolarstwo pomijałem:

http://mtbxc.wordpress.com/2010/02/09/technika-jazdy-cz-1-podjazdy/

"Jeśli używasz SPD, wykorzystaj to aby podciągać drugą nogę."

http://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,baba-radzi-klik-klik

" Pedały zatrzaskowe pozwalają nie tylko pchać korbę w dół, ale również ciągnąć ją w górę."

http://polskanarowery.sport.pl/blogi/rowerowo-wyciec/2013/06/zwiazani_z_rowerem_na_stale/1?bo=1

"Czyli nie tylko pchamy pedał do dołu ale i ciągniemy do góry."

Ze swojej 2-dniowej "praktyki" zauważyłem pierwszą korzyść z ciągnięcia do góry: przyspieszenie mam jak rakieta. Spodziewana druga korzyść z ciągnięcia to ostre podjazdy terenowe. Na tych ostatnich, które nie raz w platforrmach pokonywałem, jeszcze nie mam odwagi w SPD eksperymentować więc nie zdążyłem sprawdzić przydatności ciągnięcia w górę.

Powyższe artykuły plus moja pierwsza obserwacja korzyści nie dają podstaw do tego aby uznać "ciągnięcie" za przydatne?

***********************************

A teraz część druga.
Link jaki przytoczyłeś nie do końca jest (i był) zrozumiały dla mnie. A już w szczególności w kontekście przykładowej interpretacji:

http://trzymajkolo.blogspot.com/2013/01/technika-pedaowania.html

"Najważniejsza sprawa – poprawny ruch korbą to taki, gdzie w pierwszej fazie naciskamy na pedały, a w drugiej ciągniemy je do góry."

W tym angielskim PDF też jest "pull" - czyli ciągnąć. Znalazłem w tym artykule (i wielu innych) opis ćwiczenia pedałowania jedną nogą aby się techniki SPD nauczyć. Pedałując jedną nogą MUSIMY przecież podciągać do góry aby wykonać ruch kołowy.

A teraz co do pedałowania "tył przód". Jak to interpretować? Czy to coś w rodzaju próby wytarcia podeszwy o podłoże? Jak się domyślam to taka technika ma sens w górnej i dolnej fazie ruchu?

Marek

Data: 2014-04-18 22:21:39
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
Odnośnie części 2 chyba wreszcie znalazłem odpowiedź:

http://www.medicycling.eu/artykul-7-anatomia_pedalowania.html

Jednakże wydaje mi się to mieć zastosowanie wyłącznie przy jeździe kolarskiej - tam gdzie są długie, równe drogi i można trzymać stałe tempo. Czy dobrze rozumuję?

Przy jeździe...hmmm... nazwijmy crossowej (miks MTB i kolarstwa powiedzmy), taka technika wydaje mi się mieć zastosowanie połowiczne (co nie umniejsza wagi). W trudnych momentach ciężko mi sobie wyobrazić taki styl pedałowania gdzie trzeba podjechać pod jakieś schody / przeszkody, intensywnie się wspiąć na górkę a potem zjechać z niej, jechać po piaszczystych drogach itp.

Data: 2014-04-18 05:54:54
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu czwartek, 17 kwietnia 2014 16:24:56 UTC+2 u¿ytkownik Marek napisa³:

wypiêcie siê, a ju¿ w szczególno¶ci w sytuacji awaryjnej widzê krucho. Bez problemu wypinam siê gdy noga na pedale jest z przodu lub na dole.

C'mon...

1. w razie awarii wystarczy siê wypi±æ z jednej strony, ¿eby siê podeprzeæ
2. to s± zatrzaski - bez problemu po wypiêciu jednej nogi
   zrobisz pó³ obrotu drug±.

Oraz, jak fajnie mieæ ubijaki :P

Data: 2014-04-18 17:54:52
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:
[...]

pod ostatnim zdaniem,po przeczytaniu obu w±tków, podpisujê siê ;-)
Witek

Data: 2014-04-18 20:54:40
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:

1. w razie awarii wystarczy siê wypi±æ z jednej strony, ¿eby siê podeprzeæ

No chyba, ¿e ta "jedna" strona ma akurat nogê w górnej lub tylnej fazie ruchu - wtedy ... ups, gleba. Co prawda spróbujê jeszcze bloki wyregulowaæ. Teraz mam równolegle do buta i ju¿ czujê, ¿e to ¼le ("ws³uchiwa³em siê" w obci±¿enie kolan). Stopy stawiam lekko na zewn±trz wiêc muszê bloki nieco przekrêciæ. Gdy przekrêcê bloki o parê stopni, wypinanie siê stanie siê ... trudniejsze bo czê¶æ ruchu skrêtnego bêdzie zabrana. Ewentualnie zmieniê bloki na wypinaj±ce siê w kilku pozycjach.

2. to s± zatrzaski - bez problemu po wypiêciu jednej nogi
    zrobisz pó³ obrotu drug±.

Czyli gdy siê zachwiejê w lewo, to wypinam praw± nogê, zaliczam glebê w tym czasie, potem pó³ obrotu i wypinam lew±? Jako¶ tak to widzisz? :-D No chyba, ze zaplanujemy upadek z 10s wyprzedzeniem :-)

Oraz, jak fajnie mieæ ubijaki :P

Jak one siê zachowuj±? Jaki rodzaj ruchu stop± uwalnia j±?

Marek

Data: 2014-04-22 09:05:23
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu pi±tek, 18 kwietnia 2014 20:54:40 UTC+2 u¿ytkownik Marek napisa³:
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:

> 1. w razie awarii wystarczy siê wypi±æ z jednej strony, ¿eby siê podeprzeæ

No chyba, ¿e ta "jedna" strona ma akurat nogê w górnej lub tylnej fazie ruchu - wtedy ... ups, gleba.

Zanim wyglebisz - zd±¿ysz zwykle wypi±æ nogê nawet, je¶li to wymaga
cofniecia korby o pó³ obrotu. No, chyba ¿e to taka b³yskawiczna
wywrotka, jaka mi siê zdarzy³a dwa razy w ¿yciu - ale wtedy to
i bez zatrzasków siê nie podeprzesz.

Poza tym, jak siê leci w któr±¶ stronê, to zwykle jest jeszcze
mo¿liwo¶æ gibniêcia siê, ¿eby polecieæ w drug±. Ja z przyczyn
historycznych staram siê zawsze lecieæ w lewo i na ogó³ mi siê
to udaje...

[...]

Patrz o ubijakach na koñcu ;)

> [...]

Czyli gdy siê zachwiejê w lewo, to wypinam praw± nogê, zaliczam glebê w tym czasie, potem pó³ obrotu i wypinam lew±? Jako¶ tak to widzisz? :-D No chyba, ze zaplanujemy upadek z 10s wyprzedzeniem :-)

Moze nie "zaplanujemy upadek", ale ja jako¶ na ogó³ widzê zawczasu,
gdzie mogê siê wykopyrtn±æ i jestem na to przygotowany.

Byæ mo¿e przy je¼dzie wyczynowej jest to trudniejsze...

> Oraz, jak fajnie mieæ ubijaki :P

Jak one siê zachowuj±? Jaki rodzaj ruchu stop± uwalnia j±?

Tak samo, piêt± na zewn±trz. Do wewn±trz te¿ siê da, ale po co?
w górê przy mocnym szarpniêciu te¿ siê wypn±.

Fajno¶æ ubijaków polega dla mnie na tym, ¿e tam siê nic
nie reguluje. Patrzê na te dywagacje o regulowaniu i ró¿nych
blokach trochê jak u¿ytkownik macintosha na dyskusje linuksiarzy
o konfiguracji Xwindows ;) U mnie to po prostu dzia³a,
bez kombinacji. Oczywi¶cie, to kosztuje, bo ubijaki s± dro¿sze i mniej trwa³e od SPD.

Dodatkowo, ubijaki i Time'y od zawsze pozostawia³y pewien luz
nodze na pedale - noga sama siê ustawia naturalnie dla danego
osobnika (ja np. mam po wypadku jedn± nogê bardziej na zewn±trz,
ni¿ drug± i nic z tego powodu nie muszê regulowaæ w peda³ach).

Data: 2014-04-22 18:32:12
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

No nie tak do koñca, ¿e nic siê tam nie reguluje.
Zmieniaj±c miejscami bloki osi±ga sie ró¿ne k±ty wypiêcia.
Ja pocz±tkowo ustawi³em 20 stopni, jednak okaza³o siê, ¿e potrzebujê szybszego wypiêcia i zmieni³em na 15.

bez kombinacji. Oczywi¶cie, to kosztuje, bo ubijaki s± dro¿sze
i mniej trwa³e od SPD.

Najtañsze ubijaki kosztuj± 3x tyle co najtañsze Shimano. Moim zdaniem przegiêcie.

[...]

Potwierdzam, po przesiadce z M520 mam wra¿enie, ¿e noga mi lata w zatrzasku.

pozd
Prot

Data: 2014-04-22 10:00:22
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu wtorek, 22 kwietnia 2014 18:32:12 UTC+2 u¿ytkownik Prot Ogenes napisa³:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

> bez kombinacji. Oczywi¶cie, to kosztuje, bo ubijaki s± dro¿sze
> i mniej trwa³e od SPD.

Najtañsze ubijaki kosztuj± 3x tyle co najtañsze Shimano. Moim zdaniem przegiêcie.

Przesadzasz...
SPD: http://allegro.pl/show_item.php?item=4144598530
ubijaki: http://allegro.pl/show_item.php?item=4111150671

Data: 2014-04-22 19:44:43
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Inny przyk³ad ;-)

http://www.rowerowysklep.pl/buty-i-pedaly-spd-pedaly-mtb-pedaly-crank-brothers-smarty-niebieskoczarne-o_l_99_8847.html

Data: 2014-04-30 23:42:05
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Tydzieñ mnie w domu nie by³o, wiêc sorry za pó¼n± odpowied¼.
Najtaniej M520 na Allegro znajdziesz za 85 z³, ubijaki za 199
To jest dok³adnie 2,34 raza wiêcej.

Jak dla mnie to jest "prawie 3x" taniej, bo Shimano widzia³em ju¿ taniej ni¿ te 85, a ubijaków niestety nie ni¿ej ni¿ 199. Sam za tyle kupi³em.

Prot

Data: 2014-04-25 10:21:03
Autor: twistedme
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-22 18:32, Prot Ogenes pisze:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Akurat mi kolega napisa³ (bo kilka dni temu przesiad³ siê z SPD na ubijaki) cytujê:

"¦mign±³em dzisiaj po pracy jakie¶ 40 km, ubijaki trzymaj± dobrze, bardzo zgrabne i lekkie - podobaj± mi siê. Nie podoba mi siê tylko to, ¿e podczas podjazdu, gdy stawa³em na peda³ach i ci±gn±³em butami peda³ do góry, to jest wyczuwalny luz na blokach, przez co zapiêcia "chrobocz±" i z pewno¶ci± szybciej siê bêd± zu¿ywaæ bloki przy czym¶ takim. Przy SPD Shimano tego nie odczuwa³em. Jutro bêdê siê kontaktowa³ w tej sprawie ze sklepem, ale wydaje siê ¿e tak to pracuje. Przy normalnym peda³owaniu nie jest to wyczuwalne. Zamówi³em specjalne podk³adki pomiêdzy podeszwê butów a bloki ubijaków, mo¿e ograniczy to ten wyczuwalny luz i z pewno¶ci± nie bêdzie harataæ podeszwa butów (ponoæ przy ubijakach niszcz± siê podeszwy). Widzê ¿e te bloki, wykonane chyba z mosi±dzu nie bêd± zbyt ¿ywotne, a przy luzach o których pisa³em, my¶lê ¿e jeszcze szybciej dostan± w dupê."

yyy chyba dobrze, ¿e odpu¶ci³em ten pomys³, bo po waszych zachwytach te¿ mi przesz³a taka my¶l... Jeszcze mu ponoæ w sklepie powiedzieli, ¿e raz na rok najlepiej jak by kupi³ w³a¶nie nowe bloki i odda³ do nich do serwisu peda³y celem wpuszczenia jakiego¶ specjalnego smaru...

Chyba porównanie PC i MAC jest do¶æ trafne hehehe.

Data: 2014-04-25 09:48:52
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu pi±tek, 25 kwietnia 2014 10:21:03 UTC+2 u¿ytkownik twistedme napisa³:

Zam�wi�em specjalne podk�adki pomi�dzy podeszw� but�w a bloki ubijak�w, mo�e ograniczy to ten wyczuwalny luz i z pewno�ci� nie b�dzie harata� podeszwa but�w (pono� przy ubijakach niszcz� si� podeszwy). Widz� �e te bloki, wykonane chyba z mosi�dzu nie b�d� zbyt �ywotne, a przy luzach o kt�rych pisa�em, my�l� �e jeszcze szybciej dostan� w dup�."

Nie bardzo rozumiem, takie podk³adki s± dostarczane z ka¿dym kompletem peda³ów... I nie u¿ywam ich.

Jeszcze mu pono� w sklepie powiedzieli, �e raz na rok najlepiej jak by kupi� w�a�nie nowe bloki i odda� do nich do serwisu peda�y celem wpuszczenia jakiego� specjalnego smaru...

Owszem, bloki siê zu¿ywaj± do¶æ szybko. Same peda³y te¿ s± mniej
trwa³e od SPD - pisa³em ju¿ o tym. Jak dla mnie wygoda i samoczynne
uk³adanie sie nogi przewa¿aj±, ale to oczywi¶cie indywidualna sprawa.

Chyba por�wnanie PC i MAC jest do�� trafne hehehe..

No jest. Tyle, ¿e ubijaki po prostu wychodz± dro¿ej od SPD,
a maki... Nie znoszê, kiedy komputer próbuje byæ m±drzejszy
ode mnie.

Data: 2014-04-22 23:45:59
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-22 18:05, rmikke pisze:
[...]

No w³a¶nie dzi¶ takow± prawie zaliczy³em. Jecha³em sam, zjecha³em do prawej krawêdzi w celu zawrócenia i nie wiem sk±d rowerzysta pojawi³ siê. Mia³em niewielk± prêdko¶æ. Jednak¿e zatrzymanie w pochyleniu = gleba je¶li siê b³yskawicznie nie podeprzesz. Na platformach ¿aden problem.

Inna sytuacja: przejazd obok szlabanu zamkniêtego na nasypie wzd³u¿ kana³u. Obok piaszczysty fragment na zboczu tego nasypu. Jest du¿a szansa, ¿e zsunie siê opona. No i teraz konsternacja: co robiæ? Wypi±æ siê? Ale wtedy na pojedziesz po zaraz trzeba mocno depn±æ aby pod górê (terenow±) wspi±æ siê. Nie wypinaæ siê i zaryzykowaæ? Przeprowadziæ rower? Na platformach nie ma takich rozwa¿añ bo jedna noga jest w oczekiwaniu a d³oñ na hamulcu.

O takich przypadkach mówiê. Gwa³towna gleba przy wiêkszej prêdko¶ci to ju¿ inna sprawa. Tam nic nie uratuje sytuacji.

Ale jest jedna rzecz... napisa³em "prawie zaliczy³em". Mam obecnie zupe³nie inne do¶wiadczenia z przypinaniem siê ni¿ tydzieñ temu. Bloki wytar³y siê trochê i pewnie peda³ te¿. Nie ma wiêkszego problemu z wypinaniem siê teraz w ka¿dej pozycji nogi. Tak wiêc zamówione bloki wypinaj±ce siê w kilku pozycjach pole¿± na pó³ce raczej.

Marek

Data: 2014-04-23 07:17:00
Autor: JDX
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:
[...]
Fajno¶æ ubijaków polega dla mnie na tym, ¿e tam siê nic
nie reguluje.
A jak wygl±da sprawa butów do nich? Czy te peda³y s± sprzedawane razem z
blokami które mo¿na przykrêciæ do pierwszych z brzegu butów np. Shimano
które to buty mo¿na kupiæ "wszêdzie"?

Data: 2014-04-23 09:30:12
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu ¶roda, 23 kwietnia 2014 07:17:00 UTC+2 u¿ytkownik JDX napisa³:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

> [...]

A jak wygl±da sprawa butów do nich? Czy te peda³y s± sprzedawane razem z
blokami które mo¿na przykrêciæ do pierwszych z brzegu butów np. Shimano

Tak, bloki dostaje siê z peda³ami, lub mo¿na kupiæ osobno i pasuj± do tych samych butów, co SPD.

Data: 2014-04-23 14:31:42
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-23 07:17, JDX pisze:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:
[...]
[...]

Hej,
Jak kupowa³em buty speca - teoretycznie jako buty pod SPD, problemów z wkrêceniem bloków do ubijaków nie mia³em ¿adnych.
Z tego co siê orientowa³em w zesz³ym roku, to system monta¿u w butach jest ujednolicony, ale ... pewien nie jestem ;-(

Pozdrowienia Witek

SPD kontra platformy cd